Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Viestit - rikhufin
Sivuja: [1]
1
« : 20.02.23 - klo:14:19 »
Kävin katsastuksessa - eivät ottaneet rahaa siitä.
No mutta tilanne on se, että iskarit ja puslat kunnossa, kun ravisuttivat ja katsoivat niitä. Ei siis vikaa niissä ilmeisestikään. Sanoivat puolestaan että jarrut ottavat vasemmalta puolelta aikaisemmin kun oikealta. Oltiin kuitenkin sallittujen arvojen sisäpuolella. Takana isompaa heittoa kuin edessä (takana tosin uudet jarrusatulat molemmin puolin). Muuta vikaa ei hekään löytänyt.
Kuulostaa kyllä mystiseltä koko homma, varannen ajan sitten tuohon jarrusatulan vaihtoon oikealle eteen, jos sillä sais jarrutukset rauhoittumaan. Ihmeellistä vaan tämä koko homma.
2
« : 19.02.23 - klo:19:25 »
Kyllä tuota rengasta on tunkin varassa turha koittaa saada liikkumaan puslia vasten - ei lihakset siihen tahdo riittää, vaatii vipuvartta ja vääntörautaa TAI sitten sen että auton paino on päällä ja edestakaisin liikuttelee ja havainnoi puslaa. 
Tuo minun video on just sitävarten kuvattu että halusin saada irti sen miten paikat elää ajossa. Kun ei nuita millään tahtonut saada käsin liikkumaan. Mutta ajossa sitten sai...
Leimasedillä yleensä on pussillinen konsteja auttaa näissä - vaikkapa se nostimen hydraulinen heiluttelija. 
Kahtoppas vaan linkki oli pienemmällä fontilla kun mobiilissa luin, niin en tuota videolinkkiä huomannut. Katson sen tässä nyt. Meen nyt huomenna käymään tuolla katsastusasemalla, niin he voi katsella, mikä tuossa on. "Kuljettajan puoli "sukeltaa" jarruttaessa"
Olisiko ongelma kuitenkin iskari/jousi -osastolla.
Mahdollistahan tuokin on, huomenna selvinnee sitten asiaa enemmän, jahka katsastusasemalle asti pääsee. Kerron tarkempaa tietoa sen jälkeen!
3
« : 19.02.23 - klo:15:15 »
Tuota osaa on jossain sekä tuolla pelkällä kumi-metalliholkilla joka pitäisi prässätä tuon alumiinikorvakon sisään. Ja sitten on tuotta koko pakettia missä vaihtuu koko korvakko.
Tuossa linkkien takana on siis koko korvakot.
Mutta... Kun tuon hintaluokan tiedät ja lähtökohtaisesti ajatus on että *just tuon* homman saattaisit voida itsekin tehdä, niin ota vielä se katsastuskonttori suunnaksi - ainakin täällä pohjoisessa nuo on olleet varsin avuliaita auttamaan näissä teknisissä haasteissa etsimään vikaa ja auttamaan sen korjausjutun haussa - vaikka ns. leimaa ei kävisikään samalla hakemassa. Toki siitä jonkun rahan voi joutua maksamaan. Mutta... eipä jäisi ainakaan korjaamon mielipiteeksi. Ne öljyjä ja renkaita vaihtelevat korjaamot joissain tapauksissa kun ei sitten erikoisemmista hommista välttämättä tiedä. Mutta... sinun auto, sinun päätös. Me ei voida just täältä netin takaa tietää miltä siellä oikeasti näyttää autosi alla.
Minulla on pihassa toinen auto nyt, eikä tämmöistä kuutoskoppaista - mutta teorian tasolla tuo renkaan eteen-taakse liikkuminen aiheuttaa monenmoista harmia vähän konstikkaammassakin geometriassa. Toisinaan liike tulee alatukivarresta, joissain tapauksissa ylätukivarresta (jollaista sinun VI-koppaisessa ei ole).
Tästä kun katsot minkä verran esim ylätukivarsi elää auton pituussuunnassa puslistaan, niin saa jotain osviittaa mitä alempanakin voi käydä. Tässä tapauksessa tuo ylätukivarsi piti puslittaa uusiksi että sain rauhoittumaan ajettavuuden: https://www.youtube.com/watch?v=svv4fEdNhhc
Juu, nostin tuossa tunkin varassa auton ylös, ja kokeilin, että ainakaan eturengas ei liiku paikallaan ollessaan mihinkään suuntaan. Ei sivuttais- eikä edes takaisin, mutta saattaahan se olla että vasta kovemmassa liikkeessä sen huomaa (jarrutuksessa). Aika loppui vaan kesken, että olisin alkanut pultteja värkkäämään auki. Katsotaan jos illemmalla ehtisi. Taidan huomenna kurvailla ruokatauolla sinne katsastukseen, niin ainakin voivat katsoa tuon. Jos siitä jokunen raha menee, niin se ois ainakin sit varmempi lähteä korjailemaankin. Voihan se olla toki just noin, ettei ole käymissäni paikoissa osattu katsoa kunnolla, niin katsuri varmemmin varmasti osaa sanoa tuohon jotakin. Sitten voi pohtia, mitä tekee seuraavaksi, kun saa tarkempaa tietoa. Ja ymmärrän toki että vaikea sanoa tarkkaan etänä.
4
« : 19.02.23 - klo:00:39 »
Tuo osa mitä haet on jotakuinkin tämännäköinen:

Molemmille puolille on peilikuvana omanlaisensa, mutta siis periaatteeltaan samanlaiset. Tuo tulee korin ja apurungon väliin ja vaihto on suht simppeliä - kolme pulttia irti, nyppää pyslan ja tuon alumiiniosan irti tukivarresta, työntää uuden tukivarteen takaisin kiinni ja ruuvaa pultit kiinni. Puolikas kerrallaan kun tekee niin ei pitäisi iso rasti olla. Paras toki on jos nuo saa vieläpä samaan kohtaan kuin aiemmat niin kulmienkaan ei pitäisi muuttua. Kuvasta myös näkee, että pusla on tehty joustamaan vaakasuunnassa.
Em osat esim Febi-bilsteinina maksaa 30€/kpl pultteineen: https://aeromotors.fi/kataloog/article/2193224/45891-febi-bilstein https://aeromotors.fi/kataloog/article/2193225/45892-febi-bilstein
Mutta... en mene päätäni pistämään pantiksi kun en just autoasi tunne, eiköhän nuo osaa rekkarilla myydä sopivat osat varaosatiskiltä tai kaupasta muuten.
Miksi korjaamot ei tuota ole löytäneet sitten? Onko ne etsineet vikaa vaan jarruista, eikä alustasta? Tiedä häntä... näin voi olla
Kiitos selkeästä ohjeesta ja kuvasta! Näyttää tutulta tuo osa, kun kävin nosturilla (naisystävän kotikaupungista löytyy tee-se-itse -halli, niin siellä vaihtelin öljyt.) Tuossako tulee siis tulee myös tuo alumiinikehikko, joka nakkaa kiinni uusilla pulteilla? Jos näin on niin sitten luulisi tuon onnistuvan myös suhtkoht kokemattomalta - monesti vaan puhuttu, että tuon vaihtoon tarvitaan prässi, niin jos tuon mukana tulee kehikkokin, niin sitten en usko että ongelmaa on. Katselen parit videot ainakin ja pohdin sen jälkeen luotanko itseeni, vaikkei nyt kovin vaikeasta hommasta oo kyse. Toivottavasti tuolla oikenee meno nyt sitten, niin ei tarttis enää miettiä, mitä seuraavaksi tekee. Kulmat saa kyllä sitten katsottua, jos sille olisi tarvetta. EDIT: Ja ensimmäiseltä korjaamolta sanottiin, että katsottu, ettei missään olisi väljää, niin en tiedä tosiaan, mikä tuossa on ollut... Outoa kerrassaan
5
« : 18.02.23 - klo:21:39 »
Aloitetaan jo alkuun kiitoksilla kaikille hyvistä neuvoista! Mittarissa on tällä haavaa 411 500 km, joka tosiaan kulutusosien puolesta vaikuttaa näihin. Isompi harmistus alkaa laantumaan, ja nyt kun vinkkejä, mitä seuraavaksi tehdään, niin tulee olo, että todnäk. saadaan Golffista taas turvallinen ajovehje, joka se oli, kun kesällä Saksassa kaikki toimi miten pitikin, ja vauhtia oli kaikki, mitä siitä vaan lähti. Teeppä nyt silleen että hankkiudu jarrudynoon sen auton kans niin saajaan jarruongelmat suljettua pois. Jos ei vikaa löydy jarruista niin vaiha kaikki alatukivarsien puslat eteen.
Taidan hankkiutua dynolle, katsastusasemalla lienee ainakin tarvittavat laitteet tähän. Mielelläänhän selviäisi että missä vika. Se vaan tässä on ollut rahanmenoa vaan kun missään korjaamoilla ei vikaa löydetä. Onko tuo puslien vaihtaminen millaista hommaa (lähinnä työkalujen puolesta mietiskelen)? Tähän varmasti löytynee ohjeita, miten tuon saa tehtyä, mutta jos kokemusta näistä, niin mielelläni otan sen vastaan. PS onko fiksua vaihtaa koko alatukivarsi vai vain pelkät puslat? Sinänsä sama jos menee enemmän rahaa, kunhan tulis tuolta osalta kuntoon (toki mitä pidemmäksi aikaa, sen parempi). Itse vaihtaisin ne etualatukivarsien takapuslat. Niihen ei välttämättä tulee näkyvää väljää. Kumiaines pehmenee ja jarruttaessa tai kiihdyttäessä aurauskulmat menee keturalleen ja auto alkaa puoltamaan. Toki kannattaa samalla vaihtaa ne etummaisetkin puslat.
Juu, alkaa kuulostamaan siltä, että puslien vaihdoksi menee. Nyt kyselisin, et millaiset puslat kannattaa valita? Ihan vaan sillä, että jos on viisaammilla kokemusta näistä vaihdoista, niin mielelläni kuuntelen. Kiihdyttäessä ei ainakaan tunnu ihmeemmin vetoa suuntaan eikä toiseen (ei ainakaan niin merkittävästi että sen huomaisi - toki mahdollistahan sekin on, että tuo on alkanut pikkuhiljaa, ja tavallaan huomaamattomasti kompensoi omalla toiminnallaan tuota.), mutta sitten jarrutuksessa tuntuukin pahemmin. Vinkkejä noihin vaihtoihin osien ja työkalujen yms. hyvä tietää otan enemmän kuin mielelläni vastaan! Kannattaisiko kuitenkin tehdä vielä se ilmaaminen, ei olisi iso rasti?
Sen toki voisi tässä myöskin tehdä! Itseopiskelun perusteella ei vaikuta haastavalta. Onnistunee ihan perus lenkkiavaimella eikä vaadi ihmeempiä erikoistyökaluja? Lähinnä ihmettelen tosiaan sitä, että tuntuu, että vain kovemmassa vauhdissa/jarrutuksessa ilmenee tuota. Taka-akselin ne isot puslat/laakerit.
Puslien vaihto-operaatiolta alkaa vaikuttamaan eittämättä. Pariin vitos/kutoskoppaiseen alustaan vaihtelin aikanaan etutukivarren takapuslat, koska sieltä se väljyys tuntuu epämääräisyytenä. Se puslan väljyys muuttaa geometriaa niin ohjauksen kuin jarrujenkin osalta, koska rengas pääsee liikkumaan tuon puslan väljistyttyä edes-takaisin muuttaen jousitus ja ohjausgeometriaa.
Jarrutettaessa kovempaa, rengas pääsee liikkumaan korissa taaksepäin ja mahdollistaa mm. aurauksen kääntymisen kovammaksi -> voi aiheuttaa puoltamista. Toisaalta saman pitäisi toistua jossain määrin kiihdyttäessäkin. Mutta... tuota isoa puslaa ei välttämättä etupäästä ole helpoin huomata auto maassa ja paikallaan, vaan pusla voi olla silti ihan loppu vaikka se teoriass makaisikin staattisena paikallaan keskellä. Vaan luulisi kahden korjaamon osaavan tsekata tuo. Itse heiluttelisin autoa parkkilukko/vaihde päällä edes-takaisin ja katsoisin pääseekö eturengas liikkumaan edes-takaisin pyöränkotelossa. Jos pääsee, tuo pusla on kaput. Paras on jos pääsee renkaan ohella tarkastelemaan (Esim nosturilla) liikkuuko tukivarsi puslan sisällä sivussa / edestakaisin. Jos pääsee, niin pusla on edelleen kaput.
Jarruviat / jarrujen puoltaminen pitäisi tuntua ihan kovista vauhdeista myös pysähdykseen asti. Geometriamuutokset voi vaatia vauhtia ja painon muuttumista enemmän jotta puoltamisen ja ratin kääntymisen huomaa. Jos oikeasti tuntuu että korjaamot ei tuota löydä, niin ei muutakuin katsastukseen - esittää huolesi konttorilla (vaikka ei virallista leimausta tekisikään) niin kyllä he sieltä ne löysät paikat löytää ja voivat myös jarrudynottaa.
Mitä meinaat epämääräisyydellä? Kyselen siis sen johdosta, kun tuntuu, että ohjauksessa olisi pientä "löysyyttä" toisinaan, kun ajelee noin 80+mittarivirhe km/h nopeutta. Uraisella tiellä ehkä enemmän huomattavissa, mutta toisinaan puolestaan tuntuu, että kaikki olisi enemmänkin normaalisti. Pitkään olen aatellut, että ajattelen vain, mutta nyt alan tosiaan miettimään, että ehkei tämä ole ihan vain pelkästään korvien välissä. Tuo kuvailemasi että rengas pääsisi liikkumaan omia aikojaan voisi osaltaan selittää asiaa. Olen samaa mieltä, että korjaamoiden olisi pitänyt löytää tuo, mutta ehkä se on sitten päällepäin näyttänyt hyvältä - mene ja tiedä. Täytyypä testailla tunkata auto ylös ja heilutella tuota vasemman puolen eturengasta. Mietin, että kun olisi kaksikin tunkkia käytettävissä, ja muutama jackstandikin, niin sikäli auton saisi kyllä ilmaan ainakin yksi akseli kerrallaan. Pohdin kanssa tuota, että jos jarruissa olisi vikaa, niin luulisi sen olevan päällä kevyemmässäkin jarrutuksessa, kun sievästi pysäyttää (esim. noustessa motarilta rampista ylös, niin ei vetoja ilmene ollenkaan. Kun taas painaa reippaammin jarrua, niin vetelee, ja jos vetää lukkojarrutuksen, niin auto veisi kaiteeseenkin, jos sen antaisin niin tehdä, en ole tohtinut, vaikka kasko olisikin  Katson tuon renkaan heilumisen itse tai sitten taidan marssia katsastukseen ja kysyä, että jos voisivat katsoa tuon. Toivottavasti he löytäisivät vian. Asun ulkomailla, ja siellä leimaus meni alle 10 min, niin en usko, että kovin tarkasti ovat käyneet autoa läpi. Pusla joustaa myös sivusuunnassa ja se aiheuttaa jopa isomman poikkeaman ohjauskulmiin. Jos väljyyttä on toisella puolella enemmän, niin ratin asento saattaa jarruttaessa tai kiihdyttäessä muuttua puoleen tai toiseen.
Tässä alustassa tuo renkaan etu-takaperäinen liikkuminen johtuu nimenomaa tuosta puslan joustamisesta sivusuunnassa, kun tukivarsi on L-mallinen ja renkaan eteen-taaksepäin suuntautuvia voimia pitää vain se takapusla vaakasuunnassa kiinni.
Uutta tietoa itselle aikas paljon, alkanut kiinnostaa enemmän tee-itse hommat, niin sikäli hyvähän se on että tulee näitä. Mutta jos tuo takapusla (oliko siis alatukivarren takapusla vai kuinka?) Voisi siis selittää tämän kaiken. Jos oikein alkaa ärsyttämään, niin kun menen takaisin Viroon, niin hoidan tuon merkkiliikkeessä, kun siellä -25% huoltotyöt tämän kuun loppuun. Onko suosituksia puslan suhteen, mikä kannattaa laittaa? Kiitokset kaikille vielä! Palataan asiaan!
6
« : 17.02.23 - klo:20:34 »
Alatukivarsien takahelat?
Päivitystä tilanteeseen... Nyt auto käytetty 2 korjaamolla; Ensimmäisessä todettiin, että auto on täysin kunnossa. Kerrottiin, ettei missään ole väljää, että jarrut toimii normaalisti. Eivät saaneet vetämistä toistumaan kun kävivät testilenkillä. Lisäksi palat ja levyt tarkistettu - ovat normaalissa kunnossa.  Toisella korjaamolla puolestaan sanoivat, että kaikki liikkuu satuloissa miten pitääkin, ja lisäksi kokeilivat siellä, ettei satuloissa ole eroa. Puristivat männät sisään myös. Lopputulos näiden kahden korjaamon jälkeen (joissa aiemmin kummassakin saanut kaikki ongelmat ratkottua), on se, että tämä vika jatkuu. Viimeisin havainto tältä päivältä, kun jarruttelin kovempaa kuivemmalla asfaltilla, niin ratti tahtoi kääntyä oikealle samalla, kun veto vasemmalle alkoi. Kuljettajan puoli "sukeltaa" jarruttaessa, (mutta en toki ole varma, että tapahtuuko repsikalla sama), kun ratti kääntyy oikealle ja vetää reippaasti vasemmalle.  Lähinnä tässä pelottaa se, että kun joku päivä tarvitsisi painaa jarrut lukkoon, niin sitten käy huonosti. Moottoritiellä tien kaltevuus vasemmalle vaikuttaa enemmän, mutta tuntuu, että jokatapauksessa vetää vasemmalle, vaikka tie olisi kallellaan oikealle. Se ei vaan tunnu samalla lailla, että kaartaa vasemmalle kaistalle silloin. Luin muitakin keskustelupalstoja, ja tuo hela on mainittu muuallakin, ja se on korjannut asioita, mutta sitä mietin, että ensimmäisellä korjaamolla sanottiin, että ei olisi väljää. Mutta toki voi toki olla, että tilanne on eri kuin miltä päällepäin näyttäisi. Pitääkö lähteä pikkuhiljaa hommaamaan uutta autoa vai vieläköhän tuon saisi kuntoon?
7
« : 18.01.23 - klo:20:49 »
Silloin jarrupalat ja levyt voi sulkea ulos tästä yhtälöstä, niissä ei ole mitään vikaa (lasittunutta pintaa / öljyä tai muita epäpuhtauksia / piraattiosia joissa huonompia materiaaleja)
Jarrulevyt ja -palat on alkuperäiset. Varailin ajan tarkistukseen ensi viikon torstaille, saapahan ainakin kuntoon tuon. Ulkona tuo tän hetkinen säätila ei liiemmin ylennä mieltä, kesällä asia ois toinen.
8
« : 18.01.23 - klo:20:40 »
Onko pyöränkulmia katottu? Josko ne olis vähän pielessä, ja syvempään niiatessa tulee pahemmin esiin?
Kulmia ei vielä ole katottu, mut pitänee varata aika niiden tarkistukseen. Tuo voisi selittää osaltaan myös tuon pienen tyhjän alueen ratissa.
9
« : 18.01.23 - klo:13:25 »
Minulla sama vika korjaantui vasemman takajarrusatulan vaihdolla Satulassa männän tiiviste vuoti jarrunestettä pölysuojan sisään, mutta ei kastunut vielä ulospäin. Koska jarrupiirit on ristissä, niin oikealle eteen meni vähemmän jarrupainetta -> puolti vasemmalle jarruttaessa..
Jahaa tuo on kyllä mielenkiintoista, että tuo saattaisi olla syynä. Eniten harmittaa se että tuo jarrusatula on korjaamolla vaihdettu noin 2,5 kk sitten, edellinen jarrusatula kesti melko lyhyen hetken myöskin, se lienee ollut tehtaalta viallinen kyllä. Taidan käydä pajalla jossa tuo satulan viimeinen vaihto tehtiin ja kysymässä tähän ratkaisua. Alkaa tosiaan hieman mennä hermot, että 2x korjattu sama vika, mikä toistuu jatkuvasti.
10
« : 18.01.23 - klo:13:21 »
jarrujen ilmaus, pääsylkyn ilmaus, jarruletkujen kunnon tarkistus ettei ole kuplaa missään kohtaa heikomman puolen letkua, jarrulevyjen ja palojen vaihto puolelta toiselle ja tarkistus että puoltaako edelleen samalle reunalle
Täytyy ehtiessään kokeilla nuo vielä! Kysyn vielä valmiiksi, että mitä jos päittäinvaihdon jälkeen sama homma toistuu?
11
« : 17.01.23 - klo:20:47 »
Moro
Oma Golffi (2010) on alkanut puoltamaan kovemmassa jarrutuksessa reilusti vasemmalle. Rattia käännettäessa vastaan, pysyy meno kuitenkin suorassa.
Pääasiassa 80 ylittävistä nopeuksista esiintyy tätä, pienemmissä ei. Vaikuttaa vain kovemmissa jarrutuksissa, pienemmissä ei puoltele. Tänään tuli kaverin kanssa tarkistettua että alapallot, puslat, koiranluut ja raidetangot, mutta niissä ei ollut väljää.
Jarrupalat ja -levyt on kunnossa, ne on vaihdettu kk takaperin Vianorilla.
Alkaa keinot loppumaan kesken. Ratissa tuntuu ehkä pienehköä väljyyttä, mutta tosiaan osia, joita tarkistelin, ei vaikuttanut mekaanista vikaa olevan.
Mitäs seuraavaksi koitetaan? Vikakoodinlukijaa ei ole juuri nyt saatavilla.
12
« : 08.09.22 - klo:13:13 »
Moro!
Kiinnostaisi kyllä, mutta harmi kun itsellä on kuutosgolffi niin ei taida siinä toimia... Oliko koodi tuohon kuitenkin tallella? Vähän selvittelen että jos tuon saisi toimimaan niin sitten voisi olla mielenkiintoa hankkia.
//Riku
13
« : 08.09.22 - klo:13:08 »
Tosiaan kyseessä 103 kW 2.0 TDI. Se unohtui merkitä äsken. Terve kaikille!
Ongelmana se, että yleensä käynnistyy normisti, mutta toisinaan sammuu samantien kun käynnistää. Kun pintakaasua antaa käynnistettäessä, niin ei mitään ongelmaa, ja pysyy normaalisti käynnissä. Pari kertaa tehny noin, ja unohdin koko jutun ennenkun eilen tapahtui sama.
Luin koodit; P0123 - throttle position sensor - pedal position P0301 - hehku vaihdettu aiemmin, joten pitänee alkaa tutkia tarkemmin. P1693 - turbo charge control circuit malfunction, tulis googlella tällänen: ” Malfunction indicator lamp (MIL) - short to positive”
Moottorin vikavalo paloi ennen hehkun vaihtoa, mutta sammui vaihdon jälkeen.
Mitäs seuraavaks kokeillaan?
Edit: liitteenä kuva

14
« : 08.09.22 - klo:11:35 »
Terve kaikille! Ongelmana se, että yleensä käynnistyy normisti, mutta toisinaan sammuu samantien kun käynnistää. Kun pintakaasua antaa käynnistettäessä, niin ei mitään ongelmaa, ja pysyy normaalisti käynnissä. Pari kertaa tehny noin, ja unohdin koko jutun ennenkun eilen tapahtui sama. Luin koodit; P0123 - throttle position sensor - pedal position P0301 - hehku vaihdettu aiemmin, joten pitänee alkaa tutkia tarkemmin. P1693 - turbo charge control circuit malfunction, tulis googlella tällänen: ” Malfunction indicator lamp (MIL) - short to positive” Moottorin vikavalo paloi ennen hehkun vaihtoa, mutta sammui vaihdon jälkeen. Mitäs seuraavaks kokeillaan? Edit: liitteenä kuva
15
« : 04.07.22 - klo:15:15 »
Sain ajan tarkempaan vianmääritykseen.
Ensin sain seuraavan arvion, vilkkuviiksen vaihto 3400 kr ja perään tuli viesti että ilmeisesti ratin elektroniikassa on häikkää, eli pitäis vaihtaa ratin elektroniikka. Tälle hintaa tulis 5600 kr.
Pyysin eritellyn arvion vielä, et saatais tarkempi tieto siitä, mitä mikäkin maksaa, ja jos saisvat sitten ne koodit vielä lähetettyä. Taidan jättää tekemättä ainakin marmorin puolella. Kyllä tiesin et jos aletaan vaihtamaan osaa, niin maksaa, mutta se että en tiedä onko fiksua noin paljoa laittaa enää rahaa kiinni.
Mitäs sanotte mitä tässä kannattaa tehdä?
16
« : 03.07.22 - klo:15:10 »
Puhdistin nuo nyt kunnolla sähkökomponenttien puhdistusaineella. Tästä ei kuitenkaan ollut sen isommin apua, edelleen menee vikatilaan jos säädin on vilkun sisällä oikealla paikallaan.
Yleensä sä hetken toimii, mutta kun laittaa vilkun oikealle, niin ei enää toimikkaan. Sama juttu jos vetää johtoja kevyesti niin laittaa vikatilan päälle. Näinköhän johdoissa on jotakin häikkää(?) kun ei johtosarjassa ainakaan tällä haavaa näyttäis olevan.
Suuremmalla todennäkösyys% toimi kun teippasin vakkarimoduulin vilkun alle, rattikolumniin kiinni. Onko ideoita mitä seuraavaks?
Vaurioita kaapelien näkyvillä osuuksilla ei näy. Tiedä sitten jos jossain piilossa onkin.
En tiedä onko mahollista ees, mut jos sais vaikka VAGin toisen tyyppisen vakkarivivun toimimaan tuossa, mm. A6:ssa oli sellanen erillinen vipu, josta säätyi. Vaikuttaisi meinaan kestävämmältä. Sattuuko kellään olemaan kokemusta tuosta?
17
« : 30.06.22 - klo:09:03 »
Keskipinnissä näyttäisi olevan jotain tummentumaa, en tiedä millä sitä uskaltaisi puhdistaa, ehkä tonnisella hiomapaperilla, jos saisi taas kiiltävän pinnan esille?
Pyyhekumilla noita aikoinaan putsailtiin
Täytyypä kokeilla tuota, kun oon takas auton luona, ei tässä niin hirvee kiire oo onneks. Aikaa ihan riittävästi ton kuntoon laittoon. Tietysti parempi mitä vähemmillä investoinneilla pääsee! Päivittelen tänne kun selkiää auttoiko tuo, vai tarvitaanko jotain muuta vielä. Palataan!
18
« : 30.06.22 - klo:08:41 »
Yleensä nuo temppuilevat siksi, että tuon varsinaisen kytkimen liukukontaktit ovat likaiset eikä kontakti enää ole luotettava. Niiden putsaaminen voisi auttaa. Ainakaan itse en ole törmännyt siihen, että tuossa johdinliitoksessa olisi mitään vikaa.
https://www.stuartdalby.co.uk/vwgolfmk5/intermittent_cruise_control/index.php
EDIT: Vai oliko nyt siis niin, että tuo liukukytkin oli jo purettu ja jollakin hyvin putsattu?
Täytynee kokeilla vielä puhdistusalkoholin ja paineilman kanssa. Lähinnä vaan sitä mietin, kun tuossa äsken kokeilin niin otin tuon viiksen vielä auki ja jätin cruisen "roukkumaan" viiksen yli. Homma toimi kunhan ne johdot pysyivät kontaktien suhteen "pohjassa", eli lienee nyt sitten niin että tuonne olisi sitten jäänyt jotakin likaa tuohon kontakteihin. Joka tapauksessa pääasia on se, että vika on saatu paikallistettua, ja mielenrauhaa antaa se, että kyseessä ei ole tän isompi juttu. Jos ei muuta, niin uutta osaa sitten vaan, ei tuo vaihtotoimenpide pitäis mitenkään kovin haastava olla!
19
« : 30.06.22 - klo:00:58 »
Vinkkejä kaivataan edelleen... Ohessa vielä kuvat tuosta. Mitä ilmeisemmin siis tuossa käy se, että kontakti häviää tuon johdinsarjan sekä itse cruisen väliltä. Sattuuko kellään olemaan MacGyver-kikkoja kellään, kuinka saadaan tuo pitämään paremmin, jotta saataisiin pysyvästi tuo toimimaan. Kaikki vinkit otetaan vastaan! 
20
« : 29.06.22 - klo:22:30 »
Kiitos kaikille avusta ja vinkeistä! En ehtinyt hankkia mitään laitteita vielä. Näin tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=IVTswrlkpyg&t, ja purkasin sen verran ruuvarilla tuota viikseä. T9:llä sai sitten tuon moduulin auki ja sitä kautta puhtaaks. Laitoin kiinni ja cruise toimi jonkun aikaa, lakkasi sitten taas toimimasta. Vaikuttais pikemminki kosketushäikältä tuo, kun miltään "isommalta vialta". Pitääpä laittaa uus moduuli tilaukseen, ja hommata lukija ihan kaiken varalle vielä!
21
« : 28.06.22 - klo:17:30 »
En kyllä "nettikoneeseen" asentaisi tuota johtoa, tuo ajuriromppu yleensä sisältää kräkätyn version tuosta vcds:stä jota on pakko käyttää, ja sen rompun sisään lykkäämisen myötä virustutkat alkaa huutamaan. Joku vanha netitön winxp-win7 aikakauden vehje parempi tuohon käyttöön, tai sitten virtuaalikoneeseen windows jossa saa kytkeä kaikki suojat pois päältä.
Joo totahan mä mietinki, mulla täällä on vaan Macbook Bootcampilla varustettuna, eli Windows pyörii kyllä. Ehkä mä käyn hakemassa jonku peruslukulaitteen Biltema/Jula, sillä pärjännee siihen asti, ennenku saa sitten OBDElevenin/VCDs:n käyttöön. Puhutaan muutamista kympeistä. Vaihtoehto on seki, että käyn liikkeessä kysymässä, mut taidan paikallisten huoltojen hintatason huomioiden hakea sen skannerin, ja katsoa tuon nyt sitte. Se vaan jos vaatii jotain osan vaihtoa tai vastaavaa niin sitä en sit tiedä, riittääkö oma jaksaminen siihen.
23
« : 28.06.22 - klo:14:12 »
Tuleeko tuossa soitettavan kappaleen tiedot näytölle?
Sikäli kiinnostaisi joka tapauksessa päästä eroon tuosta nykyisestä FM-AUX viritelmästä.
Olen parhaillaan Ruotsissa, mutta sitten kun olen Suomessa todennäköisesti menee vielä kk päivä, niin voisin mahdollisesti tullu kyllä tuon hakemaan jos se vaan vielä sulta sattuu löytymään!
24
« : 28.06.22 - klo:11:33 »
Oikeasti optiot on tuo OBDEleven tai VCDs, jos haluaa oikeasti jotain tehdä. OBDEleven NextGen adapteri ja erikseen PRO-tilaus on halvempi kuin pakettina, kredittejä tarpeen mukaan.
Jompi kumpi lähtee tilaukseen, pitää vielä pohtia että kumpi. Tärkeintähän ois että sais tähän hetkeen koodit luettua ilman sen kummempia erityisominaisuuksia tässä kohtaa. Katsotaan vähän illemmalla vielä mikä tuossa on tilanne.
25
« : 28.06.22 - klo:10:17 »
Ääni OBDElevenille.
Kiitos, tuo vaikuttaa erittäin pätevältä laitteelta, ja UI miellyttävä myös. Tuon saapumisessa vaan voi mennä tovi, niin mietin, että onko noista ns. "Motonet-lukijoista" mihinkään?
26
« : 28.06.22 - klo:10:05 »
Kärähtänyt jarruvalo vois olla klassikko. Muuten vaikea sanoa etänä ilman vikakoodeja.
Hankin myöhemmin tänään lukulaitteen, niin ei tarvii arpoa. Pitemmän aikaa miettiny, et hommaisin jonkunnäkösen laadukkaamman, mitä näitä nyt on ja nyt huomaan, että se olisi mahollisesti kannattanut tehdä aikaisemmin. Jälkeenpäin on hyvä tietysti olla kaukaa viisas. Löytyiskö suosituksia tuolle laitteelle? Lähinnä sitä mietin, ettei tarvis olla se kallein, jos edullisemmallakin pärjää. Lisäks tarkotuksena tosiaan hommata aikanaan laadukkaampi, josta löytyis sitte koodausominaisuuksiakin. Nimim. ovienlukitus kauko-ohjatusti kakkosavaimella kun auto on käynnissä ois kätevä ominaisuus. On ollut sen verran vähävikainen auto, että en oo omaa skanneria tarvinnut, toki osittain siks, että Virossa asuessani koodien luku ja kuittaus kustansi 0-5 euroa, niin en sikäli nähny tarvetta. Kiitos tähän mennessä tästä!
27
« : 28.06.22 - klo:09:39 »
Blocket.se:stä katselemaan VCDS kaapeleita joilla koodit lukuun, saa kyllä omansa takaisin sitten kotimaassa reissun päätyttyä se eteenpäin myytäessä
Näyttää hakutulokset olevan VCDS:lle vähissä, joten katsellaan jos löytyis jostakin lukulaitetta tai vuokrausmahollisuus niin se toki auttais jo pitemmälle. Päivittelen tietoa sitä mukaa kun sitä on, päivä vasta aluillaan ja tänään oli nyt muutenkin tarkotus ottaa iisisti! Kiitos tästä päivittelen myös Blocketia tässä päivän aikana! Yt, Riku
28
« : 28.06.22 - klo:00:33 »
Iltaa kaikille! Kyseessä siis on Golf VI Variant 2.0 TDI DSG:llä. Ruotsissa tällä hetkellä menossa EU:n kalleimmalla dieselillä ajellaan  Mutta asiaan eli siis tänään ajelin hieman pitempää matkaa, ja menomatka meni hienosti (lue: vakkari toimi loistavasti). Pysähdyttiin syömään noin kolmeksi vartiksi ja lähdettiin palaamaan majoitukseen. Kun kaasua painoin sillä lailla, että vakkari näyttää normaalisti niitä vaakaviivoja, niin sen sijaan tulee ainoastaan !-merkki näyttöön. Otin kuvan vielä havainnollistamaan tilannetta. Käynnistin auton vielä uudelleen, ja sen jälkeen vakkari näytti normaalilta, kun säätimen käytti OFF ja sitten uudelleen ON, mutta kun lähti liikkeelle tuli edelleen sama huutomerkki tulee ja ei poistunut enää ollenkaan, vaan ilman vakkaria meni loppumatka sitten. Tietysti pitää hereillä tuo, kun ei mennä niin automaatilla, mutta kyllähän tuo kieltämättä negatiivisesti ajomukavuuteen vaikuttaa. Sattuuko jollain olemaan vinkkejä/kokemusta tästä, mitä seuraavaksi tehdään? Olisi tarkoituksena vielä kiertää Eurooppaa tässä kesäloman aikana, Tanskan ja Saksan kautta Viroon ja sieltä sitten Suomeen. Ajomäärä vaihtui 380 000 km tuossa vähän tämän tapauksen jälkeen. Itsessään muuten kaikki toimii, ainoastaan vakkari ei. Toivottavasti joku osaa sanoa jotain enemmän kun minä  Yt, Riku
Sivuja: [1]
|
Valokuvaaja JyriLaitinen.fi – Laadukas ja luotettava.
Fitnesskuvaus,
Hääkuvaus,
Hautajaiskuvaus,
Henkilöstökuvaus,
Ilmakuvaus,
Muotokuvauskuvaus,
Lapsikuvaus,
Lemmikkikuvaus,
Profiilikuvaus,
Yrityskuvaus,
Tapahtumakuvaus,
Perhekuvaus,
Tuotekuvaus ja
Ylioppilaskuvaus,
Toimialue pääkaupunkiseutu (Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa) ja koko Suomi
|