Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TOURAN HIGHLINE

Sivuja: [1] 2 3 ... 12
1
ID.4 / Vs: ID.4
« : 29.04.21 - klo:13:27 »
Jännä, miten pienin kosmeettisin muutoksin ilme kohentuu. Tuo GTX:n väriteema parantaa auton ilmiasua omaan silmään ihan huikeasti. Niitä ämpärimuovikylkiä katsellessa on koko ajan silmiin sattunut, mutta nythän se olemus muuttui ihan kertaheitolla. Vielä kun olisivat saman tehneet tuolla takapään puolella myös :)

2
VW e-up:a saa heti toimitukseen, ei toki 20k€ enää kuten viimevuonna. Listahinta 26k€, en tiedä paljonko on tinkimisvaraa.
Ihan ryöstöhinta siihen nähden, millaisen paketin saa... Tinkivaraa pitäisi olla toooodella avoimella kädellä, jotta kuvittelisin tuosta kauppaa tekeväni ;D.

3
Mii / Vs: Mii electric
« : 09.04.21 - klo:12:53 »
Tervehdys kaikille!
Auto tilattu 31.12 2019 ja tänään ilmoitettu että touko/kesäkuun vaihteessa saapuisi suomeen.
Alunperin piti tulla lokakuussa. Sininen plus varusteilla.
 Ei jaksettu odottaa joten hommattiin 64 Kona mutta nyt täytyisi päättää kumman myisi pois.
Konassa kyllä koukku mutta sen verran kärryä tulee vedettyä että V70 lisäksi ei kahta sähkistä tarvita.
Millainen laskelma syntyisi, jos luopujaksi valikoituisikin V70?

4
Sähköauton kulutus on puolittunut nyt keväällä. Talvella -25 C kului 25 kWh/100 km, nyt +8 C kelillä menee 12,5 kWh/100 km. Tänään näkyi jo kesänopeusrajoituksia asennetun, joten ei pienene enää.
Juu. Eilen 101km asiointimatka naapurikaupunkiin eGolfilla ihan liikennevirran mukaan ajellen. Ei siis menty hiljaa, kun kesärajoituksetkin tosiaan olivat palanneet, mutta ihan noin pieniin lukemiin ei vielä päässyt. 13,5 kwh/100km. Näytti itsellä. Viime kesänä ja syksyn lämpimillä samaa ajosuoritetta mentiin jopa 11-alkuisin kulutuslukemin.

5
Tuo "lähdetään ajamaan pistoli paikallaan" lienee hieman yleisempää kaasutankkauksen kuin bensatankkauksen yhteydessä. Syynä lienee se että pistooli pyöräytetään paikalleen, painetaan nappia, ja loppu hoituu automaattisesti kunnes tankki täysi. Tässä yhteydessä moni siirtyy autoon odottamaan. Ja aina joku unohtaa että pistoli on paikallaan ja lähtee ajamaan..
Mulla pakkaa unohtumaan nykyään välillä se latausluukun kansi auki, kun sen saamarin johdon kanssa on enemmän temppuilua ja kelaamista kuin polttoaineletkun pistoolin nostamisessa pois tankkauksen jälkeen, jolloin samalla liikkeellä jo sulkee sen kannen myös. Tuota johtoa alkaa aina kelaamaan kaksin käsin ja sitten jossain välissä sivupeili paljastaa, että luukku pystyssä ajellaan taas... ;D Hemmetti, että tuntee itsensä tyhmäksi silloin :-[ :o ;)

6
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
« : 23.03.21 - klo:06:35 »
Minullakin lakkasi tuo toimimasta pari päivää sitten, mutta mitään infotekstiä en kyllä huomannut.
Tänään kirjauduin apissa ulos ja sitten takaisin sisään. Sen jälkeen se on ainakin toistaiseksi taas toiminut.
Minä tein sen ulos- ja sisäänkirjautumisen jo viikonvaihteessa. Se Info tuli samalla kertaa ja kun sen oli lukenut se hävisi.
Kokemustenne perusteella olin aikeissa kokeilla tätä kikkaa vielä uudestaan, mutta kas, tuohan toimi taas :)
Näyttää olevan 55% latausta parhaillaan.
Auto on pihassa pitkästä aikaa suko-latauksessa. Vedin akun eilen illalla melkein tyhjäksi ja ajattelin jostain lukemani perusteella, että kennostojen tasaamiseksi voisi olla ihan viisasta ladata se hitaalla ihan täyteen, nyt kun nyt kerran pääsi noin tyhjäksi asti. Aika paljon tässä talven aikana tullut latailltua jossain 30-80% tasoilla.
Meni muuten 185km eilen ja näytti vielä 18km jäljellä olevaa matkaa. Kevät tulee 8), kun alkaa nuo 200km ajosuoritteet taas toteutua ;D

7
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
« : 22.03.21 - klo:11:12 »
Jep. Varmaan virsutetaan molemmat asiasta..., eik vaa :)

8
Vastasin tuonne toiseenkin foorumiin. Laitetaanpa tännekin oma näkemys asiasta. Oma eHybrid tuntuu kanttariylityksissä hieman pintakovalta ja jos tekisin uudestaan tilauksen, niin ruksaisin tuon DCC:n varustelistalta.

Muutenhan auto on ajo-ominaisuuksiltaan erittäin hyvä ajettava. Valtateillä menee kuin kiskoilla. Ylimääräisiä ohjausliikkeitä ei tarvitse tehdä.
Itsellä oli edellisessä autossa, Touranissa tuo DCC. En katsonut tarpeelliseksi tilata sitä enää Tiguaniin.

Tuosta maantieajettavuudesta. Ainakin 4motion tuntuu olevan kovin tarkka pyörien suuntauksesta. Omalla ajettu vasta 26tkm ja jo vuosi sitten kesällä tehtiin nelipyöräsuuntaus ekan kerran, kun alkoi olla vähän vaeltelua ja hermostuneisuutta maantiellä. Sen jälkeen on edennyt taas kuin juna seuraavat 10tkm. Pitää taas katsoa kevään korvalla, kun tulee kesärenkaat alle ja ajonopeudet nousee.

9
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
« : 22.03.21 - klo:06:52 »
Täällä oli varmaan muitakin eGolfin käyttäjiä, jotka on ladanneet tuon we connect ID:n. Kenellä se vielä toimii? Itsellä putosi auto pois viikonloppuna ja sinne ilmestyi jokin infoteksti, jossa suurin piirtein kerrottiin sovelluksen kehitetyn ID-perhettä varten ja koska autosi ei em. ryhmään kuulu, otapa käyttöön pelkkä we connect, jossa on paljon muita ominaisuuksia autoasi ajatellen....
Positiiviseen sävyyn annettu bannit >:(
No, ei siitä eGOlfistille suuria iloja ollut, paitsi että tuo ID appi näyttää varaustilan prosentteina, ja on huomattavasti nopeampana kätevä myös esilämmityksen käyttämisessä.
Mihinköhän virsuttais. Suoraan maahantuoja jälkimarkkinointiin, josta saa vastaukseksi jonkin saksalaisen selkänojan ???

10
Superb III (15-) / Vs: Navigointi näkymä mittaristoon?
« : 20.03.21 - klo:19:38 »
Olisko samaan tapaan kuin volkkarissakin eli siitä keskinäytöltä navin ollessa päällä valitse kartat tjsp. niin siirtyy mittaristoon ja naviin jää ajo-ohjeet ??? ??? ???

11
Osunut johonkin tolppaan/pilariin?
Voi harmi :-[
Nyt sitten silmä tarkkana, että autossa on värisävy kunnossa, kun tulee maalarista.
Nimimerkillä valkoinenkin voi mennä pieleen...

12
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
« : 15.03.21 - klo:14:07 »
Tästäpä muuten juolahti mieleenni yksi e-Golfin rullauksen kummallisuus, kun sitä olen kokeillut. Osaako se päätellä karttadatasta voimassa olevan nopeusrajoituksen? Minulla D-asennossa rullatessa auto alkaa aina pienen hetken kuluttua itsestään regeneroimaan, kun hyvin loivassa alamäessä nopeusrajoitus putoaa 50->40, eikä vauhti hidastu auton mielestä riittävän nopeasti. Regenerointi loppuu, kun nopeus laskee 40 km/h. Mitään esteitä, joista vakkarin etäisyystutkakaan voisi reagoida, ei ole. Ilmiö on 100 % toistettavissa joka ikinen päivä.

Eipä tuosta haittaa ole, kun tykkään kuitenkin ajella sillä B-moodilla, mutta kiinnostaisi tietää miksi se noin tekee.

Mulla tuo jarruttelee satunnaisesti, mielestäni vailla mitään logiikkaa, onneksi kuitenkin harvemmin. Tunnistan pari oikeaa paikkaa, missä tuo tapahtuu aina, jos käyttää kyseisissä paikoissa rullausta, mutten keksi näissä paikoissa mitään todellista selittäjää. Ovat saman tien varrella, eri suuntiin ajaessa. Ei mitään nopeusrajoituksen muutoksia, toisessa paikassa edessä on mutka ja toisessa tekee aina, kun tulee riittävän lähelle tiettyä suunnistustaululiikennemerkkiä ::).

Pikalatauksesta:
Tulevana viikonloppuna olisi tiedossa ajoa reilun parin sadan km päähän kotoa. Määränpäässä on lähietäisyydellä toiistaan useita pikalatureita ja matkan varrella myös useita vaihtoehtoja esim. n.110km-140km etäisyydellä kotoa.
Koska kuormaa ei ole tarkoitus kuljettaa ja ihmisiäkin vain pari yksilöä, niin jotenkin kiinnostaisi lähteä tuon sähkärin kanssa dieselin sijaan.
Mutta:
Kun en ole Golfia kertaakaan talvella pikalaturiin kytkenyt, niin miten tuo mahtaa ottaa virtaa esim. sen 110km ajomatkan jälkeen. Luvassa on pakkasta muutamia asteita ja lähtö aamulla lämpimästä (n. 15 astetta) tallista. "Välitankkausta" tuo joka tapauksessa tarvitsee, mutta jos latausteho jää pikkupakkasessakin johonkin pariinkymppiin, niin... ??? ???

Tulipa tämäkin reissu tehtyä. Ei sitten ollut pakkasta. Lämpötila vaihteli 0,5 ja 3 asteen välillä. Parit välilataukset sujui mallikkaasti, auto otti virtaa sinne melkein 80% tasolle asti 39,...jotain lukemin. Sen 80% lataustason täytyttyä alkoi teho pikkuhiljaa kiihtyen laskea, ja 90% tasossa, johon ekalla latauksella varaustason vedin, oli enää 24kw teho. Toisen latauksen lopetin siihen 80%:iin, kun ei ollut tarvettakaan enemmälle. Aikaa näille kahdelle pit-stopille yhteensä noin kolme varttia. Lisäksi tuttavan autotallin seinästä vedettiin virtaa pari tuntia voimavirtapistokkeesta omalla latauslaitteellani. Virrankulutus aamun paikoin vähän loskaisessa raskaammassa kelissä nollan tuntumassa menomatkalla 16,2 ja paluumatka parin kolmen asteen lämpötilassa osin kuivannein tien pinnoin 15,1. Keskinopeus mennen tullen noin 75kmh.

13
Auto näyttää talvirengaskaudelta kulutuslukemaa 18,9/eGolf.

14
Toisaalta business case -mielessä jos miettii niin sähkiksissä varmasti halvemmat huollot. Profiilin kulkineen käytin alkuvuodesta juuri marmorilla ja isona huoltona tuohon paloi nelinumeroinen summa kun laatikon öljytkin meni samalla. Eli voisihan sitä laskea, että ehkä ainakin joitain tonneja säästyy huolloissa jolloin jää krediittiä mahdollisiin kalliimpiin akkujumppiin. Toisaalta noissa taitaa monesti käydä niin, että seuraava omistaja ottaa sen osuman ja itselle jää tilanteet mahdolliseen arvonalenemaan/haluttavuuteen sähkiksen kanssa jos kilometrirajat takuun osalta on esim täynnä.
Pitkät huoltosopimukset 4motion dieselillä ja eGolfilla. Hintaero on pikkuisen päälle kympin kuussa, niin eipä tuossa nyt juuri... Sähkäriä muuten "huolletaan" useammin :o ???. Juuri oli huollossa, eikä siellä oikeita huoltotoimenpiteitä oikeastaan tehty ollenkaan, jos ei nyt 12V akun mittausta lasketa ja sitä kessyavaimen pariston vaihtoa varmuden vuoksi, jonka erikseen pyysin tehtäväksi ;D
En edes kysynyt, mikä oli laskun loppusumma. Pitääkin muistaa seuraavaksi asioidessa kysäistä.

15
Mulla on kaveri markkinointihommissa. Puhuu kyllä valkoisenkin uskottavasti mustaksi tarpeen vaatiessa, jos niikseen tulee... ;)

16
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
« : 08.03.21 - klo:19:30 »
Auto oli tämän päivän ekassa huollossa.
Poishakiessa iltapäivällä minäkin sitten kävin kokeilemassa pikalaturia, kun odotin tytärtä soittotunniltaan.
Pikaisella kauppareissulla -3 asteen lämpötilassa tuo ehti 18 minuutissa imaista 10kwh. Ei ihan optimilataus, kun akussa aloittaessa yli 60% ja ehti sitten jo vetäistä sen tuonne 90% tasoon asti. Hyvän matkaa yli 30kw keskilataus :). Tämähän on siis tarvittaessa ihan ladattavissa pikkupakkasilla tien päälläkin.

17
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
« : 08.03.21 - klo:13:54 »
Espoo -> Porvoo, noin -7C, pian ajomatkan jälkeen lyhyt lataus Porvoo/Tarmolan K-latauksessa: keskiteho oli noin 30kW (12min, 6kWh). Ajonopeus motarilla jonossa todellista 90-100km/h, jottei kulutus nousisi liikaa.

Edit: tarkistin k-latausen apista.

Kiitti. Tästä voisi päätellä, että esilämpimällä Golfilla uskaltaisi pikkupakkasessa liikkeelle niin, että väli- ja päätelataukset toimisivat melko lailla optimaalisesti.

18
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
« : 08.03.21 - klo:11:03 »
Käy testaamassa pikalaturilla ennen matkaa. Tällä saat optimoitua reitin ja lataukset, ei tarvitse olla sähköautoinsinööri käyttääkseen: https://abetterrouteplanner.com

Ilmaisversioon pitää määritellä lämpötila reitin asetuksista, niin antaa todellisia lukeamia. Ja valita oikea kulkuneuvo ja akkukapasiteetti, tietysti.

Tuota abrp:a katselinkin jo. Se tyrkytti itse asiassa ihan samaa välilatauspaikkaa kuin olin itsekin ajatellut :)

Pitänee tosiaan käydä  vaan kokeilemassa, miten EGolf ottaa CCS-virtaa näin pikkupakkasissa. Leudommilla säillä se latausnopeus on aika äkkiä siinä luvatussa 40 tuntumassa ja ainakin omassa yksilössä pitänyt sitä aika pitkään, yli 80% lataustasoille asti.

Ajattelin vaan, että jos jollain olisi enempi kokemuspohjaa jakaa tuosta ;)


19
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
« : 08.03.21 - klo:09:59 »
Pikalatauksesta:
Tulevana viikonloppuna olisi tiedossa ajoa reilun parin sadan km päähän kotoa. Määränpäässä on lähietäisyydellä toiistaan useita pikalatureita ja matkan varrella myös useita vaihtoehtoja esim. n.110km-140km etäisyydellä kotoa.
Koska kuormaa ei ole tarkoitus kuljettaa ja ihmisiäkin vain pari yksilöä, niin jotenkin kiinnostaisi lähteä tuon sähkärin kanssa dieselin sijaan.
Mutta:
Kun en ole Golfia kertaakaan talvella pikalaturiin kytkenyt, niin miten tuo mahtaa ottaa virtaa esim. sen 110km ajomatkan jälkeen. Luvassa on pakkasta muutamia asteita ja lähtö aamulla lämpimästä (n. 15 astetta) tallista. "Välitankkausta" tuo joka tapauksessa tarvitsee, mutta jos latausteho jää pikkupakkasessakin johonkin pariinkymppiin, niin... ??? ???

20
Vuodesta 2008 ajanut Passateilla, Superbeilla ja nyt äärimmäisen kylmänä talvena Audi a4:lla. Ikinä en ole viimasuojaa tarvinnut. Nytkin -20 asteen pakkasessa Audissa tulee kuuma, jos pidän edes 24 asteessa. Paras on 22-23, jolloin kabiinilämpötila on huoneiston sisälämpötilassa,eli ilman takkia mennään. Mistä nää löytää näitä kylmiä DAS-auton premium autoja, jotka ovat kylmiä. Osaavatkohan he kääntää lämmönsäätöä? Kun lähdet ajoon automaatilla, älä pidä sitä D asennossa, koska kierrokset ovat hieman yli tyhjäkäynnin, selvää on että lämpeneminen kestää hieman kauemmin, käytä S-asentoa tai manuaalia ja kierrokset Bensassa 2000-2500 ja on hyvin äkkiä lämmin. Dieselissä kierrokset 2000 jonkun aikaa.
Edelleen ohi sähköautokeskustelun, mutta siis tähdennettäköön, että kyse ei ole lämmönsäädöistä eikä auton kylmyydestä. Ihan lämmin peli ja normilämmöillä käy pakkasissakin tuo 2-litrainen VAG-diesel. Polttoaineen kulutukseen sillä näyttää olevan merkitystä, kun kevyemmällä kuormalla ja ilman suksiboksia kulutus on ollut pakkasilla maantieajossa selvästi suurempaa kuin nyt oli reissussa em. varusteella.
Minun puolesta tämä tässä ketjussa päättyy tähän.

21
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
« : 02.03.21 - klo:11:05 »
Hyvin on kilsoja kertynyt pienehkön rangen autolle :)
Ja samat havainnot tuosta lämpötilasta. Eilen illansuussa asioilla lähikaupungissa. Koko reissun kulutus oli muistaakseni myös jotain 15 alkavaa.

22
Noissa 18" kumeissa ainakin on Tigsun alla melkoinen vaikutus rengaspaineilla. Reilu viikko sitten pohjoisen reissussa tuli jarrujen jäätymisen ohella toinenkin jännitysmomentti tuomaan lisämaustetta talvilomalaisten rentouttamiseksi. Mennessä nimittäin alkoi auto herjata toisen eturenkaan rengaspaineen laskua. Keski-Suomessa sitten pysähdyttiin tuiskussa ja tuulessa kipakan pakkasen kera tarkastamaan paineita. Pieni pelko oli siihen asti, että vuotaako, kun yksi rengas ainoastaan herjasi. No, onneksi se ainoa asia, jonka unohdin lähteissä, eli nostaa paineet (vaikka tarkoitus oli), oli nytkin syynä, varsinkin kun renkaat on laitettu alle plussakeleissä. Toinen eturengas 2,1 ja toinen 2,2. Takana 2,5. Nostin sitten etusiin siinä vaiheessa 2,7 ja taakse 3,1. Matka jatkui. Seuraavana päivänä Sodankylän Seolla vielä kipakammassa pakkasessa vielä varmistus, ja pakkasesta sekä melkoisesta kuormasta johtuen laitoin vielä etupäähän napsun lisää, eli 2,8. Nyt tänään kävin päivällä liikkeellä ollessani laskemassa paineet. Oli muuten 3,0 ja 3,3 ennen pudotusta. Eteen laitoin nyt 2,4 ja taakse 2,6.
Se, minkä tuossa heti huomasi, niin se pintakovuus, mitä tämän auton kohdalla moni on kritisoinut, niin kyllä on läsnä noilla reippailla paineilla 18" renkain, mutta hävisi heti, kun paineita pudotti sen reilu puoli kiloa. Auto ei muuten mitenkään tullut veltommaksi tai huonommaksi ajaa noilla alemmilla paineilla.

23
No tämä on totta! Kun nyt sen 100km pääsee sähköllä niin siinä vaiheessa voisin myöntyä :D
Juu. Tuossa uudessa C-mersussa näyttää olevan niin messevän kokoinen akusto kokoisekseen plugariksi, että pikkuisen kiinnostaisi päästä kokeilemaan kesäkelissä todellista suorituskykyä eli tietysti rangen riittävyyttä. Uskoisin helposti ajavani yli tuon satasen, mutta paljonko ::)

24
17" ja 18" talvirenkaissa on jo jonkinmoinen hinnoitteluero. Taitaa olla jo noin 15% ja voisin kuvitella, että ne isommat vanteet on myös kertaluokkaa hyvän matkaa kalliimmat...
Itsellä talvipyörissä Kodiaqin 18" vanteet, kun sellaiset sattui löytymään sopivasti "uusina". Nyt vaan ilmeni taas yksi olosuhde, eli kunnon lumipöllykelit, jotka laittoi haikailemaan peltivanteita... Vanteet on koko lailla avonaiset ja varsinkin takavanteisiin kertyy ihan hirveästi paljon lunta, joka sitten sulaa pakkasessakin lämpimiin jarruihin ja jo lyhyen pysähdyksen jälkeen 20 asteen pakkasessa takapäässä kestopysäköintijarru päällä... :(

Tiguanin tiloista: Itselle tuo auto on tilankäytöltään farkkupassatia tilavampi. "Koirien kaksio" mahtuu kyytiin, kun takapenkkejä saa liikuteltua ja silti takapenkkiläisille jää reilusti tilaa ja dieselissä hybridistä poiketen sinne "kaksion" alle välipohjan alle mahtuu vielä kyytiin vaikka mitä :) Sen hattuhyllyn minäkin mapitin ö-mappiin heti, kun auto tuli kotiin. Kaivetaan sieltä sitten, jos vaihtoaikeita joskus ilmaantuu.

25
Tämä on ehkä pikkasen epäreilu tulkinta "lyömisestä läpi". Sanoisin, että sähköautot ovat lyöneet läpi siinä vaiheessa kun näitä myydään uutena enemmän vuodessa kuin polttomoottorillisia autoja (hybridiä jolla käytännössä ajelee muutamia kymmeniä kilsoja en luokittelisi sähköautoksi, toisaalta onhan siinä vielä se polttomoottorikin).
Minäkin olin tässä vielä joitain päiviä sitten sitä mieltä, että plugarit ei ole sähköautoja, mutta jos maailma näin jatkaa menoaan, niin pitänee alkaa muuttaa kantaansa ??? ???...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d56d3dd4-c7e7-4de1-a0b2-ab7d3a71f602

26
VAG:llahan tätä ei korjattaisi. Varmasti keksittäisiin kääriä akusto asbestilaatikkoon ja ”korjaus” olisi valmis ;D
Toki asiakas joutuisi maksamaan vielä sen laatikon, koska se ”parantaisi” alkuperäistä autoa ;D
Huumoria huumoria ;)
Toivottavasti tämä huumori ei tule osumaan omalle kohdalle ;D
Vähän ot, mutta viimeksi asioidessa, kun pakkaset tuli, niin kysyin tuon puolitoista (vai onko se nyt sitten vasta puoli ;)) talvea vanhan dieselin osalta, että pitäisikö/onko suositusta käyttää jotain viimasuojaa... ::) ???
Siihen sitten, että "ai sulla ei siinä sellaista ole. Laitan tuohon tiskille valmiiksi. Tule hakemaan, kun ajat ohi".
Näinkin :).

27
Vääntäkää mulle sähköautoilijat paljonko se kokonaiskustannus per 100km on, kun laskette hinnan pudotuksen mukaan?
Täällä jo kirjoitetiinkin meistä peruspulliaisista corolloineen. Allekirjoitan tämän!
Meidän huushollissa ajetaan (normaalisti) noin 40tkm vuodessa. Tästä ajosuoritteesta ykkösautolla 25 ja kakkosautolla 15. Tuota yhtälöä laskeskelin syksyllä -19 eGolfia tilatessa niin, että käännän nämä päinvastoin, niin pykälää suuremmalla, paremmalla, kalliimmalla ja ehdottomasti mukavammalla eGolfilla autoillessa viivan alla on sama summa kuin jos kakkosautona olisi jatkanut kolmenkympin Golfin sijaan keskimäärin 5,5-6 litraa kuluttava kahdenkympin pikkuauto.
No, eletty poikkeusvuosi ei ole tuota yhtälöä ihan toteuttanut. Golfilla tullee vuoden umpeutuessa maaliskuussa kilsoja kuitenkin 20tkm ja sillä "ykkösellä" 12-13tkm. Kai se tuollakin sinne päin osuu.
Golfin kilometrihintaa olen seurannut koko ajan. Kotilataus on edullista ja varsinkin, kun joskus sattuu osumaan kauppakeskukseen pidemmälle asioinnille ja saa sähköä ihan maksuttakin. Toki tuo on satunnaista. Mutta ihan omasta kukkarosta maksaen energiakustannus tuolla on osunut käytännössä aina 1,50€ ja 3€ väliin, jos ei lasketa niitä muutamaa satunnaista pikalatausta, joilla sadan kilometrin ajamiselle tulee jo jonkin verran enemmän hintaa.
Parhaimillaan siis päivittäisessä peruspulliaisajossa :D

28
Itse ajattelen sähkäreillä kaikkia ladattavia.
Oma näkökulma taas on pelkästään täyssähkö. Mietityttää, että monikohan sellainen plugarilla ajava säästää pitkässä juoksussa sen ehkä kuitenkin vain litran vastaavaan pelkkään polttikseen verrattuna ja itse asiassa ajaa autolla, johon sattuu olemaan varaa, mutta ei tarvetta, koska samat ajot voisi ajaa 1.0TSI Polollakin pienemmällä kulutuksella ???

Pitkän rangen Teslojen hinnat lähtevät Suomessa 58 000 eurosta
Vaikka tämän hintaisia ja tuntuvasti kalliimpiakin autoja ostetaan meillä yllättävänkin paljon, niin useimmille auton ostajille tuo 58K€ edustaa lähinnä sitä lottovoittopäivää. Oma kipuraja paremman keskitulon puolella olevan palkansaajan roolissa menee kympin alempana ja silloinkin autoon sijoitettava raha on jo "niin valtava", että se mielestäni sisältää jo jotain muuta arvomaailmassa kuin pelkästään paikkojen a ja b välillä kulkemista.

No aika vaikea omakohtaisesti perustella 2-3 sekunnissa sataseen kiihtyvyyden tarpeellisuutta, mutta kun on tottunut 6-7 sekuntiin niin kyllä 10 sekuntia tuntuu ajoittain hankalalta, jopa vaaralliselta.
No nyt oli kyllä kieli poskella ja iso pilke silmäkulmassa ;D

Tähän lopuksi vielä. Siinä vaiheessa, jos joskus ollaan siirrytty voittopuoleisesti sähköautoiluun, niin voin kertoa kaikille sähköautofanaatikoille, ei sillä ajaminen tule siinä vaiheessa enää yhtään halvemmaksi kuin nykyisillä polttomoottoriautoilla. Valtion täytyy rahoittaa sosiaalimenonsa jollakin ja tähän mennessä maksaja on ollut autoilija ja jatkossakin se tulee olemaan edelleenkin autoilija.
Itsekin kovasti toivon, että suurempi joukko autoilijoista edelleen karttaisi sähköautoa, ainakin niin kauan, että tuo oma "investointi" on ajamalla kuoletettu.
Mitään vihreääkään en myönnä omassa sähköautoilussani olevan. On tietysti hyvä, jos voi tuntea jonkinasteista sisäistä viherpesun tunnetta, mutta vähänkin tarkemmin ajatellen omat kulutustottumukset saa aikaiseksi pahan olon, myös sen sähköauton hankkimista koskien.

29
Autovero 1561,01 €

Auton hinta lisävarusteilla 48 960 € Mukana talvirengaspaketti 1540 €.
Sillai. Mun auto maksoi vajaat pari vuotta sitten aika lailla saman. Perusdsl 150hv + 6v manuaali, highline, AWD, vain muutama aika tarpeellinen varuste highlinen varusteiden päälle, muttei tosiaan mitään nahkajakkaroita sentään. Veroa taisi mennä toista kymppiä... :( ...ja joka vuosi ajoneuvoveroina melkein tonni lisää :o
Korjasin sitten näitä polttomoottoriautoilijoiden (kuulemma) maksamia tulonsiirtoja "rikkaille" sähköauton ostajille, eli siis ihan omia rahojani (kuten varmaan suurin osa sähköauton ostajista ??? ::)) tuolla golfilla, joka oli veroltaan alle tonnin ja siihen vieä parin tonnin hankintatuki. Kyllä minunkin viime vuosikymmenen auto-ostoksista aika moni sähköautotuki monelle muullekin vielä riittää maksettavaksi. Ei voi edes laskea hiljaa mielessään, vaikkei mitään "ökyautoja" olekaan hankkinut >:(

30
Tiguan II (16-) / Vs: Volkswagen Tiguan / ja eHybrid 2021
« : 20.02.21 - klo:16:23 »
No ei se mulla ole ollut vasta käytössä kuin vajaan vuoden, mutta toistaiseksi toiminut kuin junan vessa. Yksi päivä talvella vedettiin siitä täydet 11kw antoa, kun tuttavaperhe tupsahti pihalle renun Zoella ja oli akku vähän ehtoossa ;D. Tulipa testattua maksimikuormituskin siinä sitten. Hyvin kesti sulakkeet sen pari tuntia, mitä tuo oli toiminnassa. Se tuossa muuten on kiva, jos haluaa seurata auton virran kulutusta, niin laitteessahan on kwh-mittari.

Sivuja: [1] 2 3 ... 12



Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy