VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Seat => Leon 1P (05-) => Aiheen aloitti: Leonisti - 05.09.14 - klo:12:32

Otsikko: Vetokoukku
Kirjoitti: Leonisti - 05.09.14 - klo:12:32
Tämä on ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta voinko asennuttaa vetokoukun Leoniini? Rekisteriotteessa lukee perävaunun massojen kohdalla nollat. Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä ettei autolla voi vetää mitään vaikka koukku olisi?

Auto on 1.6 tdi E-ecomotive vm 2010. Ekomalli jossa yhdistettty kulutus 3.8L/100km.
Otsikko: Vs: Vetokoukku
Kirjoitti: Leonisti - 05.09.14 - klo:13:37
Homma selvisi kun päätin soittaa pari puhelua. Seatilla sanoivat että tottakai voi asentaa. Katsastusasemalla tultiin siihen tulokseen että ei. Trafin järjestelmässä lukee nollat kummassakin jarrullisessa että jarruttomassa perävaunumassassa. Ihmettelivät suuresti miksi puuttui ja miksi ei ole hyväksytetty massoja.

Oma auto on tiettävästi ensimmäinen tuolla koneella maahantuotu auto esittelyautoksi. Liekö siitä johtuvaa että perävaunumassat puuttuu?
Otsikko: Vs: Vetokoukku
Kirjoitti: fish - 06.09.14 - klo:11:21
Ekoautoissa olen noita nähnyt. Voihan sen peräkoukun asentaa, mutta mitään ei sillä saa vetää (tai siitä ei ainakaan saa jäädä kinni  ::)). Epäilen myös katsastuksesta läpimenoa.

Selvitä muutoskatsastusmahdollisuutta.
Otsikko: Vs: Vetokoukku
Kirjoitti: kapsu - 08.09.14 - klo:22:09
Mitäs eko-hyötyä tuosta nyt sitten on? ei oikein ymmärrä..
Otsikko: Vs: Vetokoukku
Kirjoitti: Taky - 09.09.14 - klo:08:22
Lainaus käyttäjältä: fish - 06.09.14 - klo:11:21
Selvitä muutoskatsastusmahdollisuutta.

Kun ei tyypitetty autoon niin eipä taida sekään onnistua.
Otsikko: Vs: Vetokoukku
Kirjoitti: HiTecci - 09.09.14 - klo:08:48
Lainaus käyttäjältä: kapsu - 08.09.14 - klo:22:09
Mitäs eko-hyötyä tuosta nyt sitten on? ei oikein ymmärrä..
Vetomassoilla saadaan autosta niitä laskennallisia grammoja pienemmiksi => moni valmistaja pienentää vetomassaa päästäkseen juuri jonkun tietyn rajana alle tai sitten nämä eco-hypettimet ovat jopa 0-massoilla ::)

Ja ei, tuollaisella autolla ei saa vetää yhtään mitään, ei edes sitä jarrutonta nyyttikärryä, ei nyt eikä mitenkään. Tyyppihyväksyntä on se mikä on ja sitä ei muuteta. Tästä syystä tiedän muutaman tapauksen kun tilattiin auto ja tilaaja nimenomaan vaati että se on se ei-eco -versio ko. kulkineesta jotta ne vetomassat on sen max. kun kaverilla oli aika iso as.vaunu revittävänä. No kun se auto sitten lopulta tuli maahan, ole se kyllä sama runko ja moottori, mutta juurikin tuo laskennallinen eco-malli => tilaus uusiksi ja tiedä mitä hyvityksiä tuo autoliikekin asiasta vielä asiakkaalle joutui makselemaan :-\

Vaikka sillä ei siis saa vetää mitään, ei se kuitenkaan estä asentamasta koukkua siihen. Voihan sillä kuskata vaikka polkupyöriä jos ei muuta. Mutta jos tienpäällä jäät kiinni vaunun vedosta, niin ne sanktiot voivat olla melko tuntuvat. Puhutaan ihan eriasioista repiä vaikka 1500kg vaikka 1300kg on sallittu vs. repiä 1500kg kun 0kg on sallittu :(
Otsikko: Vs: Vetokoukku
Kirjoitti: Daatta - 09.09.14 - klo:09:12
Sama homma uusissa Cupra malleissa, vetomassa on 0/0 kg. Tämä ei varsinaisesti ole mikään eco-kulkine (yhdistetty 6,6, menee alle kympin..), ilmeisesti on ajateltu ettei kukaan halua koukkua moiseen laittaa. Katolla voi kuljettaa 75 kg.
Otsikko: Vs: Vetokoukku
Kirjoitti: Leonisti - 10.09.14 - klo:17:50
Wayback Machine sivuston kautta kun menee vuoden 2011 Seatin nettisivuille, niin siellä Leonin 1.6 tdi Ecomotiven massoiksi ilmoitetaan jarruin 1400kg ja jarruitta 660kg. Alkupään autoihin ei ole tyyppihyväksytetty perävaunumassoja näemmä.

Huittisten laatuautolla kyllä sanoi samat massat mun autolle kun kysyi rekisterinumeroa ja katsoi järjestelmästä. Heidän järjestelmäänsä en kyllä luota yhtään kun kytkin-/vauhtipyöräremonttia kysellessä heidän järjestelmänsä ei osannut kertoa onko autossa Sachsin vai Lukin osat. Luulisi nyt merkkihuollon koneet kertovan mistä osista kosla on parsittu kasaan. Perävaunumassoja kysellessä sanoi että ei Seatilla ole missään ekomallissa rajoituksia. Muisteli että Volkkarilla on jossain Bluemotion malleissa nollat massoissa.

No nyt on hyvä syy vaihtaa autoa kun koukkua ei tuohon natinakasaan saa.  ;)