Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - TA-K

#1
Ongelma. Autona Seat Altea XL -08, johon laitettu jälkiasenteinen peruutustutka. Kaikki toimii hienosti niin kauan kunnes auton käynnistää. Käynnissä ollessa ilmeisesti peruutusvalon jännitettä leikataan alemmas ja tämä aiheuttaa tutkan "buuttailun" niin tiheään tahtiin ettei se ehdi käytännössä edes käynnistyä. Vaihtoehtoisia ratkaisuja ongelmaan on kolme:
1) Rele väliin, ohjaus peruutusvalolta, käyttöjännite takaluukun 12V-pistokkeesta. Mahdollinen ongelma releen nopeudesta, jos rele ehtii pätkiä ohjauksen pätkiessä
2) Konkka ja diodi tasaamaan jännitedroppeja
3) PWM-ohjauksen poisto peruutusvalolta. Mahdollinen ongelma useammin kärähtävästä peruutusvalosta tai kuumenevasta umpiosta kun polttimo saakin 14.4V eikä "leikattua" 12V:a. Kun peruuttelut ei kuitenkaan minuuttitolkulla kestä, en usko tämän olevan käytännössä haitaksi.

Vaihtoehdossa 3) parhaana puolena olisi se, ettei tarvitsisi purkaa takakontin verhoiluja ja sähkökytkentöjä uudelleen. :) Eli onko tietoa saako VCDS:llä poistettua peruutusvalon PWM-ohjausta Golf V -sukuisissa autoissa?
#2
Vuoden verran jo ihmetellyt, ja tietty talven ajaksi onnellisesti unohtanut, ongelmaa, jossa auto (Seat Altea XL 2.0 TDI (BKD) -08) auringonpaisteessa päivän seistyään odotuttaa tuskaiset viitisen minuuttia tai enemmänkin ennenkuin ilmastointi alkaa puhaltaa kylmää. Sen jälkeen viilennystä tulee, mutta tuntuu ettei ihan täydellä teholla.

Viime kesänä tätä jo tosiaan ihmettelin ja käytin auton ilmastointihuollossa (jossa aineet OK) ja jopa merkkiliikkeessä ilmastoinnin diagnosoinnissa (heidän mielestään OK) mutta apuja ei tuntunut löytyvän. Mutta nyt bongasin TDIClubin foorumilta piiiiitkän threadin aiheesta, ja ratkaisuna tuntuisi olevan RCV:n (Refrigerant Control Valve) vaihto kompressoriin. Tämä edellyttää järjestelmän tyhjäystä ja täyttöä.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=254699

VAGArenalta en tästä aihetta löytänyt, enkä tiedä onko tähän kukaan (muu) törmännyt ja/tai onko ratkaisuna aina ollut uusi kompressori (jossa vaihtuu sitten tietty myös tuo RCV). Jos joku tunnistaa, niin onko mitään tietoa mistä tuollaisen RCV:n - mikähän tuo olisi suomeksi; kylmäaineen säätöventtiili? - voisi löytää? Täytynee yrittää taskulampun ja peilin avulla setviä mikä kompura tuossa Espanjan Ihmeessä pyörii ja tutkia sitten lisää.

...edit. Tämä tainnee koskea ainoastaan muuttuvatilavuuksisia kompressoreita, joita ainakin Golf V -sukuisissa autoissa on. Varmaan muissakin VAGeissa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy