Seat Ibiza Fr 150 DSG 2012

Aloittaja Dirti, 19.10.12 - klo:20:34

« edellinen - seuraava »

Dirti

Kun vein Exeoni määräaikaishuoltoon herttoniemeen niin sain myyjältä lainaan siksi ajaksi uuden fr ibizan 150 heppaisella koneella, joten innolla odotin että millainen kulkine tämä tehokkain versio ibbestä on. Tässä muutamia mietteitä mitä ehdin muodostamaan.

Plussat:

- pieni ja näppärä
- massasta poikkeava ulkonäkö
- koneen teho
- alusta

Miinukset:
- rengasäänet
- nopeusmittarin luettavuus, todella epäselkeä
- sporttipenkit, vaikka kroppani ei ole vaativa niin alaselkä kipeytyi ja muutenkin penkit olivat suhteellisen mitäänsanomattomat
- moottorin ja vaihteiston epäsivistynyt käytös, joko kiihytetään rauhallisesti madellen tai mennään täysillä on/off-tyyliin
- itsensä toteaminen vanhaksi kun ei enään sytyttänyt tuommonen pikkusportti vaan odotti että pääsisi ajamaan omaa suhteellisen sivistyneesti sekä "tylsän keski-ikäisesti" käyttäytyvää ajokkiaan

Kaiken kaikkiaan ibbestä jäi ristiriitainen olo, varmana näppärä pikkusportti sitä haluavalle mutta auto vaatii ehdottomasti kunnon äänieristämisen tai peltorit jokaiselle matkaajalle. Ja jotenkin jäi sellainen olo moottorin ja vaihteiston yhteistyöstä että auto on suunniteltu 100% käskettäväksi ja reviteltäväksi. Mutta kakkosautoksi voisin tuollaisen ostaa, selkeästi erillainen kuin Exeo.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Edinex

Pitää kyllä sanoa että olen hieman erimieltä nuista muutamista negatiivista asioista :)
- Varsinkin nuo penkit, omaan 173cm persiille nuo passaa hyvin ja vajaa 4 tuntia yhtäsoittoo niin ei vielä paikat puutuneet, osasyy voi olla että asensin heti tuoreeltaan autoon keskikyynärnojan joka omalta osaltaan saa rennompaa matkantekoa.

- moottorin ja vaihteiston käytös on sinältään vähän jännä, että D-asennolla moottoria on suorastaan vaikea kierrättää ja S-asennossa kierrokset jää roikkumaan. Missään nimessä D-asennossa kuitenkaan kiihtyminen ei ole vaivalloista tai matelua.

Tämä on yksi vaikeimmista autoista ajaa, tai nimenomaan opetella ajamaan autolla oikein mitä minulla on koskaan ollut. Ehkä siksi että ainut automaatti vaihteinen auto mikä minulla on ollut ennen tätä oli 1.6 kaasari sunny coupe -87 4-vaihteisella automaatilla :)

Auto vastaa kaasuun D-asennossa suhteellisen hitaasti eikä malta pienessä yskässä pykältää pienempää vaan kierrokset ovat yleensä 1300-3000rpm. S-asennossa kaasuun vastaaminen on ärhäkämpää ja vähänkään enemmän kaasua painettaessa vaihtaminen pienemmälle alkaa pidemmän päälle rasittamaan. Kierrokset eivät laske juurikaan 2000rpm alapuolelle.

Itse tykkään käyttää nimenomaan manuaalipuolta ja ennakoida risteyksiä, ohituksia, liikkellelähtöjä yms. Pari napautusta vaihteistosta ja siirto D-asentoon ja matkanteko taas sujuu mallikkaasti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy