Auton koko Suomessa ja syyt siihen?

Aloittaja clacson, 08.02.15 - klo:09:11

« edellinen - seuraava »

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: teejiipee - 09.02.15 - klo:09:53
Mielestäni 'isompi' auto on turvallisempi onnettomuuksissa kuin joku pikku-ruttana, ainakin itse ajattelen niin, sanokoon EU -kolaritestit tms. mitä sanoo pikku-ruttanoista. Toisekseen, nykyisinhän näiden 'isojen' autojen kulutuskin saatu pienennettyä kelpolailla, joten siksikin kelpo vaihtoehto pikku-ruttanalle. Kolmanneksi, pidemmät raidevälit jne. tuovat autolle paremman ajettavuuden jne., tietenkin pikku-ruttanoissakin löytyy poikkeuksia, mutta ne yleensä jotain mallistonsa kalleimpia versioita, jolla hinnalla saa jo ison ruttanan.

Kyllä ne pikkuruttanatkin aika turvallisia ovat siinä missä isommat. Eivät ne enään mitään ripulikiikkuja ole painonkaan puolesta. Skodathan ovat esimerkki isosta autosta, jossa on kokoa pienemmän auton alusta.

Verrattuna vaikka S60 vs Octavia on Skodassa luokkaa pienemmän auton alusta mitoitukseltaan. Ei ne isot ulkomitat tee autoon "ison" auton ominaisuuksia.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

wtf

Kun puhutaan että jotkin automallit on rakennettu samalle alustalle eli pohjalevylle, ei tarkoita sitä että niiden "alusta,pohja tms" olisi saman kokoinen, vaan että autot jakavat saman perusrakenteen, moottori/voimansiirto, akselisto jne.
Esim. Vitoskopan golf ja aikakautensa Touran oli tehty samalle "pohjalevylle" vaikkakin Touranin akseliväli oli huomattavasti pidempi.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

HAL9000

Tuo "samalle alustalle" höpötys kannattaisi lopettaa. Kyse on siis siitä että komponentit joita käytetään ovat samoja. Onhan esim. Uusi Passat ja Seat Leon tehty samalle pohjalevykonstruktiolle. Ei kai kukaan tosissaan väitä että niillä on sama alusta?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: wtf - 15.02.15 - klo:08:12
Kun puhutaan että jotkin automallit on rakennettu samalle alustalle eli pohjalevylle, ei tarkoita sitä että niiden "alusta,pohja tms" olisi saman kokoinen, vaan että autot jakavat saman perusrakenteen, moottori/voimansiirto, akselisto jne.
Esim. Vitoskopan golf ja aikakautensa Touran oli tehty samalle "pohjalevylle" vaikkakin Touranin akseliväli oli huomattavasti pidempi.

Joo, kyllä tiedetään. Itse lähinnä viittasin edelliseen kirjoitukseen jossa "pikku-ruttanoita" verrattiin isompiin ominaisuuksiltaan. Itse miellän  auton kokoluokan nimenomaan alustan mitoituksen mukaan, enkä sen kuinka paljon ulkomittoja on saatu lisää ylitysten johdosta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

clacson

Sen verran pitää auton takapaksissa olla tilaa, että pakaasin lisäksi sinne mahtuu Tallinnan tuliaiset, ei siellä viitsi alvariinsa poiketa (varsinkaan talvella) ;D
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 14.02.15 - klo:22:59
Ite oon vähän yli 190cm pitkä, joten autossakin pitää olla tilaa. Tai kyllä minä autoon mahduin, mutta takapenkillä onkin sitten ahdasta kun penkki pitää olla niin takana.
Itsellä mittaa 196cm ja yksi autovalinnan perusteista on kun olen asetellut itselleni sopivan ajoasennon, pomppaan autosta pois ja menen kuskin puolelle takapenkille istumaan. Jos mahdun eikä olo ahdista, voi ko. auto olla jopa mahdolinenkin valinta :)

Lainaus käyttäjältä: skriko - 14.02.15 - klo:23:09
Ite oon yhtä pitkä suhteutettuna Suomalaisten keskipituuteen kuin sinä. Silti mahdun hyvin pituuteni puolesta autoon kuin autoon.
Ei se auton ulkoinen koko läheskään aina ole se määräävä tekijä, vaan usein ne sisätilojen ratkaisut ovat merkittävämmät. Esim. Peugeot 1007 kirppumaisista ulkomitoistaan huolimatta täytti yllämainitsemani kriteerit :o



Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 14.02.15 - klo:23:52
Nykyään onneksi penkeissä on säädöt?  8)
Vaan kun ne säädöt eivät aina auta :-\ Itsellä esim. nilkka-polvi mitta on ilm. varsin pitkä, vaikka onhan tuota mittaa ukollakin, mutta kovin monissa prätkissä ne tankin "polvikuopat" ovat ihan liian lähellä ja siten polvi osuu just siihen paksunnokseen eikä sen alle kuin pitäisi. Autossa taasen on niitä saamarin ohjauspylvään alaviiksiä, radion kaukkaria ja cruisea. No arvaas vaan tökkiikö nuo polviin vaikka auto itse olisi suuri kuin mikäkin limusiini => moni auto on jo pelkästään tuon vuoksi totaalisen nou nou - ja taas joku kirppu 1007 jossa noita ei ole, voi olla ihan ok. Tästä syystä jopa Smart for two kävisi jos en takapenkkejä kaipaisi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Sf

Perheessä kultainen noutaja, joten farmari on oltava. Tämä Golfin Variantin koko on optimaalinen meille, kompakti kaupungissa mutta kuitenkin hyvät tilat.
VW Tiguan 1.5 TSI DSG Style 2022

sepinki

Tervehdys uudelta palstalaiselta.
Meillä auton kokoon sekä muihin ominaisuuksiin vaikuttanut pari seikkaa. Itse n. 180 senttiä ja reilusti painoa sekä muita mittoja vanhojen harrastusten takia ja vaimo n. 160 cm ja hyvin vähän painoa. Neljä lasta skaalalla 15v  165cm - 4v 100 cm. Ykkösauto Sharan vm 2011 ja kakkosauto A5 2014. Eli kuskin paikan pitää sopia kahdelle vartalotyypille ja tilaakin pitää olla, kakkosauto on sitten privaatimpi työkulkine....
2 × A6 c7 quattro

Länskäri

Pituusvertailussa täytyy huomioida vartalon mittasuhteet. Eräs kaverini on 15cm pidempi kuin minä, mutta vetää penkkiä eteenpäin, kun siirtyy rattiin jälkeeni. Tosin laskee myös alaspäin.
Tietysti itse teen juuri päinvastoin. 
Vaikka hän on pidempi, mahtuu hänen taakseen paremmin.

Latexi

Auton kokoon vaikuttavat monet tekijät. Perheelläni on A4 avant suhteelisen tarkoituksenmukainen. Vaimo sairastaa ms-tautia ja tarvitsee liikkumiseen pyörätuolia yms rekvisiittaa. Lisäksi tuossa nelkussa on suhteellisen helppoa päästä siihen repsikan paikalle, korkea kynnys olisi myrkkyä. Lisäksi varusteisiin kuuluu toimiva ilmastointi, penkinlämmittimet ja muuta hitisvinkulaa. Polttoainetta menne mitä menee, riippuen ajotavasta. Kaiken kukkuraksi auto on neliveto, joten sillä pääsee tuohon pihaan kelillä kuin kelillä. Naapurit aina kuolaavat perään noustessani tuolta postilaatikolta vaivattomasti pihaan, mäki kun on sen verran jyrkkä, ettei siitä talvikelillä nousta huonoilla renkailla yläs saakka. Siinä puolivälissä on levennys, jossa voivat pitää ne vajaavetoiset parkissa. 
Latexi

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 21.02.15 - klo:23:53
Pituusvertailussa täytyy huomioida vartalon mittasuhteet.

Juurikin näin :)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

stonelake

Vallitseva elämäntilanne, asuinpaikka ja harrastukset ovat aina määritelleet auton koon. Perheettömänä riitti hyvin pienemmät hatchbackit ja sedanit. Turvaistuinten, rattaiden yms. lastentarvikkeiden aikakaudella, suht aktiivisesti harrastavalle ja matkustavalle perheelle farkku on aika ehdoton minimivaatimus.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy