Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - petaso

#1
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
eilen kello 18:30
Tuli taas tehtyä range ajo sähköllä. Täydestä akusta kotipihaan, kotona jäljellä nolla, moottori ei käynnistynyt mutta hybrid mode käynnistyi. Keli märkä, +4-8 C lämpöä. Lämmitys off asennossa. Pääsin kuljettua 57 km, 14,4 kWh kulutuksella. Keskinopeus 47 km/h kun täällä Kajaanissa ei oikein suurta cityä saa jotta kaupunki ajoa saisi mukaan, lähinnä maantietä ja taajamaa, muutamia liikennevaloja. Sovelluksesta katsottuna 8,2 kWh meni sähköä yhteensä.
#2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
25.03.24 - klo:21:56
Nimenomaan sähköllä. Gte tai hybrid modessa en ole saanut polttiksella liikkeelle, aina lähtee sähköllä ja aikaisintaan 2-vaihteella motti vasta käynnistyy.  ;D
#3
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
25.03.24 - klo:21:24
Ei pysty muokkaamaan edellistä viestiä.

Mikä muuten on mib3 uusin softa versio. Minulla on nyt 0324. Uskaltaako nykyään vielä OTAna päivittää kun on kauhutarinoita lukenut että koko laite menee sekaisin ja sitten artisti maksaa timantteja uudesta laitteesta? Vai oliko se ongelma vanhoissa versioissa?

Toivoisin että olisi joku toimiva päivitys joka ratkaisisi pari ongelmaa, avaimet hukkaa joskus profiilin ja soitin kadottaa usb muistilta soittaessa silloin tällöin paikan missä on menossa ja aloittaa alusta. Tätä tapahtuu joskus joka päivä monta kertaa tai voi mennä montakin päivää.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
25.03.24 - klo:20:49
Tutkailin tuossa taas autoa pintaa syvemmältä ja tarkistin ajettuja kilometrejä polttomoottorilla. Autolla ajettu siis 144 tkm, joista polttomoottorilla 78800 km ja loput sähköllä eli n. 66 tkm.

Mitenkä luulette tämän vaikuttaneen auton moottorin, vaihteiston tai akuston kuntoon. Kaikki nämä vajaassa neljässä vuodessa eli n. 100 km joka päivä.

Moottori ei ainakaan ole ruosteessa.

Muuten, pieni töksäys tapahtuu vaihtaessa 1->2, ilmeisesti kannattaisi sopeuttaa laatikko?
#5
Noniin, rupesi värivalinnat löytymään. User error, eli värit oli vääriin asetettu. Vaihdoin myös tuon mittariston esitystavan pistemäiseen. Vielä kun saisi vaihtumaan värit gte, hybrid ja e-mode tilojen mukaan. Löytyy vain drive mode mukaan mutta ei ole tätä ominaisuutta autossa ollenkaan.
#6
^Juu näinpä kyllä, mutta kun sitä väriä ei pysty mistään valitsemaan, se oli ihmetys kun näin punaisen mittariston  :D

Ja juuri sain tiedon että profiili ei vaihdu avaimien mukaan vaan aina on pitänyt käsin valita oma profiili. Pitääpä tämäkin tutkia että saa avaimet toimimaan profiileihin. Oli kyllä profiili asetuksissa valinta että muistaa avaimet ( tai joku vastaava nimimen asetus).
#7
En ole tätä nyt keritä tutkia enempää. Huomasin vain tänään mielenkiintoisen tapauksen tämän tiimoilta, en tiedä onko omalla toiminnalla merkitystä. Rouva ajelee autolla omilla avaimilla ja profiililla, niin hänellä mittaristo ja mib on punaisella värillä ja minulla pysyy sinisenä :P . Valikoista ei löydy väri juttuja tyhjää palkkia ambient valikossa enempää, en edes tiedä mistä mittariston värejä pystyisi vaihtamaan, vielä.
#8
Juu kyllä löytyy ja värejä olen sinne laittanut. Syynä voinee olla se että bcm en ole uudestaan käynnistänyt, pelkän mibin resetoinut. Ja mulla tosiaan odis käytössä joten tuo bcm resetointi homma pitänee etsiä jotenkin.
#9
Lainaus käyttäjältä: jugih - 13.03.24 - klo:21:37Tein myös itselleni ambient-värejä. Kymmenelle värille olis slotit ja itselläni ainoastaan mittariston ja soittimen värimaailma muuttuu.



Pystytkö laittamaan niiden kohtien ja arvojen nimet, mitä muutit, että alkoi tämä toimimaan? Mulla tosiaan tuo väripaneeli tuli näkyviin mutta itse värit siinä ei. Ja onko tietoa, saako näitä muuttumaan GTE, e-mode ja hybrid tiloihin automaattisesti, vai pitääkö olla varsinaiset ajomodet jotta toimii?
#10
Alkoi tämä aihe kiinnostamaan:
2020 vuosimallin gte, jossa on analoginen mittaristo, jalkatilavalot sekä ledinauhat ovissa. Olen netissä nähnyt videon missä ulkoisesti katsottuna samanlaisella varustuksella varustetussa autossa on värilliset nauhat ja mittariston alaraita sekä mib yksikön värit.

Sen verran tutkin omaa autoa, että bcm:n loppukirjaimet ovat CE. Sen verran sain myös aikaan että sain näkyville värin vaihto palkin alareunaan ambient valojen valikossa, mutta siitä palkista puuttuu värit ja säätöpalkki ja kirjoitin kymmenen värin listaan ko. Värien rgb numerot. Mitenkähän saisin värit vielä toimimaan? Vaikeutta aiheuttaa että käytössä on odis mutta ei vcds.

Onko nyt niin että jos värejä ei ole alkuun kuin perus valkoinen, ei värejä voi saada lisää, eli esim nauhoissa ei ole kuin yksi väri vaikka uumenista löytyy värilista 1. 1-10 ja värilista 2. 11-30.

Eli löytyy [VO]_Ambience_lightning_color_list_2, [VO]_Ambience_lightning_color_list_lin_2, LIN Ambient light color list, näistä viimeisimpään laitoin rgb värit, muissa värit on 0. Jokaisesta 10 väristä on punainen, vihreä ja sininen sävy kirjoitettavissa. Lisäksi löysin tuon hmi aktivoinnin ja se on päällä. Lopuksi myös mib on resetoitu.

Jos jollakin löytyy odis, pystyykö katsomaan että mitkä on ne asetukset jota pitää muuttaa jotta värien säätö tulee mahdolliseksi, ja onko mahdollista saada automaattista värin vaihtoa GTE, e-mode ja hybridi tiloille, vai pitääkö olla ajomoodien mukaan ja sitä valintaa ei ole autossani. Sain nimittäin sellaisenkin asetuksen esille että värien valinta olisi ollut automaattinen ajomoodien mukaan mutta edelleenkään en saanut värejä valikkoon.
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
07.03.24 - klo:18:05
Tuli tehtyä akun ajo testi täydestä tyhjäksi.
Ajo olosuhteet:
-2 - -4 C astetta. Pilvinen ja kuiva. Renkaina Michelin nastat 215/60R16.

Tarkistin ennen ajoon lähtöä odisilla autosta täydelle akulle seuraavat:

High_voltage_battery_energy_information:
7750Wh
HV-EM_High_voltage_battery_energy_information:
7500Wh

Eli samat tiedot mitä on tämän topicin sivulla 182.

Lämmitys ei ollut päällä, vain puhallus, esilämmitin puolituntia schukolla ennen lähtöä.

Autolla pääsi 42 km, auton kulutusmittari näytti 18,3 kWh. Volkswagen sovelluksesta latasin ajotiedot ja katsoin että kulutettu 7,7kWh edestä sähköä ennen kuin bensiinimoottori käynnistyi.

Kilometrejä nyt 144 tkm ja ikää kohta 4 neljä vuotta, eli kyseessä isompi akkuinen facelift.

Mitä raati on mieltä joutuneekohan akkutakuuta kutittelemaan ennen sen päättymistä?

Ja tosiaan. Auton myynyt liike oli tehnyt akkutestin, mutta kyseessä oli Aviloo flash test, eli ei ajamalla tehtävä testi. Tässä tehdyssä testissä näytti kyllä kaikki ok.
#12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.03.24 - klo:19:32
Niin ja eikö näissä enää ole lamppujen pesureita?
#13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.03.24 - klo:18:40
Onko näissä facelift gte:ssä, joissa iq-matrix ledit, niin enää kulmavaloja? Ei löydy valo asetuksista säätöjä.

Ilmeisesti lataus keskeytyy aina siksi aikaa kun ovet aukaistaan -> johto irroitettavissa?
#14
Mielenkiintoista, katselin äsken verkkopankkia ja huomasin että elli laturin maksutapahtuma oli poistunut luottokortin tilitapahtumista kokonaan. Kuitenkin aspa eilen vastaili että lähetys odottaa toimittamista ja siitä tulee viesti kun lähtee. Erikoisinta on että kyseinen maksu on tyystin poistunut, ei mitään tietoa siitä ole jäänyt  :o .
#15
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
02.03.24 - klo:00:03
Lisää kysyttävää uutena ;D . Mikä tuon e-managerissa olevan halvan tunnin asetuksen idea on? Auto laitettu ajastuksella latautumaan tiettyyn kelloaikaan, akun alin varaustaso 50% säädettynä (ylin mikä voi olla faceliftissa), niin autohan vissiin heti latautuu tuohon puoleen ja loput pitäisi tulla ennen lähtöä. Valitsin tuon halvan sähkön valinnan tietylle kelloajalle niin lataako se ainakin ne kelloajat ja sitten loput ennen lähtöä? Onko faceliftissä ylimmän varaustason asetusta?
#16
Pistin viestiä Ellille 27.2. kun mitään ei ole kuulunut. Tänään vastasivat että tilaus vielä käsittelyssä ja että 3 viikon toimitusaika. Seurantakoodia lupaili kun lähetetään. Tilattu 16.2.

Taisi loppua laturit kesken moisen kamppiksen myötä, toivottavasti ei tule kuraa jos tekevät pikavauhtia uusia kamppeita.
#17
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
01.03.24 - klo:10:48
Täälläkin tuli eilen hankittua facelift gte Kuopiosta/porvoosta. Eli toimitettiin Kuopioon liikkeeseen. Nätillä kulutuksella mittarin mukaan tuli, 4,7 l/100km. Akkua oli lähtiissä n. puolet kun koeajossa meni toinen puoli. Lopussa akku 0. Eli Kuopio - Kajaani väli acc:lla ajaen rajoitusten mukaan. Vaihteistolin pelaa saumattomasti, kaupungissa sähkön kulutus oli n. 16kwh/100km.

12v akku näytti olevan alkuperäinen, neljä vuotta vanha, viimeisimmän huollon akkutestissä paperin mukaan 12,27V. Pitänee laittaa vaihtoon pikimmiten mikäli on uskominen sitä että akun lahoaminen hajottaa autoa, varsinkin mekaa.  8)

Näkeekö autosta jostain lataushistoriaa? Ihan olisi mielenkiintoista tehdä kustannuslaskentaa kun on pörssisähkö käytössä.
#18
Ei ole tullut tilauksesi on matkalla viestiä. Tilausvahvistus viimeisin ja rahat pois tililtä. Pitäisiköhän soittaa? Tilattu 16.2. Nyt kun katsoin Ellin tilauslomaketta, toimitusaika 3 viikkoa merkitty.
#19
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
22.02.24 - klo:17:36
Lainaus käyttäjältä: Immunity - 22.02.24 - klo:15:43Ei ole niin kauan, kuin se vanne sisäkehältä mahtuu pyörimään. Toki ET myös huomioiden. Laske rengaslaskurilla, että ulkokehä vastaa samaa, ettet ajele "matalammalla maavaralla" ja tule isoa mittarivirhettä. Tai no, pitäisi vastata kun 215/60 on.

Itsellä 2016 sekä nyt 2020 GTE:ssä 215/60 R16 talvitassut alla Audin vanteilla. Hyvin pelittää, etenee talvikelissä paremmin kuin 225 leveät ja kait ne hiukka taloudellisemmatkin on... ainakin edullisempi uusia  ;D

No nykyinen kulkine on passat b8 vuodelta -15 ja talvivanteet oem kamaa, lähinnä tuo kiinnosti ettei ole teknisiä muutoksia ripustuksissa yms.  ::)

Joo, onhan ne verrattuna vähän halvempia ja omaa silmää miellyttää enemmän.  ;D
#20
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.02.24 - klo:22:43
Jatkanpa tätä kyselytulvaani. Onko facelift GTE:ssä renkaiden ripustukset, rengaskotelot tai jarrut mitenkään eriäväiset vm2015 tavallisen passatin kanssa? Rengaskooksi trafin tiedoissa on merkitty 215/55r17 koko sekä 18 tuumaa koko mutta sain sovittua että voin vaihtaa omat huippukuntoiset talvirenkaat keskenään, sikäli vain että omani ovat nyt 215/60r16. Tuumakoko siis pienenisi mutta halkaisijan muutos pienempään jäisi 30mm eli sallitun rajoihin.

Eli onko teknistä estettä tälle? Mielekkyydestä voi olla sitten kaikkea mieltä.
#21
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.02.24 - klo:20:58
No, näköjään löytyy usb-c mini sd kortin lukijoita joten paniikin voi keskeyttää  ;D   

Jos joskus tulee joku tarve tuhlata rahaa niin laittaa sen digimittariston jos pystyy enää laittaan.

Niin, onko tuo potku aukaisu konttiin lisä vai vakiovaruste suomi gte:ssä?

Niin ja vetokoukku tärkeimpänä, tosin en tiedä onko alkuperäinen kun pistoke on erillä tavalla kuin alkuperäisissä taitettavissa.
#22
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.02.24 - klo:20:10
Tätäpä pelkäsinkin, ei kyllä kehtaisi puhelinta täyttää musakirjastolla, pitänee yrittää usb-C virittää tikku sitten. Ihan kuin paluu kivikaudelle. Omaan makuun ei oikein löydy spotifystä mitään, varsinkin kun olen käsittänyt että sen toisto pitää aina erikseen käynnistää, eikä automaattisesti tikulta tai levyltä kuten nykyisessä.

Akkutestin raportin näen kun lähen autoa katsomaan, sanojen mukaan ok mutta sittenpä näen.

Speksejä, valkoinen 140 tkm ajettu -20 vuosimalli. Suomi-auto joten käsittääkseni vakiona on jo ihan hyviä varusteita:
-Kessy
-Ratin lämmitys
-Matrix ledit
-Jonkin sortin travel assist, sisältänee liikennemerkkitunnistuksen, kaista avustimet, traffic jam assist
-Webasto
Eli aika peruskauraa mutta parempia kuin nykyisessä .
Hinta oli aika korreloiva tekijä, varsinkin kun tulee päivässä kaupunki ajoa varmaan se 50 km.
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.02.24 - klo:18:15
Varmaan loppuviikosta tai ensiviikolla lähden vaihtamaan nykyistä kulkinetta katsottuun läytettyyn facelift GTE passattiin. Autoliikkeelle isoa plussaa että tekivät akkutestin sekä katsastuksen siihen. Uusi matkalaturi mukaan.

Ainoa miinus että digimittaristo puuttuu, mutta koska ennen ei tällaista ole ollut niin ei oikein osaa sanoa mitä menettää. Pystyykö näitä volkkarin uuden politiikan myötä enää jälkiasentaan jos löytyy ylimääräisiä euroja?

Mitä vakiovarusteita näissä suomi GTE passateissa on ollut, ilmeisesti avaimeton sisäänkäynti mutta onko takakontin jalka aukaisua ollut? Löytyykö enää sd korttipaikkaa soittimesta tai usb muistille paikkaa, ikävä tulee muuten automatkoilla jos kaikki pitää soittaa suoratoistosta, varsinkin jos omaa makua ei sieltä löydy, t. tosi iso musiikkikirjasto kortilla.
#24
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
19.02.24 - klo:14:15
Nyt kun on itselle ehkä tulossa GTE niin kysynpä yleistä mielipidettä omistajilta: minkälaisella strategialla porukka aikoo pitää autoa jolla on n. 120-140 tkm mittarissa ja vuosia ehkä n. 4? Aikooko porukka pitää mahdollisimman pitkään ohi akkutakuun vai viimeistään heti takuun jälkeen kiertoon vaikka autossa olisi tarvittavat varusteet ja ihan ok kuntoinen? Vai löytyykö niitä, jotka uskaltavat ajella akkutakuun jälkeen vielä useita vuosia ja tuhansia kilometrejä. Arvo näyttää jonkun verran putoavan myytävissä kun takuu loppuu.
#25
^No näinpä juuri, autokatos vielä rakentamisvaiheessa niin olen vetänyt 5x2,5 kaapelin jo valmiiksi, data puuttuu vielä mutta se on tässä vaiheessa helppo vetää vielä. Aina hyvä varautua suurimpaan tehoon.
#26
Jatkokysymys, jos tuon kytkee vain yhteen vaiheeseen (kun kyseessä gte, jossa vain 1 vaihe lataa) niin riittäneeköjän vain yhden virtamuuntajan kytkentä, ettei katso toiselta vaiheelta sitten ylisuuria kuormia ja sen vuoksi pistää latauksen poikki vaikka kapasiteetti tässä lataavassa vaiheessa riittäisikin.
#27
Tulipahan tilattua Elli Pro. Sähköautoa ei ole mutta GTE passat on tulossa. Samahan tuo on valmistautua tulevaan.

Mutta, kuormanhallinta: Millä kaapelilla tuo kuormanhallinta pitää toteuttaa keskukselta Ellille, eli mitä kaapelityyppiä käytetään? (Esimerkki linkkejä?) Entä onko Ellin pään liittimet valmiiksi mihin voi johdon suoraan kytkeä vai pitääkö nekin tilata paikasta x? Olen itse sähköasentaja niin pystyn itse asenteleen lupien kera. Sähkönsyöttö on ihan peruskauraa tässä.

Se mikä tuossa prossa vielä mietityttää, kuinkahan helposti tuohon saa pörssisähköllä ohjauksen... Tällähetkellä on sähkömittarissa HAN-portissa Homewizard P1 mittari kiinni ja näen kulutukset joka vaiheelta kännykästä. Tarkoitus on liittää tämä vielä Homeassistantiin, sitä en tiedä saako tuosta kuormanhallintaa mitenkään järkevästi tälle Ellille rakenneltua.
#28
No volkkarin omalta sivulta kun etsii id.chargea niin sieltä ohjataan myös tuolle Ellin sivulle.
#29
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
31.01.24 - klo:15:40
Kummastuttaa tämä tietojen erilaisuus akkutakuusta. Olisi kiikarissa yksi hyvin varusteltu GTE mutta se olisi tuonti auto Saksasta. Myyjähän selittää akkutakuusta ummet ja lammet, että tottakai se on voimassa koska eihän näitä jatkuvasti myytäisikään näin paljon. Soitin kaksi kierrosta tästä takuusta:

Pörhöllä vastattiin että takuu on maahantuojan ja maahantuoja vastaa. Mikäli auto on muun maahantuoma kuin suomalaisen maahantuojan, vastaa ko. Taho auton akkutakuusta. Aikoi välittää tiedon vielä jollekin isolle kiholle, joka vastaa minulle sähköpostiin virallisesti.

K-autosta taas vastattiin että jos auto on tarkoitettu eta + sveitsi alueelle, takuu on voimassa riippumatta siitä, missä auto on otettu käyttöön, edellyttäen että takuupaperit on auton papereiden mukana leimattuna välissä (?). Tällöin akkutakuusta vastaa suomen virallinen maahantuoja. 

Auton myyjä taas ilmoitti näiden tietojen jälkeen että maahantuojalla ei ole mitään tekemistä takuun kanssa, tehdas myöntää takuun, maahantuojan korjaaja suorittaa korjauksen ja lähettää laskun tehtaalle.

Tiedä näistä nyt sitten mihin uskoa! Taitaa jäädä auto minun puolesta liikkeeseen ja jään odottamaan vastaavaa Suomi-autoa vastaavilla varusteilla ja 4k-5k kalliimpana, nukkuupahan takuun ja mahdollisten goodwillien puolesta yönsä paremmin.
#30
Passat B8 (14-) / Vs: Ulkolämpötila
23.01.24 - klo:21:52
Hmm. Minulla on kyllä toiminut ihan normaalisti, näyttää heti todellista lämpötilaa, toki halliin ajaessa pienellä viiveellä mutta kun auto on seisonut hallissa, vähänkin aikaa, on se ollut todellinen lämpö. Ajamisella ei ole ollut mitään vaikutusta lämpötilaan. Tähän asti.

Nyt on pakkasessa ottanut itseensä. Pakkasella näyttää kyllä ihan oikein mutta nyt heti kun on plussalla tai nollan pinnassa, pomppaa lämpö heti +8-9 asteeseen. Lieneeköhän vaikea vaihtaa anturi ilman ilmaan nostoa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy