Sähköauto Jenkeistä ?

Aloittaja concorde, 25.03.22 - klo:08:16

« edellinen - seuraava »

concorde

Moro.

Onko täällä tietoa otsikon aiheesta, jos yksityishenkilönä uittaisi jonkun patteriauton rapakon takaa tänne peräpohjolaan...  Noissa kun on "nollapäästöt" niin niiden puolesta ei luulisi tulevan ongelmia, mutta onko jotain muuta huomioitavaa / hommaa hankaloittavaa asiaa katsastuksen suhteen?

Latausjännite on tietty yksi asia, eli  laturi menis uusiksi. Onkohan se niin iso remontti, että se jo pysäyttää homman?  Mittaristo lienee helppo kodastaa km-pohjaiseksi ja lämpöpumppu/talvivarustus pitää tsekata mukavuuden vuoksi, mutta lähinnä kiinnostaa toi kilpiin saanti. Vaatimustodistukset ym, eli onko se patteriautoilla helpompaa kuin fossiileilla?  Kyseessä olis esim E-tron tai ID.4 , eli malleja joita täälläkin myydään.

Onkohan noissa vielä vain parittomille taajuuskymmenyksille osuvat radiot (vai onko se muinaishistoriaa?) ja toimiikohan käyynyn etäohjaukset meidän verkoissa OK?

Tietoa/huhuja/uskomuksia?
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: concorde - 25.03.22 - klo:08:16
Moro.

Onko täällä tietoa otsikon aiheesta, jos yksityishenkilönä uittaisi jonkun patteriauton rapakon takaa tänne peräpohjolaan...  Noissa kun on "nollapäästöt" niin niiden puolesta ei luulisi tulevan ongelmia, mutta onko jotain muuta huomioitavaa / hommaa hankaloittavaa asiaa katsastuksen suhteen?

Latausjännite on tietty yksi asia, eli  laturi menis uusiksi. Onkohan se niin iso remontti, että se jo pysäyttää homman?  Mittaristo lienee helppo kodastaa km-pohjaiseksi ja lämpöpumppu/talvivarustus pitää tsekata mukavuuden vuoksi, mutta lähinnä kiinnostaa toi kilpiin saanti. Vaatimustodistukset ym, eli onko se patteriautoilla helpompaa kuin fossiileilla?  Kyseessä olis esim E-tron tai ID.4 , eli malleja joita täälläkin myydään.

Onkohan noissa vielä vain parittomille taajuuskymmenyksille osuvat radiot (vai onko se muinaishistoriaa?) ja toimiikohan käyynyn etäohjaukset meidän verkoissa OK?

Tietoa/huhuja/uskomuksia?
Latausliitin vissiin eri. Kannattaa varmistaa että css toimii siis täällä.

concorde

MMI-osastolla lienee isoimmat haasteet, mutta pienen googlailun jälkeen on olemassa firmoja, jotka saa noita(kin) koodattua toimimaan, esim https://en.mib2plus.net/  (toki Ukraina-osoitteen perusteella noilla kavereilla on juuri nyt tärkeämpää tekemistä...)

Toinen vaihtoehto on ostaa vastaava infotainment jostain euro-purkuautosta?
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

seppotaas

Huomioitavaa on että muuttoautoa koskee eri pykälät kuin "tuontiautoa"
Valaisimet ja niiden hyväksyntä, jenkkilässä symmetriset ajovalot, eu epäsymmetriset. Katsastaja voi olla kiinnostunut E-merkinnöistä/ vaatimuksenmukaisuustodistuksesta.
Radio on parittomilla taajuksilla tai pelkkä satelliittiradio (cirrus-x tai jotain) saanee koodattua.
Kanadassa autoissa on km mittarit ja celsiusasteet käytössä...
----------------------------------------------------------
Volle V60 D3 -11
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 D2 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

a_jaba

Ennen muinoin on myös ollut valojen kanssa haasteita, toki riippunut paljon automerkistä ja mallista. Muistelisin myös että joihinkin jenkkiautoihin on pitänyt vaihtaa kaikki lasit kun niistä on puuttunut E-hyväksyntä, tämä toki varmaan epätodennäköistä jos valmistaja on eurooppalainen.
Cupra Tavascan VZ -25 29tkm -> (liisari)

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: concorde - 25.03.22 - klo:08:16
Latausjännite on tietty yksi asia, eli  laturi menis uusiksi.

Amerikassahan kahden päävaiheen välinen jännite on 240 volttia, joten ei sen puolesta pitäisi olla ongelmia käyttää tuota alkup. laturia. Ei kai se auton mukana tuleva vakiolaturi voi olla yksivaiheinen / 120v, eihän tuossa saisi mitään järkevää määrää energiaa siirrettyä normaaleiden kotitalouksien kaapelipaksuuksilla. Tuo 50hz / 60hz erokaan ei pitäisi nykyelektroniikalle tuottaa mitään ongelmia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seppotaas

Enemmän kuin "essonbaari" jutut -> https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/rekisterointikatsastus?toggle=K%C3%A4ytettyn%C3%A4%20maahantuotava%20ajoneuvo
Käytännössä tarvitaan kyseiseen yksilöön tehty vaatimuksenmukaisuus todistus, voi maksua vastaan löytyä jopa maahantuojalta.
----------------------------------------------------------
Volle V60 D3 -11
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 D2 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

765turbo

Ja Alvi pitä maksaa aina  :)
Ja tullimaksut tietty, kun EU:n ulkopuolta tuo autoa.

teräksenharmaa

En oikein jaksa uskoa, että alvin, tullin, rahdin ja mahdollisesti tarvittavien mutosten jälkeen tuossa olisi taloudellista järkeä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.03.22 - klo:09:48
Amerikassahan kahden päävaiheen välinen jännite on 240 volttia, joten ei sen puolesta pitäisi olla ongelmia käyttää tuota alkup. laturia. Ei kai se auton mukana tuleva vakiolaturi voi olla yksivaiheinen / 120v, eihän tuossa saisi mitään järkevää määrää energiaa siirrettyä normaaleiden kotitalouksien kaapelipaksuuksilla. Tuo 50hz / 60hz erokaan ei pitäisi nykyelektroniikalle tuottaa mitään ongelmia.

Kyllä noita yksivaiheisiakin on ja tökkeli on joka tapauksessa väärä eurooppaan. Jenkeissä on kämppiäkin, joissa on vain noita kusisia 120 voltin rasioita.
"The ID.4 is capable of accepting up to 11kW from a 48-amp level 2 charging source. However,  Volkswagen only provides a 120-volt level 1 EVSE that can deliver slightly more than 1 kW to the vehicle. Therefore, most ID.4 owners will probably opt to buy a more powerful level 2, 240-volt home EVSE for daily charging."

Tuon lisäksi pikalatausporttikin voi mennä uusiksi tai vaatia adapterin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 25.03.22 - klo:09:16
Huomioitavaa on että muuttoautoa koskee eri pykälät kuin "tuontiautoa"
Valaisimet ja niiden hyväksyntä, jenkkilässä symmetriset ajovalot, eu epäsymmetriset. Katsastaja voi olla kiinnostunut E-merkinnöistä/ vaatimuksenmukaisuustodistuksesta.
Radio on parittomilla taajuksilla tai pelkkä satelliittiradio (cirrus-x tai jotain) saanee koodattua.
Kanadassa autoissa on km mittarit ja celsiusasteet käytössä...
Tuo satelliittiradio on SiriusXM. Mitä itsellä on ollut Kanadan malleja käytössä, niin niissä on ihan valikossa ollut valinta sille, onko näytöissä matkan ja lämmön yksiköille. Yksi ero on siinä, että nopeusmittari näyttää oikein eikä liiioittele.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.03.22 - klo:18:01
Kyllä noita yksivaiheisiakin on ja tökkeli on joka tapauksessa väärä eurooppaan. Jenkeissä on kämppiäkin, joissa on vain noita kusisia 120 voltin rasioita.

120 volttia on jännite amerikassa nollan ja vaiheen välillä. Amerikassa ei käytetä kolmivaihejärjestelmää kotitalouksissa kuten meillä, vaan sinne talouksiin tulee kaksi vaihejohdinta, 180 asteen vaihe-erolla, jolloin sieltä jenkkiläiseltä sulaketaululta saa sen 240 volttia ulos kahden vaihejohtimen väliltä. Täällä euroopassa voi sitten kytkeä tuollaisen amerikkalaisen standardin pistorasian oman kodinsa seinälle, yksivaiheisena, jolloin ei tarvisi edes teurastaa sitä laturin verkkojohdon päätä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.03.22 - klo:21:28
120 volttia on jännite amerikassa nollan ja vaiheen välillä. Amerikassa ei käytetä kolmivaihejärjestelmää kotitalouksissa kuten meillä, vaan sinne talouksiin tulee kaksi vaihejohdinta, 180 asteen vaihe-erolla, jolloin sieltä jenkkiläiseltä sulaketaululta saa sen 240 volttia ulos kahden vaihejohtimen väliltä. Täällä euroopassa voi sitten kytkeä tuollaisen amerikkalaisen standardin pistorasian oman kodinsa seinälle, yksivaiheisena, jolloin ei tarvisi edes teurastaa sitä laturin verkkojohdon päätä.
Niin se ei vain riitä, että sulaketaulussa on 240 volttia tarjolla, jos rasiassa on tarjolla vain 120 volttia - niin kuin Jenkkilässä yleensä on. Varmaan tuon vuoksi Volkkarikin laittaa tosi hitaita 120 voltin latureita sähköautojensa mukaan.

Jultsu

Niin, aivan, eli jos auton mukana tulee vain tuo 120v 1kW laturi niin sillä ei tee mitään täällä euroopassa, mutta jos entinen omistaja on hankkinut tuon 240v "teho"laturin niin sen saa kyllä täällä käyttöön ongelmitta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.03.22 - klo:21:52
Niin, aivan, eli jos auton mukana tulee vain tuo 120v 1kW laturi niin sillä ei tee mitään täällä euroopassa, mutta jos entinen omistaja on hankkinut tuon 240v "teho"laturin niin sen saa kyllä täällä käyttöön ongelmitta.
Jos laturista ei löydy europpalaisia hyväksyntöjä ja siihen vielä mulkkaa itse sukotökkelin kiinni, niin se voi olla ongelma, jos tulee vakuutusasioita.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy