Kirjoittaja Aihe: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma  (Luettu 223055 kertaa)

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.237
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #390 : 09.11.19 - klo:19:54 »
Kyllä se on alkujaan vesitiivis. Jarrusatulan kauluksessa on O-rengas. Vettä pääsee moottoriin jos koppa halkeaa tai jarrusatulan tiivistepinta alkaa kupruilemaan.

Kopan halkeaminen oli varsin yleistä vanhemmissa 6-kulmaisten torx moottorien kanssa. Jossain vaiheessa 2007 moottorin tyyppi vaihtui 12-kulmaiseen xzn:ään. Siinä halkeaminen on harvinaisempa, mutta sattui kuitenkin kohdalleni.

Poissa ggrisu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #391 : 09.11.19 - klo:22:31 »
Ainakin itsellä oli kopat ihan ehjät mutta moottorin puolella möhnää, eli tiivistepinta oli tullut tiensä päähän.
Viime talvena moottorit jo ilmoitti olevansa ehtoo puolella kun etelän pikkasen kovemmilla pakkasilla jäivät jumiin muutamankin kerran kunnes uskoin ettei käsijarrua parane käyttää.

Poissa anteroidi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #392 : 19.11.19 - klo:21:06 »
Laitetaan tännekkin vielä miten se oma homma ratkes 20006 3c:n kanssa:
oma piipitys/valoshow loppui kun  sain uuden moottorin vaihdettua. Vanhasssa moottorissa oli 5cm ja millin leveä halkeama (tyyppivika),niin eipä ihme ettei pelittäny. Toinen T30 oli helv... tiukassa ja siitä meni kanta rikki, niin lyötiin tuo vanha moottori vasaralla palasiks niin saatiin se torx putkitongeilla irti. Tilalle peruspultti, 12mm kierre ja m6 sekä locktiteä. Uudessa moottorissa oli joku pieni ylimääräinen muoviklipsi, niin se piti myös vuolla pois, mutta sitten se kävikin kuin nenä päähän. https://www.ebay.co.uk/itm/264044924762 <-tuo osa siis. 35e oli posteineen ja tasan viikossa tuli. Pelkkä moottorin vaihto siis lakkautti piipitykset ja kässärin valon kojetaulusta, ei tarvittu vikakoodinollauksia.

Poissa Jartsamies

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #393 : 15.02.21 - klo:19:01 »
Paljon lukenut tätä ketjua mutta en saa vikavaloja pois.
Ongelma alkoi siis isojen pakkasten jälkeen, alkoi piippaus ja valojen vilkkuminen. Vikakoodit osoittaa että oikealla moottorin suöttöjännitteessä ja sulkuvoimassa vikaa.
Painonappi ja moottori oikealle vaihdettu. Ja ainakin nyt kun nappia painaa niin molemminpuolin käy hurinat ja käppäri toimii mielestäni kuten pitääkin. Vaan yhä vaan valot vilkkuu ja piippaus se jatkuu. Vikakoodeja ei saa kuitattua. Onko nyt ratkaisu saada vaan auto vcds:ään(vikakoodit luettu ja kuitattu siis motomaatissa)? Via voisiko ongelma piillä viallisessa liittimessä/johdossa?

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.071
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #394 : 15.02.21 - klo:19:08 »
Onhan nää tosi herkkiä huonoille liitoksille. Yhtä tapausta autoin tutkimaan, jossa myös syöttöjänniteherja toisella puolella. Vaihdettu moottori, ei auta. Vaihdettu käsijarrumoduuli, ei auta.

Vika oli lopulta moottoriin tuleva liitin, ei jostain syystä ollut painunut tarpeeksi syvälle...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Superb 2.0TDI 4x4 DSG -17
Kia e-Niro 64kWh Business Luxury -21

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa Jartsamies

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #395 : 15.02.21 - klo:19:17 »
Onhan nää tosi herkkiä huonoille liitoksille. Yhtä tapausta autoin tutkimaan, jossa myös syöttöjänniteherja toisella puolella. Vaihdettu moottori, ei auta. Vaihdettu käsijarrumoduuli, ei auta.

Vika oli lopulta moottoriin tuleva liitin, ei jostain syystä ollut painunut tarpeeksi syvälle...

Hieman epäilyttää kun moottori kuitenkin surisee että olisi huono kontakti. Noh, pitänee kuitenkin tarkastaa huomenissa liitin varuiksi. Tiedä enää mitä voisi itte tuolle tehdä muuta kuin viedä pajalle.

Poissa Jartsamies

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #396 : 23.02.21 - klo:11:13 »
Address 53: Parking Brake        Labels: 3C0-907-801-53.clb
   Part No SW: 3C0 907 801 E    HW: 3C0 907 801 E
   Component: EPB  VC8HC003   013 0003 
   Revision:   013       
   Coding: 0000012
   Shop #: WSC 131071 1023 2097151
   VCID: 24478187E7A2E3A446-8070

4 Faults Found:
02443 - Control Head
            003 - Mechanical Failure - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110011
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 75
                    Mileage: 241032 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2021.02.15
                    Time: 17:17:03

             Freeze Frame:
                    Voltage: 14.08 V
                    Count: 49

02429 - Right Parking Brake Motor (V283) Clamping Force Not Reached
            002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110010
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 9
                    Reset counter: 75
                    Mileage: 240472 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2021.01.24
                    Time: 12:41:55

             Freeze Frame:
                    Voltage: 7.56 V
                    Count: 205

00446 - Function Limitation due to Under-Voltage
            002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100010
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 4
                    Reset counter: 75
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                    Voltage: 7.87 V
                    Count: 202

02433 - Supply Voltage for Right Parking Brake Motor (V283)
            012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11111100
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 139
                    Reset counter: 35
                    Mileage: 240424 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2021.01.22
                    Time: 13:10:09

             Freeze Frame:
                    Voltage: 12.84 V
                    Count: 87

Tuollaisi anotuleita tarjoilee vcds. Osaako joku suomentaa?

Poissa Jartsamies

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #397 : 09.03.21 - klo:10:57 »
Tämä ongelma ratkesi lopulta korjaamolla. Liitin moottorille uusittiin ja ajettiin käsijarrulle perusasetukset. Näin lähti vikakoodit ja hälytysvalot.

Poissa Vaari64

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 229
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #398 : 21.03.21 - klo:19:19 »
Minulla jarruongelmat loppuivat kun vaihdoin merkkiä, japanilaiset näemmä tekee vielä suomen olosuhteisiin autoja.

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.237
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #399 : 21.03.21 - klo:21:26 »
Minulla jarruongelmat loppuivat kun vaihdoin merkkiä, japanilaiset näemmä tekee vielä suomen olosuhteisiin autoja.
Itse olen värkännyt volkkareiden kanssa jo reilu 50 vuotta. Aloitin polvenkorkuisena isäukon kanssa Type 3 1500S parissa ja kun koko ikänsä on volkkarilla ajanut, ei osaa parempaa vaatia ;)

Jatkokeskustelut sitten Toyota-osioon...

Poissa jarsiv

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 367
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #400 : 24.05.21 - klo:20:31 »
Jaaha, sai laahaavien takajarrujen remppa hienon päätöksen.

Rutiinin omaisesti VCDS:llä käsijarru auki asentoon. Jarrujen putsausta, jarruletkujen vaihdot, mäntien herkistelyä.
Kun ajoin VCDS:llä jarrut kiinni, oikean puolen käsijarru ei ajanutkaan itseään kiinni. Vasen meni ok.

Muistaakseni vikakoodeissa vilahti Right Parking Brake Motor Clamping Force Not Reached.

Sulakkeet katsoin olevan kunnossa. Purin käsijarrumoottorin, trapetsi tanko pyörii nätisti. Käsijarrun moottori pyörii ok, kun sille tarjoaa suoraan 12V.

VCDS:n basic settings ei anna tehdä nyt mitään. Jos yritän sulkea, avata, tai sopeuttaa/testata niin se ilmoittaa ERROR GROUP NOT AVAILABLE.

Testasin auto vielä käyntiin ja painella käsijarrun nappia. Vasen puoli toimii, käsijarrun vikavalot vilkkuu taulussa.

Uusi vikakoodi ilmeni tauluun:

         
Lainaus
       Address 53: Parking Brake       Labels: 5N0-907-801.clb
Control Module Part Number: 3C0 907 801 J    HW: 3C0 907 801 J
  Component and/or Version: J540 EPB3  VW-09393 0009
           Software Coding: 0000056
            Work Shop Code: WSC 00028 028 00001
                      VCID: 2953E61D80B77EC3B4-807C
1 Fault Found:

02433 - Supply Voltage for Right Parking Brake Motor (V283)
            012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11101100
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 193
                    Mileage: 315473 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2021.05.24
                    Time: 20:10:52

             Freeze Frame:
                    Voltage: 13.40 V
                    Count: 23
                    Speed: 0.0 km/h
                    Hex Value: 0x12E0
                    Hex Value: 0x0001
                    Hex Value: 0x0102

Voisiko johto moottorille olla poikki, aiheuttaen ongelmat? Miten testata?
Ihmetyttää, kun VCDS ei anna basic settings:llä tehdä mitään.
Vai onko EBP-boksi sökö? Saksanmaalta näytti saavan 50e ainakin tuolla 3C0907801J koodilla.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.071
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #401 : 24.05.21 - klo:20:43 »
Aika tyypillinen aiheuttaja tuolle vikakoodille on se johtoliitin siellä moottorin luona. Vaikka olisi olevinaan hyvin kiinni, niin ei välttämättä kuitenkaan ole kunnolla pohjassa. Useamman tapauksen tiedän jossa on oltu varmoja ettei vika ole siellä, vaihdettu ohjainboksia jne, mutta lopulta syy on kuitenkin siellä liitoksessa. Ohjainboksi on todella kranttu ja suuttuu heti jos kontaktissa on yhtään mitään heikkoa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Superb 2.0TDI 4x4 DSG -17
Kia e-Niro 64kWh Business Luxury -21

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa jarsiv

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 367
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #402 : 24.05.21 - klo:20:51 »
Otin liittimet irti ja mittasin jännitettä kun käsijarrua (vasentapuolta ajettiin).
Ei mitään jännitettä liittimillä. En sitten tiedä yrittääkökään antaa tässä tilanteessa sinne mitään.

Ja vikakoodia nollailessa sai tietenkin seuraavaksi vikakoodia että avoin piiri eli vikakoodi ainakin vaihtui kun liitin on irti.

Ideoita?
Itseltä loppui..
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.071
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #403 : 24.05.21 - klo:21:01 »
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/02433

Noilla aloittaisin, toivottavasti joku muu keksii lisää ideoita.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Superb 2.0TDI 4x4 DSG -17
Kia e-Niro 64kWh Business Luxury -21

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa jarsiv

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 367
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #404 : 24.05.21 - klo:21:44 »
Tuosta ohjeesta en oikein tajunnut mistä löydän oikean sulakkeen, että voisi toteuttaa tuon "Perform Terminal 30 Reset"

No siinä räpläsin vcds:ää vielä ja katsoin advanced arvoista moottoreiden jännitteitä ja virtoja.
Painon käsijarrun painiketta, nyt myös oikealta puolelta kuului vaikeroiden jotain ääntä. Sen jälkeen vikavalot hävisi.
No menin basic settings:iin ajamaan sopeutusta, mutta sen jälkeen sain oikealle puolelle vikakoodin:
02429 - Right Parking Brake Motor (V283) Clamping Force Not Reached

Näytti, että oikean ja vasemman statukset olivat erilaiset. Odottelun jälkeen ja moduulista poistumisen jälkeen aukaisin jälleen jarrut. Taas 30s odottelua, pois moduulista. Jälleen vikakoodi clamping forcesta. Sen jälkeen basic settings ei taas vastaa.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.071
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #405 : 25.05.21 - klo:06:56 »
Sulakkeet löytyy sulakekartasta. Tietenkin "terminal 30 reset" saadaan aikaan myös irrottamalla akkukaapeli hetkeksi, jos varman päälle haluaa pelata.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Superb 2.0TDI 4x4 DSG -17
Kia e-Niro 64kWh Business Luxury -21

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa jarsiv

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 367
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #406 : 25.05.21 - klo:08:18 »
Pitää tuo liitin vielä katsoa läpi ja ehkä vaihtaa, mutta alkaa vaikuttamaan että sähkömoottorilla/sen vaihteistolla on tunnit täynnä.

Käsijarrupainiketta painamalla alkoi nimittäin oikea puoli heräämään, mutta hemmetin vaikeroiden äänestä päätellen. No se parin painalluksen jälkeen piristyi. Tein sitten basic setting:ssä sopeutusajon, niin molemmat puolet pyöri iloisesti, vasen saavutti arvonsa sai status arvon 8. Oikea jäi pyörimään aika kauankin, eikä äänessä tapahtunut mitään. Olisiko sitten paskaa täynnä se vaihteisto, ettei enää pyöritä akselia. Sai ikäänkuin aikakatkaisun jälkeen arvon 7. Vikavalot olivat poissa.

näytti 10500 olevan counteri molemmilla moottoreilla.

Ovatko nuo ebay +20e moottorit ihan asiansa ajavia?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.237
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #407 : 25.05.21 - klo:10:45 »
https://www.ebay.de/itm/193481445454 tuolta olen tilannut 2009 Passatteihin pari sarjaa ja on ne toiminut. Tuo hinta on kahdelle moottorille ja reilu 40€ kotiin tuotuna ei ole paha. Tarkkana vaan, että tilaat oikeanlaiset moottorit (TORX/XZN).

Kokonaan uudet kiinalaiset jarrusylinterit moottoreineenkin on yksi vaihtoehto. Mutta asentaa niitä ei kannata ennen kuin on vaihtanut korjaussarjan, jossa on kaikki uudet kumiosat. Pölysuoja on vuodessa entinen ja akselitiiviste liukenee jarrunesteeseen. Moottori täyttyy jarrunesteestä joka kulkeutuu sähköjohtoja pitkin käsijarrujen ohjausyksikköön :o

Tuossa vielä kuva vuoden vanhoista kumiosista. Oikean puoleinen O-rengas on korjaussarjasta referenssinä.



Poissa jarsiv

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 367
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #408 : 25.05.21 - klo:18:40 »
Tuli moottori tilattua ja iltapäivällä korjattua itse vikakin  :)

Eli vikana oli, että jarrusylinterin sisällä, se kierretangon pohjassa oleva stoppari oli muljaantunut. Eli se kärki, mikä työntää sylinteriä oli jumissa pohjastaan.

Korjauksena pyöritin palan matkaa ulospäin, ja käsijarrua käyttämällä alkoi jarrut pelittämään.

Muistaakseni tuota kierretankosettiä sai myös varaosana. Pitää ennen seuraavaa open-käskyä vaan muistaa tuo remppa.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.237
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #409 : 25.05.21 - klo:20:25 »
Oliskohan moottori vähän jo tehoton? Sen kierteen alapäässä on pykälä, johon pyöriminen stoppaa. Se ei siis pääse hirttäytymään kiinni kun metalli törmää metalliin. Eli vaikka moottori vääntää kierrettä loppuun asti isolla momentilla, se aukeaa hyvin pienellä.



Poissa jarsiv

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 367
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #410 : 25.05.21 - klo:22:32 »
Tuo tappi on pyöristynyt ja täten liike ei ole pysähtynyt tuohon vaan kiilautunut tapin yläpintaan.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.237
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #411 : 25.05.21 - klo:23:35 »
Outo juttu kun nuo metallipinnat kohtaavat vain silloin kun käsijarrut avataan kokonaan jarrupalojen vaihtoa varten ???

Noh, ehkä joku on "korjannut" noita jarruja ennenkin.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.250
    • Profiili
Vs: passat 3c sähköinen käsijarru ongelma
« Vastaus #412 : 25.05.21 - klo:23:52 »
Otin liittimet irti ja mittasin jännitettä kun käsijarrua (vasentapuolta ajettiin).
Ei mitään jännitettä liittimillä. En sitten tiedä yrittääkökään antaa tässä tilanteessa sinne mitään.

Ja vikakoodia nollailessa sai tietenkin seuraavaksi vikakoodia että avoin piiri eli vikakoodi ainakin vaihtui kun liitin on irti.
Vaikka jarsiv:n probleema ratkesikin, niin vika voi todellakin olla myös
a) liittimessä (huono/kehno kontakti), 
b) jarrumoottorille tuleva johto nirhautunut rikki ja
c) jarrumoottori:n "kilometrit" ovat tulleet täyteen - huom, se että moottori pyörii irrallaan, ei tarkoita että siinä olisi enää potkua riittävästi.

Omassa tapauksessa aikanaan ongelma oli sekä b) että c). Moottorin muovikuori oli rikki ja vaikka moottori vielä irrallaan pyöri, sen tehot olivat jo mennyttä joten vaihtoon. Sen lisäksi huomasin että johto oli nirhautunut takarenkaan kannattimen kohdalta rikki yhden säikeen osalta, tämä aiheutti myös pätkimistä. Johdon korjasin ja uudet moottorit ja a'vot toimii.

PS. huomio vielä "ebay" moottoreista. Tilasin tarkalleen oikealla oem-koodilla moottorin, niin kylläpä vain sieltä tuli joku Kiinan ihme, jossa sähköliitin oli ihan jotain muuta kuin sen piti, 5-tähden arvostelut suurin määrin eivät tarkoita että oikeaa osaa välttämättä tulee. Liitinprobleema ratkesi "patentoimalla" ja auton sai alle ajoon, joten tämä tarina sai ihan OK lopun
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy