Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Natina

#1
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.02.21 - klo:13:01
Lainaus käyttäjältä: JJT - 06.02.21 - klo:09:14
Vaikuttaako ne muuhun kuin ohjaukseen?  Millä Modella porukka ajaa ja miksi?
Itsellä eco enkä ole koittanut muita, vielä ::)

Nappi vaikuttaa ainakin valojen kääntymiseen, ACC:n reagointinopeuteen tai johonkin siinä, ohjauksen jäykkyyteen sekä ehkä kaasun vasteeseen. Indivisual-modessa ne tosiaan näkee ja voi säätää mieleisekseen.

Itsellä Eco yleensä käytössä, koska valojen ei tarvitse kaupunkiolosuhteissa kääntyillä turhaan. Ja jos tuolla nyt pitkällä aikajänteellä jotain pientä kulutuseroa saa vrt muihin moodeihin niin mulle kelpaa. Pidemmillä matkoilla  saatan käyttää jotain ohjausta jäykistävää kuten Sport.
#2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
28.01.21 - klo:14:25
Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 28.01.21 - klo:13:59
Eikö hybridin idea ole se, että se pitää akun varaustilan suurinpiirtein niissä lukemissa kuin mitä se olikin? Tietenkin se silloin tällöin lataa, kun sen parhaaksi näkee, ja myös tasamaalla.

Omien havaintojen perusteella (vm 2016) hybridimoden aktivoimishetken sähkömatka pyritään säilyttämään. Jos kiihdyttelee voimallisesti tai eteen tulee ylämäki heti hybridille siirtymisen jälkeen, niin on varsin todennäköistä että auto myös latailee tämän jälkeen käyttämällä polttomoottoria. Jos hybridimodeen siirtymisen aikana akkua on jäljellä alle 5 km, sitten lataa kunnes akku täyttyy tuohon.

Käytännössä polttomoottori käy tasakierroksilla vakionopeudella ajaessa, ja sähkömoottori avustaa tai lataa tien mäkisyydestä ja tuosta em tilanteesta riippuen.
#3
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
27.12.20 - klo:07:21
Lainaus käyttäjältä: Sokka - 27.12.20 - klo:00:18
Jos ei peruslöylyt riitä, saisihan näihinkin varmaan defan tai calixin miniplugilla ja vaikka 1.8kW sisälämppärillä asennettua? Tietysti hieman syö tuota alkuperäistä ideaa..

Saa. Itselläni 2016 GTE:ssä Defan lohkari ja slimmi sisälämppäri. Toimii hyvin ja pistokekin maastoutuu hyvin mustaan maskin osaan (sivuttain asennettuna).
#4
Lainaus käyttäjältä: Banned - 16.06.20 - klo:22:51
-16 Discover pro gen 2 ei ainakaan näytä mittaristossa tolppia. Samoin en kyllä kuullut merkkiääntäkään. Tosin mulla ei ole median mykistys päällä, joten ihan varma en ole jos se on jotain kuiskutellut.

Merkkiääni on ainakin minulla samanlaisessa mankassa hiljainen, lyhyt piippaus ja se tulee juuri ennen tolppaa. Navigointiopasteiden äänenvoimakkuus voi vaikuttaa tuohon. Lisäksi piippaukset tulee, vaikka lähestyisit kameraa sen takapuolelta tai sivusta. Merkkiäänestä ei siis ole mitään hyötyä, joskaan ei suurta haittaakaan.
#5
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 15.06.20 - klo:09:25
Itse laitoin omasta autostani webaston valikosta tuuletukselle. Tuoreiden sääennusteiden mukaan sille on nyt oikeasti käyttöä eli tulee sitä varmaan hieman huudatettua.

Tuuletus tuskin on rinnastettavissa "Webaston käyttöön". Sehän kuluttaa vain kabiinin sisäilman puhallinta eikä liikuta muita Webaston osia lainkaan (poltin, venttiilit, vesipumppu, pa-pumppu).

Itse en ole Webastoa kesäkaudella käyttänyt, vähän sama kuin en juuri ilmastointiakaan talvella. Jos joku weban bensapumppu sen takia porsii niin sitten mennään kiroten pajalle.
#6
Minullakin on 2016 gte:stä lähtenyt maalia ulkomuistista takapuskurin saumasta, vasemmalta puolelta. Pitääpä käyttää liikkeessä. Näyttää jokseenkin samalta kuin Autotus:n kuvassa.
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
15.05.20 - klo:20:22
Lainaus käyttäjältä: Vilttonen - 15.05.20 - klo:19:51
Olisko tähän kellään apuja? Itsekin kaipaisin kameratolppia tohon Active displayn karttaan.

GTE 2016. Joskus vuosi sitten kyselin samaa, ei tuntunut olevan mahdollista.
#8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
17.04.20 - klo:19:43
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.04.20 - klo:18:12
Pitää siis tilata sopiva lasi ja kamera jos haluaa dynaamiset valot? Tuleekohan miten paljon hintaa?
Nimimerkillä lasissa särö ja HI-mallit ledit

Kufatecillä kamera ja kaapeli oli noin 200 + 40 eur. Uudet muoviosat kameran päälle marmorilta luokkaa muutaman kympin. Lasin hinnasta en tiedä, tai kameran asennuksesta. Riippuu tietty paljon, mitä tekee itse. Ja sitten tietty koodaus, pitäneekö käyttää merkkiliikkeessä.

Lasi on vielä kiveniskemiä lukuunottamatta ehjä, niin ei ole tullut mietittyä tuota syvällisemmin.
#9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.04.20 - klo:11:01
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 06.04.20 - klo:10:14
Eihän se Volkswageninkaan järjestelmä kerro sitä, paukkuvatko sulakkeet tai töpselit sulaa. Ongelmahan koskee lähinnä schuko-latausta. Volvossa on 8 A schuko-latauskaapeli. Jos schuko-pistorasia ei kestä 8 A kuormaa, niin sanoisin vian olevan paikan sähköasennuksissa.

Ei ollutkaan kyse siitä, kertooko järjestelmä millä virralla on turvallista ladata, vaan siitä, että volskun laitteella on ylipäätään mahdollista laittaa mummola-asetus päälle ja saada auto ladattua siinä missä Volvokuski ajelee bensalla kotiin. Otetaas toinen esimerkki: työpaikalla, jossa on useampi lataaja yhden tolpan nokassa. Täydellä virralla sanoo paks ja pum, taas ajellaan bensalla kotiin.
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.04.20 - klo:09:53
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 06.04.20 - klo:09:41
Itselläni on Volvon hybridi, jossa käyttäjä ei voi edes vaikuttaa latausvirtaan (lataa siis sillä teholla minkä auto ja latausyksikkö keskenään päättävät, käytännössä auto pyytää suurinta virtaa minkä auto pystyy vastaanottamaan). En tiedä miksi Volkswagen on tuonut edes mahdollisuuden kuljettajalle valita latausvirta, mutta en ainakaan itse pysty näkemään mitään hyötyä latausvirran rajoittamisesta (ellei se sitten johdu siitä, että latauspaikan sähköt eivät kestä täyttä virtaa).

Miten Volvokuskit voi sitten tosiaan varmistua siitä, ettei sulakkeet pauku tai töpselit sula?

Onhan hitaampi lataus ainakin omasta mielestäni akuille parempi kuin nopea, koska ne lämpiää siinä vähemmän. Toisaalta, jos ollaan lähdössä heti latauksen jälkeen liikkeelle niin sitten lämmin akku on suotava...
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
23.03.20 - klo:19:41
Lainaus käyttäjältä: coelb - 23.03.20 - klo:19:01
Digimittaristolla varustettu vuoden 2016 malli tuli viikko sitten ostettua, alla 145 tkm. Hyvältä vaikuttaa toistaiseksi. Pari kysymystä olisi kuitenkin asiantuntijoille esittää:

- Autossa on Keyless Go -avaimet. Tarkoittaako tämä tosiaan vain avaimetonta käynnistystä, ei ovien aukaisua? Vai onko tuossa vikaa tuolta osin?
- Lämmittämättömässä autohallissa akku näyttäisi täytenä lupaavan 36 km rangea, joka käytännössä tarkoittaa noin 30 kilometriä. Kuulostaako normaalilta?

Samanlainen kampe alla.

Kyllä, avaimeton käynnistys tuo lienee. Jos on keyless access, on ovenkahvoissa pienet syvennykset peukalon kohdalla.

Rangesi kuulostaa ihan normaalilta. Ensimmäiset kilometrit häviää yleensä nopeasti, mutta kevään edetessä lienee pientä parannusta luvassa.
#12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
18.03.20 - klo:16:55
Lainaus käyttäjältä: Banned - 17.03.20 - klo:15:10
Asiaan löyhästi liittyen, kyllä kuulostaa karmealle tuo neloskoneen rallatus, jos se sattuu käyntiin lähtemään. Masentaa ajella, parempi vaan että pysyy hiljaa ;D En tiedä onko kaikki nuo pienet neloskoneet tuon kuuloisia vai totuinko vaan edellisessä liian hyvin suoran kutosen murinoihin.

Ehkä se GTE-moden "päristin" on juuri teikäläisille tehty.   ;D

Mua polttomoottorin käynti häiritsee lähinnä vain paikallaan seistessä, jos on vaikka juuri käynnistynyt ennen kuin pitää pysähtyä valoihin, niin äly antaa kuitenkin sen käytä lämpimäksi ennen ensimmäistä sammutusta. Ja voi jestas sitä kuminauhamaisuutta, jos sähköpuoli ei jaksakaan avittaa liikkeelle! Odotan aikaa, jolloin alla on täyssähkäri.
#13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
18.03.20 - klo:16:52
Lainaus käyttäjältä: Haappis - 18.03.20 - klo:15:46
Oma auto käyttäytyy ainakin vakkarilla ajettaessa juuri niin, että se auttaa ylämäissä sähköllä sen sijaan, että vaihtaisi vaihdetta pienemmälle. Joskus auttaa mittarin perusteella jopa reilusti. Riippunee kaiketi mäestä ja vauhdista?

Aloin jo epäilemään omia havaintojani, mutta juuri tuota se tekee! En tiedä, millä voima(t) välittyy noin portaattomasti renkaisiin molemmista moottoreista, mutta niin se tuntuu tekevän.
#14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
17.03.20 - klo:13:20
Lainaus käyttäjältä: passo_s - 17.03.20 - klo:13:14
Lisäisin GTE moodi lisää lapsellista moottorin ääntä kajareihin.

Pakkohan se on jotenkin differentoitua massasta ja antaa kuskille kuva, että nyt on kaikki kilowatit pelissä.  :)
#15
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
17.03.20 - klo:12:06
Lainaus käyttäjältä: aMatsoni - 17.03.20 - klo:10:25
Olen ymmärtänyt, että auto pyrkii pitämään polttomoottoria mahdollisimman hyvällä taloudellisuusalueella. Jos kaasupolkimella annostelee vain pientä kuormaa, auto lisää kuormitusta lataamalla samalla akkua. Kaasua enemmän painamalla lataus vähenee tai loppuu moottorin kuormitustilanteen mukaan.

Näin se tuntuu tosiaan toimivan. Maantieajossakin huomaa, kun moottorin kierrokset on tasaisesti esim 2000 rpm, vaikka nopeus voikin vaihdella kiihdytysten ja mäkien myötä. Sähkö auttaa siellä missä tarvii, tai vastaavasti moottori lataa akkuja, kun tehoa on käytettävissä sillä puolella.
#16
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.03.20 - klo:19:49
Lainaus käyttäjältä: avtsi - 16.03.20 - klo:19:37
Koska GTE moodin on tarkoitus valjastaa kaikki käytössä oleva teho käyttöön, eikä tuo onnistu sen jälkeen kun akut on tyhjät.

Kyselin jo golffipuolella tätä, mutta täällä näyttää olevan vilkkaampaa niin kysytään täälläkin, kun taitaa aika sama logiikka olla näissä kuitenkin.

Onko normaalia, että akkujen tyhjentyessä ja moottorin käynnistyessä auto alkaa hybriditilassa lataamaan akkua? Käytännössä lataa hetken aikaa, sitten mennään taas 300m sähköllä, sitten alkaa taas lataamaan, sitten taas 300m sähköllä jne. Tämä siis kaupunkiajossa.

Olisin kuvitellut, ettei auto hybriditilassa lataa akkuja muuta kuin jarrutusenergialla? Tuossa latauksen aikana kulutusmittari pyörii kuitenkin jossain 15-20l/100km kieppeillä ja tuntuu tyhmältä, että koko ajan vaihtelee latauksen ja sähkön välillä?

Samaa olisin vastannut GTE-modesta.

Eikös tuo normaalia ole, että auto pyrkii pitämään akussa muutaman kilometrin verran rangea. Ei se jarruttelusta sitä tarvittavaa energiamäärää saa, ellet laskeudu Alpeilta alas (huvittais kokeilla...). Kun rangea on vähän, mutta moottori ja kabiini jo lämmin, sammuu polttis mielellään hitaasti ajettaessa ja valoissa. Vastaavasti taas käynnistää sen liikkeellelähdöissä hyvinkin herkästi, ennen kuin auto on edes omaa pituuttaan liikkunut.

Jos haluat, että polttis ei rumbaa käyntiin-sähkölle koko ajan, laita akun lataus näytöltä päälle. Tuo tosin ei ainakaan ekologisuutta lisää. Ehkä se GTE-moodikin pakottaa em syystä polttiksen käymään pidempiä jaksoja.

Tästä löytyykin ikuinen aasinsilta kysymykseen, miten paljon vaikkapa matka-ajossa ilmenevä jatkuva polttomoottorin sammuttelu (ruuhkat, alamäet...) vaikuttaa koneen kestoikään? Onhan sillä selvästi jotain vaikutusta kulutukseen kun tuo auto kulkee parhaillaan karvan päälle 5 l/100 mutta tuleeko säästö moottorin kustannuksella?
#17
Paina talttapäämeisselillä tai verhoilunpurkukalulla lampun lyhyellä sivulla olevan loven kohdalta, katon suuntaisesti. Siinä on jousiklipsi, jolla lamppu roikkuu sisäkatossa. Varmasti videoitakin löytyy, googlaa esim ”replace passat dome light”.

Lampu vaihdon jälkeen häiritsee enää se että valo on katossa eikä kontin sivulla, jossa siitä olisi iloa myös verhon ollessa kiinni. :)
#18
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
10.02.20 - klo:21:46
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.02.20 - klo:12:53
Markkinoilla on myös schuko-latauskaapeleita joissa tuo älymokkula on rakennettu sinne type2 liitännän sisälle eli kaapeli on huomattavasti sirompi. Kaapelissa on vain pieni vikavirtasuoja palikka lähellä schuko pistoketta. Tässä esim. yksi potentiaalinen vaihtoehto ->

https://eauto.si/metron-shop/product/type2-schuko-cee-16a-1-phase/

Ja tässä esitellään paria em. merkkistä kaapelia ->

https://youtu.be/hSqP8wa2nT4

Kiitti vinkistä ja linkeistä. Tuommoinen integroidun älymokkulan kaapeli onkin seuraava latausjohto, mitä ostan! ...kunhan nyt ensin totean, että säännöllistä lataustarvetta on muuallakin kuin kotona.
#19
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
05.02.20 - klo:16:02
Lainaus käyttäjältä: SP - 05.02.20 - klo:15:41
Onko kukaan keksinyt kikkaa millä auton saisi puhaltamaan lämpöä, (ilman polttomoottoria, WeConnectia tai webastoa)? Pitääkö kuskin penkille nostaa hiekkasäkki, jotta auto pysyisi "käynnissä"? :)

Joo, sisätilanlämmitin.   :P

Itse hommasin lohkarin ja sisälämppärin MY16:een. Näin on ainakin joku lämmönlähde, millä saa kuivateltua kabiinia loskakaudella ja sulatettua lasit, kun latausmahdollisuutta ei työpaikalla ole (tai en ole siitä maksanut) mutta lämpötolppa löytyy.
#20
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
05.02.20 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: Terpower - 05.02.20 - klo:10:26
Pitääpä itsekin mitata. Outoa että sitte mulle noin sanoivat.
Mutta mittaamalla selviää.

Sulle on myyjä yrittäny kaupata uutta GTE:tä kaikilla mahdollisilla argumenteilla, ettet vaan sortuisi käytettyyn.  :)

Kiitos foxnen varmistuksesta!
#21
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
04.02.20 - klo:20:42
Lainaus käyttäjältä: Terpower - 04.02.20 - klo:19:40
Niin siis volkkarilta mulle sanottiin, että 2019 mallista eteenpäin korkeajänniteakkua ladattessa lataa myös 12v akkua samalla. Siis piuhassa.

Tottakai sitten ajettaessa ja auton ollessa ns. päällä, lataa myös 12v akkua.

Joka tarkoittaa sitten sitä, että jos paljon käyttää webastoa saattaa 12v akku tyhjentyä. Tosin voi myös olla, että auto on niin fiksu ettei käynnistä webastoa 12v akun ollessa pienellä varauksella.

Ainakin monessa muussa hybridi mallissa auto käynnistyy myös 12v akusta vaikka ajettaisiinkin sähköllä, volkkarista en tiedä.

Aivan joo, käy järkeen. Tai toisaalta en ymmärrä, miksei volskun inssit ole aiempiin vuosimalleihin toteuttaneet 12 V akun latausta roikan nokassa, jos akku kuitenkin latautuu ajaessa korkeajännityspuolelta.

Luulen nähneeni jossain ohjekirjassa maininnan (tää 2016 tai sitten se oli edellinen 2011) että Webasto  sammuu jos akkujännite, lämmityksen ajastin tai bensavalo niin edellyttää.

Ei käynnisty volsku pelkällä pikkuakulla, koska perinteistä starttia ei ole. Sähkömoottori vaatii ajoakun virtaa. Periaatteessa auto ei myöskään anna sammuttaa polttomoottoria, mikäli ajoakun jännite on syystä tai toisesta liian matala.
#22
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
04.02.20 - klo:15:50
Lainaus käyttäjältä: Terpower - 04.02.20 - klo:15:38
Kuulema vasta 2019 mallista eteenpäin latautuu korkeajänniteakusta. Sitä edelliset mallit eivät.
Tänään juuri selvitin asiaa volkkarilta.

Öö, mistä ja missä tilanteissa 2015-2018 autoissa 12 V akku sitten latautuu, jos ei korkeajänniteakusta? Laturiahan noissa ei ole, eli sähkömoottorin pitäisi pyöriä laturina, mitä ei pääse tapahtumaan E-modella ajaessa saatikka auton seisoessa.
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
04.02.20 - klo:13:23
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.02.20 - klo:12:59
Vähäinen lataus ja akun kylmyys tiputtavat tarjolla olevaa sähkötehoa, jolloin motarille kiihdytys ottaa polttiksen avuksi.

Näin minäkin olin ajatellut, enkä siksi vielä jaksa ressata mahdollisesta akun heikkenemisestä. Moottori käynnistyy tosiaan jossain 50% kuormituksen kohdalla, vaikka sininen kaari yltäisi 75% kohdalle asti.

Asiaan löyhästi liittyen, kuvaako tehomittarissa latauksen puolella oleva vihreä viiva ja sen päässä oleva kolmio suurinta mahdollista jarrutusenergian talteenottoa? Vihreä kaari kasvaa akkujen lämmetessä. Aiemmin lämpimämmillä keleillä ajaessani kuvittelin vihreän kolmion näyttävän edellisen jarrutuksen maksimilatausta, mutta nyt epäilen olleeni väärässä.
#24
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
04.02.20 - klo:09:19
Lainaus käyttäjältä: Jlahti - 04.02.20 - klo:08:38
Oletko katsonut mitä on määritetty akun ala ja yläraja-arvoksi. Elikkä jos lähtöaika on määritetty ja aktiivinen nuo arvot tulevat voimaan. Jos alaraja on esim. 50% niin kun auton laitat latautumaan akut ladataan 50% asti. Ja loput 50% ladataan vasta kun lähtöaika lähestyy. Jos painat latausluukun ylimmäistä painiketta ennen kuin yhdistät kaapelin autoon, niin silloin akut ladataan täyteen oli lähtöaika määritetty tai ei. Itse olen huommannut (v.2016) omassa autossani että kesällä pääsi noin 45-52 kilsaa hyvinkin. Nyt talvella ajot E-moodissa on noin 20-30 kilometriä riippuen lämmityksestä ja ajoprofiilista (eco, normal, sport etc.). Toki vaikuttaa talvirenkaat ja lumi sohjotiellä, jota toki ei tänä talvena paljoa ole ollut :). Itse pyrin aina ajamaan e-modesa, hybridillä vasta kun lähden ajamaan pitempää matkaa esim. moottoriteillä. Täällä joku kertoi aiemmin että näissä VW autoissa ei ole käytössä lämpöpumppua (Audeissa taisi olla jo) tuohon lämmitykseen vaan 5 kilowatin lämpövastus, joten voi arvata kuinka paljon tuolla saa kulututettua ajoakut.

Jos jaksaa vain lukea tätä ketjua niin suosittelen käymään lävitse, paljon hyviä vinkkejä itsekkin kerännyt. Oma autoni on nyt tällä hetkellä huollossa DSG vaihteistontakia (ajettu 50tkm) neloselta kolmosvaihteelle tippuessa kuuluu sellainen ulvahdusääni, sitä ollaan tässä melko kauan jo setvitty :(.

Kiva kuulla, että muillakin on range samaa luokkaa kuin itelläni (20 km). Tänäänkin aamulla -16 lämmöissä kulutus oli 33 kWh/100 luokkaa. Talvikaudella ei pääse kuin menomatkan töihin sekä osan matkaa kotiin sähköllä. Olen huomannut, että kylmemmillä keleillä akussa saa olla vaikka 10 km jäljellä mutta silti polttis hyrähtää avuksi esim moottoritien rampille mennessä. Pitäisköhän harkita, että alkaisi lataamaan työpaikallakin, en ole osannut laskea.
#25
https://de.aliexpress.com/item/32992464630.html

Hain ”child seat passat” ja löysin kuvahaulla tuommoisen. Varmaan virallinen vw-tuotekin olisi olemassa.
#26
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
03.02.20 - klo:18:22
Lainaus käyttäjältä: Terpower - 03.02.20 - klo:16:14
Terve.

Ostin juuri käytettynä GTE:n 2017. Ajettu nyt 85000.

Ensimmäinen kysymys kuuluu, että kun akun lataa täyteen näyttää range noin 36km. Onko tuo siis auton itse arvioima, kyseisillä lämmitysvoimakkuuksilla, ulkolämpötilalla ym ? Miksi rage ei nouse sen yli ja sitten vaan pienene sitä mukaa kun virtaa kuluu ?

Toinen kysymys, kun lämmittää autoa webastolla, niin ottaako se virran 12V akusta ? Jos niin mistä löytyy 12V akun latausnavat, jos sitä pitää joskus vähän virkistää ?

ja vielä yksi, aktivoin We Connectin käyttämällä puhelinta wifi hotspotina, eikä autossa ole mitään erillistä tikkua nettiyhteydelle, silti appi toimii ja ilmoittaa kaikki tiedot ja juttuja pääsee sieltä säätämään. Eli miten se yhteys on muodostettu ?

Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta olis hyvä saada vähän tietoa.

Samalla tavalla toimii oma 2016kin rangen suhteen. Aamulla lähtiessä voi olla 38 km, mutta jo puolen kilsan ajon jälkeen on hävinnyt pari, kolme kilsaa. Lämpötila vaikuttaa rangeen, ja ehkä sitä kautta välillisesti tai suoraan lämmittimen nuppien asento. Sakemanni on halunnut, että auto ei turhaan lupaile kuuta taivaalta vaan tiputtaa rangea heti lähdössä.

Latausnavat löytyy konehuoneesta muistaakseni sulakerasian etureunasta, akku on peräkontissa. Manuaalissa on tämä esitetty. En tosin ole varma, onko 12v akun lataaminen erillisellä laturilla ollenkaan tarpeen, vai ladataanko sitä samalla, kun auton ajoakutkin.

Veikkaan, että puhelimesi on paritettu bluetoothilla ja yhteys toimii sen kautta.
#27
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
29.01.20 - klo:08:55
Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 29.01.20 - klo:08:49
Huomasin viime kesäisellä Ruotsin reissulla saman kuin Natina: Jos akussa on varausta kun lähtee liikkeelle on kulutus selvästi pienempi myös hybridi-modessa. Kaupungissa auto kulkee tuolloin lähes puhtaasti sähköllä ellei nyt lappu lattiassa kiihdyttele kun taas jos sähkökantama on nollassa auto lataa akkua hybridi-modessa ainakin jos ajotila on "normal" eli sähkö ei osallistu kuljettamiseen missään vaiheessa. Ero on juuri tuon 0,5-1l / 100km eli 10-15%.

Hyvä pointti ja unohtui mainita, että itse ajelen pääasiassa Eco-moodilla. Tuo vaikuttaa ehkä siihen, että akkua ei viikonlopun matkalla ladattukaan siihen 5 km rajaan, minkä havainnoin viime kesänä olevan jonkinlainen maaginen alaraja matka-ajossa.
#28
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
29.01.20 - klo:08:24
Lainaus käyttäjältä: kaide - 24.03.16 - klo:20:38
Tyhmä kysymys mutta: Latautuuko näiden akut ajon aikana  ? Eli siis , kun akut menee tyhjäksi mitä sitten ? Tehostä häviää 100hv ja akun on lopun matkaa lappin vain painolastina ?

Ei sähkömoottorin teho putoa mitenkään kerralla 100% -> 0 akkujen tyhjentyessä, vaan poltomoottori ottaa aiemmin vetovastuun liikkellelähdöissä ja kiihdyttelyissä on ainakin teoriassa vähemmän sähkömoottorin tehoa käytettävissä, ja polttis joutuu työskentelemään enemmän sille epäedullisemmilla kierroksilla. Silloin, kun akussa on virtaa ja ajetaan hybridimoodissa, polttomoottorin kierrokset pysyy hyvinkin vakiona, toki nopeuden ja käytössä olevan vaihteen mukaan arvotulla kierrosluvulla. Olettaisin näiden olevan säädetty siten, millä moottorin hyötysuhde on optimaalisin.

Tämän talven pakkaskeleillä (-5...-10) olen jo huomannut semmoista, että vaikka range näyttää 10 km, lähtee polttis käyntiin motarille kiihdyttäessä. Sininen tehoreservin kaari yltää vain jonnekin 60% kieppeille, minkä kyllä sen perusteella pitäisi riittää sähköllä kiihdytykseen. Onkohan tuon 2016 kulkineen akut siten jo happanemassa, vai onko käytös normaalia?

Viikonloppuna tehdyn n. 2 x 200 km matka-ajon aikana kulutus oli noin 5...5,5 l/100 menomatkalla ja akkujen ollessa lähtiessä noin 75% täynnä. Pakkasta oli -1...-5. Paluumatkalla oli akku lähtiessä tyhjä, ja koko matkan aikana range nousi jarrutusenergian talteenoton ja polttomoottorin lataamana vain noin 2-3 km pintaan. Paluumatkan kulutus ei ollut silti radikaalisti suurempi, noin 6 l/100. Matkalla oli sitten myös kylmempää, -19 alimmillaan. Oikein mukavaa matkantekoa näistä huolimatta. Pahoittelut, kun en jaksanut pelata kuvien ottojen ja siirtojen kanssa (otettu on, ei vain netissä että tänne niitä saisin).

Tämänaamuinen työmatka-ajo, n. 13 km yhdellä nopealla pysähdyksellä, näytti keskikulutukseksi 28.9 kWh/100. Lämpötila oli -7,5 ja kabiinin lämmitys asetettu 21,5. Keskinopeus 60 km/h (valtaosa motaria, jossa 80-90 km/h). Lähdössä range 38 km, perillä 16 km. Tämän perusteella mää vähän ihmettelenkin noita siigen ja muiden aiemmin postaamia puolet pienempiä kulutuslukemia...


#29
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
25.01.20 - klo:16:57
Lainaus käyttäjältä: Tomppa79 - 25.01.20 - klo:01:06
Morjens! Nyt houkuttelisi ostaa käytettynä Passat farkku. Kilometrejä autossa olisi 114000 ja auto olisi ruotsin tuonti auto. Ooen paljon lukenut ja kuullut näistä autoista. Sain ihan sellaisen tajouksen, että auto olisi varaa ostaa. Olisiko teillä mitään vinkkejä mitä mun pitää ottaa huomioon? Olen aika paljon tätä palstaa lukenut ja osaan ottaa huomiooon ongelmakohdat. Mulla on kotona vaan tolppa mistä autoa pystyy lataamaan ja muuten lautaus sitten menee kauppakeskuksissa ym paikoissa. Säästänkö paljon bensaa vrt Octavia 1,4 vm 17 vai ollenkaan verrattuna?

Tietämättä Ocun kulutusta tai ajomatkoja sanoisin, että säästät 25-35 km ajoihin kuluvat bensat päivittäin. :). Kauppojen pihassa toimivat latauspisteet taitaa olla niin kalliita, että hybridiä ei juuri kannata niistä ladata.
#30
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
15.01.20 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: ahu - 15.01.20 - klo:12:54
Ok. Miksi virran pitäisi olla päällä? Ymmärtääkseni virta ei voi olla päällä niin pitkään kun piuha on kiinni ymmärrettävistä syistä.

Anteeksi, luulin että virtojen piti syystä tai toisesta olla päällä samalla, kun autoa piti saada lämmitettyä. Huonosti luin. Mutta joo, jos on Weba, niin ei tartte käyttää WeConnectia.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy