VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Transporter T4 => Aiheen aloitti: TeroT74 - 19.04.12 - klo:07:48

Otsikko: 2massavauhtipyörä vs. 1massavauhtipyörä
Kirjoitti: TeroT74 - 19.04.12 - klo:07:48
..eli ransussa taitaa olla kohta kytkin ehtoolla kun ravistelee.
Eli miten uskaltaa vakia T4 75kW vaihtaa tuon kaksoinvauhtiksen yksmassapyörään?
Onko kellään kokemuksia?? kestääkö laatikko? On tuo orkkis setti niin suolasen hintanen että yli 1000e on osat.


TT
Otsikko: Vs: 2massavauhtipyörä vs. 1massavauhtipyörä
Kirjoitti: Jamo - 19.04.12 - klo:08:54
Viisain kommentti, jonka itse olen kuullut näistä vaihdoista: "pitäisi toimia normaalilla vauhtipyörällä ja jousitetulla levyllä, kunhan paketin kokonaismassa on sama kuin kaksoismassan tapauksessa". Tällä kommentilla ei ole takuuta, mutta pienellä pohdinnalla kuulostaa varsin johdonmukaiselta.
Otsikko: Vs: 2massavauhtipyörä vs. 1massavauhtipyörä
Kirjoitti: TeroT74 - 19.04.12 - klo:09:04
oolraits.. paljon ne kai noita on vaihtanut.
ja vois kuvitella että esim. Esim. Tamgears näyttää myyvän kiinteeetä settiä myös eli olikohan joku Valeo valmistaja muistaakseen, niin että setin tekijä on otanu huomioon nuo vaihtoehdot tuossa..

TT
Otsikko: Vs: 2massavauhtipyörä vs. 1massavauhtipyörä
Kirjoitti: Qrmu - 19.04.12 - klo:10:19
Lainaus käyttäjältä: Jamo - 19.04.12 - klo:08:54
Viisain kommentti, jonka itse olen kuullut näistä vaihdoista: "pitäisi toimia normaalilla vauhtipyörällä ja jousitetulla levyllä, kunhan paketin kokonaismassa on sama kuin kaksoismassan tapauksessa". Tällä kommentilla ei ole takuuta, mutta pienellä pohdinnalla kuulostaa varsin johdonmukaiselta.

Ei kuulosta ollenkaan pätevältä. Asiaa voi ajatella vaikka renkaiden jousituksen kautta. Jos pyörien massaa vähentää ja auton massaa kasvattaa, niin jousitusmukavuus huononee ja pyöräntuennan rasitus kasvaa. Kaksoismassavauhtipyörän vaihtaminen yksimassavauhtipyörään on ihan vastaava tilanne. Jousittamaton massa kasvaa, kun koko vauhtipyörä ja suuri osa kytkimestä muuttuu jousittamattomaksi.

Miten tahansa laskettuna vaihteiston rasitus kasvaa kun kaksoismassavauhtipyörästä vaihtaa yksimassavauhtipyörään. Tietty se ei tarkoita että vaihteistossa hajoaisi mikään ennen kuin moottori on entinen.
Otsikko: Vs: 2massavauhtipyörä vs. 1massavauhtipyörä
Kirjoitti: TeroT74 - 19.04.12 - klo:12:03
okei... No liikkeestäkö kyselee niin tarjoovat kyllä sitä yksimassapyörää.. Niitä ovat kuulemma paljon myyneet kaksoispyörön tilalle..
Mutta kestäskö tuo laatikko kuitenkin sitten sen vakio porterin väännöt..?? kun paljon niitä on ruuvattuva missä on vääntöö melkein  sen 30-40% enempi.
minä näistä mitään tiedä mutta kunhan kartotan vaihto ehtoja..  ja ainahan se halvempi kuulostaa paremmalta. Eli koko setti laakereinee sylintereineen pyörineen n 600e..
ku taitaa olla pelkkä kaksoislimppu tuon hintanen vai saako edes..
Otsikko: Vs: 2massavauhtipyörä vs. 1massavauhtipyörä
Kirjoitti: Jamo - 19.04.12 - klo:12:50
Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 19.04.12 - klo:10:19
Ei kuulosta ollenkaan pätevältä. Asiaa voi ajatella vaikka renkaiden jousituksen kautta. Jos pyörien massaa vähentää ja auton massaa kasvattaa, niin jousitusmukavuus huononee ja pyöräntuennan rasitus kasvaa. Kaksoismassavauhtipyörän vaihtaminen yksimassavauhtipyörään on ihan vastaava tilanne. Jousittamaton massa kasvaa, kun koko vauhtipyörä ja suuri osa kytkimestä muuttuu jousittamattomaksi.

Miten tahansa laskettuna vaihteiston rasitus kasvaa kun kaksoismassavauhtipyörästä vaihtaa yksimassavauhtipyörään. Tietty se ei tarkoita että vaihteistossa hajoaisi mikään ennen kuin moottori on entinen.

Kyllä ja ei. Eli otetaan oletusarvoksi kokonaismassa säilyminen vakiona. Tällöin pyörän massan vähentäminen parantaa jousitusmukavuutta, koska jousittamaton massa pienenee, ei suinkaan kasva. Muutos jousitetussa painossa (auton massa) puolestaan on suhteellisesti niin pieni, että kunnossa olevan vaimennus/jousitus ei juurikaan reagoi muutokseen (10 kg/pyörä pois = 40 kg lisää auton massaan = +2,7%, kun omamassa 1500 kg, jousittamattoman massan prosentuaalinen muutos jotain aivan muuta).

Jousittamattoman vauhtipyörän tapauksessa puolestaan kasvanut jousittamaton massa tasoittaa värinää (moottorin käynnin epätasaisuutta) osaltaan. Onko yhtälön summa sitten vakio? Tokkopa, mutta en todellakaan lähtisi tyrmäämään vaihtoehtoa, koska erilaisten komponenttien ominaisuudet tässä kumoavat samoja voimia/häiriöitä. En tosin lähde väittämään, että 1-massa olisi yhtä tehokas vaihtoehto, mutten todellakaan lyö laudalta ratkaisun toimivuutta käytännössä.
Otsikko: Vs: 2massavauhtipyörä vs. 1massavauhtipyörä
Kirjoitti: Qrmu - 19.04.12 - klo:13:59
Jahas, olisi pitänyt oikolukea tuo aikaisempi kirjoitukseni. Tosiaan vertauksessa pyörän painoon meni massan lisäykset väärin päin. Aloitin kirjoittamalla vertauksen toisin päin ja sitten muuten mieltäni kesken kirjoituksen. Ei tullut korjattua kaikkea tekstiä oikein. No, jääköön tuollaiseksi, en jaksa editoida.