TDI (TSI?) ahtoputkien jäätyminen

Aloittaja Tos®, 03.12.09 - klo:16:21

« edellinen - seuraava »

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

evo

Joo, huono ulosanti minulta auto kävi sen 45 sekkaa maks kun kuuntelin korva herkkänä mahollisia uusia ääniä  ::)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: evo - 27.01.11 - klo:22:06
Öhöm, pitääkö tässä alkaa maalaamaan piruja seinälle, 1200 kilsaa ajettu Altea lähti käyntiin tänään normaalisti mutta kävi vähän aikaa kuin kolmella pytyllä   :o


Jos startti oli esilämmittämättömällä koneella ja tuo kolmella käynti kesti about muutaman sekunnin, niin mahdollisesti yksi hehkutulpista on rikki.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

evo

Oli lämmityksessä ja ainakin sisälämppäri pöhisi joten ei ainakaan työpaikan tolpassa vikaa ja kai se säteilylämppärikin toimii kun nätisti aamulla lähti käyntiin, yöllä oli - 27, aamulla - 17 kun starttasin..

ALF

LainaaEivät varannu aikaa coolerin vaihtoon?
Olis tullu tuo aiemmin esitelty parempi versio


Eipä ollu puhetta. Antoi vain ymmärtää, että maskinsuoja poistaa ongelman kokonaan. Ongelma koskee joitain konsernin bensakoneitakin. Laittakaa hyvät ihmiset ne maskisuojat jos meinaatte talvella ajelella. Tai jos sitä ei halua asentaa, niin älkää ajako autoanne talvella lämpöseen. Minun tapauksessa auto ei oireillut lainkaan tai ainakaan merkittävästi ennen eillis aamua. Lämpöä on aina riittänyt, myös -28 pakkasilla ilman maskinsuojaa. Eikä eberi ole ollut ajon aikana päällä, paitsi yli -20 pakkasilla hetken alkumatkasta.

Tsori vähän OT mutta: aikaisemminkin ollut dieseleitä, -96 1.9TDI ja -98 1.9TDI syncro Passat, eikä vastaavia ongelmia ole ollut. Tietenkään mikään auto viaton ole mutta ei ollut ainakaan noissa kahdessa edellisessä tiedostettua konerikon vaaraa. Kulutuslukematkaan ei ole ainakaan VAG:ineiden kohdalla 15v. aikana laskeneet. Mutta pakko näissä jotain hyvääkin on olla kun tähän mennessä 13 auto olen omistanut/omistan ja 8 näistä on ollut tai on VAG-tuotteita ::)


Antti

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 27.01.11 - klo:22:04
Kyl se olis leiponu, jos sellanen vesimäärä pääsis sylinteihin  :-\


Eivät varannu aikaa coolerin vaihtoon?
Olis tullu tuo aiemmin esitelty parempi versio



Tänään taas tarkistin ahtoputken tilanteen biltema-öljynvaihtimen imulla.
Ei se vetänyt sieltä tippaakaan mitään... putki kyl kostui.


Ylhäältä lykkäät letkun putkiston alaosaan? Oletko sanut imuroitua mitään ylös asti?

Saa olla aika VAG hurahtanut näiden kanssa, moniko perus perheen mamma imuroi autonsa ahtoputkiston viikottain tankkauksen yhteydessä aina kun keli on pakkasella, on ollut pakkasella tai sitten vaan varmuuden vuoksi  ::)
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

ConD

Pitäisi varmaan viritellä tuonne Coolerin päihin sellaiset ilmaus/tyhjennysnipat, joista voisi valutella sulat nesteet tallissa tai parkkihallissa pois. :)

Olisi kiva vilkaista itsekin tuonne omiin putkiin. Maskisuoja on ollut alkutalvesta saakka, mutta sen tiedän varmana että turbo hikoilee jonkinverran öljyä cooleria kohti. 10tkm ja kone tarvi 0,5l lisää öljyä, joten mistään isosta vuodosta kuitenkaan ei puhuta. Ennen cooleria on kuitenkin selvä öljystä kostunut kohta ahtoputken alla, sekä pohjapanssarin päällä. Ongelmana on vaan se, että minulla ei ole mitään tilaa missä voisin tarkastaa putkiston. Auto on pihalla katoksessa kotona, ja ulkoruokinnassa töissä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Tos®

#157
Lainaus käyttäjältä: Antti - 28.01.11 - klo:08:02

Ylhäältä lykkäät letkun putkiston alaosaan? Oletko sanut imuroitua mitään ylös asti?
Jep  ::)

Joku tuhkaimuri-patentti vois olla viel tehokkaampi heh

Alasäleikön suojan ansiosta putkistosta ei ole vielä löytyny kuin huohotus öljyä.
Lisäks vaihdoin GTI:n vakio umpinaiset sumuvalosäleiköt... niin pääsee entistä vähempi viimaa puskurin läpi.

Lainaus käyttäjältä: ALF - 28.01.11 - klo:07:36
Eipä ollu puhetta. Antoi vain ymmärtää, että maskinsuoja poistaa ongelman kokonaan.

aikaisemminkin ollut dieseleitä, -96 1.9TDI ja -98 1.9TDI syncro Passat, eikä vastaavia ongelmia ole ollut.
Vähemmän se nahankelttu nokalle maksaa, kuin kauhee työ ja osat uuteen välihäähyyn ;)
Vanhoissa 1.9TDI:ssä cooleri oli ehkä 1/5 nykyisen välijäähyn koosta.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Antti

Lehtipuhaltimella vastavirtaan cooleri tyhjäksi  ::)
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

hiloran

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 28.01.11 - klo:10:11
Alasäleikön suojan ansiosta putkistosta ei ole vielä löytyny kuin huohotus öljyä.
Lisäks vaihdoin GTI:n vakio umpinaiset sumuvalosäleiköt...

itellä sama setuppi. alkutalvesta laitoin mustaa teltta patjaa alaritilän taakse nippareilla. webastoa ronkkiessa kurkkasin ahtoputkiin, eikä tullut kuin teelusikallinen jotain...

ahonekal


Viime viikolla Kuopion Laakkoselta sain ilmaiseksi maskisuojan asennettuna, maahantuoja on kuulemma luvannut maksaa viulut. Vinkiksi niille jotka ei vielä omista, pitää ilmeisesti olla takuun alainen auto. Samalla päivittivät moottorin softan. Auto lämpenee nopeammin ja kuluttaa vähän enemmän, mielestäni tyhjäkäynti kierrokset ovat noussseet päivityksen jälkeen.

RSOCUstin

Kuuluukohan tuo Skodalla kamppiksena? Asiasta kukkaruukkuun, eli offtopikkia. Uuden C7 noksun softan kun päivitti niin akku kestää pitempään  ;)

JW

Passattiin vaihdettiin kuukausi sitten uudenmallinen välijäähdytin, jonka pitäisi vähentää ko. ongelmaa. Uusi malli on (muistaakseni) pienikokoisempi ja siinä on mukana termostaatti joka säätää ilmavirtaa lämpötilan mukaan. Vaihto ja osa meni tehtaan piikkiin, huoltoneuvoja vain kysyi haluanko toimenpiteen, kun juttelin hänen kanssaan ongelmasta. Kesäkuussa -11 oli siis tullut jokin tehtaan ohje tätä koskien.

Maskin suojaa kannattaa kuulemma tästä huolimatta käyttää talvella.

tsiih

Dodii, eiku firman piikkiin vaan muutamaan tuhanteen autoon  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

isopahasusi

Onko kokemuksia, auttaako huohotinputken eristäminen esim. solukumilla jäätymisongelmiin? Joissain autoissa kait auttanu.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

tsiih

Ei näissä huohottimet jäädy. Mutta kyllähän eristäminen voi auttaa, tosin jäätyminen tapahtuu itse coolerissa sitä onkin hankalampi eristää...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 09.08.11 - klo:06:15
jäätyminen tapahtuu itse coolerissa

Eli cooleri toimii ja hyvin ?  ;D
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Paavali

Liimaa sinne ahtoputkeen kiinteistöiden vesi/viemäriputkiin tarkoitetun saattokaapelin, niin eiköhän ne jäätelökoneet lakkaa jäätymästä.

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: Paavali - 09.08.11 - klo:08:04
Liimaa sinne ahtoputkeen kiinteistöiden vesi/viemäriputkiin tarkoitetun saattokaapelin, niin eiköhän ne jäätelökoneet lakkaa jäätymästä.
jotain vastaavaahan ne vissiin bemareissa harrastaa. jos oikein olen ymmärtäny niin tehdas valmistaa koneisiin jotain sulanapitokaapeleita huohottimiin.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

Tos®

Näissähän on jo huohottimen lämmitin...
sen voi toideta kurkkaamalla putkea joka lähtee venttiilikopasta imuputkeen ja siihen menee sähköjohto.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 09.08.11 - klo:12:49
Näissähän on jo huohottimen lämmitin...
sen voi toideta kurkkaamalla putkea joka lähtee venttiilikopasta imuputkeen ja siihen menee sähköjohto.

Tuo täytyykin itse käydä toteamassa omasta 1.6 TDI Polosta.:)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 09.08.11 - klo:12:49
Näissähän on jo huohottimen lämmitin...
sen voi toideta kurkkaamalla putkea joka lähtee venttiilikopasta imuputkeen ja siihen menee sähköjohto.
Ai osaa ne VAG:in tehtaillakin sitten jotain  ;D Eipä siitä huohottimesta sitten tarvii huolta kantaa. Eli tuohon coolerin jäätyminen on suurin ongelma. Jos ymmärsin aiemmista viesteistä oikein niin maskin peittäminen talveksi vähentää jäätymistä? Mahtaakohan tuossa omassa olla jo softaa muutettu vai miten se lämmitti koneen 90 asteeseen niin nopeasti sen mitä sillä viime talvella ehdin ajaa? Osa kuitenkin valittaa heikosti lämpenevistä 2.0 TDI:stä? Muistelen jostain lukeneeni että joku oli käyttänyt sitä sokkeleissa käytettävää patolevyä viimasuojana? Lienee ihan toimiva ratkaisu?
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

Tos®

Pitää vaatia päivityksien tarkistus tulevassa huollossa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

nishiki75

#173
Ensi viikolla olisi Passatilla (3C -08 1.9BXE) 120tkm huolto ja kyselin huollosta tarvitseeko tehdä päivitystä välijäähdyttimen jäätymisongelmaan liittyen. Ohje tuli että parasta on hankkia maskipeitto ja sillä selvä. Jos ilmenee käynnistys ongelmia talvella niin sitten välittömästi huoltoon, sitten tutkivat tarkemmin asennetaanko uutta palikkaa...vai mottia  :P Softa päivityksellä on kuulemma määräaikaishuollossa korjauksia tehty tähän liittyen.

Ei taida uskaltaa ensi talvella paljon lämpöisiin halleihin ajellla ;)

M0gstis

Nostetaanpa vähän, alkaa taas kohta olemaan ajankohtainen topicci.

Pitäis ruveta pikkuhiljaa ettimään jotain mustaa muovia jolla vois tuossa pakkasten alettua peittää sisäpuolelta ton alaritilän, käsittääkseni helpottaa ongelmaan. Ajattelin varuilta jättää maskin ritilän peittämättä että ei pääse lämpimillä keleillä kone liikaa lämpenemään.

xmasa

Meinasin talveksi laittaa alemman maskin umpeen tuollaisella ohuella mustalla kumimatolla. Eipä sitä taida saada muuten fiksusti kiinnitettyä, kuin mustilla nippusiteillä. Katsotaan nyt millainen siitä sitten tulee, kun jaksaa alkaa sitä askartelemaan.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Tos®

Golffiin pyysin päivittään moottorinsoftan, luultavasti sinne meni just lämpöpäivitys?
Nyt siellä on "kolmas" versio sisällä. Aluks ollu 9180, sitten nykimäongelmaan ajettiin 9821 ja nyt 9970

Egr supiste pois talveks ja alasäleikkö takapuolelta tukkoon.

Ilmanputsari on "kesämallia" pitäs seki vaihtaa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Minkäslainen on talvimalli? Lumilingolla varustettuko  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

duke7

Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 24.10.11 - klo:05:11
Pitäis ruveta pikkuhiljaa ettimään jotain mustaa muovia jolla vois tuossa pakkasten alettua peittää sisäpuolelta ton alaritilän, käsittääkseni helpottaa ongelmaan. Ajattelin varuilta jättää maskin ritilän peittämättä että ei pääse lämpimillä keleillä kone liikaa lämpenemään.
Tästä jo kirjoitin toiseen ketjuun mutta nyt kuvien kanssa. Passatin alaritilän taakse on hieman hankala päästä joten tilkitsin ritilän kolot mustalla makuualustalla. Maskin takana on ollut tuo toisessa kuvassa näkyvä pala ja ei mitään ylilämpöongelmia. Tuonne jää vielä paljon tilaa kennon ja peitteen väliin joten flekti voi tarvittaessa imeä ilmaa.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 24.10.11 - klo:08:56
Golffiin pyysin päivittään moottorinsoftan, luultavasti sinne meni just lämpöpäivitys?
Nyt siellä on "kolmas" versio sisällä. Aluks ollu 9180, sitten nykimäongelmaan ajettiin 9821 ja nyt 9970

Egr supiste pois talveks ja alasäleikkö takapuolelta tukkoon.

Ilmanputsari on "kesämallia" pitäs seki vaihtaa.

Missä olet Tos päivittänyt softia ja paljonko ollut hintaa? Tuo talvimallin ilmanputsari sellainen, jossa se vaahtomuovi?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy