VW Touran ja ajonaikainen Webasto

Aloittaja matalaut, 11.03.17 - klo:14:07

« edellinen - seuraava »

matalaut

Touran on kiva auto. Parempi kuin passat 3C. Talven aikana auto kuitenkin kuluttaa polttoainetta luvattoman paljon, koska ajonaikanen lämmitin on aina päällä. Passat sentään kiihtyi ja kulki pienellä kulutuksella, tämä ei kiihdy ja kuluttaa enemmän.

2011 mallissa ei ole ECON -painiketta, josta lämmittimen saisi pois päältä. Lämmittimen käytännössä saisi hiljaiseksi jos poistaa sulakkeen. Helppo toteuttaa, kun vaan tietäisi missä se sulake on? Onko sulake cabiinin sulakerasiassa vai moottoritilassa?

Onko tähän tarjolla muita hyviä ehdotuksia? Koitin säätää jo VCDS:llä, mutta eipä sieltä viisasten kiveä heti tullut vastaan. Kuka ihmeessä on ottanut pois tuon ECON-näppäimen näistä uusista malleista.....
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

repomies

Parjaamasi Passat 3C:n mukana tulee läjä ohjekirjoja joissa muistaakseni mainitaan myös auxiliary heaterin eli tässä tapauksessa webaston sulakkeen sijainti. Eikö Touranin ohjekirjoissa kerrota sulakkeista mitään?

matalaut

No, ehkä passat 3C oli minulla heikko yksilö. Auto mallina oli kyllä miellyttävä, silloin kun se ei ollut autotallissa pukkien päällä. Tiellä mainio ja nelivetoisena huonolla kelillä todella mainio auto.

Auto on tuotu saksasta ja kielitaito  germanin kielellä ei ole kehuttava. Koko manuaalista ei oikein löydy sulakkeita kuvaavaa osuutta.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

repomies

^ Eiköhän meillä ole konsensus 3C:n "laadusta". :)

Joku soomeauton omistaja voisi nyt vähän plärätä ohjekirjoja. Taikka joku jolla on Elsa koneellaan.

matalaut

No, annoin VAG konsernille vielä mahdollisuuden Touranin muodossa. Luotto volkkariin on ollut edellisten mallien perusteella todella hyvä. Yksi mätä omena ei pilaa koko satoa.

Jatkan saksan kielen opiskelua tai haen autokaupasta suomiversion koe-ajoon :-) Yleensä sulakkeet löytyy helposti manuaalista, mutta tuosta joko puuttuu nippu ohjeita tai mun on haettava uudet lasit.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

vwmies

Turanista ja sen sulakkeista en tiedä, mutta ainakin B7 Paskatissa Weban 20A keltainen sulake löytyy kuskin puoleisen kojetaulun päästä ja alarivistä.
On helppo poistaa ja nopea laittaa takaisin.
Yritetään pärjätä.

matalaut

Kävin sivu sivulta läpi manuaalin ja siellä ei ole mainittu muuta kuin se mistä sulakkeet löytyy. Ei tuossa manuaalissa kerrota mikä sulake on mihin käyttöön tarkoitettu. Tämä on sitä nykyaikaa, joo...

Täytyy vilkaista oliskohan tuolla kojetaulun sulakerasiassa 20A sulakkeita. Jos vaan löytyy sulake, niin laitan kyllä saman tien ON/OFF -kytkimen sarjaan. Eilen oli lämpimämpi päivä ja kulutus putosi heti järkevälle tasolle. Tuo webasto vie vaan aika  paljon lyhyellä ajomatkalla jo pienillä pakkasilla.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Jultsu

Se tehdasweban syömä polttoaine tuskin näkyy vieläkään ajotietokoneella (ei ainakaan viime vuosikymmenen autoissa ole näkynyt), kyllä se on vaan kylmä keli joka tuon lisäyksen tekee..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vwmies

Mulla on kunnon alamäki 500m kotoa. Heitän yleensä auton vapaalle mäen päällä. Paskatti rullaa ihan eri tavalla pakkasella, 0-kelillä ja lämpimällä koneella samoilla renkailla. Kylmässä jäykistyvät vähän kaikki, renkaat, vetonivelten rasvat, loota- ja peräöljyt, moottoriöljykin....

Jossain alle -10C koslani ei enää kiihdy kylmänä tässä mäessä, vaan vauhti hidastuu (!).  0-kelillä vauhti pysyy samana. Lämpimänä ja kylmälläkin koneella plussakeleillä vauhti kiihtyy, kuten loogisesti voisikin päätellä.

Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että kylmänä VW:n kulkuvastukset (Weban sulake irti) kasvavat suuresti. TDI-padan kylmäkulutuksen kasvua on mm. TM:kin ihmetellyt. Esilämmitys ja nokkapeite (nytkin molemmat paikoillaan) auttavat asiaa.   :o :o :(
Yritetään pärjätä.

matalaut

Vertaan tässä kohtaa 3C passattia, joka oli 2.0TDI ja tätä "slowmotion" 1.6TDI -versiota. Passat kulki ajotietokoneen mukaan pienemmillä lukemilla, josta osa on silkkaa virhettä. Tätä pienempää pannua saa polkea tosissaan eli lisääkö tässä mallissa pieni teho myös kulutuslukemia? Passat lähti kyllä kuin nappi takista ja kiihdytykset jäi lyhytaikaiseksi. Vähän ikävä tulee isompaa konetta, mutta yritetään nyt pärjätä tällä teholla. Nokan laitoin heti saman tien kokonaan umpeen ja odottelen kevättä. Lämmöt koneessa on 80 - 85 asteen välillä.

Onko näin, että webaston kulutus ei näy mittauksessa?

Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Jultsu

Pitäisin pienenä ihmeenä jos se näkyisi, ja jos näkyisi niin ihmettelisin vielä että miten se on mahdollista, kulutus kun on tuon kanssa paria desilitraa puoleen tuntiin niin mahdollinen kulutuksen lisäys hukkuisi jo desimaalipyöristykseen vartin ajon aikana.

Ja jos neula näyttää alta 90 astetta niin silloin lämmöt liene oikeasti jorain 60-70 asteen väliltä, ei ihmekään jos kuluttaa enemmän.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

matalaut

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.03.17 - klo:07:01
Pitäisin pienenä ihmeenä jos se näkyisi, ja jos näkyisi niin ihmettelisin vielä että miten se on mahdollista, kulutus kun on tuon kanssa paria desilitraa puoleen tuntiin niin mahdollinen kulutuksen lisäys hukkuisi jo desimaalipyöristykseen vartin ajon aikana.

Ja jos neula näyttää alta 90 astetta niin silloin lämmöt liene oikeasti jorain 60-70 asteen väliltä, ei ihmekään jos kuluttaa enemmän.

Tunnin käytön aikana lämmitin kuluttaa noin 0.5 l ja jos autolla ajetaan lyhyttä väliä, niin lämmitin on koko ajan päällä. Luulisin, että kyllä se näkyy kulutuksessa, minun kohdallani. Itse pudotin 75 asteen lämpötilassa lämmittimen puoliteholle ja 82 asteen lämpötilassa idle-tilaan. Lämmitin ei mene päälle, jos ulkolämpötila on +6 astetta tai nesteen lämpötila on 65 astetta En tiedä sitten paljonko tuo nokeaa lämmitintä. Onko näistä lämpörajoista kokemusta kenelläkään?

Säädöt pystyy tekemään VCDS:llä, jolla näkee myös hyvin tarkaan tuon auton nesteen lämpötilan.

Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

M_M









Noista kun katselee niin olisko se tuo konehuoneen sulakerasian F30 tai F11? Riippuen kai siitä kumpaako sorttia siellä oleva sulakeboksi edustaa. Ylemmässä vaihtoehdossa se olisi tuo F30 ja alemmassa F11.

Melkoinen suo kyllä nuo Touranin sulakkeet, en ihmettele ettei ohjekirjaan ole paljoa kerrottu. Ã,,kkiä kytkentäkaaviosta laskien sulakkeiden järjestelyä on muutettu ainakin 12 kertaa Touranin elinkaaren aikana, parhaimmillaan pari kertaa saman vuoden aikana.  :o En siis laita noistakaan päätäni pantiksi, mutta paras arvaukseni on tämä...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

matalaut

Lainaus käyttäjältä: M_M - 13.03.17 - klo:08:26
Melkoinen suo kyllä nuo Touranin sulakkeet, en ihmettele ettei ohjekirjaan ole paljoa kerrottu. Ã,,kkiä kytkentäkaaviosta laskien sulakkeiden järjestelyä on muutettu ainakin 12 kertaa Touranin elinkaaren aikana, parhaimmillaan pari kertaa saman vuoden aikana.  :o En siis laita noistakaan päätäni pantiksi, mutta paras arvaukseni on tämä...

Joissain autoissa on jopa kerrottu sulakerasian kannessa mitä sulake suojaa. Tietysti jos ne noin usein vaihtuu, niin kannet menee varmasti varastossa sekaisin. Veikkaus on siis, että sulake on tuolla konetilan puolessa. Kiitoksia dokumenteista, näillä mennään ja loput arvataan :-)
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

matalaut

No se oli tuon alemman kuvan mukaisesti SB11. Poistin sulakkeen ja tuli ihan oikea vikailmoitus eli diagnostiikka ei löydä webastoa. Katsotaan nyt vaikuttaako minun ajossa lisälämmittimen kulutus mitenkään. Kelit lämpenee, mutta pystyn nyt kuitenkin vertailemaan aikaisemman auton kulutukseen. Täytyy vielä selvittää milten tuohon syöttöön asentelisi järkevästi ohjauksen.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Jerkus

Tuossa omassani olen huomannut sen, että moottori kannattaa saada mahdollisimman nopeasti normaaliin käyntilämpötilaan jolloin kulutus laskee selvästi verrattuna välilämpöiseen moottoriin.
Minulla Webasto tuntuu lämmittävän +74C asteeseen jonka jälkeen putoaa pois pelistä. Viimasuojien laitolla oli merkittävä vaikutus lämpenemisen nopeuteen ja moottorin lämmön pysymiseen. Myös puhaltimen nopeudella näkyy olevan yllättävän suuri vaikutus moottorilämmön nousuun, pelkästään 2- ja 3-nopeuksilla on merkittävä ero. Ilmastoinnin piilovalikon kautta saa näppärästi reaaliaikaista tietoa mm. moottorilämmöistä jota on helppo seurata ajon aikana.
Touran 2006, 1.9bxe tdi 6v manuaali.

matalaut


Selvittelin asiaa hieman pidemmälle kun kerran oli aikaa ja tässä on ehkä ratkaisu asiaan.



picture hosting

Saman saa tehtyä "lennosta" ODBelevenin avulla lisälämmittimen valikosta Adaption / 06 ja siinä "0" pois päältä "1" päälle. Täytyy vielä testata toimiiko kuin ajattelen.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

mauh

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 06.04.17 - klo:21:02
Selvittelin asiaa hieman pidemmälle kun kerran oli aikaa ja tässä on ehkä ratkaisu asiaan.



picture hosting

Saman saa tehtyä "lennosta" ODBelevenin avulla lisälämmittimen valikosta Adaption / 06 ja siinä "0" pois päältä "1" päälle. Täytyy vielä testata toimiiko kuin ajattelen.

Toimii vaan bensa konella:)

M_M

Jep, tuon saman valikon on moni muukin löytänyt ja riemastunut. Bensakoneen kanssa se valinta toimiikin, meillä aiemmasta bensagolfista otin tuota kautta webaston automaatikan pois päältä.

Valitettavasti dieselin kanssa tuolla valinnalla ei ole mitään vaikutusta mihinkään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

matalaut

En myönnä enkä kiellä, mutta näyttää kuitenkin toimivan. Aamulla lämmintä noin +3 astetta ja nesteen lämpö +30 astetta. Webasto ei käynnistynyt.

Tutkitaan vielä hetkinen. Kaveri sanoi, että autossa on Contin (Siemens) moottorinohjain.  Onkos teillä Boch moottorinohjaimena?
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

matalaut

Olin väärässä eli tänään aamulla webasto heräsi kuitenkin henkiin. Damn... Ilmeisesti ensimmäisellä testikerralla jokin lämpötila ei sittenkään ollut kohdallaan. Ilmeisesti webastoa  ei sitten saa mitenkään koodattua kesälomalle eli mennään sulake pois toimenpiteellä . Autossa on thermo top V -lämmitin ja se kytkeytyy CAN-väylän kautta autoon myös lämmittimen ohjaustieto tulee väylän kautta. Pitääkö paikkansa?

18 Lisä-/seisontalämmitys

    System description: Zuheizer        051
    Software version: 2706
    Hardware number: 5K0963271D
    Serial number: 09021535000000
    Coding: 0000011
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

repomies

Saa sen koodattua pois. Laitat jänniterajan tappiin sieltä vcds:n asetuksista niin vehjes luulee aina että ei voi käydä, kun ei ole tarpeeksi jännitettä.

Se ei sitten käynnisty ennen kuin säädät jänniterajan takaisin.

matalaut

Ihan hyvä vinkki, repomies. Niitä jänniterajoja katsoinkin jo ekalla kerralla ja mietin tuota vaihtoehtoa. VCDS ilmoitti siihen tietyt rajat, joita voi käyttää. Ulkolämpötilaraja on jo nyt +6 asteen paikkeilla. Alunperin se oli jossain +14 asteen paikkeilla.

Ajonaikainen webasto näyttää olevan käynnissä vain 6-8 minuuttia eli ihan varmaan nokeaa itsensä vaihtokuntoon ennemmin tai myöhemmin. Kauankohan näillä peleillä on elinikää, kun tuota ei voi pakottaa päälle esim. 20 minuutin käyttöjaksolle?
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

repomies

Kai siinä 7-8 vuotta saattaa kestää. EVO mallit joita uudemmat on, voi kestää pidempäänkin. En tiedä onko tuo jo EVO.

matalaut

Lainaus käyttäjältä: repomies - 08.04.17 - klo:17:30
Saa sen koodattua pois. Laitat jänniterajan tappiin sieltä vcds:n asetuksista niin vehjes luulee aina että ei voi käydä, kun ei ole tarpeeksi jännitettä.

Se ei sitten käynnisty ennen kuin säädät jänniterajan takaisin.

Tätä myös tuli kokeiltua eli alijännitteen yläraja on 12.5V ja auton käydessä jännite on korkeammalla. Taitaa olla helpoin homma kun nykäsee sulakkeen pois ja muistaa laittaa sen takaisin talveksi.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy