1,2 TSi jakoketjujen kestävyys

Aloittaja tven, 25.07.17 - klo:13:44

« edellinen - seuraava »

tven

Minulla on 2012 mallinen uutena ostettu YETI.Autolla on ajettu nyt noin 43 tkm.Onko missään koostetta jossa olisi vuosimalleittain "vikamahdollisuus" jakoketjulle? Silloin ostaessani automyyjä kertoi että tähän vuosimalliin on jo ketjua vahvistettu. Mitään ongelmia ei ole vielä ollut.
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

Popo

Vuoden 2011 loppuun mennessä ainakin 1.2 TSI:n ketju & kiristin vaihdettu parempaan. Oma auto 4/2012 ja MetroAutosta (joka Helkaman tiedotteesta tarkasti) aikanaan varmistin, että on varmasti "parannettu painos", mitä se ikinä tarkoittaakin...  ::)

Tuolloin huollossa todettiin, että käynnistäessä saa Helkaman mukaan pitää hyvin lyhyen äänen, mutta mitään pitempää rallatusta ei tietenkään. Olen ajanut nyt n. 68 tkm ja se käynnistyksen ääni on pysynyt samana. Juuri ennen takuun loppumista ketju mitattiin Veholla ja oli silloin hyvinkin toleranssien puitteissa. Näillä mennään.

Täällä on vuosikausia aiheesta kirjoitettu ja eiköhän tuo v. 2011 loppu ole se vanhan ketjun takaraja. Taisi ketjutyyppejä olla useampiakin ja myös kevyen mallin lisäksi alkuperäinen ketju oli valmistusvikainenkin.

Tosin vuosimallithan muuttuu etukenossa, joten 2011 valmistettu auto voi olla 2012 vuosimallia....
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tven

Omani on ostettu loppukesästä 2012 joten elän toivossa että olisi jo vahvempaa laatua.Käynnistäessä tedella pitää pienen "pörähdyksen" mutta ei muutenkyllä ääntele.
Asiasta toiseen ,öljynkulutus on ollut hyvin maltillista eli tuskin ollenkaan.Ja kiitos tiedoista. :)
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

Popo

Öljyä ei ole minullakaan vienyt. Tosin max 15 tkm/n. vuosi vaihtovälinä. Viime vuonna saivat myytyä huollossa puhdistus-käsittelyn. Sen jälkeen tuntui tuo käynnistyksen ääni vaimenevan. Ehkä öljy lähtee paremmin kiertoon. Tuon huollon yhteydessä työnjohtajan ajatus oli, että jakohihnaan siirryttiin imago-syistä, eikä ketjuissa enää olisi ongelmia... 8)

Aikamoista hysteriaa näistä ketjurempoista viriteltiin tälläkin palstalla, kun olin juuri ostanut autoni. Ja silloinhan ne ensimmäiset "yksittäistapaukset" alkoivat kasautua ja ainakin VW-Auto ei ollut kuullutkaan mistään mitään. No, viime aikoina ovat jo kutsuneet ilmaiseen tarkistukseen. Olisi vain voinut hoitaa homman alussa paremmin. Helkamaa on asiallisemmaksi mainittu, mutta sieltä ei mitään tarkistus-kamppista ole tullut...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jyrsija

Sanoisin että älä ainakaan usko myyjää että ongelma olisi hoidettu pois. on viimeinen kehen voit luottaa tuon kanssa. Minulla vaihdetiin tuohon aikaa se ketju ja nyt se välillä taas rallattaa 100tkm jälkeen.

Popo

#5
Lainaus käyttäjältä: jyrsija - 11.08.17 - klo:13:15
Sanoisin että älä ainakaan usko myyjää että ongelma olisi hoidettu pois. on viimeinen kehen voit luottaa tuon kanssa. Minulla vaihdetiin tuohon aikaa se ketju ja nyt se välillä taas rallattaa 100tkm jälkeen.

Toki terve kyseenalaistaminen on aina paikallaan, kun merkkihuolto jotain kertoo.

Sinun autosi on kuitenkin käsittääkseni v. 2010 tuotantoa  ja valitettavasti esim. alkuperäisen ketjun vaurioittamat rattaat voivat tehdä selvää uudesta ketjusta, joka voi myöskin olla sitä alkuperäistä mallia, eikä myöhempää versioita. Tästä on täälläkin paljon kirjoiteltu. Ei voi siis varmuudella tietää, mitä automme ovat "syöneet" ja siksi suora vertailukin on vaikeaa.

En siis väitä uskovani kaikessa Helkamaa, mutta en myöskään mihinkään salaliitto tms. teorioihin  "samaa paskaa vuodesta toiseen, kunhan väittävät korjanneensa".

Ilmeisesti olet kuitenkin jossain määrin autostasi tykännyt, koska et sitä ensimmäisten remppojen jälkeen vaihtanut toiseen. Itse olisin todennäköisesti niin saattanut tehdä, mutta ken tietää...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Popo - 11.08.17 - klo:13:37
Toki terve kyseenalaistaminen on aina paikallaan, kun merkkihuolto jotain kertoo.

Sinun autosi on kuitenkin käsittääkseni v. 2010 tuotantoa  ja valitettavasti esim. alkuperäisen ketjun vaurioittamat rattaat voivat tehdä selvää uudesta ketjusta, joka voi myöskin olla sitä alkuperäistä mallia, eikä myöhempää versioita. Tästä on täälläkin paljon kirjoiteltu. Ei voi siis varmuudella tietää, mitä automme ovat "syöneet" ja siksi suora vertailukin on vaikeaa.

En siis väitä uskovani kaikessa Helkamaa, mutta en myöskään mihinkään salaliitto tms. teorioihin  "samaa paskaa vuodesta toiseen, kunhan väittävät korjanneensa".

Ilmeisesti olet kuitenkin jossain määrin autostasi tykännyt, koska et sitä ensimmäisten remppojen jälkeen vaihtanut toiseen. Itse olisin todennäköisesti niin saattanut tehdä, mutta ken tietää...

Ketjurempan yhteydessä vaihdetaan vesipumppu, jakoketju, kaikki rattaat ja laahain mitkä ovat siihen kosketuksissa. Näin siis ainakin maahantuojalla tehdyssä.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Popo

#7
Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 11.08.17 - klo:18:34
Ketjurempan yhteydessä vaihdetaan vesipumppu, jakoketju, kaikki rattaat ja laahain mitkä ovat siihen kosketuksissa. Näin siis ainakin maahantuojalla tehdyssä.

Kuulostaa hyvältä. Aiemmin on tuolla toisaalla yleisessä jakoketju-keskustelussa tosin jopa ihmetelty, onko 1.2 TSIn alaratas edes vaihdettavissa ja miten vanhat rattaat tekevät selvää uus-vanhasta ketjusta. Kun oma autoni kävi Veholla takuu-ajan lopulla ketjun venymän mittauksessa, työnjohtaja kertoi ketjurempan maksavan jotain 800 - 900 euroa ja ymmärsin siihen sisältyvän ketjun ja kiristimen.

Asia ei ole ollut ajankohtainen, joten (onneksi) ei tarkempaa tietoa ole antaa omista kokemuksista. Villi arvaus että halvalla Helkama koittaa selvitä, jos virhevastuun piikkiin menee...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Popo - 11.08.17 - klo:19:09
Kuulostaa hyvältä. Aiemmin on tuolla toisaalla yleisessä jakoketju-keskustelussa tosin jopa ihmetelty, onko 1.2 TSIn alaratas edes vaihdettavissa ja miten vanhat rattaat tekevät selvää uus-vanhasta ketjusta. Kun oma autoni kävi Veholla takuu-ajan lopulla ketjun venymän mittauksessa, työnjohtaja kertoi ketjurempan maksavan jotain 800 - 900 euroa ja ymmärsin siihen sisältyvän ketjun ja kiristimen.

Asia ei ole ollut ajankohtainen, joten (onneksi) ei tarkempaa tietoa ole antaa omista kokemuksista. Villi arvaus että halvalla Helkama koittaa selvitä, jos virhevastuun piikkiin menee...

Voi olla, että alkuun ovat vaihtaneet vähemmän osia. Muistan lukeneeni täältä, että 1.8 ja 2.0 moottoreissa nokkien rattaat eivät ole erikseen vaihdettavissa. Marmorin mukaan ainakin 1.4 vaihdetaan kaikki ketjun kanssa tekemisissä olevat osat + v-pumppu ja pidempi öljynimuputki öljypohjaan. 
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy