Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - SNG

#1
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 22.03.24 - klo:08:52Jahas.. täällä kerettiinkin jo aiheesta avata keskustelua. Kaikki uusi lähtee aina nollasta. Reksiteröidy jäseneksi ja kokeile. Alla olen luetellut suurimmat erot.

1. Alusta eroaa täysin tästä. VAGTech:n alusta pohjautuu phpBB 3.3.1.1 versioon.
2. Palvelin itsessään on erittäin nopea sekä tehokkaalla raudalla. Palvelin myös skaalautuu dynaamisesti kuormituksen mukaan joten pullonkauloja ei synny missään vaiheessa. Tallennustila on rajoittamaton.
3. Mainoksia ei ole.
4. Viesteihin voi halutessaan lisätä kuvat suoraan, eli ladata palvelimelle. Toki jos haluaa käyttää ulkoista kuvapankkia, onnistuu sekin.
5. Valvojia on nyt värvätty 3kpl joten foorumin siivous ja ylläpito tapahtuu nopealla aikataululla.
6. Foorumin toiminnallisuus on hiottu käyttäjän mukavuutta ajatellen.
7. Keskustelujen aihealueita tullaan lisäämään tarpeen mukaan.
8. Kaikki parannusehdotukset otetaan ilomielin vastaan ja yritetään toteuttaa.

Hyvältä näyttää! (Miten täällä saa peukun?  -> Peukku!)
#2
46 viestiä. 9 käyttäjää

Aika nollasta lähtee.

Eroaako alusta tästä Arenan käyttämästä jotenkin, koska meni uudistuksen seurauksena paljon huonompaan suuntaan?
#3
Avaas vähän.
#4
Kannattaa lisätä vielä öljyä lähelle ylärajaa.

Aikanaan Touranissa ihmettelin, kun puoleenväliin lisäys ei sammuttanut öljyntasovaroitusta. Sitten kun täytti lähelle ylämerkkiä, niin varoitus häipyi.
#5
Joustintuen taaempi pusla?
#6
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 12.01.24 - klo:09:13BKD:ssä oli vakionakin dynossa 160hp ja liki 400nm.
Tuo oli vielä sitä aikaa, kun valmistajat ilmoitti vero/vakuutus/tms syistä pienempiä arvoja

Tuo on muuten totta. Oikeastaan järjestään VW-koneissa reippaasti yli ilmoitetun.

BMM:ssäkin vissin noin 150 heppaa.

BKD:n viripotentiaali halvalla aika hyvä, kun turbo on riittävän kokoinen toisin kuin esim BKD:ssä.
#7
Lainaus käyttäjältä: Eskoseni - 11.01.24 - klo:19:14B-pilarista löytyy pohjaväriltään musta lappu jossa kirjoitusta. Tässä mm. merkintä BKD ja neliön sisällä luku 1,2. Kuvankin laittaisin vaan en osannut.

Tosiaan. BKD 2-litrainen 16-venttiilinen 140hp pumppusuutinmoottori ilman hiukkassuodatinta.

Tuo tehtaan ilmoittama maksimisavutusarvo eli K-arvo 1.2 viittaa myös vahvasti ettei hiukkassuodatinta ole.

Kun katsastuksessa ruvettiin mittauksissa vertaamaan tuohon autoon merkittyyn arvoon, hylkyjä tuli PALJON. "Kokeilu" jäi onneksi lyhytaikaiseksi. Nyt kaikissa EURO4 normin mukaisissa autoissa savutusmittauksen raja-arvo on 1.5. Kaikki ehjät VW:n TDI-koneet alittavat lukeman "heittämällä".


Ennen tuota ikäloppua uudesta asti ollut Ocu Scouttia mulla oli VW Touran juurikin PKD-koneella. Yllättävään kierrosherkkä moottori dieseliksi. Softalla saisit lähemmäs 200 hevosvoimaa autoosi, jos menohalut eivät ole riittävät  ;)
#8
EDIT: Jos tosiaan BKD, niin ei ole ollut suodatinta.

Moottorikoodi löytyy tavaratilan tarrasta (ehkä varapyöräkotelossa). Tarran pitäisi löytyä myös huoltokirjan ekalle sivulle liimattuna.

Esim BMM on hiukkassuodattimella, mutta laita koodi tänne niin saat varmasti vastauksen.

Kuljettajan oven ja matkustajan oven välissä olevasta kilvestä (B-pylväästä) pitäisi lukea savutuslukema. Esim BMM-koneella olevassa OCU Scoutissa tuo lukema on 0,5. Tuokin antaa vihiä. Jos 1.5 tms. ei ole ollut pöntöllinen auto.
#9
Parannusehdotukset / Vs: Moderointi
29.12.23 - klo:00:00
Heti kun manasi niin toimi  ;D
#10
Parannusehdotukset / Vs: Moderointi
29.12.23 - klo:00:00
Lainaus käyttäjältä: ePa - 28.12.23 - klo:15:38Eli "konepellin alla" tehtäviä korjauksia/muutoksia on turha odotella? Koitin kirjoitella viestiä niin alusta käskee ottamaan yhteyttä ylläpitoon. Mutta mistä/miten se tehdään?



Sama tapahtunut lukuisia kertoja. Paska mikä paska!

Kannattaa kopioida viestit ennen lähettämistä leikepöydälle. En ole muistanut. Ehkä muistan jatkossa.
#11
Ohjeet ja vinkit / Vs: Pyörän pultit
02.12.23 - klo:23:47
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 02.12.23 - klo:23:34Yleensä en mitään, mutta jos irtoaa/menee huonosti kiinni, niin kuparitahnaa. Joissakin malleissa jopa kiellettiin rasvan käyttö. oliskohan ollu Transportet T3 tai T4?

Varmasti kiellettyä monissakin autoissa, mutta tuo kielto ei mene insinööritieteiden edelle. Momentti voidelluissa virheettömissä pulteissa hieman alempi, mutta toisaalta noissa kriittisissä osissa (eli pulteissa) varmuuskerroin murtumiselle on todennäköisesti kolme. Näen suurempana riskinä ruostuneen pultin liian alhaiseksi jääneen kiristyksen ohjemomentilla.
#12
Ohjeet ja vinkit / Vs: Pyörän pultit
02.12.23 - klo:11:55
Lainaus käyttäjältä: Iro - 02.12.23 - klo:11:53En tiedä, ehkä. Vuosikymmenien käytön jälkeen en ole tuollaista huomannut.
Tässä AP kysyi mitä käytät, ei mikä on parasta.
En tiedä onko kuparitahna parasta, mutta sitä käytän ja pultit aukeaa helposti ja kiertyy sormivoimin.

Olet varmasti oikeassa. Tuo kirjoittamani oli lähinnä pohdintaa. Täytyy ehkä kokeilla ensi kausivaihdoissa kuparitahnaa. Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin kiinniruostuneet pyöränpultit, ja epätoivonen aukaisu hirveällä voimalla narskahdusten kera.

Uuden auton pulteissakin on joku rasva. Kun tietäisi mikä.
#13
Ohjeet ja vinkit / Vs: Pyörän pultit
02.12.23 - klo:11:49
Lainaus käyttäjältä: Iro - 02.12.23 - klo:11:21Kuparitahnaa tarvittaessa.

Eikös kuparitahnan käyttö saata edistää pulttien ja navan kierteiden ruostumista? Jatkuvasti kosteana suolavedestä. Kuparin ja teräksen jaloudessa iso ero kuparin hyväksi. Muodostuuko tuohon sähköiset parit, siinäpä kysymys.

Tuo terva ja alumiinitahnakin on varmasti hyviä. Tervaspreytä joskus laittanu.

Itse yleensä laitellut jotain sprayvaseliinia pienen suihkautuksen ihan pultin päähän, kartioille ja navan ympäille (siis siihen olakkeeseen, joka tulee vanteen keskireikää vasten. Keväisin pyöräyttänyt ennen rasvauksia navan tason, tuon olakkeen ja joskus vanteen keskireikääkin akkuporakoneella ja kartioteräsharjalla hiukan läpi ruosteiden osalta.

Ruosteisia pultteja ei oikein saa kierrettyä riittävästi ohjemomentilla, kun pultti kovin nahea pyörimään. Kiinnityshän perustuu aina myös pultin joustoon, eli pultti toimii kuin jousi.
#14
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 01.12.23 - klo:13:00Latausaika = Akkukapasiteetti (Ah) / Laturin teho (A). Jos autossasi on 92Ah AGM akku ja joudut lataamaan sen tyhjästä täyteen 5A ylläpitolaturilla niin aika on 92/5=18.4h. Todellisuudessa latausaika voi olla pidempi, koska lataus ei yleensä ole täysin lineaarista ja laturit saattavat ladata akkua hitaammin kun se on melkein täynnä (ylilataamisen esto). Aika riippuu täysin siitä, kuinka tyhjä akku on aluksi. Jos/kun varaustaso on vielä hyväksyttävä eli ~12V niin akun täyteen lataaminen kestää n. 8-10 tuntia.

Vähänkin pidempi lenkki kyllä lataa akkua erittäin tehokkaasti, kun laturin kapasiteetti on luokkaa 140-160A.

Ylläpitolatausta sitten välissä. Jos akku vain vähän vajaa, niin ylläpitolaturikin latailee aikas hyvin. Kahden tunnin aikaraja toki ajoittaa "yliyön" latauksia. OKT:ssa noita tolppien rajoituksia ei ole tullut mietittyä.
#15
Kyllähän kaukovaloautomatiikan puuttuminen ja navigoinnin toimimattomuus ovat selkeästi kuluttajasuojalain mukaisia virheitä ostetussa tuotteessa, koska kerran mainittu myyntiesitteessä/kuvissa autosta.

Vetoa tuohon, ja sano että laittakaa kuntoon, ja antakaa siksi aikaa sijaisauto.

Passatin kaukovaloautomatiikka toimii mahtavasti varsinkin adaptiivisten valojen kanssa.

CTEK:n ylläpitolaturin kanssa pärjätty webastojen käytön kanssa kahdessa autossa. Passattia en ole lataillut tänä talvena kertaakaan. Tosiaan kerran viikossa vähän pidempi lenkki, niin pitäisi riittää. Polttoaineenkulutusta tuo webasto tietenkin nostaa, muttei se sähkökään nykyään ilmaista varsinkin siirron kanssa ole.

#16
Lainaus käyttäjältä: Kaaleppi1 - 20.11.23 - klo:07:18¨
Tämä taisi olla 0W 20.  Käykö Passa 2016 190hp dieseliin?



507.00 tai 506.00 luokiteltua tuohon. Yleensä 5W30 viskositeetilla, mutta Shelliläisenä löytyy myös maakaasupohjainen 0W30 viskositeetin öljy. Käyttänyt tuota Shellin öljyä sekä Passatissa että Ocussa.
#17
Hieno juttu, että selvisi!

Automaatti-ilmastoinnissa PTC-vastuksen saa pois päältä Econ-napista. Ehkä tuolle on oma erillinen sulakekin.
#18
Sulaketaulu löytyy kojelaudan päästä kuljettajan puolelta. Lähtee kansi ihan vetämällä irti.

Sitten ratin alapuolella kojelaudassa on alamuovi, joka ruuveilla kiinni. Siellä on kaiketi releitä. Keskikonsoliin en osaa ottaa kantaa. Reprikan puolella tuskin mitään ihmeellistä.
#19
Lainaus käyttäjältä: metallimake - 20.10.23 - klo:12:50
Pääsin teidän vinkkien perusteella ongelman perään ja lisäakun kenkähän se oli huonosti kiinni. Kengän ja navan puhdistus ja kunnolla kiristys niin sekä puhallin että webasto toimii jälleen ongelmitta!

Tuhannet kiitokset avusta!

:)
#20
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 19.10.23 - klo:20:15
Vaikuttaisi siltä, että autosssa olisi oma akku Webastolle ja se olisi nyt simahtanut ??? Jos autossa on toinen akku, niin sitä ladataan vain auton ollessa käynnissä. Climatronis saattaa käyttää samaa akkua.

Hyvä huomio! Totta. Näitähän on ollut tuolla lisäakullakin, joka jossain peräkontissa.

Ketju tuohon liittyen C3-Passatissa:  https://www.vagarena.fi/index.php?topic=37202.0

B7-Passattiin liittyvä ketju kopioituna edellisen linkin keskustelusta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=25502.0
#22
Meni viime viikolla läpi katsastuksesta huomautuksetta. K-arvo oli kyllä korkeahko 0,7 (hylkyrajaha 1.5 , vaikka onkin dpf). Pitää selvittää mistä johtuu. Arvo ollut aiemmin luokkaa 0,1. Poika tankkallut Nesteen bulkkidieseliä, ja ajot nyt mitä 19-vuotiaalla ovat.

Taka-akseliston runkoa katsuri nakutteli molemmilta puolilta ahkerasti, mutta olivat onneksi kovia. Ainoastaan pintaruostetta oli tullut.

Autoon uusittu muutaman vuoden sisällä etutolpat kokonaan kun katsastuksessa jouset poikki, etujarrusatulat levyt ja palat, takalevyt ja palat, sekä tänä vuonna koiranluut. Ajomäärä 350+ tkm. 350000 meni pojalla rikki toissa viikolla.

Paras auto mitä on ikinä ollut, ja paaliin asti  todennäköisesti tullaan ajamaan! Auto ollut meillä uudesta asti, eli nyt reilut 16 vuotta.
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat TSI 280
03.10.23 - klo:23:05
Meni tuossa vajaa kuukausi sitten Pasuunasta vesipumppu.

Vaihto ei-merkkari luottokorjaamossa 750€. Vaihdettiin pumppu ja termarikotelo. Pumppu imusarjan alapuolella, eli purettavaa melkoisesti. Pumppu ei näissä ole sähköinen kuten hieman vanhemmissa, vaan pumppua pyöritetään hyvin kapealla hammashihnalla. Merkkarilla tämä lysti olisi kustantanut kaiketi 1500-2000€.

Matka katkesi motarilla kuin seinään, ja ajoin varovasti lähellä olevaan luottokorjaamoon.

Kaskosta tuli sijaisauto 0€:lla viikoksi käyttöön. Autovuokraamo toi korjaamon pihaan. Palautus samaan paikkaan autoa noudettaessa.

Muuten toiminut Pasaati moitteettomasti.

PS. Vanha pumppu lähti matkaan. Ehkä sen kunnostan. Pumpun saa erillisenä osana, mutta tämäkin oli vuotanut kohtuu pitkään, niin vaihdettiin koko moduulikoteloineen, elektroniikkoineen ja pumppuiineen. Samalla tuli 2 v takuu.
#24
Tiguan II (16-) / Vs: vikavalo
03.10.23 - klo:22:57
Ja määräaikaishuollolle ja ohjaimen vaihtotyölle kyselisin tarjouksia muualtakin kuin merkkarilta.

"Ajoturva" kattaa hinauksen kuten ihan perus kaskovakuutuskin, joka autossa todennäköisesti on.
#25
Tiguan II (16-) / Vs: vikavalo
03.10.23 - klo:22:52
Voisihan sitä haastaa, että mitä tehtiin ja kauanko kesti.

Vikakoodien luku vie sen 10-15 minuuttia kaikenkaikkiaan. Luulisi että vika paikannettu tuon perusteella.

Villillä korjaamolla olisi voinut maksaa esim 40â,¬ tuo vianhaku.
#26
VAG / Vs: Autoliike venkoilee?
21.09.23 - klo:19:44
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 21.09.23 - klo:15:10
Tuossa on vaihteistona DQ381- DSG öljyt 120tkm välein. Jos tämä on ylitetty ja jätetty tekemättä vaikka sanottu, että täydellinen huoltohistoria niin purkaisin kaupat jo tuosta syystä. Nimittäin ainakin itse olisin jättänyt kyseisen yksilön ostamatta, jos huoltoja laiminlyöty. Kertoo paljon minkälaisella pidolla auto ollut. Selkeesti/todennäköisesti on pimitetty vedoten "teknisiin ongelmiin" huoltohistoriaa pyydettäessä. Haldex öljyt taitaa olla 3v/60tkm välein kumpi täyttyy ensin? Jos yli 120tkm ajettu kuten oletan niin olisi pitänyt 2x ainakin vaihtaa.

Ostitko etäkauppana? 14vrk palautusoikeus tällöin ilman syytä. Viepi vaan liikkeeseen ja maksaa käyttöhyödyn. Muutoin voi olla vaikeaa saada noilla perustein kaupanpurkua. Hyväksyisin sitten siinä vaiheessa liikkeen piikkiin dsg + haldex huollot. Toki voiko tuossa sitten vedota virheellisiin esitietoihin kun väitetty täydellisestä huoltohistoriasta vaikka totuus ollut täysin muuta..

Mulla kävi Pasuunassa, että eka DSG-öljynvaihto (60tkm) oli jätetty tekemättä. Kiltisti tunnettu Loimaalainen autoliike kustansi operaation Tamperelaisessa merkkiliikkeessä. Samoin rutisevan haldexin ylimääräinen öljynvaihto korvattiin, kun sihtiä ei oltu öljynvaihdossa puhdistettu. Ei kannata ostaa isoista vaihtoautoketjuista mitään, kun tuntuvat kusettavan!
#27
Lainaus käyttäjältä: karhunik - 21.09.23 - klo:12:27
Ylöjärvellä olis VeeWorks, ei omaa kokemusta mutta kuullut että aika hyvin näiden päälle ymmärtävät:

https://www.veeworks.fi/dsg-vaihteistojenkorjaukset

Näyttäis olevan Lempäälän Kuljussa. Ehkä ollut aiemmin Ylöjärvellä.

Tietääpähän mistä kyselee, jos omassa rupeaa dsg prakaamaan, kun alle 2km päässä kotoa  :)
#28
Lainaus käyttäjältä: Peeppa - 07.07.23 - klo:12:37
Kiitos vinkeistä, täytyy kokeilla. Nyt taas ei ole hellettä niin ei myöskään ongelmaa ja vain tutkiminen käytännössä mahdotonta. Tosin yritän ottaa nyt dataa ja seuraavaksi sitten lisää kun hellettä.

Mitäs tuon bräkleenin pitäisi tehdä?

Jos imuvuotoa, niin bräkleen "tukkii" hetkeksi vuodon, ja käynti paranee.
#29
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.09.23 - klo:17:59
tuollainen vika on "helppo" korjata itsekin, ahdin irti ja purkaa osiksi pöydälle, messinkiharjalla noki pois siivistä ja turbo takaisin kasaan. Juuri tein vastaavan putsausoperaation 1.2TDI koneen ahtimelle.

Jep. Ja eiköhän noilla kilsoilla kannata vaihtaa myös pränikät laakerit ahtimeen. Ne kuulat ovat "pari kertaa" pyörähtäneet.
#30
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 18.09.23 - klo:12:33
"Jos akun jännite on alle 11,6 volttia, se tarkoittaa, että akku on täysin tyhjä." T: Google. No ei tuo aivan tyhjä ole... Tosiaan akku latinkiin ja uusi yritys. Kun saa VCDS:n tulille kannattaa nollata koodit, ajaa testilenkki ja lukea koodit uudelleen.

Tiedä noista Motonetin testereistä. Uusittiin Almeran akku, alkuperäinen (2006) oli mennyt tyhjäksi. Exide kesti 6kk ja aivan kuollut, laitoin alkuperäisen akun takaisin ja sillä auto käyntiin. Palautin akun Motonettiin, sain rahat takaisin vaikka testeri sanoi akun olevan ok... Defan älylaturi ei edes yrittänyt ladata tuota. Sitten oikeasta akkukaupasta (Akkupojat) eri merkkinen akku tilalle, ei mitään ongelmia sen jälkeen.

No 10% varauksesta tosiaan, jos tarkkoja ollaan. Uudessa akussa siis balttiarallaa 6Ah jäljellä. Mutta se notkahtaako jännite liikaa auton elektroniikalle, kun startataan voi olla se lopullinen niitti.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy