VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia IV (20-) => Aiheen aloitti: O.C.Taavi - 20.01.22 - klo:17:07

Otsikko: 1.5 manuaali
Kirjoitti: O.C.Taavi - 20.01.22 - klo:17:07
1.5 manuaali, onko tämmöstä versiota enään kukaan ostanut?
Kokemuksia lähinnä laatikon toiminnasta?
Kytkin kiinnostais myös, vieläkö sade ilman tärisytys "ominaisuus" on säilynyt, eli sateisen yön jäljiltä täristää, ennenkuin lämpiää... ?

Ensimmäiset koe ajo mallit olikos 2020, ainakin manuaalivaihteisto oli jokseenkin uliseva, ainakin 2 tai 3 vaihteella.

Kiitän kommenteista jo etukäteen...
Otsikko: Vs: 1.5 manuaali
Kirjoitti: Hannes - 20.01.22 - klo:19:31
3 manuali Skodaa ollut ja ei ole koskaan kytkin täristäyt missään noista autoista, enkä ole kyllä pannut merkille mitään ulinaa. Nyt ajossa Superb 1,5 manuali laatikolla.
Otsikko: Vs: 1.5 manuaali
Kirjoitti: O.C.Taavi - 20.01.22 - klo:22:28
No octaviat vm.-05,-07 ja 17 kaikki mulla täristänyt, yleisemmin loppukesästä,kun ilmat kosteat... Maahantuoja selitti -07 malliin, että kytkinpölyyn reakoi kosteus,mikä tekee ilmiön. Luistattamalla kun lämmittää vähän,niin loppuu hetkeksi.
Uudesta kaikki omistanut, ja enimmäkseen matkaa ajellut.
Otsikko: Vs: 1.5 manuaali
Kirjoitti: KKN - 21.01.22 - klo:08:02
Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 20.01.22 - klo:17:07
1.5 manuaali, onko tämmöstä versiota enään kukaan ostanut?
Kokemuksia lähinnä laatikon toiminnasta?
Kytkin kiinnostais myös, vieläkö sade ilman tärisytys "ominaisuus" on säilynyt, eli sateisen yön jäljiltä täristää, ennenkuin lämpiää... ?

Ensimmäiset koe ajo mallit olikos 2020, ainakin manuaalivaihteisto oli jokseenkin uliseva, ainakin 2 tai 3 vaihteella.

Kiitän kommenteista jo etukäteen...

Perinteinen bensa-manuaali löytyy täältä.

Laatikkohan tuossa on uusi MQ281, jonka suunnittelun lähtökohtana ollut polttoaineen säästö ja päästöjen vähennys. Tuntuma tuossa on valitettavasti jotenkin kolho, eikä ole mikään erityinen nautinto tuota hämmentää. Myöskin vaihteensiirtomekanismista kuuluu selviä ääniä kun vaihteistoa hämmentää. Vanha 2016 Astra oli tässä mielessä huomattavasti sivistyneempi.

Pakin kytkeytymisen kanssa ollut välillä haasteita ja se ei ole helpottanut kilometrien myötä. Tuntuu että pakki meni päälle, mutta ei mennytkään. Joskus joutuu autoa hiukan ottamaan eteenpäin, että pakki menee kunnolla pesään. Tähän on kuitenkin tottunut ja kun keskittyy asiaan, niin ei suurempia ongelmia.  Myös 3. vaihde takerteli uutena, mutta se on jo paljon jouhevampi nyt reilu 30tkm ajettuna.

Pientä ujellusta kuuluu myös pienillä vaihteilla. Huollon mukaan normaalia eikä aiheuta toimenpiteitä. Ã,,äni ei ole kuitenkaan häiritsevän kova ja ei ole pahentunut matkan varrella, joten lienee ominaisuus. Vähän kyllä kutkuttanut koittaa laittaa RVS aineet laatikkoöljyihin josko sitä siitä olisi apuja.

Kytkimen täristystä ja ravistusta on esiintynyt, klassisesti kostealla ilmalla. Kaikki edelliset autoni ovat sitä jossain kohtaa tehneet, joten en ole asiaa liiemmin murehtinut.
Otsikko: Vs: 1.5 manuaali
Kirjoitti: PietarinLumitykki - 21.01.22 - klo:09:18
Mulla on kans 1.5 bensa manuaali. Ihan tyytyväinen olen ollut. Hieman on samaa kuin ylempänä, eli pienet vaihteet vinkuu moottorijarrutuksessa ja muutenkin. Samaa teki koeajettu vastaava ja myös edelliskoppanen manuaali. Lisäksi alkuun satunnaisesti ei mennyt vaihde (lähinnä pakki) silmään kunnolla (tuntui että meni, mutta ei ihan ollutkaan). Myös kytkin on joskus aamuisin vähän vatkannut kylmällä säällä.

Muuten kyllä hyvä ajaa ja tykkään että laatikko toimii miellyttävästi poislukien yllämainittu. Uudessa mq281-laatikossa taitaa välitykset olla jotenkin erilaiset. Esim. kakkonen tuntuu lyhyemmältä ja toisaalta kutosella on turha yrittää kauheasti kiihdyttää alle 100 km/h vauhdeissa. Nämä siis mutu erona kolmoskoppaseen 1.4 tsi manuaaliin.

Otsikko: Vs: 1.5 manuaali
Kirjoitti: O.C.Taavi - 24.01.22 - klo:05:50
Ikävä kuulla että kytkimen ravistukselle ei näköjään tehdas tee yhtään mitään...  >:(

Miten 1.5 koneen kylmäkäytös, onko saatu nykimiset pois?
Otsikko: Vs: 1.5 manuaali
Kirjoitti: KKN - 24.01.22 - klo:07:42
Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 24.01.22 - klo:05:50
Ikävä kuulla että kytkimen ravistukselle ei näköjään tehdas tee yhtään mitään...  >:(

Miten 1.5 koneen kylmäkäytös, onko saatu nykimiset pois?

Jos ja kun ravistus tulee kosteuden tiivistymisestä, niin eipä sille taida paljoa olla tehtävissä.

Olen huomannut, että jos kylmällä koneella lähtee samantien liikenteeseen, niin hiukan saattaa veto aaltoilla tai tulla vähän kengurubensaa. Jos antaa koneen hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen liikkeelle lähtöa, että kierrokset ehtii hiukan laskea, niin ei enää nytkytä.