Kuinka vanhan auton saa myydä uutena?

Aloittaja Sportsfan, 28.07.18 - klo:14:26

« edellinen - seuraava »

Sportsfan

Ostimme vaimolleni viime kuussa (kesäkuu 2018) uuden auton joka luovutettiin hänelle pari viikkoa sitten. Kyseessä oli valmiiksi maassa ollut auto, joten en odottanutkaan auton olevan aivan uunituore. Myyjä ei kuitenkaan missään vaiheessa maininnut auton olevan vanhaa vuosimallia, joten yllätyin käydessäni läpi moottoritilasta yms. paikoista löytyviä osien valmistuspäivämäärämerkintöjä. Uusimmat löytämäni päivämäärät ovat syyskuulta 2016 ja myös runkonumeron perusteella arvioiden auto näyttäisi olevan valmistettu vuonna 2016!
Onko yleistä, ettei tällaisesta seikasta mainita uutta autoa myytäessä?

Larmatin

kyllä hinta pitää olla reilusti eri jos auto on oikeesi kaksivuotta vanhempaa mallia. kannattaisi selvittää paljonko halvempi tuo auto oli verraten vastaaviin uusiin 
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 28.07.18 - klo:14:26
Ostimme vaimolleni viime kuussa (kesäkuu 2018) uuden auton joka luovutettiin hänelle pari viikkoa sitten. Kyseessä oli valmiiksi maassa ollut auto, joten en odottanutkaan auton olevan aivan uunituore. Myyjä ei kuitenkaan missään vaiheessa maininnut auton olevan vanhaa vuosimallia, joten yllätyin käydessäni läpi moottoritilasta yms. paikoista löytyviä osien valmistuspäivämäärämerkintöjä. Uusimmat löytämäni päivämäärät ovat syyskuulta 2016 ja myös runkonumeron perusteella arvioiden auto näyttäisi olevan valmistettu vuonna 2016!
Onko yleistä, ettei tällaisesta seikasta mainita uutta autoa myytäessä?

Avaappa tätä tarinaa hieman enemmän. Tilasitteko auton vai ostitteko jo maahantuojan/jälleenmyyjän varastossa olevan auton?

Autohan on uusi, jos se on ns.ajamaton/käyttämätön. Asia erikseen miten ylivuotisesta mallista on kerrottu tai mennyt esimerkiksi ohi ostajalta mahdollisesti ostovimmassa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.07.18 - klo:15:52
Avaappa tätä tarinaa hieman enemmän. Tilasitteko auton vai ostitteko jo maahantuojan/jälleenmyyjän varastossa olevan auton?

Autohan on uusi, jos se on ns.ajamaton/käyttämätön. Asia erikseen miten ylivuotisesta mallista on kerrottu tai mennyt esimerkiksi ohi ostajalta mahdollisesti ostovimmassa?

Kyseessä siis oli valmiiksi jälleenmyyjän varastossa oleva auto. Ylivuotisuudesta (kertaa kaksi) ei kuitenkaan ole mitään mainintaa tarjouksessa eikä kauppasopimuksessa. Myyjä ei myöskään maininnut asiasta kun kävin tarjouksen pyytämässä eikä silloinkaan kun vaimon kanssa kävimme kaupan allekirjoittamassa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 28.07.18 - klo:16:58
Kyseessä siis oli valmiiksi jälleenmyyjän varastossa oleva auto. Ylivuotisuudesta (kertaa kaksi) ei kuitenkaan ole mitään mainintaa tarjouksessa eikä kauppasopimuksessa. Myyjä ei myöskään maininnut asiasta kun kävin tarjouksen pyytämässä eikä silloinkaan kun vaimon kanssa kävimme kaupan allekirjoittamassa.

Oliko hinta minkälainen verrattuna uuteen tilattuun? Haisee kyllä melkoiselta kusetukselta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.07.18 - klo:17:07
Oliko hinta minkälainen verrattuna uuteen tilattuun? Haisee kyllä melkoiselta kusetukselta!

Ihan maahantuojan listahinnalla tämä myytiin. Tosin "maassa jo oleviin" autoihin sai 1500, varuste-edun eli käytännössä talvirengaspaketin ilmaiseksi ja vaihtohyvitys vanhasta autosta oli hyvä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 28.07.18 - klo:17:16
Ihan maahantuojan listahinnalla tämä myytiin. Tosin "maassa jo oleviin" autoihin sai 1500, varuste-edun eli käytännössä talvirengaspaketin ilmaiseksi ja vaihtohyvitys vanhasta autosta oli hyvä.

Auton merkki ja malli oli? Fiat?

Kyllähän tuo melko härskiltä vedätykseltä kuulostaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Kuningaskuluttajassa (rip.) oli kerran japanilaisen auton keissi, jossa ostaja oli ostanut 3v. aikaisemmin valmistetun auton "samanvuotisena".
Kun asia paljastui, niin liike / maahantuoja ei ollut halukas mihinkään toimenpiteisiin.

Sitten kun ohjelma tuli ulos, keissi oli taputeltu eikä kukaan enää voinut (sanktion = sopimussakon uhalla ?) kommentoida asiaa.
Ilmeisesti kauppa oli puretttu.

Itse vetäisin rajan 1 v. kohdalle, sillä osa autoista on ennakkoon varastoon (= satama ?) tilattuja volyymimalleja ja -värejä.
Jos mallimuutoksia ei ole tapahtunut, niin rekkaus- ja mallivuodella ei ole juurikaan eroa.

Mitä AKL sanoo asiasta ?
Yritetään pärjätä.

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.07.18 - klo:18:49
Kuningaskuluttajassa (rip.) oli kerran japanilaisen auton keissi, jossa ostaja oli ostanut 3v. aikaisemmin valmistetun auton "samanvuotisena".
Euroopassa valmistettu japanilainen nytkin on kyseessä = Nissan.
Autosta löytyi kotona tarkemmin tutkittaessa myös maalivaluma, joten yksi teoria voisi olla että auto on aikoinaan vaurioitunut kuljetuksessa ja sitten jäänyt odottelemaan paikkailua jälleenmyyjälle. Mutta jos näin on olisi tästäkin tietysti ollut kiva saada tieto ennen kauppoja.

vwmies

Jos haluaa viedä keissiä eteenpäin vaatimuksen kera, niin yhteys pikimmiten maistraatin kuluttajaneuvontaan ja reklamaatio peliin.
Asia ei ole ihan mitätön, joten ehkä sieltäkin voisi joku ottaa asian hoidettavakseen (ainakin yhteydenoton myyjään tai maahantuojaan).
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.07.18 - klo:19:24
Jos haluaa viedä keissiä eteenpäin vaatimuksen kera, niin yhteys pikimmiten maistraatin kuluttajaneuvontaan ja reklamaatio peliin.
Asia ei ole ihan mitätön, joten ehkä sieltäkin voisi joku ottaa asian hoidettavakseen (ainakin yhteydenoton myyjään tai maahantuojaan).

Kyllä mäkin tämän kautta lähtisin etenemään samantien! Haisee kyllä homma ja kauas.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vekkula

Eikös ekana voisi soitella myyjälle ja ilmoittaa että ei näin, hinnan alennus tai uusi auto tilalle?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 28.07.18 - klo:19:40
Eikös ekana voisi soitella myyjälle ja ilmoittaa että ei näin, hinnan alennus tai uusi auto tilalle?

Nimenomaan hintaa tulisi pudottaa. Uusi auto tilalle voisi edelleen olla pari vuotta seissyt  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jäämies

Nykyään kuluttajariitalautakunnan mukaan jos auto on ajamaton, rekisteröimätön ja täysillä takuilla, niin auto katsotaan olevan sitä vuosimallia koska se on rekisteröity, eikä suositella hinnanalennusta.
Omasta mielestäni törkeätä, sillä kuluttajariitalautakuntahan ei määrää valmistettavien autojen vuosimalleja.

yrrah

Onko varusteissa mitään eroa nykyiseen myynnissä olevaan uuteen?
Jos ei, niin minusta aika turha olla mitään vailla, koska taas myydessä auto menee kuitenkin 2018 mallista, kun on rekisteröity 2018 kesällä.
Tuskin kukaan automyyjä lähtee tarkistamaan milloin auto on tehty.

Mercedes-Benz C200 4Matic
Tulossa: Polo R-Line 1.5 Evo

jamo75

auto on uusi kun siinä ei ole kilometreja eli ensi rekisteröinti.
kyllähän tilauksessa lukee auton vuosimalli joten kyllä se on ostajan omaa häpeää jos ei ole perillä mallivuosista. yleensä toki varastossa olevat myydään halvemmalla.
tosin ainakin omat auromyyjäni ovat kyllä tarkasti kertoneet milloin mallivuosi vaihtuu ja kehoittaneet olla valitsematta vanhentuvaa mallia kun sellaisesta kerran kyselin
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Jasca

Vuoden 2016 mallihan voi olla monelta osin eri peli kuin vuoden 2018 kaimansa, joten oma kantani on, että myyjän olisi pitänyt selkeästi tuoda ilmi auton vuosimalli. Olkoonkin että auto on ollut rekisteröimätön ja ajamaton. Ylivuotisuuden pitäisi näkyä myös hinnassa. Yhteys myyjään ja asiallisesti neuvottelemaan hinnanalennuksesta, olettaen että auto sinällään tyydyttää.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy