VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Fabia III (14-) => Aiheen aloitti: rru - 10.09.25 - klo:19:34

Otsikko: Öljynvaihtoihin liittyen
Kirjoitti: rru - 10.09.25 - klo:19:34
Tervehdys

Tuli hankittua 2019 mallin Fabia Clever 999 MPI

Huomasin että siinä on asetettuna 30000km öljynvaihtoväliksi, tähän liittyen ensimmäinen kysymys.
-onko itse mahdollista muuttaa 30000km -> 15000km asetukseen?

Toinen kysymys on mielipiteistä, vaihtaako öljy imemällä mittatikun reijästä vai laskea propusta ulos?
Otsikko: Vs: Öljynvaihtoihin liittyen
Kirjoitti: Mikey - 10.09.25 - klo:20:08
Tietävämmät kertokoot paremmin, mutta ainakin aiemmissa vuosimalleissa vaihtoväli koodautui 15tkm/1v ihan vaan resetoimalla öljynvaihtokehotus mittariston kautta.

Oma mielipide: alatiesynnytys.
Otsikko: Vs: Öljynvaihtoihin liittyen
Kirjoitti: o.b. - 10.09.25 - klo:21:29
Menisköhän niin, että vaihdetaan mittariston (#17) adaptaatiokanavaan "oil quality" -> poor. VCDS tai OBDEleven pitäisi onnistua.

Jos nollaus tosiaan onnistuu mittariston nappuloista, niin silloin muuttuu myös 15tkm huoltoväliksi.
Otsikko: Vs: Öljynvaihtoihin liittyen
Kirjoitti: rru - 12.09.25 - klo:13:48
Kiitos vastauksista.
Onnistuin löytämään sen huoltonäkymän (painamalla trip resettiä tarpeeksi kauan), mutta saisinko teiltä vähän linkkivinkkejä siitä miten sen saa resetoitua?

Koitin siinä näkymässä painella kaikkia olevia nappeja, ilman sen suurempaa vaikutusta.
Otsikko: Vs: Öljynvaihtoihin liittyen
Kirjoitti: Mikey - 12.09.25 - klo:16:25
Aikaisemmin resetointi oli neuvottu ihan käyttöohjekirjassa.
Otsikko: Vs: Öljynvaihtoihin liittyen
Kirjoitti: o.b. - 12.09.25 - klo:22:48
Lainaus käyttäjältä: rru - 12.09.25 - klo:13:48Kiitos vastauksista.
Onnistuin löytämään sen huoltonäkymän (painamalla trip resettiä tarpeeksi kauan), mutta saisinko teiltä vähän linkkivinkkejä siitä miten sen saa resetoitua?

Koitin siinä näkymässä painella kaikkia olevia nappeja, ilman sen suurempaa vaikutusta.

Pidä trip-reset pohjaan ja laita virrat päälle. Jos mittariston kautta resetointi onnistuu, niin pitäisi tulla kysely, että resetoidaanko ***huolto. *** tarkoittaa öljynvaihtoa tai määräaikaishuoltoa.
Otsikko: Vs: Öljynvaihtoihin liittyen
Kirjoitti: rru - 16.09.25 - klo:15:42
No joo, kiitos vastauksista.
Piti oikein kaivaa käyttöohjekirja ja vilkasta että mitä siellä sanotaan.

------------------------------

Ajomatka ja päivien lukumäärä seuraavaan määräaikaishuoltoon

Kilometrien ja päivien määrä seuraavaan huoltoon voidaan näyttää Infotainment-järjestelmän
Car -> (hammaspyörä) -> Huolto-valikossa tai mittariston painikkeella.

Näyttö painikkeella
- Kytke virta päälle.
- Pidä näppäintä (0.0/SET) painettuna, kunnes näytölle tulee valikkokohta Huolto.
- Vapauta näppäin.

Näytöllä näkyy 4 sekuntia symboli (lenkkiavain) ja viestit, jotka koskevat kilometrimäärää
ja päivien määrää seuraavaan huoltoon.

Huoltoviestit
Ennen huollon määräaikaa mittariston näytölle ilmestyy virran päällekytkennän jälkeen symboli (lenkkiavain) sekä ilmoitus kilometrien tai päivien määrästä ennen seuraavaa määräaikaishuoltoa.

Kun huollon määräaika saavutetaan, näytölle tulee virran päällekytkennän jälkeen symboli (lenkkiavain) sekä viesti.

Huollonilmaisimen nollaus
Suosittelemme, että annat näytön nollauksen merkkihuollon tehtäväksi.
Suosittelemme, ettei huollonilmaisinta nollata itse. Muuten huollonilmaisimeen
voi tulla väärä asetus ja siten häiriöitä autoon.

Muuttuva huoltoväli
Kun öljynvaihtonäyttö on nollattu merkkiliikkeessä, muuttuvan huoltovälin autoissa näytetään näytöllä uuden huoltovälin arvot, jotka perustuvat edellisiin
auton käyttöolosuhteisiin.

Näitä arvoja mukautetaan jatkuvasti auton todellisten käyttöolosuhteiden mukaan.
------------------------------


Kokeilen vielä tuota -nappi pohjaan ja virta päälle- temppua, katsotaan mitä se sanoo.
Otsikko: Vs: Öljynvaihtoihin liittyen
Kirjoitti: rru - 16.09.25 - klo:16:54
Ja...testattu.....

Painoin (0.0/SET) napin alas, tuikkasin virran päälle ja lyhyen hetken kuluttua kojetaulun näyttöön tuli valikko, jossa luki:

"Nollataanko öljynvaihtohuolto?"

ja hetken kuluttua ilmestyi toinen valikko

"Nollataanko tarkastushuolto"

Näiden operointi onnistui seuraavasti
Kun ensimmäinen valikko on tullut esiin, vapauta nappi ja jos haluat nollata öljynvaihtohuollon, painase sitä (0.0/SET) näppäintä uudelleen.

Sama mekanismi toimii tarkastushuollon nollausilmoituksen ollessa näytössä.

Lopputuloksena minulla oli Infotainment-järjestelmän
Car -> (hammaspyörä) -> Huolto-valikossa 30000km matkaa jäljellä kummassakin kohdassa (Huolto ja öljynvaihtohuolto).

En löytänyt (osannut) sitä kohtaa, missä voisi resetoida 30000 öljynvaihtovälin haluamaani 15000km kohtaan. Joten tähän kohtaan tarvitsisin vielä vähän apuja kiitos. ;D

Otsikko: Vs: Öljynvaihtoihin liittyen
Kirjoitti: illapa - 21.09.25 - klo:08:18
Kuten o.b. kirjoitti tarviit VCDS:n, OBD11:n tai sitten käyt korjaamon jollain testerillä vaihdattamassa.