"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

makelja

Kun tuo "mikä ottaa päähän liikenteessä" ketju on noin pitkä ja mennyt offiksi niin ajattelin että voisi aloittaa tällaisen ketjun.

Tänä aamuna kun ajelin duuniin Espoossa Mankkaantiellä, jossa on 40km nopeusrajoitus. Sinimäestä asti roikkui persessää valkoinen A4 B8 mallin auto. Oli ihan tappituntumalla. Koska olen köyhä ja en suostu maksamaan sakkoja ajelin edelleen sitä suurinta sallittua ja ehkä vähän ylikin. No, Mankkaanpuron koulun jälkeen tämä henkilö sitten päätti ohittaa meidät, välittämättä vastaantulevasta liikenteestä ja lähentyvästä liikenteenjakajasta. Jos vastaantulija ei ole jarruttanut oli kolari ollut väistämätön. Ja seuraavissa valoissa hän oli edessäni. Eli voitto oli n. 5m.

lortti

Tyhmäähän tuo kieltämättä oli, varsinkin koulun lähistöllä. Mutta usein todella tarkasti sallittua nopeutta supervarovaisesti ajava kuski on sitten seuraavissa valoissakin rasittava hidastelija. Eli pykälä saadaan silmään 5 sekuntia sen jälkeen kun valo on vihreällä ja kiihdytys 0-40 kmh kestää sen 15 sekuntia. Joten ehkä audimies ennakoi että pääsee seuraavissa valoissa sitten kasvattamään välimatkaa. Kyllä siinä vituttaa 200+ heppasella nelivedolla suhata tuollaisen perseessä.

(disclaimer: en tarkoita että makelja olisi liikennevalohidastelija)

Dirti

Aika tutun kuullosta toimintaa. Itse kun olen päivä liikenteessä jakeluautolla niin on nähnyt aika kattavan kirjon "hienoista" suorituksista. Varsinkin kun on pakko änkeä kuorma-auton eteen ilman vilkkua ihan keulan edestä siihen turvaväliin minkä pyrin pitämään että pystyn ennakoimaan tilanteissa. Ja sitten kun väläyttää valoja tai painan pilliä niin monet kiusallaan vastalauseena mun väläyttelylle tai pillin soitolle väläyttävät jarruvalojaan muutamaan otteeseen, koska minähän se olen väärässä koska olen hitaammalla autolla liikkeellä ja pidän turhia välejä.

Viime kesänä sattui jälleen tilanne missä Pasuuna kuski veti aivan noka edestä kiihdytyskaistalta keulan eteen ilman vilkkua, vaikka kiihdytyskaistaa olis ollut toistasataa metriä jäljellä. Väläytin kuskille valoja ja kuski päätti sit osoittaa mieltä jarruilla. Siinäpä sit taas jouduin hyppäämään jarrun päälle ja toivomaan että kukaan ei aja perään, onneksi nykyaikana kun on noi kännykät niin soitinpa poliisille ja kerrankin kävi niin että vartti soitosta sain puhelun poliisilta että onko mahdollista tulla selvittämään tilannetta. Ja mahdollisuus löytyi, joten ei muuta kuin paikan päälle selvittämään ja kuskiksi paljastui n. 50 vuotias mies. Kovasti selitteli tekoaan esim. sillä että mun ois pitänyt painaa pilliä kun luuli että mulla oli joku hätä ja valojen väläyttelyn takia painoi jarrua. Esitin miehelle kysymyksen että millä logiikalla hän ei olisi sit muka painanut jarrua jos oisin soitellut pilliä, kysymykseen en saanut vastausta. Kuski selitteli että käytti vilkkua ja oli kuulema ryhmittäytynyt kiihdytyskaistalta ainakin niin että etäisyyttä oli 20 metriä, no tuota selitystä ei uskonut poliisi niin kuin ei itekkään koska aika äkkiä pyyteli anteeksi tekoaan. Sinäänsä asiallinen kuski kun myönsi lopulta virheensä ja pyysi anteeksi, tosin anteeksi pyyntö oli mun mielestä aivan turha koska sitä ei tarvittu. Yritin kuskille selittää että pitää ottaa huomioon se jos tuollaisia jarrutuksia tekee (vaikka kyseessä ei ollut kova jarrutus vaan ihan semmoinen että väläytetään jarruvaloja) ja välimatka on lyhyt niin kun on märkä tai liukaskeli niin se mielenosoituksen kohteena oleva kuorma- tai rekka-auto ei pysähdy ihan hetkessä, varsinkin kun ottaa huomioon että vauhtia oli hieman yli 80km/h ja autojen välimatka oli n. 10m, sekä ihmisen n. 1 sekunnin reagointiaika. Selitin myös että tuollaisessa jos tulee perään ajo niin se tulkitaan todennäköisesti meikäläisen syyksi koska toisen auton kuskista ei ole paljoa jäljellä ( kulkineeni on normi jako-auto, kokonaismassaltaan 15000 kg) eikä täten ole kauheasti muita todistajia kuin meikäläinen. Poliisit kivasti kyllä koko ajan komppas meikäläistä ja kertoi myös kuskille muutamia faktoja, kaiken kaikkiaan homma kyllä toimi mallikkaasti ja toivoteltiin hyvät päivän jatkot puolin ja toisin.

Tarinoita riittäisi vielä vaikka kuinka, mutta yhden asian minkä olen todennut on se että asenne ammattiliikennettä kohtaa on nykyää aivan kohtuuttoman törkeää, liikenteessä ei paljoa näe enään niitä ketkä ymmärtää sen että turvavälit, oikea tilannenopeus ja vaaratilanteiden ennakointi on jokaisen velvollisuus. Nykyään tuntuu että ainoa velvollisuus on olla se nopein jumala tien päällä ja muut ovat vain tiellä hidastamassa.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Jeppe

Voisikohan se asenne amattiliikennettä kohtaan heijastua osittain takaisin sieltä ammattiliikenteestä? Sillä itse koitan ajella rajoitusten mukaan, eli 80 aluella mittarin mukaan noin 87-90, mutta monesti siihen takapukuriin vaan sattuu liimautumaan raskaampaaliikennettä joiden nyt vaan on ihan pakko vetää sitä rajotinta vasten.

Itse olen työkseni ajanut täysperää reilun kymmen vuotta, mutta nyt olen ollut muilla aloilla ollut toistakymmentä vuotta. Mutta edelleen seurailen rahtiliikenteen tapahtumia ja lähes päivittäin kuitenkin olen raskaanliikenteen kuljettajien kanssa juttusillan. Jotenkin tuntuu varsinkin nuorempaa kaartia vaivaan semmoinen asenne, että heidän pitäisi päästä ajamaan ilman rajoituksia ja muut on tien tukkona joita sitten hiilostetaan, ei tietentään kaikki, vaan joukossa on valtaosa tosi asiallisia kuljettajia.

Se että raskaskalusto koetaan liikenteessä jarruttavaksi tekijäksi, on mielestäni taas asenne kysymys. Sillä juurikin motareilla niistä pääsee kyllä ohi, eikä pitäsi olla mitään edellytyksiä mielenosoituksille.

XUE

meidän nurkilla Pohjois-Helsingissä on pientaloalueilla paljon kouluja,päiväkoteja
ja lapsia ylipäänsä liikenteessä. Siksi 40km jopa 30km rajoituksia on aika paljon.

Viime kesänä katselin Pakilantiellä baarin terassilla kun jalkakäytävällä hieman
jemmassa on kameravalvontauto. Oikeasti reilun 30min aikana salama välähti varmaan
sata kertaa!
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: lortti - 22.12.11 - klo:14:03
Tyhmäähän tuo kieltämättä oli, varsinkin koulun lähistöllä. Mutta usein todella tarkasti sallittua nopeutta supervarovaisesti ajava kuski on sitten seuraavissa valoissakin rasittava hidastelija. Eli pykälä saadaan silmään 5 sekuntia sen jälkeen kun valo on vihreällä ja kiihdytys 0-40 kmh kestää sen 15 sekuntia. Joten ehkä audimies ennakoi että pääsee seuraavissa valoissa sitten kasvattamään välimatkaa. Kyllä siinä vituttaa 200+ heppasella nelivedolla suhata tuollaisen perseessä.

(disclaimer: en tarkoita että makelja olisi liikennevalohidastelija)


Aika hieno yleistys! Kertonee aika paljon tästä nykyajan nopeusrajoitusten kunnioituksesta... eli jos noudatat niitä olet automaattisesti hidastelija, ylivarovainen tms.

Nimim. rajoitusten mukaa ja valoista ripeästi liikkeelle
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: XUE - 22.12.11 - klo:15:12
Viime kesänä katselin Pakilantiellä baarin terassilla kun jalkakäytävällä hieman jemmassa on kameravalvontauto. Oikeasti reilun 30min aikana salama välähti varmaan sata kertaa!
Mitenköhän saisi lakialoitteen jotta kunnille saataisiin myös peltipoliisi-oikeus aivan kuten heillä on jo parkkipirkko-oikeus? ??? Meinaan poliisilla kun on kerran rahat loppu pystyttää uusia tolppia ja resut ei tahdo riittää niiden nykyistenkään tolppien tulosten seulomiseen, niin antamalla kunnille tuon oikeuden veikkaan että ko. paikkaankin tuo tolppa ilmaantuisi aika hätäseen - ja Hki kaupunki saisi niitä kipeästi kaipaamiaan tuloja => ehkä veroäyriä voitaisiin jopa laskea = myös allekirjoittanut hyötyisi ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Leroy

Lainaus käyttäjältä: lortti - 22.12.11 - klo:14:03Kyllä siinä vituttaa 200+ heppasella nelivedolla suhata tuollaisen perseessä..

Vitutuksen ymmärrän monessa tilanteessa, mutta kun "200+ heppaisella nelivedolla suhaaja" ja "vitutus" kohtaavat toisensa, saadaan usein juuri näitä "kunnioitettavia" liikennesuoritteita aikaan.
Outback

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 22.12.11 - klo:14:21
Tarinoita riittäisi vielä vaikka kuinka, mutta yhden asian minkä olen todennut on se että asenne ammattiliikennettä kohtaa on nykyää aivan kohtuuttoman törkeää, liikenteessä ei paljoa näe enään niitä ketkä ymmärtää sen että turvavälit,

Ja mistäkähön tämä asennoituminen mahtaa johtua? Ensimmäisen kerran kun tulee kohdalla se tilanne, että 60 tonnisesta Scanista ei näe taustapeilistä muuta kuin tekstin SCANIA, niin kunnioitus kaikkea ammattiliikennettä kohtaan poistuu kertalaakista. En minäkään mikään pyhimys ole liikenteessä, mutta aina hirvittää yhtä paljon katsella sitä tilannetta, kun raskaat yhdistelmät hinkkaan jonkun henkilöauton takapuskuria.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Jeppe - 22.12.11 - klo:14:52
Voisikohan se asenne amattiliikennettä kohtaan heijastua osittain takaisin sieltä ammattiliikenteestä? Sillä itse koitan ajella rajoitusten mukaan, eli 80 aluella mittarin mukaan noin 87-90, mutta monesti siihen takapukuriin vaan sattuu liimautumaan raskaampaaliikennettä joiden nyt vaan on ihan pakko vetää sitä rajotinta vasten.

Itse olen työkseni ajanut täysperää reilun kymmen vuotta, mutta nyt olen ollut muilla aloilla ollut toistakymmentä vuotta. Mutta edelleen seurailen rahtiliikenteen tapahtumia ja lähes päivittäin kuitenkin olen raskaanliikenteen kuljettajien kanssa juttusillan. Jotenkin tuntuu varsinkin nuorempaa kaartia vaivaan semmoinen asenne, että heidän pitäisi päästä ajamaan ilman rajoituksia ja muut on tien tukkona joita sitten hiilostetaan, ei tietentään kaikki, vaan joukossa on valtaosa tosi asiallisia kuljettajia.

Se että raskaskalusto koetaan liikenteessä jarruttavaksi tekijäksi, on mielestäni taas asenne kysymys. Sillä juurikin motareilla niistä pääsee kyllä ohi, eikä pitäsi olla mitään edellytyksiä mielenosoituksille.

Puhut asiaa. Vaikka itse lukeudun nuorempiin (32 vuotias), oon pistänyt saman asian merkille että meikäläisen ikäset, sekä nuoremmat ja sit myös pienemmissä määrin vanhemman sukupolven kuskit osaavat tuon rajotinta vasten ajon ja sen että pitää roikkua aivan perseessä. On tullut muutamia kertoja soitettua poliiseille kun on kattonut "ammattimiehen" menoa liikenteen seassa. Mut helppoahan se on kun on ammattilainen isolla A:lla, juuri tuommoset kuskit ketkä hehkuttavat kuinka ovat ammattilaisia niin ovat yleensä pahemmasta päästä liikenteessä. Kun ei o oma kalusto alla niin mitä väliä jos ajellaan rajotinta vasten autojen persettä hipoen, sillon kun ei tarvii omasta pussista maksaa polttoaineita ja kaluston kunnossa pitoa, kun tuppaa nuo keulan maskit ja lamput olemaan joka vuosi vaihto/ maalaus kunnossa. Pelkästään 60 t yhdistelmän kulutus ero on huomattava jos ajetaan 84 km/h tai rajotinta vasten, tuttu kolleega oli seurannu kuskien kulutus eroja ja tarkastanut matkanopeudet niin ero matkaajossa oli keskimäärin 7 l/100km kun ajeltiin rajotinta vasten, ja välillä ero oli yli 10 l/100km.

Ymmärän kyllä että ihmisiä vituttaa liikenteessä kun osa ammattilaisista suhaa kuin kissat joilla on sinappia perseessä, jotain sille olis tehtävä ja onneksi sille on alettu tekemään jotain koska poliisit tuntuvat kiinnittävän enemmän huomiota raskaaseen kalustoon. Mut ei kaikesta kuitenkaan voi myöskään syyttää ammattikuskeja. Myös ns. arkiautoilijan pitää ymmärtää että jos lähtee riskeeraamaan raskaankaluston kanssa niin häviäjänä fyysisessä mittelössä on hyvin varmasti pienemmällä ajava, ikävä sanoa noin....

Moni kun ei ymmättä sitä että kun moni on mahdollisimman joustava, ennakoiva ja ymmärtäis että ajamalla sitä kiirettä ei saa pienemmäksi, lopettaisivat se kiilailun, bussikaistojen kautta ohittelun, aivan turhat ylinopeudet ( varsinkin kun kyseessä on taajama), niin homma sujuis paljon paremmin. Mutta ei sitä paskastakaan saa taiottua kultaakaan, niin tuskimpa asennoituminenkaan muuttuu ennen kuin saadaa lisää valvontaa teille....

Niin joo ja lopuks; Miten vaikeeta se vilkun käyttö voi olla? Tuntuu että on helpompi nostaa se keskisormi pystyyn vastapuolelle kuin se että ois välttänyt koko tilanteen käyttämällä vilkkua, koska kaiken käsitykseni mukaan senkin käyttöön tarvitaan sormea mutta ei tarvii vaan nähdä niin paljoa vaivaa...
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Dirti

#10
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.12.11 - klo:15:51
Ja mistäkähön tämä asennoituminen mahtaa johtua? Ensimmäisen kerran kun tulee kohdalla se tilanne, että 60 tonnisesta Scanista ei näe taustapeilistä muuta kuin tekstin SCANIA, niin kunnioitus kaikkea ammattiliikennettä kohtaan poistuu kertalaakista. En minäkään mikään pyhimys ole liikenteessä, mutta aina hirvittää yhtä paljon katsella sitä tilannetta, kun raskaat yhdistelmät hinkkaan jonkun henkilöauton takapuskuria.


Onko tuollainen yleistäminen sit ihan ok? Jos osa ammattikuskeista on idiootteja niin pakko sit olla muidenkin ammattikuskien samanlaisia. Tämmöset yleistämiset menee just samaan kategoriaan että kaikkia bemareilla ajavat on mulkkuja tms.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 22.12.11 - klo:16:06
Jos lähtee yleistämään tuolla tavalla niin onko sekään nyt oikein että jos osa hölmöilee niin kaikki on varmana oltava samanlaisia mulkkuja?

No, näinhän se menee asiassa kuin asiassa. Miksi ei siis tässäkin? Tässä on vain sellainen tekijä mukana, että se Scania-teksti peilissä kertoo selkeästi sen tosiasian, että jos henkilöauton kuljettajan pitää tehdä syystä tai toisesta hätäjarrutus, niin henki lähtee 100% varmuudella. Se luultavasti hiukan vahvistaa fiilistä "ammattiautoilijoista". Scanian kuljettajallehan tuo tilanne ei ole kummoinen, kun kolarissa ei kuskille ei käy mitään ja potkut ei haittaa, kun alalla on valtava työvoimapula. Poliisillekin kerrotaan ammattilaisen varmuudella, että tilanne tuli "yllättäen".

lortti

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 22.12.11 - klo:15:28
Aika hieno yleistys! Kertonee aika paljon tästä nykyajan nopeusrajoitusten kunnioituksesta... eli jos noudatat niitä olet automaattisesti hidastelija, ylivarovainen tms.
Nimim. rajoitusten mukaa ja valoista ripeästi liikkeelle

Tutkimusten mukaan suurin osa kuljettajista ajaa ylinopeutta. Voisiko tästä päätellä että nopeusrajoitukset on silloin väärin asetettu kun enemmistö ei niitä kunnioita? No alkuperäinen tapahtumahan oli 40 alueella ja mielestäni nämä rajoitukset ovat ihan OK sillä siellä on yleensä jalankulkijoitakin. Itsekin pyrin nämä 40 ja alle rajoitukset ajamaan tarkasti rajoituksen mukaan.

Ammattiautoilijoista pk-seudun bussikuskit tekevät usein kunnioitettavia suorituksia. Punaisia päin ajetaan surutta vaikka kadun toisella puolella olisi suojatie, monesti vielä kiihdyttäen. Lisäksi isomman oikeudella tullaan tasa-arvoisista ja kolmioristeyksistä eteen niin että saa jarrutella tosissaan. En ole IKINÃ,, nähnyt että bussin olisi vaikkapa siviilipoliisiauto pysäyttänyt, toimiiko näiden valvonta jotenkin erilailla kuin meidän muiden? No ymmärrän että kuskit saavat aika suoraa palautetta aikatauluissa pysymisestä asiakkailta mutta rajansa kaikella. En yleistä että kaikki kuskit toimivat näin mutta joka päivä tuota näkee.


DyyD

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.12.11 - klo:15:51
Ja mistäkähön tämä asennoituminen mahtaa johtua? Ensimmäisen kerran kun tulee kohdalla se tilanne, että 60 tonnisesta Scanista ei näe taustapeilistä muuta kuin tekstin SCANIA, niin kunnioitus kaikkea ammattiliikennettä kohtaan poistuu kertalaakista. En minäkään mikään pyhimys ole liikenteessä, mutta aina hirvittää yhtä paljon katsella sitä tilannetta, kun raskaat yhdistelmät hinkkaan jonkun henkilöauton takapuskuria.

Juurikin näin. Tässä kiteytettynä koko keskustelun ydin. Minä en yleistä, vaan eipä ole omalle kohdalle sattunyt yhtään raskaankaluston kuljettajaa joka olisi a) noudattanut turvavälejä b) ajanut nopeusrajoitusten mukaan vaan rajoitinta vastaan c) jaksanut kovinpaljon hiljentää 60 vauhtiin 80 rajoituksen jatkuessa taas risteysalueen toisella puolen.

Onpa tähän oma lääkkeensäkin. Muutaman kerran kun tauspeilistä ei näy kuin Scania, vilkku oikealle. Rauhallinen hidastus, riittävä hidastus ja lähes pysäytys. Kun Scania on stopissa, vilkku pois, kiihdytys reippaasti matkavauhtiin, ja tuskin on kuski enää puskurissa. Kerran olen joutunut tekemään tämän kahdesti, eikä sen jälkeen ajanut enää kiinni ja päästiin kohteeseen kommelluksitta. Tietysti näissä tilanteissa olen ottanut muut huomioon, ja varmistanut että kukaan muu kuin Scania ei joudu hidastamaan. Näin ne mulukut oppii, ja tulee oppimaan vastakin.  ;D

Tikka

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 22.12.11 - klo:17:34
Onpa tähän oma lääkkeensäkin. Muutaman kerran kun tauspeilistä ei näy kuin Scania, vilkku oikealle. Rauhallinen hidastus, riittävä hidastus ja lähes pysäytys. Kun Scania on stopissa, vilkku pois, kiihdytys reippaasti matkavauhtiin, ja tuskin on kuski enää puskurissa. Kerran olen joutunut tekemään tämän kahdesti, eikä sen jälkeen ajanut enää kiinni ja päästiin kohteeseen kommelluksitta. Tietysti näissä tilanteissa olen ottanut muut huomioon, ja varmistanut että kukaan muu kuin Scania ei joudu hidastamaan. Näin ne mulukut oppii, ja tulee oppimaan vastakin.  ;D
Miksi minusta tuntuu, että kohta joku haukkuu sinut pystyyn... ::)

Dirti

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 22.12.11 - klo:17:34
Juurikin näin. Tässä kiteytettynä koko keskustelun ydin. Minä en yleistä, vaan eipä ole omalle kohdalle sattunyt yhtään raskaankaluston kuljettajaa joka olisi a) noudattanut turvavälejä b) ajanut nopeusrajoitusten mukaan vaan rajoitinta vastaan c) jaksanut kovinpaljon hiljentää 60 vauhtiin 80 rajoituksen jatkuessa taas risteysalueen toisella puolen.

Onpa tähän oma lääkkeensäkin. Muutaman kerran kun tauspeilistä ei näy kuin Scania, vilkku oikealle. Rauhallinen hidastus, riittävä hidastus ja lähes pysäytys. Kun Scania on stopissa, vilkku pois, kiihdytys reippaasti matkavauhtiin, ja tuskin on kuski enää puskurissa. Kerran olen joutunut tekemään tämän kahdesti, eikä sen jälkeen ajanut enää kiinni ja päästiin kohteeseen kommelluksitta. Tietysti näissä tilanteissa olen ottanut muut huomioon, ja varmistanut että kukaan muu kuin Scania ei joudu hidastamaan. Näin ne mulukut oppii, ja tulee oppimaan vastakin.  ;D

Oiskohan näin että ihan keittiö psykologian voimin tulkittava että niin liikenteessä kuin muuallakin elämässä ihminen havaitsee ja huomioi huomattavasti paremmin ne asiat mitkä ei miellytä? Meikäläinen kyllä on nähnyt todella huomaavaisia kuskeja ajopelistä riippumatta, sekä riippumatta myös siitä millä olen ite liikenteessä.

Ja mitä tulee tuohon Scania kuskin opettamiseen niin; Hitto miten hyvä temppu, meikäläinen kyllä kanssa "opettaa", niin ettei vaaraa tule aiheutettua, jos vaan mahdollista. Välillä tulee esim tyhjennettyä pissapojan säiliötä huolella kun joku roikkuu perässä tai sitten alan seuraamaan tosi tarkasti mittaria ja olemaan erittäin huomioon ottava esim jalankulkijoita ja sivuteiltä liittyviä kohtaan. Niin ja jos joku nyt tulkitsee että pissapojan käyttäminen opetustarkoituksessa on vaarantamista niin sit todennäköisesti sillä ihmisellä ei toimi autossa pyyhkijät.....
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Tuomari

Jaahas köröttelijä-kotipoliisit kaivautuvat taas luolistaan.  :D


Dirti

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 22.12.11 - klo:19:03
Jaahas köröttelijä-kotipoliisit kaivautuvat taas luolistaan.  :D

No eipä tuollaista köröttelyä kyllä tuu harrastettua juuri koskaan kun iitteenikin alkaa se vituttaa.... Mutta viime vkolla ajelin tarkalleen rajotusten mukaan ja olin erittäin huomaavainen. Syy tähän; Ajelin tikkurilantietä lentokentän reunamilla ja kun annoin tietä kääntyvälle rekalle, joka siis oli vastaantulevien puolella ( minkä takana oli myös muita autoja odottamassa kääntymistä), jottei hirveetä sumppua kertyis sinne vastaantulevien kaistalle. Niin heti takana alkoi pilli soimaan kun kotijäätelön kuskilla meni hermot meikäläisen ratkaisuun. Joten siitä eteen päin vakkari päällä mittarissa 50 km/h ja sopivissa määrin jaellen ystävällisyyttä muille kanssa autoilijoille. :D :D :D :D

* en ole mulkku olen vain suomalainen mies * :D :D :D :D
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Vaginisti

Ei ollut tänään kovin kaukana tuommonen kahden rekan ja henkilöauton yhteentörmäys. Motarilla Siilinjärveltä päin tuli rekka (rajoitus 60kmh työmaa-alueella) Vuorelan rampin kohdalla n. 80kmh lasissa, samaan aikaan rekka liittymässä samalle motarille n. 50-60kmh nopeutta ja sen perässä henkilöauto. Itse tulin vähän näiden takana ja näin kuinka ylinopeutta ajava rekka paahtoi täysin tarkoituksella henkilöauton persuksiin kiinni, samalla kun henkilöauto lähti ohittamaan edellä olevaa hitaampaa rekkaa ja siinä kohtaa ylinopeusrekka lähti myös ohitukseen ja oli kyllä lähellä, ettei olis koko konkkaronkka pistänyt jälleen kerran Kuopioon menevän ainoan suoran reitin jumiin muutamaksi tunniksi. Rekalla oli kuitenkin huomattavasti enemmän nopeutta kuin henkilöautolla niin joutui jarruttaaan. Onneksi henkilöauto kiihdytti sen verran ripeästi ettei tullut jyrätyksi. Kaikki tämä johtui rekan +20kmh ylinopeudesta ja poukkoilusta ja liian pienestä välistä edellä ajavaan. Tilanteeseen tullessaan olisi aivan hyvin ehtinyt jarruttamaan jo ennakolta eikä mitään tilannetta olisi edes syntynyt.

Mitään tämä ylinopeuspelle ei tempullaan voittanut, peräkanaa ajoivat loppumatkan. Aiheutti vain jälleen kerran kolarivaaran, jossa kun nämä tonnikeijut on osallisina niin jälki on sen mukaista. Sitä kai ammatikseen ajava turtuu liikenteeseen ja nopeuksiin mutta fysiikan lait on silti samat kaikille. Tasapuolisuuden nimissä, näin yhtenä päivänä toisen rekan joka ajoi 80kmh alueella 80kmh ja piti turvaväliä.

makelja

Lainaus käyttäjältä: lortti - 22.12.11 - klo:14:03
Tyhmäähän tuo kieltämättä oli, varsinkin koulun lähistöllä. Mutta usein todella tarkasti sallittua nopeutta supervarovaisesti ajava kuski on sitten seuraavissa valoissakin rasittava hidastelija. Eli pykälä saadaan silmään 5 sekuntia sen jälkeen kun valo on vihreällä ja kiihdytys 0-40 kmh kestää sen 15 sekuntia. Joten ehkä audimies ennakoi että pääsee seuraavissa valoissa sitten kasvattamään välimatkaa. Kyllä siinä vituttaa 200+ heppasella nelivedolla suhata tuollaisen perseessä.

(disclaimer: en tarkoita että makelja olisi liikennevalohidastelija)


Periaatteeni lähteä valoista on että mahdollisimman nopeasti suurimpaan sallittuun nopeuteen.

Leroy

Kyllä ne kaikista mieleenpainuvimmat suoritukset liikenteessä ovat mulle sattuneet just perus suksiboksiporukan kanssa. Ainakin täällä pohjoisessa huomaa kyllä nämä vauhdikkaat työmatkakuskit, jotka on koko piiitkän syksyn jurottaneet siellä toimistosermin varjossa ja lähtevät sitten talvilomalla perheen/kaveriporukan kanssa pohjoiseen (R-Kioski mainos äänellä:)vähä laskettelemaan. Tuntuu, että näillä jireillä ja jereillä on niinkuin jokin sanaton sopimus, että nyt ajetaan koko matka Ylläkselle urheilullisesti. Aivan kusipäisiä ohituksia, jotka eivät edes herätä kauhun huokaisuja (paitsi joskus), pikemminkin myötähäpeää, kun se auto ei kuitenkaan katoa sinne horisontttiin, vaan jää jumimaan sinne kolmen auton päähän. Väittäisin melkeimpä, että eteläsavolaisen pikkupitäjän päihtyneenä hiluxillaan kirkonkylällä köröttelevä isäntä on turvallisempi tekijä talvisessa liikenteessä. Sillä on kuitenkin kokemusta ja se osaa asemoida omat taitonsa oikein tiellä liikkuessaan. Juurikin päinvastoin kuin edellämainituilla autoilijoilla.

Mutta luotan siihen, että tämän foorumin käyttäjistä ei tällaisia liikenteen höpönassuja löydy. Malttia sinne joululiikenteeseen! :)
Outback

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 22.12.11 - klo:20:07
Kyllä ne kaikista mieleenpainuvimmat suoritukset liikenteessä ovat mulle sattuneet just perus suksiboksiporukan kanssa. Ainakin täällä pohjoisessa huomaa kyllä nämä vauhdikkaat työmatkakuskit, jotka on koko piiitkän syksyn jurottaneet siellä toimistosermin varjossa ja lähtevät sitten talvilomalla perheen/kaveriporukan kanssa pohjoiseen (R-Kioski mainos äänellä:)vähä laskettelemaan. Tuntuu, että näillä jireillä ja jereillä on niinkuin jokin sanaton sopimus, että nyt ajetaan koko matka Ylläkselle urheilullisesti. Aivan kusipäisiä ohituksia, jotka eivät edes herätä kauhun huokaisuja (paitsi joskus), pikemminkin myötähäpeää, kun se auto ei kuitenkaan katoa sinne horisontttiin, vaan jää jumimaan sinne kolmen auton päähän. Väittäisin melkeimpä, että eteläsavolaisen pikkupitäjän päihtyneenä hiluxillaan kirkonkylällä köröttelevä isäntä on turvallisempi tekijä talvisessa liikenteessä. Sillä on kuitenkin kokemusta ja se osaa asemoida omat taitonsa oikein tiellä liikkuessaan. Juurikin päinvastoin kuin edellämainituilla autoilijoilla.

Mutta luotan siihen, että tämän foorumin käyttäjistä ei tällaisia liikenteen höpönassuja löydy. Malttia sinne joululiikenteeseen! :)

Juu tuommosia kuskeja tuli kyllä bongattua kun olin lapissa duunissa. ja eiköhän sitä samanlaista toimintaa näe nyt jouluna kun on olevinaan niin kova kiire. Vaikka ohitteleekin niin aina se jonon pää tulee vastaan jossain vaiheessa.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

jni

Lainaus käyttäjältä: makelja - 22.12.11 - klo:19:40
Periaatteeni lähteä valoista on että mahdollisimman nopeasti suurimpaan sallittuun nopeuteen.

Sama täällä. Sekös saa joskus viereisen kaistan autoilijan tai takana olevan luulemaan että haluaisin kilpailla.  :-* tai sitten niitä muuten vain ketuttaa, kun jäävät ekodieselille.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 22.12.11 - klo:18:08
Miksi minusta tuntuu, että kohta joku haukkuu sinut pystyyn... ::)

Saa mun puolesta haukkua. Niin kauan kuin scania ei oo perseessä ja aiheuta mulle hengenvaaraa, ja minä en riko ainoatakaan liikennesääntöä, näillä mennään. Kyllä siellä scanian hytissä hetken hatuttaa kelata ne sadat vaihteet läpi että saa sen kuolemanenkelin taas rajotinta vastaan paukkumaan.

K70

Kun näissä raskaissa ajoneuvoissa on nämä nopeudenrajoittimet, niin en kyllä oikein ymmärrä miten niistä voi olla haittaa edelläajavalle henkilöautoilijalle. Kai sillä henkilöautolla pääsee alta pois vaikka moottorina olisi 1.2 TSI:)

Zaasa

^Taitaa olla joidenkin rekkojen nopeudenrajoitinta sormeiltu,sen verran kovaa mennään.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: K70 - 22.12.11 - klo:22:54
Kun näissä raskaissa ajoneuvoissa on nämä nopeudenrajoittimet, niin en kyllä oikein ymmärrä miten niistä voi olla haittaa edelläajavalle henkilöautoilijalle. Kai sillä henkilöautolla pääsee alta pois vaikka moottorina olisi 1.2 TSI:)
No kun köröttelijät kerran päättää että ajetaan tasan kaheksaakymppiä, niin sitten koko kilometrin jono myös ajaa.

Onneksi suurin osa järkevistä autoilijoista tajuaa ajaa sen +10 yli sallitun.

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 22.12.11 - klo:22:58
^Taitaa olla joidenkin rekkojen nopeudenrajoitinta sormeiltu,sen verran kovaa mennään.
Juuri viikonloppuna teki vaikeuksia päästä ohituskaistalla yhdestä DHL:n rekasta ohi vaikka vauhtia oli lähemmäs 120.
Liekköhän ollut ulkomainen rekka ilman rajoittimia.

K70

OK. En ole sitten vaan koskaan tavannut tuollaista "ylinopeutta" kulkevaa yhdistelmää. Tutumpia sen sijaan on ne tilanteet, joissa ruuhkaisella moottoritiellä yhdistelmä ohittaa toista noin 2km/h nopeuserolla.

Mike

Taisi olla toissa iltana Lahdesta nelostietä kohti etelää ajaessa, kun jokin toyota carina hiipi hyvin lähelle takapuskuria. Itsellä oli vakkari päällä ja vauhtia mittarin mukaan n. 110 km/h, eli mittarivirhe huomioiden hieman yli motarin talvirajoituksen. Hetken toyota roikkui perässä ja sitten lähti ohitukseen. Keli oli aika kurainen, niin eikö tuo tietenkin palannut oikealle kaistalle heti kun mahdollista, ja alkoi hidastaa vauhtiaan. Annoin mennä vakkari päällä samaa tasaista vauhtia ja lähdin ohittamaan tuota toyotaa, kun vasen kaista oli tyhjä. Taisin vielä lisätä pari-kolme pykälää vauhtia vakkariin, jottei sama toistuisi. Mutta kyllä se vaan toistui... kaarina tuli vielä äkäisemmin ohi uudelleen ja taas siihen eteen hidastelemaan ja roiskimaan. Nyt oli pakko hidastaa itse vauhtia kun takaa tuli muita autoja jonossa kovempaa ja ajoinkin sitten lopun matkaa n. 10 km/h hiljempaa, kun ei tuon kanssa jaksanut leikkiä. Tätä n. 95 km/h nopeutta ajamalla se lopulta vaivoin pystyi poistumaan edestäni.

Mikä neste virtaa tuollaisen kuskin päässä? Alkoi kyllä sen verran korpeamaan, että harkitsin motarilta poistumista ja hermojen lepuuttamista tuon törpön takia.

Nyt oli pakko vuodattaa ärtymystään, kun hyvä ketju löytyi :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy