Retrofittiä ym. tuunausta

Aloittaja axu, 18.08.19 - klo:16:52

« edellinen - seuraava »

o.b.

Nyt kun tutkin tarkemmin, niin löytyyhän sen Menu-napin takaa "Liikenne".

Romikselta löytyi hopean värinen kehys viidelläkympillä. Kiinasta tulossa musta kehys, mutta se menee tytön autoon kunhan löydän siihenkin samanlaisen näytön yhtä edullisesti.

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 08.11.19 - klo:09:37
Molemmissa kyljissä ja takapaksissa on antennit avaimille. Taitaa olla tekemätön paikka retrofittinä.


Yksi yö googlasin asiaa huvikseen.
Löysin Virosta ketjun, jossa kuvien ja tekstien avulla kerrottiin kuinka homma käy. Ikävä kyllä osa kuvalinkeistä ei nyt toimi:
https://www.drive2.ru/l/543425651642728999/ --> https://foorum.vwklubi.eu/viewtopic.php?f=50&t=146583&p=924715#p924715


Tuote, josta kyselin jo ko. putiikista:

https://www.need4street.de/Kessy-comfort-advanced-key-for-VW-Passat-B8
Ovat asentaneet sarjan onnistuneesti. Koodaukseen riittää VCDS Saksan liikkeen mukaan.

Harkitsen kitin hankkimista vahvasti!

Onkohan innokkaita, jos hommaan ja teen tänne jutun miten onnistui?
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

dwntime

Jos autossa on keyless go eli nappistartti niin keyless entryn lisääminen onnistuu. Mutta väitän että ei riitä VCDS koska se entry moduuli pitäisi kuitenkin sopeuttaa noille auton avaimille.

Jos autossa on perinteinen avain niin silloin ei onnistu pirultakaan kessyn retrofittaaminen.
PQ alustaisissa se vielä onnistui mutta MQB on mahdoton.

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 29.05.21 - klo:23:22
Jos autossa on keyless go eli nappistartti niin keyless entryn lisääminen onnistuu. Mutta väitän että ei riitä VCDS koska se entry moduuli pitäisi kuitenkin sopeuttaa noille auton avaimille.

Jos autossa on perinteinen avain niin silloin ei onnistu pirultakaan kessyn retrofittaaminen.
PQ alustaisissa se vielä onnistui mutta MQB on mahdoton.
Keyless Go löytyy toki.
Saksalaiset kertoivat koodaavaansa etukäteen jotain. "We will copy the parameters on the controller in advance."
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

o.b.

Eikös B8:ssa ole vakiona Keyless Go ???

dwntime

Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 29.05.21 - klo:23:36
Keyless Go löytyy toki.
Saksalaiset kertoivat koodaavaansa etukäteen jotain. "We will copy the parameters on the controller in advance."


Hmm, no joo noin se voi onnistuakin jos tekevät tuon yksikön parametrisoinnin etukäteen.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.05.21 - klo:10:17
Eikös B8:ssa ole vakiona Keyless Go ???

Mielestäni kyllä. Avainkin on sitä mallia mikä ei sovi tavalliseen virtalukkoon vaikka haluaisi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

pekii

Tätä tuli taas selattua ja oliko nyt näin, että Discovery Pro MIB2 tilalle kävisi siis tuollaiset osat:
5G6919605B näyttö ?
ja sille esim. tuollainen 8" versio? https://www.aliexpress.com/item/4001257230630.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.64fe4c4diGD02F

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: pekii - 12.07.21 - klo:20:45
Tätä tuli taas selattua ja oliko nyt näin, että Discovery Pro MIB2 tilalle kävisi siis tuollaiset osat:
5G6919605B näyttö ?
ja sille esim. tuollainen 8" versio? https://www.aliexpress.com/item/4001257230630.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.64fe4c4diGD02F

Ihan arvaus pohjalta sanoisin että jos Pro MIB2 haluaa päivittää näytön niin sitten pitää laittaa Pro MIB2.5 näyttö eli 9.2" jossa ei ole pyöritettäviä nuppeja vaan volume on hipaisupainikkeilla. Tolla varaosanumerolla oleva näyttö on Discover Media MIB2.5 näyttö jossa on pyöritettävät nupit näytön molemmin puolin. Ja siis tosiaan arvauksesta kyse tässä kohtaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ershki

Lainaus käyttäjältä: pekii - 12.07.21 - klo:20:45
Tätä tuli taas selattua ja oliko nyt näin, että Discovery Pro MIB2 tilalle kävisi siis tuollaiset osat:
5G6919605B näyttö ?
ja sille esim. tuollainen 8" versio? https://www.aliexpress.com/item/4001257230630.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.64fe4c4diGD02F

Minulla juuri odottaa tuo kyseinen näyttö (5G6919605B) asennusta. Autossa tosiaan on vanha Discovery Pro MIB2 ja mattapintaisella 8" näytöllä. Vaihdon pitäisi olla ihan plug n play. Odotan edelleen juurikin tuota Aliexpressistä tilattua kehystä, että pääsen tekemään vaihdon. Raportoin tänne, kun olen saanut vaihdon tehtyä.

9,2" tuumainen MIB2,5 Discovery Pron näyttö ei toimi vanhan MIB2 Discovery Pron keskusyksikön kanssa yhteen. Jos haluaa tuon 9,2" näytön, niin silloin täytyy aina keskusyksikkökin vaihtaa.

Turbokiisseli

Meillä myös Discover Pro MIB2. Ilmeisesti tuolla näytön 5G6919605B vaihdolla ei saavuta mitään toiminnalista hyötyä, vain vähän modernimman ulkonäön?
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ershki

Joo mitään muuta hyötyä ei sillä saavuta. Sivupainikkeet ovat hieman erilaiset ja uudemmassa näytössä on näppäin, jolla saa suoraan auki Apple Carplayn tai Android Auton, mikä helpottaa hieman ainakin omalla kohdalla käyttöä, kun tykkään käyttää Wazen navia.

o.b.

No kyllä se kosketusnäyttö toimii huomattavasti paremmin kuin alkuperäisellä mattapintaisella 6,5" näytöllä. Oliskohan vaihtunut resistiivisestä kapasitiiviseksi tms.

a_jaba

Tuskin on resistiivinen kun MIB1 laitteissakin on kapasitiivinen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Oli ainakin vaikeuksia painaa valintaa jos se oli alimmaisena näytöllä. Testattiin sekä tytön että mun autoissa. Uudella näytöllä ei sitä ongelmaa ole.

pekii

Täällä oli puhetta noiden pikselivahinkoisten näyttöjen uunituksesta. Omassa yksi pystyraita. Miten tuo käytännössä tapahtuu?

AntonAlexanderr

Moro, ekaa kertaa täällä kirjotan, ja kiinnostas kans omaan B8 GTE pasuunaan tuo Keyless Entry, mitä vaatii ko. toiminto sen tiedon lisäksi että tarvii ainakin molemmat avaimet koodata siihen. Onko jollain linkata jotain sivustoa tms miten tuon Keyless Entryn saa toimimaan.
Passat B8 GTE (vm '18)

Soppa

Lainaus käyttäjältä: AntonAlexanderr - 11.08.21 - klo:22:30
Moro, ekaa kertaa täällä kirjotan, ja kiinnostas kans omaan B8 GTE pasuunaan tuo Keyless Entry, mitä vaatii ko. toiminto sen tiedon lisäksi että tarvii ainakin molemmat avaimet koodata siihen. Onko jollain linkata jotain sivustoa tms miten tuon Keyless Entryn saa toimimaan.

Täältä löytyy osat ja koodausdongle.
https://www.kufatec.com/en/volkswagen/vw-passat/passat-b8-3g/kessy-comfort-advanced-key-for-vw-passat-b8-44528

nikoteus

Uusi käyttäjä ja omistaja ilmoittautuu. MY 2018 Passat tuli hankittua kesäkuussa. 2.0tdi 150, acc, high ledit, pysäköintiavustin+tutkat, R-line ulkonäköpaketti ja digimittaristo autosta löytyy. Foorumeita selaillessa tuli huomattua, että ehkä auto onkin turhan vähän varusteltu ja nälkä luonnollisesti kasvaa syödessä. Itsellä löytyy myös kiinnostusta selvitellä asioita, joten päädyin aloittamaan suhteellisen kunnianhimoisen retrofit-projektin. Tavoitteena saada autoon seuraavia ominaisuuksia:

Lane assist ja DLA → Tuulilasi vaihdettu
Tuulilasin lämmitys → Tuulilasi vaihdettu
Peruutuskamera lisukkeilla → Tämä on lähes valmis ja kamera toimii.

Peruutuskameraan tilasin highline paketin johtosarjoineen vwmodul_de -kauppiaalta ebayn puolelta. Asennus onnistui, joskin sisustan purkaminen on aina hieman epämiellyttävää ja huoli kiinnikkeiden hajoamisesta jatkuvasti läsnä. Kämmit sattuivat lähinnä optimistisessa ajatuksessa vetää originaalista sulakepaikasta kameralle sähköt. No, ei onnistunut, sulaketaulun taakse pääseminen ja muokkaus vaatisi korjausmanuaalin mukaan kojetaulun irroitusta… Ja siltä se vaikuttikin. Lisäksi kameran videosignaalin piuhat napsahtivat poikki liitinpinneistä kalkkiviivoilla infotainmenttia takaisin hanskalokeroon kääntäessä. Joko piuhoista puuttui asennusvara tai sitten johtosarjan toteutunut asennusreitti oli tekijän ajatuksista eroavainen. No sai ne pinnit liittimestä kaivettua, korjattua ja johdot pidennettyä, mutta aikaa siinä meni. Ja sähköt lopulta infotainmentilta ryöstäen välisulakkeella, mikä ilmeisesti aika yleinen ratkaisu. Ja takaluukun kahvan muovisuojan kiinnikkeet onnistuin rikkomaan :(

Peruutuskameran osin täytyy vielä katsoa auton koodauksista, saako trailer assistin käyttöön. Sellaiseen soveltuvana ainakin tuota settiä minulle tarjosivat ja moodeja on nytkin jo valittavissa 4: tasku- ja suorapysäköinnit, nupin peruutusmoodi ja “laajakuvamoodi” ruudusta peruuttamiseen. Ja tutkia kalibroinnin tarvetta. Dynaamiset apuviivat ainakin pikaisilla testauksilla sattuvat omaan makuun riittävän lähelle auton todellista toteutuvaa kulku-uraa. Eli vissiin siellä oli kameran myyjä ihan oikeita asioita laittanut valmiiksi kameran sisälle.

Tuulilasiin ja valoihin liittyvän kokonaisuuden osin on tuulilasi vaihdettu lämmitettävään ja kameralliseen versioon. Päädyin kokeilemaan onnistuisiko lämmitettävän jälkiasennus, koska lasi meni joka tapauksessa vaihtoon. Nyt odotellaan muita osia mm. tuulilasikamera johtosarjoineen, uudet peitelevyt jne. Lämmityksen osin kytkentäkaaviot käyty läpi (Erwinin kytkentäkaavio on muuten tässä kohtaa todella oudon näköinen, koska siinä ainakin visuaalisesti ehdotetaan pr. 4GW lasille 5 napaista relettä, missä lepoasennossa sulakkeelta tuleva johto maadoitettaisiin.) Purkuautoista kuvia katsomalla konetilan sulakerasioista nämä on toteutettu 4 napaisilla releillä, mikä taas vastaa muutaman muun MQB mallin kytkentäkaaviota ja toisaalta räjäytyskuviakin.

Mutta ehkäpä pitkällisen sepustuksen jälkeen pari kysymystäkin:
Ymmärtääkseni valojen parametrisointi pitäisi tehdä VCP:llä tuota DLA:ta varten. Pääkaupunkiseudulta saa ehdottaa osaajia/omistajia, jotta ei tarttisi yksittäiseen tarpeeseen tuota hankkia… :)

Tunteeko joku tarkasti erilaiset pinnit/liittimet, mitä tuohon tuulilasin lämmitykseen kuuluu vaikkapa omasta retrofitistään? Mm. tuulilasiin liittyen sopiva BCM-liitin, tuulilasiin kiinnitettävät yksinapaiset liittimet auton puolelle ja toisaalta releen sekä sulakkeen (40 A vihreä) sopivat liittimet pitäisi löytää. Nämä selvinnevät kyllä ja valmiin johtosarjan olisi vissiin saanut Saksasta hintaan 100,, mutta ehkä harrastuneisuuden puolesta voisi johtosarjan itsekin tehdä.




ershki

Lainaus käyttäjältä: ershki - 15.07.21 - klo:10:54
Minulla juuri odottaa tuo kyseinen näyttö (5G6919605B) asennusta. Autossa tosiaan on vanha Discovery Pro MIB2 ja mattapintaisella 8" näytöllä. Vaihdon pitäisi olla ihan plug n play. Odotan edelleen juurikin tuota Aliexpressistä tilattua kehystä, että pääsen tekemään vaihdon. Raportoin tänne, kun olen saanut vaihdon tehtyä.

9,2" tuumainen MIB2,5 Discovery Pron näyttö ei toimi vanhan MIB2 Discovery Pron keskusyksikön kanssa yhteen. Jos haluaa tuon 9,2" näytön, niin silloin täytyy aina keskusyksikkökin vaihtaa.

Nyt on vihdoin näytön vaihto tehty ja näyttö toimii moitteettomasti. Kyllähän tuo päivitti auton sisätilojen ilmettä modernimmaksi. Yhdet näytön kehykset hukkuivat Suomen tulliin / postiin, joten jouduin tovin odottelemaan uusia kehyksiä Kiinasta.

Homma oli ihan plug n play. Toista liitintä joutui hieman vuolemaan puukolla, kun pistoke oli hieman muuttunut tuossa uudessa näytössä.

Mitä siis tarvitaan MIB2 Discovery Pron mattapintaisen näytön päivittämiseen kirkaspintaiseen MIB2,5 näyttöön:
-Uusi 8" näyttö (osanumero 5G6919605(A,B,C)), eBaystä löytyy edullisesti käytettyjä (osassa on kuolleita pixeleitä)
-Uusi kehys (osanumero 3G8 858 069 B). Itse tilasin AliExpressistä: https://www.aliexpress.com/item/1005001987974944.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.16f04c4dIYEMN9
-Radion / näytön irroitustyökalut. Nämä löytyvät muutamalla eurolla esim. eBaystä
-Noin 10 min aikaa









rigby of songdom crossword

lomppi

Lainaus käyttäjältä: ershki - 04.10.21 - klo:09:10
Nyt on vihdoin näytön vaihto tehty ja näyttö toimii moitteettomasti. Kyllähän tuo päivitti auton sisätilojen ilmettä modernimmaksi. Yhdet näytön kehykset hukkuivat Suomen tulliin / postiin, joten jouduin tovin odottelemaan uusia kehyksiä Kiinasta.

Homma oli ihan plug n play. Toista liitintä joutui hieman vuolemaan puukolla, kun pistoke oli hieman muuttunut tuossa uudessa näytössä.

Itsekin innostuin laittamaan uuden näytön ja kehyksen tilaukseen, kiitos vinkistä! Onkos näitä näyttöjä vaihdellessa muuten tarpeen nypätä akun miinus irti asennuksen ajaksi?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: lomppi - 11.12.21 - klo:18:12
Itsekin innostuin laittamaan uuden näytön ja kehyksen tilaukseen, kiitos vinkistä! Onkos näitä näyttöjä vaihdellessa muuten tarpeen nypätä akun miinus irti asennuksen ajaksi?
Ei tarvitse irrottaa akun napoja. Kannattaa myös hommata autoon mikrokuituliina tuo näytön pyyhkimiseen, sormenjäljet näkyy yllättävän hyvin...

makelja

Minä laitoin suojaksi oleofobisen suojalasin. Ei tarvitse kokoajan olla pyyhkimässä sitä.

YALMAR

Lainaus käyttäjältä: makelja - 12.12.21 - klo:09:42
Minä laitoin suojaksi oleofobisen suojalasin. Ei tarvitse kokoajan olla pyyhkimässä sitä.
Mitä ja mistä hommasit tuotteen?


Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: ershki - 29.07.21 - klo:14:43
Joo mitään muuta hyötyä ei sillä saavuta. Sivupainikkeet ovat hieman erilaiset ja uudemmassa näytössä on näppäin, jolla saa suoraan auki Apple Carplayn tai Android Auton, mikä helpottaa hieman ainakin omalla kohdalla käyttöä, kun tykkään käyttää Wazen navia.

Vaihdoin tuossa juuri  MY16 pasuunaan ko. näytön (5G6919605B) ja ei toimi app näppäin, kaikki muu kyllä pelittää kuten pitää. Jos oikein ulkomaisilta foorumeilta ymmärsin, niin täytyisi auton olla MY17 että app nappi toimii.
Oman auton aivot (3Q0 035 846) eivät ymmärrä app nappia.

Muutos pelkästään käytettävyydessä 6.5” mattanäytöstä -> 8” lasiversioon on suuri.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

o.b.

Onks kukaan kokeillut tuollaista Climatronicin panelia? https://www.aliexpress.com/item/1005001758317292.html

Itellä ei ole aikomusta vaihtaa kun noi oikeat napit toimii aina ja hipaisujutut silloin kun haluavat. Ja Webaston käynnistysnappula noista näyttäisi puuttuvan myös. Lämmitettävän tuulilasin nappikin taitaa puuttua?

petaso

Jotenkin sekavan näköiset nuo lämmitysnapit.

Entäs sitten tämä ei oem versio aid.stä.
https://m.aliexpress.com/item/1005001873477475.html?gatewayAdapt=Pc2Msite

Näyttäisi joidenkin videoiden perusteella olevan niin että äly otetaan auton omasta mittaristosta, eli piirilevy otetaan käyttöön tuon sisälle. Siksi ei tarvi koodauksia ja kaikki alkuperäiset ominaisuudet toimisivat, paitsi että navigoinnin näyttäminen ei toimi.

Carl0s

#238
Moro,

Vääntäkääs nyt hölömölle rautalangasta miten B8 menee nuo soittimet? Oon vähän mietiskellyt jos vaihtaisi tuon C7.5 A6:n tollaseen 2015 vuoden b8 biturbo passattiin ja koitan nyt pähkäillä että mitä varusteita noissa on, mitä pystyy mahdollisesti obd11 enabloimaan ja mitä retrofittaamaan.

Ensimmäisenä listalla on CarPlay... Kuvien perusteella näyttäisi olevan (ulkoisesti) kahta mallia, tollasta modernia jossa näytön reunoilla on kosketuspainikkeet sekä vanhemman näköstä jossa näytön reunoilla on fyysiset painikkeet. Osassa mainitaan suoraan AppConnect / AA / Carplay, mutta osassa vain MirrorLink ? Onko nuo nyt sama asia ja jos ei, voiko tollasta pelkkää mirror link soitinta päivittää tukemaan carplayta?

EDIT: Tarkempi vertailu paljasti että tuossa mitä oon kattellut on myös pienempi tuo näyttö kun noissa joissa nettiautossa listataan CarPlay ominaisuudeksi. Eli onkos tämä pieninäyttöinen nyt audin rmc vastine, eli kaikista kämäsin malli?

Seuraavaksi kiinostaa mahdolliset lane assist / high beam assist / Traffic sign recognition - Näihin vaaditaan ilmeisesti kamera mutta tuleeko tämä dynaamisten ledien mukana? Voiko retrofitata järkevästi?

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 03.02.22 - klo:20:48
Moro,

Vääntäkääs nyt hölömölle rautalangasta miten B8 menee nuo soittimet? Oon vähän mietiskellyt jos vaihtaisi tuon C7.5 A6:n tollaseen 2015 vuoden b8 biturbo passattiin ja koitan nyt pähkäillä että mitä varusteita noissa on, mitä pystyy mahdollisesti obd11 enabloimaan ja mitä retrofittaamaan.

Ensimmäisenä listalla on CarPlay... Kuvien perusteella näyttäisi olevan (ulkoisesti) kahta mallia, tollasta modernia jossa näytön reunoilla on kosketuspainikkeet sekä vanhemman näköstä jossa näytön reunoilla on fyysiset painikkeet. Osassa mainitaan suoraan AppConnect / AA / Carplay, mutta osassa vain MirrorLink ? Onko nuo nyt sama asia ja jos ei, voiko tollasta pelkkää mirror link soitinta päivittää tukemaan carplayta?

EDIT: Tarkempi vertailu paljasti että tuossa mitä oon kattellut on myös pienempi tuo näyttö kun noissa joissa nettiautossa listataan CarPlay ominaisuudeksi. Eli onkos tämä pieninäyttöinen nyt audin rmc vastine, eli kaikista kämäsin malli?

Seuraavaksi kiinostaa mahdolliset lane assist / high beam assist / Traffic sign recognition - Näihin vaaditaan ilmeisesti kamera mutta tuleeko tämä dynaamisten ledien mukana? Voiko retrofitata järkevästi?

Jaahas, viestiä voi muokata vain tietyn aikaikkunan sisällä. Intensiivisen googlailun perustella tuo soitin on Composition media, mutta saako tuohon CarPlayta toimimaan jos vain MirrorLink on vakiona? Kattelin nettiautosta muutamaa 2016 vuoden jossa sama soitin niin niissä on mirror linkin tilalla App Connect, mutta muuten ulkoasu identtinen (pieni näyttö ja radio,media,phone,voice/mute,sound,car,menu napit näytön ympärillä)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy