Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - TeroPee

#1
Kaverin tilaama, mutta pitkän toimitusajan takia lunastamattomaksi jäänyt León e-Hybrid on näköjään Lohjalla nyt myynnissä. Ihan kivan näköinen vaikkakin turhan korkea.

https://beta.nettiauto.com/seat/leon-sportstourer/14119050
#2
Meillä auto kävi juuri 45tkm huollossa ja ekstratyönä pyysin tsekkaamaan latausluukun. Tuppaa jäämään välillä jumiin mutta kontissa on kuumailmapuhallin, jolla tarvittaessa luukun mekanismia voi sulatella.

Kitinöitä ei ole kuulunut joten sen suhteen auto yksilöeroja näissä on. Muuten jaan Winston_D:n kokemukset autosta. Kesällä hyvä auto, talvella keskinkertainen enimmäkseen vetopidon vuoksi. Tuskin kuitenkaan muita vajaavetoisia oleellisesti huonompi. Itsellä vertailukohtana vanha Q7 ja kyllä sillä huonoon keliin mieluummin lähtee olipa kyse kylillä pyörimisestä tai pidemmästä reissusta.

Meillä ei vielä ole tarvetta vaihtaa Tarracoa pois, osin senkin takia ettei mieleistä autoa ole markkinoilla. Koon puolesta riittäisi hiukan pienempi, neliveto + ladattavuus + kohtuullinen hinta + VAG + siedettävä ulkonäkö on tällä hetkellä kombon, joka ei toteudu millään.
#3
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
16.11.23 - klo:16:56
Meillä on ajastukset jotenkin sekaisin. Viime yönä ei ollut ladannut yöllä eikä auto ollut lähtöajasta huolimatta lämmin. Ja tänään päivällä jostain oli tullut sovellukseen lähtöajaksi ensi viikon keskiviikko klo 0800 ja auto ei ollut ladannut päivällä.

Muilla samaa sekoilua?
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
14.07.23 - klo:22:32
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 14.07.23 - klo:10:54
Kiitos vinkeistä, pitääpä kurkata

Sitten toinen kyssäri, toivottavasti joku viisaampi olis jo linjoilla...
Auton mukana tuli vaan toi mobiililaturi-johtohässäkkä.
Himassa kuitenkin on valmiina 11kW seinälaturi ja siihen oon nyt piuhaa menossa ostamaan.
Ymmärsin että passat ei kuitenkaan osais ladata kun 3.6kW teholla vaikka mikä olis? Johdoissa on nimittäin aika kova hintaero 3.6kw - 11kW

Passat tuskin on viimeinen sähköinen auto mikä sulla tulee olemaan, joten itse en ostaisi tulevaisuuden kannalta pullonkaulaksi muodostuvaa latauskaapelia. Yleensä jos haluaa halvan ja hyvän niin pitää ostaa molemmat.
#5
Kaksi vuotta tuli täyteen ja noin 35tkm mittarissa. Ensimmäinen takuukeikkakin edessä. Vasemman takaoven alalista oli laajentunut lämmön vaikutuksesta ja osui avattaessa etuoven ja vääntyi 90 asteen mutkalle.



#6
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
07.07.23 - klo:10:41
Mulla kaatuu Android app nyt ihan jatkuvasti. Puhelin on Samsung S21, sovellus ja käyttis on päivitetty.

Muillla samaa ongelmaa?
#7
Vähän kokemusta polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehoon perustuvan suorituskyvyn riittävyydestä. Kaikki alkoi sitä kun huollossa mainittiin takajarrulevyjen olevan sellaisessa kunnossa, että olisi syytä vähän jarrutella. Oli sopivasti tulossa reissu Pärnuun ja siellä Porsche Ringille. Varsinainen ratailu hoitui traikussa mukana kulkeneella häristimellä mutta kävin niitä takajarruja muutaman kierroksen verran putsailemassa.

Tuossa Tarracossa on 1.4TSI 150hv bensakoneena ja sähkömoottorin kanssa yhteisteho on 245hv/400Nm. Radalla tuo määrä voimaa oli ihan sopivassa suhteessa auton muihin ominaisuuksiin. Todellista nopeutta en tiedä, mutta mittarissa vilahti 170km/h lukema juuri ennen jarrutusta. Katsoin lukeman ihan tarkoituksella kun kyydissä oli toinen muksuista, ja piti sille raportoida vauhti. :)

Suorituskykyä riitti siihen saakka kun ajoakussa riitti virtaa. Auto ei ehtinyt generoida lisää sähköä jarrutuksissa (hätäjarrutehostus on muuten jännä keksintö kun auto jarruttaa erittäin tehokkaasti vaikka poljinta ei paina edes voimalla) ja kun sähkö loppui niin sitten oltiinkin enää bensamoottorin suorituskyvyn varassa. Se ei kovin kaksinen ollut ja kyydissä ollut 7v muksukin ihmetteli kun auto ei kulkenut mihinkään. Jäi sitten se jarrulevyjen kiillottelukin ihan vaiheeseen.

Takaisin Pärnusta tultiin pelkän bensamoottorin voimin, en jaksanut alkaa etsiä sähköä kun vedettävänä oli traikku ja sähkö ei olisi kuitenkaan riittänyt mihinkään. Perässä oli sellainen noin 1400 kg puntti ja auton oman sovelluksen mukaan kulutus oli 11,4 litraa sadalla. Vauhti oli sellainen 88 todellista eli rekkojen vauhti. Tallinnan päässä oli onnettomuus ja varsin pitkään madeltiin jonossa 5-25km/h nopeuksilla.

Auto on ollut meillä lähes kaksi vuotta ja nyt tuli huonoin tankillisen keskikulutus traikkuvedon ja ratailun johdosta. Tankillisella bensaa ei päästy kuin 458km kun paras tankillinen on ollut 4376 km.

LainaaJohan mennään pitkälle yhdellä tankillisella. Olen tähän asti luullut itseäni himolataajaksi, mutten enää. En ole päässyt edes 2000 kilometriä yhdellä tankillisella. Kerroppa, mitä tuo numerohirviöparannus pitää sisällään, kunhan asia selviää.

Laadunparannus oli kuulemma vain joku OTA -päivitys eli eivät tehneet sille mitään huollossa.
#8
Loppujen lopuksi yhdellä tankillisella, 40 litralla bensaa siis, kilometrejä tuli hiukan vajaat 4400. Ihan sopivasti ja kannattaa näköjään tankata 98E:tä niin ei ehdi mennä bensa vanhaksi.

Huoltoa tässä varailen ja näyttää olevan laadunparannuskampanja OUA9 krit. 06 avoimena. Pikainen googlaus ei kertonut mihin se liittyy.
#9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
01.02.23 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 01.02.23 - klo:09:47
TM:n jutussa oli listattu 50 Suomen eniten myytyä plugaria. Passat oli sijalla 50 ja 69 kpl. Eniten myyty oli XC60 1741 kpl. Volkkarin sukuisista eniten myyty Octaviaa joka sijalla 14 ja 372 kpl.
Aika alas Passatti tällä listalla sijoittuu. Toki malli on jo vanha ja hinta kova moniin verrattuna. Tässä Pirkanmaalla tuntuu myös yli puolet B8 Passateista olevan plugareita ja joskus jopa pari tunnin reissulla tätä laskin ja samaa päädyin. Muiden merkkien plugarit eivät toki niin helposti erotukkaan.

Miten hyvin Passateja on saanut tehtaan linjalta pihalle? Konsernilla on selkeä (?) politiikka että tiettyjä plugareita saa kohtuullisesti ja tiettyjä ei saa ollenkaan. Rekisteröintitilastot on enemmän toimitus- kuin myyntitilastoja.
#10
Meno jatkuu ilman ongelmia, nyt ajettuna 27690 km. Edelleenkin auto sopii ajoprofiiliin hyvin ja siitä kertoo sähköajon osuus. Edellinen tankkaus oli lokakuun lopussa ja sen jälkeen on tullut 3150 km ja bensarange olis vielä 280 km.

Tuli 100h täyteen ja ajotietokone pyörähti ekaa kertaa ympäri yhdellä tankillisella. Melkoisen raivostuttavaa kun samalla appin kautta katsottuna sähkön kulutus since refuelling on -0,1kWh/100km. Miksi se kadottaa sähkönkulutuksen arvon?

Seuraavaan huoltoon 2400 km / 151 päivää. Saa nähdä kumpi tulee ensin vastaan, mutta Lohjalle on tarkoitus suunnata silloinkin.
#11
Meillä Tarraco on pelannut ilman ongelmia mutta mitä tuossa vaimon kanssa juteltiin, niin ei Tarraco kyllä ole meidän entisen auton (Passat B8 bitdi) veroinen matka-autona. Nytkin kun lähdettiin Itä-Suomen reissulle, niin Tarraco jäi halliin ja valittiin reissuautoksi karvan alta 400tkm ajettu Q7 3.0TDI siitäkin huolimatta, että kulut on suunnilleen tuplat. Tarraco menis varmaan alle 7 litran bensankulutuksella ja kuuauto vie lähemmäs kympin kalliimpaa lientä.

Ei Tarraco huono ole. On vain olemassa selvästi parempiakin autoja.
#12
Touareg / Vs: Touareg automaattilaatikko
03.12.22 - klo:23:26
Tuossahan on laatikon Aisinin tekele ja aikoinaan kun kaverini teki työkseen automaattilaatikoitten korjauksia niin se laittoi joskus tällaisen viestin.

Se on tälleen asentajan kulmasta hyvin miellyttävä laatikko. Helppo käsitellä, ei tarvi mitään erikoistyökaluja tai metodeja, niitä on ihan helvetisti maantiellä eli sarkaa riittää, ja siinä ei tarvi yleensä välittää joka osan ihan niin perusteellisesta tarkistuksesta kun ei niissä ole ikinä mitään vikaa. Turbiineja menee siinä missä ihan mistä vaan muustakin ja jos ei reagoi ajoissa niin turbiinin kitkalevyistä irtoava mähmä tukkii suodattimen ja sit se ei jaksa mennä kylmänä ennen kun öljyt vähän lämpenee, sit jos öljynvaihdot on skipattu niin jossain vaiheessa kuluu koneisto ja alkaa vaihdot paukkumaan ja tuntuu kuin olis "vapaalla" hetken kun vaihtaa.

Perussetti on uusi turbiini, uudet tiivisterenkaat ja suodatin, uusi koneisto. Sillä menee taas 300tkm.
#13
Lainaus käyttäjältä: KesKari - 26.11.22 - klo:15:56
Nyt toista viikkoa käyttänyt Tiguanilla ilman ongelmia, ilmoittelen jos jotain ihmeellisyyksiä ilmenee.

Onko nuo sulla siis koko ajan paikallaan vai irrotatko turvavyön vähän ennen pysähtymistä ja laitat tuon käikäleen turvavyön lukkoon estämään auton sammuminen?
#14
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
21.11.22 - klo:10:40
No eipä ollut pitkäaikainen ilo. Nyt ei taas pääse sisään sovellukseen.

Muilla samaa?
#15
Tämä tulevaisuusaspekti on tärkeä. Harvalla PHEV on viimeinen ladattava auto ja joskus voi olla tarvetta saada esim. 11kW täyssähköön. Toki sellaistakin voi ladata hituvirralla mutta on se vähän sellaista odottelua. Ainakin kiireessä.
#16
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
18.11.22 - klo:19:02
Nyt oli tullut uusi sovellusversio Googlen palveluun. Päivitin sovelluksen ja nyt toimii taas.
#17
Eikö tuokin ole sukolaite?

Tätä on paljon kehuttu: https://wallbox.com/fi_fi/sahkoauton-laturit/pulsar-plus
#18
Käy se, mutta kyllä oikea latauslaite 16A virralla ja kiinteällä piuhalla on parempi. Ei tarvitse jännittää sukopistorasian kestävyyttä ja kuumentumista (toki 8A on tosi vähän) mutta suurin hyöty tulee nopeammasta latauksesta ja tehokkaammasta lämmityksestä. Ja tietty siitä, että se matkalaturi voi olla aina matkassa. :)
#19
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
17.11.22 - klo:09:15
Saman olen huomannut ja tosiaan testannut niin puhelimen uudelleen käynnistyksen kuin sovelluksen uudelleen asennuksen. Mulla on android käytössä. Onko iOSin puolella sama?
#20
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
15.11.22 - klo:16:55
Sen mitä itse olen Tarracolla huomannut niin kesällä viilennyksen päällä tai poissa oleminen ei juurikaan vaikuta toimintamatkaan. Ilmeisesti sähköllä pyöritettävä kompressori ei paljoa haukkaa virtaa. Lämmitys sen sijaan vaikuttaa toimintamatkaan paljonkin, kesän 48km rangesta ei talvikaudella ole jäljellä kuin ehkä juuri ja juuri 30km hallista täydellä akulla lähtiessä.
#21
Itse käytän ja suosittelen vain Erikoismoottori.fi -sofita. Porkkis on tehnyt näiden juttujen kanssa todella pitkään hommia ja varsin vaativiakin juttuja turvallisesti. Pääpaikka on Lemillä, mutta jälleenmyyjiä on myös pk-seudulla. www.erikoismoottori.fi
#22
Pystyykö tuota kiertämään siten, ettei laitakaan vaihdetta P:lle vaan N + pysäköintijarru. Toki se vaatii kaksi vaihetta yhden sijasta, mutta jospa auto sillä tavalla jäisi "käytiin" ja pysyisi paikallaan.
#23
Eilen tuli ajettua ekaa kertaa vähän enemmän trailerin kanssa. Kärryn omamassa 650kg, päällä ollut auto suunnilleen saman verran ja ehkä 70kg kaikenmaailman kiinnitysliinoja, lisäramppeja, bensaa yms. oli myös kuormana eli sellainen 1350-1400kg oli koko puntin massa. Vetomassa autolla on 1600kg joten varaa olisi vielä ollut. Keli oli hyvä eli kuiva, aurinkoinen ja lämmintä oli lähes 20 astetta. Reitti oli aamulla Hki - Ahvenisto ja puntti tuli Kaivokselasta ja iltapäivästä sama takaisin.

Kärry tuli perässä varsin kevyesti ajaminen onnistui sähköllä ilman ongelmia. En toki ajanut sähköllä kuin taajamaosuudet. Kiihdytyksiin painoin S-boostin päälle mutta muuten ajoin hybrid -tilassa navigaattorin kanssa. Vetoautona vertaan tätä ensisijaisesti Passat B8:Iin (bitdi 4Motion) jolla täsmälleen samaa kuormaa on tullut vedettyä jonkin verran. Lyhyemmästä takaylityksestä johtuen iskunvaimennusta ei tarvinnut laittaa kovaksi vaan oli ihan hyvä vetää pehmeälläkin asetuksella. Passatissa oli pakko laittaa lisää jäykkyyttä jotta vetäminen oli mukavaa. Vastaavasti Passatin pidempi perä helpotti ahtaissa paikoissa traikun kääntelyä kun vipuvartta oli enemmän.

Menomatkalle läksin täydellä akulla ja perillä latausta oli jäljellä tarkoituksella ehkä noin 30 %. Keskinopeus 62km/h ja kulutus 106 km matkalla 6,9l/100km bensaa ja 6,2kWh/100km sähköä. Vakkarissa nopeutena oli 87km/h. Paluumatkalla yksi pieni välipysähdys jäi pois ja matkaa tuli 102 km keskinopeudella 73 km/h. Vakkariinkin laitoin 92 km/h pyynniksi. Bensankulutus oli 8,5l/100km (ja ennen kärryn kyydistä jättämistä kulutus oli 9,2) ja sähköä 1,5kWh/100km. Kummallakin ajolla ilman vaunua tuli ajettua noin 12km eli suunnilleen 11 %.

Ihan hyvin tuolla pärjää vetohommissa nätillä säällä ja hyvillä teillä. Oikeisiin vetohommiin onneksi löytyy vanha Q7, joka kyllä voittaa Tarracon näissä hommissa selvästi kun tie tai keli huononee. Tämä ei tosin liene kellekään yllätys.
#24
Jos, ja toivottavasti kun, hankinnassa on 4Motion, niin kannattaa varmistua nelivedon toimivuudesta. Haldex gen5 on siitä huono, että siellä ei ole vaihdettavaa suodatinta vaan pelkkä sihti. Sihdin puhdistus ei kuulu huolto-ohjelmaan ja se tukkeutuu. Tämän seurauksena öljynkierto häiriintyy tai estyy kokonaan. Pahimmassa tapauksessa menee pumppu sököksi.

Sihdin putsaus on pikkujuttu haldexin öljynvaihdon kanssa. Öljyt vaihdetaan kolmen vuoden välein.
#25
Tilattiin loppuvuonna 2015 Hihline Winter Edition ja webasto ei kuulunut varustukseen
#26
Riippuu varustetasosta ja/tai edessä olevista valoista.
#27
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.05.22 - klo:13:11
Tuli säädeltyä Tarraco e-hybridin perusaudiota mittamikrofonin ja soundfrogin referenssikäyrää referenssinä käyttäen.

Pakko myöntää että omaan korvaan ainakin kuulostaa vakioasetusta melkoisen paljon paremmalta.

Tässäpä taajuskorjaimen asetukset säätöjen ja mittausten jälkeen jos joku muukin haluaa kokeilla :




Kiitos näistä, laitoin nuo itselle. Alapää on vaisu, mutta ei se siitä kyllä säätämällä parane mihinkään. Tartteis lisää tehoa ja oman elementin alapäälle.
#28
Meillä tehtiin kolme avointa kampanjaa määräaikaishuollon yhteydessä Lohjalla. Vein auton heti klo 7.30 ja se oli valmiina jo ennen klo 14.00.
#29
Tuli tuo kampanja meillekin ja 18.5. on 15tkm huolto Lohjalla. Sinne sai ajan parhaiten ja siellä pystyy tekemään töitä etänä päivän. Koko päivä kuulemma menee, mutta siinähän menee.

Kesärenkaat tuli laitettua itsekin alle ja kyllä Contin kitkojen jälkeen rengasmelu on taas aika kamalalla tasolla. Ã,,kkiä siihen kuitenkin varmaan taas tottuu. Sähkörange on tosiaan parantunut reippaasti kelien lämmittyä.
#30
Blogisi Jenni Rossilla (aka Poloinen) on aika kattavasti tekstiä Leonista.

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy