Audi A5 chat

Aloittaja Flat, 29.01.10 - klo:13:10

« edellinen - seuraava »

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: heki - 07.01.12 - klo:11:25
Paljonko maksaa takadiffuusorin maalaus mustaksi?

Juurikin se itse maalaus on nykyään ihan helkatin kallista, maksaa jokatapauksessa muutamia satosia.

Itse sain noita osasia maalaukseen 'harrastaja'kaverilleni, toimitusaika veny 'hieman' mutta lonkalta heittäen oman diffuusorin hinnaksi maaleineen kaikkineen jäi n. sataan egeen ( + 4 muuta pienempää osaa = 300 e).  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Pekka T

Auto on mallia A5 Sportback Business 1,8 TFSI 125 kW multitronic.
Väri Ibis valkoinen, mustat kangaspenkit.
Varusteet: Teknologiapaketti (PCB), 18'' vanteet (PRM), Automaattisesti himmentyvä sisäpeili (4L6), ilman tyyppi ja mallimerkintää (2Z0), sisävalopaketti (QQ1), musta sisäkatto (6NQ).

En tiedä, onko auto mennyt jo tuotantoon, joten saisiko vielä lisättyä varusteita. Tätä ketjua lukiessa ainakin harkinnassa olisi vielä mustaoptiikka (4ZM) sekä Audi sound system (9VD).

Kysymyksiä, joita olen alkanut harkita tätä ketjua lukiessa:
Kannattaisiko autoa madaltaa? En kaipaa mitään paljon madallettua, minun makuuni ei ole todella matalat autot, mutta toimisiko pienen pieni madallus, vai tuoko se vain kustannuksia ilman visuaalista lisäarvoa?

Sisälistat: Minusta tehdasvarusteiset sisälistat eivät ole hienoja. Puulistat ei ole mun juttu, ja en pidä tuosta trigon alumiinikuvista. Saisiko jälkikäteen asennettua esim. yksinkertaiset harjatut alumiinilistat sisälle? Siis ilman mitään kuviota.

Takalasien jälkitummennus: Toimisiko visuaalisesti, ja saako sen tehtyä fiksusti jälkikäteen?

Alumiinipedaalit ja tuki polkimissa: Onko ne oikeasti helppo asentaa itse? En ole mikään handy-man, joten asentamisen tulisi olla oikeasti helppoa.

Paljonko maksaa takadiffuusorin maalaus mustaksi?

Tervetuloa foorumille heki ja onnittelut myös uudesta A5:sta.

Lievä 15-30 mm madallus voisi olla paikallaan, riippuen tietysti mistä pitää ja siitä millaisissa paikoissa tulee ajeltua ( mökkitiet ja huonosti auratut pikkutiet).
Pelkät laadukkaat madallusjouset vaihtamalla auto laskee sopivasti eikä tule myöskään liian kova alusta.

Valkoiseen autoon käy erinomaisesti musta maski, joko V6 tai S5 maski, tai maalauttaa sen alkuperäisen.
Onko fl-mallissa takadiffuusori harmaa? Ainakin minulla se on mattamusta jo tehtaan jäljiltä.

S-linen harjattuja alumiinilistoja löytynee ainakin ebaysta, täytyy vain etsiä A5 sb:n tai A4:n listoja (coupen ja cabrion listat eivät käy).

Mielestäni tähän ei ikkunantummennokset käy, ainoastaan farkkuihin.  ;)

Tähän käy heittämällä RS 5:n alumiinipoljinpinnat ja leputustuki, ebaysta löytyy helposti, hintaa n. 150 â,¬.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Qrmu

... 18'' vanteet (PRM) ...
Kannattaisiko autoa madaltaa? En kaipaa mitään paljon madallettua, minun makuuni ei ole todella matalat autot, mutta toimisiko pienen pieni madallus, vai tuoko se vain kustannuksia ilman visuaalista lisäarvoa?

Minusta 18" vanteiden kanssa madalluksesta ei tule edes visuaalista lisäarvoa. A5 SB:n perusalustahan on samalla korkeudella kuin A4:n urheilualusta, joka toimii visuaalisestikin ihan hyvin 17" ja 18" vanteiden kanssa.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

heki

Kiitoksia vastauksista ja onnitteluista!

Nuo alumiinipolkimet menevät varmasti hankintaan. Osaako joku valaista, että kannattaako ostaa nuo OEM:n valmistamat pedaalit ja leposuoja, vai onko nuo feikki-S-line (Kiinalaiset kopiot) laadultaa ok kamaa? Ebay kun täynnä noita feikkejä halpaan hintaan.

Myös nuo harjatut alumiiniset sisälistat vaihdan melko varmasti, kunhan vain osaisi ostaa oikeat. Lisäksi niiden asentaminen lienee vaikeaa jos ei ole kokemusta ja taitoa ennestään lainkaan. Jos itse ei asenna, niin osaatteko suositella jotain mestaa?

Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta kysytään silti: A5 SB:ssä ei taida olla kromisia pakoputken päitä luonnostaan. Ebay:ssä on myös myynnissä halpoja pakoputkien päitä. Kysymys kuuluu, onko noista muutamien kymppien hintaisista chromipäistä mihinkään?
Mistä te ostaisitte pakoputkiin näyttävämmät päät?

Pekka T

Mielummin tälläiset oem tuotteet: RS 5 poljinpinnat

Etkasta löytyy listoihin tuotenumerot, ohjelma löytyy ainakin ebaysta sopuhintaan (huom. ei toimi 64-bit käyttöjärjestelmässä).

Oem pakoputkenpäät tinkaat vielä myyjältä kaupanpäälliseksi.  ;)
BMW 328 i xDrive -13

VAG!

Takalasien jälkitummennus: Toimisiko visuaalisesti, ja saako sen tehtyä fiksusti jälkikäteen?

Ei ole kaikeen rahaa nyt, jostain piti karsia.

Mitä nyt itse olen vitosia kuolannut, niin eipä ne minun mielestäni madallusta kaipaa 17- tai 18-tuumaisilla. Onhan se jo vakionakin selkeästi matalampi kuin normikotterot.

Takasivulaseja ei kannata tummentaa ennenkuin näkee omin silmin Sportbackin missä se on tehty. Takalasien tummentaminen tässä korimallissa jakaa rajusti mielipiteitä, joten totuus selviää vain omilla silmillä. Valkoiseen ulkoväriin tummat lasit kyllä sopivat hienosti, joten sen puolesta homma on ok. Ja saa tehtyä fiksusti, kun vie ammattilaiselle. Kannattaa ehkä kysellä vaikka tällä foorumille suosituksia oman asuinalueen asentajista. Myös tummuusasteen voi jälkiasenteisissa kalvoissa itse valita. Mutta kalvot ovat kalvoja, eli terävällä esineellä ne saa naarmuille.

Budjettihuolet hiukan kummastuttavat, kun pakettiin on kuitenkin otettu 1400 euron vanneupgreidi ja tavoitteena olisi saada pientä tuunausta muutenkin. 1400 eurolla olisi kuitenkin saanut Audi Sound Systemin ja vaikka Slamitiltä suorasovitteiset 19-tuumaiset replikat. Alkuperäisten 17-tuumaisten kesänakit olisi antanut rengasliikkeessä vaihdossa ja laittanut talvikumit niille. Ja keväällä sitten Saksasta tilannut kesägummit 19-tuumaisille.

heki

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.01.12 - klo:15:29

Budjettihuolet hiukan kummastuttavat, kun pakettiin on kuitenkin otettu 1400 euron vanneupgreidi ja tavoitteena olisi saada pientä tuunausta muutenkin. 1400 eurolla olisi kuitenkin saanut Audi Sound Systemin ja vaikka Slamitiltä suorasovitteiset 19-tuumaiset replikat. Alkuperäisten 17-tuumaisten kesänakit olisi antanut rengasliikkeessä vaihdossa ja laittanut talvikumit niille. Ja keväällä sitten Saksasta tilannut kesägummit 19-tuumaisille.

Katsos kun tässä on käynyt niin, että ensin tuli ostettua vaan auto ilman mitään takaa-ajatuksia. Silloin ajattelin, että käytän hiukan rahaa vanne up gradeen, ja kun ei ole tuunaustaustaa, niin ei oikein osannut miettiä sen kummemmin, miten kannattaisi edetä. Ja kun odotusaika on pitkä, sitä on ollut aikaa miettiä kaikenlaista, ja vasta odotusajan loppumetreillä on syntynyt ajatus pikkusen viritellä sitä.
Kuten ajankohdatkin kertovat: tilaus marraskuun puolivälissä, ja tämä pohdinta tammikuussa :) Me hämäläiset (juuret) ollaan katsos hitaita.

Nyt ajatus onkin, että kun rahaa meni ostoon jo nyt enemmän kuin tarkoitus oli, niin voi sitten pikkuhiljaa viritellä jotain pikkukikkaa.

heki

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 07.01.12 - klo:15:09

Etkasta löytyy listoihin tuotenumerot, ohjelma löytyy ainakin ebaysta sopuhintaan (huom. ei toimi 64-bit käyttöjärjestelmässä).

Oem pakoputkenpäät tinkaat vielä myyjältä kaupanpäälliseksi.  ;)

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä on Etka?

Pertsa

ETKA on konsernin autojen varaosaluettelo, ohjelmisto, jota jälleenmyyjät käyttävät varaosatiskillä ja se pitää sisällään eri automerkkien kaikkien mallien kaikki osat. Tuota ei ole virallisesti myynnissä missään.

Itse hommasin ebaysta nuo sisälistat, jotka on tuota harjattua alumiinia. Ovilistat ja kojelaudan lista on helppo nakki vaihtaa. Keskikonsolissa oleva vaatii vähän enemmän askartelua, eli koko keskikonsoli pitää purkaa jotta sen saa vaihdettua.

Pekka T

Pitäisi olla Etkasta ihan uusin versio, niin näkisi tuotenumerot Fl A5 sb:n sisälistoille, pre-fl:ssä ainakn oli samat ovilistat A4:n kanssa.
BMW 328 i xDrive -13

Maukka77

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.01.12 - klo:15:29

Takasivulaseja ei kannata tummentaa ennenkuin näkee omin silmin Sportbackin missä se on tehty. Takalasien tummentaminen tässä korimallissa jakaa rajusti mielipiteitä, joten totuus selviää vain omilla silmillä. Valkoiseen ulkoväriin tummat lasit kyllä sopivat hienosti, joten sen puolesta homma on ok. Ja saa tehtyä fiksusti, kun vie ammattilaiselle. Kannattaa ehkä kysellä vaikka tällä foorumille suosituksia oman asuinalueen asentajista. Myös tummuusasteen voi jälkiasenteisissa kalvoissa itse valita. Mutta kalvot ovat kalvoja, eli terävällä esineellä ne saa naarmuille.

Minä laitan tummennuksista valkeassa A5:ssa kuvia sitten maaliskuussa, kun saan omani ajoon...

Se on kun tätä palstaa alkaa lukea, niin siitä se tuunaus innostus sitten lähtee...  ;)
Skoda OCTAVIA Combi 2,0 TDI 184 4x4 Elegance DSG

ex VAG:
A5 Sportback 2.0TFSI Quattro Business vm. 2012
Audi A4 B7 2.0TFSI Avant Quattro Sport Edition B/W vm. 2008
Skoda Octavia RS 2.0TFSI HB vm. 2007

Ifa

heki, varmaan kannattaa auton saatuasi ensin ajella sillä jonkin aikaa ja "fiilistellä" omia tuntemuksia onko vakio alusta
tarpeeksi jämäkkä vai tarvitaanko satsausta siihen suuntaan.
Mulla on talvella 17" 225/50/17 kokoiset kitkat alla ja todella mukava ajaa,
Kesällä sitten maltillinen 18" 225/45/18 setti ja se tuntuu myöskin sellaiselta ettei pilaa auton hyviä ajo-ominaisuuksia
mitenkään. Mielipiteitä täälläkin palstalla on monia ja 19" ja 20" vanteiden kannattajia löytyy varmasti.
Mutta malttia... ;)
A5 Cab

heki

Lainaus käyttäjältä: Ifa - 07.01.12 - klo:21:11
heki, varmaan kannattaa auton saatuasi ensin ajella sillä jonkin aikaa ja "fiilistellä" omia tuntemuksia onko vakio alusta
tarpeeksi jämäkkä vai tarvitaanko satsausta siihen suuntaan.
Mulla on talvella 17" 225/50/17 kokoiset kitkat alla ja todella mukava ajaa,
Kesällä sitten maltillinen 18" 225/45/18 setti ja se tuntuu myöskin sellaiselta ettei pilaa auton hyviä ajo-ominaisuuksia
mitenkään. Mielipiteitä täälläkin palstalla on monia ja 19" ja 20" vanteiden kannattajia löytyy varmasti.
Mutta malttia... ;)

Juuri näin ajattelinkin toimia. Itseasiassa mulle tulee sama setti, eli talvella 17" ja kesälle sitten maltillisen kokoiset 18" vanteet. En varmaankaan osta 19" vanteita, puhumattakaan 20 ". Lähinnä tämä oma virittely koskisi pieniä muotoilujuttuja, kuten pakareiden päitä, alumiinipolkimia, ja sisälistoja. Jo takalasien tummennus on ihan siinä ja tässä, että meneekö mun omaan makuun överiksi, vai onko makea. En ole siitä oikein varma. Samoin tuon black optic paketin kanssa, olen vähän kahden vaiheilla sen suhteen, tosin voi olla, että olen jo myöhässä ja mitään ei ole tehtävissä. Melkein toivoisin, että olisin jo myöhässä, niin olisi helpompaa, kun ei tarvisi enää pähkäillä  ;)

Hyvä kuulla tyytyväisiä käyttäjäkokemuksia.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: heki - 07.01.12 - klo:21:27
Samoin tuon black optic paketin kanssa, olen vähän kahden vaiheilla sen suhteen, tosin voi olla, että olen jo myöhässä ja mitään ei ole tehtävissä.

Itse en tiedä onko tulevan kärrysi vakiosetupissa kromiset ikkunapuitteet, jos on niin sen Black Optic:in vaihtaminen olisi miltei 'ehdottomuus' valkoiseen autoosi. IMHO.

Jos taas ne puitteet on muutenkin musta ja maksaisit vain maskista niin sen järjellisyys on kyseenalainen, jälkiasennettuna maski on oletettavasti halpempi + voit saada jokusen rovon alk.p. maskistasi.

clima

Tervetuloa heki foorumille ja uuden auton odotukseen malttia.  :)

Varsin samoilla linjoilla menisin kuin yllä kirjoittaneet jäsenet.

Tuo 18" ei kaipaa välttämättä mitään lisämadallusta, katselet sitten myöhemmin jos madallussarjaa kaipaat.

Nuo poljinpinnat ja sisälistat hankit nopsaan esim. ebay:sta ja ehdotat autokauppiaalle että nämä laitetaan sitten ennen luovutusta paikalleen. Itselle poljinpinnat laitettiin juuri näin, kiiltomustalistat tuli kylläkin tehtaalta. Poljinpinnat tilasin itse Slamit:lta.

Ikkunoiden kalvotuksesta on mielipiteitä melkein yhtä monta kuin kirjoittajaa. Itse olen ollut -03 lähtien kalvojen kannattaja (esikoinen syntyi -04), lapsiperheessä ainakin nuo ovat hyvä varuste. Jos kalvoja SB:hen laitat niin visuaaliselta kannalta katsottuna pitäisi myös etusivut ainakin miedosti tummentaa.
Karmittomat ikkunat luovat oman haasteensa mutta ammatilainen laittaa nuo niin ettei niiden pysyvyydestä tarvitse (ainakaan vuoden sisällä, omassa tuo tulee ensi viikolla täyteen  :D) noissakaan olla huolissaan.

Mustaoptiikka sopisi hienosti valkoiseen, mutta kuten Mrk kertoi, on tehdastilauksen aikaikkuna mennyt varmaankin umpeen muutosten suhteen. Mikäli jatkossa haluat, niin teippauksella varmaankin pääsee nykyään listoissakin varsin hyvään tulokseen (?).

heki

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 07.01.12 - klo:21:36
Itse ne tiedä onko tulevan kärrysi vakiosetupissa kromiset ikkunapuitteet, jos on niin sen Black Optic:in vaihtaminen olisi miltei 'ehdottomuus' valkoiseen autoosi. IMHO.

Jos taas ne puitteet on muutenkin musta ja maksaisit vain maskista niin sen järjellisyys on kyseenalainen, jälkiasennettuna maski on oletettavasti halpempi + voit saada jokusen rovon alk.p. maskistasi.

Kromilistat ovat. Liikkeessä kun katsoin ostohetkellä, niin minusta kromi toimi paremmin kuin BO (tosin BO oli eri mallissa, eli valkoisessa A3 autossa), mutta kun aikaa on kulunut, olen alkanut jo pitää tuosta black optic moodista. Maanantaina on käytävä automyyjällä kysymässä, että voiko speksejä vielä muuttaa. Jos voi, niin aika lähellä varmaan on, että BO ja ASS mukaan vielä tulisi. Säästetään sitten vaikka ruokakuluissa  :)

Markku J

Ainakin ASS on ihan must juttu hintansa huomioiden. Halpa varuste, joka parantaa äänentoistoa merkittävästi. Ja voi olla myös jälleenmyynnissä merkittävä etu. Ainakaan itse en ostaisi käytettynä A5:a ilman ASS:ää tai B&O:ta. Vakio audio on surkea.

rob-s

Komppaan Markkua tässä Audi Sound System asiassa! On sitten paljon kalliimpi asentaa jälkikäteen.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

eGetin

Ei se vakioaudiokaan nyt surkea ole missään nimessä... Kaikki on siitä kiinni mihin on tottunut ja mihin vertaa. Ehdottomasti nimenomaan vakiokajareiksi oikein pätevät purkit - ei saa Skodista saati Volkkareista samanlaista ääntä ulos vakipurkeilla.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 07.01.12 - klo:23:40
Ei se vakioaudiokaan nyt surkea ole missään nimessä... Kaikki on siitä kiinni mihin on tottunut ja mihin vertaa. Ehdottomasti nimenomaan vakiokajareiksi oikein pätevät purkit - ei saa Skodista saati Volkkareista samanlaista ääntä ulos vakipurkeilla.
Olen samaa mieltä siitä ettei vakio nyt ihan surkea ole, mutta on siinä silti todella suuri ero ASS:ään tai B&O:hon. Tuo kannattaa hankkia nimenomaan jälleenmyynnin vuoksi, jos ei ole itselle ihan välttämätön, koska sen puute rajaa aika monta potentiaalista ostaa pois? pidän tuota ASS:ää varsin toimivana ja laadukkaana hintaansa nähden.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Uppe

Lainaus käyttäjältä: cossu69 - 19.08.11 - klo:23:37
Täytyy vissiin teherä pohojanmaanreissu....

Aprikoos,minkälainen A5 sieltä tarttui mukaan?

rob-s

Niinpä..onko Cossu69 saanut hommattua itselleen A5:n? Jos ei vielä niin nyt kannattaisi tutustua MarkunJ:n punaiseen A5:een!

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 08.01.12 - klo:10:18
Niinpä..onko Cossu69 saanut hommattua itselleen A5:n?

Viimeaikojen ilmiannoista päätellen ei, toivottavasti olen väärässä.  8)

cossu69

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 08.01.12 - klo:10:18
Niinpä..onko Cossu69 saanut hommattua itselleen A5:n? Jos ei vielä niin nyt kannattaisi tutustua MarkunJ:n punaiseen A5:een!
Eipä tullut mieleistä vastaan. Sori vaan mutta en osta autoa yksityiseltä ja ei dieseliä. Nyt on mietintämyssyn alla joko hyvin varusteltu 2.0 tai neekerimalli 3.0 a vitonen.

Ton-1

Tässä kohtaa hyväksyisin Rob-s'in Itämaantietäjien koelistalle.  ;D

Cossu vaan tunnustelemaan Markun peliä, non-slinenä täyttää vaateen 'neekeri'malli. 8)

Ja matalat kilsat valttina.

Quality

LainaaSori vaan mutta en osta autoa yksityiseltä

Tuossa kohden tekisin kyllä poikkeuksen silloin, kun Markku J on myyjänä. Siinä on niin perirehellinen suomalainen, etten epäilisi hetkeäkään häneltä ostaa, jos sopiva kohdalle sattuisi.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

rob-s

LainaaTuossa kohden tekisin kyllä poikkeuksen silloin, kun Markku J on myyjänä. Siinä on niin perirehellinen suomalainen, etten epäilisi hetkeäkään häneltä ostaa, jos sopiva kohdalle sattuisi.

Olen 100% samaa mieltä! Eikä tuo 3.0TDI nyt niin huono vaihtoehto ole. vuotuiset verot laskivat n.100e vuodenvaihteessa. Tämä Markun yksilö on vielä hinnoiteltu todella houkuttelevaksi!

3.0 kompuramalli jos cossu69 tarkoitit pitää tilata uutena tai odottaa useamman vuoden ennen kuin tulee muutama käytetty markkinoille.

cossu69

Uutta fl tarkoitin tai esittelyautoa.

cossu69

Niin ja onhan bmw 335x coupe tai tai mesen c coupe ja ehkäpä a5 sb.

Uppe

On on. Nyt vain tekoja!  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy