Yleinen nelivetokeskustelu

Aloittaja Micco, 14.01.10 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

SNG

Nyt kun tällä viikolla on noita yöpakkasia ainakin täällä Pirkanmaalla, metsäautotiet ovat ajamattomassa kunnossa.

Eilen piti kääntyä tutulta metsäoikoreitiltä takaisin. Renkaiden jättämät urat ja niiden välissä parikymmentä senttiä lunta olivat mahdoton yhtälö mennä läpi rikkomatta auton pohjaa. Autosta kun hyppäsi niin tuo ajourinen välinen penkka oli UMPIJÃ,,Ã,,SSÃ,,. Tien sivuun kun hyppäsi niin koskemattoman kantohangen päällä pystyi kävelemään, juoksemaan ja hyppimään.

Jopa ajourien sivussa pysyi ajamaan muutamaa kiinnijääntiä lukuunottamatta kun hanki petti. Irti pääsi kyllä peruuttamalla ja heijaamalla. Tuolla tavoin pystyi välttämään pohjavauriot. Ajourat olivat peilijäässä ja etuvetoinen olisi satavarmasti jäänyt kiinni vaikka olisi ollut millainen maavara.

Eli kun menette testaamaan nelikoita näin kevätaikaan, varokaa rikkomasta autojanne.

En muista vastaavaa hankikantoa kuin jostain lapsuudesta kun ajeltiin laskettiin mäkeä pellolla tai ajeltiin pyörällä/mopolla pitkin hankea.

PS. Ja kesärenkailla nelikko jää lumella samantien kiinni kun pyörät sutaisevat vähänkään paikoillaan. Tämäkin on muutama vuosi sitten tullut opittua kantapään kautta.

mrmojo77

Lainaus käyttäjältä: vwp - 11.03.15 - klo:08:42
Itse kerran etuvetodsg:n kanssa kiinnijääneenä totesin, että pitämällä vaan pakin päällä ja kaasua käyttämällä sai suht hyvin heijattua. Kaasua kun painoi, niin oli vetoa ja kun irrotti, niin veto katkesi sen verran etä auto heilahti eteenpäin. Ensin yritin kepin kanssa heijailla, mutta tuo kaasu osoittautui paremmaksi keinoksi

Myönnän, että en lukenut Q5:n manuaalia kokonaan, mutta en onnistunut heijaamisessa, vaikka monenlaista yritin. En kokeillut tuota D:n ja R:n välillä vexlaamista hitaalla vauhdilla, mutta kyllähän siinä yleensä on viive siinä vaihtamisessa, joten siinä se menis ehkä hukkaan. Ongelma olikin tuossa linkittämäni videon kaltaisissa olosuhteissa, että DSG:llä rengas ei suostunut pyörähtämään hitaasti eteenpäin, jolloin kaasun vapauttamalla olisi ehkä auto vierähtänyt taakse, vaan jos renkaan halusi pyörähtämään mihinkään, niin kaasu piti painaa pohjaan jolloin kone vihdoin tajusi, että kyllä niihin renkaisiin pitää laittaa tehoja ja tehoja tuli sitten kerralla kaikki.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.03.15 - klo:08:56

PS. Ja kesärenkailla nelikko jää lumella samantien kiinni kun pyörät sutaisevat vähänkään paikoillaan. Tämäkin on muutama vuosi sitten tullut opittua kantapään kautta.
Ei kyllä ainakaan oma Torseni jää. Haldexin saa myös ulosmitattua sitä kuumentamalla.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 14.03.15 - klo:21:22
Ei kyllä ainakaan oma Torseni jää. Haldexin saa myös ulosmitattua sitä kuumentamalla.

Tarkoitin tilannetta jossa neljä kappaletta kesärenkaita kaivaa ja kiillottaa itselleen soman poteron. Ihan sama mikä tekniikka käytössä. Ilman työntö- tai kitka-apuja ei pääse pois. Heijaamaan et pysty, kun kitkakerroin liki nolla.

HaSe

Olen yrittänyt metsästää netistä rullatestiä Skodalla Haldex 5 kytkimellä. Bemarin ja Audin videoita löytyy, mutta miten mahtaa toimia tuo Skodan tyhjää sutivien pyörien jarrutus..
Onko tietoa?
SKODA OCTAVIA Combi 2,0 TDI 184 4x4 Elegance DSG (vm 2015)

enkero

Herätellääs vanhaa topikkia...

Nyt tänä "talvena" on jo päässyt pari kertaa testaamaan haldexia (vai voisiko sitä vaikkapa 2-sarjan Active tourerin innoittamana nimittää xDriveksi? ;)), ja kyllähän se suuta messingille vetää! ESC off (tms.) päällä taka-akseli lähtee yllättävänkin nätisti piirtämään ja kitkarenkaillakin ottaa vauhtia todella hätäiseen.

Kyllin isoa ja esteetöntä parkkipaikkaa en vielä ole onnistunut löytämään "turvalliseen" harjoitteluun ja selkeästi ajoharjoittelua tuo nelikko vaatii mikäli sillä luulee joutuvansa ääritilanteisiin.

Pienen rälläyksen seurauksena DSG kyllä meni jo vähän niks ja naks, eli päätti olla kytkemättä mitään vaihdetta (kun oli fiksusti individual-moodi päällä ja siellä rullaustoiminto käytössä) - matka-ajossa heikommassa kelissä tuota rullausta en uskalla käyttää, kun tuntuu ajatus siitä, ettei vedon jakautuminen tiukan paikan tullen olisikaan heti valmiudessa. Tämä tosin voi olla silkkaa lopoilua.

Mutta nyt sitä lunta!!!!
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: enkero - 02.12.15 - klo:22:19
Herätellääs vanhaa topikkia...

Mutta nyt sitä lunta!!!!
hitto, luulin että vain moottorikelkkamiehet toivoo lunta! Asiallista.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Rauska

^Ja lumi estää nastoja kuluttamasta asfalttia. Eikä pienhiukkaset lentele ;-)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

enkero

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 03.12.15 - klo:19:46
hitto, luulin että vain moottorikelkkamiehet toivoo lunta! Asiallista.

Jep, tosin tänään vaihdoin Sotkani avaimet vajaaksi viikoksi takavetoisen hybridiauton avaimiin (pitää vielä vanhanaikaisesti startata avaimella vasemmalla kädellä), joten nyt saa ens viikon keskiviikkoon asti pitää kuivat tiet. Sit viikon päästä vaan hirmumyräkkä päälle!

Ja on sitä aikanaan ensilumilla vedetty höpelönä kelkalla ja 240:lläkin, nyt pitää tyytyä näihin tylsiin kuljettimiin  :-\
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Octavia4x4

Tipahti äsken uusi Tekniikan Maailma postiluukusta. Seuraavassa numerossa on Talviauto 2016 vertailun loppuraportti. Tällä kertaa tuo valinta tehdään 15 nelivetoisen joukosta. Mukana autoja Fiat 500:sta katumaastureihin. Vagarenalaisia kiinnostavimmat osanottajat lienevät Audi A4 2.0TDI quattro ja Skoda Superb 2.0 TDI 4X4.
Seuraava lehti, jossa siis testin tulokset, ilmestyy 10.2.  :)
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Tänään se sitten tuli, tuo Tekniikan Maailma, jossa Talviautotestin loppuraportti.

VAG konsernille kaksoisvoitto. No, kakkossija oli tasapeli Skoda Superb ja Volvo V60 CC. Audi A4 quattro vei voiton. Skodassa kun olisi ollut paremmat valot ja lämmityslaite, niin sitten olisikin ollut tuo ykkössija jaettu Vagineiden kesken.  ;)

Audin Torsen-neliveto oli vertailun paras neliveto. Todistettavasti Haldex-tyyppisilläkin kuitenkin pärjää..  ;D
Konsernipelejä vuodesta 1993

mol

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 10.02.16 - klo:14:06
Skodassa kun olisi ollut paremmat valot ja lämmityslaite, niin sitten olisikin ollut tuo ykkössija jaettu Vagineiden kesken.  ;)


Harmi että uudessa Superbissakin on alettu nuukailemaan valojen kanssa. Kahdessa edellisessä mallissa olikin mainiot valot.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 10.02.16 - klo:14:06


Audin Torsen-neliveto oli vertailun paras neliveto. Todistettavasti Haldex-tyyppisilläkin kuitenkin pärjää..  ;D
Eikai Audi ole käyttäny torseenia enään pitkään aikaan?
Poislukien erikoiset mallit
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Octavia4x4

Torsenista tuossa lehdessä puhuttiin.
Konsernipelejä vuodesta 1993

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 10.02.16 - klo:21:33
Torsenista tuossa lehdessä puhuttiin.

ei puhuttu kuin torsen tyyppisestä, ehkä kruunutasauspyörästö luetaan sellaiseksi.
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

superg

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 10.02.16 - klo:14:06
Audin Torsen-neliveto oli vertailun paras neliveto. Todistettavasti Haldex-tyyppisilläkin kuitenkin pärjää..  ;D
Muutama vuosi sitten Ruotsalaiset vertailivat nelivetoja jääradalla ja sen testin mukaan Audin neliveto oli kelvoton. RS5 hävisi sekuntitolkulla Volvo V60:lle 700 metrin jääradalla ja moni muukin nelivetototeutus oli nopeampi. En nyt ota kantaa onko joku testi väärin testattu mutta vaikuttaa siltä että tulokset ovat hyvin ristiriitaisia.

jarkko_h

#916
Lainaus käyttäjältä: superg - 10.02.16 - klo:22:37
Muutama vuosi sitten Ruotsalaiset vertailivat nelivetoja jääradalla ja sen testin mukaan Audin neliveto oli kelvoton. RS5 hävisi sekuntitolkulla Volvo V60:lle 700 metrin jääradalla ja moni muukin nelivetototeutus oli nopeampi. En nyt ota kantaa onko joku testi väärin testattu mutta vaikuttaa siltä että tulokset ovat hyvin ristiriitaisia.

Eiköhän ole kovin yllättävää että VAG voittaa Tekniikan Maailmassa vaikka Ruotsissa testattu huonommaksi.  Ruotsissa testiä Volvolle biasoi Volvon alkuperä ja Suomessa VAG:lle konsernin pohjaton, testaajien moraaliin rajoja testaava valtava mainosbudjetti.

Tuskin on olemassa puolueettomia testejä. En ainakaan itse usko enää TM:n testejä. Viimeistään uskon häivä loppui eräässä TM testissä, jossa passat oli mukana.

Vwhannes

Vähän vaikea on joiltakin osin ottaa tolkkua tuosta TM:n talvitestistä. Esimerkiksi talviajo maantiellä (sivut 21 ja 37) Audi kiitettävä/9, Skoda kiitettävä/10, Volvo erinomainen/10, mikäs noista on paras neliveto talvisella maantiellä. Vissiin Skoda ja/tai Volvo kun kumpikin saa kympin, mutta toinen on erinomainen ja toinen kiitettävä - mikä lie ero.

yaska

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 10.02.16 - klo:20:23
Eikai Audi ole käyttäny torseenia enään pitkään aikaan?
Poislukien erikoiset mallit

Audin sivuilta;

quattro_torsen_s
40:60
Perinteinen itselukittuvalla tasauspyörästöllä toteutettu jatkuvatoiminen quattro-neliveto on Audi-mallistossa yleisin. Se on lievästi takavetopainotteinen suhteessa 40:60. Voimanvaihtelu voi olla etu/taka-akselin kesken välillä 15:85- 65:35 ja sen toiminta on täysin mekaanista. Vakaiden ja johdonmukaisten ajo-ominaisuuksien lisäksi quattro tarjoaa erinomaisen ohjautuvuuden myös ääritilanteissa. Tätä quattro-nelivetojärjestelmää käytetään malleissa A4, A5, A6, A7, A8, Q5 ja Q7.

quattro_haldex_s
90:10
Monilevykytkimellä ohjattua nelivetoa käytetään tilankäytöllisistä syistä Audin pienemmissä malleissa A3, TT ja Q3. Näissä autoissa moottori ja vaihteisto on sijoitettu poikittain. Tämä nelivetojärjestelmä on etuvetopainotteinen ja perustilassa etupyörille ohjautuu noin 90% käytettävästä voimasta. Jos etupyörien pito heikkenee, siirtyy voimaa taka-akselille sijoitetun hydraulisen monilevykytkimen elektronisesti ohjatun järjestelmän toimesta salamannopeasti jopa 50 % takapyörille. Vaikutus auton ajettavuuteen ja etenemiskykyyn on tässäkin tapauksessa merkittävä ja se on selkeästi tunnistettavissa kaikissa ajotilanteissa.


http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/a1/s1/quattro/audin_nelivetojaerjestelmaet.html

Normanton

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 10.02.16 - klo:20:23
Eikai Audi ole käyttäny torseenia enään pitkään aikaan?
Poislukien erikoiset mallit

Kuten Yaska tuossa jo linkkasi niin kyllähän audilla on Torsen käytössä suurimmassa osassa mallejaan. Noihin pienempiin on laitettu Haldex, kun ei saada moottoria pitkittäin minkä Torsenin käyttö vaatii.

Lainaus käyttäjältä: superg - 10.02.16 - klo:22:37
Muutama vuosi sitten Ruotsalaiset vertailivat nelivetoja jääradalla ja sen testin mukaan Audin neliveto oli kelvoton. RS5 hävisi sekuntitolkulla Volvo V60:lle 700 metrin jääradalla ja moni muukin nelivetototeutus oli nopeampi. En nyt ota kantaa onko joku testi väärin testattu mutta vaikuttaa siltä että tulokset ovat hyvin ristiriitaisia.

Ruotsalaisissa testeissä Volvo voittaa aina. Ihan sama mitä testataan. Tietysti ihan ymmärrettävää, mutta ärsyttävää.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

superg

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 11.02.16 - klo:08:43
Ruotsalaisissa testeissä Volvo voittaa aina. Ihan sama mitä testataan. Tietysti ihan ymmärrettävää, mutta ärsyttävää.
Samalla tavalla voisi todeta että Tekniikan Maailman testeissä Volkswagen-konsernin tuotteet voittavat aina. Testituloksethan ovat pitkälti vain testaajien mielipiteitä perustuen mielivaltaisesti valittuihin testikriteereihin ja painotuksiin. Myös yksittäisten osa-alueiden arvosanat ovat monesti mielipiteitä, ei voida yksikäsitteisesti määritellä esimerkiksi hyvää jousitusmukavuutta - Yksi tykkää löysästä alustasta ja toinen kovemmasta, urheilullisesta tuntumasta.

Ã,,kkiseltään voisi luulla että ajettaessa rataa pitkin kelloa vastaan saataisiin melko objektiivisia tuloksia, mutta nämä pari liukkaalla ajettua testiä antavat kovin erilaiset kierrosajat eri autoille ja nelivetotekniikoille. Mistä lie johtuu.

Jultsu

Repikö yaska omasta hanuristaan nuo quattro_torsen_s ja quattro_haldex_s otsikot? Mistään tuolta linkatulta sivulta en tuollaisia löytänyt. Lisäksi vag-tekniikan maailma on (jälleen kerran) hukassa teknologian kanssa, audi on tosiaan vaihtanut torseneista omiin kruunutasauspyörästöihinsä jotka vaikuttavat hyvin samankaltaisilta torseniin nähden mutta ovat kuitenkin kehittyneempiä ja parempia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.02.16 - klo:09:02
audi on tosiaan vaihtanut torseneista omiin kruunutasauspyörästöihinsä jotka vaikuttavat hyvin samankaltaisilta torseniin nähden mutta ovat kuitenkin kehittyneempiä ja parempia.
Joo, näin se on. Ja mikä parasta, niin Audin omia patentteja. Torsenista piti maksaa lisenssimaksut muualle. Olisko viimeinen Torsen ollut 4F-koppainen A6? Enivei, jos puhutaan "haldexista" niin "torsen" on ihan hyvä kumppani sille. Eli sähköinen vs. mekaaninen.

Lisää Audin quattro-tekniikasta vaikka täältä: https://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(four-wheel-drive_system)
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: superg - 10.02.16 - klo:22:37
Muutama vuosi sitten Ruotsalaiset vertailivat nelivetoja jääradalla ja sen testin mukaan Audin neliveto oli kelvoton. RS5 hävisi sekuntitolkulla Volvo V60:lle 700 metrin jääradalla ja moni muukin nelivetototeutus oli nopeampi. En nyt ota kantaa onko joku testi väärin testattu mutta vaikuttaa siltä että tulokset ovat hyvin ristiriitaisia.
No vaikea tuohon sanoa mitään, kun ei ole testiä nähnyt. Ihan noin heittona voisi sanoa, että 450 hp auto käyttäytyy jäällä aika lailla eri tavalla kuin joku 180 hp kinneri. Jäällä ei raaka voima oikein pääse oikeuksiinsa.

Mulla on ollut yksi Vollen neliveto ja sen jälkeen kolme Audin. En ole hankkinut noita Audeja sen tähden, että hankintahinta olisi halvempi kuin Volvon... Ei Volvo ole huono auto millään mittapuulla, mutta nelarit tulee mulle kyllä Ingolstadtista.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: superg - 10.02.16 - klo:22:37
Muutama vuosi sitten Ruotsalaiset vertailivat nelivetoja jääradalla ja sen testin mukaan Audin neliveto oli kelvoton. RS5 hävisi sekuntitolkulla Volvo V60:lle 700 metrin jääradalla ja moni muukin nelivetototeutus oli nopeampi. En nyt ota kantaa onko joku testi väärin testattu mutta vaikuttaa siltä että tulokset ovat hyvin ristiriitaisia.
Ettei vain olisi ollut kyseessä saksalaisten lumiradalla tekemä vertailu, joka on varmaan julkaistu myös AMS:n ruotsalaisessa julkaisussa? Tuossa vertailussa kapeat renkaat olivat valttia. Kapeahkojen Sottozero II Pirellien rintaman onnistui rikkomaan vain Cayenne.
http://www.autoeder.de/media/image/ams_Sonderdruck_02_2011_Allradtest.pdf

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.02.16 - klo:09:02
Repikö yaska omasta hanuristaan nuo quattro_torsen_s ja quattro_haldex_s otsikot? Mistään tuolta linkatulta sivulta en tuollaisia löytänyt. Lisäksi vag-tekniikan maailma on (jälleen kerran) hukassa teknologian kanssa, audi on tosiaan vaihtanut torseneista omiin kruunutasauspyörästöihinsä jotka vaikuttavat hyvin samankaltaisilta torseniin nähden mutta ovat kuitenkin kehittyneempiä ja parempia.

AUDI RS5 2010 ja kruunutasauspyörästön toiminta:

https://www.youtube.com/watch?v=xZ9x9jHkTrg
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

tärpätti

Varmaan se torsen kuulostaa korvaan vielä hyvälle... Liekö tuo kruunutasuri kestävämpi, kytkinlevyt? Mutta jos tehohävikkiä-polttoaineen kulutusta on saatu laskettua vaikka 5% niin se on paljon tuollaiselle mekaanisesti toimivalle nelivedolle todella paljon.
Octavia BKD

yaska

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.02.16 - klo:09:02
Repikö yaska omasta hanuristaan nuo quattro_torsen_s ja quattro_haldex_s otsikot? Mistään tuolta linkatulta sivulta en tuollaisia löytänyt. Lisäksi vag-tekniikan maailma on (jälleen kerran) hukassa teknologian kanssa, audi on tosiaan vaihtanut torseneista omiin kruunutasauspyörästöihinsä jotka vaikuttavat hyvin samankaltaisilta torseniin nähden mutta ovat kuitenkin kehittyneempiä ja parempia.

Ei tullut omasta hanurista, päästä eikä hihasta. Tekstiä kopioidessa mukaan tuli pakolla myös kuvat. Ilmeisesti Audin sivuille kuvat ovat nimetty tuolla lailla ja ne eivät liitettäessä tulleet tähän kuvina vaan tekstinä.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 11.02.16 - klo:08:43
Ruotsalaisissa testeissä Volvo voittaa aina. Ihan sama mitä testataan. Tietysti ihan ymmärrettävää, mutta ärsyttävää.

Muista en tiedä, mutta Teknikens Världissä ja AM&S:ssä Volvo ei voita koskaan. Mistään ei näissä lehdissä revitä niin suuria SKANDAL!!!-otsikkoja kanteen kuin Volvon pienistäkin ongelmista.

Uusimmassa Tenikens Världissä oli 8 nelivetomallin talvivertailu, jossa V60 CC jäi 3. viimeiseksi. AM&S:ssä oli Ruotsissa tehty kuuden auton testi samassa luokan nelivetomalleista. Siinä ei Volvoa ollut mukana. Erillisessä laatikossa perusteltiin asia: "testin tarkoituksena oli etsiä tämän luokan parasta autoa, siksi Volvoa ei tarvinnut ottaa mukaan". Nykymallin Passatin tullessa markkinoille nämä lehdet tietysti testasivat sitä V70:n kanssa. Pistevoitto Passatille oli kummassakin lehdessä murskaava.
Volvo XC60 T8 Inscription

tet

No niin, nyt saatiin taas nelivetokelit tänne eteläänkin.Kävin lumitöiden jälkeen vähän ajelemassa pikkuteitä sunnuntaipäivän ratoksi, ai että oli mukavaa ajella kun tuo sotkakin on niin hiljainen auraamattomalla hangella. 8)

Ensimmäistä kertaa meinasi kuitenkin käydä niin, että matka katkeaa kelin takia. Ei tosin sen takia, ettei nelikko olisi edennyt. Vaan siksi, että tieltä suistuneet vajakit ja niitä auttamassa olleet autot ja traktorit tukkivat tiet. :( Kolmessa kohtaa oli ojan pohjalta hinaus käynnissä, ekassa hinattiin aura-autoa (kuorma-auto etuauralla), kahdessa muussa henkilöautoa. Näytti jo hetken sille, että nuo penkkaan kahauttelijat saartavat minut ja matka katkeaa. Onneksi löytyi auraamaton tie jolle vajaavetoisia ei ollut uskaltautunut, sitä kautta pääsin laskettelemaan pahimpien hinauspaikkojen ohi. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy