Vaihdoin omastani (B6 2010 2.0 tdi) kennon eilen. Vajaan vuoden oon ajellut ilman lämmintä ilmaa kabiinissa. Huollossa oli yritetty huuhtelulla saada tukos auki, mutta ei onnistunut. Lämmintä tuli vain mittariston vasemman puoleisesta räppänästä. Kaikista muista kylmää.
Irrotin kuskin jalkatilasta pari paneelia ja kenno näkyi samantien. Otin vanhasta kennosta koodin, ja uutta tilamaan ipartsista. Uusi kenno maksoi 45 euroa. Omani oli tämä malli: https://iparts.fi/parts/info/denso/DRR32005
En tajunnut tilata samalla uutta tiivistesarjaa, mutta lopulta pärjäsin vanhasta kennosta talteenotetuilla o-renkailla.

Vaikutti helpolta projektilta. Ja lopulta tavallaan olikin sitä..vaikka tein koko homman aika guerilla-tyyliin.
En todellakaan ole mikään automekaanikko, joten käytin järkyttävän määrän aikaa selvitystyöhön. En onnistunut löytämään yhtään yksiselitteistä ohjetta miten koko prosessi tehdään. Tämä video oli lähimpänä totuutta: https://www.youtube.com/watch?v=Wk3cLs7mEOY
Suurin haaste oli tyhjentää kennosta ja putkista vanha jäähdytinneste ennen kennon irrottamista. Virallisten ohjeiden mukaan jäähdytysnesteen tyhjennys ja uudelleen täyttö ei ole yksinkertaista. Lisäksi en jaksanut/osannut purkaa moottorin puolelta putkia ja johtoja, jotta olisin päässyt käsiksi putkiin jotka menevät kennolle, ja tyhjentää kennoa esim paineilmalla sitä kautta. Päättelin, että nestettä ei voi kennossa & putkissa kovin paljoa olla, joten suojasin jalkatilan hyvin ja varasin paljon imeytyspaperia putkien katkaisua varten. Lopulta katkasin multitoolilla vanhan kennon alumiiniputket ja vedin kennon pois. Jäähdytinnestettä valui ulos ehkä 3 dl ja sain kaiken imeytettyä papereille. Lopulta avasin liittimet jälkeen jääneistä putkista, otin talteen vanhat o-renkaat ja laitoin uuden kennon paikoilleen. Aikaa projektiin meni kaikkinensa noin 30 minuuttia. Inhottavinta oli työasento; selällään lattialla maaten. Lopputuloksena lämppäri toimii kuten pitääkin.
Tsemppiä projektiin, jos DIY-ratkaisu kiinnostaa!
Irrotin kuskin jalkatilasta pari paneelia ja kenno näkyi samantien. Otin vanhasta kennosta koodin, ja uutta tilamaan ipartsista. Uusi kenno maksoi 45 euroa. Omani oli tämä malli: https://iparts.fi/parts/info/denso/DRR32005
En tajunnut tilata samalla uutta tiivistesarjaa, mutta lopulta pärjäsin vanhasta kennosta talteenotetuilla o-renkailla.

Vaikutti helpolta projektilta. Ja lopulta tavallaan olikin sitä..vaikka tein koko homman aika guerilla-tyyliin.
En todellakaan ole mikään automekaanikko, joten käytin järkyttävän määrän aikaa selvitystyöhön. En onnistunut löytämään yhtään yksiselitteistä ohjetta miten koko prosessi tehdään. Tämä video oli lähimpänä totuutta: https://www.youtube.com/watch?v=Wk3cLs7mEOY
Suurin haaste oli tyhjentää kennosta ja putkista vanha jäähdytinneste ennen kennon irrottamista. Virallisten ohjeiden mukaan jäähdytysnesteen tyhjennys ja uudelleen täyttö ei ole yksinkertaista. Lisäksi en jaksanut/osannut purkaa moottorin puolelta putkia ja johtoja, jotta olisin päässyt käsiksi putkiin jotka menevät kennolle, ja tyhjentää kennoa esim paineilmalla sitä kautta. Päättelin, että nestettä ei voi kennossa & putkissa kovin paljoa olla, joten suojasin jalkatilan hyvin ja varasin paljon imeytyspaperia putkien katkaisua varten. Lopulta katkasin multitoolilla vanhan kennon alumiiniputket ja vedin kennon pois. Jäähdytinnestettä valui ulos ehkä 3 dl ja sain kaiken imeytettyä papereille. Lopulta avasin liittimet jälkeen jääneistä putkista, otin talteen vanhat o-renkaat ja laitoin uuden kennon paikoilleen. Aikaa projektiin meni kaikkinensa noin 30 minuuttia. Inhottavinta oli työasento; selällään lattialla maaten. Lopputuloksena lämppäri toimii kuten pitääkin.
Tsemppiä projektiin, jos DIY-ratkaisu kiinnostaa!
