Palosammuttimen kiinnitys

Aloittaja En puhu autoa, 05.11.21 - klo:22:01

« edellinen - seuraava »

En puhu autoa

Hommasin parin kilon jauhesammuttimen auton vänkärin jalkatilaan (en halua kommentteja, ettei se riitä mihinkään - yritystä kuitenkin on ja haluan sen olevan kuskia lähellä).
Kuinka saisin sen kiinnitettyä niin, ettei sitä tarvitse ruuvata pelteihin tai jos on joku idea, miten saisi sen vänkärin penkin etuosan alle niin, ettei se estä penkin siirtämistä. Merkkiliikkeestä pidike maksaisi about 130e ja autoon (pidikkeeseen) sopiva sammutin n. 450e  :-\
Saman sammuttimen sain Tokmannilta kahteen kymppiin, mutten tiedä, miten sen saisi pysymään paikallaan. Laitettiin vanerilevyyn se kiinni, liimatarranauhaa levyn pohja täyteen ja lattiakarvaan kiinni,  mutta ei pitänyt yhtään.
Olisko jollain jotain kaupallista tai itse keksittyä, edullista ideaa, miten tämä homma hoidetaan? Tai yhtään mitään ideaa?  :)

duke7

Useista volkkareista ainakin löytyy penkin alta kiinnitysreiät sellaista tavaralokeroa varten. Ehkä niihin voisi kiinnittää levyn tai jonkunlaisen korvakkeen?

Jultsu

Automallin mainitseminen auttaisi jo alkuun. Kuva siitä penkistä / jalkatilasta vieläkin enempi.

Jos nyt ihan sokkona pitäisi jotain keksiä, niin penkin etummaisten kiinnityspulttien ja penkin kiskojen väliin laittaa jonkun adapteripellin joka sitten tulee sinne jalkatilan suuntaan ja johon saa sen sammuttimen kiinnitettyä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Suberb 2012

Mulla on kuskin penkin alla, takatilan puolella. Tietty kun tuossa ei takapenkkejä ole, niin ei sielä ketään haittaa… on riittävän nopeasti käsillä.
Maastokulkimessa on vänkärin jalkatilassa, pelliruuvein keskitunneliin kiinni.

Kolaria ajatellen, ehkä turvallisempi sielä penkin alla. Aika rimpuloita nuo telineet.

2kg:lla sammuttaa aluilla olevan moottoripalon helposti.

Jultsu

Saattaapi sammuttaa, jos onnistuu töräyttämään sen suihkun suoraan palokohtaan. Nuo 2 kilon sammuttimet ei taida montaa sekuntia kestää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

los los

Jostain jäänny mieleen 2 kg sammutin 6 sek.

Suberb 2012

Eip se 6kg sammutinkaan montaa sekuntia kestä, eikä sen ajallisella kestolla ole merkitystä vaan se miten ja mihin sitä käyttää. Jos ei osaa käyttää paloautoa, ei silläkään mitään tee…

Jultsu

Kaikki kunnia ja kunnioitus niille henkilöille jotka treenaavat tuollaisen pikkuisen jauhesammuttimen tarkkuskäyttöä. Ensikertalaiselle tulipalon loimutessa ja paniikin jyskyttäessä takaraivossa voi tuo 2kg sammutin tosiaan mennä harakoille.

Täällä puolassa tuollainen (vähintään 1kg) sammutin on pakollinen kaikissa autoissa, uskoisin että jonkinlaisia mallikohtaisia telineitäkin siis olisi markkinoilla eri automerkeille.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.11.21 - klo:16:49
Kaikki kunnia ja kunnioitus niille henkilöille jotka treenaavat tuollaisen pikkuisen jauhesammuttimen tarkkuskäyttöä. Ensikertalaiselle tulipalon loimutessa ja paniikin jyskyttäessä takaraivossa voi tuo 2kg sammutin tosiaan mennä harakoille.

Täällä puolassa tuollainen (vähintään 1kg) sammutin on pakollinen kaikissa autoissa, uskoisin että jonkinlaisia mallikohtaisia telineitäkin siis olisi markkinoilla eri automerkeille.

Ensikertailaiselle (lue epävarmalle) suotakoon ihan hyväksi poistua takavasemmalle se sammutin kourassa ja antaa kotteron palaa ettei telo itseään suotta, peltiä ja materiaa se vain on. Vakuutus hoitaa sitten rätinkipuolen kuntoon. Vakuutusehdot tuskin edellyttää sen käytön hallitsemista?

Suomessa mm vpk:t yms vapaaehtoiset järjestää toisinaan (keväisin) sammuttimien tarkistutilaisuuksissa testiä/koulutusta (erityisesti karavaanareille). Suosittelen vahvasti kokeilemaan turvallisissa olosuhteissa alkusammutusta.
Tilanteet hoituu sitten selkärangasta kun kerran pari ensin kokeilee ;)

En puhu autoa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.11.21 - klo:10:22
Automallin mainitseminen auttaisi jo alkuun. Kuva siitä penkistä / jalkatilasta vieläkin enempi.

Jos nyt ihan sokkona pitäisi jotain keksiä, niin penkin etummaisten kiinnityspulttien ja penkin kiskojen väliin laittaa jonkun adapteripellin joka sitten tulee sinne jalkatilan suuntaan ja johon saa sen sammuttimen kiinnitettyä.

Joo siis auto on Passat 2011. Pitää koittaa huomenna päivänvalon aikaan muistaa ottaa kuvat, kun säkkipimeässä salamalla otetuista ei oikein saa tolkkua.

Jos se parinkympin sammutin menee harakoille, niin sitten menee. Nyt ensimmäisen kaasuauton ostaneena kävi mieleen, ettei se sammutin ehkä huono kapine autossa ole.
Tuokin toki on totta, että peltiähän se auto vaan on.

Daatta

Taitaa olla käsisammuttimesta yhtä paljon hyötyä kaasuauton kuin sähköauton akkupalon sammutuksessa. Palovakuutus kuntoon ja ottaa 30 taka-askelta siinä kohtaa kun alkaa liekkiä näkymään. Olettaen ettei autossa ole mitään pommi-virityksiä, kuten lisävalot ilman sulaketta tai itse rakennettu sisälämppärin johtosarja. Silloin voi vakuutusyhtiö linjata, ettei korvata mitään tai vähintään alennetusti.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

En puhu autoa

#11
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.11.21 - klo:09:55
Taitaa olla käsisammuttimesta yhtä paljon hyötyä kaasuauton kuin sähköauton akkupalon sammutuksessa. Palovakuutus kuntoon ja ottaa 30 taka-askelta siinä kohtaa kun alkaa liekkiä näkymään. Olettaen ettei autossa ole mitään pommi-virityksiä, kuten lisävalot ilman sulaketta tai itse rakennettu sisälämppärin johtosarja. Silloin voi vakuutusyhtiö linjata, ettei korvata mitään tai vähintään alennetusti.

Autossani on kyllä palovakuutus eikä siinä ole mitään ihmevirityksiä.
Tuon sammuttimen ostoajatuksena oli se, ettei palo syty käsittääkseni aina polttoainejärjestelmästä vaan saattaa syttyä jostain muualtakin. Näihin tilanteisiin ajattelin hommata kättä pidempää, ettei tuli ehtisi levitä polttoainejärjestelmän kanssa tekemisiin. Ymmärrän kyllä sen, ettei tuolla sammuttimella kaasupaloa sammuteta ja jos kaasu alkaa palaa, niin taatusti poistun paikalta.

Koitan muistaa huomenna ottaa päivännäön aikaan ne kuvat, jos joku hoksaisi jotain näppärää.

Hesse

Meillä firma järjesti kaikille alkusammutuskoulutuksen. Hyvä kurssi kyllä oli, pääsi kokeilemaan jauhe-, vaahto- ja hiilidioksidisammuttimia ja sankoruiskua ja sammutuspeitettä. https://www.spek.fi/koulutus/turvallisuuskortit/alkusammutus/

E39 Bemarin lisävarusteluettelossa oli apukuskin penkin alle kiinnitettävä sammutin, jollaista kerran kysyin Saksan merkkiliikkeessä, mutta he eivät olleet kiinnostuneita myymään ja kun kuulin hinnan, ymmärsin miksi. Siitä lähtien on kuitenkin ollut vakiosammutin tavaratilassa, vaikka tarvetta ei ole ollut. Kerran näin kun kuplavolkkarin moottoritilan kannen maali alkoi uhkaavasti kärventyä, mutta silloin olin polkupyörällä liikkellä ja paloauto oli tulossa kuulomatkan päässä.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.11.21 - klo:09:55
Taitaa olla käsisammuttimesta yhtä paljon hyötyä kaasuauton kuin sähköauton akkupalon sammutuksessa. Palovakuutus kuntoon ja ottaa 30 taka-askelta siinä kohtaa kun alkaa liekkiä näkymään.

On siitä se hyöty että voi estää palon leviämisen sinne minne sen ei toivota menevän, eli akkuihin tai siihen kaasusäiliöön.

JA siinäkohtaa kun se liekki alkaa nuolemaan kaasusäiliötä, 30 taka-askelta on kovin vähän, ellei satu pääsemään kerrostalon taakse suojaan. Suosittelen juoksemaan niin kauas ja niin lujaa kun kintuista pääsee.

Muistelen taannoin liikenneonnettomuudessa mossahtanutta kuljetusautoa joka oli lastattu eri moisilla kaasupulloilla. Sirpaleita löytyi yli 1km säteellä… ja hyvä muistaa että reilusti vajaa tankki lähtee kovemmin kun täysi ;)

Eniten noita käsisammuttimia kuitenkin taidetaan käyttää naapuriapuna, eli jonkun muun/toisen auton sammuttamiseen.
Vakuutukset ja muut varautumiset maksetaan sitä varten ettei niitä koskaan tarvittaisi…

En puhu autoa

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 09.11.21 - klo:18:58
On siitä se hyöty että voi estää palon leviämisen sinne minne sen ei toivota menevän, eli akkuihin tai siihen kaasusäiliöön.
Tykkäsin kovin tuosta, että ymmärsit, miksi laitoin sammuttimen vaikken osaa sitä varmaankaan käyttää 👍


...mutta tämä keskustelu on levinnyt kovin siitä, mitä kysyin. En halunnut kommentteja sammuttimen riittävyydestä, hyviä kommentteja on tullut koulutuksista, mutta korttia tuskin lähden suorittamaan.  Ja merkkiliikkeen tellinki on kallis ja tarttee sen oman sammuttimen ~500e.
Koitan muistaa huomenna ottaa ne kuvat, mihin sammutin pitäisi saada. Toki tässä on virinnyt itselläkin jotain ajatuksia tässä ajassa mieleen. Kun en ole mikään metallimies.


En puhu autoa

En tiedä, saako noista kuvista tolkkua, yllättävän vaikea niistä oli järkeviä saada.

Vänkärin penkin alusta, kuskin puoleinen reuna:


Oikean puolen reuna:


Ja vähän kuin edestä  :D



Saiskohan tuohon poikkirautaan tällaisen kiinni:
https://www.fruugo.fi/palosammuttimen-kiinnityshihna-palosammuttimen-pidike-pullonkiinnike-vyo/p-61477576-123931199?language=fi&ac=croud&gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRvtB0fiEhRXnaEamm3mOKeBobyFZsQbo8k58nm1YpsTEyhzEUscPR8aAqYKEALw_wcB

Toki penkin siirtely ei ihan helppoa olisi tuon kanssa, mutta ajan autolla tosi harvoin niin, että joku on kyydissä...

tex-

Jossain malleissa oli varattu paikka takakontissa sammuttimelle.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Daatta

Peltiruuveilla sammuttimen teline apukuskin jalkatilaan/vaihteistotunneliin kiinni. Vain mielikuvitus rajana...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy