Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - harakka

#61
Näin saattaa käydä kun kylmän moottorin käynnistää ja ajaa muutaman metrin ja sammuttaa. Moottorin ohjaua jättää " ryypyn " rikatuksen " päälle ja tulpat kastuu. Tästä on esim. Toyotan ohjekirjassa varoitus ja minulla on käynyt Golfissa näin. VW huollossa kertoivat näin käyvän joskus. Lähtee kyllä käymään kun starttaa tarpeeksi pitkään, jos häiriö toistuu kannatta vaihtaa moottorin lämpömittarin anturi.
#62
Eiköhän tuossa kulutuksessa kuitenkin suurin ero synny ajotavasta. Minun Sportsvan Golffi 1.2 tsi kuluttaa reilusti vähemmän kuin tdi Tiguan. Tiguan on tosin raskaampi ja nuo volsun diisselit ei ole kovinkaan pieniruokaisia jos vertaa esim mersuun ja bemariin. Minulla kyllä ajotapa on jokseenkin sama molemmilla autoilla.
Tuo vakuutus juttu, vain liikennevakuutuksen saa seisontaan ei vapaaehtoisia, olis hassu tilanne jos auto vaikkapa palaisi ja vakuutus sisonnassa.
#63
Kyllä näistä aina kannaattaa neuotella. Juuri viime syksynä minun tutulla -16 Tiguaaista hajosi jakoremmi samalla tavalla. Autolla oli ajettu 180 tkm ja autoss oli 100% merkkiliikkeen huoltokirja. Hänelle korvattiin suuri osa uudesta moottorista, jotenkin se oli jakaantunut liikkeen, huollon ja K- Auton kesken.
#64
Kaikissa 5 ja 6 vaihteisissa mitä minulla on ollut tyhjennysproppu ollut vetopyörästössä verarin vieressä, se on alin kohta, ja täyttöproppu vaihdelaatikon kyljessä.
Saa ne sieltä alhaalta vetarin vierestä sisäänkin paineastialla
#65
Lahjoitetaan / Yeti B-pilarin suojat
06.02.22 - klo:19:48

Annetaan postimaksua vastaan Yeti B-pilarin muoviset suojat
0400592851
#66
Pyöräntuennat sielä laahaa yhtä lähellä maata oli korotettu tai ei, varsinkin ne takapään alimmat tuet näissä vag autoissa on melko alhaalla.
#67
Touareg / Vs: Öljynvaihto
25.01.22 - klo:13:27
Aika monimutkaista jos haluaa käyttää muuta kuin merkkiliikkeen tavaraa.
Land Rover ja Volvo jotka mulla oli oli täysin samat AisnWarner laatikot, joka on yleisin eri automerkeissä, oli eri öljysuositus merkkiliikkeen mukaan. Samoin Renulla samassa laatikossa oli ohuempi Aisinen öljy kuin Volvolla.
#68
Touareg / Vs: Öljynvaihto
25.01.22 - klo:12:38
Näistä öljyfitmojen suositustaulukoista. Aiemmin Mobililla oli Volsuihin vaihteisto ja peräöljyille suositus öljyvalitsimessa. Kerran taas kotsoin sieltä kun vaikdoin öljyjä niin eipä ollutkaan enää suositusta.
Soitin Tampereelle Mobilin edustajalle kysyäkseni mikä on muuttunut kun enää ei suositusta ole. Hän kertoi että öljyt on samat eikä mitään muutosta ole tapahtunut, mutta kun nämä suositukset ostetaan auton valmistajilta ja Mobil ei ole niitä enää ostanut niin suositusta ei voi enää antaa.
Tiedä sitten miten todenmukaista to on. Tuskin noissa öljyissä nyt suurta eroa on jos yleiset luokitukset on samat.
#69
Up / Vs: Vaihdelaatikon öljyvuoto
23.01.22 - klo:16:59
Hieman kiinnistaisi tuo öljyn hinta. Itse osti  RintaJoupilta Volsun purkissa tuota öljyä sokotaan ja hinta oli 18e/l
#70
Nuo volsujen haldexperät taitaa olla kyllä kestävimmästä päästä, jos vertaa esim volvon ja freelanderin ja muihin, fordin käyttämiin periin. Itse olen korjannut ja vahvistanut omista volvon periä.

Yksi ammattikorjaaja kertoi korjanneensa ainoan hajonneen volkkarin perän kun huollossa oli öljyt sekoitettu haldexin ja perän välillä. Haldexin pumppuja kyllä hajoaa.

Itse vaatisin huollossa öljyjen tarkistamista, koska niitä ei juurikaan tarkisteta jos ei ole vuotoja. Huohottimesta on saattanut päästä vettä sisään, sana koske etupään kulmavaihteistoa.

Minun Skoodassani ei oltu koskaan avattu perän ja kulmavaihten tarkasusproppuja 180tkm vaikka oli käytetty vain merkkihuollossa. Itse olen vaihtanut öljyt 150tkm jälkeen viimeistään.
Naapurilla on kaksi 4x volsua molemmilla ajettu yli 400tkm ilman mitään perä ja haldex remontteja, eikä omista, skoda ja tiguan, ole ollut mitään häiriöitä perissä
#71
Kyllä minun Skoda Yetissä ainakin sai ihan ajotietokoneen valot otasta rasti ruutuun takavalot aina palamaan päivävaloilla.
Sadetunnistin sytytti aina ajovalot sateella vaikka kuinka kirkkaala säällä. Samoin siinä oli kolmeasentoinen säätö kuinka kirkkaala ilmalla ajovalot syttyy
#72
Lainaus käyttäjältä: Sped - 22.11.21 - klo:14:17
Kuulemma ei ole suodatinta, vaan siivilä. Gen 4 ja vanhemmissa on ollut suodatin, mutta se on poistettu gen 5:seen ja uudempiin. Tässä tapauksessa tulee mieleen, että tuskin suodatinta on syyttä poistettu, ainakaan toimintavarmuutta/laatua heikentävästi.

Johtuisiko tuosta paine-eroata gen 4 on esipainepumppu jonka jälkeen suodatin gen 5 pumppun paine sulkee kytkimen??

Noissa vanhemmissa kannattaa myös pestä pumpun sihti vaikka suodatin onkin. Minun Freelanderissa ja XC Volvossa oli 3 ja 4 gen Fordin Haldex joissa ei ollut öljyn pohjaproppua ja öljyt sai pois vain pumpun irroittamalla, näissähän ei ole öljynvaihtoa, ja molemmissa oli sekä suodatin että pumpun sihti lähes tukossa 120tkm.
Ei nyt ihan kuulunut tähän keskusteluun, sorry.
#73
Ei noita hybriidejä kannata moittia, eihän ne kuluta kuin puoli - litran enemmän maantieajossa kuin pelkkä polttomoottori.
No tuo neliveto. Mulla ollut neljä, kolmea eri merkkiä, ja kaikki haldexilla. Suurin ero niissä on tuo liikkeellelähtö. Volsu ja jokunen muu lähtee aina neliveto päällä, 50/50, jonka jälkeen haldex 'aukeaa'
Monet lähtee etuvedolla ja takaveto kytkeytyy jos etupää lyö tyhjää. Tämä vaikeuttaa esim lumessa ja mudassa lähtöä. Joissakin autoissa ei edes nelivetoa toimi 50/50 missään tilanteessa, tarkotan näitä haldex vetoja.
#74
Ei vaikuta mitenkään lämmityslaitteen tehoon eikä moottorin toimintaan. Estää ilmastoinnin kytkeytymisen alle +5 ja kytkee webaston automaattitoiminnon alle +5 lämpötilaas.
Ã,,lä laita ilmastointia päälle pakkasella jos mittari näyttää reilusti lämmintä.
Anturi rikki
#75
Paljon puhutaan DSG vaihteistoista. Itselläni on ollut muutama eri automaatti ja sukulaisillai ja läheisilläni myös, tässä muutama kokemus parhaiten toimineet ensin.
Transit A4LD Amerikkalainen vaihteisto 31v vanha ei vikoja, nykyään tiivisteet kuluneet ja toimii hitaasti. Vw Polo Jatco vaihteisto yli 200tkm ei vikoja, Volvo 740 ZF 350tkm ei vikoja, vw DSG 6 ja 7 märkä useita 270tkm ja 320tkm ajettu enimmilllään ei vikoja, mutta toiminta ei täysin mieleinen.
Volvo, Land Rover, Citroen, VW Aisin Warner 6 vaihteinen useita mekaanisia hajoamisia, lisäksi useita venttiilikoneiston häiriöitä, johtuisiko siitä että eniten valmistetty loota. Nissan, Renault CVT vaihteistoja useita mekaanisia vikoja.
Volvo V70 6 vaihteinen AW hajosi 80tkm kohdalla ei vastaantuloa Volvolta, VW  sama AW 90tkm kohdalla vw korvasi puolet.
Tämä ei tietenkään ole mikään pitkäaikainen otos vaan yksittäiset tapaukset
#76
En ihan helposti löytänut juttua rullaustoiminnosta.

Osaako joku neuoa miten vcds.llä saa Tiguanista tuon rullaustoiminnon pois päältä niin että moottorijarrutus toimisi myös D-asunnossa.

Tuo on aika hassu toiminto varsinkin liukkaalla kelillä, ja en kyllä usko pa-säästöön kun moottorijarrutuksessa moottori sammuu ja rullatessa käy tyhjäkäyntiä.
#77
Up / Vs: Vaihdelaatikon öljyvuoto
20.12.21 - klo:16:52
Tuosta virhevastuusta senverran kokemusta mulla että takuuaikana takuu oli voimassa kun huollot oli tehty missä tahansa huoltoliikkeessä mutta virhevastuu takuuajan jälkeen oli voimassa vain jos huollot on tehty merkkiliikkeessä näin oli ainakin Hondassa, Volsussa ja Skoodassa minulla. Samoin Fragus ostotakuun sai Skodan vaihtoautoon vain jos kaikki huollot oli tehty merkkiliikkeessä.

Hondan moottoripyörässä oli 4v takuu vain jos kaikki huollot teki merkkihuollossa, muuten 2v.
#78
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 17.11.21 - klo:22:03
Veikkaisin, että kiertää. Viime viikolla tuli kilometreja 1500km huollon jälkeen. Pääosin matka-ajoa ja kenkää tuli annettua huolella ohituksissa. Teki 2x myös dpf polton todistetusti. Nesteiden pinta ei vajunut lainkaan. Minulla ei siis ammu paisarin kautta nesteet pihalle dpf polton jälkeen kuten tuossa tdclubin ketjusa.  Vuoto on siis todella pieni tai sitten jonnekin se palaa/kiehuu pois. Pakokaasut ei haise makealle eikä savuta valkoista. Ainut missä on se makea tuoksu niin on auton keulan kohdilla. Eikait se auta kuin seurata nesteen pintaa vajuuko ja kovaa ajoa. Tuon silikaattipussin voisi kyllä heivata poikkeen ennen kuin antautuu.

Mulla oli ihan samanlainen vaiva yeti 2.0 tdi.ssä.  EGR jäähdytin vuosi. Ei höyryä, ei vuotanut ulospäin eikä ollut mitenkään tasaista nesteen häviäminenvaan ajoittain neste katosi.
#79
Tämä taisi mennä vähän eri raiteille mitä aluksi hain, mutta panen vielä ihan selvyyden vuoksi tuon varaisen transportterin vastusjutun, jos se jotain kiinnostaa.
Elikkä Transporter T5  2003 ostin uutena. Siihen asennettiin webaston kello vw huollossa. Neuvottelun jälkeen huollon huoltopäälikkö oli yhteydessä maahantuojaan lämpönittarin anturin tilalle asennettavasta vastuksesta jolla estettäisiin automaatti käynnistys. Lupa annettiin koska autossa ei ollut ilmastointia ja ulkolämpömittaria. Samassa yhteydessä minun autosta poistui harmillinen käynnistyksen kaksois ohjaus joka lukitsi webaston. Kysenen vw huolto asensi täman jälkeen useaan samanlaiseen  autoon vastuksen.
Toi Tiguani, taidan kokeilla samaa vaikka autossa on ilmastoinnit ym. Tuskin sinä mitään kummempaa tapahtuu, eikai se auto tiodä mitä ulkona tapahtuu vaan toimii kyseisen lämpötilanäytön mukaisesti.
#80
Anteeksi vain että käytin tätä vanhaa ketjua tuossa Tiguanin Webastossa. Selailin noita muitakin vastaavia, kun katselin löytyykö jotain uusia ideoita, käytin vain tätä noin yleiseen selvitykseen asiasta mitä kaikkea ulkolämpömittarin anturi ohjaa volsuissa. Olen kyllä teitoinen missä malleissa on valikossa mahdollisuus poiskytkentään.
2003 transportterissa sain ihan vw autosta luvan käyttää vastusta lämpömittarin johdossa kun auto oli uusi ja asia outo merkkihuollossakin.
#81
Taas tämä iäisyys kysymys tuli ajankohtaiseki.
Elikkä nyt tuli taas hankittua auto jossa webaston automaattista käynnistystä ei voi ohjelmoida pois.
Tiguan -15 TDI , jos panisi vastuksen ulkolämpömittarin anturiin, niinkuin tein aikoinaan T5 Transportteriin jossa ei ollut ilmastointi, aiheuttaako se muuta kuin että weba ei käynnisty, lämpömittari ei toimi ja ilmastoinnin käynnistyksen esto kylmällä ei toimi.

Tällöinhän mitään epämääräistä ei tapahtuisi jos ilmastoinnin kytkimen pitäisi off asennossa talvella ja webastoa voisi käyttää normaalisti kellolla ja katkaisiasta, ulkolämpötila vain olisi + jotain ja liukkaus varoitusta ei tulisi ja muu toiminta olis normaalia.
Vai onko joku keksinyt muuta?????
#82
Näissä volsun vetonivelissä tuollaisia ääniä saa yksi kertaisella konstilla vaimennettua. Vetoakselin pulttin reikä akselin päässä menee suoraan niveleen. Pultti irti ja uutta vetoakselirasvaa prässillä suoraan nivelen sisään ja pienet äänet katoaa ja nivel kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä eteenpäi.
#83
Minulla ollut muutamia 4x4 autoja ja vw perä on kyllä melko luotettava. Volvon taitaa olla markkinoiden huonoin sehän on Ford Mondeon nelivedosta.
Itse olen kyllä vaihtanut noihin öljyt silloin tällöin, 100-150tkm paikkeilla castrol 75w90 LL gl5
300tk ei mitään huolia. Volvoon vaihdoin itse laakerit 130tkm kohdalla ekan kerran.

Hellsten vaihdelaatikot myy korjattuda ja käytettyjä tarkastettuja periä ja jakolaatikoita vaihto-osana 2v takuulla.
#84
Tämäpä olikin  mielenkiintoinen juttu tämä remmin vaihto. Teetin hetki sitten 1.2 tsi moottoriin jakoremmin vaihdon merkkiliikkeessä, käsittääkseni sama kuin 1,4 tsi.
Kyselin tarjouksia eri merkkiliikkeistä ja lopuksi kävi ilmi että näissä 500-550e tarjoushinnoissa ei ole kiristinrullaa eikä ohjainrullaa ainoastaan remmi+työ.
Maahantuoja ei toimita sarjana osia vaan vain irrallisina osina. Löysin kuitenkin varaosanumeron sarjalle ja kävin k-caarin tiskillä näyttämässä numeroa, hym... juu jakoremmisarja kyseiseen moottoriin 199e mutta meillä ei ole.
Sen enempää mainostamatta ketään tai toisia morkkaamatta teetin jakopään vaihdon kaikkine osineen ja kevyemmän huollon öljynvaihtoineen, omat öljyt, merkkiliikkeessa sisäsuomessa nämä omat tiedot tiskille ilmoittaen  reilu 500e kaikki yhteensä.
#85
Alkuperäiset lukittavat Yetin kattotelineet pultteineen + maskin lämpösuojat
85e
Vag pieni varapyörä + tunkki + avain sopii moneen malliin
80e
kaikki uuden veroisia ja kulkeutuu lähiseudulle

Pori puh. 0400592851
#86
Halpis renkaat olivat, en nyt viitsi sanoa merkkiä kun oli ehkä aika harvinainen tapaus, tai no itänaapurista ja paljon kehutut.
Tosiaan pystyheittoa ei havainnut mitenkään pyörittämällä ja ajossakin kulki ajoittain tasaisesti.
Rengasliikekin oli arvostettu kauan toiminut.

Mutta kaikki kuitenkin hyvin ja tulipa sokotaa tutkittua vähän enemmän, jarrut, moottorin kumityynyt kaikki puslat, oli se merkkiliikkeessäkin kaksi kertaa.
#87
Panenpa tähän pienen jutun skoda 4x4 tärinästä, kun noita kirjoituksia näkyy tuolla sillon tällöis ja vasrauksi ei juurikaa.
Skoda alkoi täristää 80-90 kmh nopeudella takapuoleen ajoittain, ei aina.Ratissa ja muualla ei tuntunut tärinää. Vaihdoi uudet talvirenkaat alle ja tärinä oli samanlainen. Autoa tutkittiin ja värinänvaimennin kardaaniin vaihdettiin, ei vaikutusta. Menin rengasliikkeeseen ja renkaat tarkastetiin uudelleen, ei vikaa. Otin kardaanin pois ja ajelin. Tärinä pieneni lähes kokonaan ja kun laitoin kardaanin takaisin tärinä oli aika lievää, hetken aikaa ja sitten taas tärisi. Joskus tärinä alkoi heti kun lähti liikkeelle ja loppui 10-20 km kuluttua tai päinvastoin ja alkoin taas.
Seuraavaksi rasvasin sisemmät vetonivelet, ei muutosta, sitten ulommat, ei vaikutusta.
Taas uudestaan rengasliikkeeseen, ei vikaa renkaissa. Ajelin 200kg kuormaa takakontissa, ei muutosta. Ostin eteen sisemmät vetonivelet ja olin aikeissa vaihtaa ne kun sain tuntumaan tärinän etupäästä. Ennen niveleiden vaihtoa kuitenkin vielä kerran vaihtelin renkaiden paikkoja ja sain lähes varmaksi tuntumaan että rengas täristää ja nyt se on takana.
Hurautin rengasliikkeeseen neljännen kerran ja ostin uudet renkaat. KAIKKI TÃ,,RINÃ,, KATOSI.
Rengasliikkeessä aiheutti lievää hämmennystä miksi tasapainoituskoneessa renkaat vaikuitti täysin suorilta. Rengaskauppias hyvitti uudet renkaan ilman että edes ehdotin asiaa ja kaikki hyvin.
#88
Yeti / Vs: 2.0 TDI moottorin vikavalo
30.08.19 - klo:08:20
Kiitoksia.
Kyllä tuosta jotain näyttäis löytyvän. Taitaapi olla jopa niinkin yksinkertainen asia kuin ilmaa järjestelmässä koska vaihdettiin tuo EGR jäähdytin ja sen jälkeen ilmeni vaiva. Pitää nyt vielä ajella ja seurailla asiaa.
#89
Yeti / 2.0 TDI moottorin vikavalo
29.08.19 - klo:19:34
Rupesi tuo moottorin häiriövalo palamaan ja pari kertaa kävin lähipajalla sammuttamassa ja katsomassa vikakoodia.
Moottorin jäähdytysnesteen pumppu 2 ohjaus katkonaista, muistaakseni jotenkin noin,
Mitenkähän tuon pumpun ohjaus on hoidettu, onkohan siellä rele vai jotain, vai olisiko vain syytä vaihtaa tuo sähköpumppu ja katsoa loppuuko vaiva.
#90
Yeti / Yetin kardaani
20.11.18 - klo:21:15
Tuossa kun yeti alkoi jumpsuttaa 80-90 nopeudella kyselin tukilaakeria kardaaniin kertoivat että ei saa erikseen vw eikä skoda 4x4 malleihin, pitää ostaa koko kardaani.
naputtelin zekin varaosasivuilta numeron 1K0521349 googgeliin tuli original audi ,vw, skoda kardaanin tukilaakeri. Samoin on käynyt joissakin muissa vw varaosissa ja kun vie osanumeron marmorille osa on tilattavissa.
Varaosakirjoja olen löytänyt venäjän vw ja tzekin skodan sivuilta.

No nyt oli takimmainen kuminivel rikki mikä oli suomenkin myyjän varaosaluettelossa
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy