Pitääpä lähteä siis itsekkin Laakkoselle kyselemään korjauksia.. Koneppellin sauma sisäpuolelta alkaa kukkia, kuskinpuolen takaoven alalistan alta myös sekä samassa ovessa kahvan alla on vaurioita...
Menu
Näytä viestitTämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy. Näytä viestit MenuViestit - KorhonenSivuja1
#1
Passat 3C (05–10) / Vs: Passat 3c ruostuminen ja koritakuu08.08.13 - klo:01:35
Pitääpä lähteä siis itsekkin Laakkoselle kyselemään korjauksia.. Koneppellin sauma sisäpuolelta alkaa kukkia, kuskinpuolen takaoven alalistan alta myös sekä samassa ovessa kahvan alla on vaurioita...
#2
VCDS (VAGCOM) / Vs: EGR poisto31.12.12 - klo:10:34
Totta tuokin. siksi uusiin autoihin onkin nämä hiukkassuodattimet tulleet...
#3
VCDS (VAGCOM) / Vs: EGR poisto30.12.12 - klo:21:49
Vahvaa faktaa on se että EGR on päästöjen vähentämisen takia sekä että sen olemassa olo karstoittaa moottoria. Jokainen päättäkööt itse miten tekee, kuten jo aiemmin mainittiin..
http://www.motiva.fi/liikenne/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/moottoritekniikka/dieselmoottori LainaaParempi hyötysuhde johtuu korkeammasta puristussuhteesta, sekä siitä ettei imuilman määrää bensiinimoottorien tapaan kuristeta kaasuläpällä. Näin vältetään imuilman kuristushäviöt, jotka huonontavat perinteisen bensiinimoottorin hyötysuhdetta erityisesti osakuormilla. Dieselmoottorin tarvittava teho säädetään polttoaineen syöttömäärän avulla. LainaaPäästöjen hallinta dieselissä Typpi reagoi lämpimässä hapen kanssa, muodotaen niitä NOx päästöjä. Siksi palopesän lämpötilaa ja liikaa happea halutaa pois palotilasta.. Jos sen poistamisesta aiheutuisi mittavia moottorivaurioita, ei kukaan lastutuspaja sitä ottaisi pois ja netti olisi täynnä juttua.. #4
VCDS (VAGCOM) / Vs: EGR poisto30.12.12 - klo:21:20
Itseltäni poistin EGR:n käytöstä omasta pasuunasta heti kun auton ostin ja tulevista autoista tulen myös poistamaan.. En todellakaan kaipaa tuota karstoittumista ja sen tuomia ongelmia yhtään.. Paljonkohan tuon toimivan jäähdyttimen lämmitysteho (wateissa) on käytännössä? Toimivan 5kW webaston ja viimasuojien kanssa, ei mitään ongelmia ole ollut täällä pohjoisessa, vaikka mittari on tänäkin talvena näyttänyt -35C pakkasta... Joka tapauksessa uskoisin (ei siis kokemusta vaan mutua, vahvistakoon joku jolla on tietoa), mutta tilanteessa että EGR on käytössä ja ilman webastoa, ei näilla pakkasilla tuo pumppusuutin 1,9 tdi jaksa pitää lämpöjä...
#5
VCDS (VAGCOM) / Vs: EGR poisto30.12.12 - klo:19:16
Niin ja itse varsinaiseen aiheeseen. https://sites.google.com/site/vagecumap/home
tuolta löytyy tarvittavat ohjeet joihinkin automalleihin, jos haluaa itse tuon EGR:n ohjelmoida pois.. Kun vaan saa jostain ohjelman ja tarvittavan kaapelin.. Sinäänsä aika ristiriitaisia nämä kommentit tuosta lämpenemisestä... Sanotaan että kone lämpiää huonommin (talvella), jos EGR otetaan pois, mutta sitten taas vännetään siitä että se käy liian kuumana kun se otetaan pois...
#6
VCDS (VAGCOM) / Vs: EGR poisto30.12.12 - klo:19:12Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.12.12 - klo:18:09 Diesel moottorin imuilman määrä ei rajoiteta millään tavalla.. tyhjäkäynnillä 1,9 tdi:n sylinteri ottaa nolla ahdoilla ilmaa aina 474 cm3 ilmaa per sylinteri joka kerta. ja koska tyhjäkäynnillä/osakuormalla tämä ilmamäärä sisältää enemmän happea kuin palotapahtuma/syötetty polttoainemäärä tarvitsee, se synnyttää NOx päästöjä. Näitä päästöjä sitten hillitään EGR ventiilillä, jotta palotilan ylimääräinen happi saadaan pois, eli tuomalla hapetonta ilmaa sylinteriin.. Imuläppä on vain sammuttamista varten. Kun moottori sammutetaan, niin läppä suljetaan, jolloin moottori sammuu nopeammin, eikä jää hytkymään ja tutisemaan.. Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.12.12 - klo:18:09 Siinä olet oikeassa että vanhoissa autoissa tuota vikavaloa ei tule, kun sitä ei noteerata koska sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä siinä suhteessa. Ainoastaan siinä tapauksessa on hyötyä jos ventiiliin tai anturin toimintaan tulee jotain vikaa.. Mutta autoissa missä on ilmamassamittari, niin siinä pakokaasujen poistossa ei ole mitään salakavalaa, koska ECU näkee, että koneeseenpa tuleekin nyt x-määrä puhdasta ilmaa. Suurimassa osassa autoja ilmamassamittarin tehtävä on vain EGR venttiilin käyttäminen ja sen toiminnan valvominen. Typpi on siitä jännä kaasu että se on inertti, mutta riittävän suuressa lämpötilassa se reagoi hapen kanssa aiheuttaen NOx päästöjä, tämän takia palotilan lämpötilaa halutaan hillita palotapahtuman aikana. Nämä päästövaatimukset ohjaa tätäkin toimintaa, ei moottoritekniikka.. Se kyllä kestää ihan hyvin ilman kierrätystäkin. Ei moottorinohjaus ota millään tavalla huomioon polttoaineen määrää suhteessa takaisinkierrätettyyn pakokaasuun. syöttö määräytyy pyynnin mukaan ja kun moottorin ohjain laskee, että nyt sinne menee liikaa happea, niin vapauttaa sekaan pakokaasua. Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.12.12 - klo:18:09 Lämpötilan takia moottorinohjaus ottaakin huomioon imuilman (ulkoilman) lämmöt.. siellä on kartat jotka laskee ja huomio nämäkin asiat. Sekä myös ulkoilmanpaineen... Diesel moottori ei ole bensamoottorin tapaan herkkä seosuhteen oikeellisuudelle. Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.12.12 - klo:18:13 Kyllä, se kun on nykyisissä sähköohjatuissa suuttimissa täysin mahdollista. #7
VCDS (VAGCOM) / Vs: EGR poisto30.12.12 - klo:16:59Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.12.12 - klo:16:44 Niin siis sinun mielestäkö, kun EGR ventiili aukaistaa, niin koneeseen menee kokonaisuudessaa sen pakokaasun veran enemmän ilmaa? Mutta sehän on fysiikan lakien vastaista.. Eli kun EGR ventiili aukaistaan niin silloin se pakokaasu korvaa puhdasta ilmaa. Tällöin MAF anturin antama tieto puhtaan ilman määrästä tietenkin myös tippuu, koska sitä puhdasta ilmaa on korvattu pakokaasulla... Täten mottorin ohjaus tietää koneessa olevan ilman määrän ja laadun.. https://sites.google.com/site/1810martin/egr-valve Hommahan toimii näin. . ECU lukee kokoajan MAF anturin tietoa, eli paljonko koneeseen virtaa puhdasta ilmaa. Moottorin kuormituksesta riippuen moottorin ohjausyksikkö laskee (ei oleta mitään vaan kaikki tieto läytyy kartoista) EGR venttiilin aukeamis tarpeen. Moottoriin menevä ilmamäärä on periaatteessa aina "vakio" (riippuen ahdoista, lämpötilasta jne..). Mutta siis kun EGR-ventiiliä aukaistaan, imuilmaan sekoittuu pakokaasua jolloin MAF:n antama anturitieto kertoo, että moottorille menevässä imuilmassa on vähemmän ulkoa tulevaa puhdasta ilmaa, koska sen osuus ilmuilmassa vähenee. Eli, jos EGR ventiili mennään tulppaamaan, niin ECU tietää (edelleenkään ei oleta) karttojen perusteella, paljonko EGR on auki ja paljonko tässä tilanteessa pitää puhdasta ilmaa koneeseen tulla. Ja jos tämä MAF arvo ei pysy toleranssien sisällä, niin siitä tulee vikakoodi. Tämä "ongelma" saadaan poistettua muokkamalla ECU:n karttoja siten, että joka tilanteessa moottori saa vain raitista ilmaa eli että EGR on aina kiinni. Edit. https://sites.google.com/site/1810martin/diesel-engine-control Ja tuolta vielä hyvin todella hyvin ja selkeästi kerrottu 1,9 tdi moottorin toiminnasta. Mutta kaikilla dieseleillähän se toimintaperiaate on sama.. Bensa vehkeet sitten erikseen... #8
Passat 3C (05–10) / Vs: Käsijarru jumissa, valot vilkkuu ja piippaa02.12.12 - klo:09:29
Kuten jo aiemmin tuolla toisessa topikissa kirjoitin: " jossain vaiheessa 2007 tuota jarrun
rakennetta on menty muuttamaan. Vanhan tyylinen vaihteisto on korvattu planeettapyörästöllä. Uuden mallista moottoria ei voi asentaa suoraan vanhan tilalle. Jarrusatulan sovitus on vaihdettu torxista booreihin, sähköliitin on erilainen sekä ohjainlaite ei tue tuota vanhaa moottori/satula pakettia. Eli tämän hetken tiedon mukaan, jos haluaa päivittää nuo vanhat jarrut uuden mallisiin, pitää vaihtaa molemmat jarrusatulat moottoreineen sekä käsijarrun ohjainlaite..." eli tarkkana siinä mitä menee ostamaan.. en usko että tuo uusi vanhan mallinen on yhtään sen kestävämpi kuin alkuperäinenkään. mutta sitten taas tuo uusi malli o varmasti parempi ja kestävämpi.. itselle jos omaan passattiin tulisi ns. täystuho niin resepti olisi uuden mallista jarrua kehiin uudella ohjainlaitteella.. #9
Passat 3C (05–10) / Vs: Webasto31.10.12 - klo:21:19
Kapulan ja ohjaimen välinen kommunikaatio ei pelaa.. Oletko yrittänyt ohjelmoida tuon kaken uudelleen tuolle ohjainlaitteelle?
jos kapulana tommonen telestartti, niin tuossapa olisi ohjeita http://kaha.fi/UserFiles/File/pdf/webasto_Telestart_T80.pdf edit. http://kaha.fi/category.php?cid=111 tuolta vielä nuo loputkin käyttöohjeet löytyy, mutta näyttäisi että kaikkien kauko-ohjainten ohjelmointi toimii samalla tavalla. #10
Passat 3C (05–10) / Vs: service ilmoituksen kuittaus15.09.12 - klo:19:03
itellä menee huoltovälin kuittaus näin, menee sitten kiinteäksi (15 000 km):
1. Paina jakoavain nappi pohjaan. 2. Laita virrat päälle. 3. Näyttöön ilmestyy service now. 4. Löysää jakoavain nappi. 5. Paina Min nappia kerran. Ja homma on valmis #11
Passat 3C (05–10) / Vs: 3c brake failure05.09.12 - klo:20:31
No näinhän se varmasti täytyy olla..
#12
Passat 3C (05–10) / Vs: 3c brake failure05.09.12 - klo:19:29
en kyllä tiedä, näkyykö jarrujen malliversio testerillä. ihmettelen vaan että mikä siinä uuden mallisessa moottorissa on niin erilaista ettei vanha ohjainlaite toimi.. kumpaankaan moottoriin kun ei mene 2 johtoa enempää. pitää jostain yrittää kaivaa tuosta vähän lisää tietoa.
#13
Passat 3C (05–10) / Vs: 3c brake failure05.09.12 - klo:00:30
Jaahans, oli tullut pävitystä tuonne sivistolle...
LainaaEPB motor - Production changes. Eli jossain vaiheessa 2007 tuota jarrun rakennetta on menty muuttamaan. Vanhan tyylinen vaihteisto on korvattu planeettapyörästöllä. Uuden mallista moottoria ei voi asentaa suoraan vanhan tilalle. Jarrusatulan sovitus on vaihdettu torxista booreihin, sähköliitin on erilainen sekä ohjainlaite ei jostain syystä tue tuota vanhaa... Eli tämän hetken tiedon mukaan, jos haluaa päivittää nuo vanhat jarrut uuden mallisiin, pitää vaihtaa molemmat jarrusatulat moottoreineen sekä käsijarrun ohjainlaite...
#14
Passat 3C (05–10) / Vs: 3c brake failure26.08.12 - klo:11:58
Niin ja tuo satulan ja moottorikotelon välinen O-rengas kannattanee vaihtaa ennaltaehkäisevästi, ettei vesi ja lika pääsisi kotelon sisään. Pitääpä kysäsätä laakkoselta, että saako sitä varaosana, jos ei niin sitten mittailemaan ja kiertämään paikallisia kauppoja..
Eli siis kuvassa merkitty O-renkaan paikka. ![]() tässä näkyy hyvin, miten tiiviste on päästänyt likaa läpi. Tuossa kuvan keskellä siis tuo satulassa oleva akselin (pultin) pää, jossa T45 torx kanta. Siitä vaan käsin veivaamaan, niin käsijarru vapautuu. Tuo tiivistehän ei olisi iso homma vaihtaa, vaikka aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Samalla kannattaa tarkistaa tuon muovikotelon kunto, kun nekin saattaa aina halkeilla. Tuon osan jonka tulisi korvata collar tulisi olla saman pituinen ja varmaankin myös saman paksuinen, että akselu ja hammaskehäpaketti eivät pääse uimaan sivusuunnassa. Vaatii kohtuullisen tarkan mitoituksen. Siksi ajattelin ihan jotain ei niin "Tee se itse holkkia" vaan yrittää tehdä kerralla varmasti toimivan.. Koteloonhan välittyy itseasiassa melko suuret voimat. Moottorin pyörähtäessä 150 kierrosta ulosottoakseli pyörähtää yhden. Jarrun asentoa kun ei mitata millään tavalla, niin ainut keino tietää milloin jarru on riittävästi kiinni on valvoa moottorin virranottoa. Jarrua ajettaessa kiinni virran noustessa riittävän suureksi ohjainyksikkö älyää, että nyt palat ottaa levyyn ja jarru on päällä. Tässä hetkessä, kun jarru menee kiinni ja ennenkuin moottorilta katkaistaan virrat, moottori junnaa paikallaan hetken koska ei ole voimaa työntää enempää paloja. Tällöin voima välittyy myös sisemmän hammaskehän tukien kautta runkoon yrittäen vääntää sitä. Tämä takia monesti tuo kotelo halkiaa nuiden tukien kohdalta kun muovi väsyy. Halkeamat voinee kuitenkin korjata vaikka kolvilla sulattelemalla.. #15
Passat 3C (05–10) / Vs: 3c brake failure26.08.12 - klo:00:16
Terve,
Uutena täällä foorumilla kun tuli ostettua -06 vm. 1,9 tdi passat. Ja kun tietoa tuosta ko. jarru ongelmista oli, nii yrittänyt vähän perehtyä asiaan. Jos nuo itsellä särkyy, niin yritän kyllä nuo korjata ![]() Täältä hyvät ohjeet ja kuvat tuosta jarrun toiminnasta. Tuon mukaan yleisin vikapaikka on nuo pari sisemmän hammaskehän laakeria (WG bearing) jotka jumittuvat, jonka jälkeen sisempi hammaskehä lakkaa liikkumasta. ![]() Ne onnistuu vaihtaa jos saa ehjänä purettua ja laakerit pitäisi löytyä näillä tiedoilla: Wobble gear bearing (x2); isd15mm x osd24mm x w5mm. Known as 6802Z Ja jos nuo kaksi muuta laakeria menee niin ne on: Drive cog needle bearing; isd 6mm x osd10mm x w9mm. Known as HK0609 Drive cog main bearing; isd 6mm x osd 19mm x w6mm. Known as 626Z isd = inside dimeter (sisähalkaisiaa) osd = outside diameter (ulkohalkaisija) w = width (leveys) Jos itse moottori särkyy niin se on Johnson merkkinen, joita myös porakoneissa käytetään. Saattaapa siis saada irrallaan ostettua.. Kasauksessa saattaakin tulla sitten pari ongelmaa.. 1. Millä korvata tuo holkki (Collar) joka pitää tuota nippua kasassa, kun sen joutuu särkemään purettaessa. ![]() Saattaisi onnistua tekemällä sopivan kokoinen holkki, jossa lukituspultti. 2. Miten suojakotelon saa pysymään tiiviisti kasassa. Liimalla, sulattamalla kovilla, tiivistemassalla, puristuspannoilla...? Itselle särkymisen varalta täytyy autoon ottaa aina oikeat avaimet, että ei tarvitse hinuria ola tilaamassa jos nyt jarrut ei aukeakaan. Jarrujen mekaaninen aukaisuhan on erittäin helppoa. Mottorikotelon irti (kaksi pulttia ja sähköliitin), jonka jällkeen T45:lla torx:lla pyörittämään esille tulevaa pultin kantaa myötäpäivään. Sivuja1
|
Valokuvaaja JyriLaitinen.fi – Laadukas ja luotettava.
Fitnesskuvaus, Hääkuvaus, Hautajaiskuvaus, Henkilöstökuvaus, Ilmakuvaus, Muotokuvauskuvaus, Lapsikuvaus, Lemmikkikuvaus, Profiilikuvaus, Yrityskuvaus, Tapahtumakuvaus, Perhekuvaus, Tuotekuvaus ja Ylioppilaskuvaus, Toimialue pääkaupunkiseutu (Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa) ja koko Suomi |