Vararengas vakiona vai ei?

Aloittaja Kale, 18.01.10 - klo:13:46

« edellinen - seuraava »

Kale

Eilen kiinnittelin kilpiä tuontipassattiin (-08 farkku) ja muistin viimein kurkata kontin kannen alle. Vähän äimistelin kun ei siellä ollutkaan vararengasta vaan kotelossa oli kangasmatot ja kotelon reunassa joku valkoinen puteli epämääräisin tekstein. Eikö vararengas enää ole autoissa vakiokamaa ja onko tuo puteli joku paikkavaahto tms?

Omasta autosta ei koskaan ole rengas puhjennut (kerran oli ruuvi) mutta jotenkin tottunut siihen, että vararengas on aina mukana. En ehtinyt kokeilemaan mutta mahtuuko tuonne koteloon normaalirengas?

Erkka

#1
Pullo on paikkavaahto. Settiin kuuluu myös ilmakompressori renkaantäyttöä varten. Olisiko jäänyt edelliselle omistajalle? Nykyautojen takapoksista löytyy vaihtoehtoisesti vararengas tai renkaanpaikkaussetti.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

danel

Koteloon mahtuu normaalirengas. Olisikohan mulla siellä joku 215/55R16 pellivanteella...

Tupo

Varapyörä (täysikokoinen tai tilapäismalli) on monessa VW:ssä lisävaruste.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 18.01.10 - klo:14:24
Varapyörä (täysikokoinen tai tilapäismalli) on monessa VW:ssä lisävaruste.

Jep, Esim. uudenmallin Poloon kustantaa noin 50â,¬.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Kale

Pitänee heittää sinne koloon sitten varalle vaikka kesärengas. En tarkkaan katsonut oliko vaahdon kaverina sitten joku kompressori.

Golf

2007 Passatissa (comfortline) löytyi ainakin vakiona täysikokoinen vararengas.

joukose

Juu pasuunasta 2010 löyty täysikokoinen vararengas, sanoivat liikkessä että vaatiivat heidän autoihinsa maahantuojalta.
*Sitä saa mitä tilaa"

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 18.01.10 - klo:14:56
Jep, Esim. uudenmallin Poloon kustantaa noin 50â,¬.

Sama juttu Sciroccon kanssa. Vähän rahastukselta tuntuu, mutta pieni hinta tuo on siitä, ettei tarvitse sitten rengasrikon sattuessa miettiä voiko vauriota ylipäätään korjata paikkavaahdolla.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

VodmarVortex

Totaalisen eri juttu on kuitenkin se, pystyykö renkaan tien päällä vaihtamaan, vaikka takalaatikosta varapyörä löytyisikin. Ainakaan Skodassa ei auton omalla pulttiavaimella tee oikeastaan mitään, mikäli pulttien kiristys on tehty edellisen kerran rengasliikkeessä. Eli sinänsä toi vaahto+kompura puolustaa ihan paikkaansa.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: VodmarVortex - 21.01.10 - klo:09:29
Totaalisen eri juttu on kuitenkin se, pystyykö renkaan tien päällä vaihtamaan, vaikka takalaatikosta varapyörä löytyisikin. Ainakaan Skodassa ei auton omalla pulttiavaimella tee oikeastaan mitään, mikäli pulttien kiristys on tehty edellisen kerran rengasliikkeessä. Eli sinänsä toi vaahto+kompura puolustaa ihan paikkaansa.

Kävin ostamassa VW-liikkeestä 12 euroa maksavan rengasavaimen (vääntimen), jossa on vääntövarren sisään ympätty jatkovarsi. Pituutta vääntövarteen tulee toinen mokoma lisää ja koko paketti menee pieneen tilaan. Tuolla aukeaa tiukimmatkin pultit leikiten.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Golf

Samanlailla tein itsekin, eli alkuperäinen pois ja jatkovarrellinen tilalle.

Kale

Itselläkin tuo parempi avain ollut ostoslistalla jo useamman vuoden mutta ei sitä muista ikinä kun volkkarilla poikkeaa.

Tupo

LainaaItselläkin tuo parempi avain ollut ostoslistalla jo useamman vuoden mutta ei sitä muista ikinä kun volkkarilla poikkeaa.
Ihan samoja myydään Biltemassa ja Motonetissa ja marketeissakin.  ;)

Kale

Joo mutta kyllähän sitä mielellään volkkarilta hakee kun maksaa vain 12 euroa vai mitä se nyt oli. Eivät kaiketi ihan kuraa myy.

Tupo

LainaaEivät kaiketi ihan kuraa myy.
Ei toki. Ei se sama avain yhtään huonommaksi muutu VW-varaosatiskiltä ostettuna. ;-)

Golf


Tupo

"OEM" (â,¬12) on tällä kertaa vain n. 50% kalliimpi kuin "tarviketyökalu" (â,¬7-8). Neljä euroa voi tosiaan olla pieni hinta siitä, että ei tarvitse itse miettiä, onko tarvikeliikkeen työkalusta mihinkään.

Kale

Uudessa parts&service kataloogissa kevättarjouksessa tuo kunnon rengasavain 7,9â,¬. Valmistaja kamasa tools.

Lainaus käyttäjältä: http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW_kampanja.nsf/PS_1_2010.pdfKamasa Tools-rengasavain
Vankkaa vääntövoimaa rengastöihin, hylsy sekä
17mm että 19 mm pyöränpulteille

savolaiskollega

#19
Lainaus käyttäjältä: Tupo - 21.01.10 - klo:16:56
"OEM" (â,¬12) on tällä kertaa vain n. 50% kalliimpi kuin "tarviketyökalu" (â,¬7-8). Neljä euroa voi tosiaan olla pieni hinta siitä, että ei tarvitse itse miettiä, onko tarvikeliikkeen työkalusta mihinkään.

Ja mistäs tiedät että se marmoritiskiltä ostettu on yhtään "alkuperäisempi" kuin biltemasta ostettu ? Siitäkö että siinä on VW:n logo ? :D

Vararengas ainakin skeidaan maksaa muistaakseni reilusti alle satasen auton tilauksen yhteydessä. En missään nimessä jätä ottamatta, ja rupea litkujen ja kompuroiden kanssa leikkimään. Renkaanvaihtoon menee osaavalta n. 5 minuuttia, eikä tarvitse pelätä että onko renkaassa pieni reikä vai onko se räjähtänyt kokonaan. Ja jos pelkää että bisnesmiehen puku suttaantuu vaihtaessa, niin työmiehen haalarit voi pitää kontissa mukana myös.... 8)

Tupo

LainaaJa mistäs tiedät että se marmoritiskiltä ostettu on yhtään "aluperäisempi" kuin biltemasta ostettu ?
Enhän minä niin väittänytkään. Tarkoitin, että jos joku haluaa maksaa vähän (4 euroa) enemmän, niin "marmoritiski" on "varma valinta", vaikka saman työkalun saa muualta halvemmalla. Omista pakeista löytyy Kamasan ja Bilteman avaimet - yhtä hyviä molemmat.

Mutta nythän tuo "marmoritiskin" hintakin alkaa olla melkein kohdallaan... ;)

Kale

Aiheesta kolmanteen. Jos autoon ottaa lisävarusteena vararenkaan niin onko se kiinni jotenkin vai onko se vaan just sopivan kokoinen tuohon koloon? Nyt tuo kolohan on täysin tyhjä ilman mitään kiinnityshihnoja tms.

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Kale - 25.03.10 - klo:10:27
Aiheesta kolmanteen. Jos autoon ottaa lisävarusteena vararenkaan niin onko se kiinni jotenkin vai onko se vaan just sopivan kokoinen tuohon koloon? Nyt tuo kolohan on täysin tyhjä ilman mitään kiinnityshihnoja tms.

Eikös siinä keskellä ole kierteet, mihin saa sen kierretangon kiinni ja sillä silleen ovelasti kiristettyä kiinni?


Tajusikohan kukaan mitä tarkoitin :D

Tourano

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

LS

Oman Passatin kontissa näyttää olevan 235/45/17 vararengas samanlaisella vanteella kuin auton alla.

hece

Käytettynä ostetussa -11 vuosimallin tuonti-Passatissa (uudistettua B7 mallia, tiedän) tuli mukana 195/65R15 koon ruosteinen vararengas, renkaat dot-merkintä vuodelta 2003  >:( Taitaa olla syytä etsiä siihen 16-tuumainen tilalle, ei tuo varmasti mahdu alle. Yhdessä kolariautossa olisi käyttämätön myynnissä 100e hintaan, mutta eiköhän joku käypä käytetty vanne+rengas jostain löydy halvemmallakin. Niin, tai sitten laittaa  tuo 235/45/17-koon kesärengas sinne ja kesällä 16-tuuman nastarengas.

Jo edellisessä autossa piti ostaa jatkovarrellinen rengasavain, kun alkuperäinen vw-avain ei mahtunut tarvikevanteiden pultteja aukomaan, hylsyllinen avain mahtuu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy