Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Enhancer

#1
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
11.09.23 - klo:18:22
Lainaus käyttäjältä: NcP - 11.09.23 - klo:12:21
Kiitos, tämän juuri halusin tietää.  Jotain korjausta voisi siis odotella, koska kyseessä tosiaan on laajempi ongelma.
Miksi et vain laita lähtöaikaa klo 5.55 ja anna auton ladata siihen mennessä valmiiksi? Tällöin lataus tapahtuu etäohjauksen kanssa säätämättä 02-05.55 välillä automaattisesti?
#2
Born / Vs: Cupra Born
02.09.23 - klo:20:52
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 02.09.23 - klo:18:29
En tiedä onko vain sattumaa, mutta itselläni yhteysongelmat alkoivat suuremmissa määrin 3.2.1 softapäivityksen jälkeen elokuussa. Keskimäärin puolet ajasta sovellus kertoo, että ei yhteyttä verkkoon. Vituttaa kyllä suuresti tuleva talvi, jos ja kun ongelmat jatkuvat ja autoa pitäisi lämmittää ja latausta ajastaa useammin.

Valitin tästä huoltoon viime viikolla, mutta oli yllättäen ihan uusi tieto k-autolle ja kukaan muu ei ole kuulemma raportoinut ongelmista. Tietenkin sillä hetkellä auto otti yhteyden, enkä päässyt näyttämään virheilmoitusta. Kannustan kaikkia muitakin ongelmien kanssa painivia valittamaan asiasta, ehkä joukossa saattaisi olla voimaa.
Tietoa on kyllä, myös Tampereella. Audeihin vaihdeltiin telematiikka-ohjainlaitteita alkuun, ei auta. Elisan verkossa 3G:n sammuttamisen myötä tehtävät muutokset olivat paras veikkaus, mutta palstojen mukaan joillain temppuilee myös alueilla missä 3G on jo sammutettu.

Ei temppuile ulkomailla, tästä johtuen epäilen että korjauksessa voi kestää kauan.
#3
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
28.08.23 - klo:21:44
Lainaus käyttäjältä: eVW - 26.08.23 - klo:23:51
Auto kävi päivityksessä heinäkuun lopulla:

  • Softa meni ykkösellä sisään, ja vehje oli vain lievästi sekava. Ei mitään, mitä ei olisi saanut pienellä uudelleenkirjautumisshow'lla ym. kuntoon.
  • Latauksen ajastus toimii! Vähän kömpelöhän se on, mutta toimii kuitenkin.

Mutta ei se teknisesti ihan maaliin mennyt:


  • Auton tullessa huollosta se valitteli sähköjärjestelmän vikaa ja halusi takaisin.
  • Asia ei korjaantunut sillä tavallisella (odotellaan), vaan auto pääsi muutaman viikon päästä uudelleen pajalle.
  • Ylläripylläri, yksi akkumoduli haluaa vaihtoon.

Ja sitten se K-Auton jälkimarkkinoinnin loistelias suoritus:


  • Huollossa tehtiin kamppis, johon kuului modulien tsekkaus. Sen mukaan kaikki on ehjää. Välittömästi huollon pihasta lähtiessä yksi moduli olikin rikki.
  • Nyt olikin sitten papereissa merkintä, että minulle ei enää anneta sijaisautoja väärinkäytösten vuoksi. Perin kiinnostavaa, koska edellisellä kerralla tarjosivat, mutten edes tarvinnut. (Kysyin merkinnän lähdettä aika yksinkertaisilla ja lyhyillä virkkeillä, kukaan ei osannut vastata.)

Tokihan auto nyt muutenkin pieniä persoonallisuuspiirteitä omaa, jonkun kerran meni koko infotainment pimeäksi, kun piti näyttää peruutuskameran kuvaa. Tuo nyt mennee ihan siihen yleiseen VW:n softaosaamiseen, korjaantuu Windows-tyyliin uudelleen käynnistämällä.

Huoltoneuvojilla oli muuten koko ajan tarve muistaa varmistaa, että autossa on edelleen vielä muutaman viikon tämä lisätakuu voimassa. Tavasin sanan "v-i-r-h-e-v-a-s-t-u-u", ei tuon ikäisestä autosta saa voimalinja ruveta 30 000 km:n kohdalla hajoamaan. En viitsi edes ajatella, kuinka paljon auton korjaukset (pari tietokonetta, akkumoduli, muutama pienempi sähköosa) ovat tähän mennessä maksaneet. Tavallaan tietysti kestävä auto, kun kuluvia osia ei ole tarvinnut vaihtaa kuin tuulilasinpyyhkijöiden verran.

Minulla on tietenkin ns. yksilö, sen olen jo huomannut. Ei taida kuitenkaan olla ihan ainoa lajissaan, kun huoltosopparin neljännen vuoden hinta on 70 ,/kk. Näidenhän piti olla luotettavia, vähävikaisia ja edullisia huoltaa? Mikä tuon hinnan tuonne nostaa? Jakohihnan vaihto? Ei tätä ilman huoltosopparia oikein uskalla pitää, ellei sitten halua rikastuttaa juristeja ja lähteä oikeasti tappelemaan, kun seuraava isompi osa hajoaa.
https://www.volkswagen.fi/fi/huolto-ja-palvelut/ohjelmistopaivitykset/ohjelmistopaivitys.html Tämä on ollut keväästä asti.

Mikä ihmeen 4 vuoden hinta? Oletko ensin tehnyt sopimuksen vain 3 vuodeksi? Toki se hinta nousee, itsellä oli 6v / 200tkm ja hinta alusta asti noin 45,/kk.
#4
Volkswagen / Vs: ID.7
26.08.23 - klo:13:18
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.08.23 - klo:12:09
Asioita voi katsoa monenväristen lasien läpi. On Tesla fanboyta ja on VW fanboyta ihan samalla tapaa.

Voi luvata että ei lataa kovalla pakkasella tai sitten vaihdat akustoa jo parin vuoden jälkeen. Sen lämmityksen ensisijainen tehtävä on varmistaa akuston maksimaalinen käyttöikä, ei maksimaalinen lataus.
Ja kylmää akkuahan voi ladata vaikka 300kW teholla. Ei se ota sitä vastaan kun ei vaan kylmä akku siihen pysty.
Ja mikä esim DCC:ssä on sateentekijä? Kahdessa edellisessä autossa se ollut ja en sitä vaan oikein vieläkään ymmärrä??? Ilma-alustaa siitä ei tule lähellekään.

Ja onnea vaan kun volkkariin tulee vika ja saat säätää huollon kanssa. Kiva oli kuvata videota liikenteessä viasta todisteeksi kun kuulemma muuten ei pysty korjaamaan kun tehdas ei anna. Säästötoimenpiteet alkavat volkkarillakin näkymään.
Ei tule ID:sta ikävä kolisevaa alustaa, keinotekoista ohjausta, huonoja jarruja, aivan susipaskaa vetoluistonestoa ja aivan susipaskaa lagista ja bugista softaa, muovista äänentoistoa sekä aivan luokattoman paskaa adaptiivista vakkaria. Se kattoikkunan verhokaan ei aiheuttanut mitään onanointia kun se on niin ohut että ei se mitään auta.
Ikävä sitten taas on hyviä matriisvaloja, hyviä sportti-istuimia, hienoa ambient valaistusta, toimivaa sadetunnistinta.

Osasivat tehdä käsittämättömän hienoja polttomoottoriautoja, mihin se osaaminen sähköautojen kanssa katosi?
Auto lämmittää akkunsa plussan puolelle ihan nykysoftallakin, kuten on aina tehnyt. Enempää ei 100kW tehoihin tarvita.

Sinä et ID:tä ole tainnut ikinä omistaa?
#5
Volkswagen / Vs: ID.7
26.08.23 - klo:11:39
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.08.23 - klo:07:28
Nyt oli niin Esson baari kokemusta Teslasta että hohhoijaa.

Minä taas en ymmärrä miten joku viitsii Volkkarista maksaa noin paljoa. Saat täysin paskan sähköauton.
Nerot saivat akunlämmityksen vasta nyt. Eihän tuohon montaa vuotta edes mennyt. Ai niin, se vaatii uutta rautaa joten sori te jotka jo olette auton ostaneet, ette tule tätä ominaisuutta koskaan saamaan.
Silti sopulit kehuu kuin se Volkkari on hyvä.

Konkurssikypsä firma kohta. Ei se muuta enää ole. Sähköautokilpailu on sen firman osalta menetetty.

Se on vaan monelle vaikea myöntää että startup firma on oppinut tässä vuosien aikana jopa oikeasti valmistamaan autoja. Ja vieläpä hyviä sellaisia.
Ymmärrän että kaikki eivät Teslaa halua, ja ei tarvitsekaan, se on hyvä vaan että on vaihtoehtoja.
Mutta tuo ylläoleva oli niin paksua paskapuhetta että en ihan hetkeen ole lukenut.

Ei sun tarvitse ymmärtääkään. 3 ja Y ovat laadultaan ja ominaisuuksiltaan keskiluokkaa, paikoin jopa alle. Yksilöllistä autosta et saa, koska tilattavia varusteita ei ole. DCC, 360 kamerat, verholla varustettu lasikatto, matriisivalot, parkkitutkat jne. Ei saatavilla. Huollon resurssit on mitä on, lämmöllä odotan tulevaa talvea ja lämpöpumppuongelmia kun autoja on aika paljon enemmän mitä viime talvena.

ID.7 on moniltakin osin lähempänä Model S, 30000, halvempana. Ja vielä, mitä sillä akun lämmityksellä tehdään, paitsi poltetaan energiaa? ID lataa nykysoftalla 100kW tehoilla jo talvellakin, mutta kai se sitten on hienompaa polttaa range akun lämmittämiseen ja sitten ladata vähän nopeammin.
#6
Lainaus käyttäjältä: vaiski74 - 25.08.23 - klo:15:28
Po-poksaukset tosiaan tarkoittaa, että auton sim-kortti menetti yhteyden tukiasemaan. Parhaimmillaan katossa oleva hätäpuhelinjärjestelmän vihreä valo on sammunut, joka tarkoittaa että autossasi ei ole toimivaa hätäpuhelinjärjestelmää. Sen jälkeen kannattaakin ajella varovasti ja vältellä pahempia onnettomuuksia, sillä mikäli sattuu vakava onnettomuus niin Skoda myyjän mainostama hätäpuhelinjärjestelmästä ei ainakaan ole apua! Mielestäni Skoda merkkisessä tuotteessa on aika paha tuotevirhe!
Vika johtuu Elisan verkosta, eikä autosta. Korjaantuu viimeistään loppuvuoden aikana, kun loputkin 3G-tukiasemat sammutetaan.
#7
Kaksoismassavauhtipyörä.
#8
Lainaus käyttäjältä: Occux - 17.08.23 - klo:19:50
Tänään sain kuulla huollosta vastaanottaessani auton, että joku SOS-poksumis -ongelman softapäivitys asennettu. Ongelma on ilmennyt kolme kertaa, joista pari Vantaan Tammistossa ja kolmas kehä-ykkösellä Vantaalla. Joten iso ongelma ei ole ollut, vaikka ekalla kerralla säikäyttikin.
Auttoiko tämä? Kyllä ongelma mielestäni on iso, koska auto ei suunnitellusti pysty hälyttämään apua jos jotain pahempaa sattuu.
#9
Lainaus käyttäjältä: YellowMe - 15.08.23 - klo:20:54
Onko kukaan käynyt lähiaikoina huollossa tämän takia? Mulla olisi ensi viikolle aika varattuna, mutta ei huvittaisi turhaan viedä autoa pajalle. Soitin tänään kysyäkseni, että kannattaako tulla, mutta puhelimeen osuneella jampalla ei tuntunut olevan oikein tietoa mihinkään suuntaan. Pitäisi kuulemma viedä tutkittavaksi ennen kuin osaavat sanoa mitään.
Turhaa viedä. Vika on tehtaalla tiedossa, korjausta ei ole. Vian ollessa päällä katosta hätänapin painaminen käynnistää ohjainlaitteen uusiksi ja vika poistuu. Lähtee välillä uudelleenkäynnistyksen jälkeen laskemaan 10 alaspäin hätäpuhelun soittamisen merkiksi, mutta tämän saa keskeytettyä näytöltä,
#10
Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 13.08.23 - klo:12:51
Siirrytty, eipä tarvitse enää sitten kuunnella valituksia ... Joten moro vaan.
🍾
#11
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 11.08.23 - klo:15:32
Online Control Unit se on  ;D  toki toimii myös hätäpuheluihin.

Koitin muuten golffissa obd11:lla tehdä ko. modulille resetin, siis niin; ettei sulaketta tarvis ottaa pois: Pskat se toiminto pois käytöstä.
Pitää olla nykyään konepelti auki että key on key off -reset toimii.

Hätäpuhelumoduli käynnistyy uudelleen myös, jos vian ollessa päällä painaa katosta sitä SOS-nappia. Minuutin sisään boottaa, ja joka toinen kerta alkaa laskenta 10 alaspäin hätäpuhelun soittamiseksi. Ehtii hyvin vielä keskeyttää soiton näytöltä.
#12
Jos tiedät mitä teet, niin käytä 12V akku irti ja käynnistä auto siten uusiksi.
#13
Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 07.08.23 - klo:11:47
No johtui tuo nyt sitten kummasta vaan, niin silti olisi mukavaa saada noiden valojen toimintaa säädettyä niin että pitkät eivät palaisi valaistulla alueella. Kyllä mä ne saan vaihdettua käsinkin, ei siinä mitään. Mutta jos kerran automatiikka on olemassa, niin olisihan se kiva että se myös toimisi oikein.
Kuuluu asiaan, että palavat osin myös valaistulla alueella. Eivät ketään häikäise, ja myös valaistun alueen ulkopuolelle jää joskus pimeitä paikkoja. Ajelet eteenpäin vain. :)
#14
ID.4 / Vs: ID.4
04.08.23 - klo:08:52
Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 03.08.23 - klo:17:43
Saako side assistin päällä pelkästään, siis ilman lane assistia? Lane assistinhan joutuu laittamaan pois päältä joka kerran liikkeelle lähtiessään.
Kaistavahtia ei ole mitään tarvetta laittaa joka kerta pois päältä, toimii vallan mainiosti. Toki Travel Assist sitten on vielä täysin eri asia :)
#15
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 31.07.23 - klo:08:39
Kiitos mielenkiintoisesta raportista. Model Y on vahva ehdokas seuraavaksi autoksi. ID.3 pelaa muuten hyvin, mutta tuo tietoviihdejärjestelmä... 3.2 versioon päivitettynäkin esim. matkan syöttäminen navigaattoriin vaatii pitkiä hermoja, niin hidasta se on.
Vaikea ymmärtää tätä, kun puhumalla 3.2 toimii ihan mainiosti siinä missä toimi vanhemmatkin versiot. En tosin käytä, koska Apple CarPlay:n kautta saan valita itse haluamani navigointisovelluksen ominaisuuksineen. Tässäpä se yksi Teslan suurimpia puutteita onkin, kun Apple CarPlay langattomana on itselleni helposti 1/3 tärkeimmistä ominaisuuksista autossa nykyään.
#16
Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 30.07.23 - klo:21:50
Kait Skoda softan korjaa ettei Elisan 3g alasajo koko autoa sekoita.
Sekoilee verkkojen välillä juurikin siellä missä 3G vielä toimii. No, korjaantuu joka tapauksessa loppuvuoden kuluessa, tavalla tai toisella. :)
#17
Lainaus käyttäjältä: Tomahaukka - 30.07.23 - klo:20:36
Ihme ja kumma. Nyt käynnistettäessä lähti pelittämään normaalisti. Kriisi peruttu?
Jos jätän vika päällä auton yöksi, niin se kuittaantuu ID:ssä itsestään pois. Eikä tuosta nyt toki muutenkaan juuri haittaa ole ilmoituksen lisäksi.
#18
Nuo napsahdukset johtuvat Elisan verkosta, ja saattohoidossa olevasta 3G-verkosta. Esiintyy erityisesti Tampereen seudulla, ja muutamassa taajamassa muuallakin. Loppuu tämän vuoden aikana, kun 3G-verkko sammutetaan. https://elisa.fi/3g/ tuolta näkyy alasajon aikataulu, väitän että vikaa ei esiinny siellä missä 3G-verkko on jo sammutettu.

Vian voi korjata ainakin ID.4:ssä painamalla katosta hätäpuhelunappia. Noin 30 sekunnin päästä ohjainlaite käynnistyy uusiksi ja sekä hätäpuhelut että nettiyhteys palaa toimintaan. Välillä lähtee 10 sekunnin laskenta hätäpuhelun soittamiseksi myös, mutta sen voi keskeyttää sitten näytöltä ruksista, jottei tule turhaa liikennettä hätäkeskukseen.
#19
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
15.07.23 - klo:22:56
Lainaus käyttäjältä: Jaakko666 - 15.07.23 - klo:10:29
Jotain vikaa tuossa päivityksessä varmaan tuli, koska auto oli viime yön latauksessa ja latasin akun myös tuon miinuspisteen kautta. Nyt on ajoakussa 80% ja 12v akku pitäisi olla täynnä latinkia, mutta silti tulee sama herja kun yrittää laittaa apista ilmastointia päälle vaikka kotona. Autossa istuessa virrat päällä ilmastointi käynnistyy appin kautta. Pitää varmaan soitella k-autolle maanantaina ja kysellä sieltä vinkkejä.
VW:n ID Facebook-ryhmään julkaistiin tiedote, että erinäisiä virheellisiä ilmoituksia ja auton hereilläpysymistä aiheuttanut vika taustajärjestelmissä on korjattu.
#20
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
14.07.23 - klo:08:36
Lainaus käyttäjältä: Jaakko666 - 14.07.23 - klo:08:15
Mulla kävi 2020 vuoden 1st max k-autossa ohjelmistopäivityksessä tiistaina. Tämän jälkeen en saa käynnistettyä enää ilmastointia sovelluksen kautta. Sovellus herjaa:

Käyttö sovelluksen kautta ei ole juuri nyt mahdollista

12 voltin akussa on liian vähän energiaa. Auton seuraavalla käyttökerralla sitä ladataan automaattisesti.

Laitoin laturin eilen neljän aikaan päivällä autotallissa kiinni akkuun ja otin tänään aamulla pois puoli kahdeksan aikaan. Samaa herjaa tulee silti. Ja mitään ongelmia ei ollut ennen k-autossa käyntiä. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?
Laitoitko sen laturin kiinni akun napoihin vai miinusnavan kiinni runkoon?
#21
Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 23.03.23 - klo:21:55
Kannattaa ajaa vaan ja lisätä öljyä tarpeen tullen. 10tkm ajon lisäkustannus öljynlisäyksestä on max. 30, joten halpaa ajoa korjaamiseen verrattuna. Ostat Motonetin Motoxia esim. 5L tonkan alle 30, purkki.
Itselläni vanha Mersu vei 1L per 1000km ja ajeltiin vaa.
Helvetin hienoa. Pois teiltä tämmöiset, onneksi vihdoin alkaa testikäytännöt kiristymään katsastuskonttorilla niin saadaan edes osa tämmöisistä itsekkäistä mulkuista ajokieltoon romujensa kanssa.
#22
Lainaus käyttäjältä: T. Neuvoton - 03.07.23 - klo:13:33
Kyllä on  :-[ Sekä myös keskikaiutin paukkunut.
Tämä vika johtuu Elisan verkossa tehdyistä muutoksista. ID-sarjan autoissa esiintyy alueesta riippuen, silloin kun vaihdetaan tukiasemasta toiseen ja käytetty 4G-taajuus on sopiva eli epäsopiva. Audissa myös, siellä yritetty aiemmin korjata vaihtamalla ohjainlaite uuteen mutta ei auta.

eCall putoaa verkosta, ja yrittää elvyttää käynnistymällä uudelleen, 3 yrityksen jälkeen vikailmoitus mittaristoon.
#23
Ohjainlaitteen vaihto ei auta enää. Vika paikannettu epävirallisen tiedon mukaan Elisan verkossa tehtyihin muutoksiin, vika ei esiinny koko Suomessa.

Korjaavia toimenpiteitä odotellessa, autohan ei noin periaatteessa ole tieliikennekelpoinen vian ollessa päällä.
#24
Lainaus käyttäjältä: vänni - 02.07.23 - klo:10:22
Ja sitten lisänä, mites sitten näitä tuotteita myyvät/asentavat firmat? Elanto tullut aikoinaan muutamalla puljulla siitä hommasta monta vuotta ja nyt lyödään kielto päälle.
Olisi pitänyt lyödä lappu luukulle jo vuosia sitten. Toivottavasti vielä katsottaisiin kirjanpito takautuvastikin ja korvausvastuu perään.
#25
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
11.06.23 - klo:09:52
Rajoitus puolittaa lataustehon, 6A on minimi ja sama oli vaiheita sitten 1 tai 3.
#26
Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 24.05.23 - klo:08:38
Imupuolen venttiilejä voisi tarkastaa miten karstassa ovat.
Mikä ne karstoittaa? Eikös se ollut niin, että näissä TSI-koneissa ei ole EGR:ää?
#27
Lainaus käyttäjältä: m4x1mu5 - 24.05.23 - klo:12:20
On kyllä case nahjuksella, ensin pitäisi selvittää mikä autosta meni rikki joka hajoitti koko auton jotta voidaan katsoa johtuiko tämä huollon tupeloinnista.

Tämän pitäisi tehdä joku muu kuin auton aiemmin korjannut nyrkkipaja. t

Toi 12k, kuulostaa siltä että itse alkaisin vara-laatikkoa etsimään muualta, varalaatikon näyttää saavan reiluun 2k,...
Itse ei tässä tuoreeltaan tehdyn autokaupan tapauksessa kyllä tehdä mitään. Kamux hoitaa auton kuntoon, lisäturva korvaa mitä korvaa ja myyjä loput. Tuotteessa on virhe, asiakas ei tätä casea maksa.
#28
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.02.23 - klo:06:51
Joo ei toimi myöskään Audissa toi että auton liikkuessa voisi kirjottaa osoitetta. Tään on selkeästi joku VAG haluama juttu, käytän aina silloin tällöin samaa puhelinta ja Android Autoa Nissanissa ja siinä voi näppäillä osoitteen auton liikkuessa.
Miksi niitä osoitteita pitää näppäillä? Eikö Androidille voi puhua? CarPlayn kanssa Siri hanskaa kyllä äänikomennoin kaikki tuommoiset todella nätisti.
#29
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
19.04.23 - klo:21:14
Mulle ainakin ihan sama mikä auto pihassa on niin en mä sitä viitsi nasrmuisena katsella. Yksityisleasingissä kunnolla ei väliä juurikaan, nyt työsuhdeauto eli ei ns. latiakaan kiinni ja silti pesen 98 kertaa sadasta harjattomalla. Useamman kerran viikossa niin ei muuta tarvitse,

Kyynel, jos sinun mielestäsi näin ei saisi toimia. 🤣
#30
Lainaus käyttäjältä: Aheikkila - 09.04.23 - klo:19:44
Iro, en ihan seuraa ajatusta että miksi ajonesto vaikuttaisi siihen ettei ECU keskustele CAN väylään?

Poistelin tänään kokeeksi releitä järjestyksessä ja virrat päälle että muuttuuko mikään. Ei vaikutusta, paitsi tietysti muutamia vikamerkintöjä kun laitteet ei saa virtaa jne.

Seuraavaksi sulakkeita pois ja taas virtoja päälle avaimesta, josko olisi jotain vaikutusta johonkin. Tämähän on tietysti aika hakuammuntaa jo siksikin ettei ole mitään hyvää arvausta parempaa käsitystä että mitä pitäisi tapahtua. No ei oikeastaan mitään tapahtunutkaan, milloin mistäkin laitteesta uupui sähköt ja tuli niitä vikakoodeja muistiin.
Mutta, yksi huomio oli joka voisi jollain tapaa teoriassa olla tämän ongelman kanssa tekemisissä ainakin jotenkin.

Kun kojetaulun paneelista sulakkeen nro 14 (10A mini) irrotti, oli mittaristo pimeänä ja melkein kaikki muukin, mutta konehuoneen boksissa se päävirtarele naksutti on-off tasaisesti. Virta-avaimen kun käänsi pois niin loppui heti.
Google kertoo releen taakse kuuluvan "Gearbox/Power steering/Brake light sensor/Trailer/ABS, ESC (ESP)/Haldex/Light switch".





Kokeile ohittaa se rele, ja katso mihin vaikuttaa vai vaikuttaako mihinkään. Hyppyjohto tilalle.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy