1
A3 8P (03–) / S3 2009 levyjen ja palojen vaihto.
« : 31.08.23 - klo:10:45 »
Oli muuten pikkaisen isompi savotta.
Tässähän pitää irroittaa satulan kannakkeet että levyn saa pois/paikoilleen. Edessä meni kuskin puolella molemmat pultit poikki heti kättelyssä aivan siitä pultin juuresta, kierteiden alkukohdasta. Takaa poraamista en alkuun edes harkinnut vaan irroitin olka-akselin pois. Jarrulevyn otin ensin pois tieltä rälläköimällä levyyn kolot että se lähti pois kannake paikoillaan. Irrallaan sitten poraamista pikku hiljaa kokoa kasvattaen ja kun vingun terä mahtui reikään niin sitten sillä koversin pultin pois. Näin sain kannakkeen irti ja kaveri sitten hitsasi kannakkeeseen jääneisiin pultinpätkiin mutterit ja saatiin nekin pois. Toisella puolella lämmittelin alumiinista olka-akselia ja välillä annoin pulttiin kylmäspraytä. Toinen pultti lähti kiertämällä pois mutta toinen katkesi aivan samalla tavalla mitä ne toisetkin. Tässä porasin sitten olka-akseli paikoillaan takaa pultiin reiän ja vingulla loput pois. Kun toinen pultti oli jo irti niin sain nitkuteltua kannaketta siten että katkennut pultti oli jo valmiiksi löysällä kannakeessa eikä hitsaamista tarvittu. Pitää kyllä todeta että hyvin oli teräksiset pultit hapettuneet kiinni alumiiniseen olka-akseliin. Huh huh.
Takana piti ensin ottaa pitkittäin oleva pultti pois ylätukivarresta ( tässä tuli jo hiki kun katsoin että pultti menee alumiinisen olka-akselin läpi mutta onneksi ei ollut jämähtänyt pahasti kiinni ) ja sitten myös ulompi pultti pois alatukivarresta sekä tietysti jousi että sai tilaa työkaluille. Näitä pultteja lämmittelin myös ensin ja ne lähtivät sitten kaikki ehjinä irti. Noiden irroituksessa auttoi varmaan että pultit eivät ole niin paksut kuin edessä eikä varmaan jämähdä niin tiukasti kiinni.
Autosta meni tämän savotan aikana leima pitkäksi ja saas nähdä kuinka jarrut toimivat kun vien heti suoraan testeriin.
Mutta ajattelemani 45 minuutin vaihtoprokkis ei nyt ollutkaan ihan niin lyhyt ja helppo. Onneksi ei ollut mikään hoppu kun auto on muutenkin ollut seisonnassa.
Tässähän pitää irroittaa satulan kannakkeet että levyn saa pois/paikoilleen. Edessä meni kuskin puolella molemmat pultit poikki heti kättelyssä aivan siitä pultin juuresta, kierteiden alkukohdasta. Takaa poraamista en alkuun edes harkinnut vaan irroitin olka-akselin pois. Jarrulevyn otin ensin pois tieltä rälläköimällä levyyn kolot että se lähti pois kannake paikoillaan. Irrallaan sitten poraamista pikku hiljaa kokoa kasvattaen ja kun vingun terä mahtui reikään niin sitten sillä koversin pultin pois. Näin sain kannakkeen irti ja kaveri sitten hitsasi kannakkeeseen jääneisiin pultinpätkiin mutterit ja saatiin nekin pois. Toisella puolella lämmittelin alumiinista olka-akselia ja välillä annoin pulttiin kylmäspraytä. Toinen pultti lähti kiertämällä pois mutta toinen katkesi aivan samalla tavalla mitä ne toisetkin. Tässä porasin sitten olka-akseli paikoillaan takaa pultiin reiän ja vingulla loput pois. Kun toinen pultti oli jo irti niin sain nitkuteltua kannaketta siten että katkennut pultti oli jo valmiiksi löysällä kannakeessa eikä hitsaamista tarvittu. Pitää kyllä todeta että hyvin oli teräksiset pultit hapettuneet kiinni alumiiniseen olka-akseliin. Huh huh.
Takana piti ensin ottaa pitkittäin oleva pultti pois ylätukivarresta ( tässä tuli jo hiki kun katsoin että pultti menee alumiinisen olka-akselin läpi mutta onneksi ei ollut jämähtänyt pahasti kiinni ) ja sitten myös ulompi pultti pois alatukivarresta sekä tietysti jousi että sai tilaa työkaluille. Näitä pultteja lämmittelin myös ensin ja ne lähtivät sitten kaikki ehjinä irti. Noiden irroituksessa auttoi varmaan että pultit eivät ole niin paksut kuin edessä eikä varmaan jämähdä niin tiukasti kiinni.
Autosta meni tämän savotan aikana leima pitkäksi ja saas nähdä kuinka jarrut toimivat kun vien heti suoraan testeriin.
Mutta ajattelemani 45 minuutin vaihtoprokkis ei nyt ollutkaan ihan niin lyhyt ja helppo. Onneksi ei ollut mikään hoppu kun auto on muutenkin ollut seisonnassa.