Caddy Maxi kokemuksia

Aloittaja JA, 20.12.12 - klo:13:42

« edellinen - seuraava »

Yippo

#30
Lainaus käyttäjältä: osviitan - 06.10.14 - klo:08:50
Vanteet ostin kaverilta, jolla sattumoisin oli aika houkutteleva malli tarjolla. Ohessa kuva, mielestäni erittäin "napsakat" vanteet tuohon kärryyn. Tai ainakin voittaa pölykapselit... :)
https://onedrive.live.com/redir?resid=6DE2E510A8E29C86!33485&authkey=!AFHdrNMSGEsaUD8&v=3&ithint=photo%2cjpg

Aika samantyyppinen vanne kun mulla. Mulla on Momo Knight Blackit ollu pari kesää alla. Linkin takana kuva toissa keväältä kun ne oli ekaa kertaa alla. ,,lkää kattoko autoa, on ihan vähän likanen :-)

https://www.dropbox.com/s/3nm902snolom0w7/IMAG2065.jpg?dl=0

Hiljenikö auto paljonkin katon eristämisellä?

osviitan

Lainaus käyttäjältä: Yippo - 09.11.14 - klo:15:58

Hiljenikö auto paljonkin katon eristämisellä?

Kyllä sieltä sellaista "tyhjän kopin huminaa" poistui ja siihen päälle vielä sateen ja tuulen ropinat/kohinat jäi pois. Tällä katon vaimennuksella tavoittelin myös meluntorjunnan ohella sitä, että kun hifit on valmiit, en käytä turhaan watteja tuon katon heilutteluun... :)

Tuolla jatkan tämän auton tarinaa, sen verran tulee päivityksiä, että en viitsi täyttää tätä threadia kokonaan. Tervetuloa tsiigailemaan ja kommentoimaan!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=24178.0
Homma on taas edennyt... ja jotain pientä pitää koko ajan tehdä... ;)
Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

enraa

Vanhasta aiheesta huolimatta ajattelin vastata tähän, kun löytyi aika kärkipäästä googlen tuloksia tämä topic.

Ostin suurin piirtein lokakuun puoltaväliä otsikon mukaisen auton, 1.6TDI manuaali, comfortline (?) varustelulla eli ei juuri mitään erikoista. Autolla oli ajettu 235tkm.


Tekniikka
Olin autoon varsin tyytyväinen, joskin kuvittelin moottorin vastaavan vanhaa kunnon 1.9TDI:tä tehojen puolesta, mutta toisin kävi. Aika laiskahan tuo on isoa koppia liikuttamaan, mutta onneksi manuaalivaihteistolla oppii aika pian ajamaan vääntöalueella joten tuohon tottui aika nopeasti. Yleensä ajelen auto melko tyhjänä työmatkaa, mutta kun laitoin n.800kg kärryn perään, loppui loputkin menohalut aika äkkiä. 80km/h vauhdissa joutuu vaihtamaan pienemmälle jos tulee ylämäkeä yms. Manuaalivaihteisto on 5-vaihteinen ja mielestäni olisi saanut olla yksi pykälä lisää jotta olisi tehoalueen saanut paremmin hyödynnettyä.

Mukavuus
Kuten tässä topicissa on mainittu, niin tuo takapää on aika meluisa ja kuskin paikalla istuttaessa ei jää epäselväksi mistä ääni kuuluu. Tähän lääkkeeksi ostin kaksi tukkupakettia (9m2) STP silver vaimennusmattoa, ja takapää eristettiin kattoa, kylkiä ja lattiaa myöden.

Vaikutus oli huomattava, humina vähentyi merkittävästi ja nyt yleiskohina on "tasainen" eli isoa kaikukoppaa korvien takana ei enää huomaa. Suosittelen, työ on vain 4-6 tunnin mittainen ja pelkät matot kustantaa noin 160,.

Ohjaamo tosiaan on aika muovinen ja hyvin pelkistetty. Toisaalta kyseessä on hyötyauto ja mielestäni kohtuuhintainen ostaa uutena, joten ymmärrän tämän. Kun autolla lähtee ajamaan ensimmäistä kertaa, ei mikään tunnu erikoiselta tai omituiselta vaan auto on hyvin helppo ajaa ja hallintalaitteet on niin hyvin ja selkeästi esillä kun voi. Vaihteisto, ohjaus, kytkimet yms tuntuvat kaikki perinteiseltä VW:ltä. Olen pitänyt sisustan muovien särinää ihan normaalina asiana kyseisen konsernin autoissa, ja tässäkin oli mittariston ympärysmuovissa pientä särinää. Ilmastointi oli manuaalinen, mielestäni automaatti olisi ollut paljon parempi. Orkkiswebasto on ollut ihan riittävä nyt pikkupakkasilla.

Mitä jousitukseen tulee, niin tuo takapää on oikeasti aika jäykkä ja sen huomaa hidastetöyssyissä kuljettajakin. Ei kuitenkaan haittaa päivittäistä käyttöä, jos ei ole tapana ajaa hidasteisiin viittäkymppiä.

Kuukauden ajelun jälkeen kävi työmatkalla sellainen tapaus, että peura hyppäsi eteen ja auto meni lunastuskuntoon:


Autosta viisastuneena koitin miettiä olisiko omaan käyttöön sopivaa vastaavaa autoa muilla valmistajilla, tai jotakin muuta mallia (Amarok, Transporter). Totesin, että Maxi on niin monikäyttöinen ja tilavuudestaan huolimatta henkilöautomainen (Golf) ajaa, että ostan samanlaisen, mutta paremmalla tekniikalla.

Löysinkin heti lunastusrahat saatuani varsin kohtuulliseen hintaan 2.0TDI 4motion automaattina, 160tkm ajettuna ja 100% samoilla varusteilla kuin vanha. Päällepäin muuttui vain ulkoväri. Sisusta on uudessa identtinen vanhaan verrattuna, paitsi tietysti vaihdekepin osalta.

Auton takaosa vaimennettiin heti ostopäivän iltana ja asennettiin Pioneerin bluetooth-soitin.


Nelivedon hyödyt huomasin hyvin pian:



Tekniikka
2 litrainen on huomattavasti pienempää pirteämpi, ja automaattilaatikko ei onneksi ole sellainen, että se jurnuttaa 1000-1500rpm välillä. Laatikko pitää kierroksia 1500-2000 välillä tehden ajosta paljon sulavamman tuntuista, eikä pienissä kiihdytyksissä tunnu olevan liian ison vaihde päällä. Mielestäni DSG on muissa volkkareissa käyttänyt liian matalaa kierrosaluetta.

Neliveto etenee varsin hyvin, torsenilla olen ajanut aika paljon ja täytyy myöntää, että hyvin tämä isolla akselivälillä oleva Haldex-koppi liikkuu siihen verrattuna. Kun tuli kunnolla lunta viime viikolla, yritin puolitahallaan jäädä jumiin kotitilalla siinä kuitenkaan onnistumatta.

Valot on melko huonot vakiona joten niihin tein parannusta Bixenon-projektoreilla.


Että sellaista. Vielä olisi tarkoitus laittaa erillissarjat etupäähän ja kattotelineet.

Kyllä tätä autoa voi varauksetta suositella, jos on tarve istuinpaikoille ja pakettiautolle välillä. Mielestäni on ihme, ettei näitä ole liikenteessä sen enempää. Taksina näkee paljon, iso osa myytävistä olikin vanhoja takseja.
Nyk: Audi R8, Tesla Model 3 Performance
Ex: Tiguan 5N, A4 B8, A3 8V, S4 B5, A6 C7, Caddy 2K

Passatdiisseli

On ittellä ollut taukoa täällä olemisesta ja siksi lueskelin yllä olevia juttuja vasta näin myähään. Mutta kiitos kokemuksista ja miälipiteitten jakamisesta! Näitä tulee nääs seurailtua ja lueskeltua, kun haaveissa Caddy Maxi on.  :)

enraa

Tuo edellisen viestin Caddy vaan käy ja kukkuu.

Tänään tuli 245tkm mittariin eikä ole korjattu mitään. Tosi tyytyväinen olen ollut.

Viime syksynä tuli laitettua valorauta keulaan ja katolle Thule Wingbar edget. 18" vanteet kitkoilla. Täksi talveksi renkaiden profiili nousee yhdellä pykälällä.
Nyk: Audi R8, Tesla Model 3 Performance
Ex: Tiguan 5N, A4 B8, A3 8V, S4 B5, A6 C7, Caddy 2K

Käppyrä

Tuli keväällä auton vaihto itselle ajankohtaiseksi. Kriteereitä listattuani aikani ja karsittuani vaihtoehtoisia autoja pois, jäi jäljelle enää Caddy Maxi. Selailtuani Suomen markkinoilla olevia Caddy Maxeja aikani, päädyin ostamaan auton ruotsista paremman valikoiman takia. Ostopäätöksen viimeisen silauksen teki auton väri, mutta muutenkin sain sen mitä olin etsimässä; Caddy Maxi vm. -16, 2.0Tdi, 4x4, kilometrejä ostaessa 140tkm.

Nyt tässä 5kk aikana olen ajanut Caddyllä n. 20tkm ja olen tykännyt. Olen pitänyt eritoten ajettavuudesta. Hyvä ajella pitkiäkin matkoja. Pakumallisena autona on ollut hyvin tilaa pitää tavaraa kyydissä matkoilla ja ompahan tullut nukuttua yötäkin takaosassa. Lumien tultua olen ajanut metsästyshommissa autolla auraamattomia teitä ja on hyvä pääsemään eteenpäin lumessakin.

Ajomelu on ihan siedettävä ilman lisävaimennuksiakin, mutta itsellä auttoi kummasti, kun laittoi penkin taakse vaimennusmattoa lattialle. Tulevaisuudessa on tarkoituksena myös vaimentaa lisää. Perä on tavallista jäykempi, mutta ei ole haitannut ainakaan minua ajossa.

Saatuani auton teetätin siihen huollon. Tämän jälkeen on ns. probleemia ollut jarruvalon palaminen takaa ja kerran antoi vikakoodin EGR:lle, joka oli ilmeisesti vähän karstoittunut. Nyt tuli sitten ensimmäinen suurempi huoltamokäynti, kun ratin spiraali menee vaihtoon.

Tässä kuvat vielä ruotsinkilpien aikaan:



Mikäli mietit Caddy Maxin hankkimista, suosittelen! 8)

Käppyrä

Ja koska kuvat ovat häipyneet, niin tässäpä nämä uudestaan.




mfroberg

#37
Käytin rouvan auton huollossa, vein keskiviikkona ja hain torstaina. Otin huvikseni, kun kerran tarjottiin, Caddy Maxin tilalle siksi aikaa. Auto oli mallia bussi, ilmeisesti 8 paikkainen ja bensakoneella ja DSG:llä. Kokoisekseen aika mukiinmenevä paketti, jos olisi tarvetta tilalle tai olisi kersoja nurkat väärällään niin siihen tämä auto sopisi kuin nenä päähän. Tuolla bensakoneella, ilmeisesti 1.4 TSI 96kW(?), auto liikkui sen mitä tuollaisen tarvii, tosin yksin olin koko ajan liikkeellä. Näkyvyys ulos on hyvä korkealla kun istuu, ja vehje oli hyvin henkilöautomainen ajaa koostaan huolimatta. Pitkän akselivälin ansiosta kulki hyvin vakaasti vaikka sattui se kova tuuli juuri koeajon ajaksi.

Duunissa suhaan työmaita brännärillä lokakuussa rekatulla Hiluxilla, jos pitäisi jommalla kummalla ajaa siviiliajot niin Caddy voittaisi mennen tullen mukavuudessa ja muutenkin. Yllättävän mukava kokemus vaikkei sinänsä mitään ennkkkoluuloja ollutkaan tuosta vehkeestä kun ei koskaan ollut tulut mieleen että sellaisella joskus ajaisi.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

magnahlf

Töissä on noita caddy on 3 kappaletta ja yksi on tuota maxi versio ja ihan kohtalainen ajaa mutta on turhan matala ajokourkeus ja välillä joutuu noita työmaateitä ajamaan niin tulee herkästi kosketuksia.Ihan tätä uusinta mallia en ole koittanut mutta ei kai niissä ole muuta eroja kun kojelauta,puskurit ja valot.
Ford Escort 1.6 Laser vm 89
Mazda Forte 1.8 vm 95
VW Golf IV V6 4-Motion vm 04
VW Transporter T5GP 132kw 4-motion vm 011
VW Transporter T6 150Kw 4-Motion vm17

CaMaxi

Tuli hommattua vm17 Maxi. Auto on 2.0TDI ja DSG:llä. Useampi yksilö tuli koeajettua ja myös 1.6tdi oli vaihtoehto. Tässä yksilössä oli varusteet kohdallaan (mm adaptiivinen vakkari) joten valinta oli helppo. Caddy on maantiellä erittäin hyvä ajaa. Kulkee vakaasti ja hiljainen ainakin etu-ja keskipenkeillä. Mutta varmaan takapään vaimennus on kuitenkin edessä…

Muutama viikko ostosta kävi optimoimassa auton. Tehot nousivat (paperilla) 102hv -> 174hv ja vääntö 250Nm -> 398Nm. Oli kyllä enemmän kuin paikallaan tämä optimointi. Auto liikkuu nyt todella hienosti ja vastaa kaasuun mukavasti. Eroa alkuperäiseen on kuin yöllä ja päivällä. Myös vaihteisto vaihtaa nätimmin, kun lisääntyneen väännön myötä auto jaksaa kulkea paremmin samalla vaihteella.

CaMaxi

Lainaus käyttäjältä: enraa - 21.12.17 - klo:19:56

Kuten tässä topicissa on mainittu, niin tuo takapää on aika meluisa ja kuskin paikalla istuttaessa ei jää epäselväksi mistä ääni kuuluu. Tähän lääkkeeksi ostin kaksi tukkupakettia (9m2) STP silver vaimennusmattoa, ja takapää eristettiin kattoa, kylkiä ja lattiaa myöden.

Vaikutus oli huomattava, humina vähentyi merkittävästi ja nyt yleiskohina on "tasainen" eli isoa kaikukoppaa korvien takana ei enää huomaa. Suosittelen, työ on vain 4-6 tunnin mittainen ja pelkät matot kustantaa noin 160,.

Oliko takakontin sisustan purku paha homma? Lähteekö sivuilla olevat muovit nätisti irti ja onko ne ruuveilla vai muoviniiteillä kiinni?

enraa

#41
Verhoilu oli hyvin helppo purkaa, ne on klipsuilla kiinni. Ehkä vähän turhankin höllässä..
Suosittelen tätä verhoilupaneeleiden reunoihin, räminät pienenee: https://m.motonet.fi/fi/tuote/6501822/STP-Bitoplast-eristysnauha
Lisäksi vaimensin ovet, varsinkin takaovista tuli iso ero, ei humissut enää korvan juuressa.

Tuli luovuttua tuosta Maxista jokunen viikko sitten ja täytyy sanoa että on ihan kirkkaasti paras auto mitä minulla on ollut. Mitään vikoja ei esiintynyt 110tkm aikana, pelkkää ajoa vaan ja säännöllistä huoltoa.
Jälkeenpäin ajateltuna autossa ei minusta ole muita miinuksia kuin juurikin tuo avoimen takatilan aiheuttama ajomelu sekä takajousitus. Onneksi jousitus on suunniteltu uusiksi nyt ensi vuonna tulevaan uuteen Caddyyn.

Vahvat suosittelut ihan kenelle vaan, oli sitten suurperheen tai metsurin tarpeita. Tai vaikka molempia.
Enkä perusta arviota vain tekniselle luotettavuudelle vaan mitä erikoisemmille käyttötarpeille; omassa autossa kuljetettiin parisänkyä sekä enduromopoa, nukuttiin festareilla, kuskattiin 7 henkeä tavaroineen Tahkovuorelle, vedettiin kärryä pitkin peltoa ja sitä rataa.
Nyk: Audi R8, Tesla Model 3 Performance
Ex: Tiguan 5N, A4 B8, A3 8V, S4 B5, A6 C7, Caddy 2K

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: enraa - 14.10.20 - klo:13:53
Vahvat suosittelut ihan kenelle vaan, oli sitten suurperheen tai metsurin tarpeita. Tai vaikka molempia.
Enkä perusta arviota vain tekniselle luotettavuudelle vaan mitä erikoisemmille käyttötarpeille; omassa autossa kuljetettiin parisänkyä sekä enduromopoa, nukuttiin festareilla, kuskattiin 7 henkeä tavaroineen Tahkovuorelle, vedettiin kärryä pitkin peltoa ja sitä rataa.

Tuollekin on jo erittäin varteenotettavia kilpailijoita PSA:lta, samaa autoa myydään Citroën Berlingona, Peugeot Rifterinä, Opel Combona ja Toyota Proace Citynä. Löytyy niin pätkää kuin pitkää, bensaa ja dieseliä, automaagina ja manuaalina. Ja vetääkin saa parhaillaan jarrullista 1500kg verran, varusteissa löytyy mm. akt.vakkarit yms. ja on tunnelmaltaankin jo huomattavasti henkilöautomaisempi. Tuli vaan tuossa mieleen kun kerran kävin tälläistä linkoa liikkeessä ihmettelemässä ja siihen pöllähti pariskunta hyvinkin kiinnostuneen oloisena, vertaillen jatkuvasti nykyiseen Caddyynsä, miten paljon paremmin se ja tämä oli tuossa PSA:laisessa toteutettu :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

enraa

Ja mikä sinun pointtisi oli? Jos joku hakee googlella kokemuksia Maxista niin löytyy tämä thread. ”Citroen Berlingo kokemuksia” löytynee toiselta foorumilta.
Nyk: Audi R8, Tesla Model 3 Performance
Ex: Tiguan 5N, A4 B8, A3 8V, S4 B5, A6 C7, Caddy 2K

Henriquez

#44
Tarinaa omasta kokemuksesta maxi caddyyn liittyen.

Vuosimallin 2016 Maxi tuli hankittua koirahommia varten. Etsinnässä oli DFS(x) koneellinen 2 litrainen 102hv versio. Adblue. Tämä yksilö oli 127tkm ajettu. Manuaali viisilovinen. Varustelutasosta en osa sanoa, muutakuin sen että monitoimi hojauspyörä jollain päällysteellä (ei ehkä nahka kuitenkaan?) ja bluetooth soitin. USB-portteja löytyy ja kaksin kappalein 12v tupakansytkä virtaa. 
Ajettavuudeltaan kyllä jämäkkä ja mielyttävä vehje - ajaa helposti pidempääkin matkaa. Tilaa riittää takana mukavasti kyllä ja itse halusin ehdottomasti pariovi-mallisena tämän. (koirahäkki kahdelle, jossa ovet molemmille).

Ensi töiksi tuo piti käydä ohjelmoimassa, koska mukavaa kuin matkaan päästyä se kyyti olikin niin kiihdytys rampille ylös motarinopeuteen auto täyteen pakattuna oli haasteellista.
Kun auto oli ns optimoitu - löytyi siitä sitten 192hv ja 380nm vääntöä. Nyt sitten pystyy jo täysyhdistelmän ohittamaan ilman kuolemanpelkoa.

En ole vielä löytänyt mitään täysin negatiivista tuosta autosta. Oven kahvan alapuolella juuressa on maali lähtenyt irti (tyyppivika). Ruostumisesta en osaa tässä vaiheessa elinkaarta sanoa juuri mitään.
Ainakin omassa ajotietokone heittää kulutuksen osalta suht reilusti (0,3-0,4L/100km). Tankilta mittaaminen onkin se ainut ja oikea tapa seurata kulutusta. Ja koska aika nihkeästi porukka osaa/viitsii täällä kulutuksia laittaa ylös niin tehdään se tässä samalla muiden iloksi:

Mittaukset perustuvat kaikki useisiin tankkauksen yhteydessä tehtyihin mittauksiin periaatteella: Täydestä tankista polttoainevaloon asti.

Maantiellä Caddy Maxi vie oman ajon perusteella 4,6L-4,7/100km. 80km/h rajoitusalue - tasaista ajoa. Tässä täytyy jo huomioida se, että nelosta joutuu käyttämään joskus. Joutuu oikeasti keskittymään.
Maantie/moottoritie-seka ajo ajo: Huomaa - että ilmanvastus tekee temput, vaikka kierrokset vitosella hyvällä tolalla - kulutus 4,9 - 5.2L/100km
Kaupunki/moottorie ajossa: 5,6-6L/100km riippuen niin monesta muusta tekijästä.
Puhdas moottoritieajo: noin 5,2L/100km
En pidä huonoina lukuina, mutten kyllä ihan parhainakaan. Tosiaan paku kuitenkin kyseessä vaikka onkin pieni paku.

Nämä lukemat pääosin softattuna. Kerkesin ajaa vakiona myös hieman ja täytyy sanoa, ettei ainakaan omien laskelmien perusteella tuo softaus ainankaan alentanut kulutusta.
Päivitän tähän lisää lukemia - kunhan ajoa kertyy enemmän.

Alavääntö on hieman outo tossa. Kävin ajamassa useita kandidaatteja ja kaikissa sama (paitsi 1,6tdi, joka tukehtuu ihan alkuunsa). Se alavääntö ei tule voimakkaasti siellä 1300-1400RPM kohdalla, vaan vasta siellä 1500-1600RPM min. Ajaminen maantienopeudessa 80km/h onnistuu vitosella, mutta jos piirunkaan vertaa nopeus menee alle 80km/h niin auto kyllä kertoo siitä. Eli nelosta silmään. Vähän hankala kombinaatio viisivaihteisella versiolla. Näitä vehkeitä ei pidä MISS,,,,N nimessä jurnuttaa alle 1500RPM MISS,,,,N tilanteessa pidempään. Se tietää ongelmia. Kakkosvaihteella menee vielä jotenkin kyllä. Kakkosen ja kolmosen vaihdevälitys ero on hivenen suuri, josta johtuen jos ajat hiekkatietä vaikka 30-40km/h niin kakkosella kone huutaa ja kolmosella jurraa.

Matkustamo on hyvä- mukavan tilava ja lokeroa sekä tavarasäilytystä riittää hyvin. Hyvänä mausteena pankkien alla/takana säilytystilaa.

Jos mahdollista, hankkii tästä sen 6 lovisen vaihtoehdon - vaihdevälitys on tällöin mukavampi.

Hivenen jännittää, mitä nämä euro 6 päästönormin dieselit keksii vanhetessaan. DPF,EGR ja adblue ongelmia odotellessa.

fokkeristi

paljonkohan vääntöä 1.4tsi -19 kytkin jestää optimointia ajatellen jos 20..25% saisi vääntöjä lisää

Henriquez

Lainaus käyttäjältä: fokkeristi - 02.12.23 - klo:15:37paljonkohan vääntöä 1.4tsi -19 kytkin jestää optimointia ajatellen jos 20..25% saisi vääntöjä lisää

Mahdoton sanoa varmaksi, mutta itse kävisin kysymässä varmuuden vuoksi asiansa tietäviltä VAG miehiltä virityspajoilta asiaa. Sieltä saa sen parhaan ja ajanmukaisimman tiedon. Karkea nyrkkisääntö on ollut se käsittääkseni, että jos samaa laatikkoa on käytetty tehokkaammassa versiossa, jossa vääntöäkin enemmän niin silloin sen luulisi tottakai kestävän sen pykälää riuskemman väännön.

Eli etsit tietoa tuosta vaihdelaatikosta ja katsot, onko sitä samaa laatikkoa käytetty esimerkiksi diesel versioissa, joissa kovemmat väännöt.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy