Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - o.b.

#3331
Pojan A4:ssa oli kans vaahtoamisongelmaa ohjustehostimen säiliössä. Sieltä säiliön sisältä oli pois paikoiltaan joku levy. Sen kun sai kohdilleen, ongelma poistui. Levy liittyy ilmeisesti just kuplien poistoon, ennen kuin neste lähtee uudelleen kiertoon ???
#3332
Lainaus käyttäjältä: MASIP - 02.06.19 - klo:09:47
Tässäpä VIN TMBLJ7NE4E0047885.
Osanumero on 0CQ525010D joka on aikojen saatossa vaihtunut -F, -H ja -L loppuiseksi.

Samaa osaa on käytettty 2013->2017 Octaviassa, 2013->2017 Golffissa ja 2013->2016 A3:ssa. Hinta 5088,01â,¬ ;D

Tiedot löytyy tietty valmistajan tietokannasta välikäsien kautta ;)
#3333
Laita auton VIN, niin yritän katsoa, mikä perä siellä on ja missä muissa konsernin autoissa sitä on käytetty.

Käsittääkseni noilla on omat kolikirjaimiset koodit kuten vaihteistoillakin. Jo ne täsmää, luulisi välitystenkin olevan samat.
#3334
JOS joskus tulevaisuudessa alkavat mittaamaan dieselien päästöjä tarkemmin, niin tuollaiset laittomuudet jää katsastuksessa kiinni. En suosittele.
#3335
Secondary air pump, eli toisioiimapumppu on vaillinen tai letkuissa vuotoa.

Pumpulta tulee letku todennäköisesti ilmanputsarin kotelon kylkeen. Se saattaa joskus unohtua irti jos se pitää suodattimen vaihdon yhteydessä irrottaa (ainakin samanm ikäisessä Passatissa piti). Passattiin jouduin vaihtamaan pumpun.

Tuo pumppu puhaltaa ilmaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä 30 sekunnin ajan pakosarjaan. Liittyy jotenkin päästöihin ???
#3336
Saattaapi olla joku virhe siinä VIN:ssä.

Joka tapauksessa 4-vedossa on erilainen DPF.
#3337
Toisaalta joissain myyntisivustoilla DPF:lle on referenssinä molempien autojen varaosanumerot ??? Eli voisikin olla sopiva ::)

https://www.ebay.de/itm/Dieselpartikelfilter-DPF-Partikelfilter-VW-Passat-2-0-TDI-03-2005-11-2010/323554532742
#3338
Lainaus käyttäjältä: MacMika - 28.05.19 - klo:12:23
Tällaiset on valmisteet:TMBJE73T9B9044324+TMBBJ43T6E9006066.
Ensiksi mainittu valmistettu 12.01.2011, MY 2011, Moottori 2.0 CFFB, Vaihteisto MSV, Suomiauto
Jälkimmäinen valmistettu 08.02.2013, MY 2014, Moottori 1.6 CAYC, Vaihteisto MYP, Britannia/Pohjois Irlanti, Etuveto!

Eli moottori on eri kokoinen ja siten DPF:kin on eri vaikka molemmat autot onkin etuvetoisia. Ensiksi mainittuun DPF:ää voi etsiä varaosanumeroilla 1K0254704X, 1K0254707KX tai JZW254700EX. Jälkimmäisen auton DPF on varaosanumerolla 1K0254707FX

edit: 1.6 ja 2.0 moottoreissa osin samat DPF:t.
#3339
No sitten siellä on DPF totaalisen tukossa. Jos se on mennyt äkillisesti tukkoon, on ehkä turbo rikki tai joku mäntä viallinen. Suodattimen vaihto ei siis auta pidemmän päälle.

Paine-eroanturin putki on ehkä liian pieni, jotta sitä kautta pääsee pakukaasu ulos. Tai sekin on kokonaan tukossa ???
#3340
Lainaus käyttäjältä: MacMika - 27.05.19 - klo:18:51
Tiedättekö 100% varmuudella, onko noissa 2.0 tdi mallien suodattimissa eroa normaalin ja 4x4 versioiden tai farkun ja sedanin välillä?
Jos tiedät molempien autojen valmistenumerot (VIN), voin katsoa, onko varaosanumerot samat.

Parissa vuodessa on saattanut moottorityyppikin vaihtua ???
#3341
Jos DPF on totaalisen tukossa, auto kyllä lähtee käyntiin, mutta sammuu pian. Silloin ei vaikuta käyntiin se, onko öljykorkki auki tai ei. Jos edes pieni määrä pakokaasuista menee läpi, alkaa venttiilit nakuttamaan kun kierroksia nostaa.

Tuo vaikuttaisi siltä, että ilmanottopuoli on kokonaan tukossa ??? Lähteekö käyntiin jos irroitat ilmamassamittarille menevän putken?

#3342
Kertoo vaan, että autossa ei ole hiukkassuodatinta. Täysin normaali juttu.

Öljyä ei muuten kannata lisäillä yleensä ennen kuin auto siitä ilmoittelee. Ei ainakan ennen kuin on selkeästi alle puolen välin. Osa moottoreista nimittäin kuluttaa enemmän öljyä jos öljyn pinta on maksimissa.
#3343
Alakerta saa olla millä kierroksella tahansa. Nokka määrää sen,  mikä tahti on menossa milloinkin. Eli vaikka kääntäisit kampiakselia kierroksen ja pistät jaon taas merkkeihin, tilanne ei muutu mitenkään.
#3344
Onko jälkiasennettua lohkolämmitintä? Siis sellaista vesiletkuun liitettävää, ei säteilylämmitintä.
#3345
Lainaus käyttäjältä: Trally - 23.05.19 - klo:22:33
Tarkoitatko että 100mm akselilla olevaa ei tarvi vaihtaa? Koskee vain 77mm akselilla olevia.
Käsittääkseni alkupään CR koneet on 77mm akselilla. Jonnekkin loppuvuoteen 2009 valmistetut...
Juuri näin. VIN perusteella voi katsoa, pitääkö huolestua ???
#3346
Jos se on pidemmällä akselilla, se kestää pidempään kuin auto ;D

Koneistuksessa tasapainoakselin kolo tehdään uusiksi ja samalla akselin pituus muuttuu 77mm -> 100mm
#3347
Tässä vielä valmistajan ohje jaon tarkistamisesta:


#3348
On kokemusta. Kestää kylmäkäynnistyksistä riippuen enemmän tai vähemmän. 250 - 300tkm välillä kannattaa ehkä vaihtaa jos on paljon kylmäkäynnistyksiä. On noita joskus kyllä mennyt alle 200tkm. Pelkkä kuusiokoloakselin vaihto ei toki pitkään auta kun tasapainoakselin kolo on myös kulunut. Jos akseli pettää ajossa, ei moottorivauriota ehdi syntyä jos huomaa heti sammuttaa moottorin heti kun ölynpainevaroitus tulee.

Vaihto on helppo. öljypohja veks ja pikku lukitusrengas pois ja akseli vaihtaen.

Tasapainoakselin koneistus ulkomailla maksaa noin 300 euroa ja kannattaa tehdä jos autoa meinaa pitää pidempään.

VIN numeron perusteella voi katsoa, onko pidempi akseli vai ei.

#3349
Tarkista puristukset, niin voit sulkea pois venttiiliongelmat.
#3350
ETKA:sta katselin, että ainakin 1.9 ja 2.0 olisi magneettikytkin. 2.5 voi olla eri juttu.
#3351
Taitaapi olla 2003 transussa vielä magneettikytkin ???
#3352
Kannattaa mitata puristukset ensitöiksi. Joku venttiili voi olla vino ja eihän se nyt enää osu mäntään kiinni ja kolise. Toivotaan kuitenkin parasta.
#3353
90Nm tarkoittaa noin 9kg painoa metrin varren päässä. 1kg vastaa 9,81 Newtonia merenpinnan tasolla. 90 asteen kulma on helppo todeta kun merkkaa maalitussilla pulttiin ja hihnapyörään merkit.

Jos pulttipyssy on jotain muuta kuin 50 euron all-in-one sarjasta, niin saattaa se hyvinkin riittää. Todennäköisesti se on edellisellä kerralla vedetty korjaamon 600-800Nm pulttipyssyllä niin kireälle kun menee. Pultti on luultavasti venyvää mallia, ja pitäisi vaihtaa joka kerta.

Jos jako on kohdillaan ja hammaspyörän kiila kunnossa, voi varmaan kokeilla käyntiin. Omalla vastuulla tietenkin ;)
#3354
Tuohon tasaiseen laippaan kuuluu rosteri vaimennin ja ei-tasaiseen muovinen. Kurkkaa, kumpi autossasi on ??? tai laita VIN-koodi, niin tarkastan, mitä ETKA tarjoaa vaimentimeksi.

Turbon varaosanumeroksi se tarjoaa moottorikoodilla 03L253056A tai -AX. Todennäköisesti siinä on muovinen vaimennin ja laippa siten ei-tasainen.

CBBB koneen turbo on C tai CX-loppuinen, joten jotain eroa niissä on. Laippa on ainakin -09 CBBB turbossa ei-tasainen. Tarkistin kun on tuollainen uusi odottamassa vanhan hajoamista.

Googlen kuvahaussa on sitä ongelmaa, että varaosamyyjät käyttävät "sinne päin" kuvia ja niitä sitten päätyy virheellisesti kuvahakuun.
#3355
Yleensä sitä isoa pulttia ei tarvitse avata. Varsinkaan jos sen ympärillä on neljä pienempää pulttia kuusiokolokannalla pitämässä hihnapyörää paikallaan. Mikä mahtaa olla moottorin tyyppi?

Kampiakselin saa lukittua vauhtipyörän hammaskehältä jos moottori on irti. Toinen vaihtoehto on ne hammaspyörän neljä pulttia. Sopiva laippa pitkällä varrella ruuvataan hihnapyörän tilalle.

Toivottavasti ei mennyt venttiilit solmuun :o

#3356
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=20432.0

Ollut täällä aiemminkin topiccina ::)
#3357
Hämmenetään nyt vielä hiukan lisää soppaa ???

ETKA:n mukaan tuo 7L6941329A on Kaasupurkauspolttimon tehomoduuli ja 5M0907357C on Kaarreajovalojen ja ajovalojen korkeussäädön ohjainlaite.

Onko vika sitten jommassakummassa ohjaimessa vai umpion sisällä, on paha lähteä veikkailemaan. Ehkä kokeilemalla vaihtaa osia puolelta toiselle jotain selviää...
#3358
www.ebay.de ja sieltä hakusanaksi 036906262J. Valitse oikeaan yläreunaan "Versand nach Finnland", niin näet oikeat toimituskulut.

NTK/NGK lienee alkuperäisosan valmistaja. Tiskillä hintaa vaivaiset 299â,¬ ;D
#3359
Oma kokemukseni on, että DPF:llä varustetuissa PD-koneissa pakoputken pää on vielä musta , mutta auton takapää puhdas noesta sen ympäriltä.

CR-koneissa taas pakoputken pää on sisältä harmaa. CR+urea ei ole kokemusta.
#3360
Oikea taitaa olla viallinen. Saksan Ebay:ssä näyttäis olevan hintaa posteineen 41 euroa, joten ei paha rasti.

https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=7L6941329A&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=7L6941329A&_sacat=0
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy