Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ukormi

Sivuja: [1] 2 3 ... 25
1
Kyllä näissä kaikissa VAG vehkeissä kannattaa miettiä josko ostaisi tuon OBDeleven lukijan. Itsellä se on säästänyt jo niin paljon rahaa että ostohinnan 100e on saanut monta kertaa takaisin. Nyt tuli vuosi täyteen ja 60 eurolla sai taas takaisin kaikki PRO ominaisuudet.

2
Ostetaan / Kromireunus maski Octavia RS 2015
« : 01.10.22 - klo:00:52 »
Löytyskö moista. Nyt on blackpaketin musta ja mieluusti laittaisin vakion kromireunuksisen.

Privaa.

3
Itse olen tilastoinut tämän vuoden päiväsuoritteita saadakseni selville, miten hyvin täyssähkäri sopisi nykyiseen ajoprofiiliini. Noita yli 300 km ajopäiviä on tähän mennessä tullut 6 kpl. Vielä on vuotta jäljellä. :)

Vaikka omaan ajoprofiiliin tuijottaminen ei kerrokaan mitään muiden tilanteesta, uskaltaisin veikata että aikamoisen suuri prosenttiosuus suomalaisten ajoprofiileista on sellaisia, joissa pitkiä päiväreissuja ei ihan hirveästi tule. Kauppamatkustajat sitten erikseen, ei heitä nyt sentään enemmistöä voi olla.
Juu. Sähkäri on parhaimmillaan kaupunkipyörityksessä. Ja siinä tullaan taas siihen iänikuiseen dilemaan. Tarvitsisi tilavan auton että voi roudata kamaa kaupunkialueella. Kenties sitä vetokoukkuakin tarvitsisi talven varalle haettavaan puukuormaan. Millä hinnalla saat tuollaiseen sopivan sähköauton? Nyt sähköautot pitävät hyvin hintansa mutta niin pitävät polttiksetkin kas kun uusien toimitusajat on mitä on. Ainakin minä odottelen nyt ihan rauhassa ja katselin miten tämä homma kehittyy. Kilsoja ei tule kuin n. 10000km vuodessa. Jaa, miksi ostin dieselin? No suurin kuluerä näissä on ollut arvonalenema, ei noilla käyttökuluilla ole nyt niin järkyttävä merkitys vaikka joku toki on niilläkin. Ja mukavahan tuolla on ajaa, ei vaikuta kaupunkipyörityskään kulutukseen paljoa.

4
Myydään / Vs: Octavia 3 peilinkuoret
« : 30.09.22 - klo:14:58 »
Siistit ja valkoiset.
Laitoin privaa

5
Myydään / Vs: Octavia 3 peilinkuoret
« : 30.09.22 - klo:13:45 »
Jos nuo on jo myyty, Minulla on tarpeeton peilinkuori pari myytävänä.
Siistikuntoiset valkoiset?

6
Myydään / Vs: Octavia 3 peilinkuoret
« : 30.09.22 - klo:13:06 »
Jokos nämä menivät?

7
Huoh...sähköautoilla ei ole sen siunaaman merkitystä sähkönhintan nousuun, koska sähköautoja ladataan kotona halvan sähkön aikaan jolloin ylituontantoa on joka tapauksessa - jos pörssisähkö maksaa sentin tai pari ja joku ottaa silloin sähköä akkuunsa niin se ei ole keneltäkään pois. Tien päällä latausasemilla puolestaan on sellaiset katteet ja marginaalit että niitä autoilija yrittää välttää jos vain voi, ja tuon reilun ylihinnoittelun vuoksi ei sekään kyllä perushintaa aja yhtään ylemmäs.

Sähköautojen lataus on malliesimerkki joustavasta kuormasta.

Ainoa poikkeus on ehkä (toimistoaikaiset) työpaikat jotka tarjoavat latausmahdollisuutta, niiden kannattaisi ehkä sammuttaa latauspisteet aamun ja iltapäivän huippukulutustuntien ajaksi, mutta täysin väärä premissi.
No tuolta voi katella niitä halpoja taksoja: https://sahko.tk/
Monella on vielä kiinteä sopimus mutta koko ajan niitä muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi tai pörssisähköön. Naapurilla toistaiseksi voimassa oleva jonka nostavat 55 senttiin/kwh 1.11.2022 alkaen. Osti just GTE Passatin. Miettii nyt vaihtaako pörssisähköön. 55senttiä/kwh on ryöstöä. Siihen tulee toki vielä päälle siirtomaksu. Kukaan ei voi sanoa mitä maksaa pörssisähkö talvikuukausina ja loppuuko sähkö tuolloin kokonaan. Jos on sähköauto, sillä yleensä ajetaan mahdollisimman paljon ( eihän muuten sähköautossa ole nykyisillä hankinta hinnoilla mitään järkeä ) ja tuolloin sitä myös ladataan paljon. Jos on aamulla lähdettävä ajamaan vaikkapa 300km, yöllä se on ladattava maksoipa sähkö mitä vaan.

Ei nämä ole niin mustavalkoisia juttuja vaikka sähköautoja rakastaisikin yli kaiken.

8
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« : 28.09.22 - klo:12:21 »
VW sanoo, että ID.3 rumpujarrut on suljettu tiiviisti. Sisälle ei pääse suolaa, kuraa tai vettä. Ne eivät siten ruostu tai jumiinnu ajan myötä vähäisen käytön vuoksi. Niiden pitäisi olla huoltovapaat ja kestää auton elinikä.
Onkohan yhtä elinikäiset kuin alunperin oli tarkoitus TSI jakoketjuissa ja DSG laatikoissa ( joihin ei tarvinnut ikinä vaihtaa öljyjä ).
Kyllähän rumpuihin kertyy jarrupölyä ja eihän se pöly sitten sieltä mihinkään pääse jos on tiivis paketti. Kerääntyvät ajanoloon mekanismeihin ja saavat ne jumimaan.

9
Uusissa hihnallisissa TSI-koneissa on hihna ilmeisesti paremmin koteloitu.
Eikös ainakin joissakin malleissa se ole ikukestävä öljykylpyhihna? Ei sinne oktomurske pääse.

10
Superb III (15-) / Vs: Superb 6-vaihteinen 4x4
« : 25.09.22 - klo:15:41 »
Täältä takavasemmalta kommentoituna vaikuttaa melkoisen oudolta että on tehty noinkin spesifinen huolto noinkin vähän ajetulle ja uudelle autolle (ja noin epämääräisen epätasasella kilometrilukemalla) ja isketty heti sen jälkeen myyntiin. Ei vaikuta yhtään epäilyttävältä. Vai onko tuo öljynvaihto mainittu ihan virallisessa huolto-ohjelmassa tuon ikäisenä/noilla kilometreillä?
Ja eikös DSG laatikkoon pidä vaihtaa öljyt 60tkm välein. Tuossahan on mennyt reippaasti yli.

11
Ostetaan / Octavian Geminit 18"
« : 23.09.22 - klo:21:56 »
Olikos täällä jollakin myynnissä moisia vanteita?

12
Näinköhän akkurekat yleistyvät ihan kohta pidemmillä matkoilla. Ajoakut on joo hempskatin isoja ja niillä saadaan toimintamatkaa se 300km plussakeleillä. Mutta isot akut vaativat järkyttävät lataustehot tai muuten latautuminen kestää 60 min - 75 min. Kuka rekkakuski ajaisi 300km ja pitäisi sitten kyseisen tauon? Saataa rahtiajat hieman pidentyä.

https://www.is.fi/autot/art-2000009087256.html

13
Nyt jos tarttee uudet moottorit niin on hyvä promo päällä (en tiedä kuinka kauan): https://deffner-autotechnik.de/2x-stellmotor-fuer-elektrische-klappe-fuer-skoda-octavia-iii-kombi-2013-2017-set-links-rechts-promo/
Näyttää promo olevan edelleen voimassa. Saksan kieli ei oikein taitu muuten kuin google kääntäjän välityksellä. Mutta siis alle kolmen sadan kaksi moottoria, orkkis sähköjohtoliittimillä. Onko joku nuo tuolta tilannut? Paypal maksu käynee.

16
Ensi vuoden alkupuolelle kaavailtu 3,5 miljoonaa kutistuu miljoonaan, mutta siirtynee tälle vuodelle. Äkkiä kaupoille!

https://www.lvm.fi/-/hallitus-esittaa-muutoksia-vahapaastoisten-ajoneuvojen-hankintatukien-hakuaikoihin-1832307
https://yle.fi/uutiset/3-12630797
https://yle.fi/uutiset/3-12592163
Haetaankos tuo raha tilauksen yhteydessä vai toimituksen jälkeen?

17
Ko. moottorissa korkeapainepumppua käyttää nokka-akeli ns. paininkupin kautta. Paininkuppi on kulutusosa (ja yllättävän kallis), jonka rikkoutuminen vaurioittaa ensinnäkin nokka-akselin ja voinee aiheuttaa muutakin oiretta. En tosin tiedä liittyykö tähän aloitukseen, mutta tuonkin voisi tarkistaa.
Jos on samanlainen paininkuppi kuin tuossa S3 korkeapainepumpussa niin se on helppo tarkistaa. Ja mikäli on eikä ole ikinä vaihdettu, niin veikkaanpa että se on loppu. Tuossa 1.4TFSI koneessa pitäisi olla rullaseuraajalla. En ole itse omasta koskaan avannut ja toimii edelleen.

18
VW / Vs: TSI ja jakoketju
« : 17.09.22 - klo:22:20 »
Juurikin samalla tekniikalla menee tuo ja näyttää menevän myös FSI:t. Noissa ajoitustyökaluissa on mukana ahtimen ohjaintapit, tarvitaanko niitä ja millai niitä käytetään?
Ei kyllä tarvinnut moisia ahtimen tappeja CAXC rempassakaan.

19
Kahvat on noin 300€ kpl + maalaus, mutta ulkomailta löytyy hyvin purkuautoista. Samoja kahvoja on ollut myös konsernin muissa autoissa, joten tarjontaa riittää. 1K8837205H ja 1K8837206H hakusanoilla pitäisi löytyä.

Kahvan vaihto on 5 minuutin homma jos tietää, mitä tekee. Ainoa tarvittava työkalu taitaa olla T15 torx-ruuvimeisseli.
Eli firmalle tuo tekee sellaisen tonnin verran. Ei ihme etteivät ole kovin innoissaan autoa minulle myymässä. Heidän kantansa kun on ettei autossa ole KESSYä.

20
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Sähköinen huoltokirja
« : 17.09.22 - klo:17:04 »
Vissiin sit kirjautuneena näkee vain oman auton tiedot?

21
Tuo on "KESSY" ja ihan vaan vihjeenä, että ei noita kannata päivitellä jos ei ole selkeää bugia, jonka päivitys korjaisi.

OBDelevenillä ei voi päivittää mitään. Auton saa kyllä tarvittaessa sekaisin. Päivityksiin tarvitsee VCP:n tai mieluiten ODIS on-line yhteydellä. Saattaa olla, että KESSY-moduulin päivitys onnistuu vain ODIS:lla kun datasetti on autokohtainen. Avaimet pitää ehkä sopeuttaa uudelleen ja se onnistuu vain yhteydellä tehtaan tietokantaan.

Jos autoon aikoo tehdä koodausmuutoksia, kannattaa ensin lukea kaikkien yksiköiden koodaukset ja adaptaatiokanavat talteen VCDS:llä. En tiedä, onnistuuko muilla vermeillä.
Juu, ei ole varsinaista tarvetta päivitellä, kunhan kysyin. Jotenkin nyt tuntuu ettei autoliike halua tuota Superbia minulle myydä. Edelleen väitti ettei siinä ole Kessyä. Kulemma kahvassa pitää olla kaksi uraa, tässä on vain yksi ;D
Lupasi maanantaina selvitellä tuon sähköisen huoltokirjan. Paljonko nuo kessykahvat maksavat? Niiden vaihto lienee sekin oma operaationsa.

Ehkä erikoisempia autokauppoja mitä on koskaan eteen tullut. Normaalisti soittelevat perään ja lähettelevät tekstareita/maileja. Nyt ei niin mitään, itse pitää olla aktiivinen.

22
VW / Vs: TSI ja jakoketju
« : 17.09.22 - klo:16:56 »
Ei ihan tuttu tuo konetyyppi, mutta taitaa olla niin, että 1. sylinteri yläkuolokohtaan heittokellolla ja kampiakselien päihin pitäisi mennä lukitustyökalu paikoilleen.

https://www.ebay.de/itm/374042573995 tuollainen työkalusetti tarvitaan ajoituksen tarkastamiseen ja ketjun vaihtoon.
Lienee samanlainen mitä CAXC.
1 sylinteri yläkuolokohtaan, lohkoon kampiakselin lukituspultti paikoilleen, nokkien takalevyt irti ja sinne lukitustyökalu.

23
Sähköistä huoltokirjaa ei varmaan näe muualta kuin Skoda huoltoliikkeestä?

24
Keyless entry löytyy varustelistasta
Hienoa, suuret kiitokset.

SW number:5K0959434B
Software version 0902, Obdeleven kertoo että uusin olisi 1202.
Saakos noita päivitettyä OBDelevenin kautta?

25
Melko erikoinen on tämä kaupankäynti. Toissa päivänä käytiin koeajamassa ja saatiin alustava tarjouskin. Ongelmia on muutamia.. Siis Kessy ei toimi kummastakaan ovesta, tankinluukku ei lukkiudu ja huoltokirjassa ei ollut kuin yksi leima viime öljynvaihdosta. Jotakin samalla käsialalla ( harakanvarpaita ) kirjoitettuja mukahuolto merkintöjä oli, ei tietoa kuka olisi huoltanut eikä leimoja. Ja yli 100tkm puuttui niitäkin. Myyjän mukaan on sähköinen huoltokirja ja lupasi selvitellä nuo huollot paperille ja varmistaa että Kessy pitäisi olla ( hänen mielestään ei Kessyä ole ) ja soittaa torstaina. No soittoa ei eilen kuulunut eikä tänään kello 13 mennessä. Soitin sitten itse. Oli kuin olisi ensimmäistä kertaa juteltu. Lupasi selvittää taas nuo huollot ja Kessyt yms. ja soittaa tänään. No eipä soittoa kuulunut. Kyseessä kuitenkin iso ketju. Meillä on kuitenkin tosi tarkoitus tämän Superbin kanssa mutta taitaa olla jotakin estettä kaupankäynnille. Paljonko tuollaiset Kessykahvat ja niiden vaihto maksaa? Onko liikaa tämänhintaiseen autoon? Auton hinta 10000e luokassa.

26
Valmistenumeron takaa tuon tiedon saa kaivettua.
TMBJF73TXD9012501

27
Ei löydy tietoa?

28
Superb II (08-15) / 2.0 TDI Combi ambition business KESSY
« : 14.09.22 - klo:22:21 »
Vikonlopuksi autoa etsiessäni... No joo, useammaksi vuodeksi tässä autoa etsitään. nyt bongattiin tuollainen manuaali 2021 ( MY2013 ) Superb 2.0 TDI 170 hv combi.
Varustetasona on ambition business. Skannasin tietty heti koeajon alussa auton OBDelevenillä ja eipä tuolta muuta löytynyt kuin Driver ja Front passanger exterior door handle touch sensor, open circuit B116C13 static.

Mielestäni tuossa varustelussa on mukana myös KESSy jota myös System description ja nuo vikakoodit tukevat.
System: VWKESSYPQ35GP
Identifier: J518
Hardware: 5K09599434

Oven kahvoissa on oikealla puolella painaumat kuten KESSY autoissa olen aiemminkin nähnyt.

Myyjä on sitä mieltä ettei autossa ole KESSYä kun sitä ei vakiovarustelistalla näy. No ei ole ambitionissa mutta ambition business versiossa pitäisi olla.

Kumpi tässä nyt on oikeassa?

Ja lisähuomiona oli ettei polttoaineluukku lukkiudu. Siitä ei ole vikakoodia.

29
A3 8P (03–) / Vs: A3 1.6TDI vs 1.4 TFSI
« : 13.09.22 - klo:10:55 »
Trafin sivuilta näkee nykyään onneksi viimeisimmässa katsastuksessa todetut viat.
Jaa?

Viimeisin hyväksytty määräaikaiskatsastus
Määräaikaiskatsastettu (pvm)
31.5.2022
Seuraava katsastusaikaväli
31.5.2022 - 31.5.2023
Viimeisin katsastuksessa todettu matkamittarilukema
Matkamittarilukema
210007 km
Pvm
31.5.2022

Autossa oli jälkitarkistuslappu hanskiksessa. Eli jotakin vikaa on löydetty ja sitten jälkitarkistuksessa hyväksytty. Traficomin tiedoissa puhdas katsastus.

30
A3 8P (03–) / A3 1.6TDI vs 1.4 TFSI
« : 12.09.22 - klo:09:42 »
Olin hurahtamassa tuollaiseen 2010 vuotiseen 200tkm ajettuun 1.6 TDI Audiin. Vaihdossa olisi mennyt tuo nykyinen 322tkm ajettu 1.4 TFSI.

Ei ole tullut dieselillä ajettua 5 vuoteen kun tuo RS lähti pois. Hieman oli ruusuiset muistot Octavia 1.6TDI ajoilta vuosilta 2010-2014.

Aikoinaan hylkäsin 3c Passatin 1.6 TDIn kun siinä oli vaihdevälit aivan hanurista, Octaviassa ne olivat kohdillaan ja se otettiin. Molemmissa 5 loviset manuaalit.
Nyt tässä Audissa oli ihan sama ongelma laatikon välityksissä. Kolmosella 50km vauhdissa meni hyvin hieman vajaalla 2000 kierroksilla mutta jos vaihtoi neloselle niin kierrokset tippuivat 1400 tuntumaan ja veto hävisi sekä alkoi juristamaan. Jotenkin tuo 2000rpm tuntuu kovilta kierroksilta kun tuota 50kmh rajoitusta on paljon taajamissa. Muutenkin tuo oli täysin hengetön alle 1600 kierroksen. Jotenkin en muista tuollaista ongelmaa Octaviassa olleen.
Kun vertaa tuohon TFSI koneiseen niin siinä vetoa on kyllä jo 1200 jälkeen eikä se juurikaan juristele ja 50 nopeudessa voisi jo tarjota vitosta. Juu, bensassa on kuusi vaihdetta ja dieselissä viisi. Mutta onhan kierrosalueetkin erilaiset. Hieman tuo TDI tuntui nyt maamoottorilta. Pitää nyt tuumia josko unohtaa tuon dieselajatuksen ja alkaa etsimään uudempaa 1.4 litraista bensakoneista. Ei kyllä ollut Scalan litraisessakaan mitään valittamista koneen suhteen.

Liekö sitten uudemmat 2013 -> pikku TDI koneiset sitten erilaisia. 

Kaupat kariutuivat kyllä siihenkin että kaikki levyt ja palat menisivät vaihtoon ja kaikki koiranluiden kumit olivat riekaleina. Lisäksi näkyi hikoilevan öljyä joko takastefalta tai laatikon tiivisteeltä ja kytkin ravisti hieman lähdössä. Auto oli katsastettu toukokuussa ja onhan nuo viat olleet jo silloin. Ei ole paljon kaikkiin katsastustoimipisteisiin luottamista jos luulee että auto on katsastettuna kunnossa.

Sivuja: [1] 2 3 ... 25


www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi