Turbon käyttöikä ja remontin hinta?

Aloittaja audioman, 21.07.12 - klo:14:40

« edellinen - seuraava »

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: skriko - 29.09.14 - klo:15:50
Ei sinun koko summaa omasta pussistasi tarvitse maksaa. Vetoat virhevastuuseen ja siihen, että autosi turbon ikä on enemmän kuin tuon 115 000. Itsestäsi on kiinni, kuinka paljon jaksa tapella mutta kyllä se kannattaa. Ikäviä tuollaiset. Luulisin että 115 000 olisi turbolle vasta sisäänajo. Paskoja ovat nämä nyky VW:t. Itelläkin 30 000 ja jo jakoremppa tehtynä.

oma ajotyylihän ei mitään vaikuta vaan kalusto on aina huonoa
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Turisti

1.4 TSI DSG vehkeestä (vm. -09) meni turbo noin 100tkm paikkeilla. Siivet olivat ottaneet kiinni. Syyksi todettiin öljypumppu, joka vaihdettiin Laakkosella samaan pakettiin. Kustannus olisi ollut n. 1700â,¬, jos olisi omasta pussista mennyt.
Octavia 1.6 TDI DSG Elegance -14
Fabia 1.6. 16V Elegance -07

EX-VAG:
Touran 1.4 TSI 125kw DSG7 Highline -09
Octavia Combi 1.4TSI DSG7 Elegance -10,
Octavia Combi 1.6MPI Elegance -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 29.09.14 - klo:17:54
oma ajotyylihän ei mitään vaikuta vaan kalusto on aina huonoa

Tuohon en osaa sanoa, mutta vain omalla maalaisjärjellä. Omissa autoissani ei ole koskaan ollut mitään vikaa, ennen tätä ketjuhommaa. Öljyäkään en ole koskaan joutunut lisäämään, eikä sitä syö tämä vaggikaan.
En tiedä voisiko sitten turbon hajoamista nopeuttaa se, että lähtee heti polkemaan kovilla kierroksilla kylmällä moottorilla ja että ei jälkikäytä kuumaa moottoria ennen sammutusta. Itse aikoinani -80 ja -90- luvulla turboautoja omistaneena tein jo tuolloin kuten nytkin toisin. Mitä taas jakoketjun venymiseen tulee vuoden vanhassa 12 800 ajetussa autossa, siihen en ainakaan omasta ajotavastani löydä mitään syytä. Ainoastaan keksisin syyksi vain huonolaatuisen ketjun.
Jos joku osaa ehdottaa millainen ajotapa venyttää jakoketjun kun kilometrejä on noin vähän ja auto on noin uusi, niin kernaasti kuuntelen ehdotuksia.

Touho

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 29.09.14 - klo:17:54
oma ajotyylihän ei mitään vaikuta vaan kalusto on aina huonoa

Tässä tapauksessa voisin kyllä syyttää huonoa kalustoa. Oma ajotyylini on kaukana rallista, ja ajot pääasiassa työmatkaliikennettä Helsingin ruuhkissa. Tosin edellisen omistajan ajotyylistä minulle ei ole minkäänlaista havaintoa. Kerran vuoteen sattuva suurempi remontti autolle ei kyllä millään sovi omaan mielikuvaani hyvästä autosta. Kaksi edellistä oli selkeitä tyyppivikoja ja niissä tehdas/maahantuoja tuli hyvin vastaan, mutta tässä ei taida käydä samoin. Autoista juuri mitään tietämättömänä hieman kuitenkin ihmetyttää, mite turbo voi hajota omasta mielestäni normaalissa ajossa tällaisilla kilometreilla.

Taitaa olla auton vaihto edessä ja jatkossa ajetaan sellaisella, jossa on takuu voimassa. Pääsee vähemmällä stressaamisella näiden ongelmien kanssa.

Turisti

Tekniikan maailman kestotestissä oli jokin aika sitten todettu jotenkin siihen suuntaan, että turboistakin on tulossa kulutusosia. Kyseisellä TSI-Golfilla ajettiin 60tkm ja jo silloin turbo alkoi näyttää hajoamisen merkkejä...
Octavia 1.6 TDI DSG Elegance -14
Fabia 1.6. 16V Elegance -07

EX-VAG:
Touran 1.4 TSI 125kw DSG7 Highline -09
Octavia Combi 1.4TSI DSG7 Elegance -10,
Octavia Combi 1.6MPI Elegance -05

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Touho - 30.09.14 - klo:11:36

Taitaa olla auton vaihto edessä ja jatkossa ajetaan sellaisella, jossa on takuu voimassa. Pääsee vähemmällä stressaamisella näiden ongelmien kanssa.

Aika moneen autoon saa vähintään 5 vuoden takuun tai kattavan huolenpitosopimuksen, joka maahantuojalta tai myyjäliikkeeltä. Antaa tosiaan mielenrauhaa, kun alkaa miettiä, että nykiiköhän tuo DSG epänormaalisti.

skriko

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 01.10.14 - klo:20:20
Aika moneen autoon saa vähintään 5 vuoden takuun tai kattavan huolenpitosopimuksen, joka maahantuojalta tai myyjäliikkeeltä. Antaa tosiaan mielenrauhaa, kun alkaa miettiä, että nykiiköhän tuo DSG epänormaalisti.

Kyllä auton täytyy kestää yli 5 vuotta. Riippuu tietysti paljonko ajaa tuona aikana. Itelle tulee ykkösautoon tuossa ajassa vai 50 000 km ja mitään huolenpitosopimuksia en maksa. Autossa on virhevastuu.

Normanton

Skodassa 208tkm mittarissa ja alkuperäinen turbo. Ei oireita.
Audissa 234tkm mittarissa ja alkuperäinen turbo. Ei oireita.

Audissa olen vaihtanut öljyt siinä vajaan 15tkm välein. Skoda on minulle vielä uusi ja aiemmin ollut 30tkm LL huollot, mutta loppuvat tähän ja siirryn tuohon vajaaseen 15tkm vaihtoväliin.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

HK

-06 1.9tdi (BJB), 350 tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään.
Tosin kesällä tein mr muscle -käsittelyn kun siivet jumitti karstoittumisen takia, sen jälkeen ei ole kertaakaan yliahtanut.
Öljyt oon vaihdellu 15tkm:n välein.

apche

Lainaus käyttäjältä: HK - 28.11.14 - klo:20:03
-06 1.9tdi (BJB), 350 tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään.
Tosin kesällä tein mr muscle -käsittelyn kun siivet jumitti karstoittumisen takia, sen jälkeen ei ole kertaakaan yliahtanut.
Öljyt oon vaihdellu 15tkm:n välein.

Pitkälle oot päässy. Itsellä meni samanlaisesta koneesta 250tkm ajettuna yhtään ennakkoon varoittamatta.

Hese57

Eipä kauheemmin ollut bensakoneiden turboista. Minulla -12vm 1,4 koneella ajettu 58tkm ja RS-huolto sanoo että turbossa akseli väljä menee öljyt läpi?  Onkohan jotain tietämättömän huijausta??
Ei muutenkaan viitsisi siellä korjauttaa, aika suolaset hinnat.
Onko asiantuntijoilla vinkkejä missä Tampereella kannattaisi tuollaista lähteä korjuuttamaan?
Tammer diesel sen tekisi jotain 1000â,¬ luokkaa.
Vinkkejä pliis.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 26.02.18 - klo:17:58
Eipä kauheemmin ollut bensakoneiden turboista. Minulla -12vm 1,4 koneella ajettu 58tkm ja RS-huolto sanoo että turbossa akseli väljä menee öljyt läpi?  Onkohan jotain tietämättömän huijausta??
Ei muutenkaan viitsisi siellä korjauttaa, aika suolaset hinnat.
Onko asiantuntijoilla vinkkejä missä Tampereella kannattaisi tuollaista lähteä korjuuttamaan?
Tammer diesel sen tekisi jotain 1000â,¬ luokkaa.
Vinkkejä pliis.

Jos noilla kilometreillä turbo mennyt on jotain vialla muutakin. Kyllä normaalisti turbo kestää sen 200-300tkm vaikka olisi garretti.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Eka turbo ja en koskaan muista jäkikäyttää!  :( Kilsoja n. 250tkm alkuperäisellä turbolla, tosin olen toinen omistaja.

Ocunen

Omasta, sittemmin uuteen kotiin muuttaneesta - 06 1.9TDI nelikko-Ocusta laukesi turbo melkolailla tarkalleen 300tkm kohdalla, autolla ikää tuolloin 10v. Kesken rekan ohituksem kuuluin PUFFF, tehot hävisi samantien. Hinurilla korjaamolle, uusi turbo asennettuna 2000e. Vanha turbo oli tuhannen päreinä, akseli katki jne. Ja vähän tuon jälkeen meni kaksoismassa ja kytkin vaihtoon.
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

o.b.

1.9 TDi 07/08 77kW PD DPF 285 tkm (Akseli poikki ja pakosiipi irti vauhdissa ja eka lämpötila-anturi poks)
2.0 TDi 07 125kW PD DPF 310 tkm (Toimii, mutta pukkaa vaaleaa savua. Uusi turbo odottaa asennusta)
2.0 TDi 08/09 125kW CR DPF 395 tkm (Turbon painepuoli öljyinen. Uusi turbo odottaa asennusta)
2.0 TDi 09 125kW CR DPF 340 tkm (Ei mitään oireita turbon toimimattomuudesta/öljyvuotoja)

Kunnostetut turbot Saksasta ei paljoa kustanna (~350â,¬), mutta pantti (80 - 150â,¬) lisää hintaa jonkun verran kun noita ei viallisia ei välttämättä kannata lähetellä takaisin (kiitos Postin).

Vaihto on melkolailla ilmainen kun itse tekee. No jokunen asennuskarhu (4,7%) menee ::)



satunnainenmatkaaja

Itellä teki saman kun täys kaasulla kiihdytin.kaveri sano että aja korkeilla kierroksilla "punaisen alussa" vähän aikaa niin putsaantuu turbon siivet.ajoin pari kertaa n. 30 sekunttia kierrokset korkealla niin ei ole enään tehnyt samaaa

Hese57

Hieman tätä ajattelinkin. Turbo kestää.
Tietämätöntä rahastaa meinasi RS-huolto.
Sitä ihmettelinkin, miten ihmeessä pystyvät sanomaan Turbon akselin olevan väljä jos ei sitä pura pois.
Tämä on sitä kun ei pääse olemaan mukana kun asentaja ottaa näitä tietoja, silloin voi sanoa asiakkaalle mitä ihmeellisempiä asioita.

Katselin jo sitä autoa ulkoapäin ettei varmaan oltu edes käyty pellin alla. Auto oli likainen kun sen sinne vein ja mistään kohtia ei ollut lika pyyhkiytynyt kun sen hain.
Mitenkäs nuo puristuspaineet mitataan? Ennen laitettiin mittari tulpanreikään ja pyöritettiin konetta.
Olis kiva tietää onko todella puristuspaineet alhaisemmat jossain pytyssä.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 04.03.18 - klo:10:56
Hieman tätä ajattelinkin. Turbo kestää.
Tietämätöntä rahastaa meinasi RS-huolto.
Sitä ihmettelinkin, miten ihmeessä pystyvät sanomaan Turbon akselin olevan väljä jos ei sitä pura pois.
Tämä on sitä kun ei pääse olemaan mukana kun asentaja ottaa näitä tietoja, silloin voi sanoa asiakkaalle mitä ihmeellisempiä asioita.

Katselin jo sitä autoa ulkoapäin ettei varmaan oltu edes käyty pellin alla. Auto oli likainen kun sen sinne vein ja mistään kohtia ei ollut lika pyyhkiytynyt kun sen hain.
Mitenkäs nuo puristuspaineet mitataan? Ennen laitettiin mittari tulpanreikään ja pyöritettiin konetta.
Olis kiva tietää onko todella puristuspaineet alhaisemmat jossain pytyssä.
Nyt vedät kyllä aika nopeita johtopäätöksiä.

Ensinnäkin, en usko hetkeäkään että Suomessa kahden volyymimerkin valtuutettuna huoltona toiminut yritys antaisi sinulle piruuttaan väärän diagnoosin. Heillä riittää hommaa kyllä ilman keksimistäkin.

Turbon akselin pystyy kyllä diagnosoimaan turboa irrottamatta, inusarjaan lähtevä letku irti ja sormi sisään.

Sinulla on käsissäsi erittäin pahoilla suunnitteluvirheillä / tyyppivioilla varustettu moottori. Se että joku ajaa takorautadiesellä maantieajoa yhdellä turbolla 400tkm, ei tarkoita sitä että puolta isommalla ahtopaineella varustettu pieni bensaturbokone pääsisi nurkka-ajossa samaan.

Noissa ketjujakopäällä varustetuissa koneissa on männänrengasvikoja, soikeita sylintereitä, öljynkierto-ongelmia jne. Näistä löytyy hyvinkin selitys sille, miksi myös turbo voi olla tiensä päässä noilla kilometreillä. Lue lisää palstalta löytyvästä TSI-jakopäitä ja muita ongelmia käsittelevästä viestiketjusta.

Voihan henkisesti tietysti olla helpompaa syyttää liikettä väärästä diagnoosista, kun tajuaa että 10000â,¬ autoon on tiedossa 1500â,¬-5000â,¬ remontti.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jaska-70

-08 2.0 TDI (4x4) Turbo 599â,¬ työ 741â,¬ yhteensä 1340â,¬.
Käyttöikä oli 10 vuotta / 225tkm.


Hese57

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.03.18 - klo:11:20
Nyt vedät kyllä aika nopeita johtopäätöksiä.

Ensinnäkin, en usko hetkeäkään että Suomessa kahden volyymimerkin valtuutettuna huoltona toiminut yritys antaisi sinulle piruuttaan väärän diagnoosin. Heillä riittää hommaa kyllä ilman keksimistäkin.

Turbon akselin pystyy kyllä diagnosoimaan turboa irrottamatta, inusarjaan lähtevä letku irti ja sormi sisään.

Sinulla on käsissäsi erittäin pahoilla suunnitteluvirheillä / tyyppivioilla varustettu moottori.
Olen lukenut kaiken tuon, tiedän.
Minua kaikista enemmän ihmetytti se miten konepellin alla on voinut tutkia jotain kun kura auton puskurissa/lokasuojissa ei ollut naarmuuntunut?
Minun ei tarvitse kuin katsoa öljytikusta niin housunpuntit on kuraantuneet ja auton puskurissa on jälkiä.
Tiedän siihen laitetaan suoja, mutta kun se suojakin hankaa puskuria tai lokasuojia ja heti näkee jälkiä.

Mutta en saanut vieläkään vastauksia miten ne puristuspaineet mitataan nykyautoista?
Nyt tiedän miten turbon akselin väljyys saadaan selville.
Kun eteen vain lätkäistään lasku ja paperi missä lukee mitä lukee. Ei saa mitään faktaa tuolle niin alkaa epäileen jos mitäkin.
Anteeksi kun en vain uskonut mitä paperissa luki.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

Leader dog

Turbo kestää hienosti asiallisesti käytettynä 300000 - 400000, jopa enemmän .
Asiallinen käyttö tarkoittaa kunnollisia öljyjä, ajallaan vaihdettuna sekä moottorin sammutusta normaalista lämpötilasta, ei heti kovan kuormituksen jälkeen.

Siviiliajossa yhtään turboa ei ole hajonnut (yht: 10 kpl.) kilpakaytössä pari IHI:ä ja yksi Garrett on pehmentynyt.

Husky

Tuttavallani on bmw 525d, vm-03, korimalli on vissiin e39 ku se on e60 edeltäjä. No niin, hän on uutena auton ostanut ja ajaa paljon. Autolla oli ajettu ennen joulua kun näin hänet niin 930 tkm, siis pian miljoona.
Alkuperäinen turbo, alkuperäinen vaihdelaatikko, konetta ei ole edes avattu, että kyllä vehkeet toimii kun niitä huolletaan säännöllisesti. Tämäkin on piirunverran tarkka mies, esim laatikon öljyt vuosittain jne.
En nyt tässä mene bemaria ylistämään, itte en sellaista omista enkä todennäköisesti koskaan ostakaan, mutta nuo kilometrit ovat kyllä omaa luokkaansa.

HK

Lainaus käyttäjältä: HK - 28.11.14 - klo:20:03
-06 1.9tdi (BJB), 350 tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään.
Tosin kesällä tein mr muscle -käsittelyn kun siivet jumitti karstoittumisen takia, sen jälkeen ei ole kertaakaan yliahtanut.
Öljyt oon vaihdellu 15tkm:n välein.
Päivitelläänpäs tietoja.
435tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään edelleen.
Kaksoismassan jouduin vaihtamaan 415tkm kohdalla, samalla vaihdoin kytkimen jolla tosin ois ajanu vielä toisen mokoman :D

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Husky - 30.03.18 - klo:06:07Tämäkin on piirunverran tarkka mies, esim laatikon öljyt vuosittain jne.

Nää on taas näitä. Sillä rahamäärällä joka on tähän päivään asti mennyt esim. tuohon vuosittain tapahtuvaan laatikkoöljyjen vaihtoon olisi jo ostanut täysin uuden (kunnostetun) laatikon (Latviasta) ja tällä hetkellä auto olisi mahdollisesti paremmassa kunnossa kuin mitä nyt. Ei siinä, kyllä itsekin tunnustan ylihuoltavani omaa autoa, mutta tällaiset kertomukset pistää miettimään asioita.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Enhancer

Laatikosta riippuen 3-6 litraa öljyä, tulppa auki, sama määrä uutta sisään ja matka jatkuu?

Tee-se-itse -kustannus 50-100â,¬, teetettynä töistä toinen mokoma? Ei tuo nyt ihan kohtuuton vaikka nyt 300â,¬ laskisi tuosta autoiluun vuotuisia kuluja, jos öljynvaihto maksaa Audiin 250â,¬ eikä valtaosa ihmisiä viitsi edes öljyjä viedä itse.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jultsu

Niin, jos vuosittain vaihtaa öljyt automaattilaatikkoon niin tällöin ei ole tarvetta tehdä huuhtelua ja vaihtaa suodatinta? En tiedä siis, heitän lähinnä kysymyksen ilmoille.

15 vuotta kertaa 100 euroa tekee 1500 euroa, noh, ei sillä taida ihan vielä saada sitä laatikkoa baltiastakaan. Jos taas vaihdot tehdään huuhtelemalla ja suodin vaihtaen, hinta lienee lähempänä 300e ilman töitä ja vuosien saatossa kertyykin jo vajaa 5 tonnia hintaa.

Tokihan se orkkislaatikko olisi voitu vaihtaa jo paljon aiemmin ilman noita öljynvaihtoja...
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

HK

Lainaus käyttäjältä: HK - 08.04.18 - klo:17:59
Päivitelläänpäs tietoja.
435tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään edelleen.
Kaksoismassan jouduin vaihtamaan 415tkm kohdalla, samalla vaihdoin kytkimen jolla tosin ois ajanu vielä toisen mokoman :D
470tkm mittarissa ja toisen kerran mr Muscle -käsittely tehty, on nämä heikkoja kun joutuu jatkuvaan eheyttämään :D

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Leader dog - 29.03.18 - klo:21:49
Turbo kestää hienosti asiallisesti käytettynä 300000 - 400000, jopa enemmän .
Asiallinen käyttö tarkoittaa kunnollisia öljyjä, ajallaan vaihdettuna sekä moottorin sammutusta normaalista lämpötilasta, ei heti kovan kuormituksen jälkeen.

Siviiliajossa yhtään turboa ei ole hajonnut (yht: 10 kpl.) kilpakaytössä pari IHI:ä ja yksi Garrett on pehmentynyt.

Tätähän ei voi yleistää vaan on täysin riippuvainen saman merkin sisällä mm. moottorin mallikoodista.

Teemu74

Moi,

omasta 2010 tiguanista 2.0 tdi(140hv) on alkanut kuulumaan uusi ääni.
liikkeelle lähdettäessä pienillä kierroksilla kuuluu pienillä kierroksilla vaimeaa ulinaa, jonka tajuus nousee aina kun kaasua painaa kunnes katoaa muun melun alle. Voisikohan olla turbo ilmoittelevansa alkavista ongelmista...

autolla ajettu 137000, joista ensimmäiset 100000 long life huolloilla. sen jälkeen 10000 välein öljyt.


apche

Lainaus käyttäjältä: HK - 23.07.20 - klo:18:04
470tkm mittarissa ja toisen kerran mr Muscle -käsittely tehty, on nämä heikkoja kun joutuu jatkuvaan eheyttämään :D

Itsellä oli samalla moottorilla (BJB) vuoden vanhempi octavia ja eka turbo laukesi n. 200tkm, 5 vuotta autolla silloin ikää. Longlife huoltovälit oli ollut ensimmäiset 180tkm. Toisessa turbossa alkoi siivet jumimaan vähän ennen puolta miljoonaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy