Jäähdytinneste vajenee ja lämmintä ei tule sisälle

Aloittaja mot595, 20.07.21 - klo:09:30

« edellinen - seuraava »

mot595

Moi, huomasin muutama viikko sitten, että jäähdytinneste on alle alarajan ja paisuntasäiliön alla oli märkää. Lisäsin nestettä vähän ja se vajeni pikkuhiljaa. Eilen lisäsin ylärajaan ja ajoin 450 km. Neste vajeni alle alarajan, mutta nyt ei ollut märkää paisuntasäiliöän alla. Samalla eilen, kun oli pitkään aikaa viileää, huomasin, että lämmintä ei tule sisälle. Aamulla oli 14 astetta ja autossa paleli vaikka lämmityslaitteen asetus oli 25. Tällöin siis jäähdytinneste oli juuri lisätty ylärajaan. Mistähän voisi johtua?
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

Jasca

Olisikohan lämmityslaitteen kenno tai sinne johtava vesiletku antautunut..? Vettä ei näyttäisi valuvan mistään? Jos, mistä? Tuleeko pakoputkesta vesihöyryä? Kuinka paljon ajettu auto? Jos 196 tkm, onko vesipumppua vaihdettu?
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

mot595

Yritin katsella, mutta selvää vuotopaikkaa ei löydy. Jonkin verran märkää on paisuntasäiliön alapuolella. Sinne on jotain vuotanut. Autolla on nyt ajettu 212 tkm. Vesipumppu on vaihdettu jakohihnan vaihdon yhteydessä.  Puoli tuntia sitten ajettuna pakoputkessa oli hieman vettä. Ihan puhtaan näköistä vettä oli. Laitoin auton sitten käymään, pakoputkesta ei tule näkyvästi vesihöyryä. Voiko neste mennä öljyn joukkoon? Öljy on vähän yli ylärajan. Tosin se nyt ei varmaankaan vaikuttaisi lämmön tulemiseen lämmityslaitteesta.
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: mot595 - 20.07.21 - klo:10:57
... Laitoin auton sitten käymään, pakoputkesta ei tule näkyvästi vesihöyryä. Voiko neste mennä öljyn joukkoon? Öljy on vähän yli ylärajan. Tosin se nyt ei varmaankaan vaikuttaisi lämmön tulemiseen lämmityslaitteesta.
Polttomoottorissa aina tiivistyy pakoputkeen/äänen vaimentimiin vettä, joten muutama pisara, pieni loraus ylämäessä/kiihdyttäessä ei ole merkki ongelmasta.

Mikäli öljyn joukkoon kertyy huomattavasti vettä, muuttuu öljy harmaaksi mittatikussa, silloin on tod.näk. isompaa vikaa. Mikäli moottori ei pitkään aikaan lämpene kunnolla kertyy öljyn joukkoon polttoainetta, joka nostaa öljyn tasoa, 1/2-1h ajon pitäisi korjata tilanne.

Johonkin se j-neste kuitenkin menee! Ellei auton alle ilmesty lammikkoa, niin siten se neste on sisätiloissa, imeytyneenä lattiamattoihin.

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

mot595

Kiitos vastauksista. Tosiaan ei ole öljy harmaata tikussa eikä öljykorkin alla.

Löysin märkää pyöräkotelosta. Paisuntasäiliön alla on pyöräkotelossa reikä, johon menee paisuntasäiliössä, sen alaosassa oleva uloke. Onko siinä joku ylipaineventtiili vai mikä? Siitä se ehkä tulee; roiskii myös konehuoneen puolelle jonkin verran. Auto oli ennen juhannusta ilmastointihuollossa, kylmäaine oli silloin vähissä ja kylmää ei tullut ollenkaan. Sen huollon jälkeen huomasin tämän vian. Muistan, kun huolto oli juuri ennen juhannusta ja kävimme silloin 100 km päässä. Paluureissun jälkeen huomasin, että neste on vajaa. Katsoin, kun yhdessä kyläpaikassa nojasin auton etulokariin ja se oli omituisen kuuma. Katsoin siis vasta kotona nestepintaa. Avasin nokkapellin, kun jäi vaivaamaan ko. kuuma kohta.
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

mot595

#5
Voisiko olla vesipumppuvika? Voiko auto keittää niin, että siitä ei tulisi hälytystä mittaristoon? Tai jotenkin paine kasvaa ja neste purkautuu paisuntasäiliön alaosassa olevasta "tapista".

Vesipumppu on vaihdettu 2,5 vuotta sitten, kilometrit silloin 167 tkm eli 55 tkm sitten.
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

Jasca

Itse tutkisin tarkemmin jo mainitsemaani lämmityslaitteen kennoa ja sen letkuja. Se että ei lämpene voi toki johtua monesta syystä, mutta voisi viitata myös vikaan edm. osissa.

Toisaalta... ettei paisuntasäiliö olisi haljennut? Onko säiliössä kuitenkin nestettä?
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

mot595

Yritin tutkailla auton sisältä, että onko kojelaudan alla ja lattiamatoissa märkää; ei ollut. Lämmityslaitteen kennosta en tiedä missä se sijaitsee. Aika selkeästi märkää on sisälokarissa (renkaan ja lokarin välistä katsoen) ja paisuntasäiliön alla. Ihmettelin, että itse säiliö ja sen letkut ovat kuivia. Sitten huomasin "tapin" (joku venttiili?) säiliön pohjassa. Säiliö ei ole halki. Siellä on hieman nestettä pohjalla.
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

fixed

Paisuntasäiliön korkki viallinen, ja "vuotaa" paineen alaisena?

mot595

Selvisi, että korkin paineventtiili johdattaa nesteen säiliön alle olevasta "tapista" ulos. Sinne neste siis menee. Korkki pitää ainakin jonkin verran painetta, koska selvästi sihahtaa, kun sen avaa auton käydessä.
Kävin pajalla, joka korjaa vanhempia autoja (koska sinne sai ajan nopeasti). Vika ei selvinnyt. Auton alta, kun katsottiin, niin systeemissä on kaksikin nestettä kierrättävää moottoria. Toinen niistä liittyy sisätilan lämmittämiseen. Vikakoodi löytyi lämmityslaitteen "luukuista / läpistä" (en muista tarkkaan termiä).
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

Mariko1

Heitän jatkoksi, Golf 7 Tgi 2016 alkoi kadottaa jäähdytinnestettä, lisäsin ja seuraavana päivänä häly taas alarajasta. Nopea kurkkaus konehuoneeseen kertoi että vuoto löytyy vesipumpun kulmilta, paikkahan on pirun ahdas. Autossa vuoden kestävä sopimus jonka piiriin tämä on menossa, viikon päästä pajalle

Kysymys kuuluu mahtaako olla yleinenkin ominaisuus, Golffissa on täydellinen h-kirja merkkarilta mutta kieli on ruatti niin en nopealla vilkaisulla ainakaan nähnyt että olisi mitään vaihtoa tähän mennessä tehty. Vaihdetaanko muuten yleensä jakopään kanssa? Vesipumppuhan on koneen toisella puolella

Mariko1

Lainaus käyttäjältä: Mariko1 - 07.08.21 - klo:07:41
Heitän jatkoksi, Golf 7 Tgi 2016 alkoi kadottaa jäähdytinnestettä, lisäsin ja seuraavana päivänä häly taas alarajasta. Nopea kurkkaus konehuoneeseen kertoi että vuoto löytyy vesipumpun kulmilta, paikkahan on pirun ahdas. Autossa vuoden kestävä sopimus jonka piiriin tämä on menossa, viikon päästä pajalle

Kysymys kuuluu mahtaako olla yleinenkin ominaisuus, Golffissa on täydellinen h-kirja merkkarilta mutta kieli on ruatti niin en nopealla vilkaisulla ainakaan nähnyt että olisi mitään vaihtoa tähän mennessä tehty. Vaihdetaanko muuten yleensä jakopään kanssa? Vesipumppuhan on koneen toisella puolella

Kenelläkään ei vissiin sitten ole kokemuksia tästä...

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: Mariko1 - 07.08.21 - klo:07:41
Kysymys kuuluu mahtaako olla yleinenkin ominaisuus, Golffissa on täydellinen h-kirja merkkarilta mutta kieli on ruatti niin en nopealla vilkaisulla ainakaan nähnyt että olisi mitään vaihtoa tähän mennessä tehty. Vaihdetaanko muuten yleensä jakopään kanssa? Vesipumppuhan on koneen toisella puolella

TSI koneen jakohihnan vaihdon yhteydessä vesipumppua ei vaihdeta. Kun tiedustelin miksi, niin huoltoneuvojan mukaan ei kuulu ohjelmaan ja on toisella puolella konetta.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

Mariko1

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 08.08.21 - klo:20:20
TSI koneen jakohihnan vaihdon yhteydessä vesipumppua ei vaihdeta. Kun tiedustelin miksi, niin huoltoneuvojan mukaan ei kuulu ohjelmaan ja on toisella puolella konetta.

Kiitän tästä! Viikon päästä maanantaina katotaan kun tuomio tulee että mistä se neste sitten virallisesti vuotaa...

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 08.08.21 - klo:20:20
TSI koneen jakohihnan vaihdon yhteydessä vesipumppua ei vaihdeta. Kun tiedustelin miksi, niin huoltoneuvojan mukaan ei kuulu ohjelmaan ja on toisella puolella konetta.
Joo siinä palais asiakkaan rahaa turhaa hukkaan jos ehjää pumppua alkaisi vaihtaa. Ja vaikka pumppu menisi rikki niin se ei vaurioita moottoria suoranaisesti verrattuna jakopäänhihnalla pyörivään pumppuun. Ja pumpun vaihtoon ei tarvi taas kuitenkaan purkaa jakopäätä niin ei tule tupla työtäkään siinä kohtaan.

Mariko1

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 08.08.21 - klo:23:14
Joo siinä palais asiakkaan rahaa turhaa hukkaan jos ehjää pumppua alkaisi vaihtaa. Ja vaikka pumppu menisi rikki niin se ei vaurioita moottoria suoranaisesti verrattuna jakopäänhihnalla pyörivään pumppuun. Ja pumpun vaihtoon ei tarvi taas kuitenkaan purkaa jakopäätä niin ei tule tupla työtäkään siinä kohtaan.

Oliko vesipumpulle muuten joku valmistajan suosittelema vaihtoväli vai ei

Rakkaudestalajiin

Eipä sille taida olla mitään edes suositeltua vaihtoväli. Suosittevat varmaan vaihtamaan siinä vaiheessa kun menee rikki ja alkaa vuotamaan  ;D

Mariko1

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 09.08.21 - klo:07:06
Eipä sille taida olla mitään edes suositeltua vaihtoväli. Suosittevat varmaan vaihtamaan siinä vaiheessa kun menee rikki ja alkaa vuotamaan  ;D


Voipi olla noinkin. Ensi viikolla toivottavasti tämä murhe takana...

Mariko1

Vesipumppuhan se siellä vuotaa, myyjän mukaan menee ostamaani lisäturvan piikkiin (Kamux). Korjaamolle jonoa niin reilun viikon joutuu odottelemaan että tulee kuntoon. Golffilla ajettu nyt 95tkm ja olen ollut ihan tyytyväinen...

Mariko1

Vesipumppu koteloineen ja kilkkeineen vaihdettu tänään, ei vuoda enää. Kovaa ajoa taas ainakin hetken verran... :)

mot595

Jatkotarina otsikossa olevaan ongelmaan.
Vein auton Volkkarikorjaamoon. Sieltä löytyi sakkaa, kuulemma alumiininväristä, lämmityslaitteen kennolta; kenno tukossa. Ihmettelivät, että liittyykö jäähdytinnesteen vajenemiseen. Tulivat siihen tulokseen, että paisuntasäiliön korkki ei pidä tarpeeksi painetta ja tuo tukos nostaa jonkin verran painetta. Kennoa putsattiin ja jäähdytineste vaihdettiin. Sakan alkuperä ei selvinnyt. Tuli kuntoon, maksoi 425 â,¬.

Nyt on ehkä 500 km ajettu ja sama homma. Lämmintä tulee lehmänhenkäys, kun laittaa lämmöt täysille. Lisäksi paisuntasäiliö on tyhjä. Puoli litraa, kun lisäsin, niin sitten tuli ala- ja ylärajamerkin puoleen väliin.

Mitähän nyt tehdään, kun Volkkarihuoltokin on äimän käkenä?

Mulla on sinne aika varattu parin viikon päähän; mutta paljonko rahaa palaa ennen kuin edes vikaa saadaan selville?
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

Daatta

^Lämppärin kenno vaihtoon, ei kai siinä muuta. Ja paisarin korkki, jos ei ole vielä vaihdettu. Toivottavasti em. ei vaadi seiskassa kojetaulun irroitusta...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Ja ei välttämättä riitä pelkkä kennon vaihto. Koko jäähdytysjärjestelmä pitää liuotella ja huuhdella useamman kerran.

Kennon huuhtelu on helppo jos on paikka, jossa on painevesi saatavilla. Letkut on pikaliittimillä. Niiden tilalle huuhteluletkut, joiden päässä samanlaiset liittimet. Sitten vettä kohtuullisella paineella (max 2Bar?) molempiin suuntiin vuoronperään. Ensimmäiset pari litraa nesteestä purkkiin ja ongelmajätteisiin.

mot595

Entä, jos tuo onkin vaan oireen korjaus? Eli mistä se moska voi tulla? Jos kenno vaihdetaan ja systeemi huuhdellaan - maksaa varmaan tonnin. Onko riski, että varsinainen vika jää korjaamatta ja moskaa tulee jostain ja kenno on tukossa taas 500 km jälkeen.
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

o.b.

Sen  takia kirjoitin, että koko järjestelmä pitää liuotella ja huuhdella moneen kertaan.

Minikaivenkoneessani huuhtelu tehtiin noin 15 kertaa. Näistä kaksi  kertaa tehtiin puhdistusnesteen kanssa. Jokaisella kerralla moottori käytettiin lämpimäksi. Alkuun jäähdytysneste oli ruskeaa mönjää, lopulta ihan kirkasta. Jäähdytysnestettä ei varmaan koskaan oltu vaihdettu ja kaivuri on noin 25 vuotta vanha.

mot595

Askarruttaa, että mistä moska on tullut? ...ja tuleeko sitä lisää.

Jos kenno vaihdetaan ja järjestelmä huuhdellaan (vaikka 15 kertaa), että on varmasti puhdas, mutta moskan lähdettä ei saada selville, niin eikö silloin ole korjattu vain oire eikä varsinaista vikaa? Onko riski, että 500 km jälkeen kenno on taas tukossa?

Mistähän ko. moska on peräisin?
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

o.b.

Moska johtuu pääsääntöisesti siitä, että niitä nesteitä ei vaihdeta tarpeeksi usein. Suojaominaisuudet heikkenee ja ruostetta alkaa irtoamaan ja muodostumaan sakaksi. Alumiinikin syöpyy ja muodostaa oman osansa. Ensimmäisenä huonoa tykkää lämppärin kenno kun siellä on vain ohuet kanavat päätyjen välissä. Sitten menee syylärikin tukkoon.

Melko lailla samalla tapaa käy jarrunesteelle kun niitä ei vaihda tarpeeksi usein. Vesipitoisuus nousee ja se laskee kiehumislämpötilaa ja aiheuttaa syöpymiä.

Suurin osa mönjästä varmaan majailee syylärissä, joten sen pesu/huuhtelu/vaihto on erityisen tärkeää.

mot595

Mielestäni jäähdytysnesteen vaihto ei ole ollenkaan huolto-ohjelmassa.

Miksiköhän VW-huolto oli ihmeissään ongelmasta, jos syy on noin selvä? Ja miksi ei suosittele vaihtoa?
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

o.b.

Noin kolmasosa-puolet nesteestä vaihtuu kun vesipumppu vaihdetaan.

Periaatteessa ne G12 nesteet pitäisi olla "ikuisia" kuten jakoketjujenkin ;D

Mutta jos haluaa, että lämmitys toimii pidempään kannattaa nesteet vaihtaa esim 5v välein. Samalla puhdistuskäsittely ja huuhtelu siten, että vesi kiertää myös varmasti jäähdyttimessäkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy