Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tossmi

#1
Vaihto oli helppo. Taka-alatukivarren alapultti irti, tue tunkilla että jousi ei rävähdä voimalla suoraksi. Jousi irtoaa helposti. Uusi tilalle ja tunkilla ylös että jousi kiristyy paikoilleen ja saat alatukivarren pultin kiinni. Varo ajovalojen korkeusanturia muistaakseni vas puolella. AutoDocilla on B6 koppaisen ohjevideo katsottavissa. Ite laitoin kans vakiota vastaavat Lemförderin vieterit..
#2
Itse itselleni vastaten 70nm+180 astetta. Kehoitettiin käyttämään myös uusia pultteja. Näin myös tein. Ervinistä ostin tunnin lukuaikaa ja katsoin sieltä. Kätevä palvelu..
#3
Vaikee äkkiä pultista sanoo mitään, vähä näytti pultti samalta kun aikoinaan vaihdoin passatin alatukivarren takahelaa. Siinä oli venyvä pultti.. Tiuha kierre on joo.
#4
Beetleen tulossa alatukivarsien takapuslien vaihto. Vanhat on ruvella. Uudet puslat jo hommattuna. Tukivarren irroitus on aika suoraviivainen homma. Ainoa epäselvä asia on nyt pulttien kiristysmomentit. Onko joku tietty momentti ja sitten esim 180 astetta päälle vai vedetäänkö suoraan tiettyyn momenttiin...
#5
Radiosta sen verran, että itsellä on RCD510 Premium 8 soitin ilman bluetoothia. Nyt kiinnostaa retrofitata tuohon vakio soittimeen bluetooth+handsfree. Noita bt-moduuleita on ebay pullollaan, ilmeisesti jotain Kiinan tuotteita VW-logolla. Mikähän olisi toimiva bt-moduulin tyyppinumero jos haluaa musiikin striimauksen esim spotifystä/youtube musicista toimimaan hyvin. Olisi ohjaus ratista ja näytöllä näkyisi kappaleen nimi jne..
Purkuautoista noita moduuleita on myös joskus nähnyt olevan saatavilla johtoineen päivineen..
#6
Hyvin pitkälti perustyötä juu, harmaita hiuksia tuotti ainoastaan lisää tuo paljekumin pujotus paikalleen..
#7
No niin, homma saatettu maaliin. Vas takasatula huollettu ja puhdistettu. Jumitti selkeästi mäntä pohjassa. Ei ruostetta, lievää pinttymää jarrumännässä. Lähti jarrunesteellä pesemällä irti. Sylinteri siisti. Männän ja sylinterin välinen tiivisterengas oli muuttanut muotoaa verraten vaihto-osaan. Kasaan uusilla tiivisteillä ja nyt pelaa. Ei kuumene, ainoastaan hyvin miedosti lämpenee. Auto rullaa eri tavalla ja kulutus tippui maantiellä selkeästi.
Ohjeet hommaan kaivoin netin syövereistä, löysin Passatin jarrujen Workshop Manualin ja tästä oli korvaamaton apu. Mäntä irtosi kätevästi kun pyöritti käsijarrumekanismia sopivalla XZN-hylsyllä (käsijarrumoottori edeltävästi pois). Kasauksessa harmaita hiuksia tuotti männän paljekumin pujotus sylinterin reunassa olevaan uraan. Sitten kun vielä täytti fiksatun jarrusatulan jarrunesteellä ennen asennusta niin ilmaus oli helppo juttu. Seuraillaan tilannetta, toinen satula olisi tarkoitus käydä läpi lähipäivinä.
Ohessa kuva vielä tuosta vanhasta vääntyneestä tiivisteestä. Eikös se jotenkin osallistu jarrumännän palautukseen?


#8
Mulla meni ainakin Motonetin tarvikepumppu hyvin paikoilleen eikä pidä mitään ylimääräistä ääntä. Vanhan pumpun sisempi hihnapyörä oli myös aika jumissa, nippa nappa käsivoimin kääntyi.
Vaihdon jälkeen tosin kaasunpainesäädin aloitti ...tuilun. Ilmeisimmin sen jäähdytysnestekiertoon jäi ilmaa ja mitä todennäköisemmin aiheutti jäätymistä tuone säätöyksikön sisälle. Sain kuitenkin ilmattua kapineen ja nyt pelaa hyvin. 145tkm kun levisi..
#9
Paskatista alko jurnuttaan ja vuotaan vesipumppu tuossa ennen joulua. Nyt on uusi pumppu paikoillaan. Ilokseni heti korjaamolta lähtiessä huomasin, että autoon on tullut voimaa alakierroksille lisää. Ei kun purkamaan vanhaa pumppua ja siinähän on oma hihnapyörä kera magneettikytkimen mekaanista ahdinta varten. Ohessa pari kuvaa. Onkohan tuo kytkin hieman luistanut tai ottanut huonosti? Eikös välissä kuuluisi olla jonkunmoinen kitkapinta? Ainakin selittäisi sitä, että piristyi vähän alakierroksilla. Toki nyt myös käyntiääni on todella nätti.



#10
Lainaus käyttäjältä: Henkk-a - 21.12.21 - klo:18:25
Itsellä oli samaa ongelmaa B7 Passatissa aikoinaan levyjen ja palojen vaihdon jälkeen. Lähes kaikkea kokeiltiin, satuloiden ja liukutappien herkistelyä, uusia jarruletkuja ja lopulta uusia satuloitakin, mutta merkittävää parannusta ei tapahtunut. Ajoin autolla jarruremontin jälkeen varmaan 60 tkm, ajan kanssa jarrujen kuumeneminen väheni.
Ok, taidan vielä ennen satulakuviota kokeilla originaaleja jarrupalojen asennuslevyjä. Nuo Motonetin pellit ei ehkä istu uriin ihan niin hyvin kuin voisi olettaa.
#11
Mites tuo jarruletku kannattaa tosiaan irrottaa? Tarkoitatko, että otetaan auki jarruputken ja letkun liitännästä? Mites tuo lähtee satulasta irti? Eikös tuon jarruletkun voi ihan lytistää esim lukkopihdeillä kasaan niin ei nesteet vuoda kuiviin?
#12
Päivää kaikille. Marraskuussa katsuri huomautti, että vasemmalta takaa alkaa olla palat finaalissa. Nyt sitten vaihtelin palat ja levyt taakse molemmin puolin. Vasemmalla oli pintaa jäljellä jokunen milli ja oikealla selvästi enemmän, varmaan jotain 5mm. Levy oli myös vasemmalla selkeästi kuluneempi. Autolla ajettu yhteensä 146tkm, näillä jarruilla noin 70tkm. Auton hankkiessani siihen oli tehty jotakuinkin kaikkiin nurkkiin levyjen ja palojen vaihto. Vaihtotyö meni ongelmitta OBD11 palikalla käsijarru sisään, palat ja levyt vaihtoon. Myös ne palojen alle tulevat peltilevyt vaihtuivat uusiin. Käkkäri sisään testerillä, testaus ja auto ajoon..

Mutta mutta..Vas takaa ottaa nyt levy lämpöä, myös oikealla lämpenee mutta ei niin paljoa. Palat istuvat mielestäni hyvin, samoin liukutapit pyörivät ja liikkuvat takeltelematta. Herää ajatus siitä, että satulan mäntä jumittaa/ei palauta kunnolla (se tiiviste rengas siellä sylinterissä antautunut?). Korjaussarjat ei mahdottomia kustanna, joten ajattelin yrittää huoltaa vanhat satulat. Herkistelin tänään vähän noita satulan mäntiä ja suihkin WD40 männän ja suojakumin väliin. Männässä näkyi jotain mustaa kumimaista töhnää pinnassa (suojakumia?). Tästä ei ollut apua. Tovin ehkä tunkin varassa rengas pyöri vapaasti. Ajosta tultua tunkin varassa rengas on jkv nihkeämpi. Paljoa jarru ei varmaan laahaa, mutta sen verran että lämpenee. Eivät kuitenkaan haise ja ainakin tänään 30km:n jälkeen itse vanne ei ollut lämmin. Levy kyllä poltti kättä. Toki jkv piti jarrutella ajon aikana (taajamaa) mutta vastaavasti etulevyt olivat liki kylmät.

Hötkyilenkö vielä vai kannattaako autolla ajella että osat hakeutuvat paikoilleen? Kuuluuko Passatin takalevyjen lämmetä ajossa?
Miten tuo mäntä lähtee parhaiten irti satulasta huoltoa ajatellen? Polkemalla vielä autossa kiinni ollessa niin että mäntä irtoaa? Käsijarru ajetaan varmaan taas auki asentoon testerillä?
#13
Onko lukolla joku mikrokytkin mikä ohjaa valoa? Jotain tämmöstä muistelen....en oo varma kuitenkaan
#14
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
22.07.21 - klo:11:03
Onko kukaan käyny koettamassa Golfin ehybrid plugaria? Alkaa tulla esittelyautoja myyntiin alkaen 32kâ,¬.. Enempi ehkä ajankohtainen kun rupeaa ekat vaihdokit tulemaan myyntii..
#15
Öljyt vaihdettu laatikkoon. Tumman ruskeaa vetistä moskaa. Nyt ei naksuta liki yhtään. Castrolin Transmaxit tilalle. Uskoisin että siirtäjämekanismi on se mikä ääntää. Lisäsin öljyt yläkautta niin kun sain ohjeeksi tehdä. Samalla hypistelin siirtäjämekanismia niin sain aikaiseksi samanmoista ääntä. Vanhat öljyt pois propusta ja loput pohjasta siirtotangon alapään holkin reijästä. O2S KWB laatikko.
#16
Ei sitä oo asennettu, väittäisin. Sama mulla itellä. Jälkiasenteista sarjaa paikalleen ja koodausta perään?
#17
Ei ollu helppoo saada oikeeta anturia varaosaliikkeeltä. Ensin tuli väärä, sitten saatiin oikea osa. Mulla toimii ainakin tämä WHT 003 859. Entinen oli ATE merkinen ja siitä lunttasin oikean numeron. Tohon oli selkeesti merkitty + ja - navat. Ekassa tarvikkeesss (GEBE?) ei ollu mitään merkintöjä ja väri oli musta. Toimivasss Metzgerin anturisss on merkattu myös napaisuus ja väri on harmaa. Meni myös vas takaa.. HighLine ilman pysäköintiavustinta.
#18
Vaikee sanoa.. Nalkutus loppuu kun auto on hieman perä alaspäin ja loppuu myös kun runksauttaa vaihdekeppiä kohti pakkia..samoin jos tyhjäkäyntikuorman vähentää minimiin ei naputa kun kierrokset nousee hitusen ja kone käy "tasaisemmin"
#19
Jotennii järkyttävän kehnoo tuo johto, samanmoinen paksu piuha oli multa poikki sport nahkapenkin pyllygrillistä. Ihan kovettunutta haperoo. Jopa itse johdin materiaalikin korppua..
#20
Jotain tämmöstä vähä aatellutkin, Kun aja perän esim pikku monttuun niin ei raplata niin. Britannian foorumeilta kun lueskelee niin yleinen tuntuu vaiva olevan. Jossain polon 5 vaihteisessa oli volkkarin huototiedotettakin, että vapaana olevat rattaat siellä vaan kilkuttaa. Vaihdelleet jäykempiä öljyjä niin kalkatukset väistynyt..kai ne on nii ohuita vellejä nykyään kun pitää saada kulutusta ja pyörintävastuksia alas..määrän kyllä ajattelin tarkastaa. Ilmeisesti vaihtotilavuus 2,1 litraa?
#21
Ko auto, 6 vaihteinen manuaalilaatikko. Kilometrejä 135tkm. Huomasin lämpimänä vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä, että vaihdelaatikon suunnasta kuuluu ylim naputusta tyhjäkäynnillä. Hipaisu kytkimeen ja ääni häviää ja ei välttämättä tule heti takaisin. Samoin äänen saa pois kun esim kytkin ylhäällä alkaa laittamaan pakkia päälle (kun on painanut keppiä ja vetänyt sitä vasemmalle). Samoin ääni häviää jos kytkin ylhäällä työntää keppiä esim kolmosen suuntaan hivenen (ottaa kiinni synkronointiin?) . Samoin ääntä ei kuulunut tänään kun auto oli pienessä myötämäessä. Myös milli lisää kierroksia joytokäyntiin niin ääni katoaa. Ei kuulu sisälle, mutta ärsyttävästi ulkopuolelle. Muutoin kaikki pelaa loistavasti. Väljää jossain siirtovivustossa tms? Öljyjä ei oo ikinä vaihdettu, suunnitelmissa on. Ei näkyviä vuotoja. Mikä lienee?
#22
Mulla oli osin irti se pullojen suojamuovi kulmastaan ja oli myös sepelin paloja muovin päällä.
#23
No hyvä jos ei eksy minnekään venttiili yms koneistojen väliin..
#24
Juu, osa vaihdettu läpivientikumeineen. Puolet kumista ja pätkä huohotinventtiilin muoviputkea olivat jo aikaa sitten päätyneet moottorin syövereihin. Eipä tuosta ainakaan vielä ole suurempaa seurannut. Minne se kumin pala pahimmillaan voi eksyä?
#25
Kiitti! Siinä on vielä se gummi paikoillaan. On vaan tosiaan  muuttunut kivikovaksi. Kiitos vielä myös varaosanummeroista. Mitä oireita tuo rikkinäinen osa on voinu tehdä?
#26
Tuntu pelkkä metallivalu, ei läpivientikumista tietoakaan. Tuo muovomötikkä painuu tiiviisti tohon reikään. Tutkin kun ehdin..
#27
Taisikin paikka löytyä. Mutikka painetaan suoraan reikään venttiilikoppaan. Mitenhän saisi katkenneen muovin pätkän pois?

#28
Hmmm. Tohon on sitten pakko kuulua letku..
#29
Moi. Tuommosen letkun pätkän huomasin roikkuvan irtoimenaan konetilassa. Tulee ilmanputsarilta ja mutikka näyttää kun siitä olis katkennu jotain. Mihin tuon kuuluu mennä vai kuuluuko mihinkään? Heti sille ei vasta kappaletta tarjoutunut. CBZ moottori?



#30
Passat B7 (11-14) / Vs: passat akun vaihto
11.02.21 - klo:18:41
Kiinni metallilevyllä akun alareunasta. Löytyy moottorin puolelta kun ottaa akun suojapehmikkeen pois. Olikohan yksi 13mnäm pultti..
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy