Yleinen nelivetokeskustelu

Aloittaja Micco, 14.01.10 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

TBA

Lainaus käyttäjältä: Tollo Peloton - 27.02.11 - klo:22:48
Pikkuisen aina pistää huvittamaan tuo asiantuntemuksen ja kokemuksen syvä rintaääni.

Niimpä!

Vain täydellinen tietämättömyys oikeuttaa täysin varmat mielipiteet ;-)

LS

Lainaus käyttäjältä: TBA - 27.02.11 - klo:23:05
On ollut etuvetoisia ja takatyöntöisiä, nyt on nelivetoinen (silloin kun renkailla on pitoa).

Good for you :) Näillä palstoilla kun ei tiedä onko vastapuolella edes ajokorttia pitää välillä vähän synkata missä mennään.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: TBA - 27.02.11 - klo:22:17
Osaako se huomioida, että pyörät on käännettynä ja taakse ei tarvitsekaan laittaa täyttä momenttia. Sen voisi joku Haldex-mies kertoa.
Muistaakseni ratin asento- ja esp:n kiertokulma*-anturilta menee tieto myös haldexille.

*Vai mikäsenytoli

H2 on myös kytkettynä kylmäkäynnistyksen jälkeen, jotta öljy lämpenis nopeammin optimaaliseen arvoon.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Perutetaan sinne nuotiopaikkaan, niin että vasen etupyörä kohoaa...
Sit vain ajoin pois... eds pelitti  ;D
http://tos.pp.fi/images/album/golf/4motion/
Ei näytä yhtään syvältä kuvissa...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Noniin nyt on oltu sitten kiinni jo kahdesti tän kuun aikana...

1. levillä
2. tienposkessa, auraa väistäen


Kuka kehtaa tunnustaa lumikissan vetäneen auton pois pälkähästä?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tupo

LainaaSit vain ajoin pois
Sitä vartenhan meillä on nelikot! :D

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tupo

LainaaOn on... mutta....
Mikä "mutta"?

Mitä "lapinmies" tekee, jos eksyy? Menee kotiin.
Mitä nelikkokuski tekee, jos tie on ajokelvoton? Ajaa kotiin.

Metsäkone möyhensi meidänkin mökkitien tänään pehmeäksi lumipöperöksi sillä aikaa, kun olimme mökillä. So what? Vaihdoin kakkoselle ja ajoin kotiin.  ;D

Tos®

Ilmajouset taitaa olla täällä pohjolassa laittomia, sais lissee maavaraa tarvittaessa  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Markku J

Saapa nähdä, paljonko A7 ilmajousilla nostaa koria. Onko kellään kokemuksia ?

LS

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 20.03.11 - klo:08:55
Ilmajouset taitaa olla täällä pohjolassa laittomia, sais lissee maavaraa tarvittaessa  ::)

Mikäs nuista laittomat tekisi? Jälkiasennus? Ilmajouset ovat melko yleinen optio hienommissa autoissa.

Tos®

Jälkiasennus, laillisuudesta ei tietoa...

Tai sit pitää vaihtaa shitroeeniin  ;)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

LS

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 20.03.11 - klo:10:38
Jälkiasennus, laillisuudesta ei tietoa...

Tai sit pitää vaihtaa shitroeeniin  ;)

Shitikalla taitaa olla kaasunestejousitus  :)

Ilmajouset löytyy aika monesta Teutoonien isommasta automallista.

makkis

Siis nämä mexikaaninen harrastamat jälkiasenteiset ilmajousitukset lieneekin laittomia Suomessa..


rob-s

LainaaSaapa nähdä, paljonko A7 ilmajousilla nostaa koria. Onko kellään kokemuksia ?

Taidat, MarkkuJ, olla se joka jakaa meidän kanssa A7:n käyttökokemuksia sitten kun saat autosi:)

Joissakin A6:ssa on toki ilmajousitus joka todennäköisesti toimii vastaavasti kuin A7:ssa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

LS

Jep. Nuo latinalaisen amerikan "low-life" biilit saisivat härmäläisen katsurin varmasti hyppimään tasajalkaa..

http://www.speedtv.com/programs/livin-the-low-life/

Tupo

LainaaIlmajouset ... Jälkiasennus, laillisuudesta ei tietoa...
OT: Ei edes jälkiasenteiset ilmajouset ole ehdottoman kiellettyjä. Karavaanarithan asentelevat niitä lisäjousiksi. Saatavana on ihan laillisia & hyväksyttyjä settejä. Itsekin olen appiukon autoon moiset asentanut. Nuo mexikaanispesiaalit ovat sitten toinen juttu...

Micco

Eikös nuo "mexikaanispesiaalit" ole hydrauliikalla, eikä ilmalla toimivia? Kyllähän Suomessa on laitettu ihan laillisiakin jälkiasenteisia ilma-alustoja henkilöautoihin. Sarjan pitää olla käsittääkseni mallikohtainen ja TUV hyväksytty. Tai jotain... Luultavasti monimutkaisempaa, mutta kuitenkin mahdollista.
Torsen + haldex + visco

downtime

Lainaus käyttäjältä: Micco - 20.03.11 - klo:14:00
Eikös nuo "mexikaanispesiaalit" ole hydrauliikalla, eikä ilmalla toimivia? Kyllähän Suomessa on laitettu ihan laillisiakin jälkiasenteisia ilma-alustoja henkilöautoihin. Sarjan pitää olla käsittääkseni mallikohtainen ja TUV hyväksytty. Tai jotain... Luultavasti monimutkaisempaa, mutta kuitenkin mahdollista.

Hydrauliikkaa on monenlaista. Nuo Jenkki/Mehikaano vekottimet on kyllä jonkinsortin hydraulinostimilla varustettu mutta taitavat kuitenkin toimia paineilmalla.

Tos®

Hekotellu start!:lle, amarokilla kiinni vähä väliä... niin tuttua  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mol

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 16.04.11 - klo:09:56
Hekotellu start!:lle, amarokilla kiinni vähä väliä... niin tuttua  ;D

Juu, outoa koska ellen nyt väärin muista niin eikös se juontaja aluksi sanonut että sitä tietä sinne kauriiden ruokintapaikalle on koko talvi pickupilla kuljettu? Noh, ei ainakaan Amarokilla. Tosin kuka käski ajaa niiltä urilta sivuun vähän väliä...

Vesihiisi

Ei parane liikaa luottaa nelivedon(kaan) autuuteen. Olin eilen käymässä mökillä. Vaikka muut tiet olivat keväisessä kunnossa, yleensä käyttämäni yksityistienpätkä, jota ei aurata tavisin, oli vielä ohuen lumikerroksen peitossa. Noh, lähes tuliterät kesärenkaat alla autossa, eikä pidosta tietoakaan lumessa kahlatessa. 50 metriä pääsin eteenpäin ja siihen loppui meno nelivedollakin, oli ajonvakautuksen nappi kummassa asennossa tahansa. Hyvä että pääsin peruuttelemalla pois. Ja sitten mökille toista kautta posket punoittaen.

Mielenkiintoista tuossa oli se, että lumeen juututtuani tulin autosta ulos ja kävelin lyhyen matkaa lumista tietä. Todella vähän lunta, ja osin traktorin, tms. littaamaa. Enpä olisi uskonut että tuollaiseen jää kiinni, mutta niinpä vaan kävi. Pohdituttamaan jäi että olisiko tuosta päässyt talvirenkailla, mutta en ryhtynyt tuota kokeilemaan.  ;)

Ton-1

Tässä talvirengaskauden loputtua, leviät kesikset alla oli pitkästä aikaa mahdollista kokeilla tuota quattron toimintaa pitävällä alustalla (ja renkaita pilaamatta), tais isäntä hieman riehaantuakin, kyllä täysillä kiihdytettäessä tulee voima niin maan penteleen nätisti läpi että.  8) 
Member of a A(udi) & A(prilia) club

kmheisk2

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa haldex 4 toiminnasta. Skoda ilmoittaa, että vähintään 3% voimasta välitetään aina taakse. Seat ei kerro tarkaan mitään, mutta sanoo auton olevan pitävällä etuvetoinen. Onko siis haldex 4:ssa mahdollisuutta tehdä "esisäätö" tuon suhteen? Onko säätöä mahdollista muuttaa jälkikäteen?
5xvapari
1xturbo

eGetin

Eipä taida ainakaan suorilta olla mahdollista säätää. Gen4:ssa tosiaan liikkeellelähdettäessä menee aina vähän voimaa myös takarenkaille, mutta vauhdissa auto on vain etuvetoinen, takaveto kytkeytyy tarvittaessa. Näin muistaisin lueskelleeni.

Sande

#265
Haldex IV:ssä liikkeelle lähtiessä menee taakse 50%. Mielestäni jo Haldex II:sakin meni liikkeellä ollessa 10% taakse.

Edit: Skodan sivuilta Haldex IV:stä: "kuivalla kesäkelillä auto on 96 prosenttisesti etuvetoinen"
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Tos®

#266
saksaa osaavalle
http://tos.pp.fi/koukku/SSP%20414%20Die%20Allradkupplung%20Generation%20IV%20im%20Tiguan%20Modelljahr%202008.pdf

Kakkosessakin pitäis mennä aina 10% taakse ja nelosessa kytkin on lukittu aina liikkeelle lähdössä.
Vauhdissa taasen lukitus % vaihtelee.


Tonnilla saa ostettua haldexiin thyyning boksin, millä voi kytkimen pakottaa lukkoon.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

kmheisk2

Onko haldexin toiminta aina sama automerkistä ja mallista riippumatta?
5xvapari
1xturbo

Tos®

Ainakin vaggineissa näin pitäis olla.
Vulvasta, saabista tai ooppelista en tiedä.

Tuossa vielä haldex2
http://tos.pp.fi/koukku/ssp333_4%20Motion%20with%20Haldex%20coupling%20Model%20year%202004.pdf
lontooks

nelosesta en ole löytäny kuin tuon saksankielisen ssp:n
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Skula

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.12.12 - klo:12:48
Neliveto. ;D

Ei sitä tämmöinen etuvetokuski osannut aavistaa, kuinka paljon neliveto auton ajokäytökseen liukkaalla vaikuttaa. Hölmönään kuvittelin, että auttaisi lähinnä vain liikkeellelähdöissä lumihangesta. Golf oli mielestäni etuvetoiseksi yllättävän vakaa ja varma kulkija talvikelissä, mutta onhan tuo Scout kuitenkin osastoa "jotain ihan muuta". :)

Lainasin tuolta toisaalta, toivottavasti jäsen tet ei hermostu. Mutta kun pystyy niin samaistuu  ;D

Kyllä se nyt on niin että huonoa nelivetoa en ole koskaan ajanut, ainakaan intin jälkeen, kaikki ne on paremmin liukkaalta pinnalta paikaltaan lähteviä kuin yksikään vajaavetoinen, olkoonkin vajakissa vaikka +500hv ;).. Näillä keleillä ne erot vajakkeihin ovat niin järkyttävän isot..

Kyllä se sellainen juttu on että neliveto pitää pihasta löytyä vastekin. Toteutustapa on mielestäni vapaa..

En kuitenkaan kaipaa nelivetoa kaikkiin talouden autoihin.. Vajakki käy hyvin, sellaiseen satunnaiseen matkantekoon.. Tai "kakkos" autoon muuten vaan.. PS:tänääkin oli oikein leppoista tulla töihin vanhalla herralla, nostalgista..

Tehokin on näiden kanssa melko sii ja saa tai dii ja daa... Ihan sama kunhan nyt edes on ~100heppaa  :D, jottei ihan oo tukkona ohituksissa.. Nykyautoissani on itse asiassa aivan liikaa tehoja..(paitsi Mondeossa, siinä on aika sopivasti)

Nelikko on nelikko, vaikka munavoissa pyörittäis, ei siinä oo vajakilla sanan sijaa..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy