Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - harakka

#4
Pitkittäismoottorisessa on kaksi kulmavaihdetta, etuperä ja takaperä ja toyotassa vielä ketjuveto
#5
Tuskin polttomoottoriautossa, sähköautot eri juttu
#6
Ei kait tuo noin viisas systeemi ole. Laturissahan on itsessään säädin joka hoitaa latausjännitteen suuruuden. Herätevirra vain mangnetisoi laturin koska siinä ei ole jäännösmangneettia kuten tasvirtalaturissa, herätevirran voi ottaa irti auton käydessä ja lataus toimii silti oikeis. Akkuvahdilla on muu tarkoitis ja tehtävä
#7
Transporter T5 (03-) / Vs: Webasto lukossa
24.02.23 - klo:08:56
Ainakin minun Tranportterissa aukesi kaksi kertana kun meli lukkoon, pitää olla irti yli puoli minuuttia
#8
Transporter T5 (03-) / Vs: Webasto lukossa
23.02.23 - klo:19:26
Akku irti vähäksi aikaa
#9
Aika paljon on rengakoko muuttunut jos nuo kokomerkinnät on oikein, näyttää matkamittari pienempiä lukemia
#10
Ainakin minulla nahkapenkki lämpiää todella hitaasati
#11
Taka-akselin ne isot puslat/laakerit.
#12
Laita se ehjä akku autoon millä lataa, minulla Volvossa oli samanlainen ja kerkesin myös vaihtamaan laturin, sitten vaihdoin akun ja kaikki ok.
#13
Elektroniikka / Vs: Joko akku on kypsä?
05.02.23 - klo:10:36
Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 05.02.23 - klo:07:00
Onkohan jotain listaa mitä akkujen sisäinen vastus pitää pitää olla?
Kattelin tuossa paria akkua. Toinen efb ja toinen agm molemmiss mitaten noin 5mohm ja testeri sanoo molemmista että vaihda.

Jostain akun teknisistä tiedoista voi löytyä tuo tieto.
Nuo testerin tiedot taitaa olla suuntaa antavia ja siihen vaikuttaa lämpötila ja akun varaustila.
Akkupojilla testautin Transiitin akut, tulos kohta vaihtokunnossa. Siitä on useita vuosia ja vielä en ole vaihtanut.
Jossain Vartan mainoksessa on heidän agm akulla 3mohm ja joillakin jotain muuta. Jossakin alle 10mohm on hyvä. Joskus uudempi akku hajoaa kerralla joskus hiipuu pitkällä aikavälillä
#14
Elektroniikka / Vs: Joko akku on kypsä?
03.02.23 - klo:14:04
Ei kait tuossa akussa mitään vikaa ole. Mulla samanlainen akku, 3v vanhana käynnistysvirta 380a ja nyt akku yli 8v vanha ja samat lukemat, nämä vw huollon kuitissa.
Ei se koodaus vaikuta lataukseen se on aina noin 14v eikä voi olla paljoa suurempi muuten akku hajoaa.
#15
Lainaus käyttäjältä: tapsitee - 31.01.23 - klo:12:43
No tässä tapauksessa pikkuremmi kesti siis kaikkiaan 1,5 vuotta ja jopa melkein 20tkm. SKF:n osat ja korjaamolla teetetty. Perkele.

Melkein vois veikata että vaihtotyössä  sattunut virhe, tai voihan kiristin olla viallinen ja laakeri jumissa
#16
Taitaa aika monessa moottorissa olla tuollainen pumppu. Sillä kait pienennetään moottorin tehohäviöitä verrattuna perinteiseen ylipaineventtiilillä varustettuohin pumppuihin joissa tuotto on aina vähän ylimitoitettu ja vastus näin suurempi.
#17
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.01.23 - klo:08:18
Haldexin toimimattomuus pitäisi vaan parantaa auton suorituskykyä, vähemmän massaa mitä moottorin ja voimansiirron pitää liikutella/pyöritellä.

sekuntikello käteen ja parit 0-100 vedot paljaalla asfaltilla ja aikojen vertailu tehtaan ilmoittamiin arvoihin.

Eiköhän sielä samat romut pyöri pyörittää sitä sitten moottori kardaanin valityksellä tai takapyörien kautta.
#18
Touareg / Vs: Touareg automaattilaatikko
16.01.23 - klo:22:40
Kyllä kait tuohon kannattaisi kysyä tuolta RECRO.sta korjattua venttiilikoneistoa vaihto-osana tai lähettää korjaukseen ei se kovin kallis ole. Ei kait siinä muuta vikaa ole kuin joku solenoidi tai venttiili takertelee. Ei siitä välttämättä vikakoodia tule. Itellä oli tf mallissa solenoidivika ja tuolta kyselin, mutta en sitten korjannut.
Tietysti voisi koettaa vielä pestä laatikko koneellisesti, jos siellä kuitenkin on likaa, ei se siitä ainakaan pahene. Sen voi pestä kun on vaihdettava suodatin, noita tf laatikoita ei saa pestä kun ei suodatinta saa vaihdettua.

Itse pesin yhden vanhan amerikkalaisen niin että laitoin foren moottorin pesuainetta laatikkoon ja ajelin  pienen lenkin ja vaihdoin öljyt huuhtelemalla jäähdyttälän letkun kautta ja kyllä se parani.
#19
Yeti / Vs: YETI -12 4x4 kysymys
14.01.23 - klo:18:19
Yksi sulake. Ei syty vikavaloja jos ei toimi ainoastaan vikalukialla näkee onko pumppuvika.
Sihti joka menee tukkoon on pumpussa, suodatin on erikseen joka täytyy vaihtaa tuossa gen 4 mallissa.
Pumpun voi kokeilla toimiiko kun tökkää 12v suoraan pumppuun
#20
Lainaus käyttäjältä: Villee - 02.01.23 - klo:19:10
Osaako kukaan sanoa voiko EGR venttiiliä ohjaavan hammasrattaan vaihtaa?

Se keskimmäinen hammasratashan lähtee vain nostamalla irti, mutta valitettavasti omastani oli tuo vasemmanpuoleinen ratas mennyt rikki. Yritin ratasta kyllä väännellä ja nostella, mutta ei tuntunut ainakaan helposti irtoavan. Olisi vaan niin paljon helpompi homma jos ei tarvisi tuon takia koko venttiiliä uusia.



Tafmetis näyttäis maksavan ratassarja 5,90e jos on tuohon sopiva
#21
Lueskelin uudelleen tuon sinun jutun ajatuksella.
Vikaa tuskin kannattaa hakea paisuntasäiliöstä, kyllä siellä on erikseen määrä ja lämpöanturit. Aivan kuin vesi ei kiertäisi kunnolla mootorissa, siitä seuraisi ylilämpeneminen ja varoitukset ja flekti käynnistyy. Noissa vesipumpuissa joissa on muovisiivet, (jos tässä on) on joskus ollut tämäntapaisia oireita kun siipipyörä on irronnut ja ollut löysä akselilta.
Kannattais nyt ajaa vcds kiinni ja tarkistaa moottorin veden lämmöt.
#22
Mitenkä tässä mallissa on toi öljyn lämpöanturi, jos se on öljypohjassa ei oljy lämpene kovin nopeasti tuollaisiin lukemiin. Eikös tuo piippaus ja punainen valo ole jäähdytysnesteen ylilämpövaroitus. Vikaa kannattaisi hakea sieltä.
#23
Lainaus käyttäjältä: Juhlasaapas - 05.12.22 - klo:15:16
Transportteri jumahti talliin eikä käynnisty millään.
Kun kääntää virrat päälle tulee polttoainepumpun sulakkeelle ja sammutinsolenoidille virtaa noin 5 sekuntia kunnes virta katkeaa

Minkäs takia tuo virta katkee sammutussolenoidilta, taitaapi olla viallinen
#24
Huonostippa katsoin tuon Peltikorvan jutun, noinhan siinä oli käynytkin, no sattuuhan sitä.

Tuo suodatinjuttu. Tuo puhdistustarve ei oikeastaan johdu pelkästään suodattimen puutteesta. Samanlainen sihti on kaikissa pumpuissa. Uusissa haldexeissa pumppu pyörii aina ja suoraan paineistaa kytkimen ilman paineakkua ja on näin paljon nopeampi kuin gen4 ja vanhemmat.
Gen6 mukana tuli 30tkm huoltoväli myös gen5 haldexiin ja sihti kannattaa puhdistaa kaikista malleista.
#25
Juuri itsekin tuon korjasin kun pumppu tukossa 130tkm ja vw huollossa moitin kun pumppua ei putsata öljynvaihdossa.

Uskallan epäillä että tässä on käynyt niin että ensimmäisellä kerralla pumppua ei ole puhdistettu ja nyt kun se pumppu on huonosti saanut öljyä on pumppu vioittunut. Nyt voisi kokeilla puhdistusta ja vcds.llä ajaa se opminointi mitä vw ei pysty tekemään mikäli on 5 gen haldex, tai vaihtaa siihen 275e alkuperäinen tarvikepumppu.
Öljynvaihtoväli on nykyään 30tkm sanoivat K Autossa
#26
Pannaa nyt tämäkin kysymyksiä herättävä asia tähän, miten se on tieliikenneoppaassa selostettu

Tieliikennelain silmissä väistämisvelvollisuus-merkki (kolmio) sekä STOP-merkki ovat ”samanarvoisia”, vaikkakin sisällöltään hieman poikkeavia. Tieliikennelaissa STOP-merkistä (B6, pakollinen pysäyttäminen) määritellään seuraavasti:

”Merkillä osoitetaan, että ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä sellaiseen kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan. Muuten merkistä on voimassa, mitä merkistä B5 säädetään.”

B5 merkki on lainsäädännössä väistämisvelvollisuus-liikennemerkki, eli kansankielessä kärkikolmio, jonka määrittely kuuluu seuraavasti:

”Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24§:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta.”

Ja tuolta 24§:n 2 momentista löytyy tähän sopiva kohta:

”3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;”

Tilanteen voi ajatella niin, että molemmilla on tasavahva liikennemerkki, jonka jälkeen palataan perussäännön piiriin. Tässä tapauksessa perussääntö on määritelty siten, että vasemmalle kääntyvällä on velvollisuus väistää vastaantulevaa liikennettä, ellei erikseen ole muuta säädetty.
#27
Liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä ajavalla ei periaatteessa ole väistämisvelvollisuuteen nähden mitään erioikeuksia. Jokaista liittymää pidetään nimittäin väistämissääntöjä sovellettaessa erillisinä risteyksinä, jossa väistämisvelvollisuus määräytyy oikealta tulevan säännön mukaan. Liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä ajaville annetaan yleensä kuitenkin etuajo-oikeus asettamalla ympyrän tuloteille liikennemerkki 231 (kärkikolmio).Jos kärkikolmiota ei ole, oikealta tulevaa on väistettävä

#28
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE jakohihna
18.12.22 - klo:17:05
Nyt on vastuu kuulialla tai oikeemmin lukijalla.
Mielestäni k-auton huoltotyöt lähes kaikki on hinnoiteltu kiineähintaisiksi, tai lähes. Esim jos joku työ on hinnoiteltu  vaikkapa 3.5h mukaan ja hinta tuon tuntimäärän mukainen ja työ tehdäänkin 2.5 tunnissa hinta on silti sama. Kaikki hinnat huolloille on samat kaikissa k-auton toimipisteissä. Näitä    " yksityisiä" merkkihuoltoja on vielä joitakin vaikkapa Käyttöauto.
Ennen oli yki näitä ylivertaisia huoltoja Huittisten Laatuauto jossa Hesasta asti käytii huollattamassa autoja, nykyään k-auto ja puhelimeen vastaa huollon varauskeskus.
#29
Ei nyt ihan tämän keskustelun kannanotto, mutta....
Tuossa juuri itsellä oli haldex gen5 ongelma kun ei toiminut kunnolla. 130tkm ja sihti tietenkin tukossa. Tävin tutussa vw huollossa putsauttamassa pumpun ja koketettiin pumpun uudelleenkäynnistystä. Eipä volsun merkkiliikeen koneella onnistunut vaan kun suditti tuli uudelleen mekaaninen vika huomautus.
VCDS:llä onnistui mutta niin että vikailmoitusta ei poistanut vaan teki sopeutuksen vika päällä.

Volsuhuollossa oli juttua gen5 haldexista, siihen on pumpun tyyppi vaihtunut parempaan, en huomannut ottaa numeroa ylös. Öljynvaihto on muuttunut 30tkm välein tehtäväksi.

Mämä eri öljyt, 055 alkuiset ja 060 alkuiset nomerot ovat kaikki samaa öljyä numeron muutos ilmoittaa purkin koon elikkä G060175 on 850 ml ja kalliimpi kuin G055175 mikä on 1000ml ja kalleinta on ne tuubit
#30
Passat B7 (11-14) / Vs: Webaston akku
14.12.22 - klo:08:41
Latausjännite = verkostojännite noin 14v akkujen kapasiteetti on oltava suurin piirtein sama.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy