Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - makkis

#1
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
01.04.15 - klo:21:45
LainaaSanoisin että tuo kulutuksen nousu on täysin normaalia. Itselläni ollut aina sama juttu kun siirtyy talvirenkaista kesärenkaisiin koosta 205 kokoon 225 niin kulutus on noussut noin litralla. Luulen että eniten vaikuttaa renkaan leveys, vierintävastus ja rengassarjan paino.

Näin se menee auton merkistä, mallista ja polttoaineesta riippumatta. Vieräntävastus ja ilmanvastus kasvaa.

Kesärajoitukset ja ilmastointi sitten nostaa sen toisen litran. Kaksi litraa per satku on minulla "kesäbudjettilisäys", auto kuin auto. Pitänyt nyrkkisääntönä aina paikkaansa paitsi minulla olleessa 520da E61 bemarissa jossa tuo oli helteistä riippuen jopa +5 litraa!
#2
Tuo meidän transportterin näyttö kyllä pyytää vaihtamaan isompaa niin pienillä lukemilla ettei kone edes jaksa vetää. Ei sillä vaan voi ajaa sen mukaan mitä vaihdeopastin näyttää. Kyseessähän siis tuo kulimalli 75kw koneella. Muutenkin tuo kone on dieseleiden tapaan aivan "kuollut" alle 1500 kierroksen.

Bensakoneethan sen sijaan vääntää kyllä, yksi huimimmista on nuo bemarin vanhat suorat kuutoset. Tyhjäkäynniltä (joka on noin 700 rpm) lähtien vääntää kuin muuli täysin jurnuttamatta, vaihde kuin vaihde. Toki tuo on vaparikone, ahdetut ei samaan pysty matalamman puristussuhteen takia vaan tarvitsevat ahtopainetta kehiin dieseleiden tapaan.

Mutta joo, vanhan liiton miehenä itsekin pitäydyn kyllä mielellään ainakin sillä yli 1500rpm alueella vaikka auto sallisi matalammatkin kierrokset. En mieti laatikon hajoamista vaan karstoittumista.
#3
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
21.03.15 - klo:15:44
LainaaMakkis?

Ei Makkisräsä ole palanut, tuossa se pihassa möllöttää.

Kolme päivää se taannoin takuukorjauksissa seisoi ja ihmettelivät kyllä ettei ole palanut. Sen verta komiaan oli bensaa pruutannut taivaalle. Impan mäihällä ei sitten kipinää tai höyrystymistä mutta jämäkästi sanoivat että kun seuraavan kerran moinen bensankitku (josta huomauttelee kanssa-autoilijat ja nappuritkin ja silmiä kirvelee sisällä) edellyttää välitöntä huoltoon tuloa.

Kaikki murheenkryynit, huonosti avautuva vänkärin ovi, ulos jäävä vänkärin lampunpesin, valoshow error, bensankitku, häviävät jarrut yms. tuli kuntoon. Propsit Laakkoselle. Tosin tuon jälkeen alkoi viemään jäähdytysnestettä enemmän kuin bensaa vaan tällä viikolla vaihtoivat alavesiletkun ja nyt vie taas bensaa enemmän kuin glykolia.

Kädet ristiin että nyt on ongelmat ratkottu ja alkaa vaan se kova ajo. Yhdessä kohtaa oli jo lähellä vaihto V60 T6 Volvoon ja olisi vaihtunutkin jos siihen Volvoon olisi saanut edes rahalla analogisen mittariston. Mutta ei... eli Räsällä mennään.
#4
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
02.08.14 - klo:17:43
Lainaaedellisen Octavian valitsin L&K, koska RS:sää ei saanut kunnon varusteilla. Mieluummin otin vähemmän tehoa, kuin ajelin ilman vakionopeudensäädintä.

Onkos RS:n joskus voinut ostaa ilman vakkaria? Kakkonen ja kolmonen on ollut, ykkösen vaan koeajoin mutta siinäkin oli vakkari. Liekkö lisä- vai vakiovaruste, en tiedä.

Penkeistä taas itsellä juuri päin vastainen kokemus käytännössä merkistä riippumatta. Vakioissa pitää pidemmällä siivulla vaihdella asentoa ja muljutella itseään kun paikat puutuu, useimpien merkkien urheiluistuomissa taas on kuin kehdossa eikä edes tee mieli ulos autosta saati että asentoa pitäisi korjailla. Tämä toki makuasia.

Siitä olen samaa mieltä, että 1,4 TSI:n suorituskyky riittävää loistavasti arkeen. Reilummillakin nopeuksilla kuin mitä lait sallivat. 1.2 TSI sen sijaan jäisi ehkä omalla kohdalla kauppaan ykkösajokkia valitessa, kakkoseksi sekin riittäisi loistavasti.
#5
En minäkään usko että dyno ihan höpöjä antoi koska samassa setissä kepitettiin liuta muitakin autoja (mm. yksi DSG Golf 1.4 TSI) ja ihan ruotuun yhtä ZF laatikkoista Bemaria lukuunottamatta ne meni, siis siihen mitä valmistajakin tai tuossa tapauksessa softan koodari, lupailee. Tämä nyt meni "vähän" yli mutta jos lie sitten menee vähän yli. Mene ja tiedä. Bemarin ongelma tosiaan kun ei ainakaan meidän aivoilla keksitty kuinka sen saa rullaamaan...

Varmaan joo DSG:ssä tuo nelonen on oikea. Itseasiassa vähän ihmeteltii kun manuaali vaati viitosen. Renkaat piti mullakin putsailla ja liimata, muuten oli pidon kanssa, ei nyt ongelmia, mutta käyrissä havaittavaa häiriötä. Tuo penkki venyy sellaiseen vajaaseen tuhanteen heppaan asti mutta noissa up 500 hv laitteissa ei enää voi millä tahansa renkailla mitata kun ei ole rihlarullat. Nelivedot veti ilman probleemia  ;D
#6
Vertailun vuoksi manuaalin käppyrä.

Jaa, ei tänne voi enää kuvia lisätä.

No sitä vaan että leikataan sitä vääntöä manuaalissakin, 2480 rpm / 401 Nm ja sitten jatkuu suhteellisen tasaisena 4500 saakka kunnes alkaa luontaisesti laskemaan.

Leikataan myös tehoa, väillä 4750-6000 vaakasuora viiva kohdassa 252 hv (jolle tarkka luku 5680 rpm) kunnes astuu luontainen hengenahdistus/mittavirheet/penkittäjän tekemisit yms . kuvioihin.

Sen verran vielä että manuaali vaati viitosella vedon ennen kuin ahdot sai nousemaan tappiin. Oli muuten aika messevä huippunopeus joskin se leikkuri tulee 250 km/h kohdalla ja itse asiassa se vuoksi tuo droppi muuten tapahtuikin tuolla 6000 rpm kohdilla, rajoitin (siis nopeudenrajoitin) sakkasi ennen kierrosluvun rajoitinta.

DSG ei ole ongelma tosiaan dynottaa, hydromaattien kanssa joutuu joskus kikkailemaan ja varsinkin häviöt menee päin persettä kun vaikkapa bemujen ZF:iä ei edes saa rullaamaan  ;D
#7
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
11.06.14 - klo:22:34
Mulla lähtee ensi viikolla (jos saan ajan) 15tkm öljynvaihtoon. Etsiköön korkkinsa siellä, ei ole lisää pyydellyt ja mittatikun mittausrajan puolessavälin ollaan eli pari mm. vajunut.

Käyntiäänestä, ei tämä nykyinen minusta dieseliltä kuullosta. Se minulla aiemmin ollut Gen 2. TFSI kone tosiaan raklatti kuin diessel kylmänä ja kuumana. Kierroksillakin kamalan karkea käynti. Ei siinäkään tosin mitään toiminnallisia murheita ollut.
#8
LainaaKyllähän sitä joutuu käydä otattamassa tuollaiset leikkurit pois jarruttamasta menoa.

Jep, kun osaisi. Ilmamassan läpäisyn perusteella potentti on jopa kolmosella alkava, totuus lienee Seatin 265 hv.
#9
LainaaPaljonko oli Räsäsessä mittarissa mittaushetkellä?

250 km/h, siinä on leikkuri.

Ai siis kilsoja, 12000 km.

Tässä kohden on hyvä mainita että VRT Motorsports penkki on aika "kyyninen" vai onko oikea termi realistinen? VRT antaa järjestään rajusti pienempia lukemia kuin vaikkapa Harinen.
#10
Octavia III (13-19) / RS:n mitatut tehot
07.06.14 - klo:17:40
RäSä kävi hetki sitten penkissä ja muutama väittämä voidaan muuntaa todeksi.

Vaittämä 1: Räsässä on nopeudenrajoitin 250 km/h

Tosi on.

Väittämä 2: Räsässä on enemmän tehoa kuin tehtaan lupaamat 220hv

Tosi on. 185 kW (252 hv) / 5680 rpm

Väittämä 3: Räsässä on enemmän vääntöä kuin tehtaan lupaamat 350 Nm

Tosi on, 401 Nm / 2480 rpm

Väittämä 4: Räsässä leikataan ohjelmallisesti tehoa tehtaan toimesta

Tosi on, 4750 kierroksella iskee leikkuri jossa tehokäyrä on viivasuora 6000 saakka jossa teho vasta alkaa laskea, eli 1250 kierrosta olisi muuten vielä nousujohteessa.

#11
Yksi iso tekijä on miten kukin melun kokee ja mikä on referenssi. Paljon vaikuttaa myös rengas.

Itselläni oli Octavia 2 RS jossa oli 17" pyörät ja nimenomaan Continental Sport Contact 2. Tuossa ei voinut keskustella takapenkkiläisten kanssa kääntymättä. Nyt on Octavia 3 RS jossa 18" Continental Sport Contact 2 ja tässä vi keskustella takapenkille aivan normaalilla puheäänellä. Selekästi pojasta polvi parantanut.

A3:lla olen ajanut vain vähän, uusimmalla en lainkaan, mutta tuon edelliskoppaisen rinnastaisin tähän kolmosoctaviaa. Nämä molemmat on omaan makuuni keskivertoja, ehkä kuitenkin hieman hiljaisen puolella.

Jos taas omien kokemuksien perusteella leimaisin tosihiljaisia, niin vanhat E39 500-sarjan Bemarit ja nyt tuo uusi ML Mersu Tosi meluisia taas esimerkiksi Ford Fiesta (ok, selkeästi pienemmän kkoluokan auto) ja Focus.
#12
No mutta taitaa akfr:n olla ensimmäinen LB Rally Green  ;D Tilattu siis...
#13
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
29.05.14 - klo:14:40
Tuli tuossa ihan kotikulmilla äsken kohdattua kitinharmaa kombi. On se kyllä hieno mutta mattana vasta hieno olisikin.

Liekkö jotain väritöntä "mattateippiä" jolla tuosta saisi mattapinnan ja kyllästyttyään helppo poistaa? Enemmänkin kyllä tuunauskysymys kun RS3 kysymys...
#14
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
26.05.14 - klo:17:46
Lainaa210 km/h jälkeen alkoi tuntua siltä, ettei tätä vauhtia halua pidempää matkaa ylläpitää, kun melu (pääasiassa se tuulensuhina) on jo todella kova ja tärinät voimistuvat, vaikka alusta sinänsä hyvin toimiikin

Näinhän se menee, ei RS ole mikään 250 km/h vauhtien matka-auto. Vähän väliinputoaja, juurikin hyvä tuossa 150-180 haarukassa, mukava ajaa, matka taittuu ja hieman vielä reserviä jäljellä kiihdyttelyyn.
#15
Yksi pointti joka ei mene minun jakeluun. Taajamakulutus.

Itse ajelen räsällä (bensa) nurkkapyöritystä naurettavan pienellä kulutuksella. Tyyliin 6,5 litraa satkulle. Sama päti vanhaan räsään. Kun mennään maantielle ja varsinkin motarille, alkaa kulutus nousemaan reilusti. Maantiellä pääsee jopa alle kasin mutta motarilla mieluummin vajaan kympin kulutuksella. Diesseli taitaatoimia juuri toisinpäin. Ainakin minulla ollut diesseli, joka oli BMW. Kaupungissa veti kuin lappo, alta kympin ei päässyt mtenkään, maantiellä sitten meni 6-7 litran kulutuksilla joskin motarilla vei yli kasia.
#16
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
21.05.14 - klo:19:20
Kyllä kerroin toimituskunnalle nimikkeet ja vetäistiin makkisramppikin  :)

Perinteisin puunauksen suoritin itse mutta varsinainen puunaus lienee tapahtunut Photoshopissa. Myöskään makkisrampin saksanpään tapahtumat eivät ymmärrettävästi päätyneet mainosmediaan, vaan pääosin keskustelujen asiallinen osuus.

#17
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
21.05.14 - klo:17:05
LainaaTaitaa kyseessä olla jo legendaarinen Makkis ja Makkisräsä.

Sehän se, kumma ettei vajaan 400 kuvan joukosta lehteen valikoitunut juuri se, missä oli valoshow error päällä  ;D
#18
Itse laitan motarilla aina "turvavälisäädön" minimiin jolloin ohitukset alkaa aivan samasta kohtaa kuin normaalisti. Taidatte lähteä liian läheltä? Oletusasetuksella (puoliväli) kieltämättä pitää ohitukset aloittaa turhan kaukaa.

2-kaistanormotiellä pidän maksimiturvavälin ja kun alinopeusspede eteen sattuu, hiimaan kaasulla itseni puskuriin ja ohi saman tien.

Minusta tuo on tosi hyvä, joskus pitänyt kytkeä pois alinopeusspeden takia 2-kaistatiellä kun on sattunut joku keltainen viiva tjsp. ja kaasulla "vedon pitäminen" ei ole enää ollut mahdollista. Tosi harvoin.
#19
Ocun kopassa ei kokemusta mutta huollon sijaisautona oli Rapid moisella koneella. Kaupungissa varsin ripeä, jopa terhakkaan makuinen. Maantiellä toki satasesta ylös ei mikään ihmeellinen mutta hyvää samaa tasoa 1.6 vapareiden kanssa.

Jos sen saa, niin mikäs siinä. Jos se pitäisi ostaa, niin pyytäisin pankkiirilta hieman lisää ja ostaistin 1.4 tsin juurikin tuon maantievoimattomuuden takia.
#20
LainaaVika tullut ainoastaan lyhyen stopin jälkeen

Sama juttu mulla.
#21
Octavia III (13-19) / Vs: Valoshow gallup
06.05.14 - klo:17:49
Voisaanko päätellä äänestyksestä manuaalin ongelmaksi?

Se on jo selvää, että kyseessä on RS spesiifinen herja, normiocuissa ei tätä ole.
#22
Octavia III (13-19) / Vs: Valoshow gallup
06.05.14 - klo:17:21
bensamanuaalicombi, luettu koodeja ja kiristetty akunkenkiä, ei apua. Viime aikoina tullut todella harvoin, kai, olen itse pyöräillyt ja emäntä tuolla ajelee.

Heläytti muuten kerran passelilla ajanhetkellä, kerron lisää parin viikon päästä.
#23
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
05.05.14 - klo:20:32
LainaaJOS kiertäisi 6 vaihteella 6500 rpm  ;D

Voemapula, lastutetaan tai vaihdetaan Siittimet kun niissä on 280 hevoista.
#24
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
03.05.14 - klo:17:31
LainaaRäsässä on muuten aika tarkka nopeusmittari

Niin on, mulla oli GPS nopeus saksanreissulla 249 ja mittarissa oli tuossa vaiheessa ehkä sen viisarin yli 260. Tasamaalla muuten varat oli sitten siinä.

Suomessa mitä olen katsellut niin GPS 83 on mittarissa 85 ja GPS 103 on mittarissa 105 eli ei passaa ajella "kympin yli" mittarivauhteja tai ainakin huomautuksia tulennee postissa. Mitenkähän tuo ero muuten kasvaa kuitenkin tuonne huippunopeuteen mentäessä? Ohjelmointiasia, tietoinen vai tiedostamaton?
#25
Tuon vikaraportin innostamana oli pakko lähteä hakemaan saksasta kepua. Gepsiin se 250 km/h  ;D

Pitää hakea huomenna lisää, jos joku ehtisi repsikaksi nappaamaan kuvia.

Keli oli saksassa +1 ja kuiva. Aika kinnaamista tuo kuutosella vedettävä väli 220-250 mutta tasamaalla anyway. Oma tarkoitukseni oli faktisesti tutkia onko tässä rajoitin 250 km/h mutta eipä selvinnyt, sen verran aneemista tuo meno oli noilla vauhdeilla. Kierroksia olisi ollut vaikka kuinka paljon jäljellä eli voima loppui.

Sinänsä ajolleen täysin ok, satasesta erottaa vain huminan voimakkuus ja putkinäkö. Alusta on edelleen täysin eleetön mistä "ten poeng" koska kakkonen oli aika pelottava samassa vauhdissa.
#26
En ole pintaa mitannut mutta kymppitonnin jälkeen ei uutta häpeä. Nastakato puhdas nolla.

Hiljainen ja mikä itseäni kiehtoo, erittäin tarkka ajettava. Koko 225/18/40 ja pyörineet tuon matkan räsässä. Made in Finland ja tällä kokemuksella Nokian on valinta myös jatkossa. Tosin näillä pääsee heittämällä vielä pari kolme talvea.
#27
Dieseleiden kovin vastustaja Makkiskin kommentoi pitkästä aikaa hieman.

Puhtaasti fiilispohjalta kun vertaan RäSää disulina ja bensana, niin kyllä TDI + DSG tuntuu persdynolla arjessa rajoitusten mukaan ripeämmältä, ei mahda mitään. Makkisrampiltakin tuo TDI + DSG tuntuu oikein linkoavan itsensä lain sallimaan sataseen. Sivistyneesti, kalisematta, vain luistoneston valon vilkkuminen on ainoa häiriötekijä.

TSI + manuaali tekee tuon saman asian pari sekuntia ripeämmin, mutta siltä se ei tunnu. Sen kyllä kellolla toteaa, mutta TSI + manuaali tuntuu samassa tilanteessa laiskalta.

Kun sitten jatkaa makkisrampin saksanpuoleiselle osuudelle, ero on dramaattinen. Siinä missä TDI + DSG linkosi itsensä sataseen, siihen se sitten jääkin. Alkaa kinnaaminen. TSI + manuaali jatkaa turbiinimaista vetoaan aivan samaa tahtia 200 km/h saakka jossa sitten alkaa kinnaaminen.

Pääosa ajosta syntyy kuitenkin täällä suomen puolella, olisiko se tuo TDI sittenkin ollut oikea valinta?

Ei, en luota että se olisi lämmin. En sitten lainkaan. RäSän tapauksessa bentsiinimallin parasta antia on lämpimyys ja nopea lämpeneminen. Kärsitään sitten fiiliksen puutteesta tai fiilistellään saksanmaalla.

Bemut menköön menojaan, käykööt löpöllä tai bensalla. Etuvetovajakeilla ei edes kuvitella niitä haastavansa, vaan kiusataan gorolloita ja anjovikseja.
#28
 
LainaaSepä olisikin rengasvalmistaja, joka pystyisi tekemään ajettavuudeltaan kesärengasta vastaavan nastoitetun talveirenkaan.

Nokian Hakkis 8, vakaampi, tarkempi, urheilullisempi ja varauksin hiljaisempi kuin nyt alla oleva suvikumi Conti Sport Contact 2. Molemmat koossa 225/40/18.
#29
Kyllä ne disuliin kohta F1:t siirtyykin. Syynä ei ole nopeus, vaan sama syy kun lemans pulkissa. Ei ne ole enää kilvanajoa, vaan taloudellisuusajoa ja kieltämättä diesel on taloudellisempi.
#30
Ei niihin koristeisiin pystyy mitään jäämään, bensalla ei ole mitään merkitystä (sis 95 vai 98, apsilta vai tepoililta) vaan ihan luonnollinen fysikaalinen ilmiö ja aiheeseen saattaa lisäroposen antaa tosiaan takavaimentajiin kondensoituva vesi joka sieltä sitten höyrystyy pihalle.
Aivan arkinen, luonnollinen ilmiö, ei millään tavalla räsäspesiifinen. Voi olla räsässä voimakkaampi (kondenssivesi) tai näkyvämpi (perän muotoilu pyörittää sitä tuossa takalasilla).

Ihan samaan malliin höyryää tuo meidän mopobemarikin samoissa olosuhteissa. Appiukolla oli aikanaan uutena Garina II vuonna 1985, siihen kondensoitu takavaimentajaan niin paljon että Garina gurlutti taajama-ajossa, maantiellä kuivui. Höyrysi kanssa näyttävästi.

Kun kansipahvi falskaa tai muusta syystä jäähdytysnestettä pääsee palotilaan, on höyry selkeästi sinertävää ja kitkerän hajuista. Hajua tosin on vaikea kuskin paikalle tuntea, mutta värin erottaa jo taustapeilistäkin.

Kakkosräsä,siis bentsiini mulla, sen sijaan pukkasi voimasavua, oli alle 4000 kierroksen seos oli niin rikasta että pössyytti tummanharmaata kuin diesseli. Tuokin on vaan terve ilmiö, eipähän sula männät seoksen laihuuteen.

Tuosta Jyri jutusta on täysin turhaa stressata, fysiikan ja kemiikan opukset tosiaan esiin ja hieman lisää kokemusta autoilusta ja niiden vioista ja tekniikasta. Siitä se lähtee.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy