Aamusella,-11c,parkkijarru päällä.Liikkeelle lähtiessä kilkkaa ja bf-teksti, lisäksi merkkivalot vilkkuu.
Tuntuu että vain toinen käsijarru jumissa,pakilla niias vasemmalle.
Aamulämmitys weballa,30min.
Lisäksi kun piti mennä ulos,ovet lukossa.Napista vain pieni naksahdus,ovi edelleen lukossa.
Pakko kai autosta ulos,ellei ovesta niin ikkunasta,kuskin ikkuna jäässä,repsikan lasi auki:no jo aukes kuskin ovikin????
Onks näitä useampiakin tapauksia????
Autolle mennessä oven avauksella ei syttynyt :leaving home.
Akku ilmeisesti alkuperäinen ,2005,kai se vois siinäkin olla???!!!!
Meillä -16 mittarissa ja sama homma, vasen takajarru jumissa >:(
Piti ottaa meiän -94 golfi alle ja töihin. Onkohan tuolla muuta kuin jäätynyt tuo jarru eli lähteeköhän jos kuumailmapuhaltimella ekana sulattelisi ja ei sen jälkeen pakkasella enää jättäisi päälle...?
Mulla hajosi eilen pihaan. Eli käsijarruvikaa vilkutteli ja antoi äänimerkkiä, eikä jarru lähtenyt millään ilveellä pois. VW liikkumisturvan kautta auto lavalle ja vuokra-Tourani alle. Ã,,sken soittelin korjaamolle, ja kuulemma vasen jarrusatula on tietokoneen mielestä rikki. Eli tilasivat uuden. 450â,¬ + työt. Koitin ehdottaa, että jos vain ensin yritettäisiin putsata sitä vanhaa, mutta tämä ei liene korjaamoiden intresseissä.
Tänään menikin päivä mukavasti seuraavaa autoa netisä etsien.
Jopas on kässäri ongelmia :o
Itsellä myös eilen herjas parking brake failurea, vilkutti valoja ja äänimerkkiä tuli..
Katsoin vag-com:illa vikakoodit ja valitteli open circuit vasempaan pyörään.
Laitoin lämpöpuhaltimen puhaltamaan moottoria ja putsasin sähköliittimen, rupes toimimaan.Ajoin useaan otteeseen testin joka ajaa 3 kertaa männät sisään ja ulos.
Tiedä sitten missä vika: moottorissa, ohjausyksikössä vai liittimessä?
Syksyllä oli hieman ongelmia katkaisijan kanssa, joskus kun yritti vapauttaa jarrua niin varoitusääni kilahti ja herja mfd:lle, toinen painallus avasi jarrun, hain tänään uuden marmoritiskiltä ja vaihdoin kaiken varalta.
Näytti olevan moninmutkainen laitos tuokin, 10 pinniä on/off katkasiassa??
-KmN
Täältä nousee käsi myös käsijarru ongelmille :( Oliko KmN minkä hintainen tuo uusi käkkärin nappi?
Nappi oli 47â,¬ käyttöautolla.
KmN
Menee hitusen off-topicin puolelle muttei viiti omaa ketjua aukasta joten kysellään täällä:
Tuossa jokin aika sitten ilmeni Passatissa uusi "ominaisuus". Kun auto on seisonut useamman tunnin, yleensä yön yli niin jarrupoljin on kivikova ennen käynnistystä. Heti kun auto hörähtää käyntiin niin polin painuu normaaliin syvyyteen ja jarrut toimii oikein. Ilmiötä tapahtuu aina välillä, ei joka aamu eikä kertaakaan lyhyemmän stopin aikana.
Mistäköhän mahtaa johtua ja onkohan vaarallinen oire?
Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 16.01.12 - klo:21:01
Menee hitusen off-topicin puolelle muttei viiti omaa ketjua aukasta joten kysellään täällä:
Tuossa jokin aika sitten ilmeni Passatissa uusi "ominaisuus". Kun auto on seisonut useamman tunnin, yleensä yön yli niin jarrupoljin on kivikova ennen käynnistystä. Heti kun auto hörähtää käyntiin niin polin painuu normaaliin syvyyteen ja jarrut toimii oikein. Ilmiötä tapahtuu aina välillä, ei joka aamu eikä kertaakaan lyhyemmän stopin aikana.
Mistäköhän mahtaa johtua ja onkohan vaarallinen oire?
Täältä nousee käsi myös tuolle "ominaisuudelle" :D Itekki olen huomannu että tapahtuu vain jos auto seisoo pitempään...
Lainaus käyttäjältä: Alpis - 16.01.12 - klo:09:08
Aamusella,-11c,parkkijarru päällä.Liikkeelle lähtiessä kilkkaa ja bf-teksti, lisäksi merkkivalot vilkkuu.
Tuntuu että vain toinen käsijarru jumissa,pakilla niias vasemmalle.
Aamulämmitys weballa,30min.
Akku ilmeisesti alkuperäinen ,2005,kai se vois siinäkin olla???!!!!
No joo,iltasella auto käyntiin:
-merkkivalot vilkkui
-napista jarrut pois
-jarrut aukes
-keltainen jarrunmerkkivalo jäi palamaan
-napista jarrut päälle:näytöt normaalit.
Auto talliin lataukseen ja kuivumaan.
Mahdollisesti akku lopuillaan-akkukaupoille seuraavaksi,
ja varmaankin toinen jarrumoottori jäässä.
Mutta ovien lukittuminen oudompi juttu.
Korjaamopomon mukaan ovien lukkiutuminen on:Dead Lock,autosta ei saa sisältä ovia auki!!!????Mielenkiintoista!
Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 16.01.12 - klo:21:01
Menee hitusen off-topicin puolelle muttei viiti omaa ketjua aukasta joten kysellään täällä:
Tuossa jokin aika sitten ilmeni Passatissa uusi "ominaisuus". Kun auto on seisonut useamman tunnin, yleensä yön yli niin jarrupoljin on kivikova ennen käynnistystä. Heti kun auto hörähtää käyntiin niin polin painuu normaaliin syvyyteen ja jarrut toimii oikein. Ilmiötä tapahtuu aina välillä, ei joka aamu eikä kertaakaan lyhyemmän stopin aikana.
Mistäköhän mahtaa johtua ja onkohan vaarallinen oire?
Sama täällä.
Voisikohan tuo polkimen jäykkyys tulla siitä kun alipaine loppuu tehostajalta, itsellä teki saman kun poljinta muutaman kerran painoi kone sammuksissa, kone käyntiin jolloin alipainetta tulee ja poljin normaali.
-KmN
Ei sen silti pitäisi ihan kivikova olla. Alipaine karkaa johonkin. Varsinkin jos poljin on todella kovempi kuin normaalisti ennen on ollut on sille kyllä joku syy.
Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 16.01.12 - klo:16:52
Mulla hajosi eilen pihaan. Eli käsijarruvikaa vilkutteli ja antoi äänimerkkiä, eikä jarru lähtenyt millään ilveellä pois. VW liikkumisturvan kautta auto lavalle ja vuokra-Tourani alle. Ã,,sken soittelin korjaamolle, ja kuulemma vasen jarrusatula on tietokoneen mielestä rikki. Eli tilasivat uuden. 450â,¬ + työt. Koitin ehdottaa, että jos vain ensin yritettäisiin putsata sitä vanhaa, mutta tämä ei liene korjaamoiden intresseissä.
Tänään menikin päivä mukavasti seuraavaa autoa netisä etsien.
620â,¬ lasku tuli käteen korjaamolta. Vasen jarrusatula rikki ja vaihdettiin. Kysyin, että mikä sieltä on rikki, niin näyttvät vikakoodit. Siellä oli jotain koodia jumituksesta ja heikosta virrasta. Olin aikaisemmin koittanut ehdottaa, että jos putsattaisiin liittimet ja osat ja koitettaisiin toimiiko. Mutta luulen, että pääsivät helpommalla vain vaihtamalla koko satulan (koko satula!!!) ja laskuttamalla.
Nyt jarrupolkimen liiken on aivan helevetin pitkä ja tehoton. Jarrua painaessa ensin jarrut ottavat kiinni, sitten jarruteho häviää ja vasta melkein pohjassa ottaa taas kiinni. Soittelin korjaamolle, ja sanoin jarruissa olevan nyt ilmaa. Eli eikun takaisin pajalle ja katsotaan mikä mättää...
Lähti jarru toimimaan kunhan sai sulaksi. Katselin vikakoodit niin kyllähän se antaa pysäköintijarrusta koodin vaikka oli vaan jäässä, ilmeisesti systeemi tulkkaa että paskana on kun ei jarru liiku.
Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 18.01.12 - klo:12:16Nyt jarrupolkimen liiken on aivan helevetin pitkä ja tehoton. Jarrua painaessa ensin jarrut ottavat kiinni, sitten jarruteho häviää ja vasta melkein pohjassa ottaa taas kiinni. Soittelin korjaamolle, ja sanoin jarruissa olevan nyt ilmaa. Eli eikun takaisin pajalle ja katsotaan mikä mättää...
...ja ilmaahan siellä oli letkut täynnä. Nyt pelaa jarrut taas normaalisti.
Nuo autojen vikakoodit ovat kyllä oikea syöpä. Pitäisi lailla kieltää kaikki testerit. Ideahan niissä oli hyvä, mutta nykyinen asentajasukupolvi tuntuu osaavan tuijottaa vain monitoria. Kuinkahan moni korjaaja oikeasti tajuaa, ettei vikakoodi ole sama kuin se vika mistä ilmoitus tulee? Oikeastihan siellä on vain kasa antureita, ja diagnostiikka kertoo mitä anturit kuvittelevat mittaavansa. Varmaan yli puolet "korjauksista" mitä pajoilla tehdään nykyään, ovat turhia. Hyvä esimerkki ovat nämä jarrut. Jos joku osa on jäässä -> vika koodi "jarrut rikki" -> vaihdetaan kaikki. Auto korjattu, tonnin lasku asiakkaalle ja kaikilla hyvä mieli.
Ethän turhaan kuvittele että joku liitin putsaamalla satulasi olisi alkanut toimimaan?
Aika paljon hinta nousi matkan varrella, ensin 620 e, nyt jo tonni...
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 20.01.12 - klo:06:13
Ethän turhaan kuvittele että joku liitin putsaamalla satulasi olisi alkanut toimimaan?
Aika paljon hinta nousi matkan varrella, ensin 620 e, nyt jo tonni...
Paha sanoa, kun tätä vaihtoehtoa ei koskaan kokeilla. Mutta hyvä ettei pointtini mennyt ohi... ::)
Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 19.01.12 - klo:09:45
...ja ilmaahan siellä oli letkut täynnä. Nyt pelaa jarrut taas normaalisti.
Nuo autojen vikakoodit ovat kyllä oikea syöpä. Pitäisi lailla kieltää kaikki testerit. Ideahan niissä oli hyvä, mutta nykyinen asentajasukupolvi tuntuu osaavan tuijottaa vain monitoria. Kuinkahan moni korjaaja oikeasti tajuaa, ettei vikakoodi ole sama kuin se vika mistä ilmoitus tulee? Oikeastihan siellä on vain kasa antureita, ja diagnostiikka kertoo mitä anturit kuvittelevat mittaavansa. Varmaan yli puolet "korjauksista" mitä pajoilla tehdään nykyään, ovat turhia. Hyvä esimerkki ovat nämä jarrut. Jos joku osa on jäässä -> vika koodi "jarrut rikki" -> vaihdetaan kaikki. Auto korjattu, tonnin lasku asiakkaalle ja kaikilla hyvä mieli.
Ei kyllä hirveästi vakuuta tämän korjaamon toiminta jos ei jarruja saada ilmattua satulan vaihdon jälkeen.
Myös kun on lukenut noita kertomuksia koskien xenoneita, missä liike on vaihtamassa umpiota ja viaksi paljastuu irronnut liitin kun asiakas itse tutkii niin ohhoijaa vaan. Tällainen ei tosiaankaan luottamusta lisää merkkikorjaamoita kohtaan.
Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 20.01.12 - klo:09:17
Ei kyllä hirveästi vakuuta tämän korjaamon toiminta jos ei jarruja saada ilmattua satulan vaihdon jälkeen.
No sanotaan niin, että ko. liikkeessä ei yleensä mikään mene kerralla putkeen :D Auto huolletaan toisaalla, mutta tuonne se hinataan aina kun auto kosahtaa. Kyllähän sekin jo jotain kertoo, että heti vikakoodien luvun jälkeen tilataan uusi osa.
Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 20.01.12 - klo:09:21
No sanotaan niin, että ko. liikkeessä ei yleensä mikään mene kerralla putkeen :D Auto huolletaan toisaalla, mutta tuonne se hinataan aina kun auto kosahtaa. Kyllähän sekin jo jotain kertoo, että heti vikakoodien luvun jälkeen tilataan uusi osa.
Se kertoo yleensä siitä että niitä menee ja paljon.
Kyllä se taitaa loppujen lopuksi olla asiakkaan etu, että rikkinäistä osaa ei aleta elvyttään vaan vaihdetaan uuteen. Ã,,kkiä maksat saman verran kuin asennus+uusi satula, että saat vanhan ehkä korjaantuneen satulan takasin. Pätevä asentajahan kattoo, tarkastaa ja testaa ensin ennen kuin alkaa vaihtamaan osaa?
Lainaus käyttäjältä: Vankka - 20.01.12 - klo:14:59
Kyllä se taitaa loppujen lopuksi olla asiakkaan etu, että rikkinäistä osaa ei aleta elvyttään vaan vaihdetaan uuteen. Ã,,kkiä maksat saman verran kuin asennus+uusi satula, että saat vanhan ehkä korjaantuneen satulan takasin. Pätevä asentajahan kattoo, tarkastaa ja testaa ensin ennen kuin alkaa vaihtamaan osaa?
Mielestäni asiakkaan etu olisi kuitenkin se, että ensin tarkistetaan oikeasti onko osa rikki ennen kuin tilataan uusi. Tuntuu että ainoa mitä merkkiliike tutkii on vikakoodit, jos näytää jotain osaa, hinta koneella että mitä osa maksaa ja siihen tarvittava vaihtotyö. That's it. Toivottavasti ja varmaan poikkeuksiakin tähän sääntöön on, mutta tuntuu olevan harvassa.
Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 20.01.12 - klo:20:29
Mielestäni asiakkaan etu olisi kuitenkin se, että ensin tarkistetaan oikeasti onko osa rikki ennen kuin tilataan uusi. Tuntuu että ainoa mitä merkkiliike tutkii on vikakoodit, jos näytää jotain osaa, hinta koneella että mitä osa maksaa ja siihen tarvittava vaihtotyö. That's it. Toivottavasti ja varmaan poikkeuksiakin tähän sääntöön on, mutta tuntuu olevan harvassa.
Kyllähän asentajan kuuluisi tarkastaa testaa ennen kuin vaihtaa. Totta kyllä, että monissa vioissa arvotaan joku osa vaihtoon ja toivotaan, että vika katoaa.
Meikäläisen "park break probleemat" alko perjantaina töistä lähtiessä. Oikea takakulma kiinni. Lavetilla merkkihuoltoon ja sijaisauto liikkumisturvaan. Tänään soitin ja kertoivat tilanneensa uuden satulan á 527â,¬. Keskiviikkona pitäis tulla ja asentua. Työt tietty hintaan päälle. Harmittaahan tuo. Soittaisivat edes ennen osan tilaamista. Vois edes tiedustella saisiko jostain osan edullisemmin. Tai pystyisikö jotenkin muuten korjaamaan.
Usko autoiluun on mennyt. Edellinen C vitonen Q 2,5tdi oli sen verran pajalla, että kieltämättä kipukynnys on nykyään alhaalla. Tekis toisaalta mieli ostaa joku parin tonnin rompe, jolla hoituis ihan varmasti ne max 15 km, jotka päivittäin mittariin tulee. Ei nyt vaan ois aina varaa töräyttää tonnia, kun kärry kilahtaa... tai ainakin niille rahoille olis herranjestas parempaakin käyttöä! >:(
Lainaus käyttäjältä: Koivuviita - 30.01.12 - klo:23:51
Meikäläisen "park break probleemat" alko perjantaina töistä lähtiessä. Oikea takakulma kiinni.
Mulla kanssa Passat 3C teki samaa kovilla pakkasilla, mutta sain sen kyllä aina aukeamaan, kun vedätti vaan eteen ja vuoroin taaksepäin. Väliin täytyi aikalailla koputellakkin jarrusatulaa rautatangolla. Tuntuu olevan Passatissa aika yleinen "omiaisuus".
Tänään sain korjattuna. Mitäs se oli 7 ja puolen sadan paikkeilla. Antoivat 35â,¬ "hyvityskupongin" seuraavasta määräaikaisuhuollosta :D
Joo... mitäpä tohon sanois. Kuulemma joku neljäs 3C, jossa kyseistä vikaa tänä talvena. Ei paljon lohduta. Taidan ajella vanhoilla vanteilla ens kesänkin. Tulee investoitua muuten liikaa noin vanhaan kikkareeseen. Ennen taidan ostaa vaan uudet naki ja pistää maalipinnan kuntoon jossain pajalla. Tai ainakin niin hyväks ku sen enää saa maalaamatta. Tämä kaikki siis edellyttäen, ettei lisää korjauskustannuksia ilmaannu ennen kevätkelejä. Seuraavasta kalliimmasta remontista ruvetaan katselemaan taas vaihdokkeja...
Hep! Pääsin kerhoon.
Yöllä näemmä pakastanut reippaammanpuoleisesti ja aamulla sitten Passatin kabiinissa vilkkuvaloja ja ilmoitus käsijarrun toimintahäiriöstä. Yritystä ensin nytkyttelemällä eestaas, mutta kaivoi vaan ittellensä kuopan siihen sijoilleen. Luistonesto jarrutteli suurempia intoja samalla.. ;D Suo siellä...vetelä...No, naapurilta kuumailmapuhallin paikalle ja tähtäys vanteen välistä takasatulaan. Aikani ähräsin ja yritin metallitangollakin koputella, mutta kuskin puoli pysyi jumissa.
Soitto If:iin ja kyselyä, että mitä siihen huippukaskoon kuuluikaan. Juu, hinaus kotipihasta ja C- segmentin sijaisauto tulisi heidän piikkiinsä, mikäli EI OLISI JÃ,,Ã,,TYMISEN aiheuttama, vaan mekaaninen vika, mikä todennettaisiin korjaamolla. Tjaa, no ei paljon vaihtoehtoja, kolme tuntia ähräystä takana, joten päätin pelata tuon kortin. Lisäksi autolla (ostettua) lisätakuuta vielä 4tkm jäljellä, joten en olisi pistänyt pahakseni, mikäli olisivat vaihtaneet kilkkeet sen piikkiin ja siitä olisi sitten voinut jatkaa vuotta origanal tilbehör -takuulla. ;D Hinurivolvo kääntyi just pihaan, kun istuin autossa ja kuin taikaiskusta vika korjaantui. Ränkläsinn jarrua vielä päälle ja pois mutta toimi se perkele. Onneksi hinurikuski oli leppoisa tyyppi, joten ei kustannuksia mulle. Maanantaina käyn kattomassa koodit, jos siellä nyt jotain olisi, niin pääsisi vaihtamaan potentiaaliset terminaalikunnossa olevat osat... ::)
Mulla ei kyllä ole ollut tästä autosta muuta valittamista, mutta tämä sähköinen käsijarru on kyllä yks perkele.
Kikkailua kikkailun vuoksi:
http://sites.google.com/site/1810martin/passat-b6-electric-park-brake (http://sites.google.com/site/1810martin/passat-b6-electric-park-brake)
Olipa todella mielenkiintoinen linkki, kiitos. Onhan tuo sähköjarru yks perkele tosiaan, mitään hyötyä siitä ei ole. Enpä olis uskonut että hihnavedolla toimii :o
Relluissa sun muissa saa sentään hätätilanteessa vaijerin poikki, kun vaijerin vetomoottori on tiltannut mutta tässä rakenteessa pitäis sahata satula kahtia...
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 06.03.12 - klo:20:25
Onhan tuo sähköjarru yks perkele tosiaan, mitään hyötyä siitä ei ole.
Täysin samaa mieltä tuosta, ihan perseestä koko keksintö! Mikä lie ollut sitten se kantava voima, kun tuohon on päädytty??
Hienostelu ja aataminaikainen hill/auto hold.
Täällä ja ongelmia 06 variantin käsijarussa. Vasemmalla puolella käsijarrun moottori jumissa. Onko kukaan tutkinut onko käsijarrun moottoreita useita malleja? Vai sopiiko esim. 09 moottori 06 Passattiin?
alottaisin vaihtamalla käsijarrukytkimen kojetaulusta,mulla autto
vastaavaan vikaan tais maksaa muutaman kympin saksasta.
Minulla tuli vastaava vika omaan passattiin lauantaina. Ongelmaksi ei osoittautunutkaan viallinen katkaisija eikä moottori vaan ohjauslaite.
Katkaisija on vaihdettu jo. Vika on moottorissa. Kokeilin 12voltilla suoraan akulta niin oik puoli toimii mutta vasen ei. Moottorin kuoressa on hiushalkeama joten vettä ja suolaa päässy moottorin sisälle.. Moottori yrittää pyörähtää mutta ei muuta. Jotenkin on jumissa.En vain ole saanut selville moottoreiden sopivuutta. Luulisi että ois samanlaisia. Ohjainyksikköhän se päättää mitä jarrulla tapahtuu.. Sen verran on hintaa merkkiliikkeessä et mielellään etsii ensin nuukana miehenä muita vaihtoehtoja. Toi ohjainyksikkö on aika pahassa paikassa jossain keskikonsolin sisällä. Ilmeisesti melko työläs purkaa. Kaiki konsolin muovit pois.. Ja hinta aika samoissa ton moottorin vaihdon kanssa..
Mistä olette tähän asti halvimman katkaisijan löytäneet? VW centerillä 45 euroa ja vaikka ei nyt kovin kallis ole niin...
Ilmeisesti skidi hakkasi nappulaa sen verran rankasti, että alkoi kettuilemaan ja nyt olisi katkaisijan vaihto edessä.
Se muuten tuli huomattua (sen lisäksi, että nappula saa nykyään auton oven auki), että kun otti akunkengän irti niin nappula alkoi toimimaan taas ihan normaalisti ja suureksi yllätyksekseni mikään, siis ei mikään, nollaantunut. Unohin, kello näytti nollaa mutta kaikki radiokanavat yms yms tallella eli hätätapauksessa jos on kiire saa jarrut ainakin noin auki, ja itselläni oli siis se kiire....
tilasin ebay.co.uk:sta. Postikuluineen 28â,¬
Onkos noi käsijarrun viat kuinka fataaleja katsastuksessa? Kytkimen vaihdon jälkeen kasijarru toimii, JOS käsijarrun ottaa pois ennen starttausta. Jos kasijarrun ottaa pois päältä startin jälkeen niin tulee bling ja herja ruutuun.
edit: tarkennus, vikavalo syttyy heti startin jälkeen jos käsijarru on päällä, napin painelu ei vaikuta asiaan
Vikakoodit 5kpl
03200 012 electrical fault in circuit switch for electric parking brake
16366 014 defective control unit
16352 014 defective control unit
02845 007 short to ground function display in instrument cluster
02442 009 open or short to ground function lamp in control head
Vikakoodit on luettu napin vaihdon jälkeen eli siinä on mukana myös ennen vaihtoa ja vaihdossa tulleet koodit.
Mitäs nää kertoo? Käsijarrun ohjausyksikkö rikki?
Lainaus käyttäjältä: firstvw - 11.07.12 - klo:22:41
tilasin ebay.co.uk:sta. Postikuluineen 28â,¬
Onkos noi käsijarrun viat kuinka fataaleja katsastuksessa? Kytkimen vaihdon jälkeen kasijarru toimii, JOS käsijarrun ottaa pois ennen starttausta. Jos kasijarrun ottaa pois päältä startin jälkeen niin tulee bling ja herja ruutuun.
edit: tarkennus, vikavalo syttyy heti startin jälkeen jos käsijarru on päällä, napin painelu ei vaikuta asiaan
Vikakoodit 5kpl
03200 012 electrical fault in circuit switch for electric parking brake
16366 014 defective control unit
16352 014 defective control unit
02845 007 short to ground function display in instrument cluster
02442 009 open or short to ground function lamp in control head
Vikakoodit on luettu napin vaihdon jälkeen eli siinä on mukana myös ennen vaihtoa ja vaihdossa tulleet koodit.
Mitäs nää kertoo? Käsijarrun ohjausyksikkö rikki?
Vaihdoin myös ebay katkaisijan ja sama juttu. Känkkäri toimii mutta ajoittain tulee herjaa. Voiko sillä olla merkitystä, että napin sarjanumeron perässä oli alkuperäisessä B ja tässä uudessa C?
Ei muuta mutta todeeeella ärsyttävää kuunnella sitä plingiä. Alkuperäinen katkaisija kuitenkin oli rikki, tai ainakin näin uskoisin sillä en saanut jarruja irroitettua ollenkaan, uusi nappii toimii kuin junan vessa mutta antaa vain herjaa ja tuli mieleen, että johtuuko siitä, että ei ole originaali.
Tuskin katsastuksessa sanoo mitään mikäli on kiisseli koska vikakoodeja ei lueta.
EDIT: Laitoin ebay myyjälle jo viestiä, että palautan katkaisijan eli pitää sieltä marmorilta sitten kuitenkin hakea se prkl.
EDIT2: On ne engelsmannit kyllä "rehtiä" porukkaa tai sitten olympialaiset on saaneet ne hyvälle mielelle. Kauppias vastasi meiliini alle puolessa tunnissa ja sanoi palauttavansa rahat eikä katkaisijaa tarvitse palauttaa. Jiihaa!
EDIT3: Noniin, uusi marmorilta ja toimii kuin uusi ilman mitään pling plingejä. Oppia ikä kaikki.
Meikä pääsi kanssa kirjoihin tämän vian kanssa. Pari päivää sitten alkoi ja joskus satunaisesti herjannut kun avaimen tökkässyt heti starttiin.
Oireena siis että herjaa tuota Braking erroria ja ei laske käsijarrua pois. Outoa on sinänsä kun nyt autoon menee hetken päästä, menee jarrupoljin yli puolen välin heittämällä alas. Aiemmin se on ollut jämäkämpi, vaikka kuinka on seissyt.
Välillä toimii moitteetta, mutta sitten taas alkanut tosiaan herjaamaan parin päivän aikana kerran päivässä ainakin.
Eli lähdenkä vikaa etsimään katkaisijasta, vai suoraan pajalle?
vm 2008 CR 2.0Tdi Passat. Saksa tuonti. Itselläni 2v ollut nyt.
45â,¬ VW Airportilla katkaisija, joten eikun hakemaan. Saas nähdä korjaantuuko. Ã,,sken remppasin kytkintä ja jarru toimi kuten piti. Aamulla autoon tullessa poljin oli kova!
Kuinkas tuo irtoaa? Kampeamalla vaan?
Sulakerasian kansi auki. Sieltä sitten pienellä tasapäämeisselillä löysäät liittimen irti ja sitten työnnät takaapäin ulos kytkimen.
Todella helppo homma.
Vaihtoon menee n.2min aikaa.
EDIT: löytyihän se linkki millä ite vaihdoin http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4926846-How-to-replace-E-brake-Parking-Brake-Button (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4926846-How-to-replace-E-brake-Parking-Brake-Button)
Lainaus käyttäjältä: Teppo - 17.07.12 - klo:16:03
Vaihdoin myös ebay katkaisijan ja sama juttu. Känkkäri toimii mutta ajoittain tulee herjaa. Voiko sillä olla merkitystä, että napin sarjanumeron perässä oli alkuperäisessä B ja tässä uudessa C?
Ei muuta mutta todeeeella ärsyttävää kuunnella sitä plingiä. Alkuperäinen katkaisija kuitenkin oli rikki, tai ainakin näin uskoisin sillä en saanut jarruja irroitettua ollenkaan, uusi nappii toimii kuin junan vessa mutta antaa vain herjaa ja tuli mieleen, että johtuuko siitä, että ei ole originaali.
Tuskin katsastuksessa sanoo mitään mikäli on kiisseli koska vikakoodeja ei lueta.
EDIT: Laitoin ebay myyjälle jo viestiä, että palautan katkaisijan eli pitää sieltä marmorilta sitten kuitenkin hakea se prkl.
EDIT2: On ne engelsmannit kyllä "rehtiä" porukkaa tai sitten olympialaiset on saaneet ne hyvälle mielelle. Kauppias vastasi meiliini alle puolessa tunnissa ja sanoi palauttavansa rahat eikä katkaisijaa tarvitse palauttaa. Jiihaa!
EDIT3: Noniin, uusi marmorilta ja toimii kuin uusi ilman mitään pling plingejä. Oppia ikä kaikki.
Mistä tietää kumpi B/C loppuinen nappi pitää olla? Ostamani oli B niinkuin vanhakin, mutta olisko gynther vaihtanu epähuomiossa väärän. Pitäs varmaan vääntäytyä marmorille..
Lainaus käyttäjältä: Killer - 03.08.12 - klo:10:09
Sulakerasian kansi auki. Sieltä sitten pienellä tasapäämeisselillä löysäät liittimen irti ja sitten työnnät takaapäin ulos kytkimen.
Todella helppo homma.
Vaihtoon menee n.2min aikaa.
EDIT: löytyihän se linkki millä ite vaihdoin http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4926846-How-to-replace-E-brake-Parking-Brake-Button (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4926846-How-to-replace-E-brake-Parking-Brake-Button)
Kiitoksia! Aikaa meni 45sek jos sitäkään. Helppo homma. Saas nähdä auttaako. Ei oo tänään herjannut vanhalla, eikä uudella.
Ã,,itini raportoi että seisontajarrun moottorin osto edessä, olisiko ensin syytä kokeilla katkaisijan vaihtoa?
Jos homma nyt menee moottorin vaihtamiseksi, niin mitkä ovat moottorien osanumerot? En muista kumpi puoli nyt on kyseessä, joten tarvitsisin molemmat. Autona Passat 3C Variant 1,9Tdi '06
Meillä oli rapiat 400tkm ajetussa 3C Passatissa hapettunut käsijarrun moottorien liittimet ja toinen moottori oli jo vainaa. Ei ainakaan merkkiliikkeen mukaan kannattanut ostaa moottoria erikseen kun maksoi lähes saman mitä jarrusatula. Tuo Passat on samoin -06 vuosimallia. 3c0615404e oli oikean takajarrusatulan osanumero ja hintaa tuli 500e. Saksassa katselin, että oli hinta 459e+toimituskulut eli en alkanut odottaa varaosaa sieltä.
Oireina tuossa oli, että vasen moottori toimi testerillä, mutta oikea ei inahtanutkaan. Ei edes suoralla virralla.
Jep, töineen kuulemma 550â,¬ noin niinkuin suunnilleen. Aika naurettavaa ettenkö sanoisi. Onkohan tuota moottoria mahdollista korjata?
Terve,
Uutena täällä foorumilla kun tuli ostettua -06 vm. 1,9 tdi passat. Ja kun tietoa tuosta ko. jarru ongelmista oli, nii yrittänyt vähän perehtyä asiaan. Jos nuo itsellä särkyy, niin yritän kyllä nuo korjata ::)
Täältä (https://sites.google.com/site/1810martin/passat-b6-electric-park-brake) hyvät ohjeet ja kuvat tuosta jarrun toiminnasta.
Tuon mukaan yleisin vikapaikka on nuo pari sisemmän hammaskehän laakeria (WG bearing) jotka jumittuvat, jonka jälkeen sisempi hammaskehä lakkaa liikkumasta.
(https://sites.google.com/site/1810martin/_/rsrc/1332183991801/passat-b6-electric-park-brake/epb%20gear%20complete%20parts.jpg?height=387&width=400)
Ne onnistuu vaihtaa jos saa ehjänä purettua ja laakerit pitäisi löytyä näillä tiedoilla:
Wobble gear bearing (x2); isd15mm x osd24mm x w5mm. Known as 6802Z
Ja jos nuo kaksi muuta laakeria menee niin ne on:
Drive cog needle bearing; isd 6mm x osd10mm x w9mm. Known as HK0609
Drive cog main bearing; isd 6mm x osd 19mm x w6mm. Known as 626Z
isd = inside dimeter (sisähalkaisiaa)
osd = outside diameter (ulkohalkaisija)
w = width (leveys)
Jos itse moottori särkyy niin se on Johnson merkkinen, joita myös porakoneissa käytetään. Saattaapa siis saada irrallaan ostettua..
Kasauksessa saattaakin tulla sitten pari ongelmaa..
1. Millä korvata tuo holkki (Collar) joka pitää tuota nippua kasassa, kun sen joutuu särkemään purettaessa.
(https://sites.google.com/site/1810martin/_/rsrc/1332183893025/passat-b6-electric-park-brake/epb%20gear%20shaft%20n%20collar.jpg?height=300&width=400)
Saattaisi onnistua tekemällä sopivan kokoinen holkki, jossa lukituspultti.
2. Miten suojakotelon saa pysymään tiiviisti kasassa. Liimalla, sulattamalla kovilla, tiivistemassalla, puristuspannoilla...?
Itselle särkymisen varalta täytyy autoon ottaa aina oikeat avaimet, että ei tarvitse hinuria ola tilaamassa jos nyt jarrut ei aukeakaan. Jarrujen mekaaninen aukaisuhan on erittäin helppoa. Mottorikotelon irti (kaksi pulttia ja sähköliitin), jonka jällkeen T45:lla torx:lla pyörittämään esille tulevaa pultin kantaa myötäpäivään.
Mielenkiintoista..
Voisko collarin korvata lukkorenkaalla (tai parilla)? Tai sitten arkartelee sokan 5mm prikasta, kylki auki, levitys ja paikalleen puristus. Voimat tuoss tuskin kovin suuria on
Mä tiedän, että Korhonen pelastaa vielä päivän. ;D
Niin ja tuo satulan ja moottorikotelon välinen O-rengas kannattanee vaihtaa ennaltaehkäisevästi, ettei vesi ja lika pääsisi kotelon sisään. Pitääpä kysäsätä laakkoselta, että saako sitä varaosana, jos ei niin sitten mittailemaan ja kiertämään paikallisia kauppoja..
Eli siis kuvassa merkitty O-renkaan paikka.
(https://sites.google.com/site/1810martin/_/rsrc/1290283888935/passat-b6-electric-park-brake/B6%20rear%20caliper%204.jpg)
tässä näkyy hyvin, miten tiiviste on päästänyt likaa läpi. Tuossa kuvan keskellä siis tuo satulassa oleva akselin (pultin) pää, jossa T45 torx kanta. Siitä vaan käsin veivaamaan, niin käsijarru vapautuu.
Tuo tiivistehän ei olisi iso homma vaihtaa, vaikka aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Samalla kannattaa tarkistaa tuon muovikotelon kunto, kun nekin saattaa aina halkeilla.
Tuon osan jonka tulisi korvata collar tulisi olla saman pituinen ja varmaankin myös saman paksuinen, että akselu ja hammaskehäpaketti eivät pääse uimaan sivusuunnassa. Vaatii kohtuullisen tarkan mitoituksen. Siksi ajattelin ihan jotain ei niin "Tee se itse holkkia" vaan yrittää tehdä kerralla varmasti toimivan..
Koteloonhan välittyy itseasiassa melko suuret voimat. Moottorin pyörähtäessä 150 kierrosta ulosottoakseli pyörähtää yhden. Jarrun asentoa kun ei mitata millään tavalla, niin ainut keino tietää milloin jarru on riittävästi kiinni on valvoa moottorin virranottoa. Jarrua ajettaessa kiinni virran noustessa riittävän suureksi ohjainyksikkö älyää, että nyt palat ottaa levyyn ja jarru on päällä. Tässä hetkessä, kun jarru menee kiinni ja ennenkuin moottorilta katkaistaan virrat, moottori junnaa paikallaan hetken koska ei ole voimaa työntää enempää paloja. Tällöin voima välittyy myös sisemmän hammaskehän tukien kautta runkoon yrittäen vääntää sitä. Tämä takia monesti tuo kotelo halkiaa nuiden tukien kohdalta kun muovi väsyy. Halkeamat voinee kuitenkin korjata vaikka kolvilla sulattelemalla..
Jaahans, oli tullut pävitystä tuonne (https://sites.google.com/site/1810martin/passat-b6-electric-park-brake) sivistolle...
LainaaEPB motor - Production changes.
During 2007 the Passat rear caliper/epb motor was redesigned. The exact chassis number change point is unknown as far as I can tell.
For the EPB motor the old ‘wobble gear’ system was dropped in favour of a planetary gear system.
The output drive was changed from a torx shape to a spline shape.
This means that a ‘new’ design epb motor will not fit on an old design caliper. So swapping an old epb motor for a newer one is impossible.
To stop the fitting of the wrong epb motor and caliper the epb manufacturers changed the design of the electrical connector as shown below;
(https://sites.google.com/site/1810martin/_/rsrc/1346234819737/passat-b6-electric-park-brake/epb%20connector%20diags.jpg?height=926&width=446)
The later style motor and caliper connector will not fit the early style wiring connector on the car.
DO NOT FEEL TEMPTED TO CHANGE THE CONNECTORS TO FIT A LATER CALIPER/MOTOR.
The control unit will not allow this so you can’t do it.
So you can’t fit a later caliper and motor to an earlier car and you can’t fit a later design motor to an earlier design caliper.
To upgrade an early car to the later epb you need to change both rear calipers and the control unit.
Eli jossain vaiheessa 2007 tuota jarrun rakennetta on menty muuttamaan. Vanhan tyylinen vaihteisto on korvattu planeettapyörästöllä. Uuden mallista moottoria ei voi asentaa suoraan vanhan tilalle. Jarrusatulan sovitus on vaihdettu torxista booreihin, sähköliitin on erilainen sekä ohjainlaite ei jostain syystä tue tuota vanhaa...
Eli tämän hetken tiedon mukaan, jos haluaa päivittää nuo vanhat jarrut uuden mallisiin, pitää vaihtaa molemmat jarrusatulat moottoreineen sekä käsijarrun ohjainlaite... :P
Näkeekö vcds:llä kumpi on? Löytyykö näille ohjainlaitteille hw-numeroita?
Olisiko uudempi parking brake hw: 3C0 907 801 J ?
en kyllä tiedä, näkyykö jarrujen malliversio testerillä. ihmettelen vaan että mikä siinä uuden mallisessa moottorissa on niin erilaista ettei vanha ohjainlaite toimi.. kumpaankaan moottoriin kun ei mene 2 johtoa enempää. pitää jostain yrittää kaivaa tuosta vähän lisää tietoa.
Arvelisin, että tässä on enemmän kyse ohjainlaitteeseen asetetusta virtarajasta. Uudemmassa rakenteessa on erilainen mekaniikka ja sitä myötä moottorin virtarajan tulee todennäköisesti myös olla erilainen. Jos näitä kahta rakennetta ja ohjainlaitteita käytettäisiin ristiin olisi tuloksena hajonneita tai pitämättömiä jarruja.
No näinhän se varmasti täytyy olla..
Sähköinen käsijarru jäi päälle. Kojelaudassa vilkkui ja parking brake error. See owners manual. Ei auttanut yrittää eteen ei taakse ja napin painelu. Irrotin akun kengän odotin puoli minuuttia ja kytkin uudellen. Toimi mitta ongelma toistui seuraavana päivänä. Välttyy kuitenkin hinausautolta.
Lainaus käyttäjältä: RistoC - 15.11.14 - klo:21:13
Sähköinen käsijarru jäi päälle. Kojelaudassa vilkkui ja parking brake error. See owners manual. Ei auttanut yrittää eteen ei taakse ja napin painelu. Irrotin akun kengän odotin puoli minuuttia ja kytkin uudellen. Toimi mitta ongelma toistui seuraavana päivänä. Välttyy kuitenkin hinausautolta.
voipi olla tuo moottorin runko halennut ja imee kaiken mönjän sisäänsä, tästä on toinen topicci jossa avattu tuota jarrun elvytystä todella laajasti... tuossa linnki: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13384.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13384.0)
Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 18.01.12 - klo:12:16
620â,¬ lasku tuli käteen korjaamolta. Vasen jarrusatula rikki ja vaihdettiin. Kysyin, että mikä sieltä on rikki, niin näyttvät vikakoodit. Siellä oli jotain koodia jumituksesta ja heikosta virrasta. Olin aikaisemmin koittanut ehdottaa, että jos putsattaisiin liittimet ja osat ja koitettaisiin toimiiko. Mutta luulen, että pääsivät helpommalla vain vaihtamalla koko satulan (koko satula!!!) ja laskuttamalla.
Nyt jarrupolkimen liiken on aivan helevetin pitkä ja tehoton. Jarrua painaessa ensin jarrut ottavat kiinni, sitten jarruteho häviää ja vasta melkein pohjassa ottaa taas kiinni. Soittelin korjaamolle, ja sanoin jarruissa olevan nyt ilmaa. Eli eikun takaisin pajalle ja katsotaan mikä mättää...
Be there, done that. Itse koettu sama juttu, kässärin rikkoutuminen ja korjauksen jälkeen tehoton jarru... On se vaikeaa ilmata jarrut uudelleen jarruremontin jälkeen nykyhuollossa! Käsijarrun sähkömoottorin spoorit pettää ja suhaa tyhjää kun pitäisi liikuttaa jarrun mäntää. Järkevintä vaihtaa kokonaisuus; jarrusatula ja kässärin moottori kuin se, että maksaa pelkästä kässärin moottorista n. 300â,¬ ja jättää vanhan tukkoisen satulan paikalleen.
Yksi vika lisää...
Eilen tulin normaalisti kotiin ja kytkin seisontajarrun päälle. Alkoi kamala pimputus, ja valot vilkkui valtoimenaan. Lopputulos, että repsikan puolen seisontajarru oli päällä koko ajan.
Mikään vippaskonsti ei auttanut että olisi vapautunut, jumissa oli!
Tänään purkasin moottorin irti (mistä saa tilatiedon kun on vaan 2 johdinta moottorille?), jarrusylinteri vapautui käsin kääntämällä. Moottorin testasin, että se kyllä pyörii (6vdc käytin) mutta eipä pyörinytkään vaihteisto. Osanumeroa en pakerille löytänyt, liekö on joskus vaihdettu jo tarvikeosaan?
"tilatieto" tulee sen sähkömoottorin kuormituksen myötä, virtaa kun alkaa kulumaan enempi (jarrulevyn ja palan kohdatessa tai sitten täysin sisäänpäin vedettynä) niin ohjainlaite tunnistaa tuon ja lopettaa virran syöttämisen.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.03.21 - klo:10:31
"tilatieto" tulee sen sähkömoottorin kuormituksen myötä, virtaa kun alkaa kulumaan enempi (jarrulevyn ja palan kohdatessa tai sitten täysin sisäänpäin vedettynä) niin ohjainlaite tunnistaa tuon ja lopettaa virran syöttämisen.
Näin oletin sen toimivan. Ei vaan silti akselinpää pyöri ollenkaan vaikka antaa sähköä moottorille joka pyörii. Uutta palikkaa kehiin
Lainaus käyttäjältä: Samppa-75 - 18.03.21 - klo:13:45
Näin oletin sen toimivan. Ei vaan silti akselinpää pyöri ollenkaan vaikka antaa sähköä moottorille joka pyörii. Uutta palikkaa kehiin
Palikka vaihettu. Vanhan purkasin ja sieltä oli hihna poikki. Että sellainen tälläkertaa
Itsellä käsijarru jumitti kiinni tänään kuskinpuolen takarenkaasta. Lämpötila +5, eikä kässäriä tullut käytettyä talven pakkasilla. Merkkivalot vilkkuivat mittaristossa. Huomasin, että käsijarrun moottori huutaa pitkään, kun kässäriä laittaa pois ja päälle, mutta jarrut eivät aukea. Irroitin käsijarrumoottorin, ja huomasin sen kyljessä olevan halkeaman, josta todennäköisesti kosteutta päässyt moottorin koteloon. Moottorissa oleva 12-kantainen "kärki" oli ruosteessa ja näytti olevan pyöristynyt. Ilmeisesti tämä ei siis enää pyörittänyt sitä mekanismia, joka irroittaa käsijarrukengät jarrulevystä, vaan pyöri tyhjää siellä reiässä. Tilasin nyt uuden käsijarrumoottorin, katsotaan saadaanko sen vaihdolla kuntoon. Autona Passat 3c, -08.