VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia II (04-13) => Aiheen aloitti: audioman - 21.07.12 - klo:14:40

Otsikko: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: audioman - 21.07.12 - klo:14:40
Octavia RS TDI CR vm 2008, ajettu 126 000 km: moottori meni "vikasietotilaan" eli tehot pois ja hehkun merkkivalo vilkkuu. Korjaamolta kerrottiin, että ahtimesta on mennyt joku kalvo josta syystä koko turbo menee vaihtoon. Autoa ei ole koskaan lastutettu tms. Onko foorumilla kokemuksia: miten kauan turbo kestää, ja mitä remontti maksaa erilaisissa Octavioissa?
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: MasTurbo - 21.07.12 - klo:14:57
Kyllähän ne solmut maksaa sen tonnin helposti. Marmorilla varmasti enemmänkin. Kyllä sen ahtimen pitää kestää enempi kuin 126tkm. Maanantai malli ollu lienee..

Kannattaa kysellä ahdin remppoja mm fin-turbolta jne...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Zaasa - 21.07.12 - klo:15:07
Onko mitään totuutta jutuissa joita olen kuullut pariltakin asiantuntijalta :)? Turbo vaihtoon 200000km kohdilla.
Vaikuttaako pätkä/taajama ajo turbon ikään?
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Taky - 21.07.12 - klo:18:38
Lainaus käyttäjältä: audioman - 21.07.12 - klo:14:40
Onko foorumilla kokemuksia: miten kauan turbo kestää, ja mitä remontti maksaa erilaisissa Octavioissa?


Alla olevassa 2010 1.6 TDI CR Octaviassa on 146 000 km mittarissa eikä mitään oireita turbossa tai muuallakaan.
Edellisillä turbotetuilla autoilla menty reilusti yli 200 000 km ongelmitta.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: eGetin - 21.07.12 - klo:18:41
Omasta meni orkkisturbo vaihtoon 450tkm kohdilla. Oikeasti olisi tarvinnut vain alipainekello uusia mutta Ebaystä löytää sopuhintaisia kunnostettuja vaihtoturboja joten oli sama sitten laittaa parempikuntoinen tilalle.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: apche - 21.07.12 - klo:18:54
Lainaus käyttäjältä: eGetin - 21.07.12 - klo:18:41
Omasta meni orkkisturbo vaihtoon 450tkm kohdilla. Oikeasti olisi tarvinnut vain alipainekello uusia mutta Ebaystä löytää sopuhintaisia kunnostettuja vaihtoturboja joten oli sama sitten laittaa parempikuntoinen tilalle.

Omasta meni turbo ~250tkm kohdalla. Ilmeisesti laakeri porsi. Aluksi katosi tehot ja ääni oli seuraavanlainen:
1.9 TDi octavia 2, turbocharger failure (http://www.youtube.com/watch?v=mlRrvnKxh5Q&feature=plcp#)

Ajelin tuon vielä huoltoon tutkailtavaksi ja matkalla sinne jumitti koko hyrrä ku loppui tuo ulina, mutta perille pääsi kuitenkin. En tiiä oliko riski ajaa se huoltamolle, mutta eipä tuo ollut ku muutama km...

Uuden turbon hinta suomessa oli alkaen 900â,¬ ja merkkiliikkeessä 1670â,¬ :D Saksasta (http://www.turbolader.net/ (http://www.turbolader.net/)) sain sitten uuden Garretin 2 vuoden takuulla postikuluineen n. 500â,¬:een. Työt (tiivisteitä, turbon öljyputki, öljyt ja suodatin) toiset 500â,¬. Itsekin tuon olisi vaihtanut, mutta on niin veemäisessä välissä ja pelotti että en saa pakosarjan pultteja suosiolla auki, niin luovutin tee-se-itse -meiningin tuossa kohtaa.

Seuraavaksi sitten kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinremppa. Ei tosin vielä oireile mitenkään, mutta kun alkuperäisiä ovat 270tkm ajetussa, niin jossain vaiheessa ne menee kuitenkin.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: katteja - 21.07.12 - klo:21:07
Ongelman ja ns asian ohitse kysyisin seuraavaa.
Eli, onko koneet olleet ns long life huollon piirissä?
Onko käytetty kylmään (alle +5 C asteen) vuodeenaikaan moottorin esilämmitintä?
Entä jos kovaa ajoa ollut niin onko puhallin vielä isoilla kierroksilla (turbon akselilla vauhtia useita 10 000 rpm helposti) ja öljynvoitelu seis kun kone sammutettu "liian aikaisin".
Eli äskeinen, kuuma ahdin, pieni öljykalvo akselin laakerin pinnalla = öljy palaa ja elinikä vähenee huomattavasti laakerilla.

Itse olen köyhä, joten koitan saada keksinnölle elinikää, (5â,¬ säästö = 5000 â,¬ vahinko)..
Aina kun ulkolämpötila on alle +5 asteen niin kone kuumaksi webastolla ennen käynnistystä (gsm käynnistin + akku laturi).
Koneelle annetaan "happea" niin öljynlämpotiloja seuraamalla ei happea= kovaa kuormitusta ennen kuin lämpö yli 90 astetta ja vastaavasti jos kovassa ajossa käy lähellä 110 astetta huolellinen jäähdystys turbolle jolloin kierrokset turbossa saadaan alhaisimmalle tasolle.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Oktaavi - 21.07.12 - klo:22:42
Itselläni kakslitranen, BKD-koneella oleva Octavia. LL-huolloilla mennään. Lastu ollut uudesta lähtien ja turbo meni vaihtoon 180tkm kohdalla. Pikkasen alkoi tehot hiipumaan ja vihellys alkoi kuulumaan tyhjäkäynnillä. Fin-turbolla uusi vaihtoineen päivineen 1250e. Kyselin, että paljonko nämä turbot kestää ja vastaus oli, että n. 200tkm on sellainen normaali elinikä. Jos kestää pidempään, niin se on vaan plussaa.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: ConD - 21.07.12 - klo:23:18
Itsellä menossa 245tkm tuollainen "nykyaikainen" urpo, eikä mitään ihmeitä vielä tiedossa. Olen kyllä ajatuksen tasolla koko ajan varautunut mahdolliseen remonttiin, mutta vielä tuo käy ja kukkuu ihan asiallisesti. VP meni vaihtoon vuosi sitten, joten kohta ne olisi isoimmat kuluvat nipussa kun turbon uusisi. :)

Omalla autolla on ~200tkm asti ajettu LL ohjelman mukaan n. 30tkm vaihtovälillä huoltokirjan mukaan. Itse olen vaihtant viimeisen 50tkm ajan myös LL-huoltojen välissä kertaalleen öljyt. Pihalla tulee parkkeerauksen aikana itsestään "jälkikäytettyä" autoa, sekä kylmemmillä keleillä jokseenkin aina esilämmitettyä säteilyttimellä autoa ennen lähtöä. Webastolla lämmittäminen ei lämmitä kuin vesikiertoa, joten öljyjen lämpötilaan sillä ei niin suurta merkitystä ole kuin säteilylämmittimellä, jolla pakkasillakin öljyt on olleet jokseenkin +-asteisia mitä VCDS:llä olen seuraillut. Ensi talvi on esimmäinen "kunnon" esilämmittävä-webasto-talvi itselläni, joten ei tuollakaan nyt suurta merkitystä ole näille kilsoille ollut.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: isopahasusi - 22.07.12 - klo:10:36
114tkm kohdalla vaihdoin turbon. Alkoi antaa vikakoodia ja meni limb-modeen jo maanteilläkin. Vika ilmeisesti turbon siivissä tai alipainekellossa. Kellon varsi jumissa. En ole jaksanut avata vielä ja katsoa mikä siinä on. Välyksiä ei tuntunut olevan. Mitä turbohuoltojen kanssa asiasta keskustellut niin viikoittain vaihdetaan reilu 100tkm ajettuihin noita turboja. Mielestäni tyyppivika näissä kaksilitraisissa, ei tuo  normaalia ole missään tapauksessa.

Edit. Hommassa voi säästää muutaman satasen jos työkalut pysyy käsissä. Turon vaihtaminen ei todellakaan ole vaikea homma.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: ConD - 22.07.12 - klo:10:58
Mites muuten noi vaihdetut ahtimet teillä, onko ne ollu Garrettin ahtimia vai Borgwarnerin/KKK:n ahtimia?

Itselläni on tuo jälkimmäinen, mutta jotenkin olen antanut itseni ymmärtää että Garretteja joutuisi vaihtelemaan useammin, vai onko kyse nyt siitä että niitä on vaan asennettu enemmän VAG autoihin?
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: apche - 22.07.12 - klo:11:44
Hajonnut oli KKK:n ahdin. Tilalle meni Garretin vastaava uusi.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Tos® - 22.07.12 - klo:16:32
Golffista meni kävelyvauhdissa ykskaks 163tkm ajettuna, kauhee savutus.
2.0 BKD

Saksasta uus garretti 800+ euroo ja muut osat päälle.

Kuukaus myöhemmin ahtoputkeen halkeema ja uus edullisesti 120â,¬.
En ostanu marmorilta
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Oktaavi - 22.07.12 - klo:23:19
Näköjään muutaman kympin tippunut turbon hinta BKD-koneeseen. 990e näkyisi Fin-turbolla olevan ja pari sataa asennus.
Otsikko: Vs: Re: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: peelo - 22.07.12 - klo:23:57
Golf v 2.0 tdi BKD koneella.
240tkm mittarissa ja hyvin pelaa vielläkin. Alkuperäinen turbo.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: TA-K - 23.07.12 - klo:12:30
BKD-kone itselläkin, kohta 250tkm mittarissa ja toinen turbo paikoillaan. Ensimmäinen vaihdettu alta 100tkm aikanaan takuuseen. Ei ollut ehtinyt mennä rikki, mutta kuulemma piti jo ylimääräistä ääntä. Nykyisellä solmulla siis takana ~150-170tkm. Hyvin tuntuisi toimivan. En tiedä minkä valmistajan ahdin on kyseessä.

Edit: Autona siis Seat Altea XL, mutta eipä kai tuo paljoa turboon vaikuta. Korkeintaan isompi auto tuo vähän enemmän kuormaa turbolle.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: audioman - 23.07.12 - klo:12:43
Tarkempaa tietoa minun ahdinrikostani:
- moottori on 125 kW TDI CR
- ahtimen alipainekellon kalvo on revennyt, jonka seurauksena koko ahdin vaihdetaan merkkihuollossa
- kustannusarvio 3700 â,¬

Onneksi auto ei ole oma vaan työsudeauto...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Urlaub - 23.07.12 - klo:14:42
Lainaus käyttäjältä: audioman - 23.07.12 - klo:12:43
Tarkempaa tietoa minun ahdinrikostani:
- moottori on 125 kW TDI CR
- ahtimen alipainekellon kalvo on revennyt, jonka seurauksena koko ahdin vaihdetaan merkkihuollossa
- kustannusarvio 3700 â,¬

Onneksi auto ei ole oma vaan työsudeauto...

Vuosimallin 2008 auto on varsin poikkeuksellinen työsuhdeautoksi, jos et ole itse yrittäjä. Eipä silti, onhan siinä pienempi verotusarvo, mutta yleensä työsuhdekiesit tuppaavat olemaan 0-3 -vuotta vanhoja.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: isopahasusi - 23.07.12 - klo:19:44
Lainaus käyttäjältä: audioman - 23.07.12 - klo:12:43
Tarkempaa tietoa minun ahdinrikostani:
- moottori on 125 kW TDI CR
- ahtimen alipainekellon kalvo on revennyt, jonka seurauksena koko ahdin vaihdetaan merkkihuollossa
- kustannusarvio 3700 â,¬

Onneksi auto ei ole oma vaan työsudeauto...
Jopas on vaihdolle saatu hintaa. Tosin en ole ihan varma mikä turbo tuossa CR:ssa on?
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: audioman - 23.07.12 - klo:20:21
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 23.07.12 - klo:14:42
Vuosimallin 2008 auto on varsin poikkeuksellinen työsuhdeautoksi, jos et ole itse yrittäjä. Eipä silti, onhan siinä pienempi verotusarvo, mutta yleensä työsuhdekiesit tuppaavat olemaan 0-3 -vuotta vanhoja.
No enpä nyt sanoisi noinkaan. Kyllä 4 vuotta tai ylikin on nykyään aika tavanomainen leasing-aika isoissakin firmoissa. Taloudellisen epävarmuuden aikoina mieluummin jatketaan vanhoja leasing-sopimuksia vuosi kerallaan kuin tehdään uusia.

No, oli miten oli: minun autoni sopimus loppuu syksyllä. Jos tämä ahtimen vaihto jää viimeiseksi korjaamokäynniksi, niin tämä Octavia RS TDI on ollut neljän käyttövuotensa aikana korjaamolla vikojen takia viisi kertaa ja poissa ajosta yhteensä noin neljä viikkoa.

Seuraavassa autossa on kaksikin turboa eikä se ole VAG-tuote. Nähtäväksi jää, tarjoaako se luotettavampaa kyytiä vai tuleeko ahdinongelmia kaksin verroin...   
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: karde - 24.07.12 - klo:21:57
Allekirjottaneella jysähti vuosi sitten turbo. Ocu 2005, 2,0 TDI, ajettu 119tkm. Yhtenä EPÃ,,ILYNÃ,,, korostan sanaa EPÃ,,ILY, olisi liian liru öljy. Remontin hinta kaikkine asennuksineen n. 1200e, Fin-turbo Kuopio. Suosittelen.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: karde - 24.07.12 - klo:22:00
... ja lisäyksenä edelliseen kun kyseltiin turbon ikää, ko. firmalta kysyin niin kertoivat keski-iäksi VAGin vehkeissä n. 150tkm, mutta on kuulemma vaihdettu 40tkm ajettuihinkin, toisaalta kestää yli 300tkm. Mutta 120tkm kohdalla ei ole mikään yllätys tai ihme. Nykytekniikkaa. Positiivista se, ettei volskin osat maksa hirveitä ja palikkaa on saatavilla! Fin-turbolle pääsin Ocun kanssa puhelusta seuraavana päivänä...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Ironic32 - 25.07.12 - klo:07:39
Mulla meni 5-golfista (vm. 2005) 2.0 tdi turbo vaihtoon alle 70 tkm ja reilun vuoden ikäisenä. Alkoi pitämään kylmänä pientä vihellystä/ujellusta (siis normaalista poikkeavaa). Mitään muita ongelmia ei ollut. Vaihtoivat lopulta uuden mutkan takuuseen ja vihellykset loppuivat.

Varmaan on siis paljon tuuristakin kiinni, että minkälaatuisen turbon on tehtaalta pellin alle saanut ::)
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Oktaavi - 25.07.12 - klo:10:27
Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 25.07.12 - klo:07:39
Varmaan on siis paljon tuuristakin kiinni, että minkälaatuisen turbon on tehtaalta pellin alle saanut ::)
Fin-turbo otti minun entisen mutkan itselleen ja laittoivat sen tehtaalle menemään johonkin laaduntarkkailu osastolle  ;D Turbo oli jotain valmistuserää, joka oli "heikkoa" laatua. Tiedä sitten.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Killer 69 - 25.07.12 - klo:10:56
Octavia 2.0TDI vuosimallia 2005 (BKD kone). Mittarissa reilut 295 000 km ja alkuperäisellä turbolla mennään. Pientä vihellystä kuului lomareissulla kun asuntovaunua kiskoessa joutui polkemaan aika huolella välillä oikeanpuoleista pedaalia. Muuten ei havaittavaa ongelmaa.

Turbon väliletkun päihin kiinnityspantojen stoppareihin oli kulunut molempiin päihin pienet reiät metallipannoista, joten se vaihdettiin noin vuosi sitten.

LongLife ohjelmalla mennään, ylimääräisiä öjynvaihtoja en ole harrastanut, koneessa ei edes ole moottorilämmitintä. Öljyä kone on syönyt koko elinkaarensa ajan noin 1-1,5 litraa huoltoväliä kohden. Enimmäkseen olen käyttänyt Mobilin ESP öljyjä, välillä oli Castrolin litkuja merkkihuollon toimesta, nykyään vien sinne omat öljyt mennessä.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: audioman - 01.08.12 - klo:16:56
Sain RS TDI:ni eilen korjaamolta. Leasing-firmalle meni noin 3400 â,¬ lasku. Sekä rikki mennyt että uusi ahdin on korjaamopäällikön kertoman mukaan KKK:n valmistetta. Hän kertoi, että ahtimien kestoikä on 100 000 - 300 000 km.

Aika iso lasku rikki menneen alipainekellon kalvon takia. Jos auto olisi omani, niin olisin todennäköisesti korjauttanut sen jollain turbopajalla. Kun autoni menee syksyllä vaihtoon, saa joku siitä todennäköisesti luotettavan kulkineen päätellen siitä, että autolla on ajettu rauhalisesti, mutta osia on uusittu aika paljon...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: muuli1010 - 01.08.12 - klo:17:25
Viimeisella omalla autollani ajelin tuollaiset 170+ tkm, tuohon aikaan lammittelin ja jaahdyttelin noita vehkeita "riittavasti" toisaalta eipa ollut mitaan ongelmiakaan eika nahtavasti ollut ongelmia seuraavallakaan omistajalla (ainakaan ihan heti). Nyt on sitten menty jo vuosia noilla liisareilla ja naista kaikista "rituaaleista" on luovuttu siina samalla eika noiden kanssa ole yha edelleenkaan ollut mitaan ongelmia tosin liisari menee yleensa vaihtoon alle 100 tkm ajettuna joten jos ongelmia tulee niin ne jaavat sitten jonkun toisen huoleksi, mutta yhta kaikki eivat nuo ainakaan omassa kaytossani ole ihan loyhia olleet. Autonahan on viime vuosina ollut TDI automaatti ja koska olen muutenkin unohtanut hyvat tavat niin annan DSG:n paattaa ihan itse milla vaihteella auto haluaa makea kiiveta ja yllattavan monasti auto on paatynyt karry perassakin suurimpaan vaihteeseen.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Mattson - 15.05.14 - klo:08:16
2008 Octavia Scout 2.0 TDi. 258 mittarissa. Turbo pitää kierrosten mukaan nousevaa ja laskevaa korkeaa vihellystä, paljon korkeampaa kuin videossa yllä. Auto toimii ainakin vielä normaalisti. Liekö vuoto jossain vai alkaako hyrrästä loppua laakeri? Osaako joku heittää mitä turboja tuonne menee, jos joudun vaihtamaan teen sen itse, pysyy kyllä kalut kädessä. Vanhasta voisi hitsailla vaikka suihkumoottorin ajan kuluksi  ;D

Tarvii käydä ostamassa stetoskooppi ja yrittää paikantaa äänen tarkka lähde.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Länskäri - 15.05.14 - klo:09:43
Muinaisesta Jetta dieselistä oli pakoputken hitsaussauma ruostunut puhki. Aivan sauman vieressä oli kapea rako jota ei huomannut vaikka lampun kanssa mukamas tarkasti katsoi. Käytin turbon irti aivan turhaan. Rako hitsattiin umpeen ja komea vihellys loppui.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: VAGkilainen - 15.05.14 - klo:11:04
Lainaus käyttäjältä: Mattson - 15.05.14 - klo:08:16
2008 Octavia Scout 2.0 TDi. 258 mittarissa. Turbo pitää kierrosten mukaan nousevaa ja laskevaa korkeaa vihellystä, paljon korkeampaa kuin videossa yllä. Auto toimii ainakin vielä normaalisti. Liekö vuoto jossain vai alkaako hyrrästä loppua laakeri? Osaako joku heittää mitä turboja tuonne menee, jos joudun vaihtamaan teen sen itse, pysyy kyllä kalut kädessä. Vanhasta voisi hitsailla vaikka suihkumoottorin ajan kuluksi  ;D

Tarvii käydä ostamassa stetoskooppi ja yrittää paikantaa äänen tarkka lähde.
Tuolta löytyy ainakin, taulukko josta valkata. Onko BKD kone vai mikä? Omani BKD ja viheltänyt koko ajan kun mulla ollut (viime elokuusta / n.35tkm). Ja käytin ohjelmoinnissa heti kun ostin, Karalan ohjelma. En ainakaan itse aikonut tehdä mitään jos ei lisä-ääniä/vikakoodeja tai ongelmia ilmene. Huollossa meinasi kun ei löytänyt vuotoja tms että osalla näissä ominaisuus tuo vihellys.
Perustellut itselle että voima se siellä valittaa..  ;D ;)
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Mattson - 15.05.14 - klo:21:25
Täytyy sanoa etten ole aivan varma koneesta, en ole tuolle joutunut vielä tekemään oikein mitään.

Tosin saa nyt tuo turbiini olla, etsin konetilasta syytä tyhjäkäynnin raklatukselle jota luulin porsineeksi laturin laakeriksi tms, mutta osoittautuikin vain imusarjaa vasten rempattavaksi koneen suojakuoreksi joka on haljennut. Huomasin vaan siinä samalla että jakoremmi täytyy vaihtaa NYT. Lieköhän kamalan vaikea tehdä itse, hirveesti lämmittäis syytää jotain tonnia korjaamolle...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Mattson - 15.05.14 - klo:21:48
Mystillistä, en voi muokata omaa postiani...

Näyttäskin olevan 2007-> remmin vaihtoväli 150 eli nelisenkymppiä vielä jäljellä?
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: apche - 16.05.14 - klo:17:57
Lainaus käyttäjältä: Mattson - 15.05.14 - klo:21:48
Mystillistä, en voi muokata omaa postiani...

Näyttäskin olevan 2007-> remmin vaihtoväli 150 eli nelisenkymppiä vielä jäljellä?

heh, mulla -05 TDI jossa hihnanvaihtoväli 120tkm. Kesti se kuitenkin 83tkm ennen kuin hajosi... Onneksi selvisi pelkällä uudella hihnasarjalla ja hammaspyörillä, eikä rahaa mennyt kuin reilut 600â,¬  8)
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: japa - 16.05.14 - klo:20:16
Lainaus käyttäjältä: apche - 16.05.14 - klo:17:57
heh, mulla -05 TDI jossa hihnanvaihtoväli 120tkm. Kesti se kuitenkin 83tkm ennen kuin hajosi... Onneksi selvisi pelkällä uudella hihnasarjalla ja hammaspyörillä, eikä rahaa mennyt kuin reilut 600â,¬  8)
Ilmeisesti hihna ei kerennyt katketa ? Koska muuten männät ja venttiilit kohtaa toisensa ja sitte maksaa.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: jhm - 16.05.14 - klo:20:24
Vähän ot:tä.
Hihnan vaihtoväli 210 tkm..mittarissa nyt reilu 194 km. Vielä kestää(koputtaa puuta). Syksyllä vaihto.. Turbokin alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: apche - 17.05.14 - klo:10:22
Lainaus käyttäjältä: japa - 16.05.14 - klo:20:16
Ilmeisesti hihna ei kerennyt katketa ? Koska muuten männät ja venttiilit kohtaa toisensa ja sitte maksaa.

Ei se poikki mennyt, mutta toistakymmentä hammasta katosi hihnasta. Auto sammui kun kakkosvaihteelta vaihdoin kolmoselle ja kuului sellainen vaimea jysähdys. Varovasti koitin käyntiin, pyöritti mutta edes yrittänyt käyntiin. Hinasin kulkineen korjaamolle ja siellä totesivat että hihna hajalla, mutta puristukset tallella ja pelkkä hihna ja rattaat todennäkköisesti riittää ja niinhän se riittikin. Tuuria siis matkassa, mutta käsittämätöntä että ei hihna kestä edes 90tkm/ alle 3 vuotta.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Mattson - 17.05.14 - klo:14:01
No voi hattu... hyvä homma että skodillakin remmiä ei tarviikkaan vielä vaihtaa, volvosta hyppäs jako... ei vaurioita mutta öljyloukon vaihdon lisäksi (imusarjan alla) menee nyt sitten myös jakopää remonttiin...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Keni1 - 17.05.14 - klo:14:17
Lainaus käyttäjältä: apche - 17.05.14 - klo:10:22
..., mutta käsittämätöntä että ei hihna kestä edes 90tkm/ alle 3 vuotta.

Hihnan huoltoväli 120 tkm. ja hihna kesti vain 83 tkm, sinulle kustansi 'vain' 600 euroa? Miksi sinulle ylipäätään tuli mitään laskua tästä, eikö sen hihnan pitäisi kestää se 120 tkm. Mietin vaan että millainen lasku olisi ollut jos motti olisi hajonnut tuon takia? Tuohan kuuluu takuun piikkiin, ei tarvita edes myyjätahon GoodWilliä.

Kuluttajasuojalait on olemassa näitä tapauksia varten, ei maksa kuin vaivan tehdä ilmoitus asiasta.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: GTI - 17.05.14 - klo:15:16
Eipä taida hihnalla muuta takuuta olla kuin yleinen 2vuotta,kilometreistä viis!
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Keni1 - 17.05.14 - klo:17:59
Lainaus käyttäjältä: GTI - 17.05.14 - klo:15:16
Eipä taida hihnalla muuta takuuta olla kuin yleinen 2vuotta,kilometreistä viis!

No joo jakopään huoltoremppa hihnakoneeseen maksaa about ton 600 euroa, mutta jos on luvattu että hihna kestää 120 tkm niin pitääkö silti olla varautunut 600 euron laskuun kun vasta 2/3 osaa huoltovälistä on ajettu, eihän siinä ole ollut sellaista osaa joka siinä luvattiin olevan, näin katsoisin, että valmistaja on vastuussa tuon viallisen tuotteen vaihtamisesta? Tokihan hihnanvaihdon jälkeen on taas teoriassa 120 tuhatta ajoaikaa että sikäli kyllä mutta että jos niin, aivan. Mua saa valistaa, ei ole ollut yhtään hihnakonetta, vielä.

Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Kennedy - 17.05.14 - klo:19:14
Miksi täällä keskustellaan jakohihnoista? Turbo aihe joten remmipuheet muualle.

Lainaus käyttäjältä: audioman - 23.07.12 - klo:12:43
Tarkempaa tietoa minun ahdinrikostani:
- ahtimen alipainekellon kalvo on revennyt, jonka seurauksena koko ahdin vaihdetaan merkkihuollossa
- kustannusarvio 3700 â,¬

Tähän ei voi muuta sanoa kuin WTF.
Kellot on vaihdettavissa ja niiden hinnat varmaan satasen pinnasta ylöspäin. Luulisi löytyvän pelkkä kalvokin suoraan turbo valmistajan viralliselta huoltofirmaltakin.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Keni1 - 17.05.14 - klo:19:30
Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 17.05.14 - klo:19:14
Miksi täällä keskustellaan jakohihnoista? Turbo aihe joten remmipuheet muualle.

Tähän ei voi muuta sanoa kuin WTF.
Kellot on vaihdettavissa ja niiden hinnat varmaan satasen pinnasta ylöspäin. Luulisi löytyvän pelkkä kalvokin suoraan turbo valmistajan viralliselta huoltofirmaltakin.

No joo vähän on karannu OT, mut huomaa sun oma lainauksesi, etpä vissiin kovin kaukaa lainausta hakenut, no parempi myöhään kun ei milloinkaan ja onhan aiheesta 'kuluttajansuoja' autokaupassa ollut viimeaikoina paljon porua että sikäli ajankohtainen valinta :D
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Kennedy - 18.05.14 - klo:21:59
Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.05.14 - klo:19:30huomaa sun oma lainauksesi, etpä vissiin kovin kaukaa lainausta hakenut, no parempi myöhään kun ei milloinkaan

Huomasin kyllä viestin päiväyksen kun sen lainasin. Tuohon aikaan kun en täällä pahemmin pyörinyt vaikka tunnukset oli.
Pakko kuitenkin kommentoida jos jollain käy sama homma.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: tslindho - 19.06.14 - klo:21:32
Nyt on omakohtaista kokemusta turbon vikaantumisesta ja vaihdosta. Kulkineena on -08 vuoden Octavia II 1.9 TDI BXE -koneella ja mittarissa 194tkm. Orkkis turboksi paljastui Honeywellin valmistama Garrett.

Jonkin aikaa sitten alkoi kuulua vaimeaa ujellusta kiihdyttäessä 1000-->2000rpm ja vastaavasti kierrosten laskiessa 2000-->1000rpm. Ã,,äni voimistui kohtuullisen nopeasti, joten kävin tutun autoasentajan luona ja hän vahvisti epäilyni, että turbo alkaa olla suurella todennäköisyydellä tiensä päässä.

Diagnoosin jälkeen alkoi kiivas selvittäminen missä turbon vaihto kannattaisi tehdä. Alla hieman tietoja mitä sain kyselyiden myötä kasaan:
-Skoda merkkihuolto Suomessa ~1900â,¬ (uudella Garrettilla).
-Skoda merkkihuolto Virossa ~1200â,¬ (uudella Garrettilla).
-Fin-turbo Kuopiossa ~1000â,¬ (uudella Garrettilla tai BorgWarnerilla).
-Useampi pieni paja nosti kädet pystyyn.., eivät olleet innokkaita vaihtamaan.

Ollessani yhteydessä Fin-turbolle sähköpostilla ja puhelimitse sain erittäin asiantuntevaa ja ystävällistä palvelua. Pieni kynnys oli matka Kuopioon, kun itse asun Hämeenlinnassa. Jännitti, että kestääkö auto vielä matkan kohti kalakukkojen maata. Fin-turbon puolesta puhui kuitenkin myös se, että he suosittelivat BorgWarnerin ahdinta, jonka pitäisi kestää kauemmin kuin Garrett, jolle melko vakio-ikä on enintään ~200tkm.

Lopulta päädyin Fin-turboon; sain vielä sopivan ajan, joten ei muuta kuin vapaapäivänä kärsä kohti Kuopiota. Ocu kesti kuin kestikin Kuopioon. Perille päästyäni käytiin ensin koeajolla; Fin-turbon Markus tulkitsi ja selitti eri käyriä ja arvoja mitä VCDS piirsi. Lopputulema oli, että ahdin on syytä vaihtaa (laakerivikaa sekä hallitsematonta yliahtoa). Kolme tuntia tästä oli autossa uusi ahdin kiinni ja tuoreet öljyt (omat mukana) koneessa. Taas oli aika lähteä koeajolle tutkimaan arvoja ja käyriä, jotka näyttivät nyt paljon paremmilta.

Hinta ja aikataulu pitivät kuten oli luvattu. Sen verran mainittakoon, että nämä aika- ja kustannusarviot olivat tämän hetken hintoja ko. autoon kyseisellä moottorilla.

Kiitokset vielä Kuopion suuntaan onnistuneesta turbon vaihdosta. Paluumatka menikin rattoisasti juhannusliikenteessä. Toivottavasti tuo ahdin nyt kestää :)
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Oktaavi - 07.08.14 - klo:22:04
Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 21.07.12 - klo:22:42
Itselläni kakslitranen, BKD-koneella oleva Octavia. LL-huolloilla mennään. Lastu ollut uudesta lähtien ja turbo meni vaihtoon 180tkm kohdalla. Pikkasen alkoi tehot hiipumaan ja vihellys alkoi kuulumaan tyhjäkäynnillä. Fin-turbolla uusi vaihtoineen päivineen 1250e. Kyselin, että paljonko nämä turbot kestää ja vastaus oli, että n. 200tkm on sellainen normaali elinikä. Jos kestää pidempään, niin se on vaan plussaa.
60tkm tullut lisää mittariin turbon vaihdosta ja pahaa aavistusta liikenteessä, josko se meni taas? Motarille kiihdyttäessä vedot hävisi kokonaan, mitkään vikavalot ei syttyneet palamaan. Autosta tuli kuin nuhainen vapari. Sain kiikutettua auton turbohuoltoon ja kovasti turbo sakkasi. Huomenaamulla nostavat auton ylös ja alkavat tutkimaan, mitä nyt? Toivotaan, että olisi joku letku irronnut tms. Mutta pelko persiissä, että käpy kävi.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: JMP - 07.08.14 - klo:22:40
Ihan mielenkiinnosta, saanee tässä topicin alla käsitellä bensa koneitakin.. eli onko kellään kokemuksia 2.0TFSI turbojen kestävyydestä? En äkkiseltään muista lukeneeni yhdestäkään hajoamisesta.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: HAL9000 - 08.08.14 - klo:13:03
Aikanaan 1.9 96 Kw PD TDI:n turbo laukesi lomareissulla Norjassa, keskellä yötä, keskellä erämaata, kesällä shortsit jaloissa ja ympärillä vuoristoylängöllä pelkkää lunta ja jäätä. "Limp moodilla" Osloon ja lentäen kotiin. Vajaan kuukauden päästä sottivat että auto valmis, saa tulla hakemaan. Tuo olis siis tuolloin jotain 35 tkm ajettu...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Oktaavi - 09.08.14 - klo:00:59
Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 07.08.14 - klo:22:04
60tkm tullut lisää mittariin turbon vaihdosta ja pahaa aavistusta liikenteessä, josko se meni taas? Motarille kiihdyttäessä vedot hävisi kokonaan, mitkään vikavalot ei syttyneet palamaan. Autosta tuli kuin nuhainen vapari. Sain kiikutettua auton turbohuoltoon ja kovasti turbo sakkasi. Huomenaamulla nostavat auton ylös ja alkavat tutkimaan, mitä nyt? Toivotaan, että olisi joku letku irronnut tms. Mutta pelko persiissä, että käpy kävi.
Yliahtanut. Säätivät säätötankoa pikkasen ja matka jatkuu. Eli taidettiin säikähdyksellä selvitä.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Tomppaa_ - 07.09.14 - klo:14:22
Suurin syy noiden ahtimien ennenaikaisiin hajoamisiin on LongLife huoltovälit. Ahtimen laakereissa on erittäin pienet välykset ja turbon akseli ottaa parhaimmillaan yli 100 000rpm joten pienet likahiukkaset jotka kerääntyvät öljyn sekaan kuluttavat turbon laakereita huomattavasti. Uskaltaisin väittää että jos öljynvaihdot tehtäisiin jollain perusöljyllä 10-15tkm välein nuo turbo ongelmat poistuisivat lähes kokonaan.

Nuo vikatilaan menot johtuvat taas hyvin usein ahtimen hukkaporttia/siipiä säätävän alipainekellon kalvon hajoamisesta. Sen takia ei ahdinta kannata vaihtaa kun uuden kellon saa 30-60â,¬. Vaihtotyö on merkistä ja mallista riippuen hieman haastava vaikka kyseinen mutikka ei olekkaan ahtimessa kiinni kun parilla pultilla ja lukkosokalla.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: audioman - 07.09.14 - klo:16:01
Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 07.09.14 - klo:14:22
Nuo vikatilaan menot johtuvat taas hyvin usein ahtimen hukkaporttia/siipiä säätävän alipainekellon kalvon hajoamisesta. Sen takia ei ahdinta kannata vaihtaa kun uuden kellon saa 30-60â,¬. Vaihtotyö on merkistä ja mallista riippuen hieman haastava vaikka kyseinen mutikka ei olekkaan ahtimessa kiinni kun parilla pultilla ja lukkosokalla.
Tuollainen käsitys minullekin asiasta muodostui. Minun tapauksessani kalliin ja ilmeisen turhan turbon vaihdon maksoi leasing-firma. Joka epäilemättä jakaa kulut asiakkaidensa leasing-vuokriin. Olisiko tässä esimerkki eräänlaisesta nykyajan korruptioista?
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: dosetti - 07.09.14 - klo:16:50
Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 07.09.14 - klo:14:22
Suurin syy noiden ahtimien ennenaikaisiin hajoamisiin on LongLife huoltovälit. Uskaltaisin väittää että jos öljynvaihdot tehtäisiin jollain perusöljyllä 10-15tkm välein nuo turbo ongelmat poistuisivat lähes kokonaan.

Nuo vikatilaan menot johtuvat taas hyvin usein ahtimen hukkaporttia/siipiä säätävän alipainekellon kalvon hajoamisesta. Sen takia ei ahdinta kannata vaihtaa kun uuden kellon saa 30-60â,¬. Vaihtotyö on merkistä ja mallista riippuen hieman haastava vaikka kyseinen mutikka ei olekkaan ahtimessa kiinni kun parilla pultilla ja lukkosokalla.
Paitsi vnt-ahtimissa, joissa karstoittuminen monesti syynä. Itsekin vähän ihmetellyt ahtimien hajoamisia järjestään alle 200tkm huolimatta tiheistäkin öljynvaihdoista. Egr-järjestelmä ei ainakaan pidennä ahtimien kestoa. Ehkä ahdin on alunperin 2,0-koneissa hieman alimitoitettu?
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: M@s@ - 07.09.14 - klo:18:49
Itsellä poksahti eilen bkd koneisesta golffista turbo täydestä laulusta. Onneksi pysyi öljyt sisällä. Otin kellon alipaineletkun irti että siivikko pysyy auki ja nilkutin limb modessa työpaikan=korjaamon pihaan. Huomenna irroitus ja uuden hankinta...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: duke7 - 08.09.14 - klo:15:35
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 07.09.14 - klo:16:50
Paitsi vnt-ahtimissa, joissa karstoittuminen monesti syynä. Itsekin vähän ihmetellyt ahtimien hajoamisia järjestään alle 200tkm huolimatta tiheistäkin öljynvaihdoista. Egr-järjestelmä ei ainakaan pidennä ahtimien kestoa. Ehkä ahdin on alunperin 2,0-koneissa hieman alimitoitettu?
Tämä käsitys minullakin on, että karstoittuminen jumittaa siivet näissä vnt-ahtimissa. Tällä ei edes ole välttämättä mitään tekemistä egr:n tai muun ns. tavallisen karstoittumisen kanssa vaan johtuu siitä, että monet ajelevat koko ajan taloudellisuusajoa ja siipiä ei juuri koskaan siis käännetä ääriasentoon. Sitten kun tulee se hätäisempi ohituspaikka niin poikkeuksellisesti survotaan pedaali lattiaan ja saadaan limp-mode päälle kun siivet ei käänny tarpeeksi.

2.0 tdi koneissa on monenkokoista ahdinta ja ainakin näissä alkupään pumppareissa 16-venttiilisissä on isompi turbo kuin 8-venttiilisessä.

Ehkä noita kalvorasioita saa jo irtokappaleina mutta muutama vuosi sitten ainakaan BKP-koneeseen sitä ei saanut varaosana.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Tomppaa_ - 08.09.14 - klo:21:20
VNT ahtimien siivet jumivat suurimmaksi osaksi juuri tuon kalvorasian tai n75 venttiilin hajoamisen takia. Myös vääränlainen ajotyyli tietenkin tukkii moottorin. Terveelliset ajokierrokset dieselille ovat vähintään 1800rpm. Reilummat kierrokset säästävät myös huomattavasti kaksoismassavauhtipyörää sekä vaihdelaatikkoa.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: IFM - 16.09.14 - klo:12:10
Octavia 2.0 TDI vuosimallia 2007 (BKD kone) turb ovinkuu siihen malliin että olisi varmaan vaihdettava kohta.
Turbotukusta tarjous takuuhuolletusta GG turbosta 590â,¬ + vaihtotyöt.

Mites on, voiko tuon nykyisen turbon ajaa loppuun asti vai kannattaako vaihtaa ennenkuin hajoaa (ja hajottaa jotain muuta moottorista samalla)?
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: VAGkilainen - 16.09.14 - klo:18:45
Lainaus käyttäjältä: IFM - 16.09.14 - klo:12:10
Octavia 2.0 TDI vuosimallia 2007 (BKD kone) turb ovinkuu siihen malliin että olisi varmaan vaihdettava kohta.
Turbotukusta tarjous takuuhuolletusta GG turbosta 590â,¬ + vaihtotyöt.

Mites on, voiko tuon nykyisen turbon ajaa loppuun asti vai kannattaako vaihtaa ennenkuin hajoaa (ja hajottaa jotain muuta moottorista samalla)?
Omani vihelsi melkoisesti ja ammattimies sanoi johtuvan siitä että saanut lunta/jäätä tai epäpuhtauksia turbon siipiin. Pieni epätasapaino ja lovet tekevät pikkuhiljaa tuhoa, ja jos vain odottaa niin pahimmassa tapauksessa turbon hajotessa lykkää öljyä ilmankierron mukana männän päälle... silloin sitten rupee remontti maksamaan.
Näin viallisen turbon siivet kun se vaihdettiin, ei paljoa vikaa tarvitse kun pyörii jopa 150 000 r/min. Turbotec:n mies sanoi että ei kannata sotkeentua korjattuihin. Ja vähän kyllä uskonkin, millä nuo saa OIKEASTI tasapainotettua kunnolla. Ainakin pitää saada kunnon takuu (150tkm?), sillä näissä BKD koneissa tehdasturbot keskimäärin taitaa sen tai enempi kestää.

Niin ja BorgWarner Turbo laitettiin.  http://www.turbos.bwauto.com/ (http://www.turbos.bwauto.com/)
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: IFM - 17.09.14 - klo:12:53
Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 16.09.14 - klo:18:45
Omani vihelsi melkoisesti ja ammattimies sanoi johtuvan siitä että saanut lunta/jäätä tai epäpuhtauksia turbon siipiin. Pieni epätasapaino ja lovet tekevät pikkuhiljaa tuhoa, ja jos vain odottaa niin pahimmassa tapauksessa turbon hajotessa lykkää öljyä ilmankierron mukana männän päälle... silloin sitten rupee remontti maksamaan.
Näin viallisen turbon siivet kun se vaihdettiin, ei paljoa vikaa tarvitse kun pyörii jopa 150 000 r/min. Turbotec:n mies sanoi että ei kannata sotkeentua korjattuihin. Ja vähän kyllä uskonkin, millä nuo saa OIKEASTI tasapainotettua kunnolla. Ainakin pitää saada kunnon takuu (150tkm?), sillä näissä BKD koneissa tehdasturbot keskimäärin taitaa sen tai enempi kestää.

Niin ja BorgWarner Turbo laitettiin.  http://www.turbos.bwauto.com/ (http://www.turbos.bwauto.com/)

Turbotukulla oli takuuehtoja tarkemmin katsottuna aika järkyttävän pitkä lista toimenpiteitä, jotka tulee suorittaa ennen turbon vaihtoa takuuehtojen täyttymiseksi (varmaan tarpeellisiakin, en ole asiantuntija). Se on kuitenkin vähän liikaa että öljyt pitäisi vaihtaa 10 000 välein, jotta pysyy takuu voimassa. Hyväähän se tekisi, mutta mutta...mulle saa kyllä riittää nykyinen 30 000km. Maksan mieluummin uuden turbon hinnan kun käyn pajalla 3kk välein  :o
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: apche - 23.09.14 - klo:22:51
Lainaus käyttäjältä: IFM - 17.09.14 - klo:12:53
Hyväähän se tekisi, mutta mutta...mulle saa kyllä riittää nykyinen 30 000km. Maksan mieluummin uuden turbon hinnan kun käyn pajalla 3kk välein  :o

Kiireinen rahamies selvästi :P

Täällä ja muuallakin on paljon keskusteltu juuri tuosta LL 30tkm öljynvaihtovälistä ja sen aiheuttamista ongelmista. Meilläkin tulee kilometrejä se 35-40tkm vuoteen ja vaihdan kyllä suosiolla öljyt ja suodattimen 15tkm välein.  Eikä sitä tarvitse pajalle viedä, itsekin jopa rivarin parkkipaikalla öljyjä vaihtanut. Alle kahden tunnin homma ja hintaa tulee alle 40e (Teboil Diamond diesel alle 7e /litra + suodatin kympin luokkaa). Eikä ne öljynvaihdot siellä pajallakaan maksa juuri mitään verrattuna merkkihuollon LL öljyjen vaihtoon.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Touho - 29.09.14 - klo:15:06
Nyt tarttee taas reilun vuoden tauon jälkeen palata foorumin ääreen. Tänään kävin viemässä 1.4TSI Octavian (2010) huoltoon ja tuomion on turbon vaihto (reilu 115 000km ajettu). Itse epäilin, että kyseessä olisi ollut taas tuo DSG, joka vaihdettiin n. 40 000 km sitten, koska oireet tuntuivat ajettaessa täsmälleen samalta. Tehot ei ole kadonnut missään vaiheessa, ainoastaan täristää lämpimällä koneella ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Vuosi sitten tehtiin jakoketjuremppa (90 000km), joten nyt mietityttää, että voisiko tuolla löystyneellä jakoketjulla olla jotain tekemistä tämän ongelman kanssa. Pikaisella googlailulla ja foorumin lueskelulla näyttää, että nämä saattaa samaan aikaan hajota. Pikkasen meinasi pattia nousta otsaan, kun  soitettiin ja ehdotettiin parin tonnin remppaa. Onko tämä autoaattisesti omasta pussista menevä remppa, vai onko muilla mennyt näitä tehtaan piikkiin.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: skriko - 29.09.14 - klo:15:50
Lainaus käyttäjältä: Touho - 29.09.14 - klo:15:06
Nyt tarttee taas reilun vuoden tauon jälkeen palata foorumin ääreen. Tänään kävin viemässä 1.4TSI Octavian (2010) huoltoon ja tuomion on turbon vaihto (reilu 115 000km ajettu). Itse epäilin, että kyseessä olisi ollut taas tuo DSG, joka vaihdettiin n. 40 000 km sitten, koska oireet tuntuivat ajettaessa täsmälleen samalta. Tehot ei ole kadonnut missään vaiheessa, ainoastaan täristää lämpimällä koneella ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Vuosi sitten tehtiin jakoketjuremppa (90 000km), joten nyt mietityttää, että voisiko tuolla löystyneellä jakoketjulla olla jotain tekemistä tämän ongelman kanssa. Pikaisella googlailulla ja foorumin lueskelulla näyttää, että nämä saattaa samaan aikaan hajota. Pikkasen meinasi pattia nousta otsaan, kun  soitettiin ja ehdotettiin parin tonnin remppaa. Onko tämä autoaattisesti omasta pussista menevä remppa, vai onko muilla mennyt näitä tehtaan piikkiin.

Ei sinun koko summaa omasta pussistasi tarvitse maksaa. Vetoat virhevastuuseen ja siihen, että autosi turbon ikä on enemmän kuin tuon 115 000. Itsestäsi on kiinni, kuinka paljon jaksa tapella mutta kyllä se kannattaa. Ikäviä tuollaiset. Luulisin että 115 000 olisi turbolle vasta sisäänajo. Paskoja ovat nämä nyky VW:t. Itelläkin 30 000 ja jo jakoremppa tehtynä.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Patomursu - 29.09.14 - klo:17:54
Lainaus käyttäjältä: skriko - 29.09.14 - klo:15:50
Ei sinun koko summaa omasta pussistasi tarvitse maksaa. Vetoat virhevastuuseen ja siihen, että autosi turbon ikä on enemmän kuin tuon 115 000. Itsestäsi on kiinni, kuinka paljon jaksa tapella mutta kyllä se kannattaa. Ikäviä tuollaiset. Luulisin että 115 000 olisi turbolle vasta sisäänajo. Paskoja ovat nämä nyky VW:t. Itelläkin 30 000 ja jo jakoremppa tehtynä.

oma ajotyylihän ei mitään vaikuta vaan kalusto on aina huonoa
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Turisti - 29.09.14 - klo:18:09
1.4 TSI DSG vehkeestä (vm. -09) meni turbo noin 100tkm paikkeilla. Siivet olivat ottaneet kiinni. Syyksi todettiin öljypumppu, joka vaihdettiin Laakkosella samaan pakettiin. Kustannus olisi ollut n. 1700â,¬, jos olisi omasta pussista mennyt.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: skriko - 29.09.14 - klo:19:15
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 29.09.14 - klo:17:54
oma ajotyylihän ei mitään vaikuta vaan kalusto on aina huonoa

Tuohon en osaa sanoa, mutta vain omalla maalaisjärjellä. Omissa autoissani ei ole koskaan ollut mitään vikaa, ennen tätä ketjuhommaa. Öljyäkään en ole koskaan joutunut lisäämään, eikä sitä syö tämä vaggikaan.
En tiedä voisiko sitten turbon hajoamista nopeuttaa se, että lähtee heti polkemaan kovilla kierroksilla kylmällä moottorilla ja että ei jälkikäytä kuumaa moottoria ennen sammutusta. Itse aikoinani -80 ja -90- luvulla turboautoja omistaneena tein jo tuolloin kuten nytkin toisin. Mitä taas jakoketjun venymiseen tulee vuoden vanhassa 12 800 ajetussa autossa, siihen en ainakaan omasta ajotavastani löydä mitään syytä. Ainoastaan keksisin syyksi vain huonolaatuisen ketjun.
Jos joku osaa ehdottaa millainen ajotapa venyttää jakoketjun kun kilometrejä on noin vähän ja auto on noin uusi, niin kernaasti kuuntelen ehdotuksia.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Touho - 30.09.14 - klo:11:36
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 29.09.14 - klo:17:54
oma ajotyylihän ei mitään vaikuta vaan kalusto on aina huonoa

Tässä tapauksessa voisin kyllä syyttää huonoa kalustoa. Oma ajotyylini on kaukana rallista, ja ajot pääasiassa työmatkaliikennettä Helsingin ruuhkissa. Tosin edellisen omistajan ajotyylistä minulle ei ole minkäänlaista havaintoa. Kerran vuoteen sattuva suurempi remontti autolle ei kyllä millään sovi omaan mielikuvaani hyvästä autosta. Kaksi edellistä oli selkeitä tyyppivikoja ja niissä tehdas/maahantuoja tuli hyvin vastaan, mutta tässä ei taida käydä samoin. Autoista juuri mitään tietämättömänä hieman kuitenkin ihmetyttää, mite turbo voi hajota omasta mielestäni normaalissa ajossa tällaisilla kilometreilla.

Taitaa olla auton vaihto edessä ja jatkossa ajetaan sellaisella, jossa on takuu voimassa. Pääsee vähemmällä stressaamisella näiden ongelmien kanssa.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Turisti - 01.10.14 - klo:19:11
Tekniikan maailman kestotestissä oli jokin aika sitten todettu jotenkin siihen suuntaan, että turboistakin on tulossa kulutusosia. Kyseisellä TSI-Golfilla ajettiin 60tkm ja jo silloin turbo alkoi näyttää hajoamisen merkkejä...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: P. Laaja - 01.10.14 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: Touho - 30.09.14 - klo:11:36

Taitaa olla auton vaihto edessä ja jatkossa ajetaan sellaisella, jossa on takuu voimassa. Pääsee vähemmällä stressaamisella näiden ongelmien kanssa.

Aika moneen autoon saa vähintään 5 vuoden takuun tai kattavan huolenpitosopimuksen, joka maahantuojalta tai myyjäliikkeeltä. Antaa tosiaan mielenrauhaa, kun alkaa miettiä, että nykiiköhän tuo DSG epänormaalisti.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: skriko - 01.10.14 - klo:20:25
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 01.10.14 - klo:20:20
Aika moneen autoon saa vähintään 5 vuoden takuun tai kattavan huolenpitosopimuksen, joka maahantuojalta tai myyjäliikkeeltä. Antaa tosiaan mielenrauhaa, kun alkaa miettiä, että nykiiköhän tuo DSG epänormaalisti.

Kyllä auton täytyy kestää yli 5 vuotta. Riippuu tietysti paljonko ajaa tuona aikana. Itelle tulee ykkösautoon tuossa ajassa vai 50 000 km ja mitään huolenpitosopimuksia en maksa. Autossa on virhevastuu.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Normanton - 28.10.14 - klo:10:33
Skodassa 208tkm mittarissa ja alkuperäinen turbo. Ei oireita.
Audissa 234tkm mittarissa ja alkuperäinen turbo. Ei oireita.

Audissa olen vaihtanut öljyt siinä vajaan 15tkm välein. Skoda on minulle vielä uusi ja aiemmin ollut 30tkm LL huollot, mutta loppuvat tähän ja siirryn tuohon vajaaseen 15tkm vaihtoväliin.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: HK - 28.11.14 - klo:20:03
-06 1.9tdi (BJB), 350 tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään.
Tosin kesällä tein mr muscle -käsittelyn kun siivet jumitti karstoittumisen takia, sen jälkeen ei ole kertaakaan yliahtanut.
Öljyt oon vaihdellu 15tkm:n välein.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: apche - 26.12.14 - klo:18:45
Lainaus käyttäjältä: HK - 28.11.14 - klo:20:03
-06 1.9tdi (BJB), 350 tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään.
Tosin kesällä tein mr muscle -käsittelyn kun siivet jumitti karstoittumisen takia, sen jälkeen ei ole kertaakaan yliahtanut.
Öljyt oon vaihdellu 15tkm:n välein.

Pitkälle oot päässy. Itsellä meni samanlaisesta koneesta 250tkm ajettuna yhtään ennakkoon varoittamatta.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Hese57 - 26.02.18 - klo:17:58
Eipä kauheemmin ollut bensakoneiden turboista. Minulla -12vm 1,4 koneella ajettu 58tkm ja RS-huolto sanoo että turbossa akseli väljä menee öljyt läpi?  Onkohan jotain tietämättömän huijausta??
Ei muutenkaan viitsisi siellä korjauttaa, aika suolaset hinnat.
Onko asiantuntijoilla vinkkejä missä Tampereella kannattaisi tuollaista lähteä korjuuttamaan?
Tammer diesel sen tekisi jotain 1000â,¬ luokkaa.
Vinkkejä pliis.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: -karppa- - 26.02.18 - klo:18:18
Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 26.02.18 - klo:17:58
Eipä kauheemmin ollut bensakoneiden turboista. Minulla -12vm 1,4 koneella ajettu 58tkm ja RS-huolto sanoo että turbossa akseli väljä menee öljyt läpi?  Onkohan jotain tietämättömän huijausta??
Ei muutenkaan viitsisi siellä korjauttaa, aika suolaset hinnat.
Onko asiantuntijoilla vinkkejä missä Tampereella kannattaisi tuollaista lähteä korjuuttamaan?
Tammer diesel sen tekisi jotain 1000â,¬ luokkaa.
Vinkkejä pliis.

Jos noilla kilometreillä turbo mennyt on jotain vialla muutakin. Kyllä normaalisti turbo kestää sen 200-300tkm vaikka olisi garretti.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Eka Golf - 03.03.18 - klo:22:48
Eka turbo ja en koskaan muista jäkikäyttää!  :( Kilsoja n. 250tkm alkuperäisellä turbolla, tosin olen toinen omistaja.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Ocunen - 03.03.18 - klo:23:14
Omasta, sittemmin uuteen kotiin muuttaneesta - 06 1.9TDI nelikko-Ocusta laukesi turbo melkolailla tarkalleen 300tkm kohdalla, autolla ikää tuolloin 10v. Kesken rekan ohituksem kuuluin PUFFF, tehot hävisi samantien. Hinurilla korjaamolle, uusi turbo asennettuna 2000e. Vanha turbo oli tuhannen päreinä, akseli katki jne. Ja vähän tuon jälkeen meni kaksoismassa ja kytkin vaihtoon.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: o.b. - 03.03.18 - klo:23:32
1.9 TDi 07/08 77kW PD DPF 285 tkm (Akseli poikki ja pakosiipi irti vauhdissa ja eka lämpötila-anturi poks)
2.0 TDi 07 125kW PD DPF 310 tkm (Toimii, mutta pukkaa vaaleaa savua. Uusi turbo odottaa asennusta)
2.0 TDi 08/09 125kW CR DPF 395 tkm (Turbon painepuoli öljyinen. Uusi turbo odottaa asennusta)
2.0 TDi 09 125kW CR DPF 340 tkm (Ei mitään oireita turbon toimimattomuudesta/öljyvuotoja)

Kunnostetut turbot Saksasta ei paljoa kustanna (~350â,¬), mutta pantti (80 - 150â,¬) lisää hintaa jonkun verran kun noita ei viallisia ei välttämättä kannata lähetellä takaisin (kiitos Postin).

Vaihto on melkolailla ilmainen kun itse tekee. No jokunen asennuskarhu (4,7%) menee ::)


Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: satunnainenmatkaaja - 04.03.18 - klo:01:33
Itellä teki saman kun täys kaasulla kiihdytin.kaveri sano että aja korkeilla kierroksilla "punaisen alussa" vähän aikaa niin putsaantuu turbon siivet.ajoin pari kertaa n. 30 sekunttia kierrokset korkealla niin ei ole enään tehnyt samaaa
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Hese57 - 04.03.18 - klo:10:56
Hieman tätä ajattelinkin. Turbo kestää.
Tietämätöntä rahastaa meinasi RS-huolto.
Sitä ihmettelinkin, miten ihmeessä pystyvät sanomaan Turbon akselin olevan väljä jos ei sitä pura pois.
Tämä on sitä kun ei pääse olemaan mukana kun asentaja ottaa näitä tietoja, silloin voi sanoa asiakkaalle mitä ihmeellisempiä asioita.

Katselin jo sitä autoa ulkoapäin ettei varmaan oltu edes käyty pellin alla. Auto oli likainen kun sen sinne vein ja mistään kohtia ei ollut lika pyyhkiytynyt kun sen hain.
Mitenkäs nuo puristuspaineet mitataan? Ennen laitettiin mittari tulpanreikään ja pyöritettiin konetta.
Olis kiva tietää onko todella puristuspaineet alhaisemmat jossain pytyssä.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Enhancer - 04.03.18 - klo:11:20
Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 04.03.18 - klo:10:56
Hieman tätä ajattelinkin. Turbo kestää.
Tietämätöntä rahastaa meinasi RS-huolto.
Sitä ihmettelinkin, miten ihmeessä pystyvät sanomaan Turbon akselin olevan väljä jos ei sitä pura pois.
Tämä on sitä kun ei pääse olemaan mukana kun asentaja ottaa näitä tietoja, silloin voi sanoa asiakkaalle mitä ihmeellisempiä asioita.

Katselin jo sitä autoa ulkoapäin ettei varmaan oltu edes käyty pellin alla. Auto oli likainen kun sen sinne vein ja mistään kohtia ei ollut lika pyyhkiytynyt kun sen hain.
Mitenkäs nuo puristuspaineet mitataan? Ennen laitettiin mittari tulpanreikään ja pyöritettiin konetta.
Olis kiva tietää onko todella puristuspaineet alhaisemmat jossain pytyssä.
Nyt vedät kyllä aika nopeita johtopäätöksiä.

Ensinnäkin, en usko hetkeäkään että Suomessa kahden volyymimerkin valtuutettuna huoltona toiminut yritys antaisi sinulle piruuttaan väärän diagnoosin. Heillä riittää hommaa kyllä ilman keksimistäkin.

Turbon akselin pystyy kyllä diagnosoimaan turboa irrottamatta, inusarjaan lähtevä letku irti ja sormi sisään.

Sinulla on käsissäsi erittäin pahoilla suunnitteluvirheillä / tyyppivioilla varustettu moottori. Se että joku ajaa takorautadiesellä maantieajoa yhdellä turbolla 400tkm, ei tarkoita sitä että puolta isommalla ahtopaineella varustettu pieni bensaturbokone pääsisi nurkka-ajossa samaan.

Noissa ketjujakopäällä varustetuissa koneissa on männänrengasvikoja, soikeita sylintereitä, öljynkierto-ongelmia jne. Näistä löytyy hyvinkin selitys sille, miksi myös turbo voi olla tiensä päässä noilla kilometreillä. Lue lisää palstalta löytyvästä TSI-jakopäitä ja muita ongelmia käsittelevästä viestiketjusta.

Voihan henkisesti tietysti olla helpompaa syyttää liikettä väärästä diagnoosista, kun tajuaa että 10000â,¬ autoon on tiedossa 1500â,¬-5000â,¬ remontti.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Jaska-70 - 28.03.18 - klo:08:47
-08 2.0 TDI (4x4) Turbo 599â,¬ työ 741â,¬ yhteensä 1340â,¬.
Käyttöikä oli 10 vuotta / 225tkm.

Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Hese57 - 29.03.18 - klo:18:26
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.03.18 - klo:11:20
Nyt vedät kyllä aika nopeita johtopäätöksiä.

Ensinnäkin, en usko hetkeäkään että Suomessa kahden volyymimerkin valtuutettuna huoltona toiminut yritys antaisi sinulle piruuttaan väärän diagnoosin. Heillä riittää hommaa kyllä ilman keksimistäkin.

Turbon akselin pystyy kyllä diagnosoimaan turboa irrottamatta, inusarjaan lähtevä letku irti ja sormi sisään.

Sinulla on käsissäsi erittäin pahoilla suunnitteluvirheillä / tyyppivioilla varustettu moottori.
Olen lukenut kaiken tuon, tiedän.
Minua kaikista enemmän ihmetytti se miten konepellin alla on voinut tutkia jotain kun kura auton puskurissa/lokasuojissa ei ollut naarmuuntunut?
Minun ei tarvitse kuin katsoa öljytikusta niin housunpuntit on kuraantuneet ja auton puskurissa on jälkiä.
Tiedän siihen laitetaan suoja, mutta kun se suojakin hankaa puskuria tai lokasuojia ja heti näkee jälkiä.

Mutta en saanut vieläkään vastauksia miten ne puristuspaineet mitataan nykyautoista?
Nyt tiedän miten turbon akselin väljyys saadaan selville.
Kun eteen vain lätkäistään lasku ja paperi missä lukee mitä lukee. Ei saa mitään faktaa tuolle niin alkaa epäileen jos mitäkin.
Anteeksi kun en vain uskonut mitä paperissa luki.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Leader dog - 29.03.18 - klo:21:49
Turbo kestää hienosti asiallisesti käytettynä 300000 - 400000, jopa enemmän .
Asiallinen käyttö tarkoittaa kunnollisia öljyjä, ajallaan vaihdettuna sekä moottorin sammutusta normaalista lämpötilasta, ei heti kovan kuormituksen jälkeen.

Siviiliajossa yhtään turboa ei ole hajonnut (yht: 10 kpl.) kilpakaytössä pari IHI:ä ja yksi Garrett on pehmentynyt.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Husky - 30.03.18 - klo:06:07
Tuttavallani on bmw 525d, vm-03, korimalli on vissiin e39 ku se on e60 edeltäjä. No niin, hän on uutena auton ostanut ja ajaa paljon. Autolla oli ajettu ennen joulua kun näin hänet niin 930 tkm, siis pian miljoona.
Alkuperäinen turbo, alkuperäinen vaihdelaatikko, konetta ei ole edes avattu, että kyllä vehkeet toimii kun niitä huolletaan säännöllisesti. Tämäkin on piirunverran tarkka mies, esim laatikon öljyt vuosittain jne.
En nyt tässä mene bemaria ylistämään, itte en sellaista omista enkä todennäköisesti koskaan ostakaan, mutta nuo kilometrit ovat kyllä omaa luokkaansa.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: HK - 08.04.18 - klo:17:59
Lainaus käyttäjältä: HK - 28.11.14 - klo:20:03
-06 1.9tdi (BJB), 350 tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään.
Tosin kesällä tein mr muscle -käsittelyn kun siivet jumitti karstoittumisen takia, sen jälkeen ei ole kertaakaan yliahtanut.
Öljyt oon vaihdellu 15tkm:n välein.
Päivitelläänpäs tietoja.
435tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään edelleen.
Kaksoismassan jouduin vaihtamaan 415tkm kohdalla, samalla vaihdoin kytkimen jolla tosin ois ajanu vielä toisen mokoman :D
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Jultsu - 08.04.18 - klo:20:03
Lainaus käyttäjältä: Husky - 30.03.18 - klo:06:07Tämäkin on piirunverran tarkka mies, esim laatikon öljyt vuosittain jne.

Nää on taas näitä. Sillä rahamäärällä joka on tähän päivään asti mennyt esim. tuohon vuosittain tapahtuvaan laatikkoöljyjen vaihtoon olisi jo ostanut täysin uuden (kunnostetun) laatikon (Latviasta) ja tällä hetkellä auto olisi mahdollisesti paremmassa kunnossa kuin mitä nyt. Ei siinä, kyllä itsekin tunnustan ylihuoltavani omaa autoa, mutta tällaiset kertomukset pistää miettimään asioita.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Enhancer - 08.04.18 - klo:21:40
Laatikosta riippuen 3-6 litraa öljyä, tulppa auki, sama määrä uutta sisään ja matka jatkuu?

Tee-se-itse -kustannus 50-100â,¬, teetettynä töistä toinen mokoma? Ei tuo nyt ihan kohtuuton vaikka nyt 300â,¬ laskisi tuosta autoiluun vuotuisia kuluja, jos öljynvaihto maksaa Audiin 250â,¬ eikä valtaosa ihmisiä viitsi edes öljyjä viedä itse.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Jultsu - 08.04.18 - klo:21:49
Niin, jos vuosittain vaihtaa öljyt automaattilaatikkoon niin tällöin ei ole tarvetta tehdä huuhtelua ja vaihtaa suodatinta? En tiedä siis, heitän lähinnä kysymyksen ilmoille.

15 vuotta kertaa 100 euroa tekee 1500 euroa, noh, ei sillä taida ihan vielä saada sitä laatikkoa baltiastakaan. Jos taas vaihdot tehdään huuhtelemalla ja suodin vaihtaen, hinta lienee lähempänä 300e ilman töitä ja vuosien saatossa kertyykin jo vajaa 5 tonnia hintaa.

Tokihan se orkkislaatikko olisi voitu vaihtaa jo paljon aiemmin ilman noita öljynvaihtoja...
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: HK - 23.07.20 - klo:18:04
Lainaus käyttäjältä: HK - 08.04.18 - klo:17:59
Päivitelläänpäs tietoja.
435tkm mittarissa ja alkuperäisellä mennään edelleen.
Kaksoismassan jouduin vaihtamaan 415tkm kohdalla, samalla vaihdoin kytkimen jolla tosin ois ajanu vielä toisen mokoman :D
470tkm mittarissa ja toisen kerran mr Muscle -käsittely tehty, on nämä heikkoja kun joutuu jatkuvaan eheyttämään :D
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: dosetti - 30.07.20 - klo:11:23
Lainaus käyttäjältä: Leader dog - 29.03.18 - klo:21:49
Turbo kestää hienosti asiallisesti käytettynä 300000 - 400000, jopa enemmän .
Asiallinen käyttö tarkoittaa kunnollisia öljyjä, ajallaan vaihdettuna sekä moottorin sammutusta normaalista lämpötilasta, ei heti kovan kuormituksen jälkeen.

Siviiliajossa yhtään turboa ei ole hajonnut (yht: 10 kpl.) kilpakaytössä pari IHI:ä ja yksi Garrett on pehmentynyt.

Tätähän ei voi yleistää vaan on täysin riippuvainen saman merkin sisällä mm. moottorin mallikoodista.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Teemu74 - 30.07.20 - klo:13:48
Moi,

omasta 2010 tiguanista 2.0 tdi(140hv) on alkanut kuulumaan uusi ääni.
liikkeelle lähdettäessä pienillä kierroksilla kuuluu pienillä kierroksilla vaimeaa ulinaa, jonka tajuus nousee aina kun kaasua painaa kunnes katoaa muun melun alle. Voisikohan olla turbo ilmoittelevansa alkavista ongelmista...

autolla ajettu 137000, joista ensimmäiset 100000 long life huolloilla. sen jälkeen 10000 välein öljyt.

Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: apche - 30.07.20 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: HK - 23.07.20 - klo:18:04
470tkm mittarissa ja toisen kerran mr Muscle -käsittely tehty, on nämä heikkoja kun joutuu jatkuvaan eheyttämään :D

Itsellä oli samalla moottorilla (BJB) vuoden vanhempi octavia ja eka turbo laukesi n. 200tkm, 5 vuotta autolla silloin ikää. Longlife huoltovälit oli ollut ensimmäiset 180tkm. Toisessa turbossa alkoi siivet jumimaan vähän ennen puolta miljoonaa.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: padawan - 30.07.20 - klo:14:40
Saahan noita täysin kunnostettuja turboja 500-800 eurolla ja vieläpä useamman vuoden takuulla. Siihen jokunen tunti töitä päälle. Reippaan tonnin kustantaa
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: -karppa- - 30.07.20 - klo:17:15
Lainaus käyttäjältä: apche - 30.07.20 - klo:14:00
Itsellä oli samalla moottorilla (BJB) vuoden vanhempi octavia ja eka turbo laukesi n. 200tkm, 5 vuotta autolla silloin ikää. Longlife huoltovälit oli ollut ensimmäiset 180tkm. Toisessa turbossa alkoi siivet jumimaan vähän ennen puolta miljoonaa.

Mutta eihän öljyjä kannata vaihtaa, kuin longlife:n mukaan (30tkm), jos auto ei pidä kolmea vuotta pidempään  ;D.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: HK - 01.08.20 - klo:13:49
Lainaus käyttäjältä: apche - 30.07.20 - klo:14:00
Itsellä oli samalla moottorilla (BJB) vuoden vanhempi octavia ja eka turbo laukesi n. 200tkm, 5 vuotta autolla silloin ikää. Longlife huoltovälit oli ollut ensimmäiset 180tkm. Toisessa turbossa alkoi siivet jumimaan vähän ennen puolta miljoonaa.
Tässäkin on ekat 150tkm ajettu longlifellä pitkää matkaa. Sen jälkeen vaihtoväli 15tkm.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: jt - 01.08.20 - klo:16:23
Aiemmin mainittu 1.4TSI ketju, ecofuel (kaasu). Ensin Passat, 270tkm, turbo originaali. Nyt Touran 160tkm ja matka jatkuu.
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: HK - 09.01.22 - klo:21:39
Lainaus käyttäjältä: HK - 23.07.20 - klo:18:04
470tkm mittarissa ja toisen kerran mr Muscle -käsittely tehty, on nämä heikkoja kun joutuu jatkuvaan eheyttämään :D
Puoli miljoonaa rapsahti mittariin ja meno eikun jatkuu 8)
Otsikko: Vs: Turbon käyttöikä ja remontin hinta?
Kirjoitti: Raumaster - 22.03.22 - klo:09:39
1.8tsi CDAA meni turbo jossain 150 tuhannen kohdilla ihan väljäksi.
Turbotohtoreilta Akaalta uusi borgwaneri maksoi noin 900-950 muistaakseni. Öljynvaihto, tiivistesarja, jne niin tonnin verran taisi tulla koko paska kun itse vaihtoi. Käsittämättömän väljäksi meni ja nopeassa ajassa. Moottoriremontin jälkeen ehkä noin vuosi meni ettei öljyä kulunut kunnes turbon kautta alkoi syömään ihan älyttömästi ja pölläytteli kunnon savupilviä. Myös hukkaportti oli välistynyt. Nyt menty about 60000km rempan jälkeen eikä vie pisaraakaan. Puoli konetta uusittu niin pitäishän sen kestääkkin  ;D