Miten takapyörän laakerit kokeillaan?
Nostin ylös, ei heilu mitenkään sivusuunnassa eikä pidä ääntä pyöritettäessä.
Kun kääntää pyörimissuunnassa pyörää, niin siinä on joku sellainen asteen tuntuva klonksaus?
Todella pahaan kuntoon olisi kyllä päässeet pyöränlaakerit jos niistä löytyisi käsin heilutellen välystä.
Oletan että konsernivehje ja vajaaveto eli ei ole vetoakselia navan keskellä?
Klonksuuko vieläkin jos irroittaa ensiksi renkaan ja kampeaa ruuvarilla jarrupaloja pikkaisen irti jarrulevystä, samalla tarkistaen että ei ole tavaraa levyn ja jarrukilven välissä? Vai onko tässä mahdollisesti takana rummut?
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 01.05.22 - klo:11:25
Todella pahaan kuntoon olisi kyllä päässeet pyöränlaakerit jos niistä löytyisi käsin heilutellen välystä.
Oletan että konsernivehje ja vajaaveto eli ei ole vetoakselia navan keskellä?
Klonksuuko vieläkin jos irroittaa ensiksi renkaan ja kampeaa ruuvarilla jarrupaloja pikkaisen irti jarrulevystä, samalla tarkistaen että ei ole tavaraa levyn ja jarrukilven välissä? Vai onko tässä mahdollisesti takana rummut?
levyjarrut joo, Golf IV Variant on siis
Omasta mielestä paras konsti pyöränlaakerin tsekkaamiseen on ollu tunkata kulma ylös ja pitää kädellä kiinni jousesta samalla kun pyöräyttää pyörää. Jos jousessa tuntuu värinää niin laakeri suurella todennäköisyydellä sökö.
Pystyykö äänestä jotenkin arvioimaan, huutaa eniten 70-90 km/h ja vaimenee kun lähestytään satasta.
En viitsisi ehjääkään vaihdattaa.
^tuolla oireella voi olla myös kyse renkaan melusta. Katso onko renkaan sisä- tai ulkoreuna kulunut pykälälle. Tai vaihda vararengas hetkeksi tilalle.
Laakeri useimmiten huutaa silloin kun rattia käännetään ja auton paino siirtyy viallisen laakerin puolelle.
Veikkaan kanssa renkaita - testaa vararenkaalla.
Sen takapyörän laakerin vaihtaa todella nopeasti itse ja maksaa about 40e. Samalla vaihtaa myös sen takajarrukilven..
Polossa aikanaan laakeri huusi lujaa.Sen kuuli että takaa tuli mutta ei kummalta puolelta.
Rengas ei heilunut mihinkään suuntaan eikä pyörittäessä tuntunut mitään.
Otin renkaat ja jarrusatulat pois että navat pääsi pyörimään vapaasti.
Kun napaa pyöritti hitaasti kädellä tunsi selvästi kummalla puolella viallinen laakeri oli.
ok, kiitos vastauksista!
tällä pärjään eteenpäin
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 02.05.22 - klo:17:29
^tuolla oireella voi olla myös kyse renkaan melusta. Katso onko renkaan sisä- tai ulkoreuna kulunut pykälälle. Tai vaihda vararengas hetkeksi tilalle.
Laakeri useimmiten huutaa silloin kun rattia käännetään ja auton paino siirtyy viallisen laakerin puolelle.
Vaihdoin renkaat ja meteli vaan lisääntyy.
Kun kaartaa oikealle melu lakkaa, alkaa uudestaan kun menee suoraan.
Mitä työkaluja laakerin vaihto vaatii ja onko yleensä vaikea saada auki?
Jarrusatula irti, levy pois, peltinen suojalätkä (lähtee talttapäisellä ruuvarilla) pois. Itse laakerihässäkkä on kiinni M30 mutterilla. Yleensä ei järkyttävät tiukassa. Helppo homma.
Mulla oli juuri passatissa laakerin vaihto 176 tkm kohdilla, niin tutun kuuluiset ongelmat. Oireena n. 50 kmh jälkeen alkanut vollotus mikä vaihtui selkesti vauhdin mukaan.
Ã,,äni loppui kun mutkitteli ja muistaakseni silloin kävi äänettömänä kun kaarsi kovasti oikealle.
Ongelmaksi kuulema selkesti havaittavissa ollut oikea takalaakeri.. Kysyin että miten huomaa parhaiten, niin korjaamon kommentti oli jousesta kiinni ja pöyrittää rengasta. Vastaava menetelmä olikin täällä jo mainittu.
Väittäisin yhä, että viallisen laakerin löytää varmimmin kun ajaessa kääntelee rattia ja kuuntelee vaikuttaako mutkittelu ääneen. Viallisen laakerin ääni voimistuu auton painon siirtyessä sen päälle, ja vaimenee painon siirtyessä toiselle puolelle.
Nykyisen Passat 2016 ostin noin 180tkm ajettuna ja jo koeajolla huomasin, että joku pyörän laakeri pitää jurinaa. Nastarenkaat kun oli alla, niin paha sanoa, mistä ääni tuli. Viikon sisään rengaspainejärjestelmä alkoi herjaamaan viasta ja myyjän piikkiin autoon vaihdettiin molemmat takapyörien laakerit (Alppilan Autohuolto). ABS-antureiden signaali pätki molemmista.
Noh, seuraavalla viikolla ko. autokauppa lopetti Suomen toiminnot. Keväällä kesänakit alle ja vasen etupyörän laakeri selvästi jurisee. Tilasin Saksasta 2 kpl (joku laatumerkki) laakereita ja vaihdoin ihan ite vasemman laakerin. Oikea odottaa vuoroaan kellarissa ;)
Eli joskus useampikin laakeri voi olla samaan aikaan viallinen ;D
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.05.22 - klo:00:09
Nykyisen Passat 2016 ostin noin 180tkm ajettuna ja jo koeajolla huomasin, että joku pyörän laakeri pitää jurinaa. Nastarenkaat kun oli alla, niin paha sanoa, mistä ääni tuli. Viikon sisään rengaspainejärjestelmä alkoi herjaamaan viasta ja myyjän piikkiin autoon vaihdettiin molemmat takapyörien laakerit (Alppilan Autohuolto). ABS-antureiden signaali pätki molemmista.
vaihdettiinko tuohon abs-osia, kehä tai anturi?
minulla on tuon pyörän abs pätkinyt jo viime kesästä
Lainaus käyttäjältä: tpaaltonen - 07.05.22 - klo:08:10
vaihdettiinko tuohon abs-osia, kehä tai anturi?
Se absien magneettikehä josta anturi lukee nopeutta, on osa pyörän laakeria eli se uusiutuu väkisin samalla kun laakeri vaihdetaan.
Lainaus käyttäjältä: M_M - 07.05.22 - klo:08:47
Se absien magneettikehä josta anturi lukee nopeutta, on osa pyörän laakeria eli se uusiutuu väkisin samalla kun laakeri vaihdetaan.
Onkohan näin kysyjän Golf IV:ssa? Itsellä kokemuksia vain Passat B6 ja B8 ja niissä pyöränlaakeri on osa pakettia, johon kuuluu paljon enemmän kuin pelkkä laakeri,
Joo, keskustelu rönsyili niin moneen automalliin että jäi huomiotta mikä auto kysyjällä on. Vastaukseni koski vain tuota Passattia mutta siitä tuskin oli paljoakaan hyötyä kysyjälle. :-[
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.05.22 - klo:12:09
Onkohan näin kysyjän Golf IV:ssa?
näyttäisi olevan ainakin Motonetin tuotteissa
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/211764/379213 (https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/211764/379213)
Lainaus käyttäjältä: mruotz - 06.05.22 - klo:18:32
Jarrusatula irti, levy pois, peltinen suojalätkä (lähtee talttapäisellä ruuvarilla) pois. Itse laakerihässäkkä on kiinni M30 mutterilla. Yleensä ei järkyttävät tiukassa. Helppo homma.
pitääkö olla ulosvetäjä?
Lainaus käyttäjältä: tpaaltonen - 08.05.22 - klo:09:57
pitääkö olla ulosvetäjä?
Yleensä ei - mutta eihän tuota tiedä kuinka tiukkaan se on sinne jysähtänyt.
Lainaus käyttäjältä: tpaaltonen - 02.05.22 - klo:17:14
Pystyykö äänestä jotenkin arvioimaan, huutaa eniten 70-90 km/h ja vaimenee kun lähestytään satasta.
Itsellä Touran ja täysin vastaavat oireet olivat. Etulaakeri oli lopussa, jurina loppui kun vaihtoi.
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 06.05.22 - klo:22:57
Väittäisin yhä, että viallisen laakerin löytää varmimmin kun ajaessa kääntelee rattia ja kuuntelee vaikuttaako mutkittelu ääneen. Viallisen laakerin ääni voimistuu auton painon siirtyessä sen päälle, ja vaimenee painon siirtyessä toiselle puolelle.
Periaatteessa/yleensä näin, mutta omassa tapauksessa ratin vääntelyllä ei ollut vaikutusta, etulaakeri vasemmalla oli lopussa. Onko sitten niin että tämä ratinkääntelyvinkki pätee vain takalaakereihin eikä etulaakereihin. No anyway, kannattaa toki kokeilla.
Se että vaihtaako vain yhden laakerin vai molemmat, niin samalla vaivalla kannattanee vaihtaa melkein molemmat jos ovat alkuperäiset ja ei ole vaihtoja tehty aiemmin. Mainitsemassani omassa tapauksessa jurina tuli edestä vasemmalta, ja vaihdatin molemmat, niin jälkikäteen katsoessa laakereita se oikea puoli oli kyllä jo ihan lopussa sekin, oli väljä, vaikka ei vielä ääntänytkään.
Sellainen kysymys vielä, että pitääkö tuo uusi laakeri voidella?
Lainaus käyttäjältä: tpaaltonen - 12.05.22 - klo:17:16
Sellainen kysymys vielä, että pitääkö tuo uusi laakeri voidella?
Tuolta kun katsot videon niin kaikkiin kysymyksiisi joka koskee asennusta mukaanlukien voitelu löytyy vastaus
https://youtu.be/970HI9_DSsQ
Ei tarvi voidella
Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 12.05.22 - klo:20:05
Tuolta kun katsot videon niin kaikkiin kysymyksiisi joka koskee asennusta mukaanlukien voitelu löytyy vastaus
https://youtu.be/970HI9_DSsQ
Ei tarvi voidella
kiitos, ei tarvitse asia kerrallaan kysellä :-)