Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - miz

#61
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
26.07.23 - klo:11:31
^
Tulkitsin siis Jmm:n sanoneen että auton energian optimointi toimii Applen karttaa/navigointia käytettäessä, ja siitä kysäisin.
Taisin ymmärtää väärin ja puhe oli pelkästä kartasta/navigoinnista.
#62
Lainaus käyttäjältä: SanteS - 24.07.23 - klo:21:25
Jeps, missähän hinnoissa noin suunnilleen liikutaan asennettuna dsp+aktiivisubi? Ja mihin paikkaan esim. sulla laittoivat ton dsp:n?

Teetin noita vähän pätkissä kun ajattelin ensin selvitä ilman dsp:tä ja subia.
Muiden vaiheiden jälkeen otin vielä samasta sk-autosoundista tuon mosconin asennettuna (subin tein siis itse kytkentävalmiiksi paikalleen). Jollen väärin muista niin koko dsp kytkentöineen ja säätöineen oli luokkaa 950. Mulle asennettiin etupää aktiivisena uusilla johdotuksilla siinä vaiheessa.

Laite on kuskin penkin alla, johdotus vedetty verhoilun alla kojelaudan sisään.
#63
Joo osaavat varmasti suositella eri ratkaisuja. Tuota dsp:tä voi sikäli suositella että saa parannettua alkuperäisen systeemin ääntä helpoiten, ja samalla sen aktiivisubin viiveet sun muut kuntoon. Syötön saa sille dsp:n ulostuloista aikakin mosconin laitteista. Muista mulla ei ole kokemuksiakaan.

Jos nyt tekisin saman, niin säästäisin ehkä sen 500 euroa ja testaisin alkuperäisillä kaiuttimilla uusien erillissarjojen sijaan. Ne asennuspaikat kuitenkin syö osan uusien kaiuttimien hyödyistä.
#64
Itsellä on juurikin sk-autosoundissa tehty asennukset. Mosconi pico 8/10 Dsp vahvari, vaimennukset ja erillissarjat. Subbarin kotelon askartelin itse lasikuidusta phev- version isoon säilytyskaukaloon. Itse laitoin 8” basson joka riittää omaan käyttöön ihan hyvin tukemaan alapäätä ja voi ottaa ovista alle 60 Hz taajuudet pois.

Ovien vaimennukset auttoi jo paljon alkuperäisillä kaiuttimilla.
Mulle tuli viimeisenä dsp, ja näillä kokemuksilla sanoisin että kaiuttimien vaihto ei ole kauhean suuri parannus jos käyttää auton omaa vahvistinta. Ilmeisesti liikaa taajuuskorjauksia sisään rakennettuna tms.

Veikkaan että helpoimmalla paranee dsp+ subbari yhdistelmällä. Taitaa löytyä sopivia 6 kanavaisiakin malleja, jolla pystyy ajamaan alkuperäisiä kaiuttimia passiivisena ja samalla vahvistimella subbaria myös. Ellei halua erillistä subi vahvistinta tai aktiivisubbaria.

Tuolla dsp:llä pystyy säätämään ääntä mieleisekseen, hoitivat senkin toiveiden mukaan asentamolla. Itse kyllä tuli tehtyä viilauksia vielä myöhemmin, tuo onnistui ihan hyvin kun latasi koneelle mosconin softan.

Ovien aukaisu näytti olevan aika simppeli homma, eli ovien eristämisen olisi voinut tehdä itsekin. Toki silloin pitää porata ovikaiuttimien niitit auki ja korvata ne niittimuttereilla.

Takuuhommiin saattaisi olla vaikutusta jos auton vahvistin jostain syystä kärähtäisi, muuta en kyllä keksi.
Ei takuuseen saanut korjattua ovien nitinöitäkään, kun niitä eivät löytäneet. Tuolla hoisivat senkin puolen kuntoon.
#65
^
Veikkaan että on hyvä veikkaus.
#66
Webasto lämmittää sisätiloja, ei moottoria. Eikä toimi ajon aikana.
Imeisesti jotkut pajat on koodanneet noita lämmittämään myös moottoria, mutta normaalisti ei toimi niin.

Moottori ja sisätila on samassa kierrossa, mutta venttiilit on kiinni esilämmityksessä ja sähköajolla lähdettäessä. Kun moottori lämpenee, niin aukeaa venttiilit ja sillä lämmöllä lämmitetään sisätiloja. Tuolloin ei yleensä tarvita enää sähkölämmitystä.

Korkeajännitepuolella on omat nesteet ja kierto jäähdytykselle.

Itsekään en ole nähnyt tarvetta moottorin esilämmitykselle, varsinaista hyötyä siitä olisi varmaan  pakkasilla suoraan bensalla lähdettäessä. Jos tuo tarve on jatkuva, iloa ja hyötyä siitä toki voi olla.
Sama homma säteilylämmittimellä, jos lähtö on sähköllä, kerkiää se öljypohja ja öljy jäähtyä ennen bensan starttia. Kaupunkiajossa tuota omalla kohdalla harvemmin edes tapahtuu vaan sähkö riittää aika pitkälti omaan pätkäajoon talvellakin.

Jos lähtee isommalle tielle, niin starttaa vaan bensan ennen kun lisätehoa  tarvitaan.

Edit: Englannissa näkyy olevan maininta kapasiteetista koskien vain ensimmäistä omistajaa. Suomalaisissa takuuehdoissa en ole tuollaista nähnyt, onko joku muu?
#67
Paljonko sinne akkuun menee tyhjästä täyteen latauksessa (kWh määrä)?
Akun jäljellä oleva kapasiteetti määrää takuuasiat, eikä ajotietokoneen arvio rangesta.

Tuohan on vaan arvio jonka auto ilmoittaa perustuen viimeaikaisiin ajoihin (kulutus) ja lämpötiloihin.
Itsellä on Leon sillä isommalla akulla, ja arvioi rangeksi kesällä 50-63 km ihan riippuen lähiaikojen ajoista. Toteutunut km määrä sitten riippuu täysin reitistä ja ajotavasta.
#68
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
19.07.23 - klo:21:33
^

Onko tämä se kuuluisa kytkinvika polttomoottorin ja vaihteiston välillä?
Eli ei ota polttista mukaan kun kytkin on jumissa auki?

Ilmeisesti edelleen melko yleinen vuosimallista riippumatta. Onko tämä sellainen joka ilmenee useammin jos polttomoottoria (ja tuota kytkintä) ei käytetä juurikaan, vai täysin arpapeliä milloin se venttiili jumittaa?
#69
Lainaus käyttäjältä: AapeliK - 11.07.23 - klo:10:35
Mitenhän laajasti vaggilaiset muuten tekee tätä? Golf/Leon/Octavia luonnollisestikin, mutta mitenhän esimerkiksi Passat/Superb? Uudempialustaiset ID:t?

Eipä ole Leonissa havaintoa 2,5 vuoden ja 35000km aikana.
#70
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
17.07.23 - klo:10:58
^
Ei kai se akun  energian käytön optimointi toimi Car playllakaan? Mistäs tämä tieto on peräisin?
#71
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
14.07.23 - klo:22:20
Ei tunnu toimivan nyt. Eiliseen iltaan saakka toimi normaalisti, en edes muista koska olisi ollut pimeänä tai toimimatta viimeksi. iPhonella appi.
#72
^
On pidempi takuu joo, mutta se on maahantuojan, eli K-auton myöntämä.
Eli K-auto vastannee kuluista jatkotakuun osalta, ihan ymmärrettävää jos eivät halua osallistua niiden autojen kohdalla joita eivät ole itse myyneet.

Pidempi takuu näkyy oman auton tiedoissa lisävarustelistauksessa.
#73
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
30.06.23 - klo:22:45
^
Latausasema on kaikin puolin parempi.

Maksimilla ottaa sen tehon mitä latauslaite tarjoaa, max 3,6kW yhdestä vaiheesta, rajoitettu tiputtaa auton ottaman tehon n.puoleen.

Esim. matkalaturi on teholtaan 1,8kW, auton asetus  maksimilla lataa tuolla teholla, rajoitettuna n.1kW teholla. Käyttökelpoinen jos on epäilyksiä sähköjen kestävyydestä.

Auto katkaisee latauksen kun akku on täynnä.
Lataa aina täyteen ellei ole ajastusta. Tuolloin lataa heti asetettuun rajaan, ja loput lähtöaikaan.
#74
Formentor / Vs: Cupra Formentor
30.06.23 - klo:08:05
Se menee päälle vasta kun auto on ollut välillä lukittuna, ja auton ovet avataan (akun hallinta -> asetukset).
Ei pitäisi itsekseen starttailla missään vaiheessa ellei ole lähtöaikaa ohjelmoituna.
#75
Formentor / Vs: Cupra Formentor
29.06.23 - klo:21:43
Lainaus käyttäjältä: bassek - 29.06.23 - klo:20:56
Viikon harjoittelun jälkeen kaikki taitaa toimia kuten pitääkin.
Ilmastointilaite tosin tuntuu kytkevän itseään päälle, lieneekö joku ajastus vai muu säätö vähemmän kohdallaan.

Onko sulla asetus päällä "ilmastoi kun ovet avataan" tms? Tuo käynnistää lämmityksen / viilennyksen kun lukituksen tai oven avaa, en ole ihan varma kumpi sen käynnistää. Vai miten tuo lähtee päälle?
#76
^

Meinasin juuri kirjoittaa samaa.

Jos 12v akkua ei ladattaisi riittävästi, niin eiköhän se olisi kyykännyt jo aiemmin ja olisi useammin ongelmana näissä.
#77
Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 27.06.23 - klo:07:51
Kosketuslevy on vain pieni kosketusnäyttö, mutta joo.

No eihän ole, ei noissa kosketuspinnoissa ole mitään näyttöä / kuvaa missään kohdin.
#78
Formentor / Vs: Hybridin latausaikataulu
20.06.23 - klo:10:26
Lähtöaikaan pelkkä lataus, jolloin akku on ladattu täyteen tuohon aikaan mennessä.
Tai sitten muuttelet sitä edullisen tariffin aikaa.
Erillistä latausaikataulua ei ole jolloin lataisi vaikkapa ainoastaan yhden tunnin.

Connectilla voi noita asetella ja käynnistää/lopettaa latauksen, sitten kun saat toimimaan.
#79
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
10.06.23 - klo:21:09
https://www.skoda.fi/autot/octavia/octavia-iv/octavia-iv-technical-details

”Škoda Octavia iV:ssä käytetään edistyksellistä lataushybriditekniikkaa. Autossa on perinteinen bensiinimoottori 1.4 TSI / 110 kW ja 85 kW:n sähkömoottori.”

Sama voimalinja noissa kaikissa on.
#80
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
28.05.23 - klo:19:43
^^
Ja vääntöä 330Nm. Kyllä nämä menee ihan sukkelaan 80 saakka, sitten pikkuhiljaa kiihtyvyys hiipuu. Ei ole kuitenkaan ongelmia normaalisti liittyä vaikka motarille.
#81
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.05.23 - klo:14:49
Toki, se vaan riippuu vahvasti em asioista että millaisella jarruvoimalla ja hidastuvuudella kynnys tulee vastaan.
Alkuun aiheuttaa monesti ihmetystä kun jarrut tuntuu eriltä päivästä ja olosuhteista riippuen.
Jos vertaa ”normiversioihin” niin ei varmaan monen mielestä konsernin  plugareissa paremmat jarrut ole, vaikka pysähtyy kyllä.
#82
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
19.05.23 - klo:10:58
^^
Tuo kynnyshän vaihtelee sen mukaan paljonko järjestelmä (akku) ottaa rekuperaatiota vastaan. Jääkylmä tai ihan täysi akku niin ei paljoa jarruta sähköllä. Jos taas akussa tilaa ja lämpöä niin jarrutus on tosi pitkälti sähköllä.
#83
^
Pyörä on ajoneuvo, tottakai pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku.
#84
Tarkoitin siis sitä, että plugarina Cupra Leonissa on perusmallina sama voimalinja 150kW tehot kuin Seat Leonissa.
Lisärahalla saa sen 180kW version (alkaen 46.000).
Ja tietty perusmallissa on molemmissa merkeissä sama 150hv bensakone.

Cupran ja Seatin välillä on ulkonäön lisäksi eroa etupenkit ja parin tonnin varusteet tulee vakiona Cuprassa (Plugareissa).


#85
Niin onhan cuprassa vakiona edellisten lisäksi mm. dcc ja paremmat ledit yms jotka otin lisävarusteena omaan -21 mallisessa Seatissa.

Silloin ei tainnut olla cupraa vielä saatavilla joten ei käryä alkupään hintaerosta. Leon fr perusvarusteilla maksoi kamppisalella 33.000. Lisävarusteineen 37.500, hinnat on nousseet ihan törkeästi tuon jälkeen.

Viimeisin hinnastohan oli perusvarustein 39.000. Tuolla hinnalla olisi jäänyt Leon kauppaan.
150kW PHEV versio Cuprasta nyt 45.000,  47.000 jos olisi samoilla varusteilla kuin tuo oma nyt. Muutamasta extrahevosesta sitten pitää maksaa vielä lisämaksu.
#87
Lainaus käyttäjältä: Masatir - 03.05.23 - klo:08:33Nyt wrap around ledit syttyvät samaan tahtiin auton ajovalojen kanssa eli jos on riittävän hämärää. Wrap around ledit syttyvät myös silloin, jos kirkkaissa olosuhteissa pakotan ajovalot päälle valokytkimestä. Ihan ok uudistus itselle. Nyt ainakin selkeästi tietää, että milloin umpioissa ovat pelkät signature ledit päällä ja milloin koko ajovalot. Aiemmin ainoa indikaatio tälle oli se, että onko usb-porttien ympärillä oleva pieni valaistus päällä vai ei.

Onhan siellä valojen käyttöpaneelissa myös merkkivalot mistä näkee päällä olevat valot.
#88
Lainaus käyttäjältä: hannupekka - 16.04.23 - klo:19:03
Olikos se nyt niin, että huoltovälit oli 15tkm, 30tkm ja sen jälkeen 60tkm? Olin jo varailemassa mutta auto näyttikin seuraavaan 460 päivää/19tkm.

Riippuu varmaan mallista. Itsellä on kokemuksia vain plugarista, jossa on kiinteä 15tkm/ 1 vuosi, joissain toisissa versioissa ilmeisesti longlife huollot?
#89
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
08.04.23 - klo:11:20
Lainaus käyttäjältä: heller - 08.04.23 - klo:00:10
Tuo suoraan sportille veto ei aina ole paras vaihtoehto.

Sport käynnistänee koneen, mutta pitää pienempää vaihdetta. Hybridi ajaa matalammilla kierroksilla = ei tee niin hallaa kylmänä.

Mulla ainakin lähtee ihan nätisti pintakaasulla n.2000 kierrokseen kylmänä. Siitähän voi napsauttaa takaisin hybriditilaan kun kone käynnissä, käy kunnes on tarpeeksi lämmin. Totta on että Sportti pitää muuten korkeampia kierroksia, ja enemmän kaasua painettaessa myös lähtee kovemmilla kierroksilla tulille.

Täytyy huomauttaa että mulla on konserin malleista Seat, jossa tuo onnistuu nätisti vipua nykäisemällä koskematta infotaimentiin. En muista millainen nappula Skodassa on, mutta osapuilleen noin se toimi ihan hyvin Passatissakin.
#90
^
Tuossa jutussahan puhutaan vain nastarenkaiden aiheuttamasta lisätuhosta. Jos vaikka suuntana kitkat ainakin niille jotka voi ilman nastoja elää? Kaikilla ei ole niitä vesijään peittämiä reittejä joilla nastat on tarpeellisia.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy