Citigon renkaat?

Aloittaja Peke, 26.11.12 - klo:18:47

« edellinen - seuraava »

qnarkill

22,20â,¬ kpl auto-aritassa enkä kyllä ihan niin paljon tähän 5000e autoon halua sijottaa.
Citigo + XX tic

Emil

Tarviiko se sitten kapseleitakaan?  ;)

Kympin taitaa maksaa ne pillerikapselit kappaleelta.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

qnarkill

En tod kyllä jattellut ostaa mitää toho rotiskoo jos ei halvalla lähe. On se kyl kumma et joku viittii pölliä skodan pöläreitä.
Citigo + XX tic

VW:t

Sitten kannattaa katella kapseleita esim. Biltemasta, Motonetistä tai Honkkarista. Ei ehkä pöllitä niin helposti, mutta vastapainona hajoilee ja putoilee helpommin.

qnarkill

Ei toine semmosia, mennää paljaalla ;)
Citigo + XX tic

track08

Minkälaisia rengaspaineita olette käyttäneet?

Polttoaineluukussa lukee ohjerengaspaineiksi:

165/70 R14   pieni kuorma (2,3/2,3), suuri kuorma (2,3/2,6)
175/65 R14   pieni kuorma (2,3/2,3), suuri kuorma (2,3/2,6)

185/55 R15   pieni kuorma (2,0/2,0), suuri kuorma (2,2/2,6)
185/50 R16   pieni kuorma (2,0/2,0), suuri kuorma (2,2/2,6)

Talvirenkaissa (R14) käytin 2,4 bar rengaspaineita. Kesärenkaissa olen kokeillut eri rengaspaineita ja tällä hetkellä rengaspaineet ovat 2,2/2,3. Kesärenkaissa (R15) tuo ohjerengaspaine tuntuu jotenkin matalalta. Ajotuntuma tuntuu omituiselta, vähän kuin auto muljahtelisi renkaiden päällä mutkissa ja tuntuma tiehen tuntuu hankalalta ennakoida.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Foxit

Lainaus käyttäjältä: track08 - 09.05.18 - klo:11:07
Minkälaisia rengaspaineita olette käyttäneet?

Polttoaineluukussa lukee ohjerengaspaineiksi:

165/70 R14   pieni kuorma (2,3/2,3), suuri kuorma (2,3/2,6)
175/65 R14   pieni kuorma (2,3/2,3), suuri kuorma (2,3/2,6)

185/55 R15   pieni kuorma (2,0/2,0), suuri kuorma (2,2/2,6)
185/50 R16   pieni kuorma (2,0/2,0), suuri kuorma (2,2/2,6)

Talvirenkaissa (R14) käytin 2,4 bar rengaspaineita. Kesärenkaissa olen kokeillut eri rengaspaineita ja tällä hetkellä rengaspaineet ovat 2,2/2,3. Kesärenkaissa (R15) tuo ohjerengaspaine tuntuu jotenkin matalalta. Ajotuntuma tuntuu omituiselta, vähän kuin auto muljahtelisi renkaiden päällä mutkissa ja tuntuma tiehen tuntuu hankalalta ennakoida.
Ei ole Citigosta kokemusta, mutta rengaspaineiden kanssa pelaamisesta hieman enemmänkin. Millä muuten mittaat nuo rengaspaineet ja ovatko mitattu kylmästä renkaasta? Itse tekisin sinuna niin että laittaisin reilummat esim. 2,7 barin paineet etu- ja takapäähän ja testaisin miltä auto silloin tuntuu. Siitä olisi sitten helpompi lähteä kokeilemalla portaittain pudottamaan paineita ja sitten käsikäyttöisellä painemittarilla mittaisin paineet halutuiksi. Takana pitäisin ehkä hieman enempi painetta, jonka pitäisi parantaa suuntavakautta. Voihan se olla niin, että mieleisesi paine kesärenkailla voi hyvinkin olla tuossa 2,4 barin kieppeillä riippuen siitä mitä ominaisuuksia hakee.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

track08

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 09.05.18 - klo:12:50
Ei ole Citigosta kokemusta, mutta rengaspaineiden kanssa pelaamisesta hieman enemmänkin. Millä muuten mittaat nuo rengaspaineet ja ovatko mitattu kylmästä renkaasta? Itse tekisin sinuna niin että laittaisin reilummat esim. 2,7 barin paineet etu- ja takapäähän ja testaisin miltä auto silloin tuntuu. Siitä olisi sitten helpompi lähteä kokeilemalla portaittain pudottamaan paineita ja sitten käsikäyttöisellä painemittarilla mittaisin paineet halutuiksi. Takana pitäisin ehkä hieman enempi painetta, jonka pitäisi parantaa suuntavakautta. Voihan se olla niin, että mieleisesi paine kesärenkailla voi hyvinkin olla tuossa 2,4 barin kieppeillä riippuen siitä mitä ominaisuuksia hakee.

Mittauksen pyrin tekemään kylmistä renkaista tai niin kylmistä kuin renkaat ovat sen jälkeen, kun olen ajanut kotoa huoltoasemalle. Viime aikoina olen käyttänyt Espoossa Neste Suomenojan automaattista rengaspainemittaria, mihin voi asettaa haluamansa rengaspaineen ja laite säätää sen jälkeen sen automaattisesti renkaaseen.

En etsi mitään erityistä ominaisuutta autostani rengaspaineita säätämällä tai ajattelen asiaa niin, että toivon että auto käyttäytyy loogisesti ja ennalta-arvattavasti normaaliajossa. Täytyypä lähteä korottamaan näitä kesärenkaiden rengaspaineita, josko se talvirenkaiden kaltainen ajotuntuma löytyisi sitä kautta.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Emil

Vuosimallin -16 Citigoon suositellaan ns. "mukavuuspaineiksi" pienellä kuormalla eteen 2 bar, ja taakse 1.8 bar. Niillä olen mennyt kesät. Vannekoko 14" ja kolmiovinen malli. Nätisti on mennyt, ja renkaatkin kuluneet tasaisesti.

Sen Nesteen jonka automaattista painelaitetta minä käytän, huijaa laite noin +0.1 bar. Eli kun haluan 2 bar, laitan asetukseksi 2.1 bar, jne.

2.7 bar tuntuis ajatuksen tasollai kovalta paineelta kevyeen autoon. Rengasmyyjä ainakin hieroisi käsiään.  Ellei sitten ole kyse erittäin matalista renkaista, joissa kovilla paineilla yritetään suojella vannetta.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Jultsu

Kyllä se rengasmyyjän suupieli valuu kuolaa nimenomaan noilla 1.x paineilla, ja kädetkin vielä lämpeävät noilla 2.x paineilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Emil

90-luvulla ihan yleinen paine se kahden bar paikkeilla oleva paine, kun auton paino tonnin paikkeilla. En keksi mitään syytä miksi nykyään pitäisi olla suuremmat paineet. Tai no, se polttoaineen kulutus, mutta se ei ole muodostunut ongelmaksi Citigon kohdalla.

Jultsu

Tuonne rengaspaineketjuun laitoin linkin maikkarin sivuille, käytännössä "ylipaineista" ei ole mitään haittaa, pelkästään hyötyjä. Vesiliirron mahdollisuus pienenee, kulutus pienenee, renkaat kuluvat tasaisemmin, auton ohjattavuus paranee jne.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Emil

Normaalin profiilin renkaissa renkaiden käyttöikä lyhenee merkittävästi, jos painetta on liikaa. Olen sen ihan itse kokeillut. Sitä ei "maikkarin", tai rengasliikkeen jutut muuta miksikään.

Miksi muuten autonvalmistaja ei suosita 3.5bar paineita Citigoon, jos siitä olisi pelkästään hyviä seurauksia?

Jultsu

Normaalin profiilin renkaissa renkaiden käyttöikä pitenee merkittävästi, jos painetta on liikaa. Olen sen ihan itse kokeillut. Sitä ei "esson baarin" tai valmistajan jutut muuta miksikään.

Autonvalmistaja suosittelee sellaisia paineita jotka on optimoitu sisämelun ja mukavuuden kantilta. Se maksaisi ihan liikaa lätkiä vaimennusmattoa pisin autoa. Ehkä autotehtaat ovat myös salaliitossa suurimpien rengasvalmistajien kanssa? Pidetään renkaat puolityhjinä niin saluunan ovet käyvät eestaas kun aasiakasvirta on taattu. On niitä hullumpiakin paljastuksia jo nähty...

S#S

Itsekin väitän kyllä, että ylipaine ei nykyrenkaissa renkaiden kulumista lisää vaan vähentää olettaen että paine on edes jossain määrin järkevissä rajoissa.

Mutta se mitkä sopivat rengaspaineet ovat ja millaisilla paineilla ajettavuus on paras toki osittain makuasia... Itse pidän hieman yli valmistajan suosituksen, mutta en kyllä mitään 3,5 bar paineita.

Emil

8000km jälkeen kitkarenkaissa keskellä pintaa 5mm, kun reunoilla vielä 8mm. En usko, että sellainen rengas ainakaan paremmin estää vesiliirtoa, kuin tasaisesti kulunut rengas. Erittäin lyhyeksi jäi niiden renkaiden käyttöikä, vaikka painetta laskinkin sen auton valmistajan suosittamiin. 2.6bar->2.4bar.

Ihan hyvä silti, että sentään jotkut tarkkailevat paineita. Vaikka sitten laittaisivatkin liikaa painetta. Ihan liikaa näkee liikenteessä niitä, jotka tarkastavat paineet kahdesti vuodessa, ja renkaat kuluneet reunoilta.

Emil

TSI up!in mukavuuspaineet näkyy olevan 2.2 eteen, ja 2 taakse. Niillä ajattelin ajella. Toimii hyvin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy