Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Passova

Sivuja: [1] 2
1
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 12.07.22 - klo:18:56 »
Aika raju vaikutus tolla nopeuden nostolla 😅
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, eli sieltä se kulutuksen kastu tulee motarilla. Ennen vanhaa pyrin aina motarille jos suinkin osui matkan varrelle, nyt niitä vältän jos matka ei kovin paljoa pitene kilometreissä eikä ajallisesti.

2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 04.07.22 - klo:05:09 »
Melkoista pihistelyä ollut. Itse pääsin viime kesänä parhaillaan 61 kilsaan.
Minun auto on siis vm. 20, eli sillä isommalla akulla ja sedan. Sedanin omamassa taitaa olla noin 40 kg pienempi kuin farkun? Lienee vaikutus noillakin, pieni mutta kuitenkin? Pitkällä matkalla muuten Nokian Hakkapeliitta R 215/55 R17 kitkat kulutti reilun puoli litraa vähemmän kuin nyt alla olevat Pirellin 235/45 R18 kumit. Ajettu sama 1250 km matka jolla seurasin kulutusta. Kitkoilla pääsiäisen aikaan jolloin kesänopeudet juuri tuli ja kesäkumeilla sama reissu toukokuun lopulla. Aukun varastilanne myös sama, eli lähtiessä ja puolimatkassa täysi.

3
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 02.07.22 - klo:05:07 »
Muistelen että Passatissa pystyy yhden reissun sähköllä ajetun osuuden (km) näkemään valikoista, vaikka ajais osan polttiksella, jos muistaa katsoa ennenkuin sammuttaa auton.
Kohdasta "ajotietot" löytyy "pitkäaikaiset", "viimeisestä tankkauksesta" ja "lähdöstä alkaen" tiedot. Siitä puheenollen kokeilin juuri eilen minkä matkan GTE Passatilla pääsen ajaen pihistellen. Ilma oli helteinen ja ajoin ilmastointi päällä, eli tuo ennätys lienee helposti rikottavissa lämpötilan ollessa +20 asteen seutuvilla.   


4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 06.06.22 - klo:20:25 »
Kun en itse keksi selitystä niin kysytään mitä tuo kuvan kekimmäinen kuvio kertoo? En löytäny pikaisella silmäyksellä ohjekirjastakaan tuolle selitystä.


5
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 23.05.22 - klo:09:26 »
Hei,

No eilen emäntä käväsi kaupoilla ja huomasi moottorivalon syttyneen ja sammmutti auton ja ei meinannut lähteä päälle, mutta muutaman off/on painaluksen jälkeen auto lähtikin päälle.
Osaako joku sanoa, mistä voisi tällainen johtua?

Mutta tuo eilinen moottorin valo pika sytytys ja auton uudelleen käynnistys pisti vähän miettimään.
Muilla vastaavaa ollut?
Sama asia tulee mieleen jonka jo Woeboe mainitsi, eli liian hätäisesti yritti liikkeelle eikä auto ollu valmis lähtemään. Tuota teki minullekkin alussa. Digimittarissa pitää lukea vihreällä REYDY ja sitten on valmis. Analogisen mittaristoa en tunne tuleeko siihen tuo RAYDY teksti.

6
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 22.05.22 - klo:10:08 »
Millä tavalla moottorin voi laittaa itse käyntiin silloin kun haluaa? Myyjän esittelystä sain sen käsityksen, että lähtee liikkeelle sähköllä ja moottori sitten itse käynnistyy, kun alkaa virrat vähenemään.
Minä teen niin että kun lähen liikkeelle laitan GTE moodin päälle ja polkasen hieman reippaammin kaasua. Otan sitten GTE:n pois ja ajan hybriditilassa. Sitä en tiedä onko siihen "oikeaa" tapaa käynnistää lähtiessä, mutta noin se ainakin käynnistyy.

7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 20.05.22 - klo:19:40 »
Pohdin pari vuotta vanhan GTE:n hankintaa. Moottorin lämmitys ja kylmäkäyttö talvella mietityttää. Muista viesteistä olen ymmärtänyt, että webasto ei lämmitä jäähdytysnestettä missään vaiheessa eli kone on ulkolämpötilassa, kun pärähtää käyntiin. Aika raakaa touhua. Perinteisen lohkolämmittimen ehkä voisi asentaa lisäksi vai voiko?
Entä millaisia kokemuksia siälämpötilasta pakkasilla?
Minä teen niin, että talvella kun ulkolämpötila on -15 tai enempi ja tiedän ettei sähkö riitä koko matkaa, käynnistän moottorin jo lähtiessä. Pyrin lämmittämään kapiinin vebastolla ennakkoon ja ainakin minulla lämpä on riittänyt vielä -25 asteessa joka oli viime talven kovimpia pakkasia. Toki sähköä kuluu lämmitykseen runsaasti Jos ei tarkene, niin bensakone käyntiin ja johan tarkenee. Jostain täältä muistelen lukeneeni että moottori on rakennettu kestämään kylmäkäynnistys???? Tuo on vain hatara muistikuva. Auto Passat vm.2020

8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 14.05.22 - klo:05:17 »
Mulla on ABB:n Terra laturi, jossa on kulutusmittari. Tyhjästä täyteen lataukseen näyttää menevän sen mukaan n. 11-11,5 kWh. Toki tuossa saattaa olla jonkin verran häviötä ja toki akku ei välttämättä ole aina ihan täysin tyhjä latauksen alkaessa, vaikka auto niin näyttäisikin. Luulisin, että tuo mittari on kohtuullisen tarkka kuitenkin
Illalla juttelin asiasta erään asiaa paremmin tuntevan kanssa ja hän arveli että muunto verkon AC virrasta auton käyttämään DC virtaan tuo noin 5-10 % häviön.
Sitten oli juttua siitä paljonko tuosta 13 kWh tehosta saadaan lopulta auton käyttöön. Tuo minun kuvassa oleva 56 km matka on ajettu kahtena pätkänä ulkolämpötilan ollessa +18 C ja ja noin 35 km 80 tiellä ja loput 40 - 60 km/t teillä. Hieman säästellen ajoin mutta ilmastointi ym. ihan normaalisti päällä. Hän laskeskeli että tuolla kulutuksella pitäisi päästä 83km tasaista 60 kympin nopeutta ajaen. Jostain ollu lukevinani ettei akun koko kapasiteetti ole käyettävissä???   

9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 13.05.22 - klo:19:17 »
Viime aikoina lähinnä kaupunkiajoa, aika pienellä kulutuksella pääsee jos latailee säännöllisesti.
Ei paha. Minulla on 2020 mallin Passat ja tiistaina oli kesäisen lämmintä ja kokeilin miten pitkälle pääsee kun välttelen motaria. Nyt kysyisin että onko joku mitannu paljonko akun lataus vie totellisuudessa sähköä kun sen lataa tyhjästä täyteen? Tässähän on se isompi akku, eli 13 kWh. Vai onko se juuri tuo 13 kWh?


10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 06.05.22 - klo:18:34 »
Olisikohan mahdollista, ettei sulla olisi akun lataus tason asetus  yli tuon puolen akun? Sieltä hybridi- ikkunan oikealta puoleltahan sitä voi säätää.
Tätäkö tarkoitat? Tuossa infossa tosin sanotaan että asetus on käytössä vain seuraavaan käynnistykseen asti. En kyllä tietosesti oel asetusta muuttanut suuntaan tai toiseen.





free photo host

11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 05.05.22 - klo:05:12 »
Viisaammat ottakoon kantaa tekeekö kaasupoljin reset mitään tässä vaihteistossa?
Minun pitää kysyä miten tuo kaasupoljin reset tehdään ja onko sen tarkoitus resetoida vanhat opitut tavat veks?

Toinen kysymys. Miksi tuo minun auto alkaa toisinaan käyttäytymään hybriditilassa ajettaessa niin että vaikka ajoakussa on puolet rangea jäljellä, alkaa auto rekuperoimaan voimakkaasti, eli esim 20 - 30 kWt teholla ja sehän tietää kovaa bensan kulutusta. Lyhyen ajan kuluttua lakkaa ja kulkee sähköllä. Ja tätä toistaa vähän väliä kunnes seuraavan seisokin jälkeen käyttäytyminen palaa "normaaliksi".

12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 23.04.22 - klo:19:40 »
Kannattaa sitten olla varuillaan, sillä äkillisiä nopeuden muutoksia voi tulla. Viimeksi mökkiteissulla 100 km/h alueella auto päätti hiljentää yhtäkkiä 50 km/h. Mitään näkyvää syytä tälle ei ollut. Näyttää myös että vastikään havaitun liikennemerkkitiedon ajaa yli karttadata (ja yleensä siis virheellinen) heti kun mahdollista. Toivoisi että asetuksissa olisi prioriteetin valinta kumpaa nopeusrajoitustietoa ensisijaisesti käyttää.
Huomasin ettei ole oikein fiksu systeemi ja taidan ottaa ruksin pois sen asetuksen kohalta.

13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 22.04.22 - klo:19:36 »
Auto GTE vm.-20 jossa ACC (mukautuva vakionopeudensäädin) Ruksasin tänään kohdan Suurimman sall. nopeuden ennakointi. Nyt onnelma on mittarivirhe jonka arvioisin olevan 4 - 5 km/t. Ratin vasemmalta puolen voi nopeutta nostaa kilometrin kerrallaan tai 10 km hyppäyksin. Onko mitenkään mahollista sopeuttaa tuota 10 km hyppäystä vaikka 5 km/t?

14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 29.03.22 - klo:06:47 »
Tuolla on mainittu Oulu. Siellähän on ollut ongelmia jakopäiden kanssa enemmänkin. Siellä on esiintynyt sitä punaista pölyä joka tunkeutuu jakopäiden sisään ja tuhoaa hihnat ja ikävä kyllä syö myöskin niitä rattaita.
Minulla oli ennen tätä GTE:tä tiisseli pösö vm. 2017 täällä Oulun seudulla. Se kutsuttiin hihnan vaihtoon noin 90 tkm kohilla ja yhdeksi syyksi mainittiin "Ouluntauti". Ilomielin vein sen Pörhölle ja itse piti maksaa vain vesipumppu. Muistanko oikein että VW oli yksi yleisimpiä joita tuo vaiva koski.

15
 
  • e-Manager
ne kaksi latausluukun nappia: Alimmainen palaa jos lataus on ajastettu e-Managerista. Jos haluaa ohittaa sen, niin painaa sitä ylimmäistä niin lataus alkaa välittömästi. Jos latausta ei ole ajastettu, alkaa lataus heti kun piuhat on kytketty. 
  • e-Moden toiminta
bensakone tosijaan käynnistyy pakkaksella herkästi jos painaa kaasua vähän äkäsemmin ja minä olen antanu itseni ymmärtää että haluaa käyttää moottorin lämpimäksi ennen kuin sallii paluun pelkälle sähkölle jos ei sitten pysähy välillä. Jos akku ei ole lähtiessä lämmin ja vaikka se olisi täysi, sitä herkemmin käynnistää bensakoneen, mitä kovempi pakkanen. Senhän näkee mittarista ettei pakaksella saa täysiä tehoja akusta irti. Itse tosin käynnistän bensakoneen suosiolla jo lähtiessä jos ulkolämpötila-20 tai enempi. Hirvittää tilanne jos vauhista ryntää kylmän koneen käyntiin.

Minulla eläkeläisenä vähän sama ongelma kuin sinulla etätyön johdosta, että lähdöt on epäsäännöllisiä. Siksi lataan akun yösähköllä. Auto on "puolilämpimässä" tallissa joka ennen diesel koneisella autolla pysyi ehkä 10-15 astetta ulkolämpötilaa lämpimämpänä koska kuuma moottori lämmitti sen. Mutta eihän se tämä GTE tallia juuri lämmitä, joten talli on paljon kylmempi. Pitää lohduttaa itteä sillä että tässä nähdään kuinka tiiseliautot lämmittää saasteillaan ilmaston ja GTE on ekoteko .... 8)

16
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 09.12.21 - klo:15:20 »
Webastoa ei voi käyttää ajon aikana eli aivan kuten tuossa aiemmin mainittiin, on nestekierto jostain insinöörin keksimästä järkevästä syystä päinvastainen kuin kone käynnissä.
Miten sitten kun webastolla lämmitetään auton sisätilat, lämmittäkä se myös bensamoottorin samalla? Jos ei lämmitä, niin bensakone käynnistyy todella kylmänä? Entä sitten kun ajetaan hybriritilassa ja bensakone käy, lämpiääkö sisätilat moottorin hukkalämmöllä vai lämpiääkö se aina sähköllä?

17
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 07.12.21 - klo:16:23 »
Nyt kun talvi taas yllätti autoilijat täällä etelässäkin, niin saako tuota tehdasWebastoa mitenkään millään keinolla sellaiseksi että sitä voisi käyttää myös ajon aikana? Sähköajossa huomasin aamulla että ei hirveästi lämpöä antanut kun ulkona oli -18 astetta, ja sisälämpötila oli säädetty 21:een.
Tuo wwbaston käyttömahollisuus ajon aikana on käyny minullakin mielessä. Ajoin nyt viikonlopun aikana 1300 km. Lauantaina pakkasta lähtiessä -18 astetta ja perillä -17 astetta. Lähtiessä akku juuri ladattu ja kytkin heti hybritilan päälle. Bensaa paloin auton mukaan 5,1 l/100km. Ajo pääasiassa 80 tai 100 km/h. Maanantaina takasi ja samat pakkaslukemat mutta lähtiessä kylmä auto ja bensaa paloin 5,3 l/100 km. Auto pysyi hyvin säädetyssä 22 asteen lämpötilassa, eli tarkenemisen kanssa ei ollu ongelmia. Jostain syystä WeConnect ei tallenna tietoja tällä hetkellä joten sähkön kulutusta en osaa sanoa.

18
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 30.11.21 - klo:05:18 »
Nyt on ollu jo viikon päivät -15 - 20 astetta pakkasta. Auto latautuu yösähköllä ja liikkeelle lähen kylmällä akulla, syystä että eläkeläisen ajoon lähdöt on epäsäännöllisiä,
 Webastolla tosin lämmitän sisätilat ennen lähtöä. Akulla pääsee kyllä ajamaan varovasti ajaen, mutta yleensä käynnistän bensakoneen jos vähänkään pitempää matkaa on tiedossa. 22 astetta sisälämpötila, istuinlämmitin alussa täysille ja samaten ratinlämmitin. Mukavuudesta en tingi.

Toisinaan auto tekee hybriditilassa sitä että jos vaikka akussa puolet jälellä, lataa sitä ajon aikana 20 kWt teholla ja bensaa palaa yli 10 litraa. Sitten sammutta bensakoneen ja kulkee vähän aikaa sähköllä, kunnes taas alkaa sama teholatausvaihe. Noin on tehny ainakin kaksi kertaa nyt kovien pakkasten aikana. Onko tuohon selitystä miksi noin tekee? Lämmittää(kö) akkua?

Yleensä mennään ihan normaalisti. Eilen näytti reilun 150 km ajon aikana 5,2 litraa/100km ja sähköä akun tyhjäksi.

19
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 28.11.21 - klo:12:14 »
Käy 12 V akulla. Tosin ei sillä käynnistetä autoa 😁
12 V akkua ladataan samalla kun ajoakkua ja latautuu se myös ajon aikana. Eli ei sen tyhjenemisestä tarvitse huolehtia kun lataat autoa.
Aha, luuloni oli väärä 12v akun suhteen, kiitos oikasusta ja tiedosta.

20
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 28.11.21 - klo:06:44 »
Kysymys webastosta. Käykö se auton käynnitysakun vai ajoakun virralla? Ajan lyhyttä matkaa pääasiassa sähköllä ja nyt on alkanu askarruttamaan että kauanko käynnistysakku kestää jos sitä ei juurikaan ladata ajon aikana.

21
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 09.11.21 - klo:20:46 »
^ Saattoi olla että 26.10 seutuvilla oli joku serveri tms. päivitys, jolloin kirjasi minut ulos pääkäyttäjänä autosta. Tästä tuli kyllä ilmoitus sähköpostiin että weconnect-ominaisuudet oli kytketty autosta käsin pois. Sen lisäksi yksi ajomatka jäi kirjaantumatta, mutta asia korjaantui kun kirjaannuin uudestaan sisään autossa pääkäyttäjänä (Siis se yksi ajomatka jäi silti kadoksiin, mutta jatkossa toimi hyvin)
Näin taisi olla ja nyt alkoi toimimaan kun synkronoin toiminnot.

22
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 09.11.21 - klo:05:27 »
Autoni tiedot ei ole ajantasalla We Connect palvelussa. Nyt kun marraskuuta on jo hyvän matkaa edetty, ajastin auton latauksen yösähkölle autosta käsin. Pitkästä aikaa vilkasin tietokoneella palvelua ja huomasin että viimeinen saatavilla oleva ajotapahtuma on kirjattu 26.10.2021 ja nyt eletään jo 9.11 päivää ja autolla ajettu lähes p'äivittäin. Onko toisilla vastaavaa ollu havaittavissa, vai olenko jotenki itse sössiny ettei tiedot pysy ajantasalla?

23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 30.10.21 - klo:15:04 »
Minulle oli kans pettymys rengasmelu kun ostin auton. Alla oli Pirellin 235/45 R18 kesäkumit ja nehän piti meteliä. Nyt kun syksyllä vaihon alle mukana tulleet Nokia R3 215/55 R17 hiljeni rengasmelu huomattavasti. Melkein tekisi mieli vaihtaa kesäkumitkin korkeampiprofiilisiin kunhan nuo Pirellit tulee loppuunajetuksi.

24
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 28.10.21 - klo:12:44 »
PS. Onko tosiaan näin että aina kun laittaa uuden viestin foorumille pitää vastata noihin kysymyksiin ja arvailla mitä kirjaimia laatikossa on?!
Viidennen kirjautumiskerran jälkeen lopettaa nuo kyselyt.

25
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 27.10.21 - klo:17:51 »
Auto ryppyilee nyt toista päivää putkeen. Eli autoon mennessä tuli joku ilmoitus, että en ole vähään aikaan käyttänyt We Connect -palveluja ja jotain muuta siihen viittaavaa, että olen ollut pääkäyttäjä jostain päivämäärästä asti jne. Sitten pitää antaa pin-koodi ja sen jälkeen sähköposti (käyttäjätunnus) sekä salasana, jotta kirjautuisi takaisin sisälle. Sitten synkroinointi saattaa jäädä päälle junnaamaan pitkäksi aikaa, vaikka kuitenkin siinä samalla ymmärtääkseni onnistui kirjautumaan omilla tunnuksillani sisään ja ottamaan pääkäyttäjäprofiilin käyttöön.

Minulla teki eilen saman tempun. Auto oli laturissa kiinni kun painoin "virrat pääle" ja kirjausin autosta käsin We Connect palveluun joka kesti ikuisuuden. Se aiheutti sen ettei se totellu Startti nappulaa enää, eli ei "sammunu" millään ilveellä. Ilmeisesti se kirjautuminen oli kesken ja siksi esti auton sammuttamisen. Tänään kuitenkin toimi ihan normaalisti ja olin pääkäyttäjä jälleen.

26
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 21.10.21 - klo:08:28 »
Löytyisikö ennemmin vaikkapa hakusanoilla "polttoainekäyttöinen lisälämmitin"?
Ohjekirjasta löyty otsikolla "Lisälämmitin". Webasto taitaa ollakin tuotemerkki ja siksi sillä nimellä aihetta turhaan kirjasta etsin.

27
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 20.10.21 - klo:15:32 »
Jos ihan ulkomuistista revin niin tuolla esim. 2018- saakka mallilla ei tunnistautumisesta huolimatta esim. ovia saanut avattua tai lukittua, webaston käyttö ei onnistunut (eikös se faceliftissä onnistu?) jne
Webastosta puheenollen, saammuuko se automaattisesti jos sen käynnistää kaukosäätimella? Ja entä kun lähdetään liikkeelle, pitääkö se sammuttaa kaukosäätimellä, vai sammuuko siinä vaiheessa? Ohjekirjasta en webasto sanalla äkkiä katsellen löytäny mitään ohjetta.

28
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 14.10.21 - klo:09:37 »
Mistä nuo kampanjat pystyi tarkistamaan, että mitä on tarjolla? Pyörin vaikka miten pitkään myVolkswagen -portaalissa netissä, mutta en löydä.
Ja mikähän tuo etulaitteen kalibrointi on?
Neuvoisin menemään huoltotiskille ja tarkistamaan sieltä. En niitä minäkään ole löytänyt myVW portaalista.

29
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 14.10.21 - klo:09:33 »
Siellä on myös etulaitteen kalibrointi kamppis päällä.
Niinpä muuten on. Käytin auton tuon akkukampanjan jälkeen Oulun SAH huollossa tarkistamassa miksi lasinpyyhkimet ei toimi automaatilla. Sillä reissulla ilmoittivat tuosta "etulaitteen kalibroinnista" mitä se sitten tarkoittikaan. Varasin ajan ja sekin on tehty.

30
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
« : 14.10.21 - klo:05:51 »
Miten "akkukampanja"laitetaan käyntiin?  :-\ ;D
Minä ostin kesäkuussa Ruotsista tuodun vm. 2020 GTE:n ja varasin myöhemmin ajan Oulun Pörhöltä käyttöjärjestelmän päivittämiseksi Suomen kielipaketilla. Silloin kertoivat että autoon on akkukampanja auki ja samalla varattiin aika siihen. Pari päivää oli huollossa ja juurikin se akun tiiviys tarkistettiin.

Sivuja: [1] 2


www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi