Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - maajohto

#1
Up / Vs: Valojen koodaaminen
10.11.23 - klo:14:22
Kokemusta rikkaampana. Luulin että koodaus tarttee tehdä siihen pitkään pötköön heksalukuja mutta olihan siellä käyttäjäystävällisempi helper. Kunhan virrat on kytketty tarpeeksi hiljattain ettei mikään sähkönsäästö iske ja VCDS:llä yhteys on testattu toimivaksi niin muistaakseni
  • Select control module
  • 09-Cent. Elect.
  • Coding-07
  • Long coding helper
  • Etsi byte 12
  • Laita rasti ruutuun bitin 0 kohdalle (ehdin jo unohtaa mitä siinä lukee mutta jotain parkeista, sytytysvirrasta, koskettimesta 15?)
  • Sulje helper
  • Do it!
Mulla oli vissiin ollu liian kauan virrat päällä kun pari ekaa yritystä sanoivat Coding rejected, unknown mutta kun se sitten onnistui niin tuli Coding accepted! Koska valonuppi oli valmiiksi otollisessa 0-asennossa niin takavalot syttyivät saman tien.
#2
Up / Vs: Valojen koodaaminen
09.11.23 - klo:10:21
Tuolla näyttäis olevan videoita aiheesta e-Up ja OBDeleven https://www.youtube.com/playlist?list=PLldqp3uCBfR9tSJeqfG5R1LyX_klJ-mPK
Onnistunee myös VCDS:llä.
Kun en ole vielä itse kokeillut tai vierestä katsonut niin en uskalla luvata varmaksi.

Oletettavasti ratkaiseva on CAN bus laite Central electrics eli Steurungsgeräte(STG) 9.
Siellä on pötkö heksalukuja ("long code"?). Vasemmalta alkaen 2 digittiä on aina yksi byte. Eka byte on byte numero 0 eikä 1. Byten 12 bitti 0 lienee tuo takavalovalinta.
#3
Käytin auton määräaikaishuollossa SAH ja sanoivat että voivat "resetoida OCUn". En tiedä ottivatko sulakkeen tai töpselin irti vai sanoivatko vaan läppäriltä että reboot. Yhtä kaikki OCU pääsi nettiin ja minä pääsin Primary Useriksi.

Primary userille kerrottiin myös We Connectin vuosimaksu. Mun autoon se olis muodolliset 99e/vuosi tai 2 vuotta alehintaan 170e. En ostanut vielä.

Navigonilla tallennetut latausprofiilit eivät edelleenkään ilmaannu listalle - en tiedä vaatisko voimassa olevan tilauksen vai onko tuon navin softa vaan p***a(na).

OVMS:n meinaan kytkeä autoon mutta tähän vuodenaikaan kadun varressa on hiukan kostea, viileä ja pimeä ruuvailla autoa. AliExpressiltä tuli kyllä jo liittimet jotta ei tarttis silpoa auton omaa johtosarjaa.
#4
Up / e-Up! 2014 softat
31.08.23 - klo:00:14
Onkohan tuohon 2014 e-Uppiin tullut uudempia softia joissa olis merkittäviä parannuksia?
Marmoritiskillä haluttais 182â,¬ softapäivityksestä mikä lienee ihan OK jos on parannusta luvassa.
Onko se käytännössä yksi softa koko autolle vai enemmänkin oma firmis jokaiselle CAN-väylän laitteelle? Tuskin on olemassa ainakaan julkista listaa eri softien parannuksista?
#5
Up / 0:05 h
31.08.23 - klo:00:11
Kun e-Up! on laturissa ja vaikka avaa oven niin näyttöön tulee "0:05h". Luultavasti auton olis tarkoitus kertoa mulle arvio kuinka pitkän ajan päästä akku olis täynnä. Mut mistä se keksii tuon 5min? Aina?
#6
Taisin saada itsekin suosituksen renkaiden uusimisesta. Nehän on nyt siellä hotellissa niin on paha mennä mittaamaan onko ne vaihtokunnossa. Mielikuva on että niillä on ajettu 2 tai 3 talvea ja mulla renkaat ei suuremmin kulu.

Sitä oon kanssa ihmetellyt kun rengashotelleja mainostetaan usein että heillä on renkaille hyvät säilytysolosuhteet. Lähes poikkeuksetta ne hyvät olosuhteet lienevät kesällä kuumat ja ympäri vuoden pölyiset korjaamohallit. Ne jotka ei mahdu sisälle ovat sitten pihalla merikontissa - toki suoralta auringonpaisteelta suojassa mutta kyllä ne siinä kokevat kesähelteet ja talvipakkaset.
#7
Mii / Vs: Seat Mii kokemuksia.
14.08.23 - klo:17:21
Jos nyt Miistä (& sisarmallit) haluaa huonoja puolia kaivella niin mieleen tulis:

  • takapenkillä on pimeää kuin mörön pyllyssä
  • ainakin vanhemmiten kuuluu ääniä jotka ovat ehkä geneerinen VAG ominaisuus eikä vika
  • ainakin vanhemmiten virtalukko on välillä nihkeä kääntymään
  • puhallin saa olla 4- tai 5-asennossa jos meinaa että jäähdytys tai lämmitys saa jotain aikaan
  • toisinaan olis kiva jos apukuskin ikkunan sais kuskin ovesta auki/kiinni
  • peilien lämmitys on helppo unohtaa päälle kun sille ei ole merkkivaloa
  • rumpujarrut jumittavat välillä
#8
a) Marmoritiskiltä soittelivat jotta OCUn vaihto töineen luokkaa 1000-1200â,¬. Kuulostaa auton hintaan suhteutettuna hurjalta ja kuulemma tuo lämmityksen etäohjaus toimii siltikin vain tuurilla.

b) Marmoritiskin suositus oli irrottaa piuhat 12V akusta ennen OCUn unpluggingia. Riittäiskö sulakkeen SD1 irrotus kun akun irrotuksesta saattaa seurata radiokanavien katoaminen tms? Onkohan OCUsta turvallista irrottaa sen oma akku vai onko se sitten välittömästi sopeuttamista vailla?



Softapäivitys tais olla 182â,¬/h - oli uusia softia tai ei. Pimeäksi säätyvät mittarivalot "ne on semmoset kuin ne on, ei siihen ole korjausta".
#9
Lainaus käyttäjältä: Jukkapoika - 19.06.23 - klo:07:25
Moro
Ostin käytetyn e-upin, mallia 2014
Pääkäyttäjän asennus ei onnistu. Sanoo vain jotta hups, koita myöhemmin
uudelleen.
Epäilen että edellisen omistajan tiedot kummittelevat, mitään tietoja en näe/
osaa etsiä.
Vw.n sivuilla oli neuvo että palauta infotainmentin tehdasasetukset.
Siis: Miten ihmeessä, mistä ja millä näppäimillä?
Juurisyynä tässä lie vain minun osaamattomuus ja nyt otan ilolla vastaan
ohjeita, neuvoja. Kiitos etukäteen 🤗

Jaa niin minäpä yritän vastata alkuperäiseenkin kysymykseen enkä vaan lisätä omia murheitani.

Tuo "Something went wrong" on todella hyödyllinen ilmoitus... ::) Samaa tuli mullekin kun tarjosin uutta mittarilukemaa.
On varmaan ihan haluttu ominaisuus että edellisen omistajan nimeä ja kotiosoitetta ei tule näkyviin.

We Connect support neuvoi minua kirjautumaan sisään tietokoneella https://www.myvolkswagen.net/start/en.html. Minä laitoin selaimesta "kehitystyökalut" F12:lla päälle ja sieltä sain kaivettua lisätiedoksi että mittarilukemaan tulee vastauksena HTTP 404 eli sivua ei löydy.


Tehdasasetukset

Joku "Factory defaults" löytyy pyyhkijäviiksen takaa mutta luulen että se vaihtaa korkeintaan mittarien välissä olevan näytön kielen ja laittaa kaikki matkan kesto yms. näytöt päälle. En usko että siihen kannattaa koskea. Tällä videolla vaihdetaan valikkokieli mutta samasta listasta löytyy tehdasasetuksetkin https://youtu.be/InUJrzDxfHw

Jos sulla on navigaattori (Garmin "4NSF" tai Navigon "70/71 Premium car") niin esim. tuossa on joku käyttöohje siihen https://static.garmincdn.com/autoOem/vw/docs/UserManualUK.pdf
Eli löytyi jostain menusta, kenties Options takaa?
Toinen vaihtoehto on se että saat navin sammutettua kunnolla - tarvitaan pitkä painallus powerista, luokkaa 10-20 sec. Sitten painat sormella näytön oikeaa alanurkkaa ja painat virrat päälle. Pidä sormi painettuna kunnes näyttö kertoo että nyt se lähtit tekemään tehdasasetukset (Garmin tais tehdä jonkun countdownin, Navigon vaan kuittaa että OK, ajellaan tehdasasetukset?).



Jos ilmoituksen juurisyy on sama kuin minulla eli "The control unit for Car-Net has a deviation in its function and must be replaced" niin sitten en vielä tiedä
a) mitä korjaus maksaa marmoritiskillä
b) saako vanhan elvytettyä esim. käyttämällä sähköt pois tai päivittämällä softan
c) kuinka helposti purkaamon osan saa "sopeutettua" autoon
#10
VW:n suunnasta ei yllättäen ole vastattu mitään kun kysyin että voiko boksin käyttää virrattomana yms. :D
Annoin We Connect supportille heidän haluamansa tiedot joten ennemmin tai myöhemmin K-auto ottanee yhteyttä kertoakseen marmoritiskin kustannusarvion.

Hyvä tietää että VW-kuiskaajiakin on olemassa. Kunhan kuulen marmoritiskin hinnan niin tiedän varmaan haluanko virallisen korjauksen vai pitääkö sopia tapaaminen.
Osaatkos sinä sanoa voiko tuosta irrotella letkut (+laatikon oman akun?) ilman että mitään kamalaa tapahtuu? Apukuskin penkin alta se on vissiin kaivettavissa esiin?

Tässä eilen törmäsin tällaiseenkin - liekö kellään kokemusta? https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=62395 (toimiva kaupan sivu lienee https://shop.openenergymonitor.com/open-vehicle-monitoring-system-ovms-wifi-4g-sim-ant-included/) Ei kuulosta pahan hintaiselta ja jos lämmityksen etäohjaus onnistuu niin se vois riittää mulle. Bonuksena tuo taitaa olla vielä open source joten jos intoa piisaa niin itsekin vois koodata jotain?
#11
Hankin just heinäkuussa 2023 vm. 2014 e-Upin.
Mukana tullut Navi ei osannut sanoa kuin "Welcome to Volkswagen" ja sitten se pimeni. Hittoako sillä navilla mutta kun Bluetooth olis kiva ja talven tullen lämmitys...
Tilasin purkaamolta ehjän navin. Muuten hyvä mutta sen softat on kenties vuodelta miekka ja kypärä kun ei anna tehdä ajastuksiin profiileja.
Manuaalit puhuu car-netistä. No appis lienee nykyään We Connect. Rekisteröidyttyäni ja VINin syötettyäni sanoo että Guest User. Eihän siinä mitään, edelliset omistajat ovat varmaan rekisteröineet omiin nimiinsä.
Vaan kun syötän mittarilukeman tullakseni "Primary useriksi" niin sanoo "Something went wrong". Minusta (tietokoneen selaimella) näytti siltä että VW sanoo "404 Not found". No We Connect support selvitti asiaa ja sanoo
LainaaThe control unit for Car-Net has a deviation in its function and must be replaced. Please be informed that this would entail visiting an authorised Volkswagen workshop, where the appropriate measures can be taken to restore the functionality.
Mulla on vähän sellainen kutina että kovin halvaksi tuo ei tulis.

Kyseessä on kaiketi 12E 035 284 ?

Tietäiskö kukaan

  • voiko tuosta boksista (apukuskin penkin alla?) nykäistä töpselit irti vartiksi (=kylmäbootti) vai ampuuko se turvatyynyt silmille tms?
  • voiko tuohon boksiin päivittää softat jotenkin?
  • kannattaako tuosta lukea vikakoodeja vai pitääkö vaan uskoa kun sanotaan että särki?
  • voiko boksin tilalle vaihtaa purkaamolta toisen vai pitääkö merkkihuollon rekisteröidä uus boksi tuon VINin taakse tms?
  • kannattaako? Jos tuo toimis ja minusta tulis primary user niin sit tarttis vissiin ostaa joku palvelupaketti vuosihintaan. Mutta saako sillä varmasti auton aamuksi lämpimäksi?
Olisko kenties Tampereen seudulla VW-kuiskaajaa joka osais suorittaa noita toimenpiteitä?


Toi mittariston taustavalo on varmaan tyyppivika - päiväajovaloilla ajellessa säätyvät välillä niin himmeiksi(=pois) että mittareista näkyy vaan viisarit ::)
#12
Ostin Karjalan Purkupojilta Skodan navin. USB:llä kiinni tietokoneeseen ja loin juureen tyhjän "branddevice.reg" -tiedoston. Seuraavan kerran käynnistyessään se tajusi olevansa Volkswagenissa ja vieläpä sähkösellaisessa.
#13
Vanha threadi jo mutta... käsittääkseni kaikissa vanhemmissa Citigo/Mii/Up! (sähkövehkeissä e-Up! 2019 saakka) bensa- ja kaasuversioissa "Maps & More" on sama navi, osanumeroltaan 1S0035262 (mahdollisesti lisäkirjain perässä kertomassa version). Ei ole vielä kokemusta miten onnistuu brändin vaihto tai kuinka hyvin se tajuaa olevansa sähköautossa mutta mun e-Upin navi on rikki ja pitää hankkia jostain ehjä. Suomen halvin tais olla 300â,¬ ja kyllä ne taitaa eBayssakin olla 200â,¬ luokkaa posteineen.
#14
Lainaus käyttäjältä: jt - 23.08.21 - klo:18:19
Eihän sitä ihan viimeistä litraa tarvitse tiristää pois, kunhan nyt ajaa kohtuu tyhjäksi ja uutta tilalle. Ja mielellään vaikkapa Nesteen 98E, säilyvyys 1v, vs standard 95e 3kk.

Mutta joo kaasukelojen sulakkeet irrottamalla kaasua ei tule vaikka sitä tankissa olisikin, jolloin menee bensalle.

Kiitos vastauksista. Tää on tämmöstä kun insinöörille sanoo että "aja tyhjäksi" niin eihän sinne voi kahta litraa jättää ::)
Joo kai se riittää kun ajaa niin tyhjäksi kuin uskaltaa. Mullakin on sellainen käsitys että nykyiset bensa-autot eivät tykkää jos tankki pääsee ihan kuivaksi.

Sulakkeet selviää vaan seuraamalla piuhoja tai kokeilemalla? Luultavasti myös kiskomalla paineenalentimesta piuhoja irti vois saada vehkeen vaihtamaan bensalle mutta keltaisten varoitusvalojen saattelemana :P

Bensatankki oli jo sen verran tyhjä että olisko 2-3 litraa jäljellä. Valo on palanut jo muutaman viikon kun bensan hinta on ollut niin kova. Oliko se niin että pienkonebensaa saa joiltain Nesteiltä ihan pistoolistakin? Olin vertailevinani että Byggmaxin hinta 4-T pienkonebensalle oli paras joten nyt on 5 litraa semmosta tankissa eikä bensan merkkivalo pala https://www.byggmax.fi/bensakanisteri-4-tahti-shell-p18499
#15
Mii / CPGA-moottorin pakottaminen bensalle
23.08.21 - klo:17:10
Kaasuauton bensatankki neuvotaan ajamaan aina välillä tyhjäksi. Mii käyttää ensin kaasutankin tyhjäksi joten bensatankin tyhjentyessä ei ole enää "varavoimaa" jäljellä. Valinta- tai pakotusnappia konversion tyyliin ei ole.

Teoriassa vois kai ryömia auton alle, laittaa kaasupullojen hanat kiinni, ajella bensat pois (viimeinen litra ympyrää isolla parkkipaikalla?) ja avata taas kaasuhanat. Voin kyllä kuvitella että silleen sais joitain varoitusvalojakin syttymään.

Mulla on hämärä muistikuva että jonkin kaasujärjestelmään liittyvän sulakkeen (pullojen magneettiventtiilit?) irrottamalla auton sais pakotettua käyttämään bensaa vaikka tankissa olis kaasuakin. Miin ohjekirja taitaa kertoa sijainnin kahdelle kolmesta sulakerasiasta mutta yhdenkään sulakkeen merkitystä tai ampeereja ei kerrota. Tokihan noita kuskin jalkatilan rasioitakin taitaa olla ainakin kaksi mekaanisesti erilaista ja siihen vielä valmistusajankohdasta ja/tai varustelusta riippuvat erot päälle. Oliskos jollakulla ihan varmaa tietoa?

#CPGA #Ecofuel
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy