Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - mrmojo77

#1
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 10.01.22 - klo:08:50
Mites akku, onko koska viimeksi ladattu? Puolen tunnin webastokäyttö edellyttäisi tunnin ajoa, jotta varaus pysyy hyvänä. Ylläpitolaturi kiinni ja/tai akun testaus liikkeessä.

En ole akkua erikseen ladannut, mutta koittanut kyllä ajaa aina webastoinnin jälkeen vähintään yhtä kauan kuin Webasto on ollut päällä ja tähän asti se on riittänyt ilman ongelmia. Eikä ollut ilmoitusta alhaisesta akun varauksestakaan päällä. Isolla näytöllä ei näkynyt mitään vikatilaa, vaan kaikki oli auton mielestä ok. Hehkuvalo vaan vilkkui.
#2
Kodiaq 4x4 DSG 190hp näytti tänään uudenlaista varoitusvaloa. Lähti kyllä 25 minuutin webastoinnin jälkeen hyvin käyntiin, mutta hehkun valo alkoi vilkkumaan ja tehot oli hukassa. Kahdeksaankymppiin kiihdyttäminen ei tuntunut onnistuvan automaatilla ollenkaan, vaan piti pakkovaihtaa pienemmälle ja aikaa meni varmaan puoli minuuttia.

Sain ajettua pakollisen lenkin ja uskalsin sammuttaa moottorin vasta kotipihassa. Heti uudestaan käyntiin ja vika poistui ja tehot palasivat.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Manuaalin mukaan vika moottorinohjauksessa, saa ajaa varovasti ja huoltoon pitäs tietty viedä.

Syksymmällä moottorilla oli myös käynnistysnongelmia kuten täälläkin yhdessä ketjussa kirjoitetiin. Pyöritti starttia ilman ongelmia, mutta ei käynnistynyt. Kokeilin useamman kerran ja soitin sitten Skoda turvan kautta hinauksen paikalle. Siinä odotellessa kokeilin vielä kerran ja käynnistyi normaalisti ja ajoin kotiin.

Harmittavia omituisuuksia muuten erinomaisen hyvässä autossa.
#3
Lainaus käyttäjältä: -TS- - 24.07.15 - klo:18:40
Noniin, nyt kun on Oculla ajettu liki 9000 km ja 5 kk, niin jotain pientä on ilmaantunut:
Ilmastointi pulputtelee (ja on verraten heikkotehoinen kun keli alkaa olla oikeasti lämmin), Peilit narisevat suureen ääneen kun ovet lukitsee, oikean puolen "sisälokari" irtosi ja repsottaa ikävästi.
Käytin autoa merkkihuollossa tarkistettavana ja 3 kohdasta 3 jäi korjaamatta: "ilmastoinnissa ei vikaa, peilien narinaa ei voitu todentaa" ja lokari oli muka korjattu, mutta pyh, siellähän se edelleen roikkuu ja päästää kaiken kuran suoraan peltipinnalle. Uusi lokari tilattu, katsotaan koska tulee korjausaika tarjolle.
Liekö tuossa Ocu III:ssa sitten noin luokattoman huono ilmastointi, että jos lämpötila on yli +25, niin sisällä pukkaa hikeä paitsi jos lämpötilan pyynti on LO-asennossa. Aiemmissa konsernin ajokeissa (Golf V, Ocu II, Audi A4 B7) ilmastointi oli kyllä sellainen, että jos pyynti oli vaikkapa +19 niin ei sitä siitä tarvinnut säätää, vaan lämpötila oli autossa pyydetyn mukainen ja miellyttävä.
Ja nyt viimeisimpänä huomasin, että kuskin puolen takaoven diskanttikaiutin särisee hiukan.

Peilit narisee minullakin kääntyessään, mutta kun ne kuitenkin kääntyy, niin en ole pitänyt sitä ongelmana. Asian korjausta aion kyllä vaatia huollon yhteydessä, mutta korjauksena oletettavasti on vähän rasvaa tai silikoonia pintoihin :-D

Ilmastoinnin asetin Strong tilaan, koska haluan autoon kunnon puhurin, kun sen kuumana starttaa. Low-asennossa meillä tuli hiki.
#4
Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 14.07.15 - klo:16:46
Mulla oli samanlainen ilmiö ensimmäisenä keväänä "matalilla" kesärenkailla. Alustassa tuntui renkaat linkussa asfaltilla peruuttaessa eräänlainen "muljahdus", vähän samanlainen kuin Kemppilukolla tiukasti kääntäessä. Poistui, kun säädätin pyöränkulmat kohdilleen. Tuosta silloin kirjoittelinkin tänne, olikohan tuonne 4x4 mallin ominaisuudet ketjuun.

Mulla on alla kitkat 55 profiililla. Jos kysymyksessä on vain renkaiden muljuaminen, niin se ei minua niin haittaa. Enemmän olin huolissani, jos tuo ilmiö liittyy vaihteistoon tai nelivetoon.
#5
Lainaus käyttäjältä: poujo - 14.07.15 - klo:09:32
Itsellä esiintyy töksäyttelyä lähinnä 2.ja 3. vaihteilla. Eli noin kerran päivässä tekee tuota. Lähden ajamaan ja yritän kiihdyttää reippaaseen tahtiin 50km/h nopeuteen. Niin 2->3 vaihdon yhteydessä tuntuu, että "kytkin"(onko DSG:ssä kytkintä?) nappaisi kiinni ja ei vaihdakaan ylöspäin vaan palaa kakkoselle ja veto loppuu hetkellisesti. Tällöin tulee samalla mojova vauhdinhiljentyminen ja ukko painuu "jarrutuksen" voimasta eteenpäin. Vähän kovemmin, kuin tekisi tuon niin niskat olisivat oikeasti hellänä.

Samaa töksähdys vikaa esiintyi myös kun vaihtoi 5.->6. vaihteelle, mutta tuo vika poistui kun ajettiin uutta softaa laatikkoon.

Lisäksi kun moottorijarruttelee ja pitäisi lähteä taas painamaan kaasua niin 2. ja 3. vaihteilla kuuluu selkeä kolahdus sitten kun veto tulee päälle n. 1sek viiveellä ja taas nytkähtää...

Uutta mekatroniikkaa ei ole vielä asennettu, se meni tilaukseen.

Onneksi on takuu...  ;D

Kiitos selvennyksestä. En ole huomannut vastaavaa omassa autossa. Oikea vaihde menee kyllä aina päälle, vaikka vaihto olisikin raju.
#6
Lainaus käyttäjältä: ATV - 14.07.15 - klo:09:14
Auriksella toistuu myös kuvailemasi ilmiö omasta parkkiruudusta peruutettaessa. Asiaa tutkittuani huomasin, että parkkiruudun takana asfaltilla on loiva painauma johon on jäänyt aavistuksen verran hiekotushiekkaa talven jäljiltä. Peruutettaessa eturenkaan osuessa täysin käännettynä tähän hiekkaan se ikään kuin "liukuu" hieman. Hiekkaa on niin vähän ettei sitä tarkemmin katsomatta tahdo edes huomata.

Minä olen huomannut ilmiön monessa eri paikassa, eikä asfaltilla ole ollut yleensä hiekkaa, joten en usko, että kyseessä on sama juttu. Olen itse miettinyt, että liittyisikö ilmiö jotenkin nelivetoon, jos Haldex ottaa kiinni hieman viiveellä liikkeellelähdön jälkeen ja samaan aikaan on renkaat linkussa, niin auto heilahtaa. En ole suorittanut mitään vian/syyn etsintää toistamalla peruutuksia. Ehkä joku täällä on tehnyt sen?
#7
Itsellä mittarissa hieman yli 13 tkm ja oikea keskikulutus tuolta ajalta 6,26l/100km. Auto itse näyttää alle 6 lukemaa.
Matka-ajossa kulutus yleensä 5,3 ja 6 välillä keskinopeuden ollessa 95 ja 130 välillä. 80km/h matelulla matka-ajossa kulutus 4,8l/100km.
Kaikki arvot laskettu tankkauksista. Auton oma mittari pysyy mukana, jos ajaa matkaa, mutta kaupunki-matka -yhdistelmällä ja useamman päivän ajolla auto näyttää aina liian optimistista lukemaa.

Mielestäni ei pahat lukemat ollenkaan nelivetoiselle automaatille.
#8
Lainaus käyttäjältä: poujo - 13.07.15 - klo:07:48
60tkm mittarissa, määräaikaishuollon yhteydessä valittelin, kun vaihteisto töksäyttelee välillä voimakkaasti: Mekatroniikka vaihtoon, kiitos DSG...

Miten kuvailisit tuota töksäyttelyä? Olen itse huomannut muutaman kerran kiihdyttäessä, miten vaihtaminen on ollut kuin kytkimetön vaihto manuaalillla, eli todella raju.
Toinen ilmiö on useammin ilmenevä, kun peruuttaa pois ruudusta ratti käännettynä, niin noin autonmitan peruuttamisen jälkeen auto nytkähtää ikäänkuin etupyörät luistaisivat pienen pätkän.
#9
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 13.07.15 - klo:15:57
Ocusta löytyy maxidotista korjaus +-10km/h nopeusnäytölle, sekä erillinen asetus kesä-/talvirenkaille.

Tuo korjaus kai tehdään VAG-COMin avulla vai?
Yksi ärsyttävin ominaisuus Octaviassa on mittarivirhe, joka näyttäisi minulla olevan 7-8% luokkaa. Koko ajan pitää ajaa mittarin mukaan ylinopeutta ja sitten koittaa pysyä oikean nopeusrajoituksen sisällä... v*tuttaa.
#10
Tuo on hyvä pointti. Olisi helppoa pistää pieni korjauskerroin matkamittaukseen. Olen huomannut saman ilmiön, että mittarien näyttämät luvut eivät mene ihan yksi yhteen. Keskinopeusmittari tuntuu laskevan keskinopeuden ajetusta matkasta ja ajasta.
#11
Kuka tietää käyttääkö auton matkamittari samaa anturidataa etäisyyksien määrittämiseen, kuin se käyttää nopeuden laskemiseen? Jos näin on, niin eikö silloin matkamittarin lukema ole samalla tavalla virheellinen?

Eihän tuolla niin suurta käytännön merkitystä ole, mutta kiinnostaisi vaan tietää. Voihan sitä vängätä ainakin siinä tilanteessa auto myydessä, jos matkamittari näyttää 105 tkm ja nopeusmittarin virhe on luokka 8%, että autolla ei ole ajettu maagista 100 tkm vielä  :)
#12
Lainaus käyttäjältä: vwp - 11.03.15 - klo:08:42
Itse kerran etuvetodsg:n kanssa kiinnijääneenä totesin, että pitämällä vaan pakin päällä ja kaasua käyttämällä sai suht hyvin heijattua. Kaasua kun painoi, niin oli vetoa ja kun irrotti, niin veto katkesi sen verran etä auto heilahti eteenpäin. Ensin yritin kepin kanssa heijailla, mutta tuo kaasu osoittautui paremmaksi keinoksi

Myönnän, että en lukenut Q5:n manuaalia kokonaan, mutta en onnistunut heijaamisessa, vaikka monenlaista yritin. En kokeillut tuota D:n ja R:n välillä vexlaamista hitaalla vauhdilla, mutta kyllähän siinä yleensä on viive siinä vaihtamisessa, joten siinä se menis ehkä hukkaan. Ongelma olikin tuossa linkittämäni videon kaltaisissa olosuhteissa, että DSG:llä rengas ei suostunut pyörähtämään hitaasti eteenpäin, jolloin kaasun vapauttamalla olisi ehkä auto vierähtänyt taakse, vaan jos renkaan halusi pyörähtämään mihinkään, niin kaasu piti painaa pohjaan jolloin kone vihdoin tajusi, että kyllä niihin renkaisiin pitää laittaa tehoja ja tehoja tuli sitten kerralla kaikki.
#13
Eilen satoi vettä ja yöllä oli pakkasta ja sen ansiosta nyt tiedän, että Haldex 5:lla Octavia luistelee oikein nätisti kylkimyyryä, kun kaasua pikkuisen vaan kutittelee. K-kauppiaan sanoin: Aivan mahtavaa! :D :D
#14
Lainaus käyttäjältä: kerkko - 10.03.15 - klo:11:47
Vakuuttaminen kannattaa aina - vakuutusyhtiön osakkeenomistajalle.

Suurimmaksi osaksi näin, mutta lasivakuutus lienee ainoita poikkeuksia. Yhden lasin olen vaihdattanut vakuutuksen piikkiin ja pelkkä lasin hinta oli enemmän kuin kasko ja liikennevakuutus vuodessa.
#15
Ei ehtinyt uusi auto vanhentua kahta viikkoa, kun vastaantullut auto heitti nastan just kuskin näkökentän keskelle ja tuloksena pieni halkeama, joka varmaan lähtee kasvamaan. Octavian lämmitettävä tuulilasi mahtaa olla ihan arvokas, joten onneksi lasivakuutus on voimassa. POhjolan vakuutuksella omavastuu 150â,¬. Muistelen joskus Pohjantähdellä olleen 0â,¬ omavastuu.
#16
Nyt kun sisäänajo on tehty, niin tänään huomasin mielenkiintoisen ominaisuuden(?) 6v DSG:llä ja 135kW dieselillä. Kun noin kuudesta kympistä lähtee voimaakkaasti kiihdyttämään ja vaihto oli vissiin kolmoselta neloselle kierrosten ollessa yli 3500rpm, niin vaihto on kaikkea muuta kuin pehmeä. Tuntuu kuin manuaalilla painaisi hetkeksi kytkintä kovilla kierroksilla ja sitten vapauttaisi. Kova potku. En muista vastaavaa edellisellä 7v DSG:llä, vaikka sitä kuinka kiihdytteli. Onko muut huomannut vastaavaa?
#17
Ã,,skettäin tuli ostettua kolmas nelivetoinen ja kaikki on olleet erilaisia. Ensin olis Torsen ja manuaali, sitten Torsen ja DSG ja nyt Haldex ja DSG.
En ole vielä päässyt Haldexia testaamaan kunnon syvässä lumessa, mutta torsenit kyllä testasin ihan kunnolla, että kiinni pääsin.
Paras yhdistelmä minulle on ollut torsen ja manuaali. Sillä voi leikkiä parkkipaikalla ja liukkaalla ja umpihangessa se etenee hyvin ja pystyy tarvittaessa nytkyttämään. Torsen DSG:llä kyllä kulkee umpihangessa niin kauan kuin liike säilyy, mutta jää helpommin kiinni, jos yhtään pysähtyyy. Ei pysty nytkyttään liikkeelle ja nuoskahangessa on ilman alennusvaihdetta hankala saada renkaita pyörimään. Kaasua voi polkea lähes pohjaan asti ja kierrokset nousee hetkeksi, mutta renkaat ei pyöri. Kun painaa kickdowniin asti, niin sitten renkaat pyörii, mutta sutii takuuvarmasti täydellä kaasulla ja jää pohjasta kiinni.

Videossa torsen ja DSG nuoskalumessa. En jäänyt kiinni tuolla kertaa, mutta illalla samassa paikassa jäin kiinni. Lohtuna kyllä oli, että avuksi tullut kaveri sai Cherokeensa kiinni samaa paikkaan, vaikka maavaraa oli 8cm enemmän ja takana lukko. Pehmeässä puuterissa uskoisin torsenin liikkuvan, vaikka lunta olisi konepeltiin saakka, koska pohjasta ei voi jäädä kiinni

http://youtu.be/ar6EUWhPkAM
#18
Uuden A4:n 2009 ja kaupanpäällisinä tuli auton pienoismalli, Audin erittäin hyvä pipo, joka vieläkin käytössä, muutaman quattro-avaimenperän ja tankki täyteen bensaa.

Q5:n ostin esittelykäytöstä samassa liikkeestä ja sain laadukkaan Audin urheilukassin, gallonan AdBlue ureaa ja tankin täyteen dieseliä.

Octavian kaupanpäällisenä tuli surkea selkäreppu, jonka vetoketjut ei toimi.  :D
#19
Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 04.03.15 - klo:17:48
Sallii se hieman vastaohjausta, sellaista luistan suunnan korjailua.

Mulla oli ennen Ocu II FL vm.2010 2.0TDI 4x4, jossa oli Haldex mk4 ja tässä nykyisessä on Haldex mk5. Kummassakaan ei ole esiintynyt tuota puskemista vaan peruskäytös kurviin ajaessa on kuta kuinkin neutraalia. Kaasulla saa perän kiertymään sivulle. Tuossa 2007 Ocussa on vielä Haldex mk2, joka vaatii aktivoituakseen etupyörien luistoa. Näissä uudemmissa Haldexia ohjaava tietokone valvoo montaa asiaa, joiden perusteella jakaa voimaa taakse.
Ennen näitä minulla oli Audi Torsen-quattrolla. Torsen sallii liikaa vaihtelua tuohon voimanjakoon. Tuo ilmenee lähinnä jäärata-ajoon verrattavissa tilanteissa. Tuosta nykyisestä pirssistä koodattiin tuo ESC poiskytkettäväksi kolmisen viikkoa sitten, mutta kun tuo talvi meni persiilleen, niin ei ole ollut tilaisuutta testata, miten johdonmukainen tuo Haldex-nelikko on viedä pitkää sladia. Uskoisin, että olisi Torsenia loogisempi, kun ei pääse välillä takavetoiseksi.

Mun pitänee vaan löytää paikka kokeiluun ja tehdä empiirinen tutkimus. Mun mielestä ainakin A4, jossa oli käsittääkseni 5. sukupolven Torsen oli todella helppo viedä pitkää luisua ja isolla parkkipaikalla luiston sai jatkumaan niin kauan kuin halusi.
Mutta hyvä kuulla kuitenkin, että haldex ei ole huono sekään. Kävin kyllä kokeilemassa uutta TT:tä jokunen viikko sitten ja se oli kyllä lupaavan "tail happy", kun otti luistoneston pois ja kiihdytti kaasu pohjassa.
#20
Eli pitää osua nelipyöräluisuun kerralla, jos vastaohjaus pilaa huvin :) Kiitoksia vinkistä. Pitänee lähteä vielä käymään kotiseudulla, jos sieltä ei kaikki lumi olisi kadonnut.
#21
Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 04.03.15 - klo:14:20
Onnittelut uuden auton johdosta!  :)

Noista käsijarrukäännöksistä: Mulla on sellainen aavistus, ettei Haldex-kytkin niistä ensimmäisenä sekoa, sehän irrottaa takavedon jos käsijarrua vedetään. ESP/ESC kässärikäännöksistä saattaa vetäistä herneet niin, että vikakoodi pitää käydä nollauttamassa. Ainakin muinaisissa 90-luvun lopun Audeissa oli niin, että auto ilman ESP:tä, kässärillä syttyi ABS-valo mittaristoon, joka kylläkin buuttaantui kun sammutti auton. Autot ESP:llä, kässäri sytytti myös ESP-valon, joka piti buutata liikkeessä, vag-comilla tai irrottamalla akku.

Joka tapauksessa, taakse jäänyttä elämää nuo käsijarrukäännökset ovat. Itse käytin alkavan puskemisen lopettamiseen nopeaa nykäisyä käsijarrusta, mutta saman asian ajaa nopea ja kevyt jarrun polkaisu, joka siirtää riittävästi painoa etupyörille.

Normantonille tiedoksi, että jostain syystä näihin 4x4 Octavioihin on näitä voimalinjavaihtoehtoja aika rajallisesti. 2.0 TDI 150hv koneen yhteyteen ei saa DSG:tä ja taas tuon tehokkaamman 2.0 TDI 184hv moottorin jatkeeksi ei saa manuaalia. Jos saisi, niin sellainen yhdistelmä olisi tuolla minun tallissani.  ;)

Kysynpä nyt, kun täällä päin ei ole lunta riittävästi, että olisin päässyt kokeilemaan nelivedon toimintaa tosisaan. Saako haldexilla perän irti pelkällä kaasulla vai vaatiiko vastaheittoa tai muuta kikkailua? Edesmennyt Audini oli torsenilla todellinen leikkikalu, kun perä lähti aina sivulle, kun kaasun painoi pohjaan. Se oli kyllä yksi syy miksi sen vaihdoin poiskin, mutta ainahan hallittu luistelu on kivaa, joten siksi kiinnostaisi tietää pystyy Skoda siihen?
#22
Lainaus käyttäjältä: Normanton - 04.03.15 - klo:08:20
Hieno auto. Tuollainen on ollut itsellänikin kiikarissa. Tosin manuaalina.

Tuosa ei taida olla huonontienpakettia? Entä miten moottori onko isommilla vai pienemmillä hevosvoimalukemilla?

Mieti kuitenkin vielä tuota rengasvalintaa. Kyllähän kitkoilla voi ajaa kesällä laillisesti, mutta muuten ne eivät sovellu kesärenkaiksi. Kuten aiemmin todettu niin lämpimillä keleillä se kumi pehmenee liikaa ja ne "sulavat alta" eli pinta kiillottuu. Märällä kelillä ei sitten ole pitoa yhtään. Kitkat kesällä ovat kyllä hengen vaaralliset sekä sinulle että kaikille muille. Kesänjälkeen rengas on käynyt läpi niin monta lämpenemis jäähtymis sykliä että kumiseoksen ominaisuudet ovat muuttuneet eli eivät enää toimi talvellakaan.

Ei ole huonontien pakettia ja moottori on tehokkaampi 135kW versio.

Kokeilen nyt kuitenkin kitkojen käyttöä kesällä. Samahan se on kitkoilla talvellakin, että niillä ajaminen vaatii ennakointia enemmän kuin nastoilla. Yrittänyttä ei laiteta :)

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 04.03.15 - klo:10:49
Kyllä automaatin P asennon käyttö käsijarrun asemasta tappaa sekä käsijarrun (jumittuu) että automaattilaatikon. Tasaisella laatikko ei ota itseensä, muttä vähänkin jyrkemmässä mäessä kylläkin. Laatikon rutitnan oikein tuntee mäessä kun kytkee P asennon pois, jos sitä on käytetty paljon ilman käsijarrua. 

Juuri näin. Kyllä käsijarrun käyttö on DSG:n kanssa pakollista ja siksi sähköinen versio on mukavan vaivaton. Käsittääkseni käsijarrukäännöksetkään ei ole mitenkään suositeltavia tuon haldexin kanssa, joten siksi ainoa käyttö on tuo pysäköinti ja siinä sähköinen on vaan helpompi.
#23
Lainaus käyttäjältä: termos - 02.03.15 - klo:13:48
Kokeilin itsekin ajaa ensimmäistä kertaa kitkoja loppuun viime kesäkuussa ja en kyllä suosittele. Jos keli on reilusti plussan puolella (yli 10) kostea tie tai muuten sateinen keli, niin renkaasta tulee suorastaan vaarallinen. Meinas Superbin keula lähteä alta ihan normaalissa ajonopeudessa eräässä Kehä 1:sen rampissa kyseisessä kelissä. Samoilla renkailla pystyy (etelän) talvikelissä ajamaan ilman mitään "rattishowta"
Eli siis toisin sanoin renkaan kumista tulee niin vetelä reilusti lämpimällä keleillä, että on oikeasti oltava tarkkana ajonopeuksien kanssa, erityisesti jarrutusmatkan sekä sivuttaisen pidon kanssa.

Renkaalla siis pärjää kyllä, mutta on oltava erittäin tarkkana noiden edellämainittujen suhteen. Teknarissakin on varoiteltu mm. jarrutusmatkoista . Pysähtymismatka voi olla jopa 15 metriä pidempi (aloittaen 80km/h) kuin parhaiden kesäkumien... Tarkoittaa siis, että huonotkin kesärenkaat on paremmat kuin kitkarenkaat jarrutuksissa (siitäkin on omakohtaista kokemusta).

Hyvä tietää tuokin. Joku helsinkiläinen taksikuski minulle kertoi, että kitkat ei kulu kesällä niinkuin hän oletti. Kumi kovenee ajan myötä ja siksi pinta kestää hyvin. Hän  kyllä myös mainitsi, että kesäsateella vanhat kitkat on todella liukkaat.
#24
Lainaus käyttäjältä: TTO - 02.03.15 - klo:12:42
Tavaratilan pohjan alapinnassa on kiinni koukku kuminauhalla. Sen voi vetää takaluukun yläreunan taakse (sen, jossa luukun tiiviste kiertää) ja se pitää pohjan ylhäällä.

Näin siis ainakin, jos tavaratilassa ei ole lisävarusteista irrotettavaa välipohjaa.

Kiitoksia vinkistä. Pitää tutkia asia. Mulla on se käännettävä matto siinä päällä, mutta se varmaan nousee siinä mukana.
#25
Sain ensimmäisen Skodani viikko sitten.

Kuvassa ei kilometrejä vielä paljon ole, mutta tällä säällä sillä ei ole väliä - väri on aina enemmän ruskea kuin auton oikea väri.


Elegance varustelun lisäksi varusteina on vain
- Candy White väri
- Winter pack
- Irroitettava peräkoukku

Renkaina on Nokian NR2 kitkat, joilla on tarkoitus ajaa läpi vuoden. Olen ennen pitänyt kahta rengassarjaa (kitkoja ja kesäkumeja), mutta ajattelin nyt kokeilla onko kitkoista ympärivuotiseen käyttöön.

Sisäänajo 1000km on lähes valmis, eli autoon olen tutustunut. Kun edellinen auto oli Q5, niin ajattelin vaihtavani selkeästi huonompaan autoon Octaviassa, mutta kyllä Octavia on yllättänyt positiivisesti. Tuoreilla kitkoilla rengasäänet ovat hiljaisemmat kuin Q5:lla pari vuotta vanhoilla kitkoilla. Suhinoita on enemmän ja moottorikin kuuluu ehkä hitusen enemmän sisään etenkin tyhjäkäynnillä, mutta silti Octavia on enemmän hiljainen kuin meluisa.
184 heppaa ovat oikein mukava määrä ja etenkin ohitukset 80 km/h ylöspäin on mukavia, kun DSG pudottaa kaksi pykälää alaspäin. Tilaa on enemmän kuin Q5:ssa, etenkin takapenkillä ja peräkontissa.

Urheiluistuimia jäin kaipaamaan Q5:sta, koska pitkäkoipisena reidet tykkäävät tuesta. Autosta nousu on pitänyt harjoitella uusiksi, koska ovi ei ylläkään enää auton alareunaan saakka ja lahkeet on kurassa heti kun autoon koskee. Irroitettava peräkoukku on myös pettymys. Ensinnäkin sen kaivaminen peräkotin pohjalta kansien alta on turhauttavaa, kun kansilla ei minun nähdäksen ole mitään pidikettä ja paikallaan asettaminen vaatii aina maahan polvistumisen (vaatteiden likaamisen), koska alle ei muuten näe. Sähköisen käsijarrun ottaisin myös mielelläni Octaviaan, jos se vaan olisi mahdollista.


#26
Octavia Combi 2.0TDI 4X4 DSG vastaanotettu tänään n. 4,5kk tilauksesta. Auto tuli kaupunkiin ajallaan ja kun hieman olin myyjää ja huoltoa hoputtanut, niin sain sen alleni tänään, vaikka huoltoaika oli alunperin varattu perjantaille. Pakko kiittää Rinta-Joupin huoltoa Vaasassa joustavuudesta.

Minulla oli pahat ennakkoluulot autoa kohtaan, kun edellinen ajokki oli Q5, mutta Octavia on todella hyvä! :)
#27
Lainaus käyttäjältä: Kivikko - 20.02.15 - klo:11:48
Arte, herjasiko mitään aiemmin kun kusi loppui ja vaikuttiko miten auton käyttäytymiseen? Samanlainen kulkine kuin sinulla...

Siinä on samanlainen varoitusjärjestelmä kuin esim. huollossa ja ilmoittaa, että about montako km vielä voi ajaa. Tyhjäksi tankkia ei saa päästää tai punaiselle, koska sitten moottori ei muistaakseni enää käynnisty.
#28
Jos jotain positiivista pitää löytää tulevasta Skodasta, niin siinä ei onneksi tarvitse enää räplätä tuon urean kanssa :)
#29
Audi / Vs: Q7-2015
19.02.15 - klo:17:59
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 19.02.15 - klo:13:41
Onko tarkoitus laittaa Q7 tilaukseen ajokokemuksen perusteella?

Varmaan on messevä hintalappu tuolla demoautolla.

Q7 e-tron lienee varmaan aika täydellinen peli. Saa nähdä kuinka muut saksalaiset vastaavat... Volvo luottaa hyvin korkeaviritteiseen bensakoneeseen.

En usko, että tilausta heti lähtee. Lähinnä kiinnostaisi,jos noita saisi käytettynä parinkolmen vuoden päästä. Koeajaminenhan on hauskaa ihan muuten vaan.
#30
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.02.15 - klo:12:45
Ja eikös niille ole ihan omat kusi-pistoolinsakin huoltiksen pihassa, siellä raskaan kaluston pumpun vieressä. Miksei siis sitä omaakin kinneriä voisi samasta kusipistoolista tankata vs. että lutraa em. rattien ja täyttötonikoiden kanssa ???

Se olis liian helppoa autoilijoita kohtaan. Suutin on käsittääkseni erilainen, eikä mahdu henkilöauton tankkiin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy