Webasto ei lämmitä sisätiloja ja moottorin lämmöt ei nouse..

Aloittaja tiia83, 09.01.15 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

tiia83

KIITOS, tuo kuva avarsi huomattavasti! Nyt siis relekaupoille, eihän se niin vaikeaa voi olla, eihän  ;D 

tiia83

KIITOS, tuollaista kuvaa olenkin etsiskellyt! Eikun relekaupoille, eihän se voi kaikkineen kovin vaikeaa olla, eihän  ;D Meillä on useasti keskusteltu "tarviiko puhallin säätää vai ei", mutta siis loppu yhteenvetohan on että ainakin minä yritän opetella säätämään ilmastoinnin edelliskerralla! Pirun näppärä kyllä tämä foorumi- tosin kun näitä usein lukee niin rupeaa miettimään ja etsimään autosta merkkejä seuraavasta"yleisviasta"  ;D

duke7

Se IPCU-rele ei tosin sijaitse missään noissa auton relepohjissa vaan on jossain omassa, irrallisessa relepohjassaan. Yleensä kuskin puolen sulaketaulun vieressä tai ratin vasemmalla puolella olevan lokeron takana. Jos IPCU-rele on rikki, niin yleensä se pärisee joten voit kokeilla mennä kuuntelemaan webaston päällä ollessa mistä kuuluu ääntä.

JoLah

Faktaa:

Eberissä ei ole mitään säätöä vesilämmittimissä, siis lämpötilansäätöä oletuksena. Sellainen täytyy rakentaa eikä moni sitä ole tehnyt. Se on vesikiertoisenkeskuslämmityksen yhteydessä tarkoitettu.

Ja ne nupit. Ne täytyy säätää HI asentoon koska jos ne on 22 ja automaattitoiminto päällä, ilmaseosläppää säädetään ulkolämpötilan ja sisälämpötilan mukaan. Läpät jotka ohjaavat ilmaa vesikennon läpi voi tänään sammuttaessa olla 35% kuumalla ja kivalla pakkasella 95% kuumalla. Jos lämmitintä käyttää vain pakkasilla niin tästä syystä tuntuu että lämpiää hyvin vaikka ei koske säätöihin.

Eberilla on säädin uusiin MQB autoihin joissa säädöt hoidetaan mukavuusväylän kautta automaattisesti kuten tehdaslämmittimellä. Tähän ollaan menossa myös muiden merkkien kohdalla jälkiasenteisissa lämmittimissä.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

panu

Tuossa esimerkkikuva IPCU-releestä:


Jälkiasennuksiakin voi tehdä monenlaisilla kytkennöillä. Vanhempieni '99 Borassa Eberi käynnisti koko Climatronicin säätöineen eikä pelkkää puhallinta. Virrankulutus oli ongelma. Osittain varmaan puhallusnopeudesta, mutta kai se automatiikkakin jotain vie. Varsinkin jos vielä kääntelee läppiäkin. Lämpötilan kohdalle näyttöön tuli "HE" = heating?
Seuraavassa autossa oli sitten rajoitettu puhallus ilman automatiikkaa.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Höylä

Sotketaan vielä niin, että tehdaswebassa joka on alunperin taukolämmityksellä pitäisi löytyä N279-venttiili, joka auttaa tarvittaessa sisätilan lämmityksessä ohjaamalla weban nestekierron pois moottorista taukolämmityksen aikana. Venttiili voidaan ohjelmoida kierrättämään nestettä vain lämppärin kennossa tai kennossa ja koneessa. Jäkiasennusweboissa ja ilman taukolämmitysominaisuutta olevissa tehdasweboissa venttiiliä ei ole ja weba lämmittää kabiinia ja konetta yhtäaikaa.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Höylä - 14.01.15 - klo:12:28
Sotketaan vielä niin, että tehdaswebassa joka on alunperin taukolämmityksellä pitäisi löytyä N279-venttiili, joka auttaa tarvittaessa sisätilan lämmityksessä ohjaamalla weban nestekierron pois moottorista taukolämmityksen aikana. Venttiili voidaan ohjelmoida kierrättämään nestettä vain lämppärin kennossa tai kennossa ja koneessa. Jäkiasennusweboissa ja ilman taukolämmitysominaisuutta olevissa tehdasweboissa venttiiliä ei ole ja weba lämmittää kabiinia ja konetta yhtäaikaa.

Juurikin näin. Tuota tarkoitin, että taukolämmitin pitää erikseen muuttaa tuon venttiilin toiminnan osalta, jotta webasto lämmittäisi esilämmityksessä SEKÃ,, moottoria ETTÃ,, sisätiloja.

tiia83

Eli nyt on käyty relekaupoilla. Ja tuon passatin releessä luki vain PCU mikä aiheutti päänvaivas sekä autoasi-puljussa, että oikein Laakkosella. Marmorilla kuitenkin selvittivät sähkäriltä, että ostan tilalle IPCU-releen joka on sama, ohjelmoitu. Hintaa 70â,¬. Nyt odotan, että auto kylmiää kunnolla, hanat on valmiiksi säädetty kaakkoon ja sormet ristissä toivon että toimii ja lämpiää! Sittenhän ei enää naurata tätäkään vähää jos ei edelleenkään lämpiä >:( Hienosti löysin ohjeittenne avulla releet ja sain vanhan irti ja uuden tilalle. Kiitos siitä, nyt tosiaan vaan toivon että kyse oli siitä kalliista pikku namiskasta. Seuraavaksi ajoneston kimppuun, joka ei tosin kuukauden päiviin varoitellut itsestään ja on lähtenyt käyntiinkin moitteettomasti. 

tiia83

Enhän minä malttanut odotella kylmiämistä, vaan painoin jo webaston nappia ja kappas vain, johan rupesi puhaltamaan  :D Ihan loistavaa, sehän toimii!! Säästin kuitenkin 100â,¬ tänään tuon rihvelin kanssa, SAH:ssa tosiaan hinta releen vaihdolle 170â,¬. En edes halua ajatella kuinka paljon ilmaa ajoneston kohdalla on  :o Herjaa tosiaan vikaa "move steering wheel" tms.

Telehell

Mites tuo moottorin lämmitys webastolla, kuinka lämpimäksi kylmän moottorin pitäisi lämmetä, esim. -15c ja 30min lämmitysaika? En minä ole ainakaan huomannut, että edes moottorin lämpömittari nousisi webalämmityksen jälkeen (tehdasasenteinen). Täytyy joskus tsekata obd pistokkeen kautta lämmöt..
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

SNG

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 14.01.15 - klo:18:33
Mites tuo moottorin lämmitys webastolla, kuinka lämpimäksi kylmän moottorin pitäisi lämmetä, esim. -15c ja 30min lämmitysaika? En minä ole ainakaan huomannut, että edes moottorin lämpömittari nousisi webalämmityksen jälkeen (tehdasasenteinen). Täytyy joskus tsekata obd pistokkeen kautta lämmöt..

5kw webasto lämmittää ainakin itsellä 2.0 tdi:n noin 40 asteeseen. Kone tuntuu käteen kunnolla lämpimältä.

R2

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 14.01.15 - klo:18:33
Mites tuo moottorin lämmitys webastolla, kuinka lämpimäksi kylmän moottorin pitäisi lämmetä, esim. -15c ja 30min lämmitysaika? En minä ole ainakaan huomannut, että edes moottorin lämpömittari nousisi webalämmityksen jälkeen (tehdasasenteinen). Täytyy joskus tsekata obd pistokkeen kautta lämmöt..
Moottorin lämpötilan näkee myös ilmastointipaneelista. AC/Econ + ylös puhallus, vasemmalla pyörylällä lukemaks 19, keskimmäisellä 2 ja oikeenpuolen näyttö näyttää lämpötilan.

Mulla lämpiää n 2-5 asteen pakkasella vartissa aika tasan 50C

Telehell

Tosiaan tuo omas tehdasasenteinen webasto lämmittää moottorin -15-20c pakkasilla 30asteeseen puolen tunnin lämmityksellä. Nuo moottorinlämmöthän saa näppärästi tuosta climatronicista "salavalikon" kautta 2007 mallissa ainakin, ECON + PUHALLUS YLÖS ja sitten vasemmalla rullalla pyöritetään numero 19 ja keskimmäisellä rullalla pyöritetään numero 02.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

panu

Meinasin jo lähteä ostamaan uutta IPCU-relettä, kun ei ole vähään aikaan puhaltanut lainkaan, ja napata vanhan malliksi mukaan. Oli perhana niin tiukasti johtonipun kyljessä reletaulun yläreunassa että jäi irrottamatta. Otin vaan kuvan kännykällä, josta näkyy merkinnät. Myöhemmin Webaston ollessa päällä päätin kuitenkin vielä koittaa nitkuttaa/painaa relettä ja sehän lähtikin puhaltamaan :) Säästyi siis ainakin toistaiseksi releen hinta.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

tiia83

Sinä onnellinen  ;D Noi moottorin lämmöt taitaa olla ihan henkimaailman juttuja- ennen palopesän vaihtoa väitän, että lämmöt nousivat joka kerta noin 70. Nyt ne seilaa ihan miten sattuu (jep, tiedän olevan kelisidonnainen  :P) mutta suht samoilla keleillä on milloin hikisesti 50, harvemmin enää nousee sinne 70 mutta on senkin pariin kertaan tehnyt. Ei jummarra! Mutta, ensimmäinen positiivinen asia yllätti tammikuun puolella- meni ekaa kertaa neljään vuoteen katsastuksesta lävitte!!  8)

niksa

Tiia, veikkaan että sulla on kyse nyt siitä, että korjasit myös sen releen. Siitä johtuen sisäpuhallus taas toimii ja vedet eivät lämpene samalla tavalla kun lämpö siirretään matkustamon puolelle.

tiia83

Kiitos, niin se varmaan sitten on. Eli loppu yhteenveto on ettei palopesä ole edes ollut vielä ihan finaalissa vaan kyse alun perin on ollut releestä. Olis päässy 500 egeä halvemmalla kun olis sen alkuunsa tajunnut..  :-\ 

repomies

.. Olen avannut 3 thermo-top V mallia ja joo onhan niissä karstaa mutta yksikään ei ole tarvinnut muuta kuin putsauksen. Sitten toimii, hyvin.

Telehell

Noista moottorinlämmöistä,  että ainakin tuo viisarimittari näyttää ihan höpöjä.  Todellinen luku taitaa tulla paremin tuosta climatronicista.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

SNG

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 01.02.15 - klo:22:45
Noista moottorinlämmöistä,  että ainakin tuo viisarimittari näyttää ihan höpöjä.  Todellinen luku taitaa tulla paremin tuosta climatronicista.

+1

Ainakin omassa autossa analoginen mittari näyttää 90 astetta kun climatronicin mukainen lämpö 74 astetta tai enemmän. Yli 90 asteen ei ole näyttänyt koskaan (suurin climasta katsottu lämpö ollut 96 astetta).

panu

Eipä se releen liikuttelu toisella kerralla enää auttanutkaan... Jossain vaiheessa tarvitsee sekin uusia.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

SNG

Niinpä. Kyllä siitä alkaa olla kärjet vaan kärähtäneet. Aluksi temppuilee satunnaisesti, sitten vain kosahtaa lopullisesti.

panu

Varmaan pari viikkoa ehti olla täysin mykkänä ennen tuota nitkutusta ja yhden kerran puhallusta. Sitä ennen satunnaisempaa. Lämpeneepähän moottori nopeasti, kun ei jäähdytä toisesta päästä samalla ;D Ikkunoita ei kauheasti ole viime aikoina tarvinnut sulatella.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy