AutoHold / muut mäkilähtöavustimet

Aloittaja msa9101, 22.02.13 - klo:01:14

« edellinen - seuraava »

msa9101

Miten erimerkkisten autojen mäkilähtöavustimet toimivat?

Nykyisessä Passatissani on AutoHold ja olen siihen todella tyytyväinen. Auto pysyy paikallaan myös tasaisella esim liikennevaloihin pysähdyttäessä ja lähtee liikkeelle kaasua painamalla.

Nyt on autonvaihto edessä ja kävin koeajamassa XC60 Volvoa ja sen mäkilähtöavustin ei toiminut tasaisella, vaan vaati jonkinasteisen kallistuksen toimiakseen.

Muiten muilla merkeillä: Skoda,BMW...

Karvis

Skodalle pitää myös olla kallistusta, lisäksi jarrua on painettava koko ajan jotta auto pysyy paikoillaan esim. liikennevaloissa. Hillhold löysää jarrut hieman sen jälkeen kun on itse päästänyt jarrupolkimesta. Minusta toiminta on hyvää ja loogista, mutta erilaista kuin tuo volkkarin autohold.

Fordilla tuo avustin on aika huono, pitää jarruja turhan pitkään päällä polkimen löysäämisen jälkeen.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

V-O

#2
Hellou, puhutaaks nyt manuaalilaatikosta? Kyllä...

Mietin täsä että eiks tasaisella maalla tuo mäkilähtöavustin ole aika lailla tarpeeton. Sit oon ihmetelly että miten tuota hollholdia kannattaisi perustella automaattilaatikon yhteyteen?

Edit: aijoo, jos on tuo hillhold niin ei vissiin tartte automaatissa painaa jatkuvasti sitä jarrua esmes liikennevaloissa... Eli jarrutus ja pysähdys ja sit auto jää paikallaan vaikka vaihde D:llä...?

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.02.13 - klo:06:17
Skodalle pitää myös olla kallistusta, lisäksi jarrua on painettava koko ajan jotta auto pysyy paikoillaan esim. liikennevaloissa. Hillhold löysää jarrut hieman sen jälkeen kun on itse päästänyt jarrupolkimesta. Minusta toiminta on hyvää ja loogista, mutta erilaista kuin tuo volkkarin autohold.

Fordilla tuo avustin on aika huono, pitää jarruja turhan pitkään päällä polkimen löysäämisen jälkeen.

Opelilla samanlainen toteutus, ja vaatii jonkin verran kallistusta toimiakseen. Käsijarru pitää aina vapauttaa itse. Opelissa vähän samaa vikaa kuin Fordissa, eli turhan pitkään pitää auton paikallaan. Tuohon on nyttemmin kyllä tottunut, mutta satunnaiselle käyttäjälle ärsyttävä ominaisuus. Saattaa auto sammua, jos lähtee hätäisesti liikkeelle.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

BlueM

Omassa manuaali-BlueMotion Golfissa toimii ihan hyvin. Samoin edellisessä C4 BMP (automaatti) sitikassa toimi hyvin. Mainio varuste  :)

waudi

Jarruvalojen toiminnassa autoholdin yhteydessä näyttää myös olevan eroja, uudessa VII Golfissa jarruvalot jää päälle kun autoholdilla auto paikoillaan, muissa en ole huomannut tätä.

SNG

Pitäisikö oikeastaan puhua automaattisesta käsijarrusta ja mäkilähtöavustimesta.

Skodan toteutus on todellakin VAIN avustin, ja siinä toimii erinomaisesti. Kokenut kuljettaja saattaa siitä kokea aitoa hyötyä jyrkissä mäissä tai perävaunua vedettäessä. Toimii siis myös peruutettaessa ylämäkeen.

Kokemattomalle tai iäkkäämmille kuskille tuo varmasti mielettömän suuren avun, kun hitailla reflekseillä ei tarvitse siirtää jalkaa salamana jarrulta kaasulle samalla kytkintä nostaen toisella jalalla. Ei tarvitse välttämättä myöskään käyttää käsijarrua mäkilähdön apuna. Yksi asia vähemmän mietittävänä.

Passatin automaattisesti toimiva sähköinen käsijarru on mainio omana toteutuksenaan. Ja hauskuutta tuo lisää "lauch control" ainakin tehokkaammissa dsg-malleissa  ;D

Qrainderi

Lainaus käyttäjältä: V-O - 22.02.13 - klo:06:36
Edit: aijoo, jos on tuo hillhold niin ei vissiin tartte automaatissa painaa jatkuvasti sitä jarrua esmes liikennevaloissa... Eli jarrutus ja pysähdys ja sit auto jää paikallaan vaikka vaihde D:llä...?

Juurikin näin. Itse myös erittäin tyytyväinen tuon toimintaan. Toimii kuin junan vessa, sekä tasaisella, että kallistuksissa... Toivottavasti myös jatkossa.
VW Passat Variant 2.0TDI DSG Highline -13

Skout

Skodan mäkilähtöavustin tuntuu olemattomalta Subarun jälkeen. Siinä kun jyrkemmässäkin mäessä käytti jarrun pohjassa niin auto oikeasti pysyi paikallaan pelkkä kytkin lattiaan painettuna. Jarru antoi liikkeelle lähdettäessä nätisti periksi ja lähdöt oli aina helppoja. Ei tuo skodakaan takaperin lähde, mutta outoa taas alkuun kun pitää autoa jarrulla tai kytkimellä paikallaan pitää.

msa9101

Passattini oli tosiaankin DSG-laatikolla varustettu ja AutoHold päällä tasaisellakin esim liikennevaloihin pysähtyessä ei vaihdetta tarvinnut siirtää D:tä pois,vaan auto pysyi paikoilaan ja liikkeelle lähdettiin kaasua painamalla. Minusta tuo toiminta on todella hieno ja ajajan kannalta uskomattoman helppo.

Nyt auto vaihtui Volvo XC70:een ja siinä auto ei pysy paikoillaan tasaisella,vaan vaatii jonkinasteisen ylämäen. Autossa on tosin sähköinen käsijarru,millä sen saa pysymään paikoillaan myös tasaisella,mutta se vaatii aina erikseen käsijarrun napinpainalluksen jokaisen pysäytyksen jälkeen, tai sitten auto on vaan pidettävä paikallaan jarrupolkimella. Eiköhän tuon kanssa pikkuhiljaa opi elämään,mutta VW:n AutoHold on mielestäni yksinkertaisen nerokas ja hieno ratkaisu.

Jos Passatissani olisi löytynyt 4-veto ja suurempi maavara,ajelisin sillä vielä edelleen,mutta nyt mennään eteenpäin Volvolla.

Maximus

Tulipahan tänään koeajettua Passat 1.4 TSI MultiFuel 118 kW DSG, jossa oli tuo AutoHold. Ensialkuun tuntui toimivan ihan ok, mutta sitten yksistä valoista lähtiessä koetin hieman rivakampaa lähtöä ja kuului jostakin "klak-klak-klak-klak" ja lähtökin oli hieman samanmallinen. Ikäänkuin nykivä. Otin AutoHoldin pois päältä ihan tykkänään. Mutta myöhemmin sama toistui uudelleen, jonka jälkeen otin aina alkukiihdytysten alkumetrit melko varovaisesti. Mikähän ilmiö tuo mahtoi olla? AutoHold se ei siis sittenkään ollut. Sähköinen käsijarru? DSG? Ajonhallinta?? En tosiaan tiedä, mutta en oikein pitänyt tuosta "klak-klak" -ilmiöstä. Omassa Octaviassani on myös DSG-7, eikä ainakaan se tee tuommoista. Polttoaineena Passatin tankissa oli tiettävästi 95E10. Kotiin ajellessa testailin omaa Ocuani, mutta ei sillä vastaavaa ilmiötä saanut aikaiseksi. Kyllä tuolla Passatilla muuten ajeli, mutta tuo yksi juttu ihmetytti.
"Age quod agis - tee mitä teet"

Joelp

Pystyykö autoholdia siis käyttämään launch controlin kanssa ilman jarrun lattiaan survomista?

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.02.13 - klo:06:17

Fordilla tuo avustin on aika huono, pitää jarruja turhan pitkään päällä polkimen löysäämisen jälkeen.

Fordin avustin höllää kyllä jarrua heti, kun kuski tarjoaa kaasua ja alkaa nostaa kytkintä. Ei sitä tarvitse jäädä odottamaan. En ole kertaakaan onnistunut vielä sammuttamaan konetta avustimen ollessa toiminnassa.

Juspe

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 01.06.13 - klo:14:54
Fordin avustin höllää kyllä jarrua heti, kun kuski tarjoaa kaasua ja alkaa nostaa kytkintä. Ei sitä tarvitse jäädä odottamaan. En ole kertaakaan onnistunut vielä sammuttamaan konetta avustimen ollessa toiminnassa.

Komppaan tätä. Fordin avustin pelittää kyllä hyvin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 01.06.13 - klo:14:54
Fordin avustin höllää kyllä jarrua heti, kun kuski tarjoaa kaasua ja alkaa nostaa kytkintä. Ei sitä tarvitse jäädä odottamaan. En ole kertaakaan onnistunut vielä sammuttamaan konetta avustimen ollessa toiminnassa.

Ei muuten höllää ainakaan ransetissa, henkilömallit voi toimiakin paremmin mutta pakujen mäkiavustin on perc:stä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ultimate70

Saako Ocu III:ssa Hill Hold:in pois päältä? Itselläni bensa 4x4 (siis DSG:llä) ja en ole vielä oppinut lähtemään juohevasti liikkeelle tuon avustimen takia. Tahtoo aina tulla pikku nykäisy kun jarru vapautuu. Mielestäni Hill Hold menee päälle turhaan tasamaallakin (?), jyrkässä ylämäessä tuo on tietysti hyvä avustin. Saattaa olla että olen liian aikaisin kaasulla  :).
ex 530i -01,
ex Subaru Legacy 3.0 R ZK Sedan Aut. -04,
ex Volvo S60 T5 -06,
ex VW Golf 1.4 TSI 118kW -08,
ex VW Golf GTI -09,
ex Mitsubishi Outlander 2.4 CVT,
ex Ford Mondeo 2.0 203hv PS,
ex X3 2.0dA,
ex XC60 D5 AWD Aut. -11,
ex XC60 T6 AWD Aut. -10,
ex Skoda Octavia 1.8TSI 4x4 -13

tommyt

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 22.02.13 - klo:07:24
Opelilla samanlainen toteutus, ja vaatii jonkin verran kallistusta toimiakseen. Käsijarru pitää aina vapauttaa itse. Opelissa vähän samaa vikaa kuin Fordissa, eli turhan pitkään pitää auton paikallaan. Tuohon on nyttemmin kyllä tottunut, mutta satunnaiselle käyttäjälle ärsyttävä ominaisuus. Saattaa auto sammua, jos lähtee hätäisesti liikkeelle.

Opelin Zafira Tourerissa käsijarru vapautuu itsestään kun painaa jarrua samalla kun kytkee vaihteen päälle. Luulisi että toimii niin Astrassakin. Joskus olen sitä käyttänyt ahtaassa paikassa vekslatessa kun ei ole ollut varmaa että toimiiko se Hillhold nokka alaspäin loivaan ylämäkeen peruutettaessa.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Kontja

Automaatti passatissa tällä on helppo ohittaa start&stop systeemi, joka pitää aina käynnistyksen jälkeen laittaa aina uudestaan pois päältä.
Autohold pysyy päällä ikuisesti.

Liikennevaloihin tullessa nostaa vaan jalan jarrulta ja auto pysyy käynnissä sekä paikallaan. Jos haluaa auto sammuvan, niin pitää jarrun pohjassa jolloin start&stop toimii normaalisti. Muuten tällä Autohold järjestelmällä ei ole automaatissa oikeastaan mitään hyötyä.
VW Passat Highline 2.0 TDI DSG -14

peped

Lainaus käyttäjältä: ultimate70 - 24.03.14 - klo:10:57
Saako Ocu III:ssa Hill Hold:in pois päältä? Itselläni bensa 4x4 (siis DSG:llä) ja en ole vielä oppinut lähtemään juohevasti liikkeelle tuon avustimen takia. Tahtoo aina tulla pikku nykäisy kun jarru vapautuu. Mielestäni Hill Hold menee päälle turhaan tasamaallakin (?), jyrkässä ylämäessä tuo on tietysti hyvä avustin. Saattaa olla että olen liian aikaisin kaasulla  :).

Tämä on oikeastaan ainut asia joka DSG:llä varustetussa autossa on tähän mennessä ärsyttänyt. Kannattaako tuossa antaa reippaammin kaasua vai mitä? Aina tulee enemmän tai vähemmän nykäisyä liikkeelle lähdettäessä.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

jannesn

Ilmeisesti sama ongelma täälläkin, varsinkin kun kotipihassa on pieni kallistus niin peruuttaminen (tai pikemminkin tosiaan liikkeelle pääsy) pihasta on vaivalloista.

Pitäisikö odottaa hetkinen R:n kytkemisen jälkeen, ennen kuin yrittää liikkeelle?

teholopa

Octavia III manuaali.

Suurimman osan ajasta toimii mukavasti.
Miinukset sillloin kun mäki onkin liian loiva. Jarru ei kytkeydy päälle ja jos oletat sen kytkeytyneen, niin tulee ylläri liikkeelle lähdettäessä kun auto lähteekin valumaan taaksepäin.

Kesällä huomasin venettä rampista laskiessa että ei meinannut millään yhdistelmän valuttaminen jarrulla onnistua kun poljinta keventäessä jarrut pysy päällä...

o.b.

Kokemuksia vain parista 2009 Passatista, toinen DSG tehdasasenteisella ja toinen Manuaali jälkiasennetulla Auto-Hold'illa. Vakiona noihin autoihin tuli jos DSG tai tehdasasenteinen vetokoukku. Jälkiasennus oli manuaaliin todella helppo homma ja kustansi noin 20 euroa ;)

Jos mittaristo on uudempaa, valkoisella näytöllä olevaa mallia, löytyy valikosta asetus, jolla AutoHold'in saa oletusarvoisesti päälle tai pois. Nappulasta sitten voi tarvittaessa laittaa päälle tai pois.

Molemmissa autoissa toimii hyvin kaikissa olosuhteissa, mutta parkkiruutuun peruuttaessa joskus on tökkivää kun menee turhaan päälle. Silloin pois päältä napista... Toimii myös tasaisella ihan hyvin automaatin kanssa. Ei tarvitse pitää etujalkaa jarrulla koko ajan vaikka vaihde D-asennossa.

Manuaalissa, jota mina ajan, on jotain häikkää kytkinpolkimen asentoanturin kanssa ja auto saattaa liikkeellelähdön jälkeen iskeä jarrut päälle kun ei huomaa, että kytkinkin on nostettu. Mutta vika on siis anturissa koska joskus ei tahdo edes startata kun ei ymmärrä kytkimen olevan pohjassa. Korjataan, kun keritään...

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.06.13 - klo:19:09
Ei muuten höllää ainakaan ransetissa, henkilömallit voi toimiakin paremmin mutta pakujen mäkiavustin on perc:stä.

2013 mallin transit kustomissa ainakin toimii hyvin. Löysää jarrut 2-3 sekunnin kuluttua tai heti kun havaitsee että kytkintä nostetaan/veti kytkeytyy päälle. Tuossa on fiksua myös se että kone lisää kierroksia automaattisesti kun jarru on poissa ja kytkintä nostetaan, ei tarvitse kaasua painaa kun lähtee liikkeelle. Toki sitten painetaan kun kytkin on kiinni eikä luista.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy