Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - VG

#1
Lainaus käyttäjältä: Atsii - 04.10.23 - klo:22:27
Huollossa arvelivat päivityksen sisään ajamisen maksavan n. 300â,¬.
Tää on kyllä huumoria kun tyypillisesti ei-vag merkeillä softapäivitykset kuuluu määräaikaishuollon hintaan. Noh, jostain ne katteet on revittävä.
#2
ID.3 / Vs: VW ID.3
29.09.23 - klo:16:41
Heh kaverin liisarin (ei VAG) helma paskottiin rengasliikkeessä viime keväänä. Oli nätti nosturin tallan muotoinen reikä muovissa 10 cm päässä nostokohdasta. Ei siinä, auto takas pajalle seuraavana päivänä. Mutta siellähän ukko tiskillä alkoi urputtamaan että ei voi olla heidän tekosiaan, heidän pajalla sähköautot nostetaan tukivarsista eikä nostopisteistä...

...hetken aikaa siinä kuulemma neuvoteltiin kovaäänisesti muiden asiakkaiden kuullen ennenkuin suostuivat korvaamaan tekemänsä vahingon.
#3
Aika moni tuttu on nöyrtynyt ja laittanut XBB donglen tai vastaavan. Ei oo halvin mahdollinen, mutta toimii... Toissaltalvena oli vielä pari tapausta että dongle söi akun tyhjäksi parkissa, mutta niistä on onneksi päästy eroon softapäivityksillä. Noi konffataan niin, että lisävalo toimii vain kun matriisit on "täysillä" - automatiikka toimii edelleen ihan normaalisti.
#4
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 19.09.23 - klo:22:07kiinteä koukku on sopivasti myös törmäyssuojana :)
Tossa oli hymiö, mut oma ja lähipiirin kokemukset on sellaisia, ettei tarvitse kuin aivan kevyen pusun kiinteään koukkuun niin auto menee lunariin. Muutaman sentin siirtymä koukussa välittyy suoraan runkopalkkeihin ja työntää ne rumasti kasaan. :/
#5
Volkswagen / Vs: ID.Buzz
02.06.23 - klo:14:51
Noniin, tässähän voi ruveta pikkuhiljaa silittämään ostohousuja, eurojulkaisu juhannuksena, jenkkilän markkinoille jo tänään: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/electric-vw-bus-for-north-america-and-europe-world-premiere-of-the-id-buzz-with-long-wheelbase-16126

Tulevassa mallissa uusi käyttöliittymä, HUD, marginaalisesti isompi akku ja GTX neliveto optiona. Ite en tota lang mallin 25 cm lisäpituutta varsinaisesti kaipaa, mut muuten kyllä osuu askelmerkkeihin.
#6
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
05.03.23 - klo:18:06
Lainaus käyttäjältä: Jodl - 05.03.23 - klo:12:13
Sekuntiluokassa rajoittaa latausvirtaa, jos kokonaiskulutus korkea ja suorastaan pudottaa kokonaan pois jos ei ole kapasiteettia. Tuon pudotuksen taisi tehdä 6A kohdalla ja mennee tiukimman vaiheen mukaan.

Jooh, latausprotokollassa ei ole kuin yksi ohjaussignaali, eli mennään heikoimman vaiheen mukaan. Pienin latausvirta on (3x) 6A. Sama kaikissa autoissa, ei pelkästään Nakissa.
#7
Mulla on matriisit vain vääränmerkkisessä autossa, mutta eihän ton noin päin helvettiä pitäisi toimia, ei edes VAG tuotteessa.
#8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.02.23 - klo:08:29
Passatin mekaaninen pito edessä nyt vaan on tosi huono.
Talvella auto ei etene mihinkään, kesällä alkaa pompottaa vähänkään rivakammin lähtiessä, ja märällä asvaltilla puskee jo suht maltillisessa vauhdissa.

Muita ärsytyksen aiheita jotka itsellä aiheutti nopean autonvaihdon oli kalliit ja tiheät määräaikaishuollot, webaston toimimattomuus äpin kautta pre-fl mallissa, koko äpin toimimattomuus ylipäätään, range kylmällä kelillä, ja latausluukun jatkuva jäätyminen. Kyl sillä A->B pääsee, mutta ei ollut mun auto.
#9
ID.3 / Vs: VW ID.3
01.02.23 - klo:12:20
Sähkö. En mä halua palella autossa edes ensimmäisen minuutin aikana.
#10
ID.3 / Vs: VW ID.3
01.02.23 - klo:11:03
Vahva eri. Mulla on toisenmerkkisessä autossa mahdollisuus esilämmittää myös ratti ja penkki/penkit, ja onhan se aivan älyttömän paljon mukavampi lähteä ajoon kontaktipinnoista lämpimällä kiesillä.
#11
Lainaus käyttäjältä: jt - 27.01.23 - klo:00:56
Tarkoitat varmaan (vedyn) tuotanto ja jakeluketjussa kokonaisuudessaan? Nimittäin eikös tuotannossa kuitenkin ole eroa, sillä ensin tehdään vety, sitten siitä kaasu ja sitten esim. efuelia.

Joo niin yritin sanoa, tuotannon ja jakelun yhteenlaskettu hyötysuhde molemmissa 45-50% luokkaa. Well to wheel vedyllä lähes 25%, efuelilla 15%, patteriauto 75%. Noin about.
#12
Lainaus käyttäjältä: jt - 26.01.23 - klo:00:44
Se että onko lopulta järkevää tehdä synteettiseksi bensaksi asti on toinen kysymys, vai vähentää noita transitioita, esim. ei bensaksi, vaan käytetään kaasuna, tai suoraan vetynä, on sitten toinen kysymys, tarvittava ylikapasiteetti on kuitenkin huomattava.

Mua yllätti laskelma, että loppupeleissä vedyn ja efuelin tuotannon hyötysuhteessa ei ole juurikaan eroa. Vety on niin vikkelää kaasua, että siitä hukkuu jakelu- ja varastointivaiheessa noin neljännes. Well to wheel laskelmissa vety periaatteessa pärjää taas, koska polttokennon hyötysuhde on huomattavasti polttomoottoria parempi. Jakeluinfra vaan puuttuu. =)
#13
Onko pyöränkulmia katottu? Josko ne olis vähän pielessä, ja syvempään niiatessa tulee pahemmin esiin?
#14
Volkswagen / Vs: ID.Buzz
13.01.23 - klo:10:29
Lainaus käyttäjältä: VG - 28.11.22 - klo:10:45
Tilaisin Buzz Cargon heti kakkosautoksi, jos sen saisi GTX:nä, ja jos siinä olisi jonkun muun kuin VAG konsernin käyttöliittymä.
Oliko niiden hipaisunäppäimien poistumiselle jo aikataulu olemassa? :D Kuuma pakukesä 2026 kiinnostaa.
#15
Toisinpäin laskien, pätkän kuukausierä pidetty about samana vaikka korot nousi.
Lähteeköhän muut valmistajat ralliin mukaan?
#16
Tässä tapauksessa Caruna on hinnoitellut liittymän suurentamisen sellaiseksi, että laturi(t) dynaamisella kuormanhallinnalla tulee halvemmaksi kuin pääsulakkeiden kasvatus. Tuo 25 A nalli riittää ihan hyvin kahdellekin autolle - ei niitä käytännössä tarvitse ladata samaan aikaan, kunhan ns. yön yli saa molempiin tankin täyteen.

Just nyt tuntuu siltä, että laitetaan kaksi erillistä purkkia kahden auton aseman sijaan. Sellaisia jotka osaa jutella keskenään, Easee, Zappi, Wallbox, tai mitä noita nyt on. Kaikissa ärsyttää vähän se, että virtarajojen konffaus yms tehdään pilven kautta, eikä suoraan rautaan dippikytkimillä kuten Ellissä.
#17
Mikäs näiden tilanne on vuonna 2023? Defalla on Duo mut onko muita?

Oma tarve on kohta 2 x BEV lataus, ja jotain pitäis keksiä. Ns. älykäs kuormanhallinta pitää olla ja latausjohdot mielellään kiinteät. Sillä ei ole merkitystä onko laatikoita yksi vai monta, nykyisellään seinässä on yksi Ellin laturi ja sille virta-anturit liittymisjohdossa.
Pääsulakkeet on mitä on...


#18
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 30.12.22 - klo:21:31
Pitääkö persepeili yms. lämmittimet olla jatkuvasti päällä, kun ac:n pyynti on 20c? Eikö ac toimi vai missä vika?

Ei sinänsä liity sähköautoihin, mutta mulla viimeiset 3 vai 4 autoa olleet sellaisia, joissa penkin- ja ratinlämmittimen saa menemään automaattisesti päälle jos on kylmempää kuin X astetta. Niissä on myös ollut termostaatti tms automaattinen tehokäyrä, joka laskee paahteen tason aika nopeasti lähelle nollaa. Käytännössä lämmittimeen ja ac:n asetuksiin on siis tarvinnut koskea vain kerran auton eliniän aikana.
No OK, välillä talvella parkkihalliin ajaessa tarvii laittaa täysi puhallus tuulilasille, mut muuten tietokoneet hoitaa homman.
#19
Talvi on parasta aikaa sähköautoilla. Vaste kaasupolkimeen on välitön ja luistonesto tuhannesti tarkempi kuin polttomoottorissa. Pyörille saa riittävästi vääntöä ilman vaivaannuttavan pitkää lämmityskäyttöä, ja lämpöä riittää myös kabiiniin heti eikä vasta minuutin päästä.
Niin ja sähköä saa töpselistä, bensaa pitää aina lähteä erikseen hakemaan.
#20
Jos nyt yhtään lohduttaa, mä olin kerran pattitilanteessa maanantaikappale auton (ei VAG) ja liisarifirman kanssa. Uusi auto meni ekan 9 kk aikana neljä-viis kertaa lavetilla pajalle, ja mulla oli sijaisauto käytössä ehkä noin 30 vuorokautta yhteensä sinä aikana. Vikatiheys ja korjausten kesto ei ollut liisarifirman mielestä riittävä peruste kauppojen purkamiselle. :/
#21
https://www.is.fi/autot/art-2000009246503.html

Toimari lupailee, että Volkkarin softapuoli alkaa olla kilpailukykyinen muiden valmistajien kanssa vuonna 2030... Tsiisös.
#22
Kukas sen Wazen omistikaan, niin? :D

Mekaanisella puolella VAG tuntuu olevan nykyään ihan yhtä luotettava kuin "muut".
Käytettävyys unohtui johonkin dieselgaten aikoihin. Softan laatu on komponentista riippuen vähän mitä sattuu, ja kännykkäsoftan luotettavuus niin huonoa että melkein itkettää. Harmi, koska nykyautot nyt kuitenkin on tietokoneita joihin on pultattu renkaat ja ratti.
#23
Volkswagen / Vs: ID.Buzz
28.11.22 - klo:10:45
Kävin viikonloppuna potkimassa renkaita, ajoon noita ei vielä saanut täällä periferiassa.
Tilaisin Buzz Cargon heti kakkosautoksi, jos sen saisi GTX:nä, ja jos siinä olisi jonkun muun kuin VAG konsernin käyttöliittymä.
#24
Lainaus käyttäjältä: ile - 22.11.22 - klo:23:22
Ei yllätä yhtään, jos referenssinä on jo edelliset, yli pari vuotta kitkat 😎

Mulla on pari kertaa käynyt niin, että olen aloittanut kolmannen talven vanhoilla kitkoilla. Sit kun ne on saanut vaihdettua uusiin muutaman viikon jälkeen, tulee "never again" fiilis, ero on niin valtava.

Kumi on tuoretuote.
#25
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
18.11.22 - klo:21:04
Lainaus käyttäjältä: Immunity - 18.11.22 - klo:16:57
Olenko nyt ihan väärässä,

Olet. Siellä pitää olla myös pieni määrä älyä kertomassa maksimi latausvirtoja jnpp.

#26
ID.4 / Vs: ID.4
02.11.22 - klo:08:55
Lainaus käyttäjältä: Valmet - 31.10.22 - klo:08:37
Tuon alun käyttäjäkyselyn jälkeen ei mulla tule mitään muuta. Ja tuohon alkuun menee muutama sekunti. Ohjelmana 3.1.0
Tää oli yks syistä miksi ID4 ja Enyaq jäi kauppaan. Normaalissa nykyautossa kuljettajan profiili paritetaan avaimeen tai avaimena toimivaan puhelimeen, säädöt on jiirissä jo autoon mennessä.
#27
Born / Vs: Cupra Born
20.10.22 - klo:09:44
Lainaus käyttäjältä: akfr - 20.10.22 - klo:08:21
Onhan Enyaq isompi, mutta pikkuakkuinen Enyaq paina suurinpiirtein saman verran kuin isoakkuinen Born.
Tämän lisäksi autojen ilmanvastuskertoimet ovat ihan samaa luokkaa.

Auton ulkomitat eivät kerro kaikkea.

Not sure if trolling. Jos ilmanvastuskertoimet on samat niin ilmanvastus muuttuu lineaarisesti ulkomittojen (otsapinta-alan) mukaan.
#28
Volvo / Vs: volvo v60 hybrid
22.09.22 - klo:22:27
LR voi olla aavistuksen eri, mut vanhassa T8:ssa hauskanesto hyppää päälle aivan heti. Kitkarenkailla pääkallokelillä saattaa ehtiä tarjoamaan aavistuksen perää, mut sit alkaa kojelaudassa valot vilkkua ja auto stumppaa palautuen tarkalleen raiteilleen. ESC vaimennettuna napsun sallivampi, mutta ei silläkään latia voi ajaa. Liikkeellelähdössä liukkaalla lagia riittää ennenkuin polttomoottori hörähtää käyntiin. VAG hybrideihin verrattuna lähtö, etenemiskyky ja ajettavuus on silti noin 1000% parempaa.

Mut tässäkin pätee vanhan kansan viisaus, kuski on jo tehnyt virheitä jos luistonesto tai ajonvakautus joutuu puuttumaan tilanteeseen.
#29
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 21.08.22 - klo:03:34
Kertokaas jotkut jotka ovat ajaneet ioniq5, toyotan bz4x tai subbea, millaisia olivat?
Ioniq5 on ihan perus neljä pyörää ja ratti tyyppinen auto. Käyttöliittymässä on paljon hyvää mistä muut saisi ottaa oppia, augmented HUD paljon parempi kuin VAG tuotteissa, sivukameroiden näyttö kaistaa vaihtaessa tosi hyvä keksintö jne jne. Ajoin viime talvena ja oli liukasta, ajettavuudesta ei pysty kummempaa sanomaan kuin että painavahan se on kuten "kaikki" sähköautot. Takakontti liian luiskaksi muotoiltu omaan käyttöön (2 isoa koiraa) joten jäi kauppaan.
#30
Born / Vs: Cupra Born
20.07.22 - klo:15:37
Käytännöt vaihtelee, viimeks kun mulla oli liisari niin ei ollut hintakattoa, mutta maksoin prosenttiosuuden kuukausihinnasta. Päästökatto oli kyllä, ja rajattu merkkivalikoima.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy